⭕️شبکه اجتماعی تروریستها
💢توئیتر صفحه دیپلمات فرانسوی را که از سفر مریم رجوی به تل آویو پرده برداشته بود به علت آنچه نقض قوانین خوانده است مسدود کرد
🔹برخی علت مسدود شدن صفحه توئیتر «پییر کوشار» از دیپلماتهای فرانسوی را با افشای این خبر در ارتباط می دانند.
✍توییتر اخیرا تعداد زیادی از اکانتهای انقلابی در ایران را بدون هیچ دلیلی بست. این رفتارهای توییتر در حمایت بی دریغ از تروریستهای مجاهدین خلق و مقابله با اکانتهای انقلابی نشان میدهد این شبکه اجتماعی یک سکوی رسانه ای در خدمت سرویسهای جاسوسی غرب و حامی گروهک های تروریستی و آشوب طلب است
✅آرما(آرمان ناتمام)
@media_arma
⭕️یکی از بین خودمان
🔻نهضت جنگل را دشمن شکست نداد. سر میرزا کوچک خان را یکی از یاران نفوذی خودش جناب خالو قربان برید و برای رضا شاه برد.
🔻رئیسعلی را هم اجنبیها شهید نکردند. او هم از پشت با تیر غلامحسین تنگکی که نفوذی انگلستان بود از پا درآمد.
🔻تاریخ مبارزات ما با استعمار گواه است که هیچ وقت از روبرو تیر نخوردیم. هر بار مبارزه جدی شد ما به خودمان باختیم و یکی از پشت ما را زد.
برای زانو زدن این ملت همیشه پای یک نفوذی در میان بوده، یکی از خودمان.
👤معصومه نصیری
✅آرما(آرما ناتمام)
@media_arma
🔸اکران «تومروس» در قزاقستان علیه کوروش!
▫️قزاقستان فیلمی علیه چهره تاریخی کوروش ساخته که بهزودی در این کشور اکران میشود.
▫️در روزهای گذشته انتشار تیزر فیلم «تومروس» در فضای مجازی خبر از اکران قریبالوقوع این فیلم داد.
▫️گفته میشود داستان این فیلم به نوعی تحریف تاریخ است و به ماجرای کشته شدن کوروش کبیر بر اساس روایتی از هرودت میپردازد.
▫️ صفحه اینستاگرامی دانستنی تاریخ درباره این فیلم و اشکالات تاریخی آن اینطور نوشت:
▫️«تومریس» ملکۀ ماساگتها که از ظلم و ستمِ ایرانیان به ستوه آمده، قیام کرده و با پیروزی بر هخامنشیان موفق به کشتن کوروش میشود!...
✅آرما(آرمان ناتمام)
@media_arma
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️عملیات روانی در تریبون نماز جمعه
💢نماز جمعه یکی از رسانه های قوی دین اسلاماست که متاسفانه روند گفتار و عملکرد آن تبدیل به یک اتفاق روتین شده
اما باید گفت بهترین رسانه و تشکیلاتی ترین حرکت برای انجام عملیات روانی همین تریبون های نماز جمعه است
#امام_جمعه_تراز_انقلاب
✅آرما(آرمان ناتمام)
@media_arma
⭕️اهمیت افکار عمومی
✍️بخش سوم
⭕️تعریف افکارعمومی و بیان ویژگیهای تعریف
💢ممکن است تعریف جامع و مانعی که بتواند دقیقا حدود و ثغور مفهوم «افکارعمومی» را بیان کند مورد اتفاق همه نباشد که این به خاطر سیال بودن آن است. به نظر میرسد این پدیده به طور خود انگیخته بوجود میآید و به نحو نامحسوسی از بین میرود و در بعضی موارد، یک عقیدة عمومی در مورد یک مسألة خاص، جای خود را به عقیدة عمومی دیگری دربارة موضوع دیگر میدهد و در همان حال که واکنش مردم نسبت به مسألة اول به اوج خود رسیده، موج تازهای از افکارعمومی که بر مبنای قضیة دیگری بوجود آمده شروع به شکلگیری میکند!
