ایموجی های قلب چه معنی می دهند
#سواد_رسانه_ای
✅آرما(آرمان ناتمام)
@Media_arma
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️سلبریتی با عقاید محکم
💢🔺هنرمند مصری را دعوت کردند تا با شبکه ای آلمانی مصاحبه كند ...
این هنرمند متوجه اسرائیلی بودن شبکه می شود و سپس ...
🔸 بقيه ماجرا را تا اخر ببینید
#سلبریتی_شناسی
✅آرما(آرمان ناتمام)
@media_arma
🎬بازیکن شماره یک اماده؛ سواد رسانهای به ورایت اسپیلبرگ
فیلم بازیکن شماره یک آماده وضعیت اسفناک جهان در سال 2045 را نشان میدهد. در آن زمان بیشتر مردم به وسیله تکنولوژی VR یا واقعیت مجازی غوطهوردر دنیایی مجازی هستند و طبق چیزی که ابتدای فیلم گفته میشود مردم دیگر مشکلات خود را حل نمیکنند، بلکه با آن زندگی میکنند و چون واقعیت آزار دهنده است، همه به دنبال راهی برای فرار از آن هستند. این راه فرار همان دنیایی واقعیت مجازی یعنی «واهه یا اوسیس» است که مردم در آنجا آواتار مورد علاقه خود را انتخاب میکنند و هر کاری که دوست دارند، انجام میدهد و فقط برای خوردن، خوابیدن و دستشویی رفتن از «اوسیس» خارج میشوند. به همین علت اکثر مردم به طرز رقت انگیزی در کانکسها زندگی میکنند و غوطهوری در فضای مجازی به زندگی حقیقی آنها لطمه زده.
🔸در این زمان قهرمان فیلم و تیمش و در مقابل شرکتی به نام IOI در حال رقابت برای برنده شدن در مسابقهای هستند که نتیجه آن به دست گرفتن کنترل «اوسیس» است.
آنچه در مورد فیلم لازم است بدانیم:
🔹این فیلم بسیار ظریف به پدیده #سلبریتیهای_مجازی، اشاره کرده است، کسانی که به علت خاص بودن در این فضا معروف میشوند و این موضوع در این فیلم تا حدی مثبت جلوه داده میشود.
💢اعتیاد و غرق شدن در فضای (واقعیت) مجازی به خصوص اگر بدون فکر و هدف باشد در این فیلم بد دانسته میشود. اگرچه معایب اعتیاد و استفاده بیش از حد از فضای مجازی در این فیلم نمایش داده میشود اما به دنبال تخریب و مطلقا بد جلوه دادن آن نیست، بلکه تاکید میکند حضور در این فضا نباید جایگزینی برای ارتباط با دیگران به خصوص خانواده شود.
💢همچنین نسبت به افشای اطلاعات در دنیای مجازی و اعتماد به افراد در آن هشدار داده میشود و همچنین بر روی مسئله هویت مجازی و امکان تفاوت آن با هویت حقیقی افراد تاکید میشود.
💢در صحنه پایانی فیلم، قهرمان داستان که برنده مسابقه و مالک دنیای مجازی شده، این فضا را دو روز در هفته تعطیل میکند. این نکته مهمی است که در #سواد_رسانه_ای به آن #رژیم_مصرف_رسانه میگوییم.
💢اگرچه خشونت دراین فیلم وجود دارد اما حقیقی و آزاردهنده نیست، در بخشی از فیلم نیز صحنهای از یک فیلم ترسناک نمایش داده میشود که این مورد نیز بسیار کوتاه است.
نکتههای مثبتی مانند: ترویج کارگروهی، پزوهش و تمرین، مطالعه و تلاش برای متخصص شدن در یک زمینه خاص به چشم میخورد.
💢دیدن این فیلم به همراه نوجوانان را به خانوادهها توصیه میکنم، مخصوصا خانوادههایی که نوجوانان در آن درگیر فضای مجازی هستند. دیدن این فیلم را بهتر است خانوادگی همراه با بحث در مورد موضوعاتی مانند «هویت مجازی، سلبریتیها، رژیم مصرف و میزان استفاده از رسانه و شیوه فعالیت هدفمند در فضای مجازی» باشد.
👤محمدعلی عبدالهی
#سواد_رسانه_ای
✅آرما(آرمان ناتمام)
@Media_arma
⭕️توسعه کتاب الکترونیک را جدی بگیریم
استفاده از رسانههای نوین در همه جهان روبهرشد است و نقش انواع رسانههای نوین و فناوریهای مرتبط با آن روزبهروز در زندگی مردم بیشتر میشود.
🔺«فان دنبرگ» مصرف رسانهای را مجموع استفاده فردی یا گروهی از رسانههای سرگرمی و اطلاعاتی میداند که فعالیتهایی از قبیل تعامل با رسانههای نوین، خواندن کتاب و مجله، تماشای تلویزیون و فیلم و گوش کردن رادیو را شامل میشود. سوال جدی این است که چه میزان از این مصرف رسانهای به فضای مجازی منتقل شده است و این تغییر چه تأثیری روی جامعه بشری میگذارد یا گذاشته است؟
🔺دانشمندان عرصه سواد رسانهای معتقدند که بیشتر وقت مردم در فضای مجازی به مطالعه محتواهای سطحی و کوتاه سپری میشود و مردم کمتر از رسانههای عمیقی چون کتاب و سینما بهره میبرند. این امر در میانمدت، منجربه سطحی شدن تفکر مردم خواهد شد و نهایتا بیثباتی جامعه را در پی خواهد داشت. صاحبنظران راهکار این مساله را مدیریت مصرف محتوا از سوی مردم و استفاده بیشتر از محتوای عمیق میدانند.
