eitaa logo
مهرمادری
100 دنبال‌کننده
5هزار عکس
3.1هزار ویدیو
132 فایل
ان فی ذالک لایات لقوم یتفکرون
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹☀️🍃 ﷽ 🍃☀️🌹 📌 ‏شبِ قدر و شبِ [اول] قبر هر دو در پیش هستند ♦️ خدایا در هر دوی این شب‌ها ما را پاک بپذیر. ‎ 👤 ࿐჻ᭂ⸙🍃🌹🍃⸙჻ᭂ࿐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
به نام خدا جلسه هفدهم تفسیر آیه «۲۴» سوره حشر «۲۴» هُوَ اللَّهُ الْخَالِقُ الْبَارِئُ الْمُصَوِّرُ لَهُ الْأَسْمَآءُ الْحُسَنَى‌ یُسَبِّحُ لَهُ مَا فِى السَّمَوَ اتِ وَالْأَرْضِ وَهُوَ الْعَزِیزُ الْحَكِیمُ‌ ترجمه اوست خداوندِ آفریننده، پدیدآورنده و صورت بخش، بهترین نام‌ها و صفات براى اوست. آنچه در آسمان‌ها و زمین است، تسبیح‌گوى اویند و اوست تواناى بى‌همتا و داناى با حكمت. نكته‌ها «(بارئ) به معناى پدید آورنده‌اى است كه پدیده‌هایش از یكدیگر متمایز و متفاوت باشند. این تنها سوره‌اى است كه آغاز و پایانش با تسبیح الهى است. «سبّح للّه... یسبّح له...» آیه اول آن سخن از عزّت و حكمت است و آیه آخر آن با عزیز حكیم پایان یافت پیام‌ها 1- خدا، آفریننده‌اى است كه در آفرینش مخلوقاتش، از كسى یا جایى الگوبردارى نكرده است، بلكه خود، صورت بخش پدیده‌هاست. «الخالق البارى‌ء المصوّر كسى كه تمام كمالات را داراست، سزاوار تسبیح همه هستى است. «له الاسماء الحسنى یسبّح له... 2- تسبیح موجودات، نشانه نوعى علم و شعور در هستى است. «یسبّح له ما فى السموات و الارض» 3- تسبیح موجودات، تذكّرى به انسان‌هایى است كه اهل تسبیح نیستند. «یسبّح له ما فى السموات و الارض» 4- قدرت خداوند همراه با حكمت است نه ستم و تجاوز. «هو العزیز الحكیم»5-
به نام خدا جلسه هجدهم تفسیر آیه «۴۵» سوره عنکبوت اُتْلُ مَآ أُوْحِىَ إِلَیْكَ مِنَ الْكِتَابِ وَأَقِمِ الصَّلَوةَ إِنَّ الصَّلَوةَ تَنْهَى‌ عَنِ الْفَحْشَآءِ وَ الْمُنكَرِ وَلَذِكْرُ اللَّهِ أَكْبَرُ وَاللَّهُ یَعْلَمُ مَا تَصْنَعُونَ‌ ترجمه آنچه را از كتاب (آسمانى قرآن) به تو وحى شده تلاوت كن و نماز را به‌پادار، كه همانا نماز (انسان را) از فحشا و منكر باز مى‌دارد و البتّه یاد خدا بزرگ‌تر است و خداوند آنچه را انجام مى‌دهید مى‌داند. : نكته‌ها در این آیه خداوند به پیامبرش دستور تلاوت قرآن و نماز را در كنار هم داده و این به خاطر آن است كه قرآن و نماز دو منبع نیروبخش مى‌باشند. خداوند كه به پیامبرش از یك مسئولیّت سنگین خبر مى‌دهد، «انّا سنلقى علیك قولاً ثقیلاً»(۴۴۶) به او مى‌فرماید: براى انجام این مسئولیّت سنگین، از دو منبع نیروبخش كمك بگیر: یكى تلاوت قرآن. «و رَتّل القرآن ترتیلا»(1) و دیگرى نماز شب. «اِنّ ناشئة اللیل هى اَشدّ وَطاً و أقوم قیلاً»(2) البتّه علاوه بر این آیه، نماز