💢به عنوان مثال، وقتی افکارعمومی با تصمیمی از طرف دولت به مخالفت برمیخیزد، اگر این مخالفت به تظاهرات خیابانی منجر شود ودر ضمن آن افرادی توسط مأموران حکومت کشته شوند، در این صورت انتقاد از یک تصمیم دولت به انتقاد از خشونت و بی رحمی مأمورین تبدیل میشود و موج دومی در افکارعمومی بوجود میآید که به مراتب قویتر از موج اول است.16 اما می توان تعریفی را که تا حدود زیادی بیانگر این مفهوم است ارئه داد. در ادامه چند تعریف از این مفهوم را بیان می کنیم و در آخر تعریف نهایی و ویژگیهایی تعریف را ذکر می کنیم.
1- بریس افکارعمومی را چنین تعریف می کند: «هرگاه اعتقادی آشکار، قویترین اعتقاد باشد، آن را افکارعمومی می نامند»
2- گینزبرگ: افکارعمومی مجموعة آرا و داوریهایی را می گویند که در جامعهای که به گونهای خاص شکل گرفته و از ثباتی معین برخوردار است، در جریان است و حاصل عملکرد بسیاری از اذهان می باشد. بنابراین افکارعمومی با نظریات شخصی تفاوت می کند.اما در بعضی موارد تشابه و نزدیکی بین این دو وجود دارد. ممکن است فردی در مورد مسائل بسیاری دارای نظریات شخصی باشد برای مثال در مورد قیمت گوشت، مسکن، مخارج زندگی، آلودگی هوا و... اما افکارعمومی زمانی بوجود می آید که این موضوعات به قدری تشدید شود که عموم مردم را به موضع گیری در مورد آنها وادارد.
3- «گابریل تارد» محقق و اندیشمند فرانسوی اواخر قرن 19: افکارعمومی مجموعهای از داوریهای مردم درباره مسائل روز است که مورد پذیرش بیشتر مردم جامعه است.
5-«جیمز برایس» و «دوب» دو جامعه شناس آمریکایی: افکارعمومی، عبارتی است که برای بیان مجموعهای از افکار و آرایی که مردم به آنها مؤمن هستند به کار می رود. این مجموعه افکار و آراء مربوط به همان گروه اجتماعی است و در ازاء مسائلی است که به نحوی بر منافع عمومی یا خصوصی آنها اثر می گذارد.
6-«محمد عبدالقادرحاتم» می گوید: افکارعمومی قضاوتی است که یک گروه در زمینه یک مسالة مهم بدان دست می یابد.ایشان در ادامه شروطی را برای تحقق این قضاوت گروهی مشخص کرده است:
الف)باید در اطراف آن مسأله و موضوع مهم به اندازه کافی گفتگو صورت بگیرد.
ب)باید تمامی حقایق مربوط به آن موضوع، از طریق رهبری جامعه یا دستگاه تبلیغ یا از طریق گروهها و هیأتهای عمومی مطرح گردد.
ج)سمت و سویی را که گروه در اطراف آن موضوع اتخاذ می کند باید کاملا با معتقدات و باورهای عمومی مردم سازگار باشد مانند عقیده دینی یا قومی و نژادی یا سایر عقایدی که مردم به آن ایمان دارند. 21بنابراین افکارعمومی عبارت است از نقطه نظر گروهی از مردم جامعه(اکثریت فعال) نسبت به یک موضوع یا مسأله اساسی و مهم که در مقطع خاصی شکل می گیرد و دارای این ویژگیها می باشد:
1- افکارعمومی شامل رفتارهایی است که از جانب عده زیادی از افراد به زبان آورده می شود که همان اکثریت فعال می باشند به عنوان مثال اگر 49٪ افراد جامعهای قویا طرفدار یکی از جوانب مسألهای باشند و 51٪ آن جامعه به گونه ضعیفی از جانب دیگر مسأله جانبداری کنند نظریات گروه اول یعنی گروهی که به صورت فعال نظرات خود را ابراز داشتهاند افکارعمومی را شکل میدهند. بنابراین منظور از اکثریت، اکثریت فعال و موثر است نه اکثریت عددی.
