eitaa logo
آرما مدیا
4.9هزار دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
1.2هزار ویدیو
29 فایل
"واحدفیلم،مستندوآموزش سوادرسانه مصاف ایرانیان"
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️رسانه و تصویرسازی 💢به تصویرسازی که رسانه ها برای ذهن ما انجام می دهند با تحلیل نگاه کنیم #سواد_رسانه_ای ✅آرما (آرمان ناتمام) @media_arma
⭕️ترور شخصیت در رسانه های خبری ✍️بخش اول 💢یکی از روش های ترور شخصیت ، درج اخبار با سوگیری خاص در رسانه هاست 🔺مطلبی که روزنامه ی اعتماد در مورد علی اکبر #رائفی_پور منتشر کرده دارای برخی تکنیک های عملیات روانی در حوزه خبراست که منجر به تخریب و ترور شخصیت ایشان در ذهن مخاطب می شود به برخی از این تکنیک ها در چند بخش خواهیم پرداخت 🔺تحریف برای تکذیب: ابتدا مسئله ای را غلط طرح کرده و سپس با استناد به ایراد آن، بلکل نفی اش میکنند(همانطور که در متن خبر آمده مطلبی به ایشان نسبت داده شده و سپس توسط علی مطهری نفی شده است) 🔺توهین، تحقیر، تمسخر هدف از آن از اعتبار انداختن موضوع است که برای این منظور معمولاً از زبان طنز استفاده می شود. اصولاً با نزدیکی به ایام انتخابات های مختلف در جهان، استفاده ی رسانه ها از این حربه به اوج می رسد. (همانطور که در متن خبر توهین و تحقیر نسبت به صحبت های ایشان صورت گرفته) جنگ نرم مبتنی بر "کاشت، داشت، برداشت" است. در این روش ابتدا بذر شبهه در ذهن مخاطب کاشته و پرورانده می شود و پس از آن به بهره برداری می رسد ادامه دارد ... #عملیات_روانی ✍️کارگروه رصد و تحلیل آرما @media_arma
⭕️جعل رسانه ای 💢تصویر جعلی اعتراض مردم چین به افزایش قسمت سوخت به جای اعتراض مردم ایران درحال انتشار است #سواد_رسانه_ای ✅آرما(آرمان ناتمام) @media_arma
⭕️اخبار جعلی شکلی از روزنامه نگاری مبتنی برپاسخگو سازی accountability journalism 💢این نقل‌قول مشهور از دانیل پاتریک موینیان سناتور ایالت نیویورک و سفیر آمریکا در هند و سازمان ملل متحد (1927-2003) است که می‏گوید: «همه افراد دیدگاه‌های مختص به خود را دارند، اما این بدان معنا نیست که دیدگاهشان حقیقت دارد.» 🔺واژه حقیقت یابی در روزنامه‌نگاری می تواند به دو موضوع متفاوت اشاره کند. از لحاظ سنتی، کنترل‌کننده حقیقت افرادی هستند که در اتاقهای خبری به تصحیح و بازبینی حقایقی می¬پردازند که توسط گزارشگران در مقاله هایشان بیان شده است. این نوع حقیقت یابی به ارزیابی انسجام گزارش‌ها و کنترل دوگانه‌ی حقایق و ارقام اطلاق می‌شود و به‌عنوان دور نهایی کنترل کیفیت خروجی اخبار قبل از انتشار عمل می کند. اولین بار این شیوه در روزنامه‌نگاری مدرن ـ حداقل در غرب ـ توسط مجلات هفتگی آمریکایی مثل تایم در دهه 1920 به کار رفته است. 🌐https://www.poynter.org/news/who-decides-whats-true-politics-history-rise-political-fact-checking 🔺بحران‌های اقتصادی که اکثر سازمان‌های خبری در سراسر دنیا تا اواخر قرن بیست‌ویکم تجربه کرده‌اند به معنای آن بوده که بخش‌های حقیقت یابی رو به کاهش است و بیشتر با بخش‌های ویرایش، ادغام یا کاملاً حذف شده است. امروزه، این مجلات هفتگی با تیراژ بالا مانند نیویورکردر ایالات متحده و یا اشپیگل در آلمان هستند که هنوز از متخصصان کنترل‌کننده‌ حقیقت در بخش‌های تحریریه استفاده می‌کنند. 