📍شکاف طبقاتی در آموزش متاثر از نگاه سرمایه داری
🔻در نشستی با موضوع مسائل کلان نظام آموزشی کشور و نسبت آن با آموزش دینی مطرح شد: (بخش نخست)
🔹در کشور ما بهم خوردن عدالت در حوزۀ اقتصاد به بههم خوردن عدالت در حوزۀ آموزش منجر شده است. متموّلین نسبت به کسانی که بهرۀ اقتصادی کمتری دارند، از آموزش بهتری برخوردارند. همین امر موجب میشود در آموزش عالی نیز از بهرۀ بیشتری برخوردار باشند و اتفاقا همین افراد عمدتا مسئولین جمهوری اسلامی میشوند.
🔹 در ریشه یابی این مسأله به دو نکته میتوان توجه داد:
1️⃣ بدنۀ کارشناسی کشور متمایل به سرمایه داری است. از این رو راهحلهای مختلفی که ارائه میکند نیز در راستای تحقق اهداف همین نظام است
2️⃣ مدیریت نظام آموزشی کشور با مشکلاتی مواجه شده بود؛ مثلا کسری بودجه نسبت به حقوق معلمان و ... یکی از راه حلهای ارائه شده از سوی کارشناسان، برونسپاری آموزش بود که باعث فعالیت مدارس غیر انتفاعی شد؛ لکن به حدی رشد کردند که رقیب مدارس سمپاد شدند.
🔹 ممکن است متموّلین با توجه به بهرهای که دارند امکانات بیشتری را در اختیار بگیرند؛ لکن سخن در این است که دولت نباید به گونهای بسترسازی کند که بین ثروتمندان و مستمندان در مسألۀ آموزش نیز فاصله بیشتر شود
🔹 برای حل این مشکل چه باید کرد؟ ابتدائیترین و حداقلیترین کار این است که تا سالیانی از افزایش مدارس غیر انتفاعی جلوگیری و دولت سطح آموزش عمومی خود را بالا آورد.
🌐 متن کامل گزارش: https://ihkn.ir/?p=37196
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#آموزش
#گزارش_خبری
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
#تمدید_شد
📣چهارمین همایش ملی کتاب سال بانوان از سوی معاونت پژوهش جامعهالزهرا سلاماللهعلیها برگزار میشود.
📚شرایط آثار:
🔸آثار منتشر شده بانوان اعم از تألیف، ترجمه و تصحیح در عرصه علوم انسانی_ اسلامی
🔸 مقالات علمی پژوهشی منتشر شده بانوان در عرصه علوم انسانی_اسلامی
🔸رساله های (دفاع شده) سطح 4 و دکتری بانوان در عرصه انسانی- اسلامی.
🗞موضوعات آثار:
تفسیر و علوم قرآن، علوم حدیث، منطق، فلسفه و کلام و ...
🔆محور ویژه:
آثار منتشر شده (بانوان و آقایان) با موضوع زن و خانواده
📙آثاری که در سالهای ۱۴۰۰، ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ تألیف و منتشر شدهاند، پذیرفته میشوند.
📆مهلت ارسال آثار به دبیرخانه همایش: پایان خرداد۱۴۰۳
📪روش ارسال آثار:
1. تکمیل فرم ثبت نام از طریق سایت یا مراجعه حضوری.
2. ارسال یک نسخه از اثر به دبیرخانه.( ارائه نسخه زبان اصلی اثر یا فایل PDF، برای کتاب های ترجمه شده الزامی است.)