و قرآن، بارها در كنار هم آمده است؛ از جمله: «یتلون كتاب اللّه و اقاموا الصلوة»(3) و « یمسّكون بالكتاب و اقاموا الصلوة (4) براى جمله «لذكر اللّه اكبر» چند معنا بیان شده است: الف: نماز، بزرگ‌ترین ذكر الهى است. به دلیل آیه‌ى «اقم الصلوة لذكرى»(۵) كه نماز را ذكر خداوند مى‌داند. ب: یاد خدا (و حضور قلب)، بالاتر از ظاهر نماز است. ج: یاد خدا براى انسان از همه كارها برتر است. د: یاد خدا، براى جلوگیرى از فحشا و منكر بالاتر از هر اهرم دیگر است. ه: یاد خدا از شما، بزرگتر از یاد شما از خدا است. (البتّه این معنا با توجّه به روایات در ذیل آیه «اذكرونى اذكركم»(6) برداشت شده است .(7) به پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله گفته شد: فلانى هم نماز مى‌خواند و هم خلاف مى‌كند، فرمود:«انّ صلاته تنهاه یوماً»(8) بالاخره نماز او روزى نجاتش خواهد داد. امام صادق علیه السلام فرمود: هر كسى دوست دارد قبولى یا ردّ نمازش را بداند، ببیند نمازش او را از فحشا و منكر باز داشته است یا نه. سپس امام علیه السلام فرمود: «فبقدر ما منعته قبلت منه»(9) به اندازه‌اى كه نماز، انسان را از منكرات باز مى‌دارد، به همان اندازه قبول مى‌شود. پیام‌ها: تنها آشنایى با مفاهیم، تلاوت و آموزش قرآن كافى نیست، بلكه عمل لازم است. «اُتلُ - أقِم» 1- قرآن و نماز، در رأس برنامه‌هاى تربیتى است. «اُتلُ - أقِم» 2- 3- رابطه پیامبر با مردم از طریق تلاوت آیات قرآن و ابلاغ دستورات خداوند به آنان و رابطه او با خدا از طریق عبادت و نماز است. «اُتلُ - أقِم» در تبلیغ و ارشاد، حكمت و آثار دستورات دینى را بیان كنیم. «أقِم الصلوة انّ الصلوة تنهى عن الفحشائ و المنكر»4- 5- در پیشگاه خداوند، نماز از عظمت و جایگاه خاصّى برخودار است. «اقم الصلوة اِنّ الصلوة» (تكرار كلمه‌ى «صلوة») 6- نقش اصلاحى نماز در فرد و جامعه حدسى و پیشنهادى نیست، بلكه قطعى است. «اِنّ الصلوة» (كلمه‌ى «انّ» و جمله‌ى اسمیه) اگر نمازِ انسان، او را از فحشا و منكر باز نداشت، باید در قبولى نماز خود شك كند. «اِنّ الصلوة تنهى» 7- گسترش كارهاى نیك و معروف، به طور طبیعى مانع رشد منكر است. «الصلوة تنهى» 8- علم خداوند، ضامن اجراى صحیح دستورات اوست. «واللّه یعلم ما تصنعون» 9- در نماز، انواع راز و رمزها، هنرها و سلیقه‌ها نهفته است. «ما تصنعون»10- نماز و بازدارندگى از منكرات‌ سؤال: چگونه نماز فرد و جامعه را از فحشا و منكر باز مى‌دارد؟ پاسخ: 1- ریشه‌ى تمام منكرات غفلت است و خداوند در آیه ۱۷۹ سوره‌ى اعراف، انسان غافل را از حیوان بدتر شمرده است. «اولئك كالانعام بل هم اضلّ اولئك هم الغافلون» و نماز چون یاد خدا و بهترین وسیله‌ى غفلت‌زدایى است، پس زمینه‌ى منكرات را از بین مى‌برد. 2-*اقامه‌ى نماز و داشتن رنگ الهى، مانع گرفتن رنگ شیطانى است. چنانكه كسى كه لباس سفید بپوشد، حاضر نیست در جاى كثیف و آلوده بنشیند. 