✅ تأثیر مدرنیته بر متون درسی و علوم حوزوی
🔻 دکتر عبدالمجید مبلغی، دکتری علوم سیاسی از دانشگاه تهران:
🔹 ما به تدریج شاهد بروکراتیزه و تکنوکراتیزه شدن آموزش دروس حوزوی هستیم. یعنی هم فنسالاریهای ناظر بر چندوچون مناسبات آموزشی در مدیریت دروس حوزوی جایگاه پیدا میکند و هم دیوانسالاری مدیریت آموزشی. به زبان دیگر از یک سو ما شاهد هستیم که از تکنولوژی آموزش معاصر و وجوه مختلف مدیریت معطوف به دانش و مناسبات ناشی از چنین رویکردی، بهرهگیریهای بیشتری میشود و هم متعاقب و در پی این کار روندها و رویههای آموزشی جدیدی برقرار میشود.
🔹 ایبسا بتوان گفت که تنها حوزه علمیه شیعیان در نجف و قم بود که همچنان از نظام مدرسی تغذیه کرد، بهره گرفت و سبک زندگی ویژه قابل توجهی را در ابعاد گسترده کلمه تا به امروز حفظ و ضبط نمود. متولیان در تکنوکراتیک و بوروکراتیک کردن حوزه اشکالی مهم را در کار خود وارد کردند.
🔹 ما از قدیم در حوزههای علمیه سابقۀ امر پژوهشی و مطالعاتی را داشتهایم، اما با ورود به عصر جدید، پرسشهای تازهای پیش روی حوزویان و عرصه معارف دینی نهاده شد؛ پرسشهایی که از دنیای تازهای میآمد و چالشهای کاملاً نفسگیر و جدیدی را مطرح میساخت؛ از مباحث لیبرالیستی گرفته تا رویکردهای چپ و سوسیالیستی، سبدی از پرسشها را پیش روی حوزهها قرار دادند.
📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=34285
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#گزارش_خبری
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
ابوسفیان نقطهی آغاز یک جریـــان تاریخی است که امروز تجلی اجتماعی آن بهصورت «مدرنیته» ظهــور یافته است.
با شکست امویـــان از عباسیان و انتقال بقایای آنها به غرب این جریان به صورت یک «حزب مخفـے» به غرب منتقل گردید. با تلاش امپراتوریِ اسلامی در غرب و اسلامزداییِ شبهجزیرۀ ایبری و شکست مسیحیان در جنگ های ۳۰ ساله این جریان فرصت تاریخی لازم را به دست آورد تا بهشت موعود خود را بنا کند و «جنت لذت» را در اروپای غربی و سپس آمریکای شمالی و «جهنم عقبماندگی و وابستگی» را در بقیه جهان به ویژه آفریقا، آمریکای لاتین و به خصوص در قلمروی تمدن اسلامی بنیان نهد.
#درسگفتــــار
| امویـــان در اروپـــا |
🔰 ریشههاے سکولاریسم؛ روایتـے تازه از امویان از عصر پیامبــــر تا امـــروز
مدرس: دکتـــر محمدحسن زورق
نویسنده و پژوهشگـــر تاریخ اســـلام
تعدادجلسات: ۶ جلسه (سههفته متوالی)
شروع: ۱۸ مردادماه
زمان: چهاشنبهها، ساعت ۹:۳۰ الی ۱۲
🎴شیوه برگزاری: حضورے | مجازے
قم، بلوار غدیر، کوچه ۱۰، ساختمان مفید، طبقه۴
جهت کسب اطلاعات بیشتر به آیدی زیر پیام دهید👇👇
@sch_negah_admin
لینک ثبتنام
https://www.negahschool.ir/product/omavian/
🎁 پیش از ثبتنام تخفیفها را ببینید.
مشاهده تخفیفها
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#تاریخ
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ همایش «تحقیقات جدید علوم انسانی» در دانشگاه شیراز برگزار شد
💢 همایش «تحقیقات جدید علوم انسانی» که با هدف ارائه تازهترین دستاوردها در زمینه علوم انسانی و همچنین افزایش تعاملات بینالمللی در دانشگاه شیراز ترتیب یافت، در تالار دکتر مصطفوی دانشگاه شیراز برگزار شد.
🔹 در آیین گشایش این همایش بینالمللی که با همکاری دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شیراز و مؤسسه ذکوات عراق برگزار شد؛ دهها تن از پژوهشگران عربزبان از کشورهای ایران، عراق، کویت، عمان، مالزی، عربستان سعودی و فرانسه، بهصورت حضوری و مجازی شرکت کردند.
🔸 محمد مؤذنی، رئیس دانشگاه شیراز گزارشی از جایگاه علمی و پژوهشی دانشگاه شیراز در حوزهی بینالمللی ارائه کرد.
