eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
8هزار دنبال‌کننده
9.4هزار عکس
429 ویدیو
295 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ پژوهش و تولید در حوزه علوم انسانی اسلامی را سیاست گذاری می‌کنیم 🔻 حجت الاسلام والمسلمین هادی منش در گفت‌وگویی مطرح کرد؛ 🔹 ما بیش از ۲۰ سنت اصیل پژوهشی را در تاریخ حوزه‌های علمیه بازشناسی کرده‌ایم اعم از تقریر نویسی، تحریر نویسی، امالی نویسی،‌ حاشیه نویسی، تقریظ نویسی، ردیه نویسی و... اما شیوه‌های جدید را هم فروگذار نکرده‌ایم و یکی از مهمترین این شیوه‌ها نظام «آموزش پژوهش‌محور» است اگرچه در سوابق حوزه‌های علمیه خصوصا در مکتب حوزه سامرا نیز سوابق روشنی دارد. 🔹 بهترین طراحی و برنامه‌ریزی،‌ برنامه‌ریزی‌ای است که بر پایه‌ی آینده پژوهی برای رسیدن به یک نقشه جامع برای تعین یک مسیر در آینده باشد. بسیاری از طرح‌ها و برنامه‌ها، حال‌نگر و دور از نگاه جامع‌نگری و آینده‌نگری است. پژوهش یک حرکت نو به نو، فزاینده و رو به رشد و توسعه است. اگر ما برای فردا، طرحی نداشته باشیم و با سرعت تغییرات علمی و پیشرفت‌های آن، همگام نباشیم،‌یقیناً در آینده نزدیک دچار رکود و رخوت خواهیم شد. 🔹 یکی دیگر از برنامه‌های ما ارائه‌ الگوی سیر مطالعاتی علوم انسانی- اسلامی است که این پروژه به دنبال طراحی اصول، سیاست‌ها و چهارچوبی برای ارائه برنامه سیر مطالعاتی در دانش‌های مختلف انسانی - اسلامی برای آشنایی طلاب با علوم انسانی اسلامی به صورت خودخوان است. این طرح را ما با همکاری و حمایت دبیرخانه حمایت از پژوهش‌های حوزوی در بیش از ۲۰ دانش شروع کرده‌ایم. 💢 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=31035 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ هشتمین نشست تخصصی لذت فلسفه با موضوع «چیستی و نحوه وجود فرهنگ؛ نگرشی نوین به فلسفه فرهنگ» با حضور و سخنرانی آیت‌الله استاد سید یدالله یزدان‌پناه برگزار می‌شود. 🔹 در این نشست حجت الاسلام و المسلمین دکتر علیرضا قائمی‌نیا، حجت الاسلام و المسلمین دکتر رضا غلامی، دکتر رضا ماحوزی، دکتر رضا صمیم و دکتر جبار رحمانی به عنوان ناقد حضور خواهند داشت. 🔹زمان: چهار‌شنبه ۱۴ دی ماه ۱۴۰۱ از ساعت ۱۵ تا ۱۹ در محل تالار ابونصر محمد فارابی مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی برگزار می‌شود. 🔹 مکان: تهران، پاسداران، خیابان شهید مؤمن‌نژاد(گلستان یکم)، شماره ۱۲۴ 🔸لینک مجازی نشست: b2n.ir/iscs _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ جهاد اکبر و جهاد اصغر دو راهکار اسلام برای مقابله با تعارض منافع 🔻استنطاق مسئلۀ تعارض منافعِ فناوری‌های تسخیرگر از منظر اندیشۀ شهید صدر؛ 📚 تعارض منافع موقعیتی است که می‌تواند از عوامل درونی نظیر بینش، گرایش، عادت رفتاری و… یا از عوامل بیرونی نظیر هنجار، الزام یا فشار اجتماعی سرچشمه بگیرد. به‌عبارت بهتر شکل‌گیری تعارض منافع متأثر از عوامل انسان‌شناختی و عوامل جامعه‌شناختی است 📚در موضوعاتی نظیر خصوصی‌سازی و کالاهای مشاع، تناسب‌نداشتن حقوق مالکیت به شکل‌گیری فساد و محقق‌نشدن منفعت عمومی منجر می‌گردد. به‌عبارت دیگر حقوق مالکیت تنظیم‌کنندۀ حدود اختیارات است. در‌واقع به افراد حقیقی یا حقوقی اختیاراتی داده می‌شود که این اختیارات به منفعت عمومی منجر نمی‌شود 📚 گاهی ساختارهای اجتماعی به فعالیت‌های مخرّبِ منفعت عمومی، پاداش و انگیزه می‌دهند؛ نظیر جامعه‌ای که افراد سوداگر و سرمایه‌دار در آن روز‌به‌روز ثروت، قدرت و جایگاه بالاتری کسب می‌کنند. افراد در چنین جامعه‌ای به دنبال منفعت‌های دانی حرکت می‌کنند و این ساختار ناعادلانه افراد را در موقعیتی قرار می‌دهد که تعارض منافع را مسئله‌دار می‌کند. 📚یکی از علل ساختاری شکل‌گیری موقعیت تعارض منافع حالتی است که کنشگر خودش نفع خودش را تنظیم می‌کند و درنتیجه می‌تواند در نقش قاعده‌گذار یا مشاور یا ناظر یا … قرار گیرد. در این حالت برای رفع این اتحاد باید نهاد تنظیم‌گر بیرونی نقش‌آفرینی کند. 🌐 ادامه متن: http://ihkn.ir/?p=31199 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
