4_6025998704387820306.pdf
8.73M
📖کتابچهی ۲۶ صفحه ای اخبار جعلی در عصر فضای مجازی
💢این گاهنامه با هدف انعکاس بهتر وقایع و رویدادهای حوزه اخبار جعلی در عصر فضای نگاشته شده است.
✅ @media_arma
⭕️ادعای شبنم فرشادجو درباره ۵ مرد سینمای ایران
🔸شبنم فرشادجو با انتشار پستی در اینستاگرامش تصاویر ۵ مرد سینمای ایران را منتشر کرده و به جنبش «من هم» تگ کرده است.
🔸او با انتشار عکس این افراد نوشت: « هرکسی این اشخاص رو دنبال میکنه در اینستاگرام لطفا من رو آنفـالو کنه.»
✅ @media_arma
⭕️چراغ سبز ایلان ماسک برای بازگشت ترامپ به توییتر
🔸مالک توییتر: ممنوعیت دائمی برای استفاده از توییتر فقط باید برای حسابهایی باشد که ربات بوده یا کلاهبرداری میکنند یا اینکه هرزنامه هستند. ممنوعیت توییتر برای ترامپ صحیح نبود و از لحاظ اخلاقی اشتباه است.
🔸توییتر در اعتراضاتِ پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به این بهانه که توییتهای ترامپ مروج خشونت است، حساب کاربری او را برای همیشه بست.
✅ @media_arma
⭕️سایت GTmetrix ایران را تحریم کرد
🔸کاربران ایرانی بعد از تاریخ پنج شنبه، ۲۹ اردیبهشت، امکان دسترسی به خدمات GTmetrix را نخواهند داشت.
🔸جی تی متریکس یک ابزار تحلیلی است که به افراد کمک میکند تا عملکرد سایت خود را بررسی کنند.
✅ @media_arma
💢آیا نسلی را پرورش دادهایم که با تکنولوژی روز یعنی صفحه نمایش موبایل و کامپیوتر بهتر از انسانها ارتباط برقرار میکند؟
⭕️هنگامی که به تکنولوژی متصل میشوید، ارتباطتان با دنیای بیرون قطع میشود. هر چیزی که ما را از یک محیط استرسزا جدا کند میتواند مفید باشد. برای مثال گوش دادن به موزیک باعث میشود که نفسی تازه کنید و از یک موقعیت طاقت فرسا رهایی یابید و به این ترتیب استرستان کاهش یابد.
⭕️مشکل زمانی شروع میشود که تکنولوژی نسبت به روابط، اولویت پیدا میکند. هنگامی که وابستگی به تکنولوژی افزایش پیدا میکند، کودکان در حبابی از دنیای خودشیفتگی محدود میشوند، بین افکار و احساسات خودشان و دیگران جدایی و تضاد اتفاق میافتد. تکنولوژی همچنانکه مهارتهای برقراری ارتباط و تعاملات مثبت کودکان را تخریب میکند، احساسات انسانی آنها را نیز تحت تاثیر قرار میدهد و باعث میشود که نسبت به دیگران کمتر دلسوز و احساساتی شوند و کمتر احساساتشان برانگیخته شود.
🔴 ظهور تکنولوژی و کاهش هوش هیجانی
🔸 دنیل گلمن در کتابش به نام هوش هیجانی، آنرا به عنوان توانایی شناسایی احساسات خود و دیگران تعریف میکند و یادآور میشود افرادی که دارای درجه بالایی ازهوش هیجانی هستند، روابط سالمتری دارند، با محیط اطرافشان بهتر سازگار میشوند و برای رسیدن به اهدافشان مهارت بیشتری دارند.
🔸دکتر گُلمن پنج مؤلفهی هوش هیجانی را مشخص کرد که عبارتند از: خودآگاهی، خودنظمدهی (خودمدیریتی)، خودانگیزشی، همدلی و مهارتهای اجتماعی (تنظیم روابط با دیگران)
🔴 چگونه وابستگی به تکنولوژی میتواند به ضرر هوش هیجانی عمل کند؟
🔹خودآگاهی را تضعیف میکند.
