✅ نگاه اَتُمیک یکی از آسیبهای جدی پژوهشهای فقهی است
🔻 آیت الله ابوالقاسم علیدوست:
1️⃣ نخست مرحلهی اطلاعات است که انسان کسب اطلاعات میکند. یک مرحله هم مرحلهی تخصص است و یک مرحله هم مرحلهی تمحض و تمرکز است؛ مثلاً در مورد فقه شرح لمعه یک دوره اطلاعات از فقه است. کسی که میخواهد در فقه کار کند، شرح لمعه بسیار کتاب خوبی است. این یک دوره اطلاعات است.
2️⃣ اما مرحلهی بعد در هر دانشی بعد از اطلاعات عمومی مرحلهی تخصص است؛ یعنی مرحلهی صاحبنظر شدن است. بعضی اینطور هستند که همیشه طرفدار آخرین حرفی هستند که شنیدهاند. این فرد هنوز به تخصص نرسیده است. نشانهی تخصص و عدم آن همین است.
3️⃣ مرحلهی سوم که گاهی متأسفانه با آن مرحله خلط میشود، مرحلهی تمحض و تمرکز است. یک فقیه در مرحلهی بعد از تخصص به سراغ تمحض و تمرکز برود و متمرکز شود، مثلاً در فقه سیاسات – به قول قدیمیها – که از کتاب قضاء شروع میشد و قضاء، شهادات، حدود، دیات، قصاص و تعزیرات است مثلاً در سیاسات و در یک بخش از آن متمحض شود نه اینکه بتواند همه را کار کند.
📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=31157
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه
#گزارش_خبری
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ رصد و پایش شاخص های فرهنگی و اجتماعی یک ضرورت برای سیاستگذاری است
🔻 معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم؛
🔹 صادقانه باید گفت که ما در حوزه رصد و پایش وضعیت مناسبی نداریم و یا خیلی دقیق تر و بی پروا تر اصلا وضعیت مناسبی را در شاخص های فرهنگی و اجتماعی در حوزه رصد و پایش و در حوزه دانشگاه نداریم.
🔹 در صورتی که هر تصمیمگیری و هر تصمیم سازی در حوزه فرهنگی و اجتماعی باید متکی به شواهد و داده های متقن و قابل اتکا باشند. باید جامعه مخاطب را شناخت و بر همین اساس سیاستگذاری و برنامهریزی کرد ؛ وگرنه تمام نیروها و ظرفیتها و سرمایه ها به هدر خواهد رفت.
🔹 اساساً برای شناخت وضع موجود چارهای جز استفاده از مکانیزم های رصد و پایش به خصوص در حوزه فرهنگی و اجتماعی نداریم اما متاسفانه این موضوع در جامعه ما بالاخص در حوزه فرهنگی و اجتماعی به تعویق افتاده است؛ آن هم در دوره جدیدی که شتاب و سرعت تحولات بسیار زیاد شده است و با تحول ذائقه و سلایق مخاطب روبرو هستیم که باید بر اساس آن برنامه ریزی کنیم.
🔹 فناوری ها به عنوان پیشران تحولات فرهنگی و اجتماعی تاثیرات عظیمی را گذاشته اند، نمونه این موضوع در وقایع و حوادث اخیر خود را جلوه گر کرده و نشان می دهد که حتی سیستم برنامه ریزی و سیاستگذاری آموزش عالی هم بعضاً از این تحولات عقب مانده و نسبتی با آنها ندارد.
📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=31162
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#دانشگاه
#گزارش_خبری
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ آسیبهای سیاستگذاری حجاب در ایران
🔻 هادی غیاثی در مطلبی برای اندیشکده رهیافت بررسی کرد؛
🔹 با نگاهی به قوانین و اسناد بالادستی مشخص میشود که جامعۀ سیاستی ایران در راستای مداخله در حوزۀ حجاب بیش از صد قانون مصوّب دارد و اقدامات اجرایی چون «طرح امنیت اخلاقی» و «برگزاری نمایشگاههای مُد و لباس» را جهت ترویج فرهنگ عفاف و حجاب انجام داده است اما وضعیت موجود حجاب زنان، نشاندهندۀ عدمتأثیر این اقدامات و قوانین در متن جامعه است.
🔹 سیاستهای فرهنگی نیازمند گفتمانهای دامنهدار و پرجاذبهای هستند که بتوانند معانی دیگر اقدامات و نشانهها را تأمین و کنترل کنند. پس از انقلاب اسلامی، از حجاب بهمثابۀ محدودیت، مصونیت، زیبایی، نوعی مد و… یاد شده است که سوای تأیید، هیچیک نتوانسته یک چتر گفتمانی بر مداخلات این حوزه فراهم کند.