🔺در میان رسانههای عمیق، حتما «کتاب» جایگاه ویژهای دارد. «نیکلاس کار»، نویسنده کتاب «کمعمقها» در این کتاب مینویسد: «کتاب، تنها عامل دگرگونی آگاهی بشر در سالهای پس از اختراع چاپ نبوده است. بسیاری از فناوریها و روندهای اجتماعی و جمعیتشناختی دیگر هم نقش مهمی ایفا کردهاند، اما کتاب در مرکز تمام این تغییرات بوده است.»
🔺کتاب الکترونیک راهحلی است که میتواند مصرف محتوا در ایران راه بهبود بخشد، البته با فراهم آمدن خط مشیهای صحیح، زیرساختهای کافی و قوانین درست و شفاف. بازار کتابهای الکترونیک، سریعترین خردهبازار در حال رشد در صنعت چاپ و نشر کتاب در سراسر جهان است. گزارشهای مؤسساتی مانند «ویسخنبارت»، BISG و IPA حاکی از رشد میانگین سالیانه ۳۰ درصدی این بازار در جهان طی ۱۲ سال گذشته و سهم حدود ۲۸ درصدی آن از کل بازار نشر است.
🔺دولت باید بتواند با ارائه تسهیلات لازم، سرمایهگذاری در این بخش را ترویج نماید یا لااقل زیرساختهای مناسبی برای این امر فراهم کند. با توجه به شرایط اقتصادی کشور بخصوص در یک سال اخیر، باید برای استفاده از فرصت رشد کتاب الکترونیک فکری جدی کنیم.
✍️قاسم صفایینژاد
#سواد_رسانه_ای
✅آرما(آرمان ناتمام)
@Media_arma
💢بنری که این روزها در شبکههای اجتماعی دستبهدست میشود، یک نقاشی قدیمی را نشان میدهد که سوژهاش، روی صورت خود ماسک زده است. این بنر با این طرح، از مردم خواسته که از ماسک استفاده کنند. بسیاری از کسانی که این عکس را منتشر کردهاند، بنر را تبلیغی برای فرهنگ چینی و نمادی از آن میدانند. اما واقعیت چیز دیگری است.
💢این اثر، یک تابلوی نگارگری ایرانی است. تابلو اثری است از محمد یوسف (حسینی مصور) نقاش معروف مکتب اصفهان که با نام «مرد جوان» شناخته میشود. این تابلو (که در بنر روی صورتش ماسک قرار گرفته) بین سالهای دهه ۳۰ و ۴۰ قرن هفده میلادی در اصفهان و در عصر صفوی کشیده شده است. نسخه اصلی این نگارگری هم از سال ۱۹۲۴ تا به امروز در موزه آرمیتاژ در سنتپترزبورگ نگهداری میشود و یکی از نمادهای نگارگری مکتب اصفهان به شمار میرود. برای آشنایی بیشتر با نقاش ایرانی این اثر میتوانید از صفحه ویکیپدیای او بازدید کنید.
https://fa.m.wikipedia.org/wiki/
محمد_یوسف_نگارگر
#سواد_رسانه_ای
✅آرما(آرمان ناتمام)
@Media_arma
⭕️رالف اینترنت خراب کن و هل دادن بچهها به فضای مجازی
💢 رالف خرابکار2 داستان دو کاراکتر (ونلوپه و رالف) یک بازی رایانهای آرکید است که بعد از خراب شدن دستهی دستگاه برای متوجه میشوند که این قطعه تنها در سایت ebay (یک سایت مزایده اینترنتی) وجود دارد و اگر نتوانند آن را تهیه کنند، دستگاه آنها بلااستفاده شده و همه کاراکترهای بازی نابود میشوند. بنابراین وارد اینترنت میشوند و این سرآغاز ماجراهایی است که برایشان رقم میخورد.
🔺نکات مهم انیمیشن رالف خرابکار۲: +مفهوم «دوستی» محوریترین موضوع انیمیشن است، رالف برای کمک به دوستش وارد دنیای پرچالش اینترنت شده و ونلوپه نیز برای گرفتن تصمیم خود و ماندن در یک بازی اینترنتی، نگران واکنش رالف است. اما این انیمیشن نشان میدهد که دوستان ممکن است علاقه و اهداف متفاوتی داشته باشند ولی این مانع از ادامه دوستی نیست و دوستی نباید جلوی مستقل بودن افراد و رسیدن به هدفهای بزرگ را بگیرد.
💢نشان دادن اینترنت، اجزای مختلف و کاربرد آن ویژگی بعدی این انیمیشن است. در حقیقت رالف خرابکار2 مغلمهای است برای نشان دادن برندها و سایتهای مختلف و البته شوآفهای دیزنی که المانهای جذابی نیز درون آن قرار داده شده است و بیشتر شبیه یک آگهی تبلیغاتی طولانی است که مخاطبان را به استفاده از آنها ترغیب میکند و موجب مصرف گرایی میشود.
🔺معرفی فضای «دارک وب» برای نوجوانان نیز در صورتی که کنجکاوی آنها را برانگیزد میتواند بسیار خطرناک باشد همچنین نشان دادن کسب درآمد از طریق ویدئوهای ویروسی(وایرال) نیز به دلیل اینکه اصولی و همراه با رعایت نکات اخلاقی و حفظ حریم خصوصی نیست میتواند عواقب بدی را برای مخاطب به همراه داشته باشد.
