هدایت شده از سردبیر سایت ضیاءالصالحین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۳۹۴
↩️ شامل آیات ۷۱ تا ۷۷ سوره مبارکه #قصص
🔻 پیامبر اعظم (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) میفرمایند:
«لا یُعَذِّبُ اللهُ قَلبًا وَعَی القُرآنَ»؛
خداوند قلبی را که قرآن را در خود جای داده باشد، عذاب نمیکند.
📚 (امالی طوسی ۱/۶)
🎙 استاد پرهیزگار
🏷 #قرآن #ترتیل #قرآن_کریم #تلاوت #شهریار_پرهیزگار #سوره_قصص
👇
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
🔺 تعریف داستان
بهترین جایگزین کارتون
برای بچه هاست!
🏷 #سوادرسانه | #سواد_رسانه #فضای_مجازی
👇
🆔 @media313
هدایت شده از سردبیر سایت ضیاءالصالحین
5.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۳۹۵
↩️ شامل آیات ۷۸ تا ۸۴ سوره مبارکه #قصص
🔻 امام صادق (علیهالسلام) میفرمایند:
«مَن قَرَأَالقُرآنَ وَ هُوَ شابٌّ مُؤمِنٌ ، اِختَلَطَ القُرآنُ بِلَحمِهِ وَ دَمِهِ»؛
هر جوان مؤمنی که قرآن بخواند، قرآن با گوشت و خونش آمیخته گردد.
📚 (اصول کافی ۲/۶۰۳)
🎙 استاد پرهیزگار
🏷 #قرآن #ترتیل #قرآن_کریم #تلاوت #شهریار_پرهیزگار #سوره_قصص
👇
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
🚨 «منطق و استدلال» قسمت دوم: تشریح استدلال
🔻 قانون دوم
🔹 ایده های خود را به یک ترتیب طبیعی توسعه دهید.
استدلال های کوتاه معمولاً در یک یا دو پاراگراف ایجاد می شوند. ابتدا نتیجه را بیان کنید و سپس دلایل خود را بیان کنید یا ابتدا مقدمات خود را بیان کنید و در پایان نتیجه بگیرید. در هر صورت، ایده های خود را به ترتیبی بیان کنید که خط فکری شما به وضوح برای خواننده آشکار شود.
این استدلال کوتاه برتراند راسل را در نظر بگیرید:«بدی های دنیا به یک اندازه هم به علت کم هوشی است هم به علت نقایص اخلاقی. اما نوع بشر تاکنون هیچ روشی برای از بین بردن نقایص اخلاقی کشف نکرده است. در عوض، هوش به آسانی با روشهایی که برای هر مربی شایسته شناخته شده است، بهبود مییابد. بنابراین، تا زمانی که روشی برای آموزش فضیلت [و اخلاق] کشف نشود، پیشرفت باید با بهبود هوش و نه اخلاقیات جستجو شود.»
هر جمله در این متن راه را برای جمله بعدی آماده می کند و سپس جمله بعدی به آرامی به سمت کامل شدن می رود. راسل با اشاره به دو منبع شر در جهان شروع می کند: «نقص اخلاقی»و بقول خودش «کم هوشی». او سپس ادعا می کند که «ما نمی دانیم چگونه “نقایص اخلاقی” را اصلاح کنیم، اما اکنون می دانیم چگونه کمبود هوش را اصلاح کنیم. بنابراین…». عبارت “بنابراین” به وضوح نتیجه گیری او را نشان می دهد___ که «پیشرفت باید با بهبود هوش حاصل شود»
اینگونه استدلال کردن برای رساندن منظور، یک دستاورد واقعی است. یافتن مکان مناسب برای هر قسمت، زمانی که مکان های اشتباه زیادی در دسترس است، اصلا آسان نیست. فرض کنید راسل در عوض اینگونه استدلال میکرد:
🔻🔻ادامه...🔻🔻
🔹 «بدی های دنیا به یک اندازه هم به علت کم هوشی است هم به علت نقایص اخلاقی. تا زمانی که برخی از روش های آموزش فضیلت کشف شود پیشرفت را باید با بهبود هوش و نه اخلاق جستجو کرد. هوش به راحتی با روش هایی که برای هر مربی توانمندی شناخته می شود بهبود می یابد. نوع بشر تاکنون هیچ وسیله ای برای از بین بردن نقایص اخلاقی کشف نکرده است»
🔹 مقدمات و نتیجه یکسان است ولی ترتیب متفاوتی دارد و قبل از خاتمه، کلمه «بنابراین» حذف شده است. اکنون درک این استدلال بسیار دشوارتر است، و بنابراین بسیار کمتر متقاعد کننده است. وعدهها به طور طبیعی با هم جور در نمیآیند، و شما باید این قسمت را دو بار بخوانید تا بفهمید نتیجه چیست. روی خوانندگان خود حساب نکنید که اینقدر صبور باشند
انتظار این که استدلال های خود را چندین بار مرتب کنید تا طبیعی ترین نظم را پیدا کنند را داشته باشید. قوانین مورد بحث در این کتاب به شما کمک می کند. شما میتوانید از آنها استفاده کنید تا نه تنها بفهمید به چه نوع پیش فرض هایی نیاز دارید، بلکه چگونه آنها را به بهترین ترتیب مرتب کنید.