🔰 معاونت پژوهش جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها برگزار می‌کند: ♻️ میزگرد علمی «واکاوی مسئله حجاب و عفاف در فقه و قانون» 🎙 اساتید محترم: 🔹 حجت الاسلام و المسلمین دکتر سعید داوودی، عضو هیأت علمی و گروه قرآن‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🔹 آقای دکتر حسینعلی بای، عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ اندیشه اسلامی 🔹 بانو مجتهده گل گیری، استاد درس خارج حوزه‌های علمیه خواهران 🔸 دبیر علمی: سرکار خانم فاطمه عرب زاده، پژوهشگر گروه مطالعات جنسیت موسسه شناخت 🗓 شنبه ۱۷ دی ۱۴۰۱، ساعت ۹ تا ۱۱ _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_comکانال رسمی جامعه الزهرا
✅ راه اندازی دانشکده تعلیم و تربیت در دانشگاه کرمان / عدم ارائه مقاطع تحصیلات تکمیلی به واحدهایی که ظرفیت هیأت علمی و توان لازم را ندارند 🔻 دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در جلسه شورای دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان مطرح کرد؛ 💢 ارتقای علمی، گسترش فضای انقلابی و حفظ کیان دانشگاه، مأموریت مهم ما در دانشگاه آزاد اسلامی است و به همین دلیل با ارائه مقاطع تحصیلات تکمیلی به ویژه مقطع دکتری به واحدهایی که ظرفیت هیأت علمی و توان لازم را ندارند، به هیچ وجه موافقت نخواهد شد 💢 استان کرمان یک شهر معدنی و صنعتی است و انتظار داریم واحدهای دانشگاهی به عنوان دانشگاه جوار صنعت در این زمینه نقش آفرینی کرده و با استفاده از اساتید و اعضای هیأت علمی برجسته، برای آموزش ضمن خدمت صنایع و معادن اقدام کنند. 💢 مسئله تعلیم و تربیت یکی از موضوعات بسیار مهم این دانشگاه است و سختگیرانه این موضوع را پیگیری خواهیم کرد تا در هر مدرسه سما، استاد و عضو هیأت علمی تربیتی داشته باشیم تا معلمان، مدیران و معاونان شیوه مدرسه‌داری اصولی و صحیح را بیاموزند. 🌐 ادامه متن: http://ihkn.ir/?p=31268 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ فضای مجازی یک تکنولوژی معرفتی و اطلاعاتی است 🔻 حجت‌الاسلام علیرضا قائمی‌نیا، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی: 🔹 فضای مجازی ساحت جدیدی از هستی برای بشر است که هم هزینه داشته و هم دستاوردهایی نیز برایش داشته است و عالم جدیدی برای بشر ایجاد کرده است و اندیشه، فرهنگ و جهان بینی و سبک زندگی انسان را دگرگون می سازد. 🔹 اطلاعات در فضای مجازی شبیه سازی می شوند و به گفته یکی از اندیشمندان فضای مجازی آزمایشگاه فلسفه است؛ بنابراین ایده های فلسفی در فضای مجازی قابل بررسی هستند. 🔹 فضای مجازی و هوش مصنوعی تجسد تکنولوژی فلسفه های خاص هستند. امروز با پیشرفت تکنولوژی مواجه نیستیم بلکه همه اینها برآمده از فلسفه های خاص هستند. تکنولوژی های دیجیتال مرحه جداگانه از علوم شناختی هستند و نمی شود آنها را ذیل علوم شناختی قرار داد البته از علوم شناختی متاثر بوده اند. 🔹 فضای مجازی یک هستی شناسی جدید برای بشر ایجاد کرده و مباحث جدیدی را پیش رویش گشوده است که باعث شده انسان تا حدود زیادی از ساحت های دیگر جدا شود. 📚 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=31008 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