3-*در كنار نماز، معمولاً توصیه به زكات شده است، كه فرد را از منكر بخل و بى‌تفاوتى در برابر محرومان و جامعه را از منكر فقر كه زمینه‌ى رویكرد به منكرات است، رها مى‌سازد. : نماز، داراى احكام و دستوراتى است كه رعایت هر یك از آنها انسان را از بسیارى گناهان باز مى‌دارد، مثلاً:*4- * شرط حلال بودن مكان و لباس نمازگزار، انسان را از تجاوز به حقوق دیگران باز مى‌دارد.* * رعایت شرط پاك بودن آب وضو، مكان، لباس و بدن نمازگزار، انسان را از آلودگى و بى‌مبالاتى دور مى‌كند.* * شرط اخلاص، انسان را از منكر شرك، ریا و سُمعه باز مى‌دارد.* * شرط قبله، انسان را از منكر بى‌هدفى و به هر سو توجّه كردن باز مى‌دارد.* * ركوع و سجده، انسان را از منكر تكبّر باز مى‌دارد.* * توجّه به پوشش مناسب در نماز، انسان را از منكر برهنگى و بى حیایى حفظ مى‌كند.*
* توجّه به عدالت امام جماعت، سبب دورى افراد از فسق و خلاف مى‌شود.* * نماز جماعت، انسان را از گوشه‌گیرى نابجا نجات مى‌دهد.* * احكام و شرایط نماز جماعت، بسیارى از ارزش‌ها را زنده مى‌كند از جمله: مردمى بودن، جلو نیافتادن از رهبر، عقب نماندن از جامعه، سكوت در برابر سخن حقّ امام جماعت، نظم و انضباط، ارزش‌گذارى نسبت به انسان‌هاى با تقوا، دورى از تفرقه، دورى از گرایش‌هاى مذموم نژادى، اقلیمى، سیاسى و حضور در صحنه كه ترك هریك از آنها، منكر است. * لزوم تلاوت سوره حمد در هر نماز، رابطه‌ى انسان را با آفریننده‌ى جهان، «ربّ العالمین»، با تشكّر، تعبّد و خضوع در برابر او، «ایّاك نعبد» با توكّل و استمداد از او، «ایّاك نستعین»، با توجّه و یادآورى معاد، «مالك یوم الدین» با رهبران معصوم و اولیاى الهى، «انعمت علیهم»، با برائت از رهبران فاسد، «غیرالمغضوب» و رابطه‌ى انسان را با دیگر مردم جامعه «نعبد و نستعین» بیان مى‌كند كه غفلت از هریك از آنها منكر، یا زمینه‌ساز منكرى بزرگ است. مزّمل، ۵.1) مزّمل، ۴ .2) مزّمل، ۶ .3) فاطر، ۲۹ .4) اعراف، ۱۷۰ .5) طه، ۱۴.6) بقره، ۱۵۲ .7) تفسیر نورالثقلین.8) تفسیر مجمع‌البیان.9)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
30.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
‌ ➖وااای عالیه این کلیپ 👆بشنوید از زمانی که حتی در و در خود از «صلاح» مومنین پس از خود می گوید😔 ▪️ساکت بمانید تقاص می دهید🤐 باید دست به کار شیم✊🏻🇵🇸 همگی باهم کنار مردم غزه♥️ 🖤امشب، نشر این کلیپ است
23.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
چه آرامشی داشت این صوت 🥺 یا الهی یا ربی من لی غیرک؟؟ من کیو دارم جز تو‌... دعوتتون میکنم به یک دقیقه آرامش...