🌐https://www.cjr.org/b-roll/magazine-fact-checking-online.php 💢نوعی از حقیقت یابی که اینجا مدنظر است، قبل از این که چیزی منتشر شود انجام نمی‌شود، بلکه زمانی اتفاق می‌افتد که ادعایی عمومی مطرح می‌شود. این شکل از «حقیقت یابی مبتنی بر نتایح واقعی»به دنبال آن است که سیاستمداران و دیگر افراد مشهور و شناخته شده مسئولیت صحت سخنان و گفتار های خود برا بپذیرند.«کنترلگران حقیقت »در این خط¬ کاری به دنبال منابع دست اول و موجه هستند تا بتواند اعاهایی را که برای عموم مردم مطرح شده است تأیید یا تکذیب کنند. 🔺 «حقیقت یابی مبتی بر نتایج واقعی» عمدتاً (و نه منحصراً) بر تبلیغات سیاسی، سخنرانی‌های کارزاری (انتخاباتی) و برنامه های حزبی متمرکز است. پروژه‌های اولیه اختصاص یافته شده (وقف )به این شکل از حقیقت یابی سیاسی شامل سازمان حقیقت یاب (Factcheck.org) است که پروژه¬ای است از مرکز سیاست عمومی اننبرگ(Annenberg) در دانشگاه پنسیلوانیا که در سال 2003 و «کانال 4 حقیقت یاب »که در سال 2005 راه اندازی شده است . ✅آرما(آرمان ناتمام) @media_arma
⭕️انتشار کلیپ مربوط به سال ۹۶ که توسط منافقین منتشر شده بود توسط صفحه ی توییتر شبکه ی من و تو 💢سال ۹۶ سال اقتصاد مقاومتی ، تولید و اشتغال نامگذاری شده بود 💢سال ۹۸ سال رونق تولید نامگذاری شده است مراقب #فیک_نیوز ها باشید #سواد_رسانه_ای ✅آرما(آرمان ناتمام) @media_arma
⭕️عناصر اساسی فرهنگ رسانه ای در قرن ۲۱ 🔻در قرن جدید در سازمان‌ها تغییرات زیادی درساختار، استراتژی، اندازه و محیط خارجی روی داده است. این تغییرات موجب تغییر در مفروضات بنیادی آن‌ها شده است که عباتند از: 💢معرفت شناسی: در سال‌های اخیر، تغییر مهم معرفتی، انتقال از واژه و کلام به تصویر بوده است. در فرهنگ رسانه‌ای یک تصویر خوب ارزش هزار واژه را دارد. صدای آمریکا VOA که همراه با تصویر بر روی ماهواره پخش می شود نشانه ای از این تغییر معرفت شناسانه است. 💢 چاپ، جهان واژه‌ها را بصورت ایده ای که باید کشف شود، نشان می دهد، درصورتی که صدا، جهان را به درون فرد می‌کشاند و تصویر جهان را به بیرون از وجود فرد می آورد. نظریه "کشت" حاکی از نتیجه استفاده زیاد از تصویر در دریافت اطّلاعات در شکل تصویری است. 💢فناوری جدید: همان‌گونه که در دهه 50 میلادی، ترانزیستور موجب انقلابی در استفاده از رادیو شد، فناوری دیجیتال و رایانه های مختلف در فضای اینترنت تغییرات ناباورانه ای را برای دسترسی سهل و سریع به انواع اطّلاعات فراهم کرده است. 💢شخصی شدن رسانه: وبلاگ‌ها نمادی از این امر هستند. شخصی شدن سبب می شود افراد در ایجاد فرهنگ جدید رسانه ای نقش داشته باشند. 💢 همگرایی ساحت‌های رسانه‌ها: مرزهای بین رسانه ها از بین می رود. ترکیب آن‌ها را در یک رسانه جدید شاهد هستیم. 5- فرا تجارتی شدن فرهنگ رسانه ای: برخی شبکه‌های تلویزیونی مانند ( MTV) اساساً مرکزی برای تأمین انواع درخواست‌های تجارتی شده‌اند. ✅آرما(آرمان ناتمام) @Media_arma
⭕️اکانت «اسرائيل به فارسي» در ایران بارگذاری می‌‌شود! 💢همزمان با محدوديت اينترنت كشور، اکانت «اسرائيل به فارسي» از دسترس خارج شد. بررسي‌ها نشان مي‌دهد همزمان با محدوديت اينترنت كشور (۱۵ نوامبر) اكانت توييتري و تلگرامي «اسرائيل به فارسي» نيز تا (۱۹ نوامبر) از دسترس خارج‌ شده است. 🔺وزارت ارتباطات و همچنین وزارت اطلاعات می‌بایست این موضوع را پیگیری کنند که چرا همزمان با محدوديت اينترنت كشور، اکانت‌های معاند نیز از دسترس خارج شده است. 