🔴 تیتر ها در جهت دهی ذهن مخاطب نقش پررنگی ایفا می کنند!
درحالیکه منظور کدخدایی از اظهاراتش مد نظر قرار گرفتن سخنان خلاف واقعیت نامزدان انتخاباتی در تایید صلاحیت آنها بوده است ، فرستنده پیام با تیتری که به مطلب اضافه کرده به راحتی ذهن مخاطب را به سوی اینکه "هرکه خلاف میل شورای نگهبان صحبت کند تایید صلاحیت نخواهد شد" هدایت کرده است.
✅ @media_arma
🔺هر شخص یا موضوع، ابعاد مختلفی برای پرداختن به آن دارد که افراد یا خبرگزاری های مختلف اغلب فقط به بُعدی از آنها تاکید میکنند که هدفشان را محقق کنند.
🔺برای مثال بی بی سی انگلیسی به تازگی گزارشی در خصوص انتخابات ایران منتشر کرده که با کنار هم چیدن مطالب و بلد کردن ابعاد مورد نظر فرستنده پیام نتیجه دلخواه خود را به مخاطب القاء کرده است.
🔺این خبرگزاری در معرفی اولیه آقای رئیسی و لاریجانی هر دو را افرادی نزدیک به رهبری و نظام معرفی میکند سپس در مقدمه توصیف مشکلات اقتصادی از تایید صلاحیت افراد اندکی در انتخابات ۹۶ توسط شورای نگهبان یاد میکند و سپس با بیان اینکه آقای روحانی اولین رتبه و آقای رئیسی دومین رتبه را در انتخابات کسب کرده است هر دو را منتخب شورای نگهبان معرفی کرده که با یکدیگر تفاوتی ندارند.
🔺در ادامه این خبرگزاری از انتقادات وارده به آقای رئیسی از اعدام های اول انقلاب صحبت میکند و نه تنها از طلب عفو ایشان برای صدها زندانی سخنی نمیگوید بلکه با بیان این جمله رئیسی که این اعدام ها با فتوای آیت الله خمینی انجام شده ، اعدام هایی را که در این متن ناعادلانه تلقی شده به نظام منسوب میکند!!
🔺در این متن فرستنده برخلاف خبرگزاری رویترز-سعی دارد چهره آقای لاریجانی را هم یک چهره نزدیک به نظام معرفی کند از همین رو مشاور رهبری بودن ایشان را در یک سال اخیر بُلد کرده و در واقع آقایان لاریجانی و رئیسی را متعلق به یک تفکر میداند که هیچکدام قادر به حل مشکلات نیستند...در آخر نیز به صورت کوتاه اما موثر دوباره به مسئله شورای نگهبان و تایید صلاحیت ها اشاره کرده و شرایط را بطوری جلوه میدهد که در حقیقت آزادی عملی در انتخابات وجود ندارد و به هر حال فردی انتخاب خواهد شد که نظام میخواهد و از همین جهت موجب القاء تحلیلی به مخاطب میشود که بهتر است دخالت در امری که قادر به تاثیرگذاری در آن نخواهد بود نداشته باشد و انتخابات را تحریم کند!
✅ @media_arma
🔺کلمات در پیام های رسانه ای نوشتاری مخصوصا در تیتر ها و عناوین تاثیر بسیار زیادی دارند
🔺درحالیکه مسائل مدیریتی در خصوص کرونا به ریاست رئیس جمهور در ستاد مبارزه با کرونا تدبیر میشود و دولت مسئولیت این امر را دارد، فرستنده در این خبر با استفاده از کلمه "حاکمیت" نقص های موجود را اساسی و ریشه ای جلوه داده و به کل حکومت نسبت میدهد.
✅ @media_arma
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺نحوه پوشش اخبار فلسطین توسط رسانهها :)
✅ @media_arma
🔺یکی از روش های رسانه ای که شبکه های معاند از آن استفاده میکنند بُلد کردن مشکلات و تعمیم دادن آن به کل جامعه است.
🔺برای مثال در این گزارشی که شبکه من و تو انتشار داده است با انتقاد از حکومت در خصوص نبود جاده های آسفالت در روستا صحبت شده اما به هیچ وجه از ۱۰۹ هزار کیلومتر جاده آسفالت روستایی که بعد از انقلاب احداث شده است سخنی به میان نیامده!