2- به موضوعی مربوط میشود که مد نظر همه افراد یا لااقل اکثریت افراد جامعه قرار دارد و برای آنها از اهمیت برخوردار است.
3- افکارعمومی اغلب با نیت «مشارکت» توام است با این فکر که دیگران هم هستند که به همین نحو عمل میکنند.
4- افکارعمومی باید به وسیله رسانهها و مجاری مختلف اجتماعی ابراز شود.
ادامه دارد ...
#افکار_عمومی
✅آرما(آرمان ناتمام)
@media_arma
⭕️سانسور
💢پیرامون صحبت های وزیر بهداشت در خصوص شرکت در مجالس عزای اهل بیت که منجز به افسردگی می شود برخورد مردم در شبکه های اجماعی را در پی داشت اما در عین ناباوری وزیر بهداشت بجای عذرخواهی از صحبت های خود دست به سانسور صحبت ها و پخش جوابیه به صورت کلیپ در خصوص اداعاهای خویش زد
برخلاف ادعای وزیر بهداشت که خبرگزاری ایسنا این مطلب را منتشر کرده ابتدا سایت وزرات بهداشت مطالب ایشان را عینا پوشش خبری داد و پس از واکنش ها در سطح فضای مجازی سایت وزرات بهدات این سخنان را سانسور و تغییر داد
آقای وزیر عصر حجر نیست مراقب باشید
#سواد_رسانه_ای
✅آرما(آرمان ناتمام)
@media_arma
⭕️اهمیت افکار عمومی
✍️بخش چهارم
🔻یکی از دلایل رویکرد بعضی از مردم ایران به رسانههای بیگانه (خصوصا در زمان انتخابات ریاست جمهوری و دوران بحران) ضعف رسانههای خودی است و اینکه آنها نیازهای خبری و عطش اطلاعاتی خود را از رسانههای داخلی بدست نمیآوردند و این موجب میشد به دنبال شبکههای ماهوارهای بروند.
5- باید در اطراف آن مسأله و موضوع مهم به اندازه کافی گفتگو صورت بگیرد.
6- افکارعمومی باید با معتقدات و باورهای عمومی مردم سازگار باشد.
💢افکارعمومی انواع مختلفی دارد که عبارت است از: افکارعمومی جامعه کوچک، افکارعمومی ملت، افکارعمومی جهانی.
⭕️شرایط شکلگیری افکارعمومی
🔻برای شکلگیری افکارعمومی شرایطی وجود دارد که عبارتند از:
1- یک واقعه مرکزی و یا شماری وقایع متناسب و پشت سر هم از یک نوع وجود داشته باشد:
💢واقعه مرکزی مانند خبر یک زلزله، ترور سیاسی، سانحه هوایی، پیروزی انتخاباتی و یا شروع یک جنگ. یک پدیده اجتماعی به خاطر اثرات سویی که پشت سر هم بر زندگی مردم میگذارد میتواند تدریجا به افکار مردم جهت بدهد و آن را متحد کند مانند پدیدههایی از قبیل گرانی، ترافیک، آب و هوای آلوده و... که یک واقعه مرکزی محسوب نمیشوند، اما به خاطر اثرات سویی که پشت سر هم بر زندگی مردم میگذارد ممکن است در شرایطی خاص به عنوان یک موضوع در افکارعمومی مردم قرار گیرد.