💢این مسئله این شائبه را ایجاد کرده است که این اکانت‌ها در داخل کشور بارگذاری و مدیریت می‌شود. پيش‌تر نیز رسانه‌ها اعلام کردند كه كانال‌هاي ضدانقلابي چون كلمه، فاكس‌نيوز، امتداد، مملكته، سحام‌نيوز، راسوياب، آژانس ايران خبر و جهان باستان همزمان با قطع اينترنت در ايران با اختلال مواجه و فعاليتشان در اين مدت متوقف يا محدود شده است. 🔺همچنين كانال‌هاي «عاليجناب»، «فيگارو فارسي» و «تقاطع» از ديگر كانال‌هاي شاخص ضدانقلاب هستند كه همزمان با قطع اينترنت با اختلال مواجه شده و چند روز در دسترس نبوده‌اند و اكنون با فيلترشكن‌هاي ارائه‌شده مجدداً فعال گشته‌اند. لازم است که وزارتخانه‌هاي اطلاعات و ارتباطات نسبت به پيگيري اين موضوع به‌طور جدي ورود كنند. ✅آرما(آرمان ناتمام) @Media_arma
#توییت_گشت 💢آموزش های فنی آشوب و تخریب اموال توسط کارشناس بی بی سی #سواد_رسانه_ای ✅آرما(آرمان ناتمام) @media_arma
⭕️اخبار جعلی! فراموش نشود 🔺اطلاعات نادرست می تواند به راحتی منتشر شود ⁉️اخبار خوب؟ هر کس می تواند یاد بگیرد که چگونه اخبار جعلی را کشف کند و جلوی انتشار آن را بگیرد. در اینجا چند راه برای ارزیابی صحت یک داستان آورده شده است. 💢 وبسایت را چک کنید سایتهای خبری جعلی غالباً از یک URL واقعی استفاده می کنند، اما این کار را انجام می دهند پسوندهای غیر معمول مانند ".com.co" به جای ".com" ⁉️بپرسید از کجا آمده است؟ در مورد چگونگی یافتن منبع فکر کنید. چرا برای شما به اشتراک گذاشته شد. از طریق رسانه های اجتماعی به دست شما رسیده است یا خودتان آن را جستجو کردید؟داستان های دروغین را اغلب خوانندگان به اشتراک می گذارند تا با استفاده از رسانه های اجتماعی به اشتراک بگذارند. ⁉️منبع را در نظربگیرید اهداف (مشخصات ) سازمان (منبع ) و اطلاعات تماس با آن را بررسی کنید.آیا می توانید دیدگاه سیاسی آنرا تعیین کنید؟ آیا سایت بیشتر محتوای طنزآمیز تولید می کند؟ ⁉️در مورد نویسنده تحقیق کنید برای اطمینان از واقعی بودن نویسنده، یک جستجوی سریع انجام دهید.آیا واقعی است و اعتبار دارند ؟ ⁉️کل داستان را بخوانید عناوین مطلب برای کلیک می توانند ناخوشایند و یا گمراه کننده باشند.آیا محتوا با عنوان مطابقت دارد؟ داستان واقعیت دارد ؟آیا واقعیت های مهم گم شده اند؟ آیا تاریخ مقاله به روز است؟ ⁉️به شواهد فکر کنید از منابع پشتیبانی مورد اعتماد بررسی کنید که شواهد موضوع واقعیت دارد یا خیر؟اگر می توان از آن استفاده کرد تا نتیجه گیری متفاوتی حاصل شد ⁉️ نظر دوم را بگیرید! دریابید که چگونه سایر رسانه های خبری همان داستان را گزارش می کنند.برخی سایت ها به شما این کمک را می کنند. با یک سایت معتبر بررسی واقعیت مشورت کنید.(در خارج از ایران Snopes.com و Factcheck.org دو نمونه از سایتهایی هستند که تحقیق کاملی اخبار واقعی و داستهای عمومی ارائه می دهند و حقیقت را کنترل می گنند ) 🌐https://b2n.ir/631639 ✅آرما(آرمان ناتمام) @media_arma
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ شما محکوم به مصرف هستید! 💢کارخانه‌داران و ابرسرمایه‌داران عصر #سرمایه‌داری چگونه حجم فروش محصولات خود را افزایش می‌دهند؟ 🔺با استفاده از تبلیغات کاری کنید که مشتریان از داشتن نسخه قدیمی خجالت بکشند کاری کنید محصولات بعد از مدت معینی خراب شوند 💢در یک کارخانه تولید تلویزیون مسطح قطعه‌ای بسیار مهم را در نزدیکی منبع حرارتی قرار دادند تا زودتر خراب شود.. 💢در مورد آیفون هم گزارش های متعددی وجود دارد که می گوید، این شرکت آمریکایی بعد از هر آپدیت، گوشی های قدیمی ترش را از عمد کند می کند تا شما گوشی نویی بخرید #سواد_رسانه_ای ✅آرما(آرمان ناتمام) @media_arma