🔹 این عامل سبب شده است که مداخلۀ دولت در حوزۀ حجاب مقطعی، متشتّت و بدون برنامهریزی منسجم در عمل باشد و تصویر منفی از حجاب به جامعه ارائه کند.
🔹 امری که در مصاحبههای انجامشده در فضای دلالی نیز خود را نشان میداد؛ مانند جملاتی از این قبیل: «حکومت اینقدری که به حجاب ما گیر میدهد به اختلاسگران گیر نمیدهد». «واقعاً چرا نباید آزاد باشیم در انتخاب پوشش؟» «وقتی در مملکت اینقدر دزدی میشود، بعد میآیند به حجاب ما گیر میدهند، نتیجهاش میشود همین چیزی که الآن میبینید».
📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=31130
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#زنان_و_خانواده
#یادداشت
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✳️استاد فکر
✅دومین کنگره بینالمللی بزرگداشت علامه محمدتقی مصباح یزدی ره
1️⃣ پنجشنبه 8 دیماه 1401 بعد از نماز مغرب و عشا/ حرم مطهر حضرت معصومه سلامالله علیها
2️⃣ شنبه 10 دیماه 1401/ تهران، سالن اجلاس سران
3️⃣ و 4️⃣ یکشنبه و دوشنبه 11 و 12 دیماه 1401/ قم، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینیره
💠سایت و کانال مجموعه آثار علامه مصباح ره
🌐http://mesbahyazdi.iki.ac.ir/
🌐@mesbahyazdi_ir
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#علامه_مصباح
#بزرگ_داشت
#قم_تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ اندیشکده «بانوان و تحکیم خانواده» در وزارت علوم ایجاد شد
🔻 معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم خبر داد:
🔹 به منظور بهره گیری از نظرات و ایده های خبرگان و صاحب نظران در راستای تحقق اهداف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تاکنون ۱۷ اندیشکده تشکیل شده است.
🔹 مسائل هر حوزه در این اندیشکده ها ضمن شناسایی و اولویت بندی، مورد بررسی تخصصی قرار می گیرند و در همین راستا تاکنون بیش از ۱۰۰ جلسه تخصصی و ۱۵۰ جلسه کارگروه های فرعی ذیل این اندیشکده های تخصصی بر اساس محورهای موضوعی و چالش های پیش رو و احصا شده، تشکیل شده است.
🔹 علاوه بر این اندیشکده ها، کمیته راهبری زیرنظر وزیر علوم وجود دارد که مسئولیت تعیین خط مشی و چگونگی انجام وظایف اندیشکده ها را برعهده دارد.
🔹 تاکنون ۳۷۰ عضو هیات علمی نخبه و صاحب نظر برای حضور در اندیشکده ها بر اساس معیار و شاخصه های موردنظر و همچنین تایید احراز شرایط توسط رییس و دبیر اندیشکده انتخاب شدند.
🔹 بررسی برنامه های هفتم توسعه و همچنین بحث قانون بودجه ۱۴۰۲ از اولویت های اندیشکده ها است.
📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=31139
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#زنان_و_خانواده
#گزارش_خبری
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
چهل و یکمین شماره فصلنامه تخصصی علوم انسانی اسلامی صدرا منتشر شد
🔸ذات و ماهیت سیاست از منظر اندیشمندان اسلامی
🔸ماهیت و مسائل دولت متعالیه
🔸فساد اقتصادی و اداری؛ از پیشگیری تا مقابله
🔸علوم انسانی اسلامی؛ محال اندیشی یا واقع بینی؟
🔸تازه های نشر
فهرست کامل مطالب این شماره:
https://scih.ir/mxjau
خرید فصلنامه از فروشگاه صدرا:
https://book.sccsr.ac.ir/
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#علوم_انسانی_اسلامی
#فصل_نامه
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ آنچه انجمن های علمی در راستای توسعه پژوهش در حوزه انجام میدهند
🔻 مسئول دبیرخانه انجمن های علمی حوزه مطرح کرد؛
🔹 اصلی ترین کار انجمن ها، تهیه و آماده سازی و انتشار فصلنامه ها است. رویکرد جدید در این عرصه، شکل گیری فصلنامه های مشترک است که انجمن ها با مراکز علمی تحت عناوین مشترک، فصلنامه های مشترک ایجاد می کنند.
