✅ به نام خدای مهربان
✅ روند کار در اکثر ادارات
شاید برای شما هم اتفاق افتاده است که گذرتان به اداره ای خورده باشد. معمولا روند کار به این صورت است؛ یا با آن جناب، رفیق و آشنا هستی که سه سوته کارت حل می شود یا آشنا نیستی که در این صورت باید کمی بایستی، بعد وارد شوی، بعد اگر حال آن جناب مساعد باشد جواب سلامت را بشنوی، بعد کارت را بگویی و باز در صورت مساعد بودن حال آن جناب! جوابت را بشنوی. تا اینجای کار روند معمولی و تقریباً مشمول همه ادارات می شود.
کار، آنجا سخت می شود که باید نامه نگاری شود. اول نامه بنویسی، بعد پیگیر شوی، بعد اگر شخص مورد نظر مرخصی نباشد، نامه ات را دیده باشد، اوقاتش تلخ نباشد، ماشینش خراب نباشد، تلفنش در دسترس باشد و هزار و یک احتمال طبیعی و غیر طبیعی دیگر، جواب نامه ات را بگیری و دوباره پیگیر شوی که امضای نهایی را بگیری. نکته جالب اینجاست که همه این کارها را باید خودت انجام دهی.!! یعنی آن جناب، پشت میز تنها کاری که می کند زدن چند دگمه است و گفتن این جمله؛ «پیگیری یادت نرود.» اگر هم اعتراض کنی بابا نمی دانم چجوری باید پیگیری کنم که کلاهت پس معرکه است.!
البته و صد البته نباید از کنار کارمند دلسوز و مهربانی که تا امضای نهایی کنارت می ماند به سادگی عبور کرد.
همه اینها نوشته شد تا خدمت اعزه عرض شود مرد اول جشنواره شهید رجایی (ره)، مردم اردکان هستند چون پیگیر کار هستند.! نه تنها در این دوران که دوستان روی میز مدیریت نشسته اند بلکه در دوره های قبل نیز سیستم به این شکل بوده است. این به این معنی نیست که مسوولین عزیز ما مشکل دارند بلکه یعنی باید فکری به حال این روند نامتوازن شود. این تعمیرات اساسی هم ابتکارات اساسی می خواهد. دل و جرات می خواهد. کناره گیری از برخی تفکرات و سلایق شخصی را می طلبد.
✍ جواد حاجی اکبری
🗓 پاییز گرم 1402 ش
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
مداد من
✅ به نام خدای مهربان ✅ زندگی عباس بن علی (ع) در یک نگاه (22) حرم حضرت عباس محل دفن حضرت عباس در شه
✅ به نام خدای مهربان
✅ زندگی عباس بن علی (ع) در یک نگاه (23)
نمایش چهره حضرت عباس
نقاشیهایی در فرهنگ عمومی شیعیان وجود دارد که با عنوان چهره عباس بن علی شناخته میشود. این تصاویر در هیئتهای مذهبی و تکیهها نیز مورد استفاده قرار میگیرد. به نظر بسیاری از مراجع تقلید نسبت دادن این تصاویر به او را نمیتوان به آسانی پذیرفت. آنها با وجود اینکه عنوان کردهاند نصب این تصاویر در هیئتهای مذهبی و تکیهها، در صورتی که موجب عمل حرام یا بیاحترامی نشود اشکال شرعی ندارد، اما توصیه کردهاند که از نصب این تصاویر خودداری شود. (ربانی خلخالی، چهره درخشان قمر بنیهاشم، ۱۳۸۶ش، ج۲، ص۲۶۷)
در سالهای اخیر دو فیلم با محوریت واقعه عاشورا به نام مختارنامه و رستاخیز ساخته شد که قطعههای مرتبط با حضور حضرت عباس در فیلم مختارنامه به دلیل مخالفت برخی از مراجع با نمایش چهره حضرت عباس حذف شد (۱۸ دقیقه از مختارنامه سانسور شد) و فیلم رستاخیز نیز به همین دلیل اجازه نمایش دریافت نکرده است. (اظهارات احمدرضا درویش پس از توقف اکران رستاخیز؛ خبرگزاری ایسنا)
کتابشناسی
1- عبدالواحد مظفر نویسنده مجموعه سه جلدی بطل العلقمی (درگذشت: ۱۳۱۰ق)
2- محمدابراهیم کلباسی نجفی نویسنده خصائص العباسیة (درگذشت: ۱۳۶۲ق)
3- محمدعلی اردوبادی نویسنده حیاة ابیالفضل العباس (درگذشت: ۱۳۸۰ق)
4- موسوی مُقَرَّم نویسنده کتاب قمر بنیهاشم العباس (درگذشت: ۱۳۹۱ق)
5- ربانی خلخالی مؤلف کتاب چهره درخشان قمر بنیهاشم (درگذشت: ۱۳۸۹ش)
6- زندگانی قمر بنیهاشم: ظهور عشق اعلی، حسین بدرالدین، تهران، مهتاب، ۱۳۸۲ش
7- ساقی خوبان: شرح زندگانی حضرت ابوالفضل العباس، محمد چقایی اراکی، قم، نشر مرتضی، ۱۳۷۶ش
8- زندگانی حضرت ابوالفضل العباس علمدار کربلا، رضا دشتی، تهران، موسسه پازینه، ۱۳۸۲ش
9- چهره درخشان قمر بنیهاشم ابوالفضل العباس، علی ربانی خلخالی، قم، مکتب الحسین، ۱۳۷۸ش (۳جلد)
10- ابوالقربه: شرح زندگانی حضرت ابوالفضل(ع)، مجید زجاجی مجرد کاشانی، تهران، سبحان، ۱۳۷۹ش
11- عباس(ع) سپهسالار کربلا: زندگینامه، عباس شبگاهی شبستری، تهران، حروفیه، ۱۳۸۱ش
12- عباس بن علی(ع)، جواد محدثی، نهمین شماره از مجموعه آشنایی با اُسوهها، انتشارات بوستان کتاب قم، چاپ هشتم، ١٣٩٣ش
13- ابوالفضل العباس (ع): پژوهشی در سیره و سیمای عباسبنعلی (ع)، جوادخرمیان، نشر راه سبز، چاپ اول، ۱۳۸۶ش
آنچه گذشت زندگانی درخشان امیر وفا و وقار بود که نام خود را با خون خود، در تاریخ جهان هستی ماندگار کرد. نظر به پرسش های زیاد محبین حضرتش، نسبت به نسل ایشان مطلبی مختص این موضوع که خلاصه ای از یک مقاله علمی می باشد تقدیم می گردد؛
ادامه دارد ...