🔰 فراخوان فرهنگی هنری «بنیان اساسی» 💢 فراخوان تولید آثار با هدف آشنایی کودکان و نوجوانان با مسائل قانون اساسی ویژه تمامی نویسندگان و تولیدکنندگان آثار فرهنگی، هنری و آموزشی 🔷🔷 بخش های فراخوان 🔻 آفرینش های ادبی شامل: 🔸 داستان کوتاه 🔸 شعر 🔸 رمان 🔸 نمایش نامه 🔸 فیلم نامه 🔻 آفرینش های هنری شامل: 🔸 نقاشی 🔸 انیمیشن 🔸 نقاشی دیجیتال 🔸 بازی های رایانه ای ⏰ مهلت ارسال آثار: ۳۰ بهمن ماه ۱۴۰۱ 🔽 کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام: 👇👇 🌐 https://ccri.ac.ir/0000mb _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ ضرورت تعامل فزآینده مسئولان دانشگاه‌ها با مدیران استانی برای تحقق اهداف دانشگاه 💢 وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در آیین معارفه سرپرست دانشگاه قم تاکید کرد؛ 🔸 دلیل دشمنی دشمنان با کشور و دانشگاه های کشور این است که دانشگاه‌ها زمینه‌ساز استقلال کشور هستند و اگر امروزه کشورهای قدرتمند با ایران پای میز مذاکره می نشینند یکی از دلایل آن، دانشگاه ها هستند که توانستند کشور را در ابعاد مختلف به سمت پیشرفت حرکت دهند. 🔸 برخی از دلایل تحولات اخیر نیز، نشان دهنده تغییر اقلیم فرهنگی در کشور است و نگاه علمی برای مدیریت این وضعیت را ضروری می سازد و اگر به این امر توجه نکنیم باید هزینه زیادی را پرداخت کرد زیرا عقل می‌گوید باید پیش بینی کنیم و درست مدیریت کنیم تا با چالش روبرو نشویم. 🔸 ما باید به داشته هایمان افتخار کنیم و آن را به جوانان نیز انتقال دهیم و همچنین در حوزه های فرهنگی و پژوهشی باید سرمایه گذاری شود زیرا اگر به بخش های مختلف به صورت متوازن نگاه نکنیم یک مدیریت کاریکاتوری خواهیم داشت که باعث مشکلات متعددی می شود. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=31253 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ تأمّل دربارۀ کتاب «چیستی و نحوۀ وجود فرهنگ» 🔻 مهدی جمشیدی، عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی: 📚 کتاب «چیستی و نحوۀ وجود فرهنگ: نگرشی نوین به فلسفۀ فرهنگ»، اثر استاد سیدیدالله یزدان‌پناه است که در حجم ششصد صفحه به تازگی منتشر شده است. کتاب در آنجا که وارد قلمرو فلسفۀ فرهنگ می‌شود و می‌خواهد با تکیه بر مبادیِ فلسفی، فلسفۀ فرهنگ را صورت‌بندی کند، به‌شدّت متأثّر از علامه مرتضی مطهری -رضوان‌الله‌تعالی‌علیه- است، تا آنجا که باید گفت او در «زیر سایۀ» تأمّلات استاد مطهری به سر می‌برد و «انگارۀ جدید»ی را پدید نیاورده است. 📚 البتّه کتاب در عین این‌که بر مطهری تکیه می‌کند و از روزنه‌ای که او گشوده، به فرهنگ می‌نگرد، امّا مبتنی بر همۀ نظرات مطهری نیست و فقط «تکه‌ها»یی را برگرفته و حجم وسیعی را وانهاده است. به‌بیان‌دیگر، کتاب از «پیشینه‌شناسیِ تفصیلی»، غفلت کرده و از همۀ آراء و اندیشه‌های مطهری، بهره نگرفته است، درحالی‌که گویا مدّعیِ خوانش مطهری نیز هست. 📚 یکی از این فضیلت‌های این اثر، توانمندی آن در مقام «بسط» و «شرح» و «پروردن» است؛ چنان‌که ادبیّات پهن‌دامنه‌ای دربارۀ سرفصل‌های متعدّدی تولید شده است که امروز، حاجت به آنها جدّی است. کتاب توانسته از سرنخ‌ها و اشاره‌ها، بهره‌برداری کند و هر مسأله را بپروراند و شاخ‌وبرگ بدهد و یک «فضای مفهومیِ مبسوط» را پدید آورد که افزون بر بضاعت‌های دیگرش، به سبب حجمش نیز دیده شود. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=30650 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ دفاع از سرزمین و مقابله با مخاطرات اجتماعی متکی بر وجود هویت ملی / جایگزینی مولفه های هویت جهانی با هویت ملی 🔻در همایش ملی «فرهنگ و هویت‌های دیجیتال دانشگاه» مطرح شد؛ 💢اگر هویت ملی نباشد انگیزه‌ای برای زیستن در یک کشور و تن دادن به قواعد و الزامات دولت ملت وجود نخواهد داشت. همچنین در صورت نبود هویت ملی رغبتی برای وحدت و بسیج ملی برای مقابله با خطرات ویرانگر اجتماعی وجود ندارد. 