آرما مدیا
♨️رسانهها و روشهایتصویرسازیذهنی
⭕️ این تکنیکها میتوانند نقش بسیار مهمی در ایجاد جنگ نرم داشته باشند.
🔴برچسب زدن:
رسانهها واژههای مختلف را به صفات مثبت و منفی تبدیل میکنند و آنها را به آحاد یا نهادهای مختلف نسبت میدهند. هدف آن است که ایده، فکر و یا گروهی محکوم شوند؛ بیآنکه استدلالی در محکومیت آنها آورده شود.
🔴توسل به ترس:
متخصصان جنگ روانی ضمن ترساندن مخاطبان از راههای مختلف، به آنان القا میکنند که خطرات احتمالی و فراوانی بر سر راه آنان کمین کرده و از این طریق، آیندهای مبهم و توام با سختیها و مشکلات را برای افراد ترسیم میکنند.
🔴کلیگویی:
مرتبطساختن عقیده یا سیاستی خاص با مفهومی ویژه، تا مخاطب بدون بررسی شواهد و دلایل، عقیده و یا سیاست مورد نظر را بپذیرد.
🔴 گواهی:
گواهی و یا شهادت، نقل قولهایی در داخل و خارج از پیام است که برای حمایت از یک سیاست، برنامه و یا شخصیتی خاص آورده میشود.
🔴 تکرار و تعقیب (پیگیری):
با تکرار پیام، سعی در القای مقصودی معین و جاانداختن پیامی در ذهن مخاطب می شود.
🔴دروغ:
عمدتاً برای مرعوبکردن حریف یا افکار عمومی مورد استفاده قرار میگیرد. بدین معنی که پیامی را که به هیچ وجه واقعیت ندارد، بیان میکنند. گوبلز وزیر تبلیغات هیتلر میگوید: دروغ هرچه بزرگتر باشد، باور آن برای مردم راحتتر است.
🔴مبالغه:
روشی که با اغراق کردن و بزرگنمایی یک موضوع، سعی در اثبات یک واقعیت دارد. در برخی مواقع برای اینکه مخالف را در هیبت هیولا، خطرناک، ... نشان دهند رفتار، کردار و تمایلات، عادات، شخصیت و مشخصههای خاص آن تکنیک را مدام برشماری، بزرگنمایی و القاء میکنند.
🔴ایجاد تفرقه و تضاد:
دشمن باید به شکستخوردن انس بگیرد. آنچه در این زمینه میتواند موثر باشد، ایجاد و یا تلقین تضادهای مختلف در جبهه دشمن است. رسانه میتواند با ایجاد و یا تلقین درگیری میان اقلیتها، قومیتها، نخبگان و حاکمیت، وحدت را بین نیروهای دشمن متزلزل سازد.
🔴شایعه:
شایعه زمانی مطرح میشود که زمینة دسترسی به اخبار موثق امکانپذیر نباشد. شایعه، انتقال شفاهی پیامی است که برای برانگیختن باور مخاطبان و همچنین تأثیر در روحیه آنان ایجاد میشود.
🔴 پارهحقیقتگویی:
رسانهها معمولاَ متناسب با موضوعی که به آن متمایل هستند، بخشی از خبر نقل و بخشی را نقل نمیکنند. خبر هنگامی کامل است که عناصر خبری در آن، به شکل کلی مطرح شوند. اما چنانچه یکی از عناصر خبری ششگانه (که، کجا، کی، چه، چرا، چگونه) در خبر بیان نشود، خبر ناقص است. در تاکتیک پاره حقیقتگویی، حذف یکی از عناصر به عمد صورت میگیرد و بیشتر اوقات، عنصر چرا حذف میشود.
🔴 فریب دادن:
اطلاعات دروغین، جهتدار و یا تصویری وارونه از وقایعی است که با ارائة تصاویر ناقص و دگرگون شدهای از واقعیت میتوانند گروههای گوناگون مخاطبان مورد نظر در عملیات روانی را تحت تأثیر قرار دهد.