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
#تقویم_نگار 🗓
#هجرت_امام_خمینی_از_عراق_به_پاریس
🔴 تنها کسی که برای خداحافظی با امام رفت
♦️شیخ محمدرضا نعمانی شاگرد شهید صدر مینویسد: صبح روزی که امام راحل آیتاللهالعظمی خمینی تصمیم گرفت عراق را به مقصد کویت ترک کند، شهید صدر بهرغم نظارت شدید رئیس جنایتکار سازمان امنیت بر خانۀ امام، تصمیم گرفت به خانۀ ایشان برود و با او خداحافظی کند. شهید صدر صبح به خانه امام رفت، اما متأسفانه ایشان کمی قبل از آن حرکت کرده بود. بااینحال شهید صدر مدتی در خانۀ امام ماند تا تأیید خود را از ایشان نشان دهد و با افرادی که بعد از رفتن امام در خانه بودند همدردی کند.
♦️شهید صدر برای من تعریف کرد که یکی از سؤالات بازجویی در بازداشت ماه رجب این بوده که از دیدار آن روز چه هدفی داشته است؟ و مدیر کل امنیت به او گفته بود: این کار از نظر حکومت مصداق برنامهریزی و هماهنگی با خمینی است، وگرنه چرا سایر مراجع و علما برای خداحافظی یا دیدار وی اقدام نکردهاند؟!
♦️ شهید صدر میگفت: «من برای شهادت برنامهریزی کرده بودم و به ذهنم هم خطور نمیکرد که زنده به نجف اشرف برگردم، برای همین به او گفتم: «هر طور میخواهید این کار را تفسیر کنید. من برای این رفتم که آشکارا و نه مخفیانه با ایشان خداحافظی کنم.» رئیس سازمان امنیت که انتظار نداشت من چنین جوابی بدهم از دست من عصبانی شد. چون خیال میکرد من بابت آن کار عذرخواهی میکنم».
♦️ در حقیقت ارزش اینگونه موضعگیریها را فقط کسی میداند که در آن جو خفقانِ حاکم بر عراق زندگی کرده و با روشهای رژیم برای سرکوب مخالفانش آشنا باشد.
📚شرح صدر، ص ١٧۵
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
مداد من
✅ به نام خدای مهربان ✅ زندگی عباس بن علی (ع) در یک نگاه (23) نمایش چهره حضرت عباس نقاشیهایی در فر
✅ به نام خدای مهربان
✅ زندگی عباس بن علی (ع) در یک نگاه (24)
همسر و فرزندان حضرت عباس علیه السلام
حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام، با لُبابَه دختر عبیدالله بن عباس، پسر عموی پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله، ازدواج نمود.( ابوعبدالله المصعب بن عبدالله بن المصعب الزبیری، نسب قریش، دارالمعارف للطباعة والنشر، 1953 م، ج 1، ص 79؛ المحبّر، ابوجعفر محمد بن حبیب البغدادی، بیروت، منشورات دار الآفاق الجدیدة، بی تا، ج 1، ص 44)
لبابه، از بانوان بزرگ زمان خویش بود و در فضایی آکنده از نور قرآن و مالامال از عطر روح نواز محبّت به خاندان وحی، دیده به جهان گشوده و در سایه سار «قرآن و عترت» تربیت یافته بود. مادر لبابه، امّ حکیم جویری دختر خالد بن قرظ کنانی است. (عبدالرزاق المقرم، العباس(ع)، نجف، مطبعة الحیدریة، بی تا، ص 195)
تاریخِ ازدواج وی چندان مشخّص نیست اما از سنّ فرزندان حضرت عباس علیه السلام می توان حدس زد که ازدواج او بین سال های 40 تا 45 هجری صورت گرفته و اینکه سنّ او هنگام ازدواج بیست سال بوده است. ثمره این پیوند فرزندانی به نام های عبیدالله، فضل، حسن، قاسم و یک دختر بود.(همان) اما بین تاریخ نگاران در تعداد آنها اختلاف نظر وجود دارد.
برخی، حضرت عباس علیه السلام را صاحب دو فرزند به نام های عبیدالله و فضل دانسته اند(السید عبد المجید الحائری، ذخیرة الدارین، نجف، مطبعة المرتضویة، 1345 ق، ج 1، ص 145 ؛ وسیلة الدارین، ص 278) و برخی دیگر، عبیدالله، حسن و قاسم (بطل العلقمی، ج 3، ص 429) و برخی نیز عبیدالله و محمد(سید محسن امین العاملی، اعیان الشیعة، بیروت، دار التعارف للمطبوعات، 1406 ق، ج 1، ص 610) را فرزندان او برشمرده اند.