💢آن چیزی که هویت ملی را تشکل می‌‌دهد مجموعه‌ای از علایق و دلبستگی‌ها همانند خاک، سرزمین اجدادی، وابستگی‌های قومی و فامیلی، فرهنگ و آداب دلپذیر و هم‌جنسیِ علایق با فرهنگی که برخاسته از ریشه همین علایق است 💢بسیاری از آنچه که با عنوان مزیت‌های ملی نام بردیم در هویت جهانی هم ممکن است به شکل دیگری وجود داشته باشد اما با این حال باید ببینیم آنچه به عنوان مؤلفه‌های هویت جهانی مطرح می‌شود تا چه اندازه می‌‌تواند نقش جایگزین برای هویت ملی ایفا کند 💢از دوره پهلوی اول و دوم تا الان یعنی مهرماه ۱۴۰۱ این شرایط اضطراری وجود داشته است یعنی پنجره‌های بین نظام سیاسی و حکومت برای تعامل بسته بوده است. وقتی کانال‌های ارتباطی بین حکومت و مردم بسته می‌شود ما وارد شرایط اضطراری می‌شویم یعنی در نظام سیاسی یک حلقه اخوت و برادری و رانت‌ها شکل می‌گیرد و در عین حال در میان توده مردم نیز نوعی درک ناعدالتی شکل‌ می‌گیرد 🌐 ادامه متن: http://ihkn.ir/?p=30895 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
💠 حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان برگزار می‌کند: " پویش تولید محتوا حودِنو " وحدت حوزه و دانشگاه را با هنر خود ترسیم کنید. 🔶 محورهای آثار: ✅ وحدت حوزه و دانشگاه در اثرگذاری اجتماعی ✅ وحدت حوزه و دانشگاه جهت ارتقای معنوی جامعه ✅ تطهیر قلمرو علم و روحانیت از فرهنگ بیگانه ✅ وحدت حوزه و دانشگاه در راستای وحدت علم و دین ✅ ایجاد و تقویت عوامل وحدت حوزه و دانشگاه ✅ وحدت حوزه و دانشگاه در راستای تحقق دانشگاه اسلامی 🔶 قالب های پویش: ✅ گرافیک (پوستر، عکس نوشت، کاریکاتور، اینفوگرافی و ...) ✅ ویدئو و پادکست(موشن، موشن رئال و ...) به همراه اعطاء جوایز ارزنده 📆 مهلت ارسال آثار تا پایان دی ماه تمدید شد. 👈 آی دی ارسال آثار: @admin_hoi _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
💠 ستاد راهبری علوم انسانی اسلامی حوزه علمیه با همکاری مراکز حوزوی و دانشگاهی برگزار می کند: ✅️ سلسله دوره‌های مدیریت تحول علوم انسانی 🔹 مراکز ارائه کننده در این دوره‌ها: مرکز علوم انسانی وزارت علوم،تحقیقات و فناوری، شورای تحول و ارتقای علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه جامع امام حسین (ع)، موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) دانشگاه امام صادق (ع)، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، دانشگاه علوم اسلامی رضوی، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، دبیرخانه انجمن های علمی حوزه، جامعه المصطفی العالمیه و مجمع عالی علوم انسانی اسلامی 🔻محورهای ارائه: 🔸فرآیند تحقق علوم انسانی اسلامی 🔸الگوی تولید نظریات اسلامی در علوم انسانی اسلامی 🔸الگوی حل مسائل کاربردی در علوم انسانی اسلامی 🔸مسئله محوری در پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی 🔸روش شناسی تولید علوم انسانی اسلامی 🔸چگونگی آماده سازی پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی به منظور کاربست اجرایی آن 🔸و ... 📆 زمان ثبت‌نام: ۱۷ تا ۳۰ دی‌ماه 📆 زمان برگزاری: متعاقبا اعلام می‌شود 🏢 مکان: قم، مرکز مدیریت حوزه علمیه 🌐 متن کامل و لینک ثبت نام جهت حضور در دوره‌ها: http://ihkn.ir/?p=31274 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ نقش دانشگاه رضوی در برنامه‌های حوزه خراسان برجسته است 🔻 مدیر حوزه علمیه خراسان: 🔹 سرپرست و معاونان دانشگاه علوم اسلامی رضوی، در نشست صمیمانه با حجت الاسلام والمسلمین خیاط، مدیر حوزه علمیه خراسان دیدار و گفتگو کردند. 