🔹 سیداحمد فاضلزاده، رئیس کتابخانه منطقهای و پایگاه استنادی جهان اسلام isc به معرفی فعالیت آن مجموعه و ضرورت توسعه فعالیتهای بینالمللی کشورهای اسلامی در حوزهی علم پرداخت.
🔸 همچنین در این آیین وسام مطیری، رئیس مؤسسه ذکوات عراق و محمد مرادی رئیس همایش و رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی و حسین مرعشی رئیس بخش زبان و ادبیات عربی دانشگاه شیراز سخنرانی کردند همچنین، آقایان عجمی از عمان و کرباسی از عراق پژوهشهای تازه خود را در حوزه علوم انسانی ارائه کردند.
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#دانشگاه
#گزارش_خبری
#شیراز
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
💢 اختتامیه مدرسه قرآنی تفسیر تربیتی
📍موضوع: روششناسی تفسیر تربیتی آیات قرآن
🎙استاد: حضرت آیت الله اعرافی
📆زمان جلسه: جمعه ۱۳ مرداد ۱۴۰۲
⏰ ساعت: ۲۰:۳۰
◀️لینک ورود به جلسه:
https://ac.aminidc.com/ismc
پیشنهاد میشود چند دقیقهای پیش از شروع درس وارد شوید، تا تنظیمات احتمالی را پیش از درس انجام دهید.
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#تربیت
#اختتامیه
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ چنین همایش هایی کار بسیار مهمی است که پویایی حوزه و فقه شیعی را در چنین اموری نشان میدهد
🔻 آیتالله فاضل لنکرانی در دیدار دبیرخانه همایش بینالمللی فقه سیاست خارجی:
🔹 این کار بسیار مهمی است که پویایی حوزه و فقه شیعی را در چنین اموری نشان میدهد. بسیار از این کار خوشحال شدم. من یک بحثهایی راجع به این جمله امام که الاسلام هو الحکومه، تقریبا چهل جلسه بحث کردهام و منابع فقهی آن را از آیات قرآن استخراج کرده ام. حدود سی چهل آیه در این اندیشه امام پیدا کردم. برخی خرده میگیرند که یعنی چه الاسلام هو الحکومه؟! اینها ناشی از ضعف علمی است.
🔹 این بحث فقه سیاست خارجی خیلی بحث مهمی است و تبریک عرض میکنم که شما وارد این بحث شدهاید. یکی از قاعدههای قابل توجه برای این مباحث، قاعده الزام است. قاعده الزام کیفیت ارتباط مسلمان و غیرمسلمان را ترسیم میکند. قراردادها و معاملات با آنها تحت این قاعده است. قاعده الزام یک قاعده مهجوری بود که فقهای قدیم تنها در سه طلاق در یک مجلس به آن توجه میکردند. سپس آرام آرام فقهای قویتر آمدند و راجع به مطلق کفار این قاعده را استفاده کردند.
📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=34340
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#سیاست_خارجی
#گزارش_خبری
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ دفاعی عقیم و پرهزینه
🔻 آیت الله علیدوست، استاد درس خارج حوزه علمیه قم در مطلبی نوشت:
🔹 مدتی است برخی مبلغان و واعظان مشهور و محترم کشور، در دفاع و توجیه مشکلات موجود کشور، اوضاع حاکم بر حکومت امام علی – علیه السلام – را مطرح و وضعیت موجود را با حکومت مولا – علیه السلام – مقایسه می کنند! و آخرین آن، حرکتی بود که یکی از سخنرانان در چهارم مردادماه امسال (۱۴۰۲) انجام داد.
🔹 در گذشته هم طلبهای جوان مطرح کرد که حدود (یا بیش از) ثلث نهج البلاغه، راجع به متخلفان اقتصادی و غیر اقتصادی از کارگزاران حکومت علوی است. دیگری در مشهد مقدس مطرح کرد که حدود سی فساد در حکومت امام – علیه السلام – بوده است که امام نتوانستهاند آن ها را معالجه کنند. چنان که واعظ دیگری در پاسخ به سوال یکی از اصحاب رسانه که مطرح کرد (بدین مضمون): به نظر شما، امام خمینی و رهبران انقلاب ایران تا چه حد در پیاده کردن اهداف خود موفق بوده اند؟ پاسخ داد: من سوال را به شما برمیگردانم و میپرسم: اصولا پیامبران و پیامبر اسلام – صلی الله علیه و آله- تا چه پایه موفق بودهاند؟(استفهام انکاری)
🔹 طبیعی است که این حضرات، خود را موظف به دفاع از عملکردها و وضعیت موجود دانسته و به گمان خویش، تکلیف خود را انجام دادهاند و از نظام، انقلاب و مسئولان دفاع جانانه کردهاند؛ قهرا در آینده هم شاهد ادامه این حرکت خواهیم بود.
📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=34345
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#یادداشت
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
مدیریت حوزه علمیه خواهران استان قم با مشارکت مؤسسه آموزش عالی حوزوی حضرت آمنه(سلاماللهعلیها) و انجمن مطالعات اجتماعی حوزه برگزار میکند:
🔰نخستین همایش ملی زن، خانواده، امنیت
اهداف همایش:
1️⃣ فراهم سازى بستر مناسب برای انتقال دانش و تضارب آرای اندیشمندان و اساتید
2️⃣ شکوفایی قلم طلاب و دانشجویان علاقمند به پژوهش در حوزه زن، خانواده، امنیت
3️⃣ دستیابی به آخرین دستاوردهای علمی و جدیدترین متدهای پژوهشی انجام یافته در حوزه زن، خانواده و امنیت
4️⃣ پاسخ صحیح و مناسب به شبهات مسائل زن و خانواده
5️⃣ دستیابی به راهکارهای مناسب امنیت بیشتر زن و خانواده در جامعه کنونی
✅ محورهای دهگانه نخستین همایش ملی زن، خانواده، امنیت
۱. زن، خانواده، امنیت دینی و اخلاقی
2. زن، خانواده، امنیت بهداشتی و روانی
3. زن، خانواده، امنیت جنسی و جنسیتی
4. زن، خانواده، امنیت زیست محیطی
5. زن، خانواده، امنیت سیاسی و نظامی
6. زن، خانواده، امنیت اقتصادی و اشتغال
7. زن، خانواده، امنیت حقوقی و قضایی
8. زن، خانواده، امنیت علمی، آموزشی، فرهنگی
9. زن، خانواده، امنیت رسانه های جمعی و ارتباطات نوین
10. آینده پژوهی امنیت زن و خانواده
🗓 مهلت ارسال چکیده مقالات: ۱۴۰۲/۷/۳۰
🌐جهت ثبت آثار، به سایت همایش مراجعه نمایید:
https://wfs-conference.ir
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#زن_خانواده
#همایش_ملی
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ جامعه ایران در آستانه یک گردنه خطرناک است
🔻 دکتر محمود گلزاری، روانشناس و استاد دانشگاه علامه طباطبایی:
🔹 رویگردانی از احکام و مناسک افزایش یافته، اما گرایش به دینداری اخلاق محور وجود دارد. من سالهاست با جوانان در ارتباطم، در جامعه ما جوانان خیلی پاک و سالم هستند؛ شاید اهل نماز و روزه نباشند، اما خیلی اخلاقی هستند. توجه به مردم و مقابله با دروغ، فریب و ستم برایشان مهم است. جوان امروز رشد شناختی زیادی دارد و با فضای مجازی همه چیزش عوض نمیشود.
🔹 مسئولان بدون خودفریبی باید بدانند اوضاع خوب نیست؛ جامعه شناسان، سیاستمداران و کسانی که با مردم و نظرسنجی ها سر و کار دارند، هشدار میدهند جای نگرانی است و در وضعیت بن بست و چیزی شبیه قبل از رنسانس قرار گرفته ایم. علت مخالفت جوانان، فاصله مسئولان متولی و مدعی دین است.
🔹 اگر ما زودتر عواملی که باعث رویگردانی از دین میشود را اصلاح کنیم و همانند پیامبران دینی خردپسند، اخلاقمحور، اهل مدارا و در مقابل مترفین ارائه کنیم، اسلام ظرفیت زیادی برای عبور از این گردنه خطرناک دارد؛ والا جامعه و جوانان و مردم در دوره گذار، دچار وضعیت خشونت و رویگردانی میشوند. اما به هرحال دین به دلیل فطری بودن، بعد از یک دوره گذار تقویت می شود.
📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=34326
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#روانشناسی
#گزارش_خبری
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ بازخوانی آراء و اندیشههای متفکرین انقلاب اسلامی پیرامون هویت و مسائل زنان
💢 فصلنامه فرهنگ و علوم اسلامی «روایت اندیشه» به مدیر مسئولی و سردبیری حجتالاسلام امین اسدپور در پیش شماره خود با موضوع «زن و عقلانیت انقلاب اسلامی»، به بازخوانی آراء و اندیشههای متفکرین انقلاب اسلامی پیرامون هویت و مسائل زنان پرداخته است.
🔹 نشریه روایت اندیشه فصلنامهای است گفتمانی که تلاش دارد ظرفیت علوم اسلامی را در نسبت با زمانه و اکنون فرهنگ و جامعه به بحث گذارد و از این رهگذر تفسیری نو از جهان و انسان ارائه نماید.
🔹 موضوع این شمارهی روایت اندیشه، «زن از دیدگاه متفکرین انقلاب اسلامی ایران» است که سعی کرده است مسئله بودگی حقیقی زنان برای انقلاب اسلامی را به نمایش بگذارد.