2- باید فضای مساعد وجود داشته باشد:
💢افکارعمومی در بستر مردمی شکل می گیرد. این بستر فضایی است که در صورت وجود نیازهای مردم، برای ارضای این نیازها مساعد میگردد. چنانچه مردم تشنه شنیدن خبری باشند که به سرنوشت آنها بستگی دارد به شایعه سازی دست میزنند تا خلأ موجود را پرکنند. شایعه سازی و شایعه پراکنی شاخصهای بارز وضعیت بحرانی افکارعمومی هستند و باید به مثابه نشانههای هشدار دهنده این وضعیت به شمار آیند. بنابراین بستر فکری جامعه زمینه ساز تشکیل افکارعمومی در آن جامعه میشود.
3- باید محتوی افکار با الگوهای فرهنگ جمعی مطابقت داشته باشد:
برای اینکه واقعهای افکار مردم را شکل دهد باید از فرهنگ همان گروه و محل تأثیر پذیرفته باشد. الگوهای ضد ارزشی در یک جامعه اسلامی ولو به ظاهر طرفدارانی داشته باشد نمیتواند موضوع افکارعمومی گردد.
4- باید محتوای افکار پاسخگوی نیازهای ظاهری و باطنی افراد باشد:
💢واقعهای که به افکارعمومی دامن میزند، واقعهای است که به نیاز افراد یا جامعه کلی پاسخ میدهد. این نیاز میتواند ظاهری، معروف، آشکار، قابل اعتراف و یا برعکس باطنی، نهانی و خودآگاه باشد. نیاز به امنیت، به مودت و وفاق اجتماعی، به راحتی و فراوانی و بالاخره نیاز به دانستن و آگاهی یافتن از جمله نیازهای ظاهری و نیاز به بیگانه ستیزی، نژاد پرستی، ملی گرایی و برخی ایدئولوژیهای شکست خورده که دفاع از آنها دشوار است، در زمره نیازهای باطنی و شاید گاهی ناخودآگاه به شمار میآید.
5- باید افکار به وسیله رسانه های گروهی گسترش یابد:
💢گسترش افکارعمومی در جوامع قدیمی بسیار کند بوده است و به همین نسبت از حدت و شدت و بالنتیجه تأثیرگذاری بیبهره میمانده است. در جوامع جدید با ورود رسانههای گروهی به عرصه زندگی و اشاعه سریع اخبار و انعکاس بلامانع و منازع رخدادهای اجتماعی، افکارعمومی نیز از طریق مطبوعات و ادبیات و شایعات و نیز رادیو و تلویزیون و سینما و تئاتر و پوستر و کاست و ویدئو و در بعضی موارد طنز و تصنیف گسترش مییابد.
💢اگر در سابق افکارعمومی جز در محیطهای کوچک که در آن ارتباط بین افراد رو در رو و نسبتا کند بوده جریان نمییافت ولی امروز سرعت توزیع و اشاعه افکار مدیون رسانههای گروهی است. بنابراین اگر رسانهها نباشند، نخواهند یا نتوانند هیچ واقعهای تبدیل به افکارعمومی نمیشود، همچنانکه در قدیم هزاران رویداد رخ میداد ولی افکارعمومی حول آنها شکل نمیگرفت. امروز هم حوادث مختلفی اتفاق میافتد ولی آن حوادثی که رسانهها آن را برجسته میکنند افکارعمومی حول آن موضوعات شکل میگیرد.
6- باید افکارعمومی با دخالت مستقیم مردم اشاعه یابد:
💢هر چند رسانهها نقش زیادی در شکلگیری افکارعمومی دارند اما همه روزه وقایعی اتفاق میافتد و رسانهها اخبار زیادی را پخش میکنند بیآنکه بر مردم اثر چندانی بگذارد ولی روزی فرا میرسد که واقعهای مردم را برمیانگیزد و یکباره به خیابانها میریزند و در مورد آن موضوع به بحث و گفتگو میپردازند. در این شرایط است که مردم خود به یک رسانه توانا تبدیل میشوند بنابراین رسانهها اخبار زیادی را انعکاس میدهند اما آن خبری وارد افکارعمومی میشود که مردم به جای تماشاگر بودن، خود وارد صحنه شده و بازیگر آن واقعه گردند همچنانکه در واقعه زلزله بم یا حوادث بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال 88 این چنین بود.
