⭕️جنگ سرد نوین با تکنولوژی بین آمریکا و چین
💢سی ان ان در یادداشتی (21 تیرماه/11جولای) به تحلیل جنگ جهانی جدید در زمین سایبری پرداخته است این درگیری که به عنوان جنگ سرد بین آمریکا و چین در این گزارش عنوان شده به اختلافات جدی و رقابت شدید این دو کشور پرداخته و اولین موضوع را تکنولوژی 5G عنوان می کند
🔺همچنین یکی از زمین های درگیری سرد را اپ TikTok که درحال حاضر جز محبوب ترین اپ ها بین جوانان و نوجوانان است معرفی نموده
در بخشی از این گزارش آمده است:
قانونگذاران آمریكا در هفتههای اخیر بارها در خصوص TikTok بحث کرده اند و در حالی که این شرکت می گوید تهدیدی برای امنیت ملی ندارد ، مایک پومپئو ، وزیر امور خارجه ایالات متحده ، این نگرانی ها را در این هفته ذکر کرد که وی ایده ممنوعیت برنامه را مطرح کرد.
🔻نمونه ای از این قدرت حکمرانی را سی ان ان مربوط به منع استفاده از تکنولوژی 5G برای متحدانش ذکر کرده :
واشنگتن بیش از یک سال است که متحدین خود را تحت فشار قرار می دهد تا تجهیزات ارتباطی شركت چینی را از شبکه های 5G خود دور نگه دارند. این کمپین ممکن است در اروپا نتیجه هایی را به همراه داشته باشد: مقامات انگلیس هفته گذشته اعلام کردند که تحریم های آمریکا علیه این شرکت احتمالا به زنده ماندن هواوی به عنوان ارائه دهنده شبکه 5G در آنجا آسیب می رساند ، در حالی که رویترز روز پنجشنبه گزارش داد که بزرگترین شرکت مخابراتی ایتالیا این شرکت را از پیشنهاد منع کرده است
💢بخشی دیگری از این گزارش فضای مجازی و پیشرفت فنی آن را تحت عنوان دیوار برلین مجازی نام برده و رقابت و جامعه ی هدف محاطبان و دولت ها را بر اثرگذاری کلان در اقتصاد جهانی منوط به پیشرفت در حوزه سایبری دانسته است
✍️پ.ن: بنظر می رسد از مولفه های غیرقابل انکار در آینده قدرت های جهان پیشرف در حوزه ی IT و فضای مجازی است به این معنا که قرت حکمرانی فضای مجازی زمانی محقق خواهد شد که شبکه ملی اطلاعات در کشور عملیاتی شود
#سواد_رسانه_ای
#جنگ_شناختی
#جنگ_سایبری
لینک مقاله
https://edition.cnn.com/2020/07/10/tech/us-china-global-tech-war-intl-hnk/index.html
✅آرما(آرمان ناتمام)
@media_arma
⭕️پر تکرارترین هشتگهای اینستاگرام در سال ۹۸
💢بیشترین تعداد و تنوع هشتگها مربوط به دستهبندی «سبکزندگی» است.
برخی از این هشتگها با محوریت تجاری مثل #لاکچری، #لباس، #مانتو، #عروس، #مد، #حراج، #دکوراسیون، #برند
💢بخشی دیگر با محوریت آموزشی مثل #انگیزشی _ #روانشناسی، #آشپزی _ #غذا ، #لاغری _ #فیتنس و بخش سوم با محوریت #طبیعتگردی و #ایرانگردی، در این دسته قرار میگیرند.
💢هشتگهای | #هنر، #شعر، #عکس، #نقاشی و ... | در دسته هنری و ادبی
💢هشتگهای | #خنده، #کلیپ، #موزیک و #دورهمی | در دسته تفریح و سرگرمی و هشتگهای | #پرسپولیس، #استقلال | در دسته ورزشی قرار دارند.
🔺بیشترین اشخاص تکرار شده به ترتیب | #تتلو، #روحانی، #محسن_ابراهیم_زاده، #قاسم_سلیمانی و #مهران_مدیری | بودهاند.
🔺در خصوص اتفاقات خاص سال ۹۸ کمتر از پنج هشتگ مرتبط به چشم میخورد که #کرونا، #انتقام_سخت و #سیل از جمله این هشتگهاست.
💢مقایسه ابر هشتگ اینستاگرام با ابر هشتگ توییتر این نکته را نمایان میکند که اینستاگرام بستر سبک زندگی، تجارت و سرگرمی است، اما در توییتر موجها و رخدادهای سیاسی و اجتماعی، حرف اول را میزنند.
#رصدخانه_آرما
@media_arma
9.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 پناهی فوق تخصص علوم شناختی: خبر خوب منجر به سلامت ذهن میشود
🔺این گزاره که هر کس خبر خوب بدهد چشمش را به روی مشکلات بسته است درست نیست
#جنگ_شناختی
✅آرما(آرمان ناتمام)
@Media_arma
⭕️پس از داغ شدن هشتگ #اعدام_نکنید در توییتر و درخواست جلوگیری از اعدام 3 نفر از محکومین اعتراضات آبان98، اغلب سلبریتیهای سینمایی نیز به این کمپین پیوستند.