ادامه دارد...
🏷 #سوادرسانه | #سواد_رسانه #فضای_مجازی
👇
🆔 @media313
هدایت شده از سردبیر سایت ضیاءالصالحین
5.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۳۹۶
↩️ شامل آیات ۸۵ تا آخر سوره مبارکه #قصص و آیات ۱ تا ۶ سوره مبارکه #عنکبوت
🔻 امام علی (علیهالسلام) میفرمایند:
«حَقُّ الوَلَدِ عَلَی الوالِدِ اَن یُحَسِّنَ اسمَهُ وَ یُحَسِّنَ اَدَبَهُ وَ یُعَلِّمَهُ القُرآنَ»؛
حق فرزند برپدر این است که او را نام نیکو نهد، به خوبی تربیت کند و به او قرآن بیاموزد.
📚 (نهجالبلاغه حکمة ۳۹۹)
🎙 استاد پرهیزگار
🏷 #قرآن #ترتیل #قرآن_کریم #تلاوت #شهریار_پرهیزگار #سوره_قصص #سوره_عنکبوت
👇
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
🚨انتشار نخستين بار
📲طرح| رهبرانقلاب: به برکت فضای مجازی میتوانیم شبهات را کشف و برطرف كنيم
🔹امروز هرکس که به فرض، یک #تبلت دستش باشد، با همه افکار انحرافی میتواند مواجه شود
🏷 #سوادرسانه | #سواد_رسانه #فضای_مجازی
👇
🆔 @media313
هدایت شده از سردبیر سایت ضیاءالصالحین
5.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۳۹۷
↩️ شامل آیات ۷ تا ۱۴ سوره مبارکه #عنکبوت
🔻 پیامبر اعظم (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) میفرمایند:
«اَدِّبوا اَولادَکُم عَلی ثَلاثِ خِصالٍ : حُبِّ نَبِیِّکُم وَ حُبِّ اَهلِ بَیتِهِ وَ قِراءَةِ القُرآنِ»؛
فرزندان خود را برسه خصلت تربیت کنید، دوستی پیامبرتان و دوستی اهل بیتش و قرائت قرآن.
📚 (ینابیع المودة /۲۷۱)
🎙 استاد پرهیزگار
🏷 #قرآن #ترتیل #قرآن_کریم #تلاوت #شهریار_پرهیزگار #سوره_عنکبوت
👇
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
🚨 تمرین «منطق و استدلال» قسمت دوم: تشریح استدلال
🔻 تمرین
تشریح استدلال ها در قالب مقدمات و نتیجه
🔹 هدف: تمرین بازنویسی استدلال ها در ساختاری واضح و منطقی
🔹 دستورالعمل: هر یک از قسمت های زیر حاوی یک استدلال است. مقدمات را در ترتیبی طبیعی و معنی دار قرار دهید و آنها را در یک لیست شماره دار بنویسید. سپس، نتیجه را در انتهای لیست بنویسید.
🔹 نکاتی برای موفقیت: طرح کلی استدلال ها در قالب مقدمات و نتیجه گیری اغلب مفید است. این شامل چندین مرحله است.
ابتدا مقدمات و نتایج را مشخص کنید، درست همانطور که در تمرین ۱ انجام دادید.
سپس، مقدمات را در یک ترتیب معنی دار قرار دهید، ترتیبی که به شما کمک می کند بفهمید که چگونه مقدمات با یکدیگر و با نتیجه گیری ارتباط برقرار می کنند. در بسیاری از موارد، بهترین سفارش وجود نخواهد داشت. چند سفارش مختلف را امتحان کنید و یکی را انتخاب کنید که برای شما منطقی تر است.