🔹 در مقابل نامسئلهگی زنان برای غرب مدرن و استفاده ابزاری از آنام، حتی در اندیشه فمنیستها و در مقابل زن ستیزی متحجرین در ایران معاصر، تنها متفکرین انقلاب اسلامی بودند که زن را موجودی انسانی میدانستند که در انسانیت خود مساوی با مردان است که در عین انسان بودن، ساختار وجودی آن دو به کلی متفاوت است. از این رو برقراری عدالت در زنان، ایجاد تساوی او با مردان محقق نمیشود زیرا با تفاوت ساختاری، طبیعتا باید تفاوت در وظایف، حقوق و مسئولیت رخ دهد.
📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=34336
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#زنان_و_خانواده
#نشر
#مشهد
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
📢معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار می کند:
✅بیست و یکمین جشنواره ملی پایان نامههای برتر دینی و قرآنی
🔹میزبان: دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجان
🕋 نقشآفرینی دانشجویان در حوزه تحقیقات کاربردی دینی و قرآنی
☀️بخش های ویژه:
🔸حکمرانی (با تاکید بر آموزه های دینی و قرآنی)
🔸سبک زندگی (با تاکید بر موضوع حجاب و عفاف)
📝ویژه پایاننامههای كارشناسی ارشد و دكترا که طی سال تحصیلی 1401 - 1400 و 1402 - 1401 دفاع شده باشند
⏳مهلت ارسال: حداکثر تا تاریخ 1402/07/10
💻نشانی دبیرخانه جشنواره: thesisfestival.dmsrt.ir
📞شماره تماس جهت هماهنگی: 31312379-034
♻️ با ما همراه باشید
http://eitaa.com/msrt_ir
🆔@msrt_iri
✅ تمدن غربی، باورها و هنجارهای سنتی را به حاشیه رانده است
🔻 حجتالاسلام والمسلمین علی عباسی، رئیس جامعةالمصطفی العالمیه:
🔹 تمدن جدید به دنبال سلطه بر همه عالم است. البته این تمدن در کنار پیامدهای منفی فراوان، دستاوردهای مثبتی همچون پیشرفتهای علمی و فناورانه، بهداشت و سلامت، رفاه و توسعه اقتصادی در برخی عرصهها نیز برای بشر داشته است.
🔹 چالش اصلی جوامع اسلامی با فرایندی که از آن به عنوان مدرنیته یاد میشود، در عرصههای مختلف باورها، ارزشها و هنجارهاست. ما در کنار باور به منبع معرفتی حس و تجربه، به باورهای عقلی، شهودی و وحیانی اعتقاد داریم و بر همین اساس به مبدأ متعالی عالم، بازگشت و معاد جهان، ساحت معنوی انسان و اصول اخلاقی ثابت و جاودانه برای انسانها معتقدیم.
🔹 در این میان، انسانهایی مسئول و آگاه بودهاند که در راستای احیای تمدن نوین اسلامی تلاش کردند. جا دارد از چهرههای برجستهای مانند علامه اقبال لاهوری، علامه طباطبایی، شهید مطهری، علامه مصباح یزدی و سایر شخصیتهای علمی که در این عرصه قلم زدند و اندیشههای خود را بیان نمودند، تقدیرکنیم.
📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=34322
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#تمدن_اسلامی
#گزارش_خبری
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ معرفی ۱۲۰ اثر پژوهشی برتر در اختتامیه جشنواره پژوهشی علامه حلی
🔻 حجت الاسلام کامران پنام، معاون پژوهش حوزه علمیه لرستان:
🔹 امسال ۵۸۰ اثر از ۲۶ مدرسه علمیه خواهران و برادران استان لرستان به ششمین دبیرخانه استانی جشنواره علامه حلی (ره) لرستان ارسال شده است.
🔹 آثار دریافتی در قالب کتاب، پایان نامه، تحقیق پایانی و مقاله در موضوعات علوم قرآنی، تاریخ، فقه و اصول، ادبیات عرب و تفسیر علوم قرآنی بوده است.
🔹 در اختتامیه مرحله استانی جشنواره علامه حلی ۱۲۰ اثر به عنوان آثار برتر معرفی شدند.
🔹 جشنواره پژوهشی علامه حلی با هدف شناسایی استعدادهای حوزوی، ایجاد رقابت و انگیزه تحقیق و پژوهش بین طلاب برگزار می شود.
🔹 تحقیق و پژوهش از پایه و اساس فعالیت های حوزه علمیه است. تربیت طلبه پژوهش محور هدف حوزه علمیه است.