💢بسیاری از این سلبریتیها با انتشار پستهایی، ضمن انتقاد به مساله اعدام و گرفتن جان افراد، خواستار جلوگیری از اعدام امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی، شدند. اقدام اخیر سلبریتیها در رسانههای معاند نیز بازتاب پیدا کرده است.
#رصدخانه_آرما
✅آرما(آرمان ناتمام)
@media_arma
برخی منابع آگاه مدعی شدند دونالد ترامپ طی دستوری به سازمان سیا اختیارات بیشتری برای انجام عملیات سایبری علیه ایران داده است.
🔹یاهو نیوز به نقل از مقامات سابق آمریکا گزارش داد، این مجوز محرمانه به سازمان جاسوسی آمریکا آزادی عمل بیشتری را برای اقدامات خود، هم از بُعد نوع عملیات سایبری و هم از نظر اهداف، می دهد و محدودیتهای پیشین را رفع می کند. این مجوز به سازمان سیا این اختیار را داده که در فضای مجازی به نحوی آسانتر عملیات سری خود را انجام دهد.
🔹 بدین ترتیب دستور ترامپ، سازمان سیا را از اخذ مجوز از کاخ سفید برای عملیات سایبری محرمانه خود معاف می کند.
#جنگ_سایبری
✅آرما(آرمان ناتمام)
@media_arma
⭕️ربات ها اعدام نمی کنند!
💢در پی ترند شدن هشتگ #اعدام_نکنید این سوال مطرح می شود که میزان مطالبه ی این موضوع بصورت واقعی تا چه حدی است؟
💢شاید ایجاد حس مطالبه ی مخالفت با حکم اعدام تنها جوسازی و واقع نمایی در جامعه به جهت القای حس نفرت نسبت به اجرای عدالت باشد
همانطور که مشاهده می شود در آنالیز هشتگ #اعدام_نکنید با احتساب فیلتر بات می توان گفت از ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار توییت تنها ۱۶۰۰ توییت واقعی و مابقی ربات هستند
جنگشناختی بدنبال تصویرسازی ذهنی نسبت به پدیده های جاری است
#جنگ_شناختی
✅آرما(آرمان ناتمام)
@media_arma
ایموجی های قلب چه معنی می دهند
#سواد_رسانه_ای
✅آرما(آرمان ناتمام)
@Media_arma
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️سلبریتی با عقاید محکم
💢🔺هنرمند مصری را دعوت کردند تا با شبکه ای آلمانی مصاحبه كند ...
این هنرمند متوجه اسرائیلی بودن شبکه می شود و سپس ...
🔸 بقيه ماجرا را تا اخر ببینید
#سلبریتی_شناسی
✅آرما(آرمان ناتمام)
@media_arma
🎬بازیکن شماره یک اماده؛ سواد رسانهای به ورایت اسپیلبرگ
فیلم بازیکن شماره یک آماده وضعیت اسفناک جهان در سال 2045 را نشان میدهد. در آن زمان بیشتر مردم به وسیله تکنولوژی VR یا واقعیت مجازی غوطهوردر دنیایی مجازی هستند و طبق چیزی که ابتدای فیلم گفته میشود مردم دیگر مشکلات خود را حل نمیکنند، بلکه با آن زندگی میکنند و چون واقعیت آزار دهنده است، همه به دنبال راهی برای فرار از آن هستند. این راه فرار همان دنیایی واقعیت مجازی یعنی «واهه یا اوسیس» است که مردم در آنجا آواتار مورد علاقه خود را انتخاب میکنند و هر کاری که دوست دارند، انجام میدهد و فقط برای خوردن، خوابیدن و دستشویی رفتن از «اوسیس» خارج میشوند. به همین علت اکثر مردم به طرز رقت انگیزی در کانکسها زندگی میکنند و غوطهوری در فضای مجازی به زندگی حقیقی آنها لطمه زده.
🔸در این زمان قهرمان فیلم و تیمش و در مقابل شرکتی به نام IOI در حال رقابت برای برنده شدن در مسابقهای هستند که نتیجه آن به دست گرفتن کنترل «اوسیس» است.
آنچه در مورد فیلم لازم است بدانیم:
🔹این فیلم بسیار ظریف به پدیده #سلبریتیهای_مجازی، اشاره کرده است، کسانی که به علت خاص بودن در این فضا معروف میشوند و این موضوع در این فیلم تا حدی مثبت جلوه داده میشود.