هرچقدر که زمان بیشتری را صرف گذراندن با تکنولوژی کنید، زمان کمتری را برای اختصاص دادن به افکار و احساساتتان خواهید داشت. این خودبیگانگی کودکان نسبت به هیجانات و احساساتشان، توانایی خودآگاهی را ازآنها میگیرد و به جای اینکه متفکرانه تصمیم بگیرند، بیشتر به صورت واکنشی و انفعالی عمل میکنند.
🔹خودتنظیمی (خودمدیریتی) را کاهش میدهد.
پژوهشها اثبات کردهاند که وابستگی به تکنولوژی، برانگیختگی و تکانشوری را افزایش داده و تحمل ناکامی را کاهش میدهد.
🔹مهارتهای اجتماعی را کاهش میدهد.
روابطی که کودک از طریق فضای مجازی با دیگران برقرار میکند، از نوع روابطی بی روح و مصنوعی است که به ندرت به دوستی واقعی منجر میشود و به این ترتیب وابستگی به تکنولوژی منجر به انزوا و گوشهگیری میشود.
🔹توانایی همدلی کردن را تضعیف میکند.
هنگامی که وقت گذرانی با دنیای مجازی و تکنولوژی جایگزین وقت گذرانی با خانواده یا دوستان شود، کودکان دنیا را به صورتی شبیه به حالت خلسه و سرگشتگی، خودشیفتگی و جدا از دیگران تجربه میکنند و نمیتوانند به صورت همدلانه و مشفقانه با دیگران ارتباط برقرار کنند و پایههای اصلی شفقت سالم به صورت رشدنایافته باقی میمانند.
🔹موجب بی انگیزگی میشود.
انگیزه ای که برای دستیابی افراد به اهداف نیازمند نیرویی محرک و کشاننده میباشد و توجه پایدار را تقویت کرده و باعث تحمل سطح بالایی از تحمل ناکامی میشود، به سرعت کاهش مییابد. درنتیجه هنگامیکه با انتخابها و تصمیمات دشوار زندگی روبرو میشوند، از علائم اضطراب و افسردگی رنج میبرند.
🔴پیشنهادی برای والدین:
🔻 تکنولوژی به این دلیل ایجاد شده که کیفیت زندگی کودکان را بالا ببرد نه اینکه زندگیشان را تحت سلطه خود دربیاورد. تلاش کنید که برای استفاده از تکنولوژی به صورت نظاممند عمل کنید و برای استفاده بیش از حد از آن برای همه اعضای خانواده محدودیت ایجاد کنید. به یاد داشته باشید که تکنولوژی باید برای کودکان ابزار باشد نه اینکه تمام زندگیشان را دربربگیرد.
✍دکتر سین گرور
✅ @media_arma
⭕️معرفی مدیران تازه شبکههای تلویزیون: مدیران دهه شصتی در صدا و سیما/ ادامه حضور علی فروغی در شبکه سه
🔹محسن برمهانی معاون سیما در احکامی جداگانه «میثم مرادی بینا باج» به سمت مدیر شبکه یک ، «حامد بامروت نژاد» به سمت مدیر شبکه دو، «حسین شاه مرادی» به سمت مدیر شبکه چهار،«علی عبدالعالی» به سمت مدیر شبکه آموزش «محمد حسین کشکولی» به سمت مدیر شبکه قرآن و معارف سیما و «محمد صادق باطنی» را به سمت مدیر شبکه امید، منصوب کرد.
🔹در خبر صدا و سیما درباره شبکه سه و مدیریتش توضیحی داده نشده و به نظر میرسد حضور علی فروغی در این شبکه در دوران مدیران جدید هم ادامه داشته باشد.
