#آموزش_ترجمه
#هر_روز_یک_کلمه_از_قرآن_کریم
#کلمــــــــــةُ_الیَــــــــــوم
#رَقَــــــــــم384
🍒 هِیم 🍒
هِیم :العطَش الشَّدِید. داء یُصِیب الجَمل مِن شِدّة العطَش .
هِیم :شتران تشنه .
📖 ثُمَّ إِنَّكُمْ أَيُّهَا الضَّالُّونَ الْمُكَذِّبُون○لَآكِلُونَ مِن شَجَرٍ مِن زَقُّوم○فَمَالِئُونَ مِنهَا الْبُطُونَ○فَشَارِبُونَ عَلَيهِ مِنَ الْحَمِيمِ○فَشَارِبُونَ شُربَ الْهِيمِ / واقعه :۵۵-۵۴-۵۳-۵۲-۵۱
سپس شما اى گمراهان تکذیب کننده!○به یقین از درخت (نفرت انگیز) زقّوم مى خورید.○و شکمها را از آن پر مى کنید.○و روى آن از آب سوزان مى نوشید.○و همچون شتران تشنه، از آن مى آشامید.
👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
شترى که مبتلا به بیمارى هِیم مى شود آنقدر تشنه مى گردد و پى در پى آب مى نوشد تا هلاک شود.
آرى، هماننداین شتران است سرنوشت ضالّون مکذبون در قیامت.
#استاد_عبدالکاظم_چلداوی
لینک گروه هر روزیک کلمه با قرآن
╰┅┅❀🍃🌸🍃❀┅┅╯
4_5875225780132250365.mp3
6.1M
▫️دنیا محلِ امتحانِ ولایت است؛
اینک دوران غیبت است و امتحانِ انتظار؛
و تنها راه نجات، دعا برای فرج
🔘 سخن_آوای "مولودِ مبارک"
#میلاد_امام_جواد
#امام_جواد
#امام_زمان
📌تغییر قبله از بیت المقدس به سوی کعبه بنابر قول مشهور
🔹 تغییر قبله واقعهای که در آن قبله مسلمانان از مسجد الاقصی به سمت کعبه تغییر یافت. در ۱۵ رجب سال دوم هجری و پس از نزول آیه ۱۴۴ سوره بقره رخ داد.
🔸 بنابر نقل بیشتر تاریخنویسان، تغییر قبله در مسجدی در مدینه که بعد از تغییر قبله، نامش مسجد ذو قبلتین شد در بین نماز ظهر انجام گرفته است. چگونگی تغییرِ بیش از ۱۶۰ درجهای قبله در بین نماز جماعت، از مسائل قابل توجه در این واقعه است.
🔹بنابر نقل منابع اسلامی، پیامبر(ص) در مکه و سالهای نخست پس از هجرت در مدینه، به سوی بیتالمقدس نماز میگزارد؛ خداوند با نزول آیه قبله، ایشان را خشنود کرد و مسلمانان را به تغییر قبله به سوی کعبه فرمان داد.
🔸کعبه در آن سالها به صورت بتخانهای درآمده بود و نماز گزاردن به سوی آن، شبهه احترام به بتها را برمیانگیخت. همچنین قبله بودن بیت المقدس زمینه سرزنش یهودیان نسبت به مسلمانان را فراهم ساخته بود.
🔹آیه ۱۴۴ سوره بقره، حکم تغییر قبله را بیان کرده و به آیه قبله مشهور است. از آیات ۱۴۲، ۱۴۳ و ۱۵۰ سوره بقره نیز بعنوان آیه تغییر قبله یاد کردهاند. بعضی از مفسران آیات ۱۴۲ تا ۱۴۴ سوره بقره را از آیات تغییر قبله دانستهاند.
#تقویم_تاریخ
#رجب_۱۵
#تغییر_قبله_مسلمانان
⭕️نظرات امام خمینی درباره انجمن حجتیه
🔸به مناسبت درگذشت دومین لیدر تشکیلات انجمن حجتیه
🔻حواستان را جمع کنید، نکند یکمرتبه متوجه شوید که انجمن حجتیهایها همه چیزتان را نابود کردهاند! صحیفه ۲۱/۶۱۳
🔻بعضی از روحانی نماها که قبل انقلاب دین را از سیاست جدا میدانستند و سر به آستانه دربار میساییدند، یکمرتبه متدین شده و به روحانیونی که برای اسلام زجر و زندان کشیدند تهمت وهابیت زدند. دیروز مقدس نماهای بیشعور میگفتند دین از سیاست جداست و مبارزه با شاه حرام، امروز میگویند مسئولین نظام کمونیستند! تا دیروز مشروب فروشی و فساد و حکومت ظالمان برای ظهور حضرت راهگشا میدانستند، امروز اگر از گوشهای خلاف شرعی رخ دهد، وا اسلاما سر میدهند! دیروز حجتیهایها مبارزه را حرام کرده بودند و تلاش نمودند تا اعتصاب چراغانی نیمه شعبان را به نفع شاه بشکنند، امروز انقلابیتر از انقلابیون شدهاند!