هنگامی که برای یک ترتیب معنی دار،تصمیم نهایی را گرفتید، پیش فرض را در یک لیست شماره گذاری شده بنویسید. ساخت جمله با هر یک از پیش فرض ها به شما کمک خواهد کرد، و ضمایری مانند *او* یا *آنها* با نام افراد یا چیزهایی که آنها برای آنها نشان می دهند جایگزین کنید
🔻🔻ادامه...🔻🔻
🔹 در نهایت نتیجه را در انتهای لیست بنویسید. برخی از منطقدانان خطی بین مجوزها و نتیجهگیری میکشند، دقیقاً مانند خطی که ریاضیدانان بین یک مسئله حساب و پاسخ آن میکشند. این خط نشان می دهد که مقدمات با نتیجه “جمع” می شوند. منطق دانان دیگر *بنابراین* را می نویسند یا از علامتی خاص استفاده می کنند(این علامت به شکل نقطه های حرف ش میباشد که نتوانستیم آن را تایپ کنیم». (به معنی پس، بنابراین)
🔻 ابتدا نمونه زیر را ببینید، سپس تمرین ها را حل کنید
🔹 نمونه
برخی از شرکت ها در حال ایجاد حیوانات اصلاح شده ژنتیکی مانند ماهی قزل آلا هستند که گوشت بیشتری برای مصرف کنندگان فراهم می کند. اگر ماهی قزل آلای اصلاح شده ژنتیکی به حیات وحش فرار کند، برای غذا با ماهی قزل آلا *طبیعی* رقابت می کند. ماهی قزل آلا طبیعی، توسط انتخاب طبیعی برای شکوفا کردن حیات وحش طراحی شده است. ماهی قزل آلای اصلاح شده ژنتیکی برای شکوفا شدن در طبیعت طراحی نشده است. بنابراین، اگر ماهی قزل آلای اصلاح شده ژنتیکی به حیات وحش فرار کند، ماهی قزل آلا اصلاح ژنتیکی نشده رقابتی با ماهی آزاد اصلاح شده ژنتیکی خواهد داشت.
۱. اگر حیوانات دستکاری شده ژنتیکی به حیات وحش فرار کنند، برای غذا با ماهی آزاد *طبیعی* رقابت می کنند.
۲. ماهی قزل آلای طبیعی توسط انتخاب طبیعی برای شکوفا شدن در طبیعت طراحی شده است.
۳. ماهی قزل آلای اصلاح شده ژنتیکی برای رشد در طبیعت طراحی نشده است.
بنابراین، اگر ماهی قزل آلای اصلاح شده ژنتیکی به حیات وحش فرار کند، ماهی قزل آلا اصلاح شده ژنتیکی شده رقابتی با ماهی آزاد اصلاح شده ژنتیکی خواهد داشت
این استدلال در حال حاضر ایده های خود را در نظم طبیعی ارائه می دهد. تنها چیزی که برای قرار دادن آن در فرم مقدمات و نتیجهگیری لازم است، شناسایی مقدمات، قرار دادن آنها در یک لیست شمارهدار و اضافه کردن *بنابراین* قبل از نتیجهگیری است.
جمله اول در متن، مقدمه ای در استدلال نیست. هدف آن فراهم کردن زمینه برای استدلال است، نه ارائه دلیل برای پذیرش نتیجه. ما نیازی به گنجاندن آن در طرح کلی استدلال خود نداریم.
✍️ تمرین ها
۱.به عنوان یک بسکتبالیست، مایکل جردن ترکیبی منحصر به فرد از لطف، سرعت، قدرت و میل رقابتی داشت. او بیش از هر کس دیگری عناوین گلزنی NBA را داشت. او با بالاترین میانگین امتیاز NBA بازنشسته شد. بنابراین مایکل جردن بهترین بسکتبالیست تمام دوران است
۲. کسی که نمی تواند به اندازه کافی غذا بخورد، در فقر زندگی می کند. اما کسی که نمی تواند چیزهایی را که جامعه به عنوان مایحتاج تلقی می کند بپردازد، هم در فقر زندگی می کند. جوامع ثروتمندتر چیزهای بیشتری را به عنوان ضروریات در نظر می گیرند تا جوامع فقیرتر. بنابراین، *خط فقر* که مقدار پولی است که یک فرد باید به عنوان *غیر فقیر* داشته باشد، در ثروتمندترین جامعه بیشتر از یک جامعه فقیر خواهد بود.