📝 حجت الاسلام خیاط در این دیدار ضمن اشاره به تجربه‌ای که این سال ها، در دانشگاه رضوی کسب کرده است، همکاری و تعامل میان حوزه علمیه خراسان و این دانشگاه را در راستای منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) که از سال ۹۴ در احکام انتصاب شورای عالی و مدیریت این حوزه و سایر فرمایشات ایشان مطرح شده لازم دانست و ابراز امیدواری کرد گام‌های موثر بیشتری برداشته شود. 📝 وی نقش و جایگاه علمی، اجرایی و مدیریتی دانشگاه علوم اسلامی رضوی را در برنامه‌های حوزه علمیه خراسان برجسته و قابل توجه توصیف کرد که می‌بایست این تعامل و بهره مندی از ظرفیت‌های فی ما بین تقویت شود. 📝 مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان این که دانشگاه رضوی همچون مراکز تخصصی برجسته حوزه علمیه خراسان می‌تواند در راستای رسالت‌ها و اهداف موردنظر نقش آفرینی‌های بسزایی داشته باشد، ابراز کرد: انتظار و امید ما، به کمک اساسی و گام برداشتن در راه تحقق سند چشم انداز این حوزه از سوی دانشگاه رضوی خواهد بود. 📚 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=31284 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ برگی از کارنامه مدیریتی سردار دل ها 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌آقا پیروز مدیر گروه مدیریت اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی: 🔹 حاج قاسم یک مدیر واقعی بود مدیریت و فرماندهی او از جنس عمل بود آنگونه که حضرت امیر(ع) مدیریت را توصیف می کند و می فرماید: «ان عَمَلَک لیس لک بطُعمه». ماهیت مدیریت ، عمل و کارگزاری است نه صرفاً حرف و وعده گذاری. 🔹در تمام امورات خویش به ویژه در انجام وظایف مدیریت و فرماندهی اخلاص داشت نمی خواست دیده شود اجازه تقدیر از خود را نمی داد برای دریافت نشان ذوالفقار التماس می کرد که علنی نشود خود را سرباز کوچک معرفی کرد و وصیت نمود که بر سنگ قبر او تنها بنویسند سرباز قاسم سلیمانی. 🔹 یکی از اصول مدیریت، رهبری است رهبری یعنی توانایی نفوذ در دیگران برای نیل به هدف . حاج قاسم نفوذ بسیار بالایی داشت و انجام این وظیفه برای او در سطحی بسیار عالی صورت می گرفت این نفوذ باعث شده بود که مورد علاقه بسیار شدید نیروهای خود باشد این نفوذ بعد از شهادت نیز ادامه داشت تا آنجا که به سردار دل ها معروف شد. 🔹 اهل نرمش و رفق با نیروها بود با همه نیروها کار می کرد مصداق «رحماء بینهم» بود با همه سلیقه ها و فرهنگ ها و ملیت ها کار می کرد روحیه جذب حداکثری داشت مصداق کامل حدیث پیغمبر (ص) بود که فرمود: الرفق راس الحکمه اللهم من ولی شیئا من امور امتی فرفق بهم فارفق به و من شقق علیهم فاشقق علیه. 📚 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=31311 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ایراد شورای نگهبان به طرح بانک‌مرکزی 🔹سخنگوی شورای نگهبان: طرح بانک مرکزی ایران مشتمل بر ۶۷ ماده هست و ۱۷ جلسه مورد بررسی قرار گرفت و مغایر اصول ۸۵، ۱۳۸، ۳۴، ۱۵۶، ۱۷۳ و ۷۵ قانون اساسی شناخته شد. این موارد به مجلس ابلاغ شد. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
💢 آسیب شناسی رمان مذهبی 🔰 در گفت و گو با زینب رحیمی، رمان نویس حوزوی مطرح شد؛ 🔹بسیاری از کارشناسان و فعالان اجتماعی رغبتی نسبت به خواندن این‌گونه اثرها که اکثراً به قولی رمان زرد با عامه پسند هستند، نشان نمی‌دهند؛ چرا که خواندنشان را هدر دادن وقت و تلف کردن عمر می‌دانند. 🔹نوجوانی که از دوازده سالگی ذهنش به واسطه رمان‌های سهل‌الوصول با محتوای عاشقانه و اروتیک تصرف شده است، زمانی که وارد جامعه می‌شود، با ایجاد اولین فضای شبیه‌سازی شده با آنچه در ده‌ها رمان خوانده، دل می‌بازد و پای آموزه‌های خانوادگیش سست می‌شود. 