پس از شهادت حضرت عباس علیه السلام و فرزندان او در کربلا، لبابه به عقد زید بن الحسن علیه السلام (فرزند امام مجتبی علیه السلام) در آمد و از او صاحب دختری به نام نفیسه گردید.( نسب قریش، ج 1، ص 32 ؛ العباس(ع)، ص 198) برخی دیگر نوشته اند: او از زید، فرزند پسری به دنیا آورد و نام او را حسن گذاشت. بنابراین، «حسن» پسر حضرت عباس علیه السلام نبوده بلکه نوه حضرت می باشد(محمد تقی سپهر، ناسخ التواریخ، تهران، کتاب فروشی اسلامیه، 1368 ش، ج 1، ص 279) که از روی اشتباه در ردیف فرزندان او ذکر شده است.
ادامه دارد ...
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
مداد من
✅ به نام خدای مهربان ✅ زندگی عباس بن علی (ع) در یک نگاه (24) همسر و فرزندان حضرت عباس علیه السلام
✅ به نام خدای مهربان
✅ زندگی عباس بن علی (ع) در یک نگاه (25)
شهادت فرزندان حضرت عباس علیه السلام در کربلا
برخی منابع، از شهادت فرزندان حضرت در کربلا سخن به میان آورده اند اما در نام آنها اختلاف وجود دارد. نوشته اند: هنگامی که حضرت عباس علیه السلام از روی اسب خود بر زمین افتاد و در درگیری با دشمنان به شهادت رسید، امام حسین علیه السلام خود را به او رسانید و وقتی که حالت او را مشاهده نمود، فریاد برآورد: «وَا غَوْثاه، بِکَ یا الله، وَا قِلَّةَ ناصِراه؛ فریاد [از بی کسی ]، به تو پناه می برم ای خدا! وای از کمی یاران!» در این لحظه، محمد و قاسم صدای امام را شنیدند، نزد ایشان رفته و در پاسخ امام، فریاد زدند: «لَبَّیْکَ یَا مَولانا، نَحنُ بَینَ یَدَیکَ؛ در خدمت توایم ای سرور ما». امام حسین علیه السلام رو به آنان کرد و فرمود:
«بِشَهادَةِ اَبیکُمَا الکِفایَة؛ شهادت پدرتان بس است». اما آنان امتناع ورزیده و گفتند: «نه به خدا، ای عمو!» سپس از امام اجازه گرفته و به میدان نبرد شتافتند و پس از پیکار با دشمن، ابتدا محمد و پس از او قاسم به شهادت رسید.( بطل العلقمی، ج 3، ص 433) علامه سید محسن امین - تراجم نویس مشهور - عبدالله بن عباس علیه السلام را نیز در شمار شهیدان کربلا ذکر می نماید. (اعیان الشیعة، ج 1، ص 610)
اما بنا به گزارش برخی دیگر از تاریخ نگاران، تنها محمد در کربلا به شهادت رسیده است (محمد باقر المجلسی، بحار الأنوار، بیروت، مؤسسة الرسالة، 1403 ق، ج 45، ص 62 ؛ ابو جعفر محمد بن علی بن شهر آشوب السروی المازندرانی، مناقب آل ابی طالب، قم، مطبعة العلمیة، بی تا، ج 4، ص 12) در این زمینه نوشته اند: در کربلا سه تن از فرزندان حضرت عباس علیه السلام با او حضور داشتند که در بین آنها، حضرت عباس علیه السلام، محمد را از همه بیشتر دوست می داشت و او را از خود جدا نمی کرد. او نوجوانی پارسا و خداترس بود و در میان ابروانش اثر سجده دیده می شد. وقتی حضرت عباس علیه السلام برادر بزرگوار خویش امام حسین علیه السلام را بی یاور دید، فرزند خود محمد را صدا زد و با دست خود، لباس جنگ بر تن او پوشاند و شمشیر به کمر او بست. سپس دست او را گرفته و نزد امام خویش رفت و خود از امام اجازه پیکار او را گرفت. محمد دست امام را بوسید و پس از خداحافظی با زنان خیمه، به میدان رفته و مبارز طلبید و پس از ساعتی نبرد، به شهادت رسید. (صدر الدین واعظ القزوینی، ریاض القدس (حدائق الانس)، تهران، کتاب فروشی اسلامیة، بی تا، ج 2، ص 63 ؛ رضی ابن نبی، تظلّم الزهراء(س)، قم، منشورات الشریف الرضی، 1360 ش، ص 240)
ادامه دارد ...
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
✅ به نام خدای سبحان
✅ سه اداره در یک روز!
امروز توفیقی شد تا در عرض دو ساعت و بیست و هفت دقیقه! سه اداره را درک کنیم.
اول به #اوقاف رفتیم. یکی در اعتراض به تعرض زمینش توسط شخصی، هر چه از دهانش بیرون می آمد نثارش کرد. ما که به تپش قلب افتادیم، کارمندها اما آرام بودند.!
دوم به #راهنمایی_رانندگی رفتیم. توفیقی بود که اتاق دژبانی، نیم ساعتی منتظر بمانیم. انواع و اقسام همشهریان می آمدند و می رفتند. یکی مالش را برده بودند، یکی برای امتحان گواهینامه خواب مانده بود، یکی ساعت را اشتباه دیده بود، یکی به مملکت فحش می داد، یکی ... ما باز تپش قلب گرفتیم، سربازها اما آرام بودند.!