🔺در واقع در این کلیپ ، فرستنده سعی داشته با با به تصویر کشیدن مشکل یک روستا و تعمیم این مشکل به کل جامعه و همچنین با اشاره گذرا به انتخابات در آغاز کلیپ آن را برای حل مشکلات بی ثمر قلمداد کند!
🔺البته مشکل حتی اگر یک مورد در کل کشور هم باشد باید رفع شود ولی تعمیم جزء به کل و سیاه نمایی رسانهای غلط است.
✅ @media_arma
🔺این دو تصویر که این روزها تحت عنوان کودکان فلسطینی وایرال شده مربوط به کودکان فسطینی نمیباشد
🔺در چنین روزهایی که اخبار بسیاری دست به دست میشود دشمن میتواند از این شلوغی سوء استفاده کند و اخبار جعلی را وارد سیستم خبری ما کند و از آن طریق به ما ضربه رسانه ای بزند پس دقت در انتخاب محتوا قبل از انتشار باید در دستور کار ما به عنوان تولید کنندگان محتوا قرار بگیرد.
✅ @media_arma
🔺در مورد کلیپ تبلیغاتی لاریجانی یک نکتهای که مورد توجه واقع نشد این بود که همانقدر که این کلیپ در بین لایه نخبگان جامعه مورد تحسین قرار گرفت در بین توده مردم منفور و بی معناست
🔺چنین کلیپهایی هرچند خوش ساخت و با کیفیت باشد و از اصول رسانه ای دقیق بهره برده باشد ولی توده مردم حس خوبی به آن نخواهند داشت چون تجملگرایی و تزویر را در آن میبینند
شاید آن کلیپ چند ثانیه ای بالا رفتن احمدی نژاد از نردههای وزارت کشور برای مردم جذاب تر باشد تا این کلیپِ هالیوودی آقای لاریجانی
✅ @media_arma
🔺تصاویر در ارتباطگیری مخاطب با مفهوم منتشر شده ارتباط بسیاری دارند
🔺رسانهها نیز از این القا ذهنی در جهت پیشبرد منافع خود استفاده میکنند
به عنوان مثال
روزنامه سازندگی در خصوص پوشش خبرهای انتخابات در این روزها از انتشار عکس نامزدهای احتمالی بهره برده است...
بهگونهای که تلویحا نامزد مورد حمایت خود را مقبول جلوه دهد...
میبینیم که چهره اقایان لاریجانی و جهانگیری بسیار مقبول و چهره اقای محمد به صورت کاریکاتور منتشر شده
این عکس و این نوع از کاریکاتور حس خشونت را از اقای محمد به مخاطب القا میکند
در صورتی که برای اقای لاریجانی از تصویری گشادهروی و با لبخند استفاده شده
مراقب ترفندهای رسانهای باشیم...
✅ @media_arma
🔺افزایش استفاده از اینترنت و به ویژه شبکه های اجتماعی موبایلی این روزها به رغم استفاده های مفیدی که دارد، در کنار اشتغال به کار طولانی والدین و تغییر نگرش والدین به تربیت فرزندان، موجبات دوری اعضای خانواده از یکدیگر را فراهم ساخته است به گونه ای که به رغم نزدیکی فیزیکی و در زیر یک سقف بودن در داخل خانواده، گاه فاصله عاطفی و معنوی زیادی را از یکدیگر تجربه می کنند و افراد خانواده کمترین مراودات و گفتگوی همدلانه را با هم دارند.
🔺از مهارت های سواد رسانه مدیریت زمان استفاده از شبکه های اجتماعی و نرم افزارهای ارتباطیست به گونه ای که صدمه و زیانی کانون گرم خانواده را تهدید نکند
✅ @media_arma
🔺قدرت رسانه یعنی میتوان از همکاری پدر و مادر بابک خرمدین یک فیلم هالیوودی پرمخاطب ساخت که اتفاقا آخر فیلم مخاطب، زن و شوهری را که چندین قتل و جنایت کردهاند ولی هوای یکدیگر را دارن دوست هم بدارد!