🔹نکته جالب مدیران جدید سن آنهاست که پنج نفر از این جمع متولد دهه شصت باشند تا صدا و سیما شاهد یک تغییر نسل در جمع مدیرانش باشد
✅ @media_arma
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شروع پخش کلیپهای غیرواقعی برای ایجاد جو روانی منفی و تنش در کشور همزمان با اقدامات اقتصادی دولت
🔸این فیلم که هجوم مردم به فروشگاهها را نشان میده قطعا برای این موقع از سال نیست، لباسهای زمستانی ازجمله کاپشن و کلاه نشان دهنده این است که این فیلم فقط برای اهداف خاصی شروع به پخش شدن در کانالهای مختلف کرده است.
🔸عباس کاظمی، فرماندار قزوین با اشاره به کلیپ منتشر شده تحت عنوان هجوم مردم قزوین به یک فروشگاه در شبکههای معاند اظهار کرد:
🔸به هیچ عنوان هیچ حادثهای اعم از هجوم وغارت به فروشگاه در شهر قزوین صحت ندارد.
🔹لازم است که مردم نسبت به انتشار محتوا و اخبار بی اساس از سوی رسانه های خارجی هوشیار باشند.
#سواد_رسانه_ای
✅ @Media_arma
یادداشتی از سر اجبار، برای «مجبوریم»!
بخش اول
توجه: در این یادداشت حتماً داستان فیلم لو میرود!
فیلم «مجبوریم» آخرین ساختۀ «رضا دُرمیشیان» دربارۀ دختر ۱۶سالۀ کارتنخوابی است که پسری (مجتبی) او را به دیگران اجاره میدهد تا برایشان بچه به دنیا بیاورد. اما ناگهان میفهمند لولههای رحم دختر بسته شده و دیگر نمیتواند بچهدار شود.
نکته: من منتقد فیلم نیستم. یک مخاطب و سینماروی همیشگیام که حس و دریافت شخصیام را بر مبنای باورها و سلیقۀ خودم مینویسم، نه نقد فنی و سینمایی.
«مجبوریم» را دوست نداشتم. اصلاً و ابداً. دریغ از یک لحظه حس مثبت و یک اتفاق خوشایند که در سرتاسر فیلم برای دستکم یکی از شخصیتها رخ دهد. سراسر نکبت و بدبختی انسان حقیر ایرانی که از سر «اجبار»ی که کارگردان میکوشد در هر لحظه از فیلم نمایش دهد، تن به هزار جور خفت میدهد.
از دختری که در خیابانها قد کشیده و به جای تیزی و حواسجمعی، صرفاً ابله و منگ است (اگر نگوییم عقبمانده است!)، تا پزشک ظاهراً نیکوکاری که بین دوراهی ماندن و مهاجرت، به ماندن متمایلتر است (البته اگر کارگردان، او را مجبور به رفتن نکند!) و نهایتاً وکیل آرمانگرایِ نچسبی که برای حقوقبشر میجنگد و سرانجام مثل یک آدم دستوپاچلفتی که چیزی از بزهکارجماعت و رفتارهای مجرمانه نمیداند، کشته میشود.
درمیشیان به چندین مسألهٔ اجتماعی و اخلاقی گریزی زده و عجولانه از تمام آنها گریخته است؛ بدون اینکه پرسشی عمیق یا پاسخی درخور مطرح کرده باشد.
اما بعد...
مثل بسیاری از فیلمهایی که پیشتر نیز برای دریافت جایزه از جشنوارههای خارجی ساخته شدهاند، کارگردان در نفرتانگیزترین لحظۀ فیلم، از پخش صدای اذان غافل نشده است؛ زمانی که دختر ریزنقش با پای خود به اتاق مردی درشتهیکل با ظاهری مذهبی میرود تا برای او و زنش، باردار شود، صدای اذان به وضوح شنیده میشود.
کارگردان برای آنکه بدبختی ایرانیجماعت را در چشم مخاطب، خصوصاً مخاطب خارجی، فرو کند، در سکانسهایی که از کوچه پسکوچههای پایینشهر گرفته، تعداد زیادی معتادِ کارتنخواب را در فواصل معین، مرتب و منظم چیده است تا بر اعتیاد و بدبختی ایرانیجماعت بیشتر تأکیده کرده باشد.