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#گزارش_خبری
#لرستان
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
🔸 دوره آموزش مقدماتی هوش مصنوعی و رسانه
✅ ۱۵ جلسه به مدت ۳۰ ساعت + ارائه گواهینامه معتبر
🔹 سرفصل های دوره آموزشی:
- یادگیری ماشین و مسائل آماری
- شبکه های عصبی و یادگیری آسان
- انواع داده های انبوه رسانه ای، صوت، ویدیو و متن
- داده کاوی و کاربرد های رسانه ای
- پردازش صوت و تصویر و کاربردهای رسانه ای
- علوم انسانی و هوش مصنوعی
⭕️ شرایط شرکت در دوره:
- حداقل مدرک سطح دو حوزه علمیه و یا کارشناسی مرتبط
- سن زیر ۴۰ سال
- پذیرش پس از انجام مصاحبه و بررسی رزومه
🔺آخرین مهلت ثبت نام تا ۱۷ مردادماه در لینک زیر:
🌐 https://itsetad.ir/?p=4093
پاسخگویی به سوالات:
🆔 @itsetad
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#هوش_مصنوعی
#دوره
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ جمعیتی علیه جمعیتی
🔻 حسین رضایی در مطلبی برای اندیشکده رهیافت مطرح کرد؛
🔹 با مروری گذرا بر پیشینه تحولات جمعیت در جمهوری اسلامی ایران پدیده سونامی سالمندی جمعیت سقوط تاریخی نرخ باروری بانوان ایرانی، محققنشدن نرخ جانشینی، دگرگونی هــرم سنی جمعیت و غفلت همگانی از بحران قریبالوقوع کاهش جمعیت کشور، شاهد این هستیم که دولت و حاکمیت وادار به اخذ تدبیر برای بحرانهای مذکور شده و در پی حل این بحرانها مصوباتی را ارائه دادهاند.
🔹 سیاستهای پروناتالیستی ایران بعد از تقریب به دو دهه مجدداً از سال ۱۳۸۵ آغاز شد. با این استدلال که استمرار باروری زیر سطح جایگزینی میتواند پیامدهای گوناگونی در زمینه سالخوردگی جمعیت، کاهش حجم و رشد جمعیت ملی و… و درنهایت کاهش قدرت و امنیت کشور داشته باشد، انتقادهایی از سیاستهای کنترل جمعیت مطرح و زمینه را برای تغییر رویکرد سیاستهای جمعیتی در جهت تشویق تکثر موالید فراهم کرد.
🔹 با مرور تمام مصوبات و قوانین فوق این پیشفرض نتیجه گرفته میشود که حتماً تغییر شگرفی در نرخ باروری و افزایش جمعیت صورتگرفته باشد؛ منتهی با بررسی آمار بهروز و وضعیتسنجی از خانوادههای ایرانی تناقضاتی دیده میشود که ظاهراً میتوان گفت درصد کمی از موارد فوق محقق شده و صرفاً در حد نگارش متن باقیمانده است. اینجاست که میتوان نتیجه گرفت جمعیتی (جمعیتی از قوانین و مصوبات بدون پیگیری و تصویب) علیه جمعیتی (جمعیت خانواده ایرانی) قرار گرفته است.
📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=34357
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#جمعیت
#یادداشت
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ پاسخ استاد عالی به یاداشت استاد علیدوست
💢 آیت الله ابوالقاسم علیدوست عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، یادداشتی با عنوان «دفاعی عقیم و پرهزینه» منتشر کرده بود که حجت الاسلام والمسلمین مسعود عالی از اساتید و خطبای حوزوی در یادداشتی به وی پاسخ داده است.
🔹 بجاست برخی بزرگواران که بیشتر دستی در فقه و اصول دارند بهتر با مواضع فکری رهبر بزرگوارمان آشنا شوند تا دوستانی که در میدان مقابله با مفاسد سیاسی و اجتماعی صدایشان بلند است و در مقابل سیاه نمایی ها و بی اعتمادسازی های دشمن امیدآفرینی میکنند را نکوبند و بیشتر کمک بدهند و در میدان باشند.
🔹 جناب علیدوست میفرمایند: حضراتی که این اندک تخلفات را برای برخی توجیهات جسیم میکنند از برخورد حضرت هم با امثال ابن هرمه بگویند!... چه خوب است ایشان هم متوجه برخوردهای نظام در حد اعدام برخی سلطانها و احکام سنگین برای برخی گردن کلفتها در حد مهدی و فائزه هاشمی، طبری، سیف و.... هم باشند و از آن هم بگویند که نشان از غیر سیستمی بودن فساد در نظام است.
🔹 در هرحال بجاست ایشان متوجه روح مطالب دوستان انقلابی که در مقابل انبوه سیاه نمایی و اعتماد زدایی، امید آفرینی میکنند و حرفشان هم بیشتر با محتوای کلام رهبر بزرگوار همخوانی دارد، باشند و با تعابیر: "عقیم بودن و خلاف واقع و راست ناقص و کم از کذب ناموجه بودن"، آنها را متهم نسازند.
📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=34364
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#یادداشت
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
🔰موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) برگزار می کند:
🌀دوره آموزشی: #روش_شناسی_اجتهاد
🗓 زمان دوره: 18 الی 20 مرداد 1402
🕌 مکان دوره: قم، موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع)
🖌 ثبت نام تا تکمیل ظرفیت از طریق پیوند زیر:
https://formafzar.com/form/1dpz5
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_عملیه
#دوره_آموزشی
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
📚 شماره 306 از ماهنامه علمی در زمینه علوم انسانی معرفت (ویژه علوم تربیتی) منتشر شد
1️⃣ اسلام و ایمان (2) آیتالله علامه محمدتقی مصباح یزدی (ص5)
2️⃣ مبانی، اصول و روشهای ارزششناختی تربیت اخلاقی در دیدگاه شهید مطهری / معصومه مدور، محسن فرمهینی فراهانی، سعید بهشتی (ص9)
3️⃣ اخلاق و معنویت در آیین فتوت / محمد فنائی اشکوری (ص21)
4️⃣ روشهای عام تربیت اخلاقی در بعد عاطفی براساس آثار آیتالله مصباح یزدی / محمدصادق دهقان كلور (ص35)
5️⃣ نقش احسان مالی در رشد یا تربیت اخلاقی با تأکید بر دیدگاه علامه مصباح یزدی / سید محمدرضا موسوینسب (ص47)
6️⃣ چیستی و چرایی انحصار هدایتگری دینی به هدایتگران منصوب خداوند / سید مهدی حسینی (ص59)
7️⃣ حماسه، تبلور دیدگاههای نوین: سیره تربیتی شهید حاج قاسم سلیمانی بسترساز تربیت حماسی متعالی / محسن خوشناموند، سید زکریا محمودیرجا، فاطمه صحرائی پاریزی (ص67)
8️⃣ روشهای تربیت جبهۀ باطل در فضای مجازی؛ تلاشی برای روششناسی تربیتی در فضای مجازی /احمد سعیدی (ص79)
9️⃣ بررسی پدیدارشناختی داغدیدگی و عوامل معرفتی مؤثر در تسکین آن و پیامدهای تربیتی مرتبط / رضوان محمدی بازرگانی، سید حمیدرضا علوی، مراد یاری دهنوی (ص89)
🌐 سایت نشریه معرفت
🌐 marifat.nashriyat.ir
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#تربیت
#نشریه
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ حکمرانی اقتصاد مردمی؛ کلید بازدارندگی در مواجهه با فقر و محرومیت
🔻 دکتر مهدی قربانی، رئیس مؤسسه کسبوکار اجتماعی دانشگاه تهران:
🔹 اجرای هدفمند مسئولیت اجتماعی شرکتها در کشور در راستای کاهش فقر و محرومیت بر اساس مصوبات و ضوابط قانونی یک ضرورت است که در این ارتباط، اولین اقدام تدوین سند راهبردی توسعه جامع و یکپارچه شهرستانهای هدف با مشارکت کلیه ذینفعان (دولت، جامعه مدنی و بخش خصوصی) میباشد. ضرورت دارد جهت به اوج رساندن مشارکت مردم در آبادانی و پیشرفت مناطق روستایی و شهری کشور، سندهای راهبردی توسعه با مشارکت فعالانه مردم (جامعه روستایی و شهری) تدوین و با مشارکت آنها نیز اجرایی و عملیاتی شود.
🔹 کسبوکار اجتماعی در چارچوب مسئولیت اجتماعی شرکتها در کشور باید در فرمول محاسبه رشد اقتصادی شرکتها قرار گیرد که در این صورت افراد پایین نردبان اقتصادی بتوانند به منابع مالی دسترسی پیدا نموده و انرژی بگیرند و کارآمد شوند چراکه وقتی مردم انرژی بگیرند، اقتصاد نیز کارآمد خواهد شد.
🔹 به زودی دانشگاه تهران در سایر مناطق کشور نیز این الگو را که حاصل ۸ سال تجربه میدانی در مناطق کمبرخوردار کشور میباشد، در سایر نقاط کشور از جمله باق یزد عملیاتی خواهد کرد.
📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=34373
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
❇️ صیانت از نظام و رهبری وظیفه شرعی همه افراد/ نیازمند طرح بحث در فضایی آزاداندیشانه و بدون پرخاش/ برداشت سیاسی و گزینشی از یادداشت ممنوع
🔻 توضیحات آیت الله علیدوست پیرامون یادداشت «دفاعی عقیم و پر هزینه»؛
📚 در این دو روز، بحثهای خوبی صورت گرفت و از برخی حملهها و نیتخوانیها و ناسزاها که بگذریم گفتگوهای قابل تقدیر و تاملی به وجود آمد. ای کاش موضوعی مهم مثل موضوع مورد گفتگو درحد نخبگان و ترجیحا از رسانههای عامی مثل سیما در قالب مناظره انجام شود.