🔺بارها همچین مواردی را در فیلم های هالیوودی دیده ایم
در حالی که شخصیت اصلی فیلم یک قاتل و جنایتکار است در اواخر فیلم در کمال تعجب میبینیم که نظرمان نسبت به آن شخصیتِ فیلم مثبت است و او را یک قهرمان میدانیم
🔺این یعنی قدرت رسانه
قدرتی که میتواند حق را به جای باطل و باطل را به جای حق بنشاند...
✅ @media_arma
🔺دنیای جدید و عصری که در آن زندگی میکنیم، عصر امپراتوری رسانهها نام گرفته است.
🔺ما هرروز با اتصال به اینترنت در معرض هزاران خبر، تبلیغ و محتوا قرار میگیریم.
🔺اما آیا تابحال فکر کردهاید پایش این اطلاعات و تشخیص اطلاعات درست از غلط چطور امکان پذیر است؟
🔺جواب این سوال در مفهوم سوادرسانهای نهفته است.
🔺هرروز هزاران اتفاق در دنیا به وقوع میپیوندد. هزاران شبکه خبری و تحلیلی در دنیا فعال هستند که اخبار مختلف را با تحلیلهای متفاوت در اختیار کاربران قرار میدهند.
🔺 اما این "رسانهها" هستند که تعیین میکنند کاربران به چه اخباری واکنش بیشتری نشان دهند و چه خبری در بایکوت بماند.
🔺سوادرسانهای مهارتی قابل ارتقا است که به ما درک درستی از نحوه دریافت صحیح اخبار، اطلاعات و محتواهای تولید شده را میبخشد.
✅ @media_arma
🔺تا به حال به این فکر کردهاید که چرا سرعت انتشار اخبار جعلی بیش از حد معمول است؟
✅ @media_arma
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺خلاقیت در تصویر برداری👌
✅ @media_arma
🔺پنج دلیل اصلی استفاده مردم از رسانهها
🔺دانستن دلایل مخاطبان برای استفاده از رسانهها میتواند به تولید کنندگان محتوای رسانهها کمک کند تا محتوای بهتری به مخاطب ارائه دهند
✅ @media_arma
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺آنچه که میبینیم و میشنویم الزاما حقیقت نیست
🔺در عصر رسانه برای یافتن حقیقت باید از ابزار عقل و سواد رسانه هم بهره برد
✅ @media_arma
🔴یکی از حربه های مهم رسانه ای که به وسیله آن سعی در القاء تحلیل مورد پسند خود به مخاطب دارد روایت صادقانه بخشی از ماجرا و پنهان کردن بخش های دیگر است.
🔺به تازگی خبرگزاری المانیتور مطالبی را در خصوص انتخابات ایران به زبان انگلیسی منتشر کرده که در آن با عنوان کردن شورای نگهبان بعنوان تصمیم گیرنده به توضیحاتی در خصوص این شورا پرداخته است.
🔺این خبرگزاری در توضیحات خود در این خصوص ، شورای نگهبان را متشکل از ۱۲ عضو که ۶ عضو روحانی آن توسط رهبری انتخاب میشود و ۶ عضو دیگر-که حقوقدان هستند-توسط قوه قضائیه معرفی و توسط مجلس تایید میشوند، معرفی کرده است؛سپس با مطرح کردن آقای رئیسی بعنوان رئیس قوه قضائیه و منتخب رهبری سعی کرده به مخاطب خود اینگونه القاء کند که ایشان منتخب حکومت و (در صورت تایید شورای نگهبان) تایید شده توسط افرادی است که خود انتخاب کرده است.
⁉️اما آنچه این خبرگزاری مطرح نکرده است چیست؟؟
🔺با کمی جست و جو در اخبار سال های گذشته متوجه میشویم آخرین تغییراتی که در اعضای شورای نگهبان انجام شده متعلق به تیرماه سال ۹۸ است.
🔺این تغییرات فقط مربوط به نیمی از اعضای شورای نگهبان است؛در واقع تنها سه عضو از روحانیون این شورا و سه عضو از حقوقدانان در این سال تغییر کرده اند و انتصاب بقیه اعضای حقوقدان مربوط به دوره ریاست آیت الله آملی لاریجانی است.