بیمارستان امام خمینی تهران (که چندین بار تابلوی آن نشان داده میشود) در فیلم درمیشیان، به بیمارستانهای جنگزده پهلو میزند؛ ویرانهای تاریک و کثیف که احتمالاً شما هم نمونهاش را در بیست سی سال اخیر ندیدهاید. کارگردان حتی دلش نیامده در حد یک دست رنگ ساده به دیوارها، راهروی این بیمارستان را تمیز نشان دهد؛ چه رسد به اینکه تصویری واقعی از این بیمارستان ارائه کند!
کمیسیون سهنفره به دستور دادگاه تشکیل میشود؛ کجا؟! در جایی که شاید بتوان آن را یک ساختمان متروکه و نیمهکاره نامید که بیشتر به درد قرارهای مجرمانه میخورد تا جلسهای حقوقی و زیر نظر دستگاه قضا! بهراستی کارگردان چگونه به این لوکیشنها رسیده است؟
وکیل برای پارهای از توضیحات و به صرف صحبتی دوستانه (با چه کسی یا چه نهادی؟ نمیدانیم!) به جایی فراخوانده میشود. اما محل جلسه باز هم جایی عجیب و غریب است؛ دالانی تنگ و تاریک که به یک اتاق بازجویی میرسد و دو مرد (که کارگردان تلاش کرده آنها را امنیتی جا بزند) خانم وکیل را سینجیم و البته تهدید میکنند؛ و از قول مدعیالعموم جرمهایی را به او نسبت میدهند که اصلاً جرم نیستند: ادعای حقوق شهروندی آزاد، عدالت اجتماعی و حقوق زنان، طرح افزایش سن ازدواج و... که البته درمیشیان ترجیح میدهد مخاطب خارجی فکر کند اینها در ایران جرم هستند!
خانم وکیل که نگران موکل کمسنوسال خودش است، برای دیدن او با مجتبی قرار میگذارد و در انتهای فیلم، در روز روشن، وسط بلوار کشاورز تهران با یک ضربهٔ چاقو به قتل میرسد و با وجود آن همه تردد، هیچکس به فریادش نمیرسد و حتی او را نمیبیند تا اینکه از خونریزی میمیرد! کارگردان گویی اصلاً در ایران زندگی نمیکند. بعد از جاندادن وکیل، مردم جمع میشوند و برایش سکه میاندازند! آخرین باری که شما پول سکهای دیدید کِی بود؟! مگر هنوز سکه در جیب مردم پیدا میشود؟
ادامه دارد...
✅ @Media_arma
بخش دوم
اجازه بدهید کمی هم از شخصیتها بگویم...
خانم دکتر پندار که کارگردان کوشیده او را بااخلاق و دلسوز نشان دهد، در جایگاه پزشکِ سوگندخورده، بدون اطلاع دخترک، یک جراحی روی او انجام میدهد که هیچجا ثبتش نمیکند، حتی در برگهٔ شرح اتاق عمل؛ در دادگاه رسیدگی به شکایت دختر نیز به راحتی دروغ میگوید و منکر این عمل میشود. اما وقتی دعوا بالا میگیرد، در ژست مظلوم فرو میرود و به رئیس بیمارستان میگوید «دارن یه کاری میکنن آدم بذاره بره!». انگار خانم دکتر واقعاً باورش شده که حق دارد کسی را عقیم کند و به هیچکس هم پاسخگو نباشد، حتی به خود فرد عقیمشده!
نکتهٔ جالب اینکه خانم دکتر که مدام القا میکند که همه اینجا مجبورند (به چه چیز؟ نمیدانیم!)، به صلاحدید خودش، عقیمشدن را به دخترک کارتنخواب تحمیل میکند. سؤالی که برای مخاطب پیش میآید این است که چطور اجبار برای شما خانم دکتر، بد است و برای دخترک بیپناه، خوب و اخلاقی و بهصلاح؟!
در فیلم اشارهای هم به طرح عقیمسازی زنان کارتنخواب میشود که شهیندخت مولاوردی (معاون دولت روحانی در امور زنان و خانواده) آن را پیشنهاد داده بود تا هزینههای دولت را کاهش دهد! اما مثل بسیاری مسائل دیگر در این فیلم، کارگردان فقط سر زخم را باز میکند و تکلیف خودش و مخاطب با این طرح هم روشن نمیشود.