💢بهتر است بگوییم دیزنی در این انیمیشن ابزارهای مختلف رسانه را معرفی میکند بدون اینکه قدمی برای افزایش سوادرسانهای مخاطبان بردارد و این یکی از نقاط ضعف مهم این انیمیشن است.
💢یکی از انتقادات همیشگی صاحبنظران ارتباطات و اجتماع به دیزنی بازنمایی ناقص خانواده در انیمیشنهای این شرکت بود. نشان دادن پرنسسها که همیشه منتظر مردی هستند که آنها را نجات دهد به عنوان الگویی برای دختران نیز دومین انتقاد رایج این شرکت بود که در این انیمیشن به هردوی این نقدها آن هم با نگاه پررنگ فمنیستی پاسخ داده شد.
✍️محمدعلی عبدالهی
#سواد_رسانه_ای
✅آرما(آرمان ناتمام)
@Media_arma
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥اظهارات جنجالی علی مسعودی درباره دولت روحانی، کمپین اعدام نکنید و سلبریتیهایی که درباره همه چیز نظر میدهند
✅آرما(آرمان ناتمام)
@media_arma
⭕️ارتباط اقناعی در عرصه ی دفاعی
💢صحنه ی تعاملات دفاعی و بین المللی ، صحنه ی سیاست قدرت است در این صحنه کشوری برنده است که قدرت ملی برتری فراهم آورده باشد و آن را به گونه مؤثرتری به کار گیرد.
💢قدرت ملی حاصل مولفه های مختلفی است: جمعیتی،اقتصادی،تکنولوژیک،نظامی،دیپلماتیک،روانی و اطلاعاتی .
از میان آن ها نقش جنبه ی روانی چشمگیرتر است . در روزهای عقب نشینی آمریکا از ویتنام ، داستان مشهوری در محافل سیاسی و نظامی آن کشور برسر زبان ها افتاده بود مبنی بر اینکه با روی کارآمدن دولت نیکسون،در سال 1969 کارشناسان پنتاگون همه ی اطلاعات مربوط به آمریکا و ویتنام شمالی شامل اطلاعات جمعیتی،تولید ناخالص ملی،ظرفیت های صنعتی،تعداد تانک ها،هواپیماها،کشتی های جنگی و اندازه ی ارتش های دو طرف را وارد کامپیوتر کردند و از آن پسیدند که چه موقع پیروز می شویم ؟
کامپیوتر پس از اندکی درنگ پاسخ داد که شما در سال 1964 پیروز شده اید.
🔺این داستان کنایه از آن دارد که عملیات روانی و ارتباط اقناعی حرف اول در میزان تقویت روحیه ی سربازان و مقاوت و فهم نسبت به چرایی جنگ را می زند.
#ارتباط_اقناعی
#عملیات_روانی
✅آرما(آرمان ناتمام)
@media_arma
⭕️سریال قیام ارطغرل
🔸شبکه «نتفلیکس»مدتی است نمایش سریال ترکی قیام ارطغرل را با زیرنویس انگلیسی آغاز کرده و آن را تاکنون در بیش از ۶۰ کشور دنیا نمایش داده است.موضوعی که در نوع خود قابل اعتنا است.
🔸تولید سریال قیام ارطغرل یا رستاخیز بیش از سه سال (۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷) به طول انجامیده،ودر پنج فصل تهیه شده است.
سریال در 150 قسمت، داستان طغرل، پدر عثمان، یکی از بنیانگذاران امپراتوری عثمانی را روایت میکند که در نبرد با مغولان و صلیبیون، پیروز شده و امپراتوری عثمانی را بنا مینهد.
شخصیت طغرل : سرداری شجاع، که مقابل ظلم و ستم میایستد و تمامی سرمایه جانی و مالی و خانوادگی خود را بر سر این راه گذاشته و تا پای مرگ هم پیش میرود، اما هیچگاه از آرمانهایش دست نمیکشد.
شخصیت ابن عربی: شخصیتی محوری در این سریال وجود دارد به نام «ابنعربی» که در واقع، همان «ابنعربی»معروف، عارف و دانشمند اندلسی؛ و صاحب کتابهای «فصوصالحکم» و «فتوحات مکیه» است..
ابن عربی در این سریال بعنوان هادی و پشتیبان معنوی طغرل معرفی می شود که در بزنگاهها سر می رسد و با نفوذ معنوی خود، گرههای بسیاری را میگشاید.
🔺تقریبا در تمامی فصول و سکانسهایی که ابن عربی حضور مییابد، داستانی از قرآن را برای مخاطبان و قهرمانان سریال بازگو میکند و یا به سیرهای از پیامبر اسلام (ص) تمسک جسته تا رخدادی را بازگو نماید.
این رفتارها با زندگی و حوادثی که بر سر طغرل و قهرمانان داستان میآید، شبیهسازی می شود چنانکه طغرل را شخصیتی معنوی مصور نماید که راه اسلام و پیامبرش(ص) را با همان جدیت دنبال میکند!
🔸 مناسک اسلامی در این سریال حضوری پررنگ دارد و روی آن تاکید شده است.
در مقابل، برخلاف سریالهای معمول ترکی، هیچ صحنه غیراخلاقی در آن به چشم نمیخورد!
🔺سریال علاوه بر کسب رتبه اول نظرسنجیهای اخیر، هشتگ Diriliş# را به یکی از پراستفادهترین هشتگهای توییتر و اینستاگرام تبدیل کرده است.
🔸سریال «رستاخیز طغرل» یکی دیگر از آثار نمایشی ترکیه برای تصاحب تاریخ تمدن اسلامی، با استفاده از افسانهپردازی و جعل تاریخ است.