🔴 القاء:
یعنی ایجاد تغییر رفتار در مخاطب بدون اطلاع او که براساس تغییر ذهنیتهای فردی و اجتماعی صورت میگیرد. و به دو روش اجرا می شود:
مستقیم: که مخاطب آماده پذیرش پیام به صورت مستقیم باشد
غیرمستقیم: پیام خود را در قالب موضوعاتی به ظاهر بیارتباط و یا دوپهلو بیان میکند.
القاء پیام در قالب فیلم، موسیقی، نمایش، نقاشی، سخنرانی، سیدی، اعلامیه، بیانیه، مصاحبه و... در جهت تأثیر گذاری بر مخاطبین صورت میگیرد.
🔴اقناع:
یعنی قانع ساختن، خشنودسازی و راضیکردن است. در واقع توسل به کلام و احساس به خاطر رسیدن به نوعی رضایت روانی در مخاطب است.
🔴 تحریک و تشجیع:
با شیوة تحریک، چهره بیرحم و ضدانسانی (واقعی یا ساختگی) از دشمن به نمایش میگذارند و با ترسیم چهرهای از قربانیان این بیرحمیها، سعی میکنند روی حالات و رفتار مخاطبان تأثیر بگذارند.
🔴تردیدافکنی و جایگزینی منابع:
تشکیک، در واقع نرمسازی ذهن طرف مقابل برای عملیات بعدی است. شک، فرد را دچار خلأ فکری و منطقی میکند و او آماده میشود تا چیزهای دیگری را در ذهن بپذیرد.
🔴 طراحی ادبیات مناسب:
هر انسانی، ارزشها و شاکله ذهنیای دارد. اگر مطالبی که دیگران میگویند تفاوت زیادی با این شاکله ذهنی داشته باشد، انسان آن را پس میزند. دشمن تلاش میکند پیام موردنظرش را با توجه به شاکلة روانی مخاطبان طراحی کند.
🔴الگوسازی:
در طول تاریخ مصداقهای گوناگونی از جنگ روانی و روشهای آن وجود دارد که امروز علمیتر شده و به دلیل توانایی رسانه، با قدرت بیشتری از آن استفاده میشود. یکی از مواردی که در دنیای مجازی رسانهای که امروزه در آن زندگی میکنیم اهمیت دارد، الگوسازی است.
#ژئوپلیتیک_رسانه
#سواد_رسانه
✅ @media_arma
9.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️اینستاگرام قابلیتی را اضافه کرده که به پیج ها امکان نمایش برنامه زمانی لایوهای اینده شون و همچنین ریمیکس ویدیوها را میدهد.
🔸تا پیش از این کاربران میتوانستند زمان لایوها را از قبل برنامه ریزی کنند ولی جای مشخصی برای دیدن لایوهای آینده هر پیج وجود نداشت، ولی در حال حاضر وقتی کاربری لایوی را برنامه ریزی میکند، در قسمت بیو لایوهای اینده ای که کاربر برنامه ریزی کرده قابل نمایش است و کاربران با کلیک روی آن میتوانند پیام یاداور تنظیم کنند.
🔸علاوه بر این اینستاگرام قابلیت ریمیکس را برای همه ویدیوها فعال کرده. این قابلیت که تا پیش از این محدود به ریلز بود، به کاربران این امکان را میدهد که در هنگام ضبط ویدیویی از خودشون، یک ویدیوی دیگر هم در تصویر قرار بدهند.
🔸چنین قابلیتی مشابه قابلیت Duets تیک تاک هست و یکی از کاربردهای آن ضبط ویدیوهای ری اکشن میباشد.
✅ @media_arma
💢 توییت استاد #رائفی_پور
✍ آخه کدوم آدم عاقلی در آستانه دهه فجر پرچم چین رو میندازه روی برج آزادی؟
سال نو چینی ها بوده؟
باشه، دلیل نمیشه ضرورت ها و فضای مملکت خودمون رو فراموش کنیم.