پزشکِ اخلاقمدارِ درمیشیان حتی از این هم ابایی ندارد که به دروغ از وکیل، شکایتِ تهدید کند. بعد در سکانسی مثلاً جنجالی میگوید «تو خیابونای اینجا اصلا زندگی وجود نداره که حقی وجود داشته باشه!». این جمله فقط میتواند خروجی یک نگاه چرک باشد؛ نگاهی که اصلاح را غیر از خودش، از عالم و آدم توقع دارد.
مادر دکتر پندار (ژاله علو) در جایی از فیلم میگوید: «درسته اینجا سخته، ولی اونجا هم غربته. اینجا هم غربته. غربت، غربته دیگه! مجبوریم!». صادقانه باید بگویم منظور از «اینجا هم غربته» را نمیفهمم؛ غربت از کی؟ از چی؟ کارگردان در هیچ نقطهای از فیلم به مفهوم این «غربت» اشاره نمیکند. ولی ظاهراً نقطۀ اوج دیالوگهای فیلم همینجا بوده که درمیشیان از پسِ انتقال این بخش هم بهدرستی برنیامده و با توجه به عملکرد پندار، این دیالوگ هم مثل دختر کارتنخواب، عقیم شده!
خندهدارتر از همه، رئیس کلانتری است که وقتی خبر بچهفروشی در حوزهٔ استحفاظیاش را میشنود، میگوید «خب میگید چیکار کنم؟» و معطل میماند تا خانم وکیل به او یادآوری کند که وظیفهاش اجرای قانون است!
و بسیاری نقدهای ریز و درشت دیگر و نکاتی گلدرشت دربارهٔ سند ۲۰۳۰ و شرایط شرعی و قانونی سقط جنین که بماند...
حرف آخر
من هم همینجا زندگی میکنم؛ رشوه، اعتیاد، بیقانونی، کارتنخوابی و... را میبینم. اما فقط اینها را نمیبینم!
ظاهراً قاعدهٔ فیلمسازی این شده که مخاطب خارجی از ایران «فقط بدبختی و فلاکت» ببیند و مخاطب ایرانی در سریالهای نمایش خانگی، «فقط رفاه و زندگی لوکس»! که البته هر دو دروغ است.
اما مسؤلان وزارت ارشاد تا کی قرار است به چنین فیلمهای سیاه و تحقیرآمیزی مجوز بدهند و آبروی مملکت را پیش چشم مخاطب خارجی بریزند؟!
✍ مینا روشن
✅ @Media_arma
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 انتشار رگباری کلیپهای فیک برای بهم ریختن جو رسانهای کشور
🔹 این فیلم قدیمی صف روغن تو پاکستانه و نه سیستان وبلوچستان ایران عزیزمون...
💬 مجیدبامری(بلوچم)
#سواد_رسانه_ای
✅ @Media_arma
📽 هالیود در تسخیر یهودیها
1⃣ جفری سیلور - تهیه کننده یهودی
2⃣ مارک کانتون - تهیه کننده یهودی
3⃣برنی گلدمن - تهیه کننده یهودی
و توزیع: استودیو یهودی برادران وارنر
🔺اینا تهیه کننده و توزیع کنندههای فیلمهای ضد ایرانی ۳۰۰ هستند. دقت کنید ضد جمهوری اسلامی نه، ضد ایرانی
🔺 مسلما نقش نویسنده Frank Miller هم مهم هست که در نگاه اول ایشون یهودی نیست، پیگیر که بشید میبینید ایشون طبق گفته خودش برای سالها شاگرد نویسنده یهودی Will Eisner بوده و تعلق خاطر عجیبی به یهودیت داره تا جایی که یکی از پروژههاش شده اثبات و نگارش شخصیت یهودی سوپرمن.