✅آرما(آرمان ناتمام)
@media_arma
🔴 آقایان مسئولِ فرهنگی، لایکی (Likee) را دریابید!
لایکی یک شبکه اجتماعی ویدئو محور مشابه اسنپچت و تیکتاک است، با این تفاوت که چند وقتی است در ایران با رشد قابل ملاحظهای مواجه بوده و در حال افزایش تعداد کاربران خود میباشد.
این شبکه اجتماعی در سنگاپور واقع شده است و مجموعاً 500 میلیون کاربر در سراسر جهان دارد.
🔴 یکی از نکات پر اهمیتی که خطر رواج این برنامه را گوشزد میکند حضور پر رنگ کودکان و نوجوانان (بین ۷ تا ۱۵ سال) در این شبکه اجتماعی است.
#سواد_رسانه_ای
✅آرما(آرمان ناتمام)
@media_arma
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ایلان ماسک زمانی گفته بود: «حرف های من یادتان باشد؛ هوش مصنوعی از بمب های اتمی بسیار خطرناک تر است.»
⚠️با دیدن فیلم فوق به عمق عقیده ایلان ماسک پی خواهید برد!
#جنگ_سایبری
✅آرما(آرمان ناتمام)
@Media_arma
⭕️این عکس در سال 2007 برنده جایزه پولیتزرشد.
🔻زن فلسطینی در مقابل نیروی امنیتی اسرائیل به تنهایی ایستاده و مانع آنها شده است تا گارد اسرائیل آنهارا از منطقه مسکونیشان بیرون کند.
💢این عکس در دل خود چندین رمان و سریال را روایت می کند که باید کسی از بیرون آن را برای مخاطبان دقیق روایت کند
#جنگ_روایت_ها
✅آرما(آرمان ناتمام)
@Media_arma
💢میزان استفاده از شبکه های اجتماعی در رژیم صهیونیستی
#رصدخانه_آرما
✅آرما(آرمان ناتمام)
@media_arma
⭕️هوش مصنوعی جدید دیزنی و قابلیت کاوش در محتوای فایل های ویدیوئی
مسئولین کمپانی #دیزنی اعلام کرده اند که در اقدامی خارق العاده و با کمک هوش مصنوعی، گونه جدیدی از موتورهای جستجو را ارائه خواهند کرد که کاربران بتواند با جستجو در فرادیتا (metadata)، صحنه های مربوط به موضوعی خاص را در فایلهای ویدیوئی بیابند.
این پروژه که از آن به نام ژنوم محتوائی (Content Genome) یاد می شود در ابتدا قرار است در حیطه انیمیشن های دیزنی ارائه شود و به عنوان مثال برای یافتن صحنه های انفجار در سریالی جنگ ستارگان دیگر لازم به نگاه کردن کل انیمیشن و صرف ساعتها وقت برای یافتن صحنه های مورد نظر نیست.
لینک منبع
#سواد_رسانه_ای
✅آرما(آرمان ناتمام)
@media_arma
⭕️نه به سانسور
💢همچنان درگیر کاتهای دستوری؛ امیدوارم به پخش برسیم. تهیهکننده چند قدم تا CCU» این جملاتی بود که در صفحه شخصی امیرشیبان خاقانی تدوینگر سریال «آقازاده» منتشر شد و در صفحات فیلمبردار، صدابردار و سینا مهراد و پردیس پورعابدینی بازیگران اصلی سریال نیز بازنشر شد.
اکانت رسمی سریال «آقازاده» در توئیتر در پاسخ به سوال یکی از مخاطبانش درباره این موضوع نوشته است: «امروز که با تاخیر به پخش رسیدیم ولی اتفاقا بچههای آقازاده هم متعجبند و باور نمیکنند حرفهایی درباره نماز، ایمان و معنویت و ارادت به امام رضا(ع) حذف بشه.»
✅آرما(آرمان ناتمام)
@Media_arma
💢گونه بندی اخبار جعلی و گمراه كننده در رسانه هاي اجتماعي و ميزان تاثير آنها در جامعه
#فیک_نیوز
#سواد_رسانه_ای
✅آرما(آرمان ناتمام)
@Media_arma
🌐 فیلتر کردن اپلیکیشن "تیک تاک" توسط آمریکا نقطه عطفی است در تاریخ اینترنت
🔴 در سال 2020 پردانلودترین اپلیکیشن در تمام جهان TikTok بوده است. این اپلیکیشن برای ساختن کلیپ های داب اسمش و رقص استفاده می شود که توانسته است بیشتر از فیسبوک، بیشتر از واتس اپ، بیشتر از اینستاگرام، و بیشتر از هر اپلیکیشن دیگر در جهان مشتری داشته باشد. ولی نکته مهم چیست؟ نکته مهم این است که بر خلاف دیگر اپلیکیشن های غول در جهان، TikTok یک اپلیکیشن آمریکایی نیست. به عبارت دیگر، برای اولین بار در تاریخ، صدر جدول غول های اینترنت دست یک شرکت آمریکایی نیست، بلکه به دست یک شرکت چینی رسیده است.
🔴 راه حل آمریکا در این رقابت چه بوده است؟ فیلتر کردن تیک تاک! در گذشته، هر گاه یک کشور دسترسی به یک اپلیکیشن را قطع و فیلتر کرده است، آمریکا با محکوم کردن این حرکت علیه آن کشور بیانیه داده است. فیلتر کردن فیسبوک، توییتر، تلگرام و امثالهم در ایران و چین و روسیه همیشه اهرم فشار بوده است. اینکه شما مجبورید با استفاده از فیلتر شکن و وی پی ان این متن را در تلگرام مطالعه می کنید که در ایران فیلتر است، از نظر آمریکا سندی است بر دیکتاتور بودن دولت ایران.