⭕️آشوب فرقه ای ⭕️وقتی شبکه های تلگرامی فرقه ضاله بهاییت کاربران خود رو به استفاده از ارتباط بدون اینترنت میکند. براستی پیروان این فرقه در ایران چه اقداماتی انجام می دهند که در زمان اغتشاش نیاز نبرم به ارتباط با اطرافیان خود دارند؟؟؟!!! #سواد_رسانه_ای ✅آرما(آرمان ناتمام) @media_arma
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️وقتی فکر میکنی اینترنت سیمکارت ها وصل شده ولی با واکنش وزارت ارتباطات مواجه میشی خدا هیشکیو اینجوری ضایع نکنه😂😂 ✅آرما(آرمان ناتمام) @media_arma
⭕️تیتر خوب 💢اقناع سازی مخاطب با توجه به شرایط موجود و انتقال صدای مردم در عین صداقت یکی از هنر های فنی و کارآمد در بحث رسانه شناسی است تیتر روزنامه ی فرهیختگان مصداق بارز اقناع سازی است #تیتر_خوب #سواد_رسانه_ای ✅آرما(آرمان ناتمام) @media_arma
🔺تحلیل احساسات کاربران توییتر فارسی با خبر افزایش قیمت بنزین 💢 هوش مصنوعی به کمک ابزارهای فناورانه توانسته است واکنش انسان‌ها به موضوعات مختلفی چون سیاست و برنامه‌های دولت‌ها در عرصه‌های گوناگون به ویژه حوزه اقتصاد و کسب و کار جمع‌آوری، ارزیابی و تحلیل کند. از جمله پیشرفت‌های فناورانه هوش مصنوعی در زمینه افکارسنجی و داده‌کاوی، تحلیل احساسات (Sentiment Analysis) و ارزیابی عواطف انسانی است. 💢به رغم استفاده از این دانش در کسب و کار، سیاستگذاری و افکارسنجی در کشورهای گوناگون دنیا، و همچنین وجود برنامه‌نویسان خلاق و مبتکر در ایران، کشور ما در آغاز راه استفاده کاربردی و مؤثر از این دانش است . 🔺لایف‌وب در نخستین رونمایی از سرویس تحلیل احساسات خود، نمودار چهار احساس بنیادین کابران توییتر فارسی را در موضوع جنجالی و تنش‌زای بنزین ارائه می‌کند. 💢مطابق نمودار که مربوط به یک هفته منتهی به تصمیم برای گرانی سه برابری بنزین (یکشنبه ۱۹ آبان ماه تا شنبه ۲۵ آبان‌ماه) است، خشم کاربران از این تصمیم به شکلی ناگهانی و در روندی تصاعدی بالا رفته و رکورد زده است. 💢در نقطه مقابل، شادی که احساسی متضاد با خشم است، به شکلی کاملاً محسوس کاهش یافته و دو احساس دیگر یعنی توقع که نوعی «انتظار برای تغییر» تعریف می‌شود، نیز اوج گرفته است. احساس چهارم مربوط به تعجب است که هم‌راستا با خشم صعود داشته است. 🔺جمع سه احساس خشم، توقع و تعجب، سبب شده توییتر فارسی به یک باره به دنبال کنشی تقابل‌گرایانه با تصمیم گرانی بنزین باشد. از این روست که محتوای غالب داده‌ها نیز علیه مجریان و تصمیم‌گیران منتشر شده است. ✅آرما(آرمان ناتمام) @media_arma
🚩 اختصاصی| ‌رد‌پای مسیریاب‌های خارجی در اِغتشاشات اخیر / نرم‌افزارهای خارجی در بازار ‌دلار، خودرو و مسکن‌ تلاطم ایجاد کردند جاوید‌نیا سرپرست معاونت امور فضای مجازی دادستانی‌کل کشور در گفتگو با تسنیم: 🔹 برای گروه‌های سازمان یافته و افراد اوباش از طریق نهادهای امنیتی و انتظامی تلاش‌هایی در دست اقدام است تا افراد دخیل در اغتشاشات شناسایی و دستگیر شوند و تا به حال نیز تعدادی دستگیر شده‌اند. 🔹نرم‌افزار خارجی ویز (Waze) ابزاری برای اغتشاشگران و هدایت آنها شده بود و به خوبی توانست کار خود را انجام دهد. 