🔹 نشست های تخصصی که با حضور اساتید برگزار می شود در قالب کرسی های نقد و کرسی های علمی ترویجی و آزاد اندیشی برگزار می شود که به یک معنا نتایج مطالعات انجام شده است که به جامعه علمی مخاطب عرضه می شود. درسال اخیر تا کنون ۱۰۰ نشست در قالب های مختلف توسط انجمنها برگزار شده است.
🔹 تا کنون بیست و دو انجمن ثبت شده اند. در همین زمینه دو انجمن نیز در نوبت تصویب قرار دارند. انجمن های مختلف حوزه مشخص هستند. سه انجمن نیز اخیر مصوب شده اند. انجمن هایی که در سال جاری مصوب شدند، شامل انجمن مطالعات زن و خانواده، امامت و رسانه و فضای مجازی هستند.
🔹 یکی از دلایلی که ارتباط عمیق بین حوزه و دانشگاه شکل نمی گیرد آن است که ما دارای یک فرهنگ عملگرایی هستیم. یعنی برای تشویق یک مدیر عنوان می شود که فلان مدیر چقدر فعالیت کمیتی اثرگذاری داشته است. یعنی چه میزان پل و کتابخانه ساخته است و یا چه میزان چاپ و انتشار داشته است.
💢 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=31109
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#گزارش_خبری
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
💢 در حسرت «نظریه فرهنگ» ۴۴ سال پس از انقلاب!
✅ دکتر مسعود فیاضی، رئیس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی:
📝 بی توجهی و تأکید نداشتن بر شأن قرارگاهی شورا، باعث میشود طرحها و برنامهها روی کاغذ بماند و اجرای آن ها نیز، به صورت جامع و هماهنگ صورت نگیرد؛ اقدامی که باعث میشود در عرصه فرهنگ با چالشهای گوناگون روبهرو شویم و قادر نباشیم از گذرگاههای حساس این مسیر، به سادگی عبور کنیم.
📝 اگر شورای عالی انقلاب فرهنگی، قرارگاه مرکزی جریان بازسازی ساختار فرهنگی کشور است، باید همه زیر نظر آن فعالیت کنند، نه اینکه هر دستگاهی راه خودش را برود. این مشکل زمانی حادتر میشود که بدانیم ضمانت اجراهای شورا هم برای واداشتن دستگاهها به انجام وظایف و پاسخگویی، کافی نیست.
📝 تا وقتی که تصمیمات شورا ضمانت اجرای درست و حسابی نداشته باشد و شأنیت قرارگاهی شورا رقم نخورد، چشمانداز بازسازی ساختار فرهنگی روشن نیست.
📝 در شرایط فعلی و در حالی که فضای مجازی، فرهنگ ما را به چالش میکشد و یک پای اصلی ماجرای آسیبهای فرهنگی محسوب میشود، ضرورت دارد که بین دو شورا، هماهنگیهای جدی و سیستماتیک برقرار و این مانع مهم نیز رفع شود.
🔹 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=31143
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فرهنگ
#گزارش_خبری
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ گزارشی از نشست علمی “پژوهش نافع در علوم انسانی
🔹 حجتالاسلام و المسلمین علی ذوعلم: از جمله مهمترین شاخصهای پژووهشی که وصف نافع بودن را دارد عبارت است از این که ضررها و زیانهای موجود را پیشبینی کرده و بتواند در راستای جلب منافع قدم بردارد و پیشگیریهای لازم را در مواجهه با آسیبهای احتمالی داشته باشد. دیگر اینکه بتواند فرصتسازی لازم را بنماید و زمینه و فرصت مناسب را برای نیل به اهداف اصلی که رسیدن به دولت اسلامی و جامعهسازی و تمدنسازی است، فراهم نماید.
🔹 بخشی از این چالشها در پژوهشگران، ساختار علمی، تعارض منافع، کلیشهای بودن و تکراری بودن پژوهشها، موضوعات بدون مسئله، تفاخر و تظاهر علمی، عدم رعایت اولویتهای جامعه، پژوهشهای گیج و مبهم و غیرصریح با نتایج غیرمتقن، پژوهشهای غیرقابل دفاع، پژوهشهای بنیادین که امتداد عینی ندارند، است.
🔸 دکتر حسن بنیانیان: از جمله چالشهای مهمی که در شرایط کنونی بر سر راه پژوهش و اصولا علوم رایج در جامعه ما قرار دارد غربزدگی است که مانع جدی رشد و پیشرفت واقعی در جامعه میباشد. تقلیدگرایی و کپیبرداریهای ناشیانه از دستاوردهای علمی دیگران از چالشهای دیگر به ویژه در علوم انسانی است. همچنان که عدم دغدغة برای حل مسائل جاری جامعه، تملق در پژوهشها و این قبیل مسائل از آسیبهایی است که جامعة علمی امروزه ما را از اهداف اصلی خود دور کرده است.