افکارعمومی در کشورهای مردم سالار آشکار و علنی و در کشورهای خودکامه و حکومتهای مطلقه کم و بیش پنهان و به شکل زمزمههای در گوشی جریان دارد. در واقع افکارعمومی زمانی به عرصه ظهور میرسد که جامعه نسبت به یک پدیده مهم اجتماعی از خود مقاومت نشان میدهد.
ادامه دارد ...
#افکار_عمومی
✅آرما(آرمان ناتمام)
@media_arma
⭕️پیام های فرامتنی
💢طرح جلد نشریه فارن افرز که القای افول آمریکا در قالب تصویر عقابی که پرهایش ریخته و چشمش کبود است
💢یکی از روش های القای پیام به مخاطب استفاده از رابطه ی تصویری موضوع و محتواست که یک مفهوم خاص را در ذهن مخاطب تثبیت می کند پیام های فرامتنی که شامل ترکیب تصویر و متن و مفهوم است ساختار تفسیری ذهن مخاطب را شکل می دهد
این تصویر خود گویای مفهوم افول آمریکا و بلوک غرب است این طراحی کار چندین مقاله را انجام می دهد و مخاطب خود را به سریع ترین روش اقناع می کند
#سواد_رسانه_ای
✅آرما(آرمان ناتمام)
@media_arma
[ارسال از کانال نشانه شناسی تحلیل گفتمان متن (Amin)]
⭕️«پاندیت» چیست و چطور فضای رسانهها را آلوده کرده اند ؟
👤 «کوای لنارد» از چهرههای جنجالی نقل و انتقالات بسکتبال NBA بود. بازیکن با استعدادی که دو باشگاه سرشناس تورنتو و لیکرز دنبال جذباش بودند. انتقال او پر کش و قوس شد و برنامههای زیادی روی این انتقال جنجالی تمرکز کردند. کارشناسان هم به دو دسته تقسیم شدند: گروهی که سفت و سخت میگفتند او به باشگاه اول خواهد پیوست و گروهی که مدعی بودند بنابر اخبار دقیق و منابع خبری موثقی که دارند او قطعا به تیم دوم خواهد پیوست. همه در مواضعشان مطمئن و قاطع بودند تا اینکه خبر رسید لنارد به یک باشگاه سوم که اصلا اسماش در میان نبود پیوسته است. به نظر شما صاحبنظران به دلیل اشتباهشان پوزش خواستند؟ یا از برنامههای ورزشی کنار رفتند؟ خیر! جنجال دوباره به همان شکل ادامه یافت؛ باز دو دسته شدند و دعوا را ادامه دادند؛ حالا گروهی معتقد هستند این انتقال عجیب به فعلان دلایل رخ داده و گروه دیگری باز با همان اطمینان میگویند نخیر، به بهمان دلیل بوده!
💢در دانشنامه فارسی ویکیپدیا، واژه انگلیسی «پاندیت» (Pundit) به «صاحبنظر» ترجمه شده است که ابدا ترجمه مناسبی نیست. پاندیتها، بیش از آنکه صاحبنظر باشند، «صاحبِ یک نظر» هستند. آنها چهرههای جدید فضای خبری/تحلیلی هستند که یک نظر خاص را به رسانهها میفروشند. برای مثال، شبکههایی مثل بی.بی.سی و یا حتی منوتو که مواضع مشخص سیاسی دارد، برای حفظ ظاهر گفتگوی چند جانبه نیاز دارند تا پاندیتهایی را از مواضع متضاد استخدام کنند و در مقابل هم قرار دهند. این پاندیتها هم زمین و زمان را به هم ببافند و به همان نتایج و مواضع همیشگی خود برسند.