🔹 امروزه درآمد تبلیغاتی موتورهای جست‌وجوگر خارجی به مراتب بیشتر از جستجوگرهای داخلی است و به علت عدم حمایت لازم نتوانستند خود را نشان دهند و بر همین اساس مردم با مشکلات جدی روبرو شدند. 🔹ما در چند ماه گذشته شاهد ایجاد تلاطم در بازار ارز، دلار، خودرو و مسکن بودیم که توسط نرم‌افزارهای خارجی به وجود آمده بود و عمده این گروه‌ها و حتی مدیران آن‌ها نیز در خارج از کشور هدایت می‌شدند و لطمات زیادی به بنیان‌های اقتصادی، مدیریتی و اخلاقی کشور وارد آوردند. ✅آرما(آرمان ناتمام) @media_arma
⭕️افزایش سرچ کلمه ی "مهاجرت" !؟! 💢پس از افزایش قیمت بنزین مطلبی در فضای مجازی منتشر شد مبنی بر افزایش سرچ کلمه ی مهاجرت در گوگل که علت آن ناآرامی های اخیر کشور بوده است 🔺اما این تحلیل که بر مبنای آن سامانه ی گوگل ترنز مطرح شده صحیح نیست به علت قطعی نت ایران و تعویق چند روزه ی این اتفاق پس از اتصال مجدد باعث شده که هر کلمه ای در ورودی سرچ گوگل قرار گیرد روندی صعودی به خود بگیرد همانطور که در تصویر مشاهده می کنید حتی کلمات "ایران" ، "اینترنت" ، "مهاجرت" در پنج ساله گذشته روند سرچ مشخص و نرمالی داشتند و در این چند روز اخیر روند افزایشی داشتند که البته تاپ سرچ های این کلمه عنوان های مهاجرت شهاب حسینی و ... می باشد یعنی بازهم ارتباطی به ناآرامی های اخیر کشور ندارد #سواد_رسانه_ای ✍️کارگروه رصد و تحلیل آرما ✅آرما(آرمان ناتمام) @media_arma
⭕️تیتر و القای مفهوم 💢وب سایت بی بی سی در تیتر خود عبارت #توسط_مردم را حذف کرد تا این کار به حاکمیت و اقلیت نسبت داده شود و مخاطب اینطور برداشت کند که توطئه به مردم نسبت داده شده #سواد_رسانه_ای ✅آرما(آرمان ناتمام) @Media_arma
⭕️دروغ سنج برای تشخیص شایعات در شبکه‌های اجتماعی 💢برای سنجش و تشخیص شایعاتی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شوند، سیستم‌ دروغ سنج طراحی و به کار گرفته خواهد شد. این سیستم‌ می تواند در همان لحظه انتشار هر متن و یا پیامی روی شبکه های اجتماعی، درستی یا نادرستی آن را تشخیص دهد. در عین حال این سیستم تشخیص خواهد داد که شناسه‌های کاربری تنها با هدف نشر شایعات راه انداخته شده‌اند یا نه. 🔺هدف از طراحی و تولید این سیستم در درجه اول کمک به نهادهای دولتی مثل سازمانهای امداد رسان و خدمات اضطراری جهت واکنش به موقع و بهتر به حوادث است. 💢نقطه آغاز پژوهش ها برای طراحی چنین سیستم هایی در حقیقت مطالعاتی بود که در مورد استفاده از شبکه های اجتماعی در جریان شورش سال ۲۰۱۱ در شهر لندن انجام شد. در این پژوهش پیام‌های منتشر شده روی شبکه توییتر، اظهارنظرها در مجامع مجازی و وبلاگ های مربوط به خدمات پزشکی و اظهار نظرها روی شبکه فیسبوک مورد مطالعه قرار خواهند گرفت. 📚بررسی منابع پژوهشگران می گویند که شایعات منتشر شده روی شبکه های اجتماعی به چهارگروه تقسیم شده و مورد بررسی قرار می گیرند: 🛑گمانه زدن: به عنوان مثال مواردی مثل پیش بینی و پخش شایعه در مورد احتمال افزایش نرخ بهره بانکی. 🛑ایجاد جنجال و تشویش: مثل موارد انتشار اطلاعات جنجال برانگیز در مورد واکسن های ضد سرخک و اوریون. 🛑اطلاعات غلط ( گمراه کننده) : مواردی که به شکل غیرعمد و یا ناخواسته اطلاعات غلط منتشر می شوند. 🛑نشر اکاذیب: مواردی که اطلاعات غلط و کذب با اهداف مخرب و زیانبار منتشر می شوند. 