«ولایتی»های دیروز که در سکوت و تحجر خود آبروی اسلام و مسلمین را ریختهاند، و در عمل پشت پیامبر و اهلبیت را شکستهاند و عنوان ولایت برایشان جز تکسب و تعیّش نبوده است، امروز خود را بانی و وارث ولایت و حسرت دوران شاه را میخورند! ۶۷/۱۲/۳
🔻بعضی میگویند که هر عَلَمی قبل ظهور بلند بشود برخلاف انتظار فرج است. اینها نمیفهمند چی دارند میگویند. اینها تزریق کردند بهشان که این حرفها را بزنند. نمیدانند دارند چیچی میگویند. حکومت نبودن، یعنی اینکه همۀ مردم به جان هم بریزند، بکشند هم را، بزنند هم را، از بین ببرند، برخلاف نص آیات الهی رفتار بکنند. ما اگر فرض میکردیم دویست تا روایت هم در این باب داشتند، همه را به دیوار میزدیم؛ برای اینکه خلاف قرآن و عقل است. اگر هر روایتی بیاید که نهی از منکر را بگوید نباید کرد، این را باید به دیوار زد. اینگونه روایت قابل عمل نیست. این نفهمها نمیدانند چی میگویند! ۶۷/۱/۱۴
علما سنگر مقاومت (۱)
پیداییش بهاییت
در تاریخ معاصر جریان هایی کوشیده اند روحانیت را کنار زنند. نحلههایی که سران آن افرادی همچون ملا امین استرآبادی، شیخ احمد احسایی و شیخ محمد اخباری بودند از این دسته اند. اخباریگری از اواسط صفویه برآمد و توانست بیش از دویست سال بر حوزه های تشیع حاکمیت یابد. اخباری ها چنان اوضاع را بر علمای معتقد به اجتهاد تنگ گرفتند که ناگزیر به هجرت به عراق شدند. سرانجام آیت الله محمد باقر وحید بهبهانی با مجاهدت بی وقفه توانست بر حاکمیت اخباریگری پایان دهد و پایه های اجتهاد را استحکام بخشد.
این دوره مقارن با برآمدن قاجار نیز هست. پس از شکست و زوال اخباریگری، جریان منحرف بابیت و سپس بهاییت پا گرفت. این دو پادجنبش علیه اسلام و روحانیت اند و تقریبا همزمان با بازسازی تشیع عقلگرا و اصولی، پدید آمده اند.
ابتدای کار عالمان شیعه با علی محمد باب به مقابله علمی برخاستند تا از ادعایش دست بردارد. اما او بر باطل پای فشرد و شهرهای چند استان را به آشوب و جنگ مسلحانه کشید و سرانجام با همت امیر کبیر، بابیت به پایان راه خود رسید. بهاییت دومین پادجنبش این دوره به شمار می رود.
بهاییت، دگر ایرانیان
پاره ای از نویسندگان بهاییت را درونزاد و برخی آن را برونزاد دانسته اند. اما برخی به وابستگی پسینی آن به صهیونیسم و خاندان های صهیونیستی امریکایی اشاره داشته اند. ( سازمان سیاسی بهاییت، حمیدرضا اسماعیلی، موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی، چاپ دوم، 1402)
این سازمان، و ایرانیان یکدیگر را "دگر" خود می شناخته اند.
از جمله دین سبب که این سازمان همه ادوار حیات خود را با رویگردانی از هویت دینی و ملی ایرانیان سپری نموده و بلکه با آن به ستیز برخاسته و با دشمنان ملت همدست و شریک شده است.
پوست اندازی
بهاییت از 1892 و با برآمدن عبدالبها پوستی دیگر انداخت، « با رسوخ عناصر آمریکایی در کادر رهبری آن از اساس به یک تشکیلات آمریکایی تبدیل شد. بهاییت جدید و «متاخر» ترکیبی است از بهاییت قدیم، مسیحیت، برخی از انگاره های صهیونیستی و در نهایت آموزه های تئوسوفیستی.
در این دوره دیگر بحث نفوذ عناصر غربی در بهاییت مطرح نیست؛ بلکه فراتر از آن، بحث بر سر این واقعیت است که بهاییت بوسیله کادر رهبریش در آمریکا و برخی کشورهای غربی اساسا ماهیتی آمریکایی یافته است.
فرآیند سازمانی شدن
فرایند سازمانی شدن بهاییت ابتدا از آمریکا و در زمان عبدالبها آغاز شد و سپس به کانون آن در عکا و حیفا رسید. ... جمع بندی اصهیونیست ها در باره بهاییان مثبت بود. این موضوع را می توان در همراهی عبدالبها با ژنرال آلنبی، فرمانده نیروهای انگلیسی در فلسطین، در جنگ بین الملل اول سراغ گرفت. همچنین در روابطی که عبدالبها با هربرت ساموئل داشت. ساموئل از طراحان اعلامیه بالفور بود. همو که در سال 1920 به عنوان اولین کمیسر عالی بریتانیا، حاکم مطلق العنان فلسطین شد. ... در حقیقت اوضاع بهاییت زمانی از بن بست خارج شد که موضوع تشکیل دولت اسرائیل در فلسطین جدی شد و بهاییت در همراهی با مدیریت «آنگلوساکسون صهیونیست» به همکاری با صهیونیسم و بعدها اسرائیل پرداخت» ( حمیدرضا اسماعیلی، همان، صص:131-133)
✍دکتر#رضایی
چهارشنبه ۱۹ دیماه