حرف دل 💢امشب قبل از اینکه برای خودمون دعا کنیم بیاییم مثل مادرمون حضرت زهرا اول برای بقیه دعا کنیم ؛ برای اون مادری که الان پشت در ICU منتظر جگر گوشه اش است برای اون پدری که دارو های شیمی درمانی بچه اش رو با هزار امید از دارو خونه گرفته برای اون همراهان بیمار که الان تو حیاط بیمارستان ها احیا گرفتند . دعا کنیم برای دل خسته مادرانِ سرپرست خانوار دعا کنیم برای اون پدری که از صبح رفته دنبال کار ولی کار گیرش نیومده دعا کنیم برای اون بابایی که الان تو غزه داره دنبال پیکر بچه اش زیر آوار می‌گرده اللهم فک کل اسیر
به نام خدا جلسه نوزدهم تفسیر آیه «۴۰» سوره بقره یَا بَنِى إِسْرآءِیلَ اذْكُرُواْ نِعْمَتِىَ الَّتِى أَنْعَمْتُ عَلَیْكُمْ وَأَوْفُواْ بِعَهْدِى أُوفِ بِعَهْدِكُمْ وَإِیَّاىَ فَارْهَبُونِ‌ ترجمه اى فرزندان اسرائیل! نعمت‌هایم را كه به شما ارزانى داشتم، به خاطر بیاورید و به پیمانم (كه بسته‌اید) وفا كنید، تا من (نیز) به پیمان شما وفا كنم و تنها از من پروا داشته باشید : نكته‌ها اسرائیل، نام دیگر حضرت یعقوب است كه از دو كلمه‌ى «اسر» و «ئیل» تركیب یافته است. «اسر» به معناى بنده و «ئیل» به معناى خداوند است. بنابراین اسرائیل در لغت به معناى بنده‌ى خداست. تاریخ بنى‌اسرائیل و اسارت آنان به دست فرعونیان و نجات آنها به دست حضرت موسى علیه السلام وبهانه‌گیرى وارتداد آنان، یك سرنوشت وتاریخ ویژه‌اى براى این قوم به وجود آورده است. این تاریخ براى مسلمانان نیز آموزنده و پندآموز است كه اگر به هوش نباشند، به گفته روایات به همان سرنوشت گرفتار خواهند شد. پیمان‌هاى الهى، شامل احكام كتاب‌هاى آسمانى و پیمان‌هاى فطرى كه خداوند از همه گرفته است، مى‌شود. در قرآن به مسئله امامت، عهد گفته شده است: «لاینال عهدى الظالمین» یعنى پیمان من «مقام امامت» به افراد ظالم نمى‌رسد. پس وفاى به عهد یعنى وفاى به امام و رهبر آسمانى و اطاعت از او. ضمناً در روایات مى‌خوانیم: نماز عهد الهى است پیام‌ها: یاد نعمت‌هاى پروردگار، سبب محبّت و اطاعت اوست. «اذكروا... اوفوا»- به هنگام دعوت به سوى خداوند، از الطاف او یاد كنید تا زمینه‌ى پذیرش پیدا شود. «اذكروا»- ۲- یاد و ذكر نعمت‌ها، واجب است. «اذكروا»- - نعمت‌هایى كه به نیاكان داده شده، به منزله‌ى نعمتى است كه به خود انسان داده شود. با اینكه نعمت‌ها به اجداد یهودِ زمان پیامبر داده شده بود، امّا خداوند به نسل آنان مى‌گوید فراموش نكنند. «اذكروا - وفا به پیمان‌هاى الهى، واجب است. «عهدى - بهره‌گیرى از الطاف خداوند، مشروط به گام برداشتن در مسیر تكالیف الهى است. «اوفوا بعهدى اوف بعهدكم» آرى، اگر مطیع خدا بودیم، خداوند نیز دعاهاى ما را مستجاب خواهد كرد. «اوفوا بعهدى اوف بعهدكم - در انجام تكالیف الهى، از هیچ قدرتى نترسیم و ملاحظه‌ى كسى را نكنیم. تبلیغات سوء دشمن، ملامت‌ها، تهدیدها و توطئه‌ها مهم نیست، قهر خدا از همه مهمتر است. «و ایّاى فارهبون»