#نه_شرقی_نه_غربی_جمهوری_اسلامی
#سواد_رسانه_ای
🌐 لینک توییت
✅ @media_arma
27.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 اعتراضها به ازدحام در برج میلاد در روزهای شیوع امیکرون مگر کرونا نیست؟!
🔸 خبرگزاری ایسنا: بعضی از حاضران در برج میلاد تست مثبت کرونا داشتند!!
🔹در اولین روز جشنواره فجر و در حالی که با اعلام رسمی مسئولان وزارت بهداشت تهران وارد موج ششم کرونا شده تصاویر منتشر شده از جشنواره فجر نه نشانهایی از پروتکلهای بهداشتی داشت نه فاصلهگذاری اجتماعی.
🔸منتقدان و خبرنگاران حاضر در برج میلاد از این وضعیت انتقاد کردهاند. در این میان خبرگزاری ایسنا در گزارش نگران کنندهایی نوشته:«شنیده می شود که بعضی از حاضران در مرکز همایش های برج میلاد در روزهای گذشته تست مثبت کرونا داشتند و همین موضوع حتی در حد شایعه به دلیل تحت کنترل نبودن اوضاع، نگرانیهایی هایی را ایجاد کرده است.»
🔹وضعیتی که باعث اعتراض گروهی از عکاسان در نشست خبری مرد بازنده شد و این عکاسان در همان ابتدا این نشست خبری را ترک کردند.
✅ @media_arma
آرما مدیا
💢نقد فیلم های چهلمین جشنواره فجر
"هناس"
📽کارگردان: حسین دارابی زاده
📝 هدف اصلی نقد نویسی ارزش گذاری ایست، اینکه فیلم چقدر ارزش دارد و یا نه.
🔻 نعمت الله سعیدی در کتاب فیلم فیگور فلسفه بحث نقد را به مثال قدیمی سره از ناسره می کشاند و اینکه در پدیده ای مثل طلا بحث بر سر سره است و کار به ناسره نیست و در نقطه مقابل مثلا آزمایش ادرار بحث بر سر ناسره است و اینکه بدانیم چقدر سم در بدنمان است و بدین ترتیب صحبت سره دیگر در میان نیست.
🔻حالا در اکثر مواقع در نقد نویسی آثار هنری دوستان پدیده ای سرطانی را گیر می آورند و درباره سره های آن سخن می گویند و یا برعکس گوهری گرانبها را معطل ناسره اش می کنند، الغرض گفتم نکند ما هم در برخورد با فیلم هایی از قبیل هناس گرفتار چنین رویه ای شویم.
🔻هناس آنقدر گوهر گرانمایه ای ایست که تنها مغرضی باید بیاید راجع به فرم و تکنیک و ریتم نکته منفی پیدا کند و بخواهد درباره آنها سخن بگویند.
🔻 هناس فیلمی در ستایش دانشمندان هستهای کشور است که در واقع ما تنها از زندگیشان کلمه دانشمند را فهم می کنیم و از زیر و بم زندگی آنها چیزی نمی دانیم، زندگی سراسر اضطراب و انتظار. انتظار پایانی که می دانیم چیست و تنها از زمانش بی خبریم.
🔻سینمای ما در طول چهل و خورده ای سال گذشته از انقلاب اسلامی ایران، خواسته یا ناخواسته سعی کرده بر نقاط قوت ها، ایثارها، مقاومت ها، دستاوردها، و پیروزی ها چشم ببندد بطوری که کم کم باورمان شده ته جدولیم حال آنکه واقعیت چیز دیگریست.
🔻هناس فیلم خوش ریتم و سرپایی ایست که علاوه بر اینکه در حوزه های مختلف فنی از استانداردهای بالا برخوردار است، این سوال جدی را هم دوباره یادآور می شود که کارکرد سینما چیست؟ آیا تنها غر بزند و اوقات فراغتی را پر کند یا مثل هناس میتواند حس غرور ملی را در ما زنده کند.
🔻در دنیای مدرنیته و پست مدرنیسم که غفلت بزرگترین دستاوردش است و اوقات فراغت را بهانه ای میکند که اصحابش را با سرگرمی ببلعد هناس هایی در دل همین پر کردن اوقات فراغت سر بلند می کنند تا آگاهی بیاورند.