سوم به #دادگاه رفتیم. شهادت اعسار برای جوانی که می بایست مهریه دهد. سر و صدا های مختلف از اشخاص متفاوت برای پرونده های مختلف.! ما باز تپش قلب گرفتیم، دوستان دادگاه اما آرام بودند.!
رزق و روزی ما امروز چنین رقم خورده بود؛ تپش قلب.! با همین تپش وارد مدرسه شدیم. خدا را شکر آرام شدیم.! حلقه مفقوده شلوغی در اینگونه ادارات، ضعف در حوزه تربیت است بخاطر همین امر و بخاطر پیشگیری از همان تپش هاست که خانواده ها برای مدرسه فرزند خود، دغدغه دارند. اینکه کجا آموزش داده شوند، اینکه چگونه بزرگ شوند، اینکه ...
مدارس را دریابیم. اندیشه معلمین را دریابیم. رحمت خدا بر اندیشه آن معلمی که مسیر زندگی دانش آموزش را ریل گذاری می کند. بیایید به پرورش، در کنار تعلیم بیشتر توجه کنیم.
اما افسوس، ترافیک حواشی آنقدر زیاد است که فرصتی برای برنامه ریزی های کلان نمی ماند. اینها به کنار! احتیاط های حاصل از خطاهای انسانی و رودربایستی ها را که دیگر نگو و نپرس.!
✍ جواد حاجی اکبری
🗓 پاییز 1402 ش
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
مداد من
✅ به نام خدای مهربان ✅ زندگی عباس بن علی (ع) در یک نگاه (25) شهادت فرزندان حضرت عباس علیه السلام د
✅ به نام خدای مهربان
✅ زندگی عباس بن علی (ع) در یک نگاه (26)
اعقاب و بازماندگان حضرت عباس علیه السلام
آنچه همگی تاریخ نگاران بدان تصریح کرده و اتفاق نظر دارند، این است که نسل حضرت عباس علیه السلام از طریق فرزند او عبیدالله گسترش یافته است.( ابو الحسن علی بن الحسین المسعودی، التنبیه و الأشراف، لیدن، مطبعة بریل، 1893 م، ص 299 ؛ ابو محمد علی بن احمد بن سعید بن الحزم الأندلسی، المجهرة أنساب العرب، مصر، دار المعارف، چاپ سوم، 1391 ق، ج 1، ص 67 ؛ البیهقی، ابوالحسن علی بن ابی القاسم بن زید، لباب الأنساب، قم، مکتبة السید المرعشی النجفی، چاپ اول، 1410 ق، ج 1، ص 357) او هنگام حرکت امام حسین علیه السلام از مدینه به سوی کربلا در سنین کودکی بود ولی بعدها مردی دانشمند و فرزانه در دین و از فرهیختگان دوره خود گردید.( ابن العلوی العمری، نجم الدین ابوالحسن علی بن محمد، المجدی فی أنساب الطالبیین، قم، مطبعة سید الشهداء، مکتبة آیة الله العظمی النجفی، چاپ اوّل، 1409 ق، ص 231 ؛ لباب الأنساب، ج 1، ص 358) او با سه زن از زنان پاکدامن و فهیم مدینه به نام های رقیه دختر امام مجتبی علیه السلام، دختر معبد عبدالله بن عباس و دختر مسوّر بن مخزمه زبیری (محمد تقی بحر العلوم، مقتل الحسین(ع)، بیروت، دار الزهراء، چاپ دوم، 1405 ق، ص 315 ؛ العباس(ع)، ص 197 ؛ ابو نصر سهل بن عبدالله بن داود البخاری، ، سرّ السلسلة العلویة، نجف، مطبعة الحیدریة، 1381 ق، ص 89) ازدواج نمود و صاحب دو فرزند به نام عبدالله و حسن شد که نسل او نیز از طریق حسن، گسترش یافت. (المجدی، ص 231 ؛ لباب الأنساب، ج 1، ص 358)
از این رو، باید حسن بن عبیدالله بن عباس علیه السلام را سرشاخه اصلی نوادگان حضرت عباس علیه السلام برشمرد. لذا به معرّفی و بررسی زندگانی نوادگان حضرت عباس علیه السلام از نسل حسن بن عبیدالله بن عباس علیه السلام می پردازیم.
فرزندان حسن بن عبیدالله بن عباس علیه السلام
حسن بن عبیدالله 67 سال عمر نمود (المجدی، ص 233) و صاحب پنج فرزند به نام های عباس، عبیدالله،ابراهیم، فضل و حمزه گردید.( سرّ السلسلة، ص 90 ؛ لباب الأنساب، ج 1، ص 357 ؛ جمال الدین احمد بن علی بن عنبة الحسنی، الفصول الفخریة، تهران، انتشارات علمی و فرهنگی، 1363 ش، ص 201 ؛ سراج الأنساب، احمد بن محمد بن عبد الرحمن کیاء، قم، کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی، چاپ اوّل، 1409 ق، ص 175) شاید این تیره از نسل حضرت عباس علیه السلام بلند آوازه ترین طایفه از تبار آن حضرت باشد که به شرح کوتاهی از سرگذشت آنان پرداخته می شود.
ادامه دارد ...
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
✅ به نام خدای سبحان
✅ به تجمعات نروید!!!