🔴 ولی حالا که TikTok گوی سبقت را از آمریکایی ها ربوده است و حدود 100 میلیون کاربر آمریکایی از آن استفاده می کنند، قضیه فرق کرده است. در گذشته آمریکا با فشار آوردن به تیک تاک آن را مجبور کرده که همه سِرورهایش را از کشور چین خارج کند. آنها را مجاب کرده که مدیران چینی خودشان را عوض کنند و مدیران آمریکایی انتصاب کنند. آنها را مجبور کرده که رابطه خود را با دولت چین به حداقل برسانند. و حتی با وجود انجام همه این کارها توسط تیک تاک، آمریکا باز هم نتوانست آن را تحمل کند!
🔴 امروز رئیس جمهور ایالات متحده جلوی دوربین ها ایستاد و گفت که دستور فیلتر کردن این اپلیکیشن را در آمریکا داده است. به چه جرم؟ به جرم اینکه مبادا کاربران آمریکایی به صورت گسترده از یک اپلیکیشن چینی استفاده کنند. عجب طنز تلخی. فیلتر و سانسور وقتی به دست مخالفان آمریکا باشد محکوم است، ولی وقتی به دست خود آمریکا باشد جایز و مطلوب! بازی تا وقتی خوب است که آن ها جلو باشند، و به محض اینکه عقب بیافتند، بازی را به هم میزنند.
#سواد_رسانه_ای
#رسانه_شناسی
✅آرما(آرمان ناتمام)
@Media_arma
⭕️اعتماد دیجیتال در فضای واقعی
✍️بخش اول
👤ریچل باتسمن می گوید: اعتراف میکنم که اخیراً در طول اقامتم در هتل دیزنی سووان در فلوریدا، بعد از حمام، چندین حوله را استفاده کردم و با بیمبالاتی آنها را روی زمین رها کردم. این کار را قبلاً هم بارها انجام داده بودم و کاری هم نبود که برایم اهمیتی داشته باشد: هتل را ترک میکنم و کیست که متوجه شود؟ اما از در که خارج شدم، چیزی به ذهنم خطور کرد: امکان نداشت هنگام اقامت در یکی از اقامتگاههای ایربیانبی۱، چنین کاری انجام دهم. آنجا رفتار متفاوتی از خود نشان میدهم، چرا که سایت ایربیانبی از نوعی سیستم تأیید اعتبار استفاده میکند، و در این سیستم، نهتنها من میزبانان را ارزیابی میکنم، بلکه آنها هم من را ارزیابی میکنند. اعتمادْ در جایی نزدیک، در میانِ تصورات دو کاربر ایجاد میشود.
💢اشاره به این مثال، نشان میدهد چگونه اعتمادِ آنلاین، که ابزارهای دیجیتال آن را تسهیل کردهاند، میتواند رفتار ما را در«دنیای واقعی» تغییر دهد. بهراحتی میتوان دریافت حولهای که با بیمبالاتی روی زمین انداختم، میتوانست در آینده توانایی مرا برای معامله در ایربیانبی تحت تأثیر قرار دهد. آنچه این مثال به تصویر میکشد، تغییر پارادایم است. دنیای جدیدی از اعتماد در حال ظهور است: دنیایی که در آن اعتماد در دستِ افراد قرار دارد، نه در شکمهای بزرگ نهادها.
🔺از انقلاب صنعتی تاکنون، اعتمادِ نهادی -اعتماد به رابطۀ بین افراد و شرکتها یا سازمانها– مرسوم بوده است. ما به نهادهای مالی، دانشگاهها، شرکتهای رسانهای و دیگر شرکتهای بزرگ اعتماد کردهایم که قواعد را وضع خواهند کرد و توافقاتی را اجرایی خواهند کرد که ما را مصون نگه میدارد و کالاها و خدمات را قابلاعتماد میکند.
ادامه دارد
#سواد_رسانه_ای
#سبک_زندگی_دیجیتال
✅آرما(آرمان ناتمام)
@Media_arma
⭕️اعتماد دیجیتال در فضای واقعی
✍️بخش دوم
💢این ساختار اعتماد، با خطا، رسوایی، یا ناکارآمدی مطلق، به اعتماد بسیاری از ما خدشه وارد آورده است و در نتیجه رو به زوال است. از سال ۱۹۷۳ تاکنون، گالوپ۲ سالانه این سؤال را در نظرسنجیهایش پرسیده: «قصد دارم فهرستی از نهادهای جامعۀ آمریکا را برایتان بخوانم. لطفاً بگویید شما، خود شما، به هر یک از آنها چقدر اطمینان دارید: بسیار زیاد، زیاد، کم، یا بسیار کم؟» در پیمایش ژوئن ۲۰۱۵، این پرسش نشان داد که اطمینان عمومی به تمامی نهادهای اصلی، به جز ارتش و کسبوکارهای کوچک، به پایینترین سطح خود سقوط کرده است.