📚 بدون شک صیانت از کشور نظام و رهبری از وظایف مهم شرعی ما است. همان طور که در سالهای قبل بارها گفتهایم، روحانیت با رصد، مراقبت، هدایت، نقد و حمایت خود باید به این مهم بپردازد
📚 بدون تردید کشور با فساد سازمان یافته (که عدهای برای فساد سرکار آمده باشند) مواجه نیست. لکن در بخشهایی با فساد اتمیک و مورد، اما متعدد و متکثر مواجه است؛ که بدون ناامیدی باید همگان در رفع آن بکوشند.
📚 اگر موردی پیش آید، و به نظر اینجانب قابل نقدِ لازم باشد و متکفل نداشته باشد، عهدهدار میشوم؛ بنابراین نباید افرادی، موارد قابل نقدی که حقیر به دلیل داشتن بانی در نقد، مورد نقد قرار ندادهام، لیست کنند و آن را حمل بر سیاسیکاری نمایند.
📚 واژه «#خودتحریمی» که در بیانیه بود را به معنای حرکتی که حضور حداکثری مردم را در صحنههای ضرور نفی کند، به کار بردهام و اگر دیگران در معنای دیگری به کار بردهاند، از عهده ما خارج است
🌐 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=34384
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#یادداشت
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ دومین همایش ملی انقلاب اسلامی و افق تمدنی آینده توسط دانشگاه جامع امام حسین(ع) با همکاری کمیسیون فرهنگی و اجتماعی هیئت دولت در تاریخ ۱۴ آذر ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد.
🔰علاقهمندان میتوانند از طریق نشانی: http://irhfc.ihu.ac.ir/fa/ مقالات خود را نهایتاً تا تاریخ ۳۰ مهر ماه ۱۴۰۲ به دبیرخانه همایش ارسال نمایند. (مهلت ارسال چکیده مقالات: ۱ تیر ماه ۱۴۰۲)
🆔 @irhfcconf
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#علوم_انسانی_اسلامی
#فراخوان_مقاله
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ لایحه جدید حجاب، لایحه نسبتا جامع و کاملی است
🔻 حجت الاسلام خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی:
🔹لایحه حجاب را ابتدا قوه قضائیه آماده کرد و سپس توسط دولت به مجلس ارائه و کار مفصلی روی آن انجام شد. لذا من تاکید میکنم که این لایحه در اصل حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب است و به نظرم این نکته بسیار مثبتی است که مجلس به آن توجه داشته است. جا دارد از دستاندرکاران تدوین لایحه، بهویژه دکتر قالیباف تشکر کنیم که تعبیر حمایت از خانواده را برای این لایحه به کار بردند.
🔹لایحه جدید حجاب در بخش جرائم و تخلفات لایحه نسبتا جامعی است. در بخش فرهنگی هم به مسئولیتهای فرهنگی، سازمانها و نهادهای فرهنگی و هم به کسانی که در انجام وظایفشان در حوزه فرهنگ ترک فعل و تخلف میکنند، پرداخته است.
🔹 خواهشم این است عزیزانی که نقد دارند، با انصاف برخورد کنند؛ چرا که اگر ما این لایحه را به نتیجه نرسانیم، قطعا وضع بدحجابی بدتر خواهد شد و برخی از فقدان بعضی قوانین سو استفاده کرده و خواهند کرد.
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#زنان_و_خانواده
#گزارش_خبری
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
📢فراخوان برای تولید آثار پژوهشی نظام سازی قرآنی
✴️اهداف:
۱- شناسایی خلاء های پژوهشی در حوزه نظام سازی قرآنی
۲- تولید آثار علمی نظام فرهنگی، اخلاقی و سیاسی
۳- سازماندهی، شناسایی و تقدیر از محققان آثار برتر در حوزه نظام سازی قرآن
۴- ایجاد بانک جامع اطلاعات پژوهشگران و محققان عرصه نظام سازی قرآن
۵- شناسایی ظرفیت های پژوهشی مراکز علمی در عرصه های نظام سازی قرآنی
۶- کمک به فراهم سازی تحول در علوم اسلامی و انسانی
🔷محورهای فراخوان:
۱. محورهای کلی
۲. محورهای نظام سیاسی قرآن
۳. محورهای نظام فرهنگی قرآن
۴. محور های نظام اخلاقی قرآن
🔶قالب ها:
۱- تولیدکتاب
۲- تولید رساله دکتری و سطح چهار
۳- تولید رساله ارشد و سطح سه
۴- مقالات علمی(پژوهشی- ترویجی- تخصصی)
۵- رساله، پژوهش و آثار آماده انتشار و جزوات و تولیدات سفارشی
۶- کرسی های تخصصی(نقد، نوآوری و نظریه پردازی)
🗓مهلت ارسال:
پایان شهریور سال ۱۴۰۲
📥نحوه ارسال آثار:
ارسال از طریق پیام رسان ایتا
https://eitaa.com/eaHosea
🔆امتیاز: انتشار آثار و پرداخت حق الزحمه در صورت تائید اثر از سوی دبیرخانه کارگروه های اخلاقی، فرهنگی و سیاسیـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#نظام_سازی
#فراخوان
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ گزارشی از یک رساله علمی سطح چهار حوزه علمیه
💢 بهتازگی جلسه دفاعیه رساله علمی سطح چهار حوزه علمیه مشهد با عنوان «کاربرد قواعد فقهی در طراحی شهری» با تدوین حجتالاسلام علی ثناگو در محل مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان برگزار شد.