🔻هیولای بی شاخ و دم غفلت در پشت پدیده های اینترتیمنتی(سرگرمی ساز) با نقاب های جذاب شهربازی ها و کلاب ها و سینما و تئاتر و تلویزیون و غیره این روزها ارمغانی جز هدر دادن وقت و فراموشی گذر زمان ندارند و پدیده هایی مثل تئاتر و سینما اگر هم از این قاعده مستثنی شوند نهایتا در یک پز روشنفکرانه ناله هایی خواهند شد که جز خودشان و اهالی فستیوال ها مشتری نخواهند داشت.
🔻در این اوضاع سینمای انقلاب اسلامی چند سالی ایست گام دومی را آغاز کرده که عَلَمِ آگاهی بلند می کند، آگاهی از داشته هایمان، آگاهی از دشمن و آگاهی از چرایی زیستن.
🔻هناس بغض در گلویی ایست که نگفتیم حالا باید بگوئیم. هناس برای روایت شهدای مظلوم هسته ای پا را از واقعیت خارج نمی کند و نیازی هم به این کار ندارد، تنها روایت می کند بدون کم و کاست .
🔻باید روایت کرد تلاش زنان و مردان این سرزمین را برای سرافرازی ایران اسلامی، باید روایت کرد دشمنی های آشکار و پنهان، باید روایت کرد خیانت ها را حتی اگر کنار گوشمان هستند.
🔻به احترام ارزشهای بیشمار فیلم هناس احترام کرده و در حالی که اشکهایم را پاک میکنم از ته وجود کف میزنم.
✍امین شجاعی
#نقد_فیلم
#جشنواره_فیلم_فجر
✅ @media_arma
⭕️سرقت ۷۷۰ میلیون دلاری کلاهبرداران در شبکه اجتماعی
🔸گزارش جدید کمیسیون تجارت فدرال آمریکا نشان داد سال گذشته کلاهبرداران شبکه اجتماعی سال پر کاری داشتند و بیش از ۹۵ هزار نفر در کلاهبرداریهای صورت گرفته در پلتفرمهای شبکه اجتماعی، ۷۷۰ میلیون دلار از دست دادند.
🔸 پول به سرقت رفته از طریق کلاهبرداریهای شبکه اجتماعی در سال میلادی گذشته بیش از دو برابر ۲۵۸ میلیون دلاری بود که کلاهبرداران در سال ۲۰۲۰ به جیب زدند./ایسنا
✅ @media_arma
💢اتفاق عجیب روز اول جشنواره فجر، سالنهای خالی با سانسهای پر!
🔸چهلمین جشنواره فیلم فجر درحالی کار خود را بصورت رسمی در سینماهای مردمی از امروز 12 بهمن آغاز کرد که بجز چند فیلم پر سر و صدای جشنواره، استقبال مخاطبان از باقی فیلمها ناچیز بوده.
🔹مورد عجیبتر آنکه در نخستین سانس های نمایش فیلمها در برخی پردیس های پرمخاطب تهران نیز با سالن های خالی از مخاطب روبرو هستیم در حالی که پلان سامانه فروش آنلاین بلیط نشان از خرید همه صندلی ها و تکمیل ظرفیت می دهد!
🔸مشخص نیست مخاطبان به علت گسترش کرونا از حضور در سینما صرفنظر کردهاند یا بلیطهای برخی سانسها بصورت غیرواقعی خریدداری شدهاند شائبهایی که در سالهای اخیر همواره وجود داشته است.
#جشنواره_فیلم_فجر
✅ @media_arma
7.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌رسانهها چگونه انگیزههای رفتاری را شناسایی میکنند؟
🔺آیا تاکنون در تصمیمگیریهایتان متوجه شدهاید که چه روشهای اقناعی بر روی شما تأثیرگذار بوده است؟
🔺تئوری عمل منطقی یکی از الگوهای اقناعی است که توسط فیشبین و آیزن طراحی شده است، طبق این الگو، اقناع زمانی اتفاق میافتد که باورها و اعتقادات فرد درباره موضوع موردنظر تغییر یابد.