✍ ایلخان
✅ @Media_arma
⭕️ کارشناسان میزگرد مبانی حکمرانی سایبری مطرح کردند:
مبانی حکمرانی سایبری در ایران با تمام کشورها متفاوت است
🔸تهران- ایرنا- دو کارشناس ارتباطات و سواد رسانه معتقدند از آنجا که فضای سایبری از خارج مرزهای ایران مدیریت میشود و جمهوریاسلامی مبنای ایدئولوژیک برای حوزه رسانه دارد، مبانی حکمرانی سایبری در جمهوری اسلامی با تمام کشورهای جهان، حتی کشورهای اسلامی متفاوت است.
🔸در آستانه برگزاری کنفرانس بینالمللی «رسانه، ارتباطات و حکمرانی سایبری»، اداره پژوهش ایرنا و دبیرخانه این کنفرانس، در مجموعه نشستهایی با استفاده از نظرات کارشناسان و استادان، بخشی از مباحثی که قرار است در جریان این همایش همراه با ارائه مقالات مورد واکاوی قرار گیرد، مورد بررسی قرار میدهد.
🔸اولین مورد از این نشستها با موضوع «مبانی نظری حکمرانی سایبری» با حضور دکتر «حسن خجسته» عضو هیات علمی دانشگاه صدا و سیما، مدیر پیشین رادیو و رییس شورای علمی کنفرانس رسانه، ارتباطات و حکمرانی سایبری و دکتر «معصومه نصیری» دبیرکل باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانهای یونسکو در استودیوی ایرنا برگزار شد که در آن ضمن بررسی چالشهای فراروی حکمرانی سایبری، راهکارهای بهبود نسبی آن مورد واکاوی قرار گرفت.
🔸متن کامل این نشست را از طریق لینک زیر مشاهده و مطالعه کنید.
irna.ir/xjJn8B
✅ @media_arma
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌خانواده آنلاین، محبت مجازی!
🔻گستردگی شبکههای اجتماعی و حضور مداوم افراد در فضای مجازی باعث شده تا افراد کمتر از گذشته در جمعهای خانوادگی باشن و ترجیح میدن در تنهایی با گوشیهای هوشمندشون سرگرم باشن. این افراد بیشتر وقتشون رو در جمعهای مجازی دوستان و اقوام به سر میبرن و از سنتهای اصیل فاصله گرفتن.
🔻خوبه بدونید هیچگاه خانواده آنلاین خانواده نمیشه و باید در زمانی که در جمع خانواده هستید از گوشیتون فاصله بگیرید.
✅ @media_arma
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 وقتی شبکههای فارسی زبان از هیچ حربهای برای القای ناامیدی به جامعهی ایران فروگذار نمیکنند
✅ @media_arma
⭕️وقتی عدهای بازی در نقش شهدا و همسر شهدا را هزینهزا میکنند
🔹 همسر شهید هستهای داریوش رضایینژاد: گویا بازی در نقش شهدای هستهای و داستان زندگیشان برای بازیگران هزینهبردار است
"🔹شهره پیرانی" درباره چگونگی انتخاب "مریلا زارعی" برای ایفای نقشش در فیلم سینمایی «هناس» نوشت:
بعد از نهایی شدن فیلمنامه پیشنهادات به بازیگران برای بازی در نقش داریوش و من ارائه میشود. با یکی از بازیگران برای نقش من قرارداد هم میبندند. اما یکباره قرارداد را فسخ نکرده رها میکند. از قرار، بازی در نقش شهدای هستهای و داستان زندگیشان هزینهبردار است!
✅ @media_arma
چگونه در فضای مجازی بهتر فعالیت کنم؟!
⭕️امروزه همه ما در طول شبانه روز وقت خود را در فضای مجازی سپری می کنیم وبه ناچار باید روشهای نوشتن وانتشار حرفه ای رابدانیم و آن را تمرین کنیم.
⭕️عوامل تولید محتوا درفضای مجازی باید بدانند:
هر پیام از ۳ لایه به نام
1⃣ متن،
2⃣ زیرمتن و
3⃣ فرامتن تشکیل شده است
💢۱-متن(Text)
🔸چیزی است که تولیدکننده پیام به شکلی صریح، واضع، آشکار و بی واسطه آن را می سازد.