🔺در این تغییرات خود آیت الله آملی لاریجانی (برادر علی لاریجانی) توسط رهبری بعنوان عضو شورای نگهبان انتخاب شده و همچنین سه عضو حقوقدان دیگر هم-که در این تغییرات به عنوان اعضای شورا منصوب شدند-در واقع از میان پنج نفری که قوه قضائیه معرفی کرده است توسط مجلس لاریجانی (که منتخب مردم بودند) انتخاب شده اند و تنها معرفی آنها توسط قوه قضائیه انجام شده است.
🔺در این گزارش به خوبی مشاهده میکنیم که این خبرگزاری توانسته با اشاره کوتاه اما ناقص به قوانین و اخبار به ظاهر بی طرفانه دیدگاه مورد پسند خود را به مخاطب القاء کند بنابراین باید در روزهای پر تلاطم رسانه ای آینده مراقب چنین شیطنت های رسانه ای باشیم.
✅ @media_arma
🔹برجسته سازی🔹
🔺یکی از کارهایی که رسانه ها درصدد انجام آن هستند هدایت مخلطبان و افکار عمومی به این سمت است که به چه موضوعی بیشتر از سایر موضوعات بها بدهند که راهکار برجسته سازی این امر را برای رسانه ها ممکن می کند
🔺در برجسته سازی یک پیام از میان پیام های دیگر استخراج می شود پر اهمیت تر از سایر موضوعات مطرح شده عنوان می شود
🔺برجسته سازی در هر کدام از رسانه های جمعی به شیوه خاص انجام می شود برای مثال در تلوزیون با استفاده از اولویت دادن به خبر ، استفاده از خلاصه خبر ، میزان زمان اختصاص داده شده ، استفاده از عکس ، اسلاید ، فیلم و.. صورت می گیرد.
🔺استفاده از قابلیت های گرافیکی می تواند به برجسته سازی در رسانه ها (بغیر از رسانه های صوتی مانند رادیو یا کلاب هاوس )کمک کند.
✅ @media_arma
🔹سه دیدگاه تاثیر رسانه بر مخاطب🔹
🔺قدرت نا محدود رسانه: مخاطب منفل است
▪️در این دیدگاه مخاطب منفعل هیچ سهمی در شکل گیری پیام ندارد و در مقابل پیام اندکی تامل نکرده و آن را به راحتی قبول میکند
🔺قدرت محدود رسانه : مخاطب فعال است
▪️مخاطب فعال در مورد چگونگی استفاده از پیام های رسانه ای به صورت فعالانه تصمیم می گیرد و در مقابل پیام های رسانه نه تنها منفعل نیست بلکه از خود واکنش نشان می دهد و از دریافت کننده صِرف پیام به مفسر آن تبدیل می شود.
🔺قدرت مشروط رسانه!
▪️ این دیدگاه معتقد است آثار رسانه های نه به اندازه دیدگاه اول بسیار گسترده و نا محدود دست نه مانند دیدگاه دوم ناچیز و بی تاثیر
بلکه این اثر گذاری از موقعیتی به موقعیت دیگر متفاوت است و برای تقویت اثر گذاری باید درصدد یادگیری راهکار های مخصوص آن بود.
✅ @media_arma
🔺ثبت پیام های رسانه ای یکی از مزیت های وجود رسانه هاست که میتواند به افراد در مواجهه با تحریف وقایع کمک کند.
🔺برای مثال این تصویر نشان دهنده مصاحبه آقای حجاریان در سال ۹۵ است.