۳.محققان سازمان پژوهشگران پاگنده در ۲۷ مورد از ۳۰ اکتشاف جستجوی پاگنده در ایالات متحده و کانادا، صدای پاگنده را مشاهده کرده اند یا شنیده اند. دکتر کرانتز، یکی از محققین، معتقد است که پاگنده گونه ای از پستانداران است که به نام غول پیکر شناخته می شود. بنابراین، پاگنده واقعا وجود دارد
۴. دبیرستانهای کوچک بهتر از دبیرستانهای بزرگ هستند، زیرا نشان داده شده است که دبیرستانهای کوچکتر نرخ فارغالتحصیلی بالاتری دارند و نسبت دانشآموزانی که به کالج میروند بیشتر است. شهر نیویورک تعدادی از دبیرستان های بزرگ را به چند مدرسه کوچکتر تقسیم کرده است
۵. در سال ۱۹۰۸، چیزی ۸۰۰ مایل مربع از جنگل را در بخشی از سیبری به نام تونگوسکا مسطح کرد. نظریه ها در مورد *رویداد تونگوسکا* فراوان است.
برخی می گویند که این یک بشقاب پرنده بوده است. حتی برخی می گویند که این یک سیاهچاله کوچک بود. با این حال، اخیراً دانشمندان کشف کردند که دریاچه ای در این منطقه به شکل دهانه برخوردی است که توسط یک سیارک یا دنباله دار ایجاد شده است. بنابراین، رویداد تونگوسکا توسط یک سیارک یا دنباله دار ایجاد شد.
۶. یک *شکاف نسل* در دانش آمریکایی ها از سیاست وجود دارد. به این معنا که افراد مسنتر در مورد سیاست بیشتر میدانند تا افراد جوان. این نتیجه علاقه افراد مسن تر به سیاست و افراد جوان تر نیست. نظرسنجی ها از دهه ۱۹۸۰ تا اواسط دهه ۹۷۰ نشان می دهد که افراد جوان حداقل به اندازه افراد مسن زمان خود از سیاست آگاه بودند
۷. همه خودروها باید دارای نیزه ای نصب شده بر روی فرمان باشند که مستقیماً به سمت سینه راننده باشد. پس از همه، ما باید هر کاری که می توانیم برای تشویق رانندگی محتاطانه انجام دهیم. از آنجایی که مردم وقتی میدانند زندگیشان در خطر است، بسیار محتاطانهتر رفتار میکنند، نیزه روی فرمان، مردم را مجبور میکند که با احتیاط بیشتری رانندگی کنند.
۸. طبیعت انسان ذاتاً خوب نیست. سرشت انسان شامل آن دسته از صفات انسانی است که خود به خود و بی اختیار هستند. این چیزها را نمی توان آموخت. بنابراین، اگر چیزی را بتوان یاد گرفت، پس بخشی از طبیعت انسان نیست. با این حال، خوبی خود به خود نیست. مردم باید یاد بگیرند که چگونه خوب باشند.
۹. ممکن است کسی فکر کند که آیا زندگی او معنادار است، حتی اگر بداند که از زندگی خود لذت برده است. این نشان می دهد که زندگی معنادار با زندگی لذت بخش یکسان نیست. در عین حال، کسی که از زندگی خود بیگانه است یا احساس می کند زندگی او بیهوده است، حتی اگر در حال انجام کارهایی باشد که ممکن است از منظر شیء ارزشمند به نظر برسد، زندگی معناداری ندارد. این نشان می دهد که زندگی معنادار با زندگی صرف شده در پروژه های با ارزش عینی یکسان نیست. همه اینها نشان می دهد که نه لذت و نه پروژه های با ارزش عینی، که جدا از دیگری در نظر گرفته شوند، برای یک زندگی معنادار کافی نیستند.
۱۰. فرض کنید تیم متوجه می شود که پدربزرگش در دهه ۱۹۲۰، چندین سال قبل از تولد مادر تیم، کار وحشتناکی انجام داده است. همچنین فرض کنید که تیم یک ماشین زمان اختراع کرده است. در حالی که ممکن است به نظر برسد که تیم می تواند به گذشته برگردد و پدربزرگش را بکشد تا او را از انجام این کار وحشتناک باز دارد، در واقع، برای تیم غیرممکن است که پدربزرگش را بکشد. گذشته قبلا اتفاق افتاده است نمی تواند تغییر کند. از آنجایی که پدربزرگ و مادربزرگ تیم، مادر تیم را داشتند که بعداً تیم را داشت، باید اینطور باشد که دو نفر پدربزرگ او را نکشتند.