👤دکتر کالینا بونتچوا از مسئولان این پژوهش در دانشگاه شفیلید انگلستان می گوید: "پس از شورش تابستان ۲۰۱۱ در شهر لندن برخی پیشنهاد می کردند که برای جلوگیری از اقدامات و سازمان دهی شورشیان باید شبکه‌های اجتماعی را تعطیل کرد. ولی شبکه های اجتماعی در عین حال می توانند اطلاعات مفیدی را به گردش درآورند. 🔺 مشکل در این است که اطلاعات روی این شبکه ها با سرعت زیادی منتشر و رد و بدل می شود و ما نمی توانیم با همان سرعت حقایق را از دروغ و یا درست را از غلط تشخیص دهیم. این باعث می شود که واکنش به شایعات و خبرهای غلط بسیار دشوار شود و به عنوان مثال سرویس های خدمات اضطراری نمی توانند با سرعت لازم واکنش نشان داده و اوضاع را تحت کنترل درآورند." 👤دکتر کالینا بونتچوا می گوید: "در این موارد فقط متن های منتشر شده مورد بررسی قرار خواهند گرفت و تصاویر را بررسی نخواهیم کرد چون تشخیص صحت یک عکس از نظر فنی کار بسیار دشواری است." 🛑دستیابی به یک تعادل صحیح 🔺نتیجه بررسی در مورد هر خبر و یا شایعه ای در یک " کشوی مجازی " منتشر خواهند شد و کاربران و متشرکان شبکه های اجتماعی با مراجعه به آن می توانند بفهمند که این اطلاعات حقیقی و یا شایعه است. اولین بخش از نتایج این پژوهش حدود هجده ماه دیگر آماده خواهد شد و در مرحله اول قرار است در جمع خبرنگاران و کارمندان بخش خدمات پزشکی مورد آزمایش قرار گیرد. 👤دکتر کالینا بونتچوا می افزاید: "ما در عمل باید ببینیم چه مواردی از این پژوهش ها قابل اجراست و در عین حال لازم است که یک تعادل صحیحی بین تجزیه تحلیل اطلاعات توسط نیروی انسانی و یا تکنولوژی به دست بیاوریم." 💢این طرح که با الهام از یک شخصیت اساطیری یونانی که به پخش شایعه مشهور بوده "فی‌می" (فاما-Pheme) نامگذاری شده است به مدت سه سال اجرا خواهد شد. در طراحی و اجرای آن سه دانشگاه شفیلد ، وارویک و لندن از انگلستان و دانشگاه آلمانی زارلند و دانشگاه مودول در اتریش مشارکت خواهند کرد. 🔺هدف این است که در پایان این طرح یک سیستم دروغ سنج اطلاعات روی شبکه های اجتماعی برای کار حرفه ای خبرنگاران ساخته شود. ✅آرما(آرمان ناتمام) @Media_arma
⭕️کلاهی به گشادی به نام Black Friday یا جمعه سیاه در ⁧ #جمعه_سیاه ⁩ دیجیکالا ‏جنس را چند روز قبل 50% گران می کنند! ‏و در روز جمعه سیاه 50% تخفیف میدهند تا جنس ارزان جلوه کند. پ ن: جمعه سیاه برای کشورهای غربی است که این جمعه، جمعه پایانی سال و پیش از تعطیلات و جشن کریسمس است که تقاضای بازار بیشتر می‌شود و از طرفی فروشندگان در صدد فروش بیشتر پایان سال و آمادگی برای خرید سال نو و خالی کردن انبارها برای جلوگیری از هزینه‌های انبارداری، نگهداری و حساب‌رسی هستند. 🔺وجود چنین روزی در خرده‌فروشی‌های آنلاین ایرانی در این تاریخ مضحک است، شاید اگر تخفیف‌ها حقیقی بود یا چنین سنتی برای پیش از نوروز بود معقول‌تر بنظر می‌رسید. ✅آرما(آرمان ناتمام) @media_arma
🔸 تیک تاک، فیس بوک و اینستاگرام را جا گذاشت 🔹 تیک تاک(TikTok) یک شبکه اجتماعی ویدئویی محبوب است که توسط شرکت چینی Bytedance ارائه شده است. این اپلیکیشن که در عرض 2سال به رکوردهایی جالب توجه دست یافته و حالا ارزش 75 میلیارد دلاری دارد، در سال 2017 برای بازارهای خارج از چین ارائه شد. این شرکت که سال 2012 توسط یکی از مهندسان نرم افزار چینی با نام «ژانگ ییمینگ» بنیانگذاری شد به کاربر اجازه می‌دهد تا ویدئوهای کوتاه لیپسینگ (لب خوانی)، کمدی و موسیقی ایجاد کند و همچنین از فیلترهایی خاص برای این ویدئوها بهره بگیرد. این اپ که اکنون در 150بازار جهانی و با 75زبان در دسترس کاربران قرار دارد، سال گذشته پردانلودترین اپلیکیشن در امریکا شناخته شد که خود یک رکورد است. ✅آرما(آرمان ناتمام) @media_arma