🔹 حیا در آموزه‌هایی که خوانده، به اندازه خجالت از اروتیک از نوع پیشرفته‌اش محدود می‌شود. همسالانی که ارتباط فراوان مجازی با یگدیگر دارند، به جو ایجاد شده ضریب بالا می‌دهند و موید یکدیگر خواهند شد. هر که این فضا را تایید نکند با انگ‌های رنگارنگ پس زده می‌شود. 🔹باید بگویم مفاهیمی که در رمان‌های هدفمند و انبوه این روزها به عنوان سبک زندگی تلقین و عادی سازی شده عبارتند از: روابط بی‌حریم جنس مخالف در قالب اکیپ‌های دوستی و یا مهمانی‌ها، دوستی‌های اجتماعی و روابط ولنگار به نام برادرانه و خواهرانه بین دختر و پسر، مصرف‌گرایی بی‌قاعده، معرفی مشروب‌خوری و ... 🔹امید است مصداق این حدیث نشویم که امام علی علیه السلام فرمود: کسی که به هنگام یاری ولی خود، بخوابد، با لگد دشمن بیدار خواهد ‌شد! 📚 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=31315 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
💠 دفتر امور فضلای مرکز مدیریت حوزه علمیه اصفهان با همکاری دبیرخانه علوم انسانی اسلامی مفتاح برگزار می‌کند: ✅ سلسله دروس خارج نظام‌های اسلامی؛ فقه پزشکی 🎙 استاد: حجت الاسلام و المسلمین وحید جلالی 📆 زمان: چهارشنبه هر هفته/ ساعت 8 🔰 مکان برگزاری: مدرسه علمیه امام سجاد ع اصفهان ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ دانشگاه هر استانی باید در تولید ثروت و خدمت استان تاثیر گزار باشند 🔻دکترمحمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم،تحقیقات و فناروری در اجلاس روسای دانشگاه‌ها مطرح کرد؛ 💢 بهره وری در آموزش عالی یک اصل است، ما در این دوره از وزارت علوم پنج اولویت را به احترام پنج تن آل عبا در نظر گرفتیم و از مسوولان دانشگاهی خواهش می‌کنم این پنج اولویت را در اتاق خود و در مقابل چشمشان داشته باشند. 💢 برخی به علم و فناوری به دیدگاه مخرب نگاه می‌کنند و بمب اتم می‌سازند و برخی به دیدگاه نجات بشر نگاه می‌کنند و واکسن و دارو و تجهیزات می‌سازند، پس باید بر روی فرهنگ نوآوری هم کار کنیم. ما موظف هستیم که نسلی عالم تر، اخلاق مدارتر و عاقل تر تحویل جامعه دهیم. 💢 از روسای دانشگاه‌های خواهش می‌کنم سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها را حتما بخوانند، این سند بسیار کامل است. خواهش دیگر اینکه آیین نامه ترفیع و ارتقا را بازنگری کنید. 💢 بحث کادرسازی برای آینده هم مهم است، رئیس دانشگاه باید با سابقه و تجربه باشد اما برخی معاونان یا مدیران میانی را باید از نیروهای جوان انتخاب کنیم تا افرادی برای نسل‌های آینده داشته باشیم. 🌐 ادامه متن: http://ihkn.ir/?p=31335 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ نظام جامع آموزش حوزه علمیه خراسان تدوین شده است 🔻 حجت الاسلام والمسلمین خیاط، مدیر حوزه علمیه خراسان: 🔹 طلابی که از نظر تبلیغی توانمندی و استعداد دارند، باید به طور جدی وارد عرصه رسانه شوند و حوزه نیز از توانمندان و تاثیرگذاران در این عرصه استقبال می کند. 🔹 اساتید درس خارج پیشران های حوزه علمیه و نسبت به موضوعات آشنا هستند که این مهم می تواند کمک بزرگی در راستای ارائه برنامه کارآمد باشد. 🔹 در زمینه موضوعات مربوط به آموزش نیز بر حسب کارشناسی و آسیب شناسی های صورت گرفته، نظام جامع آموزش این حوزه آماده شده است. در پرتو پایبندی به آن، طلاب با پایه های علمی قوی، می توانند منشا اثر در راستای ارائه پژوهش های کارآمد و مطالعات دقیق و عمیق باشند. 🔹 حوزه های علمیه باید نسبت به مسائل روز جامعه و نظام، در عرصه موضوعات مختلف، کارهای محتوایی کنند که اساتید در این راستا می توانند طلاب را راهبری نمایند. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=31307 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📣 فراخوان جذب پژوهشگر، هیئت‌علمی و متقاضیان پروژه کسری‌ خدمت 🔸مرکز راهبردی تربیت و نظام‌سازی اسلامی پژوهشکده شهید صدر از علاقه‌مندان جهت همکاری در حوزه‌های مطالعاتی زیر دعوت می‌نماید: ▫️حکمرانی مردمی ▫️خانواده و مسجد ▫️فرهنگ و رسانه ▪️آموزش‌و‌پرورش ▪️معماری و شهرسازی ▪️دانشگاه 🔘 حداقل شرایط جهت بررسی رزومه متقاضیان داشتن مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد یا معادل آن است. ✅ ارسال رزومه: ۱- بارگذاری در سایت زیر: https://survey.porsline.ir/s/ymNlzMDH ۲- ارتباط با مدیر کانال پژوهشکده شهید صدر: @sadr_ir ⏰ مهلت ارسال رزومه: حداکثر تا تاریخ ۱۴۰۱/۱۰/۲۰ _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ مهم‌ترین اقدامات معاونت علوم انسانی و هنر در راستای تحقق سند تحول 🔻 حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه، معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی: 🔹معاون علوم انسانی دارای سه حوزه مرکز مطالعات، برنامه‌ریزی و تعالی علوم انسانی، اداره کل آموزش و اداره‌کل پژوهش و تحصیلات تکمیلی است. 🔹بیشترین اقدامات در حوزه مرکز مطالعاتمربوط به بخش تعیین سرفصل‌ها و یا اصلاح سرفصل‌های درسی است. همچنین برگزاری دوره‌ها و کارگاه آموزشی و همایش‌ها در حوزه علوم انسانی و حکمی‌سازی نیز از دیگر اقدامات تعریف شده برای این مرکز است. 🔹 یکی از کارهای دیگر این مرکز بحث راه‌اندازی گروه‌های علمی کشوری است که برای 32 گروه علمی کشوری، مدیر گروه منصوب شدند. 🔹 تاکنون 9 دانشکده موضوعی مطرح و تصویب شده است. البته در مرحله اجرا 4 دانشکده در برخی از واحدها در‌حال اجراست. 🔹 همچنین یک‌سری اقدامات نیز در باب مجوز همایش‌ها توسط این اداره کل انجام می‌شود و در همین راستا 12 دی‌ماه یک همایش بین‌المللی در باب مکتب حاج‌قاسم در واحد علوم‌وتحقیقات با حضور دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد برگزار خواهد شد. 📚 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=31338 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ مرکز پژوهشی مبنا با مشارکت انجمن مطالعات سیاسی حوزه برگزار می کند: 💎 "کرسی علمی ترويجی جلب رضایت عمومی در حکمرانی علوی" 🎤 ارائه دهنده: حجت الاسلام والمسلمین دکتر مهدی شجریان(عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و معاون پژوهش مرکز پژوهشی مبنا) ناقدان: 🎤 آقای دکتر علی مشهدی(عضو هیأت علمی دانشگاه قم) 🎤آقای دکتر علی شیرخانی(استاد تمام دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم) 🎤 دبیرعلمی: حجت الاسلام حسین قاسمی فرد (پژوهشگر ) 🗓 زمان: ۲۰ دی ماه ۱۴۰۱ | ساعت ۱۴:۳۰ 🏢 مکان: قم-بلوار جمهوری اسلامی- کوچه 2- ساختمان انجمن های علمی حوزه 🔗 لینک ورود به جلسه: https://yun.ir/qw9yka 📌 قابل توجه پژوهشگران گرامی و اساتید بزرگوار، کرسی علمی ترویجی «جلب رضایت عمومی در حکمرانی علوی» به صورت حضوری و آنلاین برگزار می گردد. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ انتقاد آیت‌الله محسن اراکی از عملکرد صدا و سیما در اغتشاشات اخیر 🔹 مقام معظم رهبری بر جهاد تبیین تأکید کردند اما متأسفانه آنچنان که شایسته است در این عرصه عمل نشده؛ همه ما وظیفه داریم مسائل نظام را بهتر تبیین کنیم خصوصاً رسانه ملی و دستگاه های تبلیغاتی ما ضروری است در عرصه تبیین مسائل نظام بهتر و قوی تر عمل کنند. 🔹 متاسفانه در حوادث اخیر شاهد بودیم که در بعضی از شبکه‏ های رسانه‏ ملی ما، عناصری که مغلوب بازی دشمن شده بودند، ایده ‏های دشمن را ترویج کردند و بر آتش فتنه افزودند و عملاً در مسیر ترسیم شده از سوی دشمن قرار گرفتند. آنها در رسانه ملی دروغ ‌پردازی کردند و قبل از مشخص شدن موضوع گفتند این خانم کشته شده. کسی آمد گفت من پزشکم و میدانم جز از طریق ضرب و جرح این اتفاق رخ نمی دهد که اینها مصادیق اشاعه فحشاست. 