🔹 این پژوهش به دنبال آن است تا مشخص کند در طراحی شهری کدام یک از قواعد فقهی به کار میآیند و به چه شکلی میتوانند در شکلگیری و ساماندهی آن مؤثر واقع شوند. در طراحی شهری امروزی آنچه که به عنوان یک حلقه مفقوده ملاحظه میشود، کاربرد قواعد فقهی در طراحی و ساماندهی آنها میباشد، زیرا آنچه که در طراحی شهری در حال وقوع است، تسلط الگوهای غربی در برنامهریزی و و شکلدهی خصوصیات فیزیکی شهرها است.
🔹 در این پژوهش بررسی شده کدام قواعد فقهی در طراحی شهری کاربرد داشته است و هر یک چه اثری میتوانند بر طراحی شهری داشته باشند؛ از اینرو، ابتدا باید این قواعد فقهی را شناخت تا بتوان بر مبنای تأثیر صحیح آنها بر طراحی شهری سیاستگذاری و تصمیمسازی نمود.
🔹 «ایجاد ارتباط میان مبانی فقهی و طراحی شهری برای اولینبار در فقه امامیه»، «راه حل حقوق مبتنی بر فقه در چالشهای طراحی شهری» و «زمینهسازی برای تولد قواعد فقهی اختصاصی حوزه شهرسازی و مدیریت شهری» از جمله نوآوریهای این پژوهش ۳۵۰ صفحهای است.
📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=34352
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#گزارش_خبری
#مشهد
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ چهار عنصر حیاتی در چرخه تبلیغ دین
🔻 آیتالله کعبی در گفتوگو با KHAMENEI.IR:
🔹 تبلیغ در قلمروی گستردهاش به معنای رساندن پیام دین به مخاطبان و تأثیرگذاری در عرصه تبلیغ ایمان، باورها، ارزشهای اسلامی و تحکیم پایههای آداب، اهداف و نزاکت اجتماعی و سبک زندگی مردم بر پایه دین رسالت انبیاست. چرخه تبلیغ دین بر پایه چهار عنصر است:
1️⃣ تولید پیام دینی: در تولید پیام دینی بر اساس نگاه جامع به اسلام، شناخت متخاصمان، نیازهای زمان و بسط حقایق دینی باید نظریهپردازان، اسلامشناسان و مجتهدان صاحبنظر تولید پیام دینی کنند.
2️⃣ پالایش پیام دینی: باید گروه دیگری بیایند و پیام دینی تولیدشده را پالایش کنند و متناسب با مخاطب و با استفاده از زبان هنر در دست نوجوانان، جوانان، دختران، پسران، نخبگان، محققان و اقشار گوناگون جامعه قرار دهند.
3️⃣ توزیع پیام دینی: پیام دینی تولید و پالایششده باید به شکل انبوه به مخاطبان برسد؛ یعنی در ذهن، اعمال، عواطف و احساسات آنها جریان پیدا کند و ابلاغ انجام شود.
4️⃣ محصولات پیام دینی: یعنی تأثیرگذاری عینی دین در زندگی عمومی برای تحقق حیات طیبه که این هم بسیار اهمیت دارد و در واقع نتیجه تبلیغ است.
📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=34368
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ کتاب «تاریخ شفاهی حوزه علمیه نجف» روانه بازار نشر شد
🔹 کتاب حاضر حاوی نکات جالب و نشنیدهای از وضعیت حوزه علمیه نجف، جریانهای سیاسی و فعالیتهای علمی است. این کتاب، حاصل مصاحبههای محمدجواد صاحبی با آیت الله آصفی است. تصویری که ایشان از حوزه نجف و تکاپوهای علمی آن در اختیار خواننده قرار میدهد، با نگاهی که پیشتر از حوزه نجف ارائه میشد، متفاوت است.
🔹 این کتاب بر اساس روش «دریافت دادههای تاریخی از دیدگاه چند مصاحبهگر» به تاریخ شفاهی حوزه علمیه نجف در دوره معاصر میپردازد و نگاه جامعی را به مخاطب میبخشد. برخلاف تصوری که از حوزه نجف به عنوان حوزهای سنتی، غیر مرتبط با اجتماع و گریزان از تحول ارائه میشد، این کتاب نشان میدهد این حوزه بسیار بالنده، به روز، مرتبط با جامعه و پویا بوده است.
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه
#نشر
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com