🚨 تشخیص استدلال های مطالب بصری
🔹 هدف: کمک به تشخیص استدلال های کوتاه در مطالب بصری
🔹 نکاتی برای موفقیت: ما دائماً توسط مواد بصری از بیلبوردها گرفته تا آثار هنری و ویدیوهای آنلاین بمباران میشویم که هدفشان متقاعد کردن ما به چیزی است. گاهی اوقات مطالب سعی می کنند ما را به انجام کاری یا خواستن چیزی ترغیب کنند. گاهی اوقات سعی می کنند ما را متقاعد کند که چیزی را باور کنیم. شما میتوانید بسیاری از این مطالب را بهعنوان *برهانهای بصری* در نظر بگیرید. آنها لزوماً مقدمات و نتیجهگیریها را در قالب کلمات ارائه نمیکنند، اما بسیاری از آنها هنوز میتوانند به عنوان دلایلی برای حمایت از نتیجهگیریهایی که به عنوان استدلال خوانده شوند.
زمانی که به استدلال های بصری فکر می کنید، این کاملاً به شما بستگی دارد که ایده های استدلال را به ترتیب طبیعی ارائه دهید. اولین کاری که باید انجام دهید این است که نتیجهگیری استدلالهای بصری را تعیین کنید. استدلالی که میخواهد شما را به انجام یا باور برساند چیست؟ سپس باید از خود بپرسید که آیا تصویر یا ویدیو دلیل شما را برای باور به این نتیجه گیری ارائه می دهد یا خیر. اگر چنین است، اینها مقدمات استدلال خواهند بود.
برای شناسایی این مقدمات، به این فکر کنید که چه ارتباطی بین تصاویری که میبینید و نتیجهگیری که آن تصاویر برای حمایت از آن ها وجود دارد. برای در نظر گرفتن یک مورد بسیار ساده، فرض کنید یک تبلیغ یک ورزشکار را نشان می دهد که از یک نوشیدنی اسپرایت لذت می برد. نتیجه این استدلال بصری این است که شما نیز باید اسپرایت بنوشید. چه ارتباطی بین تصویر ورزشکار در حال نوشیدن اسپرایت و این ادعا وجود دارد که شما باید آن را بنوشید؟ اگر ورزشکار بعد از یک بازی سخت یا تمرین یک جرعه جرعه بنوشد، شاید پیام این باشد که اسپرایت به خصوص کمی نیروبخش است. در آن صورت، استدلال ممکن است چیزی شبیه به این باشد: “اسپرایت مخصوص نیروبخش(انرژی زا) است. شما نوشیدنی های گوارا را دوست دارید. بنابراین، باید اسپری بنوشید.” یا شاید ورزشکار با دوستانش نشسته باشد و همه آنها در حال گذراندن اوقات خوبی هستند و اسپرایت می نوشند. در آن صورت، پیام ممکن است این باشد که جوانان مد گرا ، به ویژه افرادی که این ورزش خاصی را دوست دارند، اسپرایت می نوشند و اگر می خواهید مانند این افراد باشید، باید اسپریت نیز بنوشید
افراد مختلف احتمالاً تفسیرهای متفاوتی از هر استدلال بصری ارائه می دهند. در واقع، شما احتمالاً می توانید تفسیرهای مختلفی از هر یک از آنها داشته باشید. نگران یافتن تنها یک تفسیر صحیح نباشید. فقط روی یافتن تفسیر قابل قبولی تمرکز کنید که خالق استدلال بصری آن را به عنوان پیامی تشخیص دهد که می خواهد ارسال کند.
ادامه دارد...
🏷 #سوادرسانه | #سواد_رسانه #فضای_مجازی
👇
🆔 @media313
هدایت شده از سردبیر سایت ضیاءالصالحین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۳۹۸
↩️ شامل آیات ۱۵ تا ۲۳ سوره مبارکه #عنکبوت
🔻 امام صادق (علیهالسلام) میفرمایند:
«یَنبَغی لِلمُؤمِنِ اَن لا یَموتَ، حَتّی یَتَعَلَّمَ القُرآنَ، اَو یَکونَ فی تَعلیمِهِ»؛
شایسته است که مؤمن از دنیا نرود، مگر آن که قرآن را فرا گیرد و یا در حال آموختن آن باشد.
📚 (اصول کافی ۲/۶۰۷)
🎙 استاد پرهیزگار
🏷 #قرآن #ترتیل #قرآن_کریم #تلاوت #شهریار_پرهیزگار #سوره_عنکبوت
👇
🆔 ☫ @sardabir313 ☫