💎مراکز همکار:
مرکز مدیریت حوزه های علمیه
مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران
جامعه المصطفی العالمیه
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث
مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
دانشگاه قم
دانشگاه فرهنگیان
پژوهشکده زن و خانواده
جهاد دانشگاهی
دانشگاه علامه طباطبایی (ره)
دانشگاه تفرش
دانشگاه اصفهان
دانشگاه کردستان
دانشکده هدی
☎️ ارتباط با دبیرخانه:
تلفن۳۲۱۱۲۱۸۶_۰۲۵ یا ۳۲۱۱۲۱۸۹_۰۲۵
آیدی ایتا
@Ketabsal003
سایت
www.ketabebanovan.ir
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#کتاب_سال
#فراخوان
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
📣 ثبت و نمایه شدن دوفصلنامه علمی پژوهشی مطالعات اسلامی زنان و خانواده در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام(ISC)
💠 به همت پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعه الزهرا سلاماللهعلیها؛
📚 دوفصلنامه علمی پژوهشی «مطالعات اسلامی زنان و خانواده» به عنوان اولیـن نشــریه از حـوزه علمـیه خواهـران جامعـه الزهـرا سلاماللهعلیها، در پایگاه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) نمایه شد.
🌐 علاقهمندان میتوانند مقالههای خود را با ثبت نام در سامانه نشریه به نشانی http://pubs.jz.ac.ir بارگذاری نمایند.
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#زن_خانواده
#گزارش_خبری
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
🔔#اطلاعیه/ پذیرش سراسری حوزههای علمیه
سراسر کشور: paziresh.ismc.ir
حوزههای خراسان: sanjesh.hozehkh.com
حوزههای خواهران: paziresh.whc.ir
جامعةالزهرا(س): paziresh.jz.ac.ir
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#فراخوان
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ نگاهی به مهندسی نظام تبویب فقه معاصر
🔻 حجتالاسلام هادی عجمی، مدرس سطوح عالی و عضو گروه فقه تریبتی موسسه اشراق و عرفان:
🔹 فقه معاصر، حرکتی نو در راه انجام وظیفهای از گذشته بر دوش حوزههای علمیه است. فقه معاصر همان فقیه معاصر است که میخواهد وظیفه خود را در پاسخگویی به مسائل جامعه خود انجام دهد. همانگونه که شیخ مفید، باید پاسخگوی مسائل خویش میبود و همانگونه که شیخ انصاری قدمهایی جلوتر از پاسخگویی به مسائل زمان خویش برداشت.
🔹 اما ازآنجاکه دوران معاصر مسائل پیچیدهتر و جزئیتر شده است، فقه دوران معاصر نیز باید برپایه قدرت عقول زمان خویش پیچیدهتر و از سویی جزئیتر شود؛ در طرحریزی نظام فقهی و در چیدمان هندسی خویش و چه در پاسخگویی به مسائل. چه در جاده آنها که فقه را پاسخگوی مسائل میدانند و چه در ریل آنهایی که قائلند باید فقه، نظامات را شکل دهد. در ادامه، خوانش چند نکته برای نزدیک شدن مخاطب با راقم این ستور لازم است.
📝 متن کامل: https://ihkn.ir/?p=36616
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فقه
#یادداشت
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
22.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📍در حوزه علوم اقتصادی با جنگ اندیشه
مواجه هستیم.
🎙 حجت الاسلام جواد عبادی
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اقتصاد
#ویدیو
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
📍کنکور و عدم حل مسئله از نتایج یک پارچه نبودن نظام آموزشی
🔻در نشستی با موضوع مسائل کلان نظام آموزشی کشور و نسبت آن با آموزش دینی مطرح شد: (بخش دوم)
🔸 نظام آموزش کشور عبارتست از: وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، معاونت آموزش وزارت بهداشت، حوزههای علمیه. اینها مجموعههای مختلفی هستند که نظام آموزشی کشور را تشکیل میدهند؛ ولکن سطوح مختلفی دارند و همین امر عامل یک نایکپارچگی در نظام آموزشی است.
🔸این چند پارچگی اقتضائاتی دارد؛ بین آموزش عالیِ دانشگاهی و آموزش عمومی رقابت ایجاد شده است، توانمندیهای آموزش عالی دانشگاهی، آموزش عمومی را زمینگیر کرده است؛ به این معنا که ورود به آن با فیلترهای سخت و شدید است.