🔺اما ازمیانرفتن تدریجی اعتمادِ نهادی تنها بدین دلیل نیست که ساختار و اندازۀ نظامهای نهادی و اعتبار رهبران این نهادها را به چالش میکشیم؛ بلکه بدین دلیل است که اعتماد نهادی برای عصر دیجیتال طراحی نشده است. به ویژگیهای «اعتماد نهادی» فکر کنید: بزرگ، سلسلهمراتبی، متمرکز، محافظتشده، استانداردشده. اگر شما گلدمن ساکس۳، ایتیاندتی۴، یا پیفایزر۵ هستید، این ویژگیها لازم است؛ اما اگر شبکه یا شرکت بازارمحور مانند ایربیانبی، لیفت۶، یا اِتسی۷ هستید، این ویژگیها معنایی ندارند. دی.ان.اِیِ «اعتماد همتا به همتا»۸ را ویژگیهایی غیر از ویژگیهای ذکرشده شکل میدهد: کوچک، پایین به بالا، تمرکززداییشده، روان و شخصی. نتیجۀ این تغییر فقط ظهور الگوهای جدیدی از کسبوکارهای اختلالآفرین نیست. افزون بر این، این تغییر، روند شکلگیری، از دسترفتن و بازیابی اعتماد -به برندها، به رهبران و به کلیت نظامها- را وارونه کرده است.
💢ما در حال ابداع نوعی از اعتماد هستیم که میتواند چرخ کسبوکار را با سرعت بیشتری به حرکت درآورد و روابط فردبهفرد را در عصر شبکههای توزیع و بازار مشارکتی تسهیل کند؛ نوعی از اعتماد که با تکیه بر ایدههای جدید انسجام اجتماعی۹ را دگرگون میکند. ایدههایی که باعث میشود خانهتان را به کسی که نمیشناسید، اجاره دهید، در پلتفرمهای اجتماعی، به آدمهایی که نمیشناسید پول قرض بدهید، سوار ماشین غریبهها شوید، ریسکپذیر تلقیشوید و کسبوکارهای چندمیلیارد دلاری بنا کنید.
🔺قدرت و نیرو محرکۀ این اعتماد نوظهور را استارتاپها و برندهای جاافتاده کنترل میکنند. در ۳۰ سپتامبر ۲۰۱۵، آمازون، فلکس۱۰ را در سیاتل راهاندازی کرد. این سرویسِ تحویل کالا که با تکیه بر جمعسپاری۱۱ انجام میشود، نه تنها از پیکهای سنتی بلکه از آدمهای عادی استفاده میکند تا بستهها را به شما تحویل دهد. غول تجارت الکترونیک این تحویلدهندگان را استخدام نکرده است. آنها یونیفورم آمازون به تن ندارند و سوار خودرویی با آرم آمازون نیستند. شاید برخی بگویند آمازون با این شیوه صرفاً از نیروی کار ارزان -این افراد را «کارگران اقتصادِ گیگ» مینامند- بیشترین بهره را میبرد تا هزینههای پرایم نوو۱۲، سرویس پرطرفدار تحویل یکساعتۀ خودش را کاهش دهد. اما آنچه توجه مرا بیشتر به خود جلب میکند، پویایی اعتماد است که آمازون با تکیه بر آن، بستههای خود را به دست مشتریان میرساند. در مدل حملونقلِ جمعی۱۳، اعتماد دیگر امری خطی نیست که بهشدت بین آمازون و مشتریانش کنترل شود، در عوض، اعتماد، جایی در شبکهای بین مشتری و راننده، راننده و آمازون، و مشتری و آمازون قرار میگیرد.شوید، ریسکپذیر تلقیشوید و کسبوکارهای چندمیلیارد دلاری بنا کنید.
💢قدرت و نیرو محرکۀ این اعتماد نوظهور را استارتاپها و برندهای جاافتاده کنترل میکنند. در ۳۰ سپتامبر ۲۰۱۵، آمازون، فلکس۱۰ را در سیاتل راهاندازی کرد. این سرویسِ تحویل کالا که با تکیه بر جمعسپاری۱۱ انجام میشود، نه تنها از پیکهای سنتی بلکه از آدمهای عادی استفاده میکند تا بستهها را به شما تحویل دهد. غول تجارت الکترونیک این تحویلدهندگان را استخدام نکرده است. آنها یونیفورم آمازون به تن ندارند و سوار خودرویی با آرم آمازون نیستند. شاید برخی بگویند آمازون با این شیوه صرفاً از نیروی کار ارزان -این افراد را «کارگران اقتصادِ گیگ» مینامند- بیشترین بهره را میبرد تا هزینههای پرایم نوو۱۲، سرویس پرطرفدار تحویل یکساعتۀ خودش را کاهش دهد. اما آنچه توجه مرا بیشتر به خود جلب میکند، پویایی اعتماد است که آمازون با تکیه بر آن، بستههای خود را به دست مشتریان میرساند. در مدل حملونقلِ جمعی۱۳، اعتماد دیگر امری خطی نیست که بهشدت بین آمازون و مشتریانش کنترل شود، در عوض، اعتماد، جایی در شبکهای بین مشتری و راننده، راننده و آمازون، و مشتری و آمازون قرار میگیرد.
لینک بخش اول
#سواد_رسانه_ای
#سبک_زندگی_دیجیتال
✅آرما(آرمان ناتمام)
@Media_arma
⭕️جنگ روایت ها و جریان تحریف
✍️ بخشی از یادداشت محمد عبداللهی
اندیشکده رند ۲۰ سال پیش کتابی درباره «جنگهای شبکهای» منتشر کرد که یک جمله کلیدی داشت: «در جنگهای فردا برنده کسی نیست که بزرگترین بمبها را دارد، کسی پیروز است که بهترین روایت را دارد.»
💢برنده شدن بخاطر روایت غالب را پیروزی بدون جنگ تعبیر میکنند. جنگی که با قدرت تولید معنا و روایت و قدرت رسانه صورت میگیرد و طبیعی است که در عصر رسانه و اینترنت، روایت غالب تعیین میکند پیروز نهایی یک میدان نبرد کیست. در سند استراتژی پنتاگون که در سال ۲۰۱۲ نیز تنظیم شده، به جنگ «ایدهها» و «روایتها» در عصر بینظمی حاصل از اینترنت، اشاره شده است.