🔹 کسانی که این تریبون را در اختیار افراد نا اهل قرار می‏دهند هم مسئول اند، چرا در این شرایط التهاب آور اجازه می دهید از تریبون رسمی جمهوری اسلامی دروغ پراکنده شود؟ چرا اجازه میدهید از تریبون جمهوری اسلامی که تریبون ملت ایران است، با هزینه ملت ایران به دروغ بگویند آنها که آمدند به خیابان‏ها و به اموال عمومی آسیب زدند و اموال مردم را نابود کردند و به آتش کشیدند و غارت کردند به بانک‏ها حمله کردند پول مردم را دزدیدند ملت ایران هستند؟ 📚 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=29950 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ در نخستین نشست خانه گفت‌وگوی دانشگاه تهران چه گذشت؟ 🔹 «خانه گفت‌وگوی دانشگاه تهران» به عنوان یک نهاد جدید که می‌خواهد مرکزی برای نقد و تحلیل مسائل حوزه‌های مختلف اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در دانشگاه تهران با حضور اساتید رشته‌ها و تخصص‌های مختلف از رویکردهای فکری و سیاسی متفاوت باشد، رسماً با حضور ۹۰ استاد دانشگاه تهران شکل گرفت و با برگزاری اولین جلسه آن که با ارائه دیدگاه‌های ۲۰ نفر از دانشگاهیان دانشگاه تهران همراه بود، نهادی جدید در دانشگاه تهران برای گفت‌وگو و نقد راه‌اندازی شد. 🔹 خلاصه دستور اولین نشست «خانه گفت‌وگوی دانشگاه تهران» بررسی این گزاره بود که برای ارتقای مرجعیت دانشگاه چه کار کنیم. رئیس دانشگاه با ابراز این عقیده که تحقق استقلال اداری، مالی و سازمانی دانشگاه می‌تواند باعث ارتقای این مرجعیت شود، دیدگاهش را گفت و منتظر ماند تا راهکارهای اساتید را بشنود. 🔹 برخی با تاکید بر ادامه‌دار شدن این نوع نشست‌ها، گویی نفس همین نشست‌های انتقادی و تحلیلی را عامل مؤثر در ارتقای مرجعیت دانشگاه می‌دانستند، برخی همان فضای استقلال دانشگاه را مقوم مرجعیت دانشگاه دانسته و البته بسیاری هم تحلیل خود را با نگاه به ناآرامی‌های اخیر سامان می‌دادند؛ البته معطوف شدن تحلیل‌ها به این سمت چندان هم عجیب نبود. 📚 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=30003 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و پارک علم و فناوری استان قم تفاهم‌نامه همکاری امضاء کردند 🔹 حجت الاسلام والمسلمین دکتر حکیمیان، رییس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه: نبود یک تصور و ترسیم شاکله مند از نحوه تبدیل یافته های پژوهشی در علوم اسلامی و انسانی به محصولات فناورانه و نیز ادبیات و الزامات متفاوت حوزه فناوری از جمله مواردی است که عزیمت پژوهشگران دینی و معرفتی به سمت راه اندازی کسب و کارهای فناورانه را با مشکل مواجه می سازد. 🔹 کارکرد علوم اسلامی و انسانی در معناسازی و تولید محتواست و لازم است لذا فناوری و نوآوری باید در خدمت بازتولید و انعکاس ارزش های فرهنگی و مذهبی در جامعه باشد و هرچقدر پژوهشگران ما به سمت کاربردی سازی علوم انسانی حرکت کنند به همان میزان ما در این حوزه چه در داخل کشور و چه در محیط بین المللی از زبان و توان قدرتمندتری برای دفاع و نهادینه سازی ارزش-های خود برخورداریم. 🔸 دکتر رهسپار فر، رییس پارک علم و فناوری استان قم: مرکز رشد علوم اسلامی و انسانی پارک علم و فناوری استان قم اولین نهاد فناورانه ای است که با مأموریت خاص در این حوزه آغاز به فعالیت کرد که علاوه بر مرکزیت مذهبی و فرهنگی، جایگاه مهم و ظرفیت ملی این استان در تولید محتوا و فناوریهای نوین را نشان میدهد. 📚 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=30015 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com