این عنوان، این روزها در برخی از افکار می گردد و می چرخد؛ #دلار گران شد، آرایش نظامی و بوی #جنگ و شهادت، نچ و نوچ های این و آن برای کشته شدن #اسرائیلی ها، #گرانی های آزار دهنده، مشکلات داخلی از فرهنگی تا تربیتی و ... همه و همه، غبار از این سوال قدیمی را می زداید که چرا باید به #فلسطین و #لبنان کمک کنیم و حال آنکه «چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است.»!
برای اهل مطالعه جواب این سوال واضح است. برای اهل تحلیل هم، هم.! برای اهالی #دهکده_جهانی اما شاید کمی مشکل باشد. اخبار گوناگون موجود در شبکه ها، هر ذهنی را مشوش می کند. آخرش هم برای خیلی ها روشن نمی شود.
راه حل چیست؟!
تجمعات این روزها در حمایت از حرکت فاخر و تاریخی مسلمین کرانه باختری، یک حرکت فرادینی است. به نص صریح آیات مصحف شریف، یهود صهیونیزم، دشمن قسم خورده مسلمین است. اثبات این ادعا، فقط مراجعه به اطلاعات موجود در تاریخ را می طلبد. اهالی دهکده جهانی نیز باید وارد وادی راستی آزمایی محتوای شبکه های #مجازی شوند.
اگر مایل به درک عمق فاجعه هستی فقط کافیست چشمانت را ببندی و به این موضوع فکر کنی؛ جزای کسانی که بزرگان، دانشمندان و حافظان جان یک ملت را می کشند، چیست؟ جزای کسانی که کودکان بی گناه را می کشند، چیست؟
تحلیل این دو سوال می تواند کلید پاسخ به خیلی از سوالات خرد و کلان اذهان عمومی باشد.
خدا قوت بچه های حزب الله، شیر مادر و نان پدر گوارایتان.!
✍ جواد حاجی اکبری
🗓 پائیز 1402
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
مداد من
✅ به نام خدای مهربان ✅ زندگی عباس بن علی (ع) در یک نگاه (26) اعقاب و بازماندگان حضرت عباس علیه الس
✅ به نام خدای مهربان
✅ زندگی عباس بن علی (ع) در یک نگاه (27)
1- عباس بن الحسن
فردی شجاع و صریح بود به گونه ای که نوشته اند کسی از بنی هاشم در جرأت و صراحت لهجه مانند او وجود نداشت. وی در ایّام خلافت هارون الرّشید به بغداد آمد. هارون الرّشید به خاطر فضل، ادب و شجاعت او همواره او را به کنیه می خواند.( ابو بکر احمد بن علی الخطیب البغدادی، تاریخ بغداد، مصر، مکتبة الخابخی، 1348 ق، ج 12، ص 126 و 127 ؛ اعیان الشیعه، ج 7، ص 413)
او به اندازه ای شیوا شعر می سرود که او را برترین شاعر از فرزندان امام علی علیه السلام می دانستند.( تاریخ بغداد، ج 12، ص 126 ؛ اعیان الشیعة، ج 7، ص 413) او ده فرزند داشت، که از جمله آنان عبدالله بن العباس است. مأمون پس از درگذشت او گفت: «بعد از تو ای فرزند عباس! همه مردم مساوی شدند (تو با دیگران تفاوت داشتی).» مأمون جنازه او را پیاده تشییع نمود و شیخ بن شیخ خواندش.
محمد بن حمزه از دیگر نوادگان اوست که به جوانمردی و بخشش، مشهور بود و به نزدیکان خود بسیار رسیدگی نمود. نیکی او شامل حال همه می شد و بخششی گسترده داشت؛ در طبریّه اردن، اموال بسیار داشته و دارای اراضی زیادی بود. طغج بن جفّ فرغانی بر او حسادت کرد و سپاهی برای چپاول اموال او فرستاد. وی در نتیجه این درگیری در باغ خود، در سال 287 ق. به قتل رسید و شاعران در سوگ او قصیده ها گفتند. از این رو، به فرزندان و نوادگان او بنو الشّهید گفته می شود. (هشام بن محمد بن السلب الکلبی، جمهرة النسب، بیروت، مکتبة النهضة العربیة، چاپ اوّل، 1407 ق.، ج 1، ص 67 ؛ المجدی، ص 235 ؛ العباس(ع)، ص 198 ؛ الفصول الفخریة، ص 202)
2- عبیدالله بن الحسن
درباره اش گفته اند: مردی به سان او پرهیبت و شکوه، دیده نشده بود. وی امارت حرمین شریفین مکّه و مدینه را بر عهده داشت و امر قضاوت در این دو شهر نیز بر عهده او بود.( العباس(ع)، ص 200 ؛ الفصول الفخریة، ص 203) مأمون، او را در سال 204 ق. به سرپرستی امور حجّاج بیت الله الحرام منصوب کرد و در دوران مأمون نیز از دنیا رفت. به بازماندگان و نوادگان او که در سرزمین دمیاط بودند، بنی هارون و به دسته ای از آنان که در فسای امروزی بودند، بنی هدهد می گفتند. گروهی از احفاد و دودمان او نیز در یمن سُکنا گزیدند. عبیدالله بن الحسن دارای 11 فرزند شد. از جمله آنان قاسم بن عبیدالله بود که پست جدّ خویش (امارت و قضاوت در حرمین شریفین) را عهده دار گردید. او از نزدیکان امام حسن عسکری علیه السلام هم بود. (ابو الفتوح بن سلیمان الیمانی، النفحة العنبریة فی أنساب خیرالبریة، قم، مکتبة السید المرعشی النجفی، چاپ اوّل، 1419 ق، ص 134 ؛ عبد الله بن محمد بن عبد الله الرفاعی المخزومی، صحاح الأخبار فی نسب السادة الفاطمیة الأخیار، بمبئی، مطبعة نخبة الأخبار، بی تا، ص 10)
ادامه دارد ...