🔺باورها منجر به تغییر نگرشها و به دنبال آن به وجود آمدن باورها و عقاید جدید میشود.
#سواد_رسانه_ای
✅ @media_arma
آرما مدیا
💢نقد فیلم های چهلمین جشنواره فجر
"بدون قرار قبلی"
📽 کارگردان: بهروز شعیبی
📝غرب سینمای ماوراءالطبیعه یا سینمای دنیای غیب را با کشاندن به حوزه های وحشت و یا ساختن دنیاها و آدمهای فانتزی و غیر واقعی به مهار خود در آورده و معادله را عامدانه کاملا وارونه ساخته.
🔻یعنی شخصیت هایی غیر واقعی چون بتمن و مرد عنکبوتی می آفریند و آنقدر در قدرت آنها اغراق می کند که ریشه وجود هر عمل ماوراءالطبیعه را از ریشه بزند.
🔻حال آنکه این جهان ، جهان رمز و راز و صاحبش از دیده نهان اما مظاهر آن آشکار و تو فقط باید چشم باز کنی گوش بسپاری تا بشنوی آنچه شنیدنی است و ببینی آنچه دیدنی.
🔻ورود به سینمای غیب در برابر ابرغول هالیوود بسیار سخت است و مرزهایی دارد به باریکی مو که اگر اندکی بلغزی فیلمی که قرار بود معنا گرا بشود کمدی از آب در می آید.
🔻تمام چیزهایی که گفتم به این معنی نیست که شعیبی در فیلم بدون قرار قبلی ادعای ورود به سینمای غیب را دارد.
🔻 نه، اما من دوست دارم به هوای صحنسقاخانه
حرم امام رضا (علیهالسلام) که همیشه پر رمز و راز است این فیلم را از این دریچه نگاه کنم.
🔻فیلم در همان پلان های اولیه سخن از باد و خاک می گوید، مسیر آلمان تا خراسان را لحظه ای می پیماید و اینگونه روایت را آغاز میکند که آدمی دمی است که پس از آن تفاوت نمیکند که کجا بودی، آلمان یا روستایی در خراسان و تنها صدایی ایست که تو را می خواند.
انا الیه راجعون
ما همه به اصل خود باز خواهیم گشت...
این موسیقی و دیالوگ های جان این فیلم است.
🔻در طول فیلم ما لحظه به لحظه به جای شخصیت اصلی تصمیم می گیریم، لحظه به لحظه دلمان آشوب میشود و مثل شخصیت اصلی چیزی ما را بند خود کرده و انگار دخیل بسته به تکه ای آهن که عده ای به آن ضریح می گویند.
🔻شعیبی در این فیلم همچون نسیمی چرخ میزند و عاشقی می کند دوربین شعیبی شاعرانگی مطلب را خوب ادا می کند و او که گفته بود از رگ گردن هم به شما نزدیکترم حسابی نزدیک جزئیات می شود و حواسش هست چیزی از قلم نیوفتد. لاکپشت، کاشی و کوزه و حتی سُری بین نبات ها می خورد، هوایش به الکس هم هست.
🔻 شعیبی آنقدر مست مان می کند که الان که برگشتم و چند خط آخرم را خواندم خودم هم نفهمیدم چی نوشتم. فقط میفهمم که امشب بیشتر از هر شبی دلم هوای حرم امام رضا کرد.
🔻شعیبی توحیدی و تراب بیگی یک سینمای کامل را برای نه تنها ما ایرانیان که تصور میکنم برای تمام بشریت فراهم کرده اند.
🔻فیلمی معنا گرا که در قالب سینمای معنا گرای همیشگیاش نمی گنجد و با قاب بندی های درست ، ریتم سرحال و فیلمنامه ای سر پا پوست جدید می اندازد که دیدنش حالمان خوب میشود .
✍امین شجاعی
#نقد_فیلم
#جشنواره_فیلم_فجر
✅ @media_arma