📚 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=31066
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#گزارش_خبری
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ گزارشی از افتتاحیه سومین همایش علوم انسانی- اسلامی، پژوهش و فناوری
🔹 دبیر مجمع پژوهشگاه های علوم انسانی- اسلامی از برگزاری ۸۲ کرسی ترویجی و نشست علمی در سومین همایش علوم انسانی- اسلامی، پژوهش و فناوری خبر داد.
🔸 قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در امور علوم انسانی با اشاره به دستاوردهای فعالیت مجمع پژوهشگاه های علوم انسانی اسلامی، از تشکیل مرکز هماهنگی و توسعه پژوهش و آموزش علوم قرآنی و علوم انسانی در وزارت علوم خبر داد.
🔹 رییس پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع) گفت: اتفاقات و بحران هایی که امروزه قابل مشاهده است، نشان می دهد که به بحث هویت سازی علوم انسانی توجه ویژه نشده است.
🔸 دبیر انجمن های علمی حوزه گفت: هر خلأیی که در جامعه وجود دارد، از جایی نشئت می گیرد که از حوزه دانش و عالمان فاصله گرفته است؛ در حالی که توهم علم و دانش وجود دارد و سرمایه گذاری ها نیز انجام شده است اما نتیجه ای در برنداشته است.
🔹 رییس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور با تشریح فعالیت های مرکز از ارائه بیش از۹۰ هزار جلد کتاب در کتابخانه دیجیتال نور و عرضه یک و نیم میلیون مقاله در پایگاه نورمگز خبر داد.
📚 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=31058
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#گزارش_خبری
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ بانکهای خصوصی باید از بین بروند
🔻 حجت الاسلام و المسلمین دکتر غلامعلی معصومی نیا در نشست علمی ویژه اعضاء هیئت علمی دانشگاهها:
🔹 بانکهای خصوصی با کنترل خلق پول و رسیدن به محو پول باید به تدریج از بین بروند. بانک خصوصی جایگاهی در نظام اقتصاد اسلامی ندارد. قلههای ثروت، می توانند آینده سیاسی کشور را رقم بزنند که اصلا صحیح نیست.»
🔹 ربا میتواند مانند حرکت مورچه بر سنگ سیاه در دل شب، مخفی باشد اما وجود دارد. باید به مسئولین برای رسیدن به اقتصاد اسلامی کمک کنیم.»
💢 نشستهای ویژه اساتید، در حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان سه شنبههای هر هفته برگزار می شود. این دوره با نام «مسیر انقلاب» به مباحث مرتبط با اقتصاد اسلامی و ریز موضوعات آن ذیل بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی پرداخته است.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اقتصاد
#گزارش_خبری
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ علامه مصباح یزدی؛ الگوی علمی و عملی اسلامیسازی علوم انسانی
🔻 حجتالاسلام والمسلمین احمدحسین شریفی مطرح کرد؛
🔹 آیتالله مصباح یزدی همچون بسیاری از اندیشمندان اسلامی و حتی پارهای از اندیشمندان غربی، به علوم انسانی موجود، نقد داشت و این علوم را نارسا و گرفتار کاستیهای بیشمار میدانست و معتقد بود علوم انسانیِ کنونی در شناخت حقایق مربوط به انسان، ناتوان است.
1️⃣ اولاً: روش حاکم بر علوم انسانی غربی را روشی نارسا در دستیابی به مراد و مقصود میدانست. توضیح آنکه روش حاکم بر علوم انسانی موجود (یعنی روش تجربیِ کمّی، روش تجربی کیفی و روش تجربی تلفیقی) را در تحلیل و تبیین بسیاری از پدیدهها و کنشهای انسانی ناکارآمد میشمرد.
2️⃣ ثانیاً: تأکید میکردند که علوم انسانی موجود مبتنی بر مبانی و اصول متافیزیکی نادرست است. برای نمونه، اصل «امکان تصادف» یا صدفه یکی از اصول بنیادین اندیشه داروینی است، درحالیکه بر اساس فلسفه اسلامی، بطلان اصل تصادف، امری واضح و مبرهن است.
3️⃣ ثالثاً: معتقد بودند بسیاری از توصیههای علوم انسانی کنونی با ارزشهای اسلامی، ناهمخوان، ناسازگار و در تهافتاند. توضیح آنکه ایشان علوم انسانی را به دو بخش تقسیم میکرد: «علوم انسانی توصیفی» و «علوم انسانیِ توصیهای».
📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=31177
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#یادداشت
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com