💢پاندیتها نیز به مانند اکثر پدیدههای فضای رسانهای و مجازی محصول جهان غرب هستند؛ جایی که حالا شیوه کار آنها را نه «news» بلکه «Opinion news» میخوانند. در واقع ما دیگر نه با اصل خبر مواجهیم و نه با تحلیل کارشناسانه آن. ما صرفا با انواع و اقسام روایتهای از پیش آمادهشده مواجهیم. شاید به این دلیل که به مدد انفجار اطلاعات در عصر شبکههای مجازی، دیگر اصل خبر، چندان ارزش اقتصادی ندارد. در واقع به دنبال هر اتفاقی، در سریعترین زمان، اکثر مخاطبان از اصل ماجرا خبردار میشوند. حال این غولهای رسانهای که دیگر نمیتوانند اصل خبر را به مخاطب بفروشند، ناچار هستند جدلهای رسانهای را به مانند یک «شوی خبری» به فروش برسانند.
💢وضعیتی که بسیاری از کاربران شبکههای اجتماعی، به ویژه «توییتر» نیز با آن مواجه هستند دقیقا سیطره همین شیوه عمل «پاندیت»هاست. موضعگیریها از پیش مشخص است. جناحبندیها تشکیل شده. طرفین در سنگرهایشان با همگروههای خود موضع گرفتهاند و آماده هستند تا هر خبری، دقت کنید که «هر خبری» از راه میرسد از همان موضع قبلی خود آتشبارها را به کار بیندازند.
💢پدیده پاندیت را نمیتوان فینفسه خوب یا بد قلمداد کرد. مهم این است که آن را بشناسیم و دقیقا آگاه باشیم که با چه چیز مواجهیم. حداقل دو اصل اساسی در مورد این پدیده جدید وجود دارد که باید در نظر گرفت:
🔻نخست اینکه پاندیت، فاقد آن خصلتهای طبیعی است که از هر انسانی انتظار میرود. ما از انسان هوشمند توقع تغییر، تحول و ای بسا بلوغ داریم. چه بسیار انسانها و حتی اندیشمندان برجستهای که با مشاهده یک اتفاق تاریخی، به کل در تمامی نظرات و مواضعشان تجدید نظر کردهاند. پاندیت اما یک موجود متصلب است. تمام هویتاش در همان «یک نظر» خلاصه شده. فرقی نمیکند که حرفهایش را امروز گوش بدهید یا ده سال آینده. فرقی نمیکند که برنده انتخابات این جناح باشد یا آن جناح؛
برجام دوام بیاورد یا شکست بخورد؛ جنگ بشود یا نشود؛ ادعاهای پاندیت مستقل از شرایط همان خواهد بود که بود؛ ولو آنکه قاطعانه گفته باشد فلان بازیکن به فلان باشگاه میرود و همه دیده باشند که نرفته!
🔺دومین هشداری که در مورد پاندیتها نباید فراموش کرد، ادعای غریب «بیطرفی»، یا موارد مشابهی از جنس «واقعبینی» و «تحلیل علمی» است. اندیشمندان یا صاحبنظرانی که تلاش بر مشاهده و تحلیل علمی شرایط دارند، دستکم در مواجهه با تحولات بزرگ و حداقل به مرور زمان، نظریات خود را اصلاح و بازبینی میکنند. ضمن اینکه هیچ اندیشمندی هرگز نیازی ندارد که نظرات مخالف خود را به چوب برچسب براند و تخطئه کند. شاید هر دوی این موارد را بتوان اینگونه خلاصه کرد: اندیشمند واقعی، از مواضع خودش هویت نمیگیرد، بلکه به دلیل شیوه علمی، تحقیقی و مستقل خود، به نظراتاش اعتبار و هویت میبخشد. پاندیتها اما هویت و شخصیت مستقل ندارند. آنها به دلیل مواضع از پیش تعیینشدهشان خریدار پیدا میکنند، پس مرگ مواضعشان مرگ هویتشان خواهد بود.
✅آرما(آرمان ناتمام)
@media_arma