🔸کنکور یعنی آموزش عالی خروجی آموزش عمومی را قبول ندارد. خودِ کنکور مجموعهای از مسائل را دامن زده است. یکی این که تمام برنامههای آموزشی و پرورشی کشور را زیر سوال برده است. محور تحصیل را تستزنی قرار داده است نه یادگیری
🔸 امروزه نظام آموزشی کشور رقبایی پیدا کرده است و فضای مجازی یک رقیب جدی برای نظام آموزشی کشور است که تحت حکمرانی نظام اسلامی هم نیست. ظرفیتهای مختلفی را برای ارائۀ خدمات در عرصههای مختلف ایجاد کرده است؛ ولکن تهدیدهایی را هم به دنبال آورده است.
🌐 متن کامل گزارش: https://ihkn.ir/?p=37202
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#آموزش
#گزارش_خبری
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
📍حج، حقوق و وظایف خانوادگی زنان
📝 قرارداد مشترک اجرای طرح پژوهشی «حج، حقوق و وظایف خانوادگی زنان» بین پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و جامعه الزهرا(س) حوزه علمیه خواهران قم منعقد شد.
📝 این قرارداد بر اساس طرح تفصیلی مصوب پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعه الزهرا توسط جناب آقای دکتر حسین هوشمند فیروزآبادی عضو هیئت علمی گروه حقوق و فقه اجتماعی پژوهشکده علوم اسلامی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و سرکار خانم عاطفه ذبیحی اجرا میشود.
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#زن
#گزارش_خبری
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
36.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تیزر | #نشست
♨️ نشست دهم:
جریان شناسی زنان مبارز با رژیم پهلوی
◽️با حضور سرکار خانم طیبه میرزا اسکندری
فعالیتهای سیاسی برای زنان و مردان نیازمند ایجاد دو شرط ضروری برای افراد است. نظام پادشاهی پهلوی هیچکدام از این شرایط را فراهم نکرد و عملا کنش سیاسی زنان بسیار سخت و نزدیک به محال گردید.
📅 برگزارشده در: شنبه ۱۹ اسفندماه
📻 فایل کامل صوتی
📺 فایل کامل تصویری
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#زن
#ویدیو
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
📍 بدون کار فرهنگی جهش تولید اتفاق نمیافتد/ مردم به جای پسانداز وارد کار تولید شوند
🔻حجتالاسلام والمسلمین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت:
💬 این که حضرت آقا فرموند «جهش تولید با مشارکت مردم»، اینگونه نیست که جهش تولید یک چیز است و مشارکت مردم چیز دیگر؛ در اصل، هویت جهش تولید با مشارکت مردمی اتفاق میافتد.
💬 همه کشورهایی که توانستهاند در حوزه اقتصاد موفق شوند از نقش «مشارکت مردم» به خوبی استفاده کردند و توانستند به این موفقیت دست یابند، بخش عمده ای از اقتصاد این کشورها متعلق به مردم است. این در حالی است که ۷ درصد اقتصاد ما مردمی، ۱۳ درصد بخش خصوصی و ۸۰ درصد دیگر دولتی است؛ جهش یعنی این که ۸۰ درصد سهم دولتی به ۴۰ یا ۳۰ درصد برسد.
💬 فرهنگ جهش تولید رکن اساسی تحقق شعار امسال است؛ یعنی این که اولا مردم باید اعتماد کنند و وارد کار تولید شوند و بهجای پسانداز پول سرمایهگذاری کنند. البته باید صدور مجوزهای راهاندازی کارگاههای کوچک و متوسط تسهیل شود و مردم هم فرهنگ کار و تولید را با نگاه وسیعتری بنگرند.
💬 اگر بخواهد جهش تولید با مشارکت مردم اتفاق بیفتد، فرهنگ اقتصاد و به ویژه فرهنگ ابزار هنر و رسانه نقش بسیار مهمی دارد و اقتصاد هنر میتواند برای تقویت کار فرهنگی در حوزه جهش تولید کمک کند؛ البته نمیگویم فرهنگ تولید وجود ندارد، بلکه این فرهنگ باید تقویت شود زیرا بدون کار فرهنگی جهش تولید هم اتفاق نمیافتد.
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اقتصاد
#گزارش_خبری
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com