🔹در گذشته منظور از متن همان متنِ نوشتاری بوده است، یعنی همان داستان، شعر یا قطعۀ ادبی که توسط مؤلف به نگارش درآمده و از حروف و کلمات تشکیل شده است.
🔸ولی امروزه دیگر هراثر هنری را میتوان یک متن تلقی کرد، فارغ از آنکه نوشتاری، دیداری، شنیداری یا نمایشی باشد.
⬅️دیالوگهای یک فیلم، مکانها و شخصیتهای آن، وقایعِ داستان، مضامین، موسیقی، تصاویر، صداها و بازیها، همگی، بخشی از دنیای متن هستند.
💢۲-زیرمتن (Context):
🔸زیر متن با عمل تولیدکننده به کمک فنون رسانه ای رمزگذاری و توسط مخاطب بسته به دانایی و توانایی وی رمزگشایی می شود.
🔹به عبارت ساده تر زیرمتن همان پیامی که در پشت متن بصورت پنهانی و نهان ارائه شده تا مفهوم متن را کاملتر کند.
🔸به عبارت دیگر فرستنده پیام منظور خود را واضع بیان نمی کند و آن را بصورت کنایه و پوشیده می گوید، در اغلبِ موارد اکتفاکردن به خودِ متن برای فهمِ تمام جنبههای آن کارساز نخواهد بود، بنابراین پای حوزۀ دیگری خارج از متن یعنی زیرمتن نیز به حوزۀ مورد بررسیِ ما باز میشود.
🔹زیرمتن به بسترِ ادبی، هنری، سیاسی، تاریخی، اجتماعی، جغرافیایی یا شخصیِ (مربوط به زندگی شخصی مؤلف و خالق اثر) متن گفته میشود که همواره باید به آن توجه داشت.
⬅️برای مثال دانستنِ اینکه آثارِ شکسپیر در چه دورۀ تاریخیای خلق شدهاند، از فرهنگِ کدام سرزمین رشد کرده و الهام گرفتهاند، خود شکسپیر چه نوع زندگیای داشته، در کدام مکتب و جریان ادبی رشد کرده و از چه استادانی تأثیر گرفته و مناسباتِ اجتماعی و سیاسی آن دوره چگونه بوده است، همگی، برای فهم کامل آثاذاو و دلیل ماندگاری و تأثیرگذاری این آثار لازم هستند.
💢۳-فرامتن (Paratext):
🔸شاید بتوان گفت فرامتن فراتر از ساختار رسانه و خارج از خواست و اراده تولیدکننده و مصرف کننده پیام است و به فرهنگ، وضعیت زمانی و مکانی و عناصر بیرونی پیام برمی گردد.
🔹فرامتن ممکن است در جامعه ای اثر مثبت و در جامعه ی دیگر اثر منفی داشته باشد.
🔸فرامتن به عناصری گفته میشود که خارج از دنیای متن قرار دارند اما به آن مرتبطاند و نشانهها و ارجاعاتی در متن به ما اجازه میدهند تا به این عناصرِ بیرونی توجه و آنها را وارد تحلیل اثر هنری مورد نظر کنیم.
⬅️ برای مثال شنیدن موسیقی سریال مختارنامه یا یوسف پیامبر برای کسانی که قبلا این سریالها را تماشا کرده اند حس و حال خاصی می دهد ولی برای کسانی که قبلا این سریالها ندیده اند چنین حس و حال برایشان بی معنی است.
⬅️هنگامی که شرکت جنرال موتورز امریکا برای اولین بار اتومبیل شورلت نوا را به امریکای جنوبی وارد کرد،ذکسی خواهان خرید این ماشین نشد چون آنها آگاه نبودند که واژۀ No Va در زبان این قسمت از قارۀ امریکا به معنای وسیله ای است که راه نمیرود. این شرکت خودروساز در اقدامی سریع، نام این محصول را در آن بازار به کاراییب تغییر داد.