🔺در این مصاحبه ایشان برخلاف ادعاهای بی اساس امروز اصلاح طلبان که میگویند "به حمایت از روحانی مجبور بودند" و "روحانی اصلاح طلب نیست" و "خود نیز روحانی را فرد توانمندی نمیدانستند" صریحا بیان می کند : ""اصلاحطلبان اجباري براي حمايت از روحاني ندارند، بلكه مايل به اين كار هستند""/"" اين نكته را فراموش نكنيم كه اصلاحات مجبور نيست از روحاني حمايت كند، بلكه مايل هستيم از او حمايت كنيم(روحاني از اصلاحطلبان فاصله نميگيرد؛ چراكه بهطور كل پايگاه راياش در ميان ما قرار دارد)
🔺حال سوال اینجاست: بهترین گزینه اصلاح طلبان سال ۹۲ و ۹۶ نه تنها از شورای نگهبان صلاحیت گرفت بلکه به ریاست جمهوری نیز رسید اما آنها در پاسخگویی به عملکرد وی چه کاری جز متهم کردن شورای نگهبان به احراز صلاحیت روحانی انجام دادند؟! پس امروز با چه رویی به عملکرد این شورا در احراز صلاحیت ایراد وارد میکنند؟؟
✅ @media_arma
🔴چند توصیه رسانهای برای این روزهای انتخاباتی:
🔺۱_تا از صحت خبر به صورت کامل اطمینان حاصل نکردیم آن را منتشر نکنیم، این روزها بازار شایعه داغ است
🔺۲_موضعگیری های رسانهها و افراد مختلف را به خاطر بسپارید، بعدها این اطلاعات برای تشخیص مسیر درست و غلط به دردمان میخورد
🔺۳_پیشینه سیاسی رسانههایی که از آنها مطلب دریافت میکنید را بشناسید تا بتوانید محتوای آن رسانه را به درستی تحلیل کنید
✅ @media_arma
🔺در حالیکه خبرگزاری بهار نیوز چندی پیش با انکار مسئولیت اصلاح طلبان در قبال انتخاب دولت روحانی همه معضلات و مسئولیت ها را متوجه شورای نگهبان که به حسن روحانی صلاحیت داده میدانست امروز با رد صلاحیت افرادی با تشخیص این شورا انتقاد ها و گله های بی مورد این افراد را پوشش خبری داده و شورای نگهبان را باز هم محکوم میداند!
#تناقض_رسانه_ای
✅ @media_arma
🔴رهبر انقلاب امروز در سخنرانی شان به نکات مهمی در خصوص رسانه و فضای مجازی در ایام انتخابات اشاره کردند.
🔺ایشان با دسته بندی افرادی که به شورای نگهبان گله کردند ، دسته ای را افرادی معرفی کردند که با اصل شورای نگهبان مخالفند و میخواهند با مطالبی که در فضای مجازی و مطبوعات خود نشر میدهند از این فرصت برای انتقام از شورای نگهبان استفاده کنند.
🔺همچنین ایشان در این سخنرانی به استفاده دشمن از "تمام امکانات خود" برای تبدیل انتخابات به سرشکستگی ملت اشاره کردند و فرمودند برخی افراد در داخل دانسته یا ندانسته حرف بدخواهان را ادامه می دهند.
🔺در ادامه ایشان بلد کردن موضوعاتی با ضرورت کم در رقابت های انتخاباتی (مانند مسائلی در خصوص فضای مجازی ) را بین اقشار جامعه که مشکلات اساسی اقتصادی مانند بیکاری دارند اشتباه دانسته و تاکید کردند اینها جزء مسائل مردم نیستند .
🔺رهبر انقلاب برنامه تبلیغاتی دشمن را از آغاز انقلاب اینگونه بیان کردند : در این ۴۲ سال دستور کار تبلیغاتی دشمنان اینگونه بوده که قبل از انتخابات میگویند مردم شرکت نخواهند کرد، بعد از شرکت مردم در انتخابات میگویند انتخابات مهندسیشده بوده و در مورد فرد انتخاب شده به عنوان رئیسجمهور هم می گویند او اختیاری ندارد.
🔺ایشان با بیان اینکه القاء بی فایده بودن انتخابات و انتخاب رئیس جمهور به مردم یکی از اهداف مهم دشمن است فرمودند: برخی در داخل نیز این حرف ها را تکرار و تئوریزه می کنند.
🔺مقام معظم رهبری یکی از برنامه های مخالفان را به جان هم انداختن طرفداران نامزدها و استفاده از فضای مجازی برای بدگویی و انتشار دروغ علیه یکدیگر دانسته و از طرفداران خواستند در این خصوص مراقب باشند.
🔺ایشان در ادامه به مسائلی که در فضای مجازی برجسته میشوند که لزوما بازتاب خواست مردم نیست اشاره کردند و در آخر از صاحبان سخن نافذ در همه اصناف و اقشار خواستند از نفوذ سخن خود برای ترویج انتخابات استفاده کنند و این موضوع را وظیفه همگان دانستند.
✅ @media_arma