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ علی اکبر رائفی‌پور: بعد از سال‌ها در سینما، یک فیلم امید بخش، ملی و ایرانی دیدم 👤 مسئول موسسه مصاف: منطقه پرواز ممنوع تصویری از پیشرفتِ یک ایرانِ انقلابیِ جدید ارائه می‌دهد / توصیه میکنم خانواده‌ها کنار نوجوانان خود این فیلم را ببینند و حس خوب آن را تجربه کنند ✅آرما (آرمان ناتمام) @media_arma
🔸چه چیزی به این اخبار جعلی دامن می‌زند؟ و چه کسانی اخبار جعلی را نشر می دهند؟ این عامل نه فقط حساب‌های پرنفوذ توییتری با میلیون‌ها کاربر دنبال‌کننده است و نه بات‌های روسی که آن‌ها را برای توییت خودکار اطلاعات غلط طراحی می‌کنند. عامل اصلی شیوع این اخبار جعلی خودِ کاربران عادی توییتر با دنبال‌کننده‌های اندک هستند که معمولاً اخبار غلط را با دوستانشان به اشتراک می‌گذارند... #سواد_رسانه_ای ✅آرما (آرمان ناتمام) @media_arma
⭕️وارونه نمایی اخبار 💢قصه پر غصه "تحریف اخبار" سر دراز به بلندی عمر رسانه های جمعی دارد. در عصر مدرنیسم میزان تحریف اخبار در رسانه های جمعی کم بود و بین رویداد و خبر آن، تناسب معقولی وجود داشت. 💢در عصر فرامدرنیسم و به حاشیه رفتن نقش های اجتماعی رسانه ها و پررنگ شدن نقش تجاری آنها، اخبار با پیچیدگی های فناورانه بزک و توده پسند می شوند. قدرت های پنهان در پشت رسانه ها برای تامین منافع خود با سلاح برنده رسانه به گونه ای سر مخاطبان را می برند که بندگان خدا تازه بعد از بریدن خبردار می شوند.! 💢مخاطبان رسانه های جمعی، با اصطلاح "تحریف اخبار" و «وارونه نمایی اخبار" رویدادها بیگانه نیستند. وقتی بازنمایی جوانب رویداد با واقعیات انطباق ندارد و بویژه اینکه مخاطبان درباره آن رویداد تجربه مستقیم داشته و یا در تجربیات دیگران سهیم شده اند، به عینه به وارونه نمایی رویداد و دستکاری در افکار عمومی پی می برند. 💢هر رویداد یک منظومه چند وجهی و دارای هسته اصلی و اجزای مرتبط تنیده در یکدیگر است. هنگام تبدیل رویداد به خبر، شناخت اجزا و تناسب رخدادها و پدیده های اجتماعی بسیار ضروری است. این بصیرت از فراواقعی شدن اخبار ممانعت می کند. هر گونه بی دقتی در شناخت ابعاد رویدادها و پدیده های اجتماعی و یا تعمد در پاره حقیقت گویی و حذف اطلاعات موثر رویداد به تحریف اخبار مختوم می شود. 💢فرایند اخبار شامل چهار مرحله سوژه یابی، گردآوری اطلاعات، پردازش و تنظیم، و انتشار اطلاعات است. تحریف اخبار در هر یک از این مراحل می تواند رخ دهد. 💢خبرنگاران و گزارشگران هر یک انگیزه ها، عقاید، الزامات شغلی و ارزش های خاصی دارند و دستگاه ادراکی آنها تحت تاثیر این عوامل است. هم افزایی این عوامل موجب می شود آنها در گردآوری و تنظیم اطلاعات خالی از سوگیری نبوده و زاویه دید منحصربفرد را دارا باشند. 💢در جریان بازنمایی، شناخت و دستیابی به ابعاد و تناسب اجزای رویدادها یا پدیده های اجتماعی، کاری خلاقانه و هنری و البته در پاره ای از موارد دشوار است. باید اذعان داشت کار حرفه ای و کنار نهادن سوگیری ها در پوشش خبری به گونه ای که فقط داده ها سخن بگویند چندان سهل نیست و مستلزم مهارت و تیزهوشی است. 