💢اعتیاد و غرق شدن در فضای (واقعیت) مجازی به خصوص اگر بدون فکر و هدف باشد در این فیلم بد دانسته میشود. اگرچه معایب اعتیاد و استفاده بیش از حد از فضای مجازی در این فیلم نمایش داده میشود اما به دنبال تخریب و مطلقا بد جلوه دادن آن نیست، بلکه تاکید میکند حضور در این فضا نباید جایگزینی برای ارتباط با دیگران به خصوص خانواده شود.
💢همچنین نسبت به افشای اطلاعات در دنیای مجازی و اعتماد به افراد در آن هشدار داده میشود و همچنین بر روی مسئله هویت مجازی و امکان تفاوت آن با هویت حقیقی افراد تاکید میشود.
💢در صحنه پایانی فیلم، قهرمان داستان که برنده مسابقه و مالک دنیای مجازی شده، این فضا را دو روز در هفته تعطیل میکند. این نکته مهمی است که در #سواد_رسانه_ای به آن #رژیم_مصرف_رسانه میگوییم.
💢اگرچه خشونت دراین فیلم وجود دارد اما حقیقی و آزاردهنده نیست، در بخشی از فیلم نیز صحنهای از یک فیلم ترسناک نمایش داده میشود که این مورد نیز بسیار کوتاه است.
نکتههای مثبتی مانند: ترویج کارگروهی، پزوهش و تمرین، مطالعه و تلاش برای متخصص شدن در یک زمینه خاص به چشم میخورد.
💢دیدن این فیلم به همراه نوجوانان را به خانوادهها توصیه میکنم، مخصوصا خانوادههایی که نوجوانان در آن درگیر فضای مجازی هستند. دیدن این فیلم را بهتر است خانوادگی همراه با بحث در مورد موضوعاتی مانند «هویت مجازی، سلبریتیها، رژیم مصرف و میزان استفاده از رسانه و شیوه فعالیت هدفمند در فضای مجازی» باشد.
👤محمدعلی عبدالهی
#سواد_رسانه_ای
✅آرما(آرمان ناتمام)
@Media_arma
⭕️توسعه کتاب الکترونیک را جدی بگیریم
استفاده از رسانههای نوین در همه جهان روبهرشد است و نقش انواع رسانههای نوین و فناوریهای مرتبط با آن روزبهروز در زندگی مردم بیشتر میشود.
🔺«فان دنبرگ» مصرف رسانهای را مجموع استفاده فردی یا گروهی از رسانههای سرگرمی و اطلاعاتی میداند که فعالیتهایی از قبیل تعامل با رسانههای نوین، خواندن کتاب و مجله، تماشای تلویزیون و فیلم و گوش کردن رادیو را شامل میشود. سوال جدی این است که چه میزان از این مصرف رسانهای به فضای مجازی منتقل شده است و این تغییر چه تأثیری روی جامعه بشری میگذارد یا گذاشته است؟
🔺دانشمندان عرصه سواد رسانهای معتقدند که بیشتر وقت مردم در فضای مجازی به مطالعه محتواهای سطحی و کوتاه سپری میشود و مردم کمتر از رسانههای عمیقی چون کتاب و سینما بهره میبرند. این امر در میانمدت، منجربه سطحی شدن تفکر مردم خواهد شد و نهایتا بیثباتی جامعه را در پی خواهد داشت. صاحبنظران راهکار این مساله را مدیریت مصرف محتوا از سوی مردم و استفاده بیشتر از محتوای عمیق میدانند.
🔺در میان رسانههای عمیق، حتما «کتاب» جایگاه ویژهای دارد. «نیکلاس کار»، نویسنده کتاب «کمعمقها» در این کتاب مینویسد: «کتاب، تنها عامل دگرگونی آگاهی بشر در سالهای پس از اختراع چاپ نبوده است. بسیاری از فناوریها و روندهای اجتماعی و جمعیتشناختی دیگر هم نقش مهمی ایفا کردهاند، اما کتاب در مرکز تمام این تغییرات بوده است.»
🔺کتاب الکترونیک راهحلی است که میتواند مصرف محتوا در ایران راه بهبود بخشد، البته با فراهم آمدن خط مشیهای صحیح، زیرساختهای کافی و قوانین درست و شفاف. بازار کتابهای الکترونیک، سریعترین خردهبازار در حال رشد در صنعت چاپ و نشر کتاب در سراسر جهان است. گزارشهای مؤسساتی مانند «ویسخنبارت»، BISG و IPA حاکی از رشد میانگین سالیانه ۳۰ درصدی این بازار در جهان طی ۱۲ سال گذشته و سهم حدود ۲۸ درصدی آن از کل بازار نشر است.
🔺دولت باید بتواند با ارائه تسهیلات لازم، سرمایهگذاری در این بخش را ترویج نماید یا لااقل زیرساختهای مناسبی برای این امر فراهم کند. با توجه به شرایط اقتصادی کشور بخصوص در یک سال اخیر، باید برای استفاده از فرصت رشد کتاب الکترونیک فکری جدی کنیم.
✍️قاسم صفایینژاد
#سواد_رسانه_ای
✅آرما(آرمان ناتمام)
@Media_arma