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
سلام و درود و ارادت
مایل هستید در یک #کار_خیر مشارکت داشته باشید؟
هر سال ابتدای سال بجهت سلامتی امام زمان (ع)، دفع بلا و عاقبت بخیری همه مسلمین بالاخص شیعیان اقا امیر المومنین (ع) خیرات و مبرات داریم.
به لطف خدای سبحان مقداری برنج و لباس به خانواده های نیازمند داده شده است.
مجموع هزینه ها 23 میلیون شده که اگر مایل بودید می توانید باندازه وسع مالی خود در این امر سهیم شوید.
حتما مبلغ واریزی را اطلاع بدهید.
ش. کارت و شبا مکتبخانه قرآنی امام رضا علیه السلام(مسکن مکتب)
6280231363782532
830140040000014005282695
باتشکر
ارادتمند
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
مداد من
✅ به نام خدای مهربان ✅ زندگی عباس بن علی (ع) در یک نگاه (27) 1- عباس بن الحسن فردی شجاع و صریح بو
✅ به نام خدای مهربان
✅ زندگی عباس بن علی (ع) در یک نگاه (28)
3- ابراهیم بن الحسن
معروف به جردقة و در شمار پارسایان و ادیبان زمان خود بود.( الفخر الرازی، الشجرة المبارکة، قم، مکتبة السید المرعشی النجفی، چاپ دوم، 1419 ق، ص 199 ؛ محمد بن علی بن طباطبا، الأصیلی فی أنساب الطالبیین، قم، مکتبة السید المرعشی النجفی، چاپ اوّل، 1418 ق، ص 328) وی صاحب نوزده فرزند گردید و در سال 264 ق. درگذشت. از فرزندان او علی بن ابراهیم جردقه، فردی سخاوتمند و والامقام بوده است. نوه او عبدالله بن علی به بغداد آمد و سپس به مصر رفت و در آن جا به بیان حدیث پرداخت و کتابی به نام جعفریة نگاشت که حاوی مطالب عالی در فقه شیعه بود. او در رجب سال 312 ق. وفات یافت. (العباس(ع)، ص 197)
4- فضل بن الحسن
او مردی دانشمند، سخنور، شجاع و مورد بزرگداشت خلفای وقت خود و معروف به ابن الهاشمیة بود. از او سه فرزند به نام های جعفر، عباس الاکبر و محمد به جای ماند که آنان نیز دارای جایگاهی ویژه نزد مردم بودند و هر یک، دارای فرزندانی بزرگوار چون خود بودند. از جمله آنان فضل بن محمد است که مردی سخن دان و شاعر بود که بازماندگان او در قم و طبرستان پراکنده هستند. او اشعار زیادی در مدح دلاوری جدّ خود، حضرت عباس علیه السلام در کربلا سروده است. (همان؛ سرّ السلسلة، ص 90)
5- حمزة بن الحسن
او بسیار شبیه به امام علی علیه السلام بود و در روزگار مأمون عباسی می زیست. (الأصیلی، ص 328 ؛ الفصول الفخریة، ص 202) از آن جاکه عباسیان خود را از نوادگان عباس (عموی پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم) می دانستند، این موضوع را در بسیاری مواقع، دستاویزی برای توجیه اعمال قرار می دادند. مأمون بدین منظور، نامه ای با دست خطّ خود برای حمزه نوشت و در ضمن آن بیان داشت: «به حمزة بن الحسن هزار درهم به جهت شباهت وافرش به امیر مؤمنان علی علیه السلام بخشیده شود». او با زینب از نوادگان عبدالله بن جعفر ازدواج نمود. مردم او را زینبی می خواندند؛ زیرا او با زینب علیها السلام دختر امیر مؤمنان علیه السلام نسبت داشت.
از نوادگان حمزة بن الحسن می توان شاعری بلند آوازه به نام محمد بن علی را نام برد که در بصره می زیست و احادیثی را هم از امام رضاعلیه السلام و برخی دیگر از امامان روایت کرده است. او در سال 286 ق. درگذشته است.
از جمله بستگان حمزة بن الحسن، می توان به برادرزاده اش که هم نام اوست، اشاره کرد. هم اکنون مقبره او در شهر حلّه است و دارای گنبد و بارگاه با شکوهی می باشد.
نوشته اند: مادر امام زمان(عج) مدّتی در خانه او مهمان بوده است. او را نیز از راویان احادیث آل محمّدصلی الله علیه وآله و فردی درستکار و محترم و مورد اطمینان ذکر کرده اند. (العباس(ع)، ص 197)
از فرزندان او قاسم بن حمزة می باشد که از دانشمندان و فقیهان زمان خود بوده است. او مردی بسیار زیباروی و ثروتمندی بخشنده در یمن بوده که ثروت او به صد هزار دینار می رسیده است. او بسیار اهل بخشش به مردم بود. (سرّ السلسلة، ص 90)
ادامه دارد ...
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
✅ به نام خدای سبحان
چقدر این روزها دلم برای قلم عزیزانی که تا یذره #ریزگرد می دیدند، بی محابا می نوشتند تنگ شده است.