💢در مرحله "سوژه یابی" تحریف اخبار به این شکل رخ می دهد که بجای پرداختن به سوژه های اصلی جامعه به سراغ سوژه های فرعی رفت و با پر کردن وقت و مکان رسانه های جمعی، اذهان عمومی را از مسائل اصلی جامعه منحرف کرد. بطور مثال در جامعه ای که مسائل اصلی آن تامین معیشت و رفاه اجتماعی است، با برجسته سازی و چارچوب بندی مسائل جنجالی سیاسی، اذهان عمومی را به موضوعات دیگری هدایت کرد. 💢 در مرحله «گردآوری اطلاعات» رویداد، بجای توجه به داده های اصلی، با برجسته کردن اطلاعات فرعی و حاشیه ای اذهان عمومی را به جاهای دیگر برد. در این مرحله اطلاعات رویداد از صافی ادراکی خبرنگار عبور کرده تا توسط کلمات موجود در زبان معنا پیدا کند. خبرنگاران و گزارشگران تحت تاثیر تمایلات، عقاید، ارزش ها و الزامات محیط شغلی و توانایی هایی زبانی بوده و بر تفسیر رویداد اثر می گذارند که در بازنمایی، تناسب ابعاد واقعی رویداد را خدشه دار می کند. 💢 در مرحله "پردازش و تنظیم اخبار" دروازه بانان خبر در یک چارچوب ایدئولوژیک و سیاسی، اطلاعات رویدادها را ویرایش و از طریق کدگذاری مفهومی، برجسته سازی و چارچوب بندی می کنند. این دستکاری ها موجب فراواقعی شدن اخبار پاره ای از رویدادها می شود. 💢در مرحله «انتشار اخبار» متناسب با نوع رسانه، در مطبوعات از طریق نوع فونت، سایز حروف، رنگ بندی و صفحه بندی و عکس؛ در رسانه رادیو از طریق چینش اخبار، برجسته سازی و لحن گویندگان و فراز و فرود آنها و در تلویزیون علاوه بر اینها از طریق تعیین اولویت انتشار اخبار، دستکاری در تصاویر، گرافیک، عکس، تدوین تصویر، و در چند رسانه ها با کاربست ترکیبی از حقه های بیان شده، واقعیات جامعه وارونه نمایی، کمرنگ یا پررنگ،کوچک نمایی یا بزرگ نمایی و یا اصلا نادیده گرفته می شوند. در چنین شرایطی بین احساس و ادراک واقعی شهروندان از امور جامعه و تصویر مسخ شده مسائل جامعه در رسانه ها، تناقض جدی پیدا می شود. 👤 دکتر حجت‌ اله عباسی ✅آرما (آرمان ناتمام) @media_arma
⭕️نشر اخبار جعلی برای افراد مسن جذاب تر است 🔺کاربران 65 سال به بالا بیشتر از سایر گروههای سنی دیگر، اخبار جعلی را به اشتراک می گذارند. 💢 طبق تحقیق منتشر شده در مجله Science Advances کاربران 65 سال به بالا بیشتر از سایر گروههای سنی دیگر، اخبار جعلی را به اشتراک می گذارند. در حالی که 3 درصد از افراد بین 18 تا 29 سال داشتند . یکی از دلایل احتمالی این است که آنها فاقد مهارت سواد رسانه ای دیجیتال برای راستی آزمایی اخبار جعلی هستند. ✅آرما (آرمان ناتمام) @media_arma
⭕️خبر واقعی ۶ برابر دیرتر از خبر جعلی به مخاطب می رسد 🔺نتیجه پژوهش ۱۱ ساله موسسه تکنولوژی ماساچوست بر روی ۱۲۶ هزار فیک‌نیوز منتشر شده در توییتر نشان داده: 🔺اشتیاق مردم برای باز نشر فیک‌نیوز ۷۰ درصد بیشتر از اخبار واقعی است! 🔺هر خبر واقعی در حدود ۶ برابر دیرتر از هر فیک‌نیوز به دست ۱۵۰۰ نفر می‌رسد! 🔺به طور نسبی اخبار واقعی به ندرت توسط ۱۰۰۰ نفر به اشتراک گذاشته می‌شود، اما اشتراک گذاری محبوب‌ترین فیک‌نیوز بیش از ۱۰۰ هزار بار است! 🔺در مورد پخش فیک‌نیوز، آن چیزی که کمترین ارزش را در بین مردم دارد این است آیا خبری را که به اشتراک می‌گذارند حقیقت دارد و مستند است! 🔺آنچه برای مردم اهمیت دارد رد و بدل کردن اطلاعات جذابی است که دیده یا شنیده‌اند و حساسیتی در مورد حقیقت خبرها ندارند! ✅آرما (آرمان ناتمام) @media_arma