جریانی در عرصه فکری و ذهنی پیروز است که بتواند «روایت بسازد»، «کنترل روایت» را به دست بگیرد و روایت خود را تثبیت کند. کسی که روایت اول را ارائه میدهد و تثبیت میکند، چه از ایدئولوژی چه از اتفاقات جاری، افکار را تصاحب میکند و میتواند سیاستهای خود را بر آنها تحمیل کند.
در بازار رسانههای جهان، رسانههای بزرگ صهیونیستی مثل بیبیسی و سیانان، تعیین کنندگان اصلی روایتها و دستور کارهای خبری و تحلیلی هستند. با تاسف باید گفت، در حوزه رسانهای ایران، بیبیسی فارسی و نوچههای رسانهایاش چه شبکههای ماهوارهای چه روزنامهها و صفحات اجتماعی که محتوا و مدلهای تولید آن را اقتباس و تقلید میکنند، فرماندهی جنگ روایتها را در دست دارند و نقش استراتژیک در کنترل افکار عمومی داخلی خصوصا در شهرهای بزرگ دارند. شاهد هم تغییر سبک زندگی بخشی از جامعه ایران طی دو دهه اخیر است و.. و اگر با این «غول روایت ساز» مقابله فکری و رسانهای نشود، ضربات سهمگینتری از آن خواهیم خورد.
❓آنها چگونه روایت می سازند؟ اخبار مهمترند یا روایتها؟ روایتها چگونه غالب میشوند؟! آنها چه روایتهایی برای ما ساختهاند که در پس ذهنمان جا گرفتهاند؟
💢برخلاف تصور برخی، رسانه حرفهای، هیچ خبر یا تصویر و فریمی را بیهدف تولید نمیکند. آنها ابتدا یک روایت را میسازند. که شاید اصلا در هیچ خبر و تحلیلی، مستقیما آن روایت را به شما نگویند. مثلا اتاق فکر بیبیسی تصمیم میگیرد یکی از مهمترین پاشنههای راهبردی ایران را هدف بگیرد: مقاومت. روایت میسازد: «مقاومت بی فایده است، همه باید در نظام جهانی مدنظر امریکا هضم شوید.» و بعد بر اساس این روایت هزاران خبر و تحلیل میسازد یا میگوید، مستندهای تاریخی میسازد، کمپینهای اجتماعی و رسانهای به راه میاندازد، حتی در سطوح خرد در فلان کانال پرطرفدار طنز شعر و انیمیشن منتشر میشود.
🔺یا روایت میسازد «جمهوری اسلامی ناکارآمد و رو به شکست و نابودیست» مرتبا در بخشهای خبری اخبار سیاه و ناامید کننده و تحقیر آمیز نمایش میدهند و این باور را به مخاطب قالب میکنند که «ایران دیگر جای زندگی نیست»، «هیچ امیدی به حل مشکلات نیست»، «علت مشکلات سیاستهای تنشزای نظام و ارتباط نداشتن با آمریکاست»؛ اینکه ایران در انزوا قرار دارد و با وجود تحریمها سرنوشت محتوم ملت ایران بیچارگی روزافزون است...
💢اینکه کشورهای کمتر توسعه یافته دیگر دنیا به خاطر برقراری مناسبات با آمریکا روز به روز در حال پیشرفتند؛ اینکه ما با تسلیم نشدن در برابر غرب به سمت ونزوئلا و کره شمالی شدن پیش میرویم؛ اینکه نفوذ منطقهای هزینهساز بوده و عامل رنج مردم ایران است؛ موشکی و هستهای بدون صرفه اقتصادی و سبب توسعه نامتوازن است...انکار و تحقیر نقاط قوت و بزرگنمایی و تکرار گوبلزی نقاط ضعف واقعی یا موهوم.
💢اینگونه غولهای روایتساز با بمباران دیتا با هدف شعلهور کردن نارضایتی و یأس و بیاعتمادی مشغول مهندسیذهنی جامعه میشوند. همه خبرها و تحلیلها حول محور قرار گرفتن در پازل این روایتها منتشر میشود و به مخاطبینی میرسد که ورای تحصیلات مختلف، مجهز به سلاح سواد رسانهای نیستند؛ و برایشان حس ظلم و ناکارآمدی و ناامیدی نسبت به نظام را تثبیت میکند.
💢اما در برابر این روایت سازیهای شیطانی، ما چه کرده ایم؟ چگونه روایت ساختهایم؟ چقدر برای اقداماتمان استراتژی و پیوست رسانهای تعریف کردیم؟ واقعیت این است که ما در عرصه جنگ شناختی و اطلاعاتی نتوانستهایم قوی عمل بکنیم و بارها اجازه دادهایم مثلا بیبیسی روایت اول را راجع به یک واقعه بسازد و در افکار عمومی تثبیت کند.
#جریان_تحریف
#جنگ_روایت_ها
✅آرما(آرمان ناتمام)
@Media_arma
⭕️جریان ممنوعیت ویدیو
👤محمّدطه عبدخدایی، معاونِ هنریِ محمّد خاتمی در وزارتِ فرهنگ و ارشادِ اسلامی در نیمۀ نخستِ دهۀ شصت میگوید:
🔻حدودِ صدوپنجاه هنرپیشۀ دورۀ قبل از انقلاب، جزوِ اخراجیهای وزارتِ فرهنگ و ارشادِ اسلامی در زمانِ مدیریّتِ محمّد خاتمی از عرصۀ سینما و تلویزیون بودند. ازاینرو، من آمدم خدمتِ آیتالله خامنهای - که رئیسجمهور بودند - و گفتم: نیروهای جریانِ چپ در وزارتِ ارشاد، فهرستی از هنرپیشهها را به من دادهاند که آنها را اخراج کنم، ولی نمیتوانم چنین کاری کنم!