⬅️ آب معدنی اَلَمُوت(تهیه شده از کوههای اَلَمُوت قزوین) در صورت صادرات به کشورهای عرب زبان و یا فروش در مناطقی از کشورمان که به عربی صحبت میکنند اَلموت خوانده می شود گه به معنای مرگ خوانده میشود. آیا کسی حاضر است به جای آب حیات، نوشیدنی مرگ بنوشد؟
💢پس لایه ی فرامتن پیام ، بستگی به فرهنگ جامعه،موقعیت زمانی و مکانی مخاطبان بستگی دارد./ پیامآموزشخبری
#سواد_رسانه_ای
✅ @media_arma
⭕️انتقاد محیا دهقانی بازیگر نقش «نجلا» از روابط ناسالم در سینما
🔹بیشک مانند هر شغل دیگری در بازیگری هم روابط ناسالم وجود دارد.من از همکاران شنیدم و خوشبختانه در این ۱۱ سالِ فعالیت، نکتهای برای خودم پیش نیامد
🔹(در موضوع فساد در سینما) دو سه پیگیری جدّی انجام شود قطعاً حساب کار دست بقیه خواهد آمد.
🔹من بارها گفتهام چه در فضای کار و چه خارج از آن، به رفتارِخود فرد هم بستگی دارد. من از همکاران شنیدم و خوشبختانه در این ۱۱ سالِ فعالیت، نکتهای برای خودم پیش نیامد.
🔹یک اتفاقی که وجود دارد، میرویم با پروژهای قرارداد میبندیم و به دورخوانی هم میرسد اما در دقیقه ۹۰، خانمی دیگر را جایِما میگذارند. این موضوع در سینما وحشتناک است.
🔹نمونه بارز آن در فضای نمایشخانگی برای من این موضوع اتفاق افتاد در دقیقههای آخر، خانمی را خیلی راحت جای من قرار دادند/ تسنیم
✅ @media_arma
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹مهارت و سیستم فیلمبرداری ورزشی
✅ @media_arma
💢استفاده از واژه گان معنا دار توسط رسانه های غربی
🔹اصل رسانه: اگر حمله با چاقو باشد و منجر به مرگ ۱ نفر شود اما مهاجم کوچکترین ربطی به اسلام داشته باشد حمله حتما «تروریستی» است، اما اگر یک امریکایی با یک سلاح اتومات در شهر ۱۰ نفر را بفرستد قبرستان اسمش فقط همان «تیراندازی» است
💬 ایلخان
#توییت_گشت
✅ @media_arma
⭕️سریال حضرت موسی چه زمانی کلید میخورد؟
🔹سیداحمد میرعلایی تهیهکننده: ما آمادهایم سریال را کلید بزنیم و منتظر دستورِ رئیس صداوسیما هستیم، امیدوارم هرچه زودتر این اتفاق بیفتد.
🔹تعداد هنرمندانی که تست گرفته شده به بیش از ۱۲ هزارنفر میرسد که از شهرهای مختلف ایران هستند.
✅ @media_arma
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ایرانیها ۱۸۰ برابر متوسط جهان، شایعات اخبار دروغ و اخبار ناامید کننده دریافت میکنند
✅ @media_arma
👤 توییت استاد #رائفی_پور
✍ فیلم کوتاه #مرگ_فروشنده را دیدم، فارغ از بحثهای فنی و هنری، این اثر نوید این را میدهد که نسل جدیدی در حال طلوع است که به غربگرایان به زبان خودشان پاسخ خواهد داد.
#اصغر_فرهادی
🌐 لینک توییت
✅ @Media_arma
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌هوشیاری جمعی در برابر تکنیک تداعی معانی
🔻رسانهها برای قانع کردن مخاطب خود از روشهای مختلفی استفاده میکنند. یکی از این تکنیکها، تداعی معانی است. رسانهها سعی میکنند با پیوند دادن معانی خاصی با محصول و یا ایدهای، در نظر دارند ما را قانع کنند که آن محصول را بخریم یا آن ایده و باور را قبول کنیم.
#سواد_رسانه_ای
✅ @media_arma