هر جا هستید خدا پشت و پناهتان! اگر منشی این و آن شده اید، اگر حقوق بگیر #صنایع محترم شده اید، اگر سر مدادتان شکسته است، اگر قلمتان را عوض کرده اید، اگر .... هر جا هستید خدا یارتان باد.!
سعی کنیم همیشه #مستقل، #آزاد و #منصف باشیم.
✍ جواد حاجی اکبری
🗓 پاییز آلوده ۱۴۰۲ ش
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تقویم_نگار 🗓
#صلح_امام_حسن_مجتبی (ع) 💚
| امام حسن (علیه السلام) صلح کرد، چون چهره دشمن افشا نشده بود؛ مردم حقایق را نمیدانستند.
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
یک حرکت ماندگار فرهنگی ♨️
برگزاری نمایشگاه کتاب و بازی با تخفیفات ویژه 📚🪅
تخفیف کتاب ها از 10 الی 60 درصد!!! 😮
تخفیف بازی ها بازای هر فرزند 5 درصد!!! 😲
آماده برگزاری نمایشگاه در نقاط مختلف کشور هستیم. از مدارس گرفته تا مساجد، هیئات، هتل ها، صنایع، ارگان ها، نهادها، دانشگاه ها، نمایشگاه ها، مراسمات خیابانی، یادواره ها و ... 🌿
زمان برگزاری بر عهده شما؛ از 2 ساعت تا یک هفته و حتی بیشتر! 😉
مقدار کتاب هم به انتخاب شما؛ از یک سبد تا یک کامیون! 😄
انتخاب رده سنی هم بر عهده شما! ☺️
📞 پل ارتباطی؛
09366093303
09904156394
09135256394
09026800995
🔸مکتب خانه قرآنی امام رضا (ع)
🔹انجمن مدادستان شهرستان اردکان
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
May 11
مداد من
✅ به نام خدای مهربان ✅ زندگی عباس بن علی (ع) در یک نگاه (28) 3- ابراهیم بن الحسن معروف به جردقة و
✅ به نام خدای مهربان
✅ زندگی عباس بن علی (ع) در یک نگاه (29)
6- حمزة بن قاسم
او از جمله نوادگان حضرت عباس علیه السلام می باشد که از مشایخ بزرگ و علمای بنام شیعه در دوره خود بوده است. حضرت عباس علیه السلام نیای پنجم او می باشد و نسب کامل او عبارت است از: ابویعلی حمزة بن قاسم بن علی بن حمزة بن الحسن بن عبیدالله بن عباس علیه السلام.
درباره او نگاشته اند: ابویعلی از دانشمندان شیعه و بنام و برخاسته از خاندان وحی و درختی تناور در بوستان دانشمندان شیعی است. وی از راویان احادیث اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام بوده و دانشمندان بسیاری، شاگردی او را به جای آورده اند(العباس(ع)، ص 201) و وی را فردی مورد اعتماد و بلند مرتبه در نقل روایات معصومان علیهم السلام ذکر کرده اند. (ابو العباس احمد بن علی النجاشی، رجال النجاشی، بیروت، دار الاضواء، چاپ اوّل، 1408 ق، ص 334)
از او کتاب های زیادی بر جای مانده است که عبارت می باشد از: التّوحید، الزّیارات و المناسک، ردّ محمد بن جعفر اسدی و ... او در دستْ نوشته های خود احادیث بسیاری را از امام صادق علیه السلام نقل نموده است. (همان ؛ الشیخ محمد تقی التستری، قاموس الرجال، قم، مؤسّسة النشر الاسلامی، چاپ دوم، 1415 ق، ج 4، ص 46)
او در قرن چهارم هجری می زیسته و مرقد شریفش در جنوب شهر حلّه، بین رود فرات و دجله و در دهکده ای به نام قریه حمزة قرار دارد. پیشتر در مورد محلّ دفن او اختلاف بوده و مردم می پنداشتند مرقد او متعلّق به حمزة بن موسی کاظم علیه السلام است (همان) و با این پندار، او را زیارت می کرده اند اما داستان جالبی سبب برطرف شدن این پندار می شود.
می گویند: عالمی ربّانی و فقیهی بزرگ به نام سید مهدی قزوینی جهت تبلیغ معارف دینی به حلّه رفت. او گه گاه از کنار مرقد ابویعلی حمزة بن قاسم می گذشت اما به زیارت مرقد او نمی رفت. این موضوع، موجب کم رغبتی مردم آن منطقه نسبت به زیارت آن مرقد شریف گردید. روزی از او خواستند به زیارت مرقد برود، او در پاسخ گفت به زیارت کسی که نمی شناسد، نمی رود.
روز بعد، او به دهکده مذکور رفت و در اواخر شب برای خواندن نماز شب برخاست. نزدیکی های طلوع آفتاب، سیدی از اهل همان روستا که مورد اعتماد آن عالم ربّانی بود، نزد وی رفت و از او دلیل زیارت نکردن او را پرسید؛ ولی همان پاسخ پیشین را شنید.
آن سید علوی گفت:
«چه بسیار امور مشهوری هستند که اصلی ندارند، این مرقد متعلّق به حمزة بن موسی کاظم علیه السلام نیست که به اشتباه این گونه می پندارند، بلکه این مرقد متعلّق به ابویعلی حمزة بن قاسم از نوادگان حضرت عباس علیه السلام است که از علما اجازه حدیث داشته و دانشمندان رجال، او را بر وثاقت و پارسایی ستوده اند.»