💢ایشان گفتند: «هرگز این کار را نکن، اینها بندگانِ خدا هستند، بالاخره فضای آن زمان، اینگونه بوده و این، شغلشان بوده است.»
بهاینترتیب، از سالِ 61 تا 66 بهواسطۀ حمایتِ شخصِ آیتالله خامنهای، حتّی یک نفر هم اخراج نشد و همین افراد، اکنون نیز جزء هنرپیشهها هستند.
🔺در این کشور دستگاه فیلم ویدیو ممنوع شد، چهکسی ممنوع کرد؟ آقا ممنوع کرد؟ امام ممنوع کرد؟ حوزه علمیه ممنوع کرد؟ چرا ممنوع شد؟ دادستانی موظف بود برود داخل خانهها آن را بهعنوان اشیاء ممنوعه بگیرد و بیاورد و بعد میداد ارشاد و دوباره با برگ سبز وارد میشد.
🔻یادم هست رفته بودم اجلاس توریسم در پاریس، داشتم برمیگشتم در هواپیما برگههایی میدادند که چهچیزهایی در ایران ممنوع است، مثلاً مواد مخدر، ورود اسلحه، ورود مشروبات الکلی و دستگاه و فیلم ویدئو و... یک آقایی به مهماندار میگوید "من دوربین ویدیو دارم با آن چه کنم؟"، مهماندار میدانست من معاون گردشگری هستم گفت "از آن آقا بپرس"، آن آقا با لهجه صحبت میکرد و گفت "با این چه کنم؟" من هم نمیدانستم چه بگویم! گفتم "بیایید فرودگاه راهنمایی میکنند که چه کنید". من آمدم در جلسۀ معاونین این را مطرح کردم که "چرا ما این کار را میکنیم؟"، آقای تاجزاده روبهروی من بود، گفت "آقا رفته فرنگ متجدد شده"! و یکسری آقایان ما را هو کردند که چنین سخنی را گفتیم. بعد آقای خاتمی گفت "پس مواد مخدر را هم آزاد کنیم!" من گفتم "مواد مخدر ماهیتش مشکل دارد. پس شما دوربین عکاسی را هم ممنوع کنید چون ممکن است با دوربین عکاسی عکسهای مستهجن گرفته شود".
🔻آقای انوار، آقای امینزاده، آقای تاجزاده، آقای ابطحی، آقای بهشتی و... . یکسری مخالف بودند و یکسری هم با من موافق بودند چون جوِ قالب بر مخالفت بود طبیعتاً مخالف بودند. بعد آقای لاریجانی وزیر ارشاد شد و ویدئو هم آزاد شد. زمان آقای میرسلیم یک پروندهای بهوجود آمد که مشخص شد در بردن و آوردن این ویدیوها کلی در آن پول جابهجا شد که نه آقای خاتمی خبر داشت، نه آقای لاریجانی، چون بعضی از آنها با امضای آقای خاتمی بود، بعضی با امضای آقای لاریجانی بود و بعضی با امضای آقای کرباسچی هم بود ولی اینها خودشان نمیدانستند در ماجرای بدهبستانها چهخبر است. سانسور مطبوعات از کجا شروع شد؟ کجا ممیزی کتاب شروع شد؟ چهکسی این کارها را کرد؟ همین آقایان که الآن روشنفکر شدند.
🔺آقایان در این زمینه تندروی داشتند نمونهاش اکبر گنجی که امروز منکر میشود قرآن وحی است و میگوید قرآن وحی نیست همین آدم سوار موتور میشد و در خیابان فاطمی به حجاب زنها گیر میداد، یا مثلاً فرستادن رایزنهای فرهنگی به خارج کشور. آقای عربسرخی را فرستادند ترکیه. عربسرخی را رایزن فرهنگی ما در ترکیه قرار دادند و ایشان حتی مولانا و مولوی را تشخیص نمیداد.
💢کجا آدم باصلاحیت و ممتاز انتخاب کردند؟ همه جا باندی عمل کردند، الآن هم همین است، کجا آقایان گشتند آدم مخصوص آن کار را پیدا کنند؟ واقعاً در ایران طردالرجال است. احمدینژاد هم همین بود، اینها هم مانند احمدینژاد هستند. او هم دوستانش را آورد و هزار خطا کرد.
💢همین آقای میرلوحی (محمود میرلوحی عضو شورای شهر تهران و فعال سیاسی اصلاحطلب) که دانشجوی هند بود، بعد میآید رئیس کمیتۀ تهران میشود و میرود پیست اسکی دیزین و شمشک دستور میدهد تمام عینکهای دودی را جمع کنند! چون این مظهر غرب است! همین آقا امروز روشنفکر میشود! اگر یادتان نرفته بیایید از مردم عذرخواهی کنید.
بین دانشجویان چادر و حصار کشیدید و امام خمینی بهمحض اینکه فهمید که این اتفاق افتاده است دستور داد که سریعاً به موضوع رسیدگی شود.
(محمدطه عبدخدایی، «ماجرای مخالفتهای سنگینِ خاتمی و تاجزاده با ویدئو»، خبرگزاریِ تسنیم، ۲ خرداد ۱۳۹۷)
#جریان_تحریف
#جنگ_روایت_ها
✅آرما(آرمان ناتمام)
@Media_arma