سید مهدی قزوینی گمان کرد که او این سخن را از علما شنیده و هرگز نمی پنداشت که او از کتاب های رجالی و روایی چیزی بداند. از این رو، به آن سید علوی چندان توجّهی نکرد.
سید علوی، خارج شد و سید مهدی قزوینی در سجّاده خود به تعقیبات نماز مشغول گردید تا آفتاب دمید. سپس به کتاب های رجالی که در دسترس داشت، مراجعه کرد و دید گفته آن سید علوی درست است. فردا در بین جمعیت، همان سید علوی را یافت. نزد او رفت و پرسید مطلبی را که دیشب پیش از سحر به او گفته، از کجا به دست آورده است؟ سید علوی انکار کرد که سحر، پیش او بوده و سوگند خورد که شب گذشته اصلاً در روستا نبوده و بیرون از روستا به سر می برده است و حتّی ادّعا کرد اصلاً سید مهدی قزوینی را نمی شناسد.
سید مهدی بی درنگ سوار مرکب خود شد و عازم زیارت مرقد ابویعلی گردید و به مردم گفت:
«اکنون بر من واجب شد که به زیارت او بشتابم. زیرا شک ندارم آن سید علوی که دیشب دیدم، امام زمان(عج) بوده است.»
از آن پس، مرقد او رونق بیشتری گرفت و مردم توجّه بیشتری به زیارت او نشان دادند. سید مهدی قزوینی بعدها در کتاب فُلک النّجاة خود تصریح نمود که مرقد مذکور، متعلّق به ابویعلی حمزة بن قاسم از نوادگان حضرت عباس علیه السلام است. (العباس(ع)، ص 205)
باشد که در مسیر این سلاله پاک علوی بمانیم و به برکت نام و یادش مورد رحمت و مغفرت الهی قرار بگیریم. اگر در مسیر اربعین هستی یکبار دیگر از ابتدا شروع کن به خواندن و این دفعه با خودت عهد ببند که به اندازه وسعت، در تمام ابعاد زندگیت حرکت و رشد داشته باشی.
✍ جواد حاجی اکبری
🗓 صفر 1402 ش
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
#براشت_آزاد
سکوت نگاه،
فریاد عقل،
صبر دهان،
حجاب شنیدن؛
اللهم ارزقنا!
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
#برداشت_آزاد
آنقدر سرمان را شلوغ کردهایم
که دیگر نگاهمان،
فرصتِ بینشِ چینشِ سخن را ندارد!
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
#برداشت_آزاد
به نظر می رسد؛
حرکت
از سجود شروع می شود
و
به سکوت ختم می شود.
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
✅ به نام خدای سبحان
✅ تلنگر!
قبول مسوولیت در #اردکان یعنی بجان خریدن خیلی از مشکلات خرد و کلان. گرچه ما از #منتقدین جدی مسوولین فعلی و قبلی، مخصوصاً در حوزه فرهنگ، هستیم اما نباید از کنار بی توجهی ها و بی انصافی ها گذشت. نباید از کنار کارهای خوبی که این روزها در حال انجام شدن است، گذشت. مهمترین و جدیترین نقد ما هم این است که تاریخ مصرف اینگونه مدیریت ها گذشته است و آقایان باید خود را بروزرسانی کنند. بگذریم که حرف بسیار است.
غرض اینکه این روزها و در آستانه #انتخابات اسفند ماه، تخریب های مجازی و حقیقی شروع شده است. سلاحی که مخصوص ضعفاست.! بهتر نیست در کنار اخبار تصادف و آسفالت کردن این کوچه و آن کوچه و ... کمی هم به اصل انتخابات و پیشرفت ها بپردازید؟! کمی به رفع و رجوع جو #بدبینی و #ناامیدی ها بپردازید؟ کمی به راه های یکرنگ شدن بپردازید تا لکه ننگ چند چهره بودن برخی زدوده شود.
✍ جواد حاجی اکبری
🗓 پاییز آلوده 1402 ش
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
أَيْنَ الْمُعَدُّ لِقَطْعِ دابِرِ الظَّلَمَةِ ؟
کجاست آنکه برای نابودی ریشه ستم آماده است؟
الّلهُــمَّ عَجِّــلْ لِوَلِیِّکَــ الْفَــرَج
#بیمارستان_المعمدانی
#غزه
#تسلیت
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
بسم الله القاصم الجبارین
در برابر سگ باید ایستاد. اگر فرار کردی، اگر از بیماری هاری نجات پیدا نکنی، جانت به هدر است.
پایدار باشی برادر رزمنده
باهم #غزه و #لبنان را آزاد و باهم بازسازی می کنیم، ان شاالله
#مداد_من
#بیمارستان_المعمدانی
#فلسطین
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
#اطلاعیه
#خروش_ملت_شهید_پرور_شهرستان_اردکان
در محکومیت جنایات اسرائیل و حمایت از مردم مظلوم غزه
#همراه_با_اجتماع_بزرگ_کودکان
در عزای کودکان مظلوم و بی دفاع غزه #همراه_با_روشن_کردن_شمع
✅زمان:
چهارشنبه(امشب) ۲۶ مهرماه
بعد از نماز مغرب و عشاء ساعت ۱۸:۳۰
✅مکان:
میدان امام خمینی (ره)
مقبره شهدای گمنام پارک شهر
#طوفان_الاقصی
#فلسطین
#غزه
#شورایهماهنگیتبلیغاتاسلامیاردکان
#نشر_حداکثری
🏴🇵🇸🏴🇵🇸🏴🇵🇸🏴