💢گزارش اجمالی؛
📌درسگفتار نظامهای اسلامی
💠موضوع: روشی نو در پاسخگویی دینی به مسائل فرهنگی و اجتماعی
🔻استاد «علی فرحانی»، در درسگفتار نظامهای اسلامی که از سوی دبیرخانه مفتاح برگزار گردید، به دشواریها و مقدمات تولید علوم انسانی در مباحث علم فرهنگ پرداخت:
📝 علمی به اسم فرهنگ با تمام موضوعات، رشتهها و مضافالیههایی که دارد؛ تولید غرب است.
📝 برای تولید نظریه اسلامی در حوزه مباحث فرهنگی ابتدا باید نظر اسلام را در مورد موضوعات موجود علم فرهنگ_که غربی است_ بیابیم؛ سپس بررسی کنیم که آیا وجود و چینش موضوعی و رژیم حاکم بر آن درست است یا خیر.
📝 در اندیشه غرب نگاه متوازنی به «هست و باید» یا « حقیقت و اعتبار » حاکم نیست؛ لذا ما باید «هست - نیست و باید - نباید» های موجود در علوم تولید شده در فضای غرب را از یکدیگر جدا کنیم.
📝 سختی کار ما در تولید علوم انسانی در قسمت « باید و نباید » ها این است که بسیاری از «باید و نباید»های جدید، سنخیت و شباهتی با منابع مدون دینی ندارد؛ لذا نیازمند باز تولید منابع دینی هستیم؛ البته بازتولید منابع، انفعالی نیست بلکه بر اساس موازین حجیت است.
📝 یکی از دشواریهای تولید علوم انسانی در قسمت « هست و نیست » ها میباشد. کار حوزه هستیشناسی پیچیدگی بیشتری از قسمت « باید و نباید» دارد چرا که:
🔸اولا بیشتر مسائل علوم انسانی در حوزۀ «هست و نیست» است.
🔸ثانیا نیازمند بازتولید منابع نقلی مرتبط میباشیم اما کتب رجال و درایه و اصول و قواعد حجیت متناسب با مباحث «هست و نیست» نگاشته نشدهاند.
🔸ثالثا منابعی مثل عقل و شهود غیرمعصوم در امور جزئی یا حجت نیستند و یا اینکه برای همگان حجیت ندارند و لذا منبعی که بیشترین استفاده در این زمینه را دارد همان منبع نقلی میباشد.
☑️ در نتیجه باید منابع هستیشناسی که در متون دینی و نقلی وجود دارد با توجه به نیازسنجی دوره جدید اولا بازنویسی شوند و ثانیا کیفیت منطق زبانشناسی در حوزه «هست و باید » استخراج، تنظیم و توثیق گردد تا این منابع قابل استفاده گردند.
☑️ این موارد نیازهای اولیه تولید علوم انسانی جدید، خصوصا در حوزه فرهنگ و علوم اجتماعی میباشند که بدون وجود این مقدمات تولید علوم انسانی کامل نمیگردد.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢درس خارج فقه روابط اجتماعی/36؛
📌اقسام حسن ظن/ غلبه صلاح و فساد با حاکمیت سیاسی است یا فرهنگ عامه مردم؟!
💠آیتالله علیرضا اعرافی در درس خارج فقه روابط اجتماعی، گفت:
🔻حسن ظن دو معنا دارد:
1⃣ حسن ظن معنای عامی دارد که مقابل سوءظن است، یعنی وقتی سوءظن نداشته باشید، حسن ظن میشود. مثلاً این فرد نگاه به نامحرم نمیکند، این حسن ظن است. این حسن ظن به معنای عام است، یعنی مقابل سوءظن است.
2⃣ حسن ظن به معنای خاص است که معارض سوءظن نیست، بلکه مزاد سوءظن است. حسن ظن به معنای خاص یعنی بگویید که این فرد در حال سلام کردن است یا کسی که سیلی به فردی میزند، سه احتمال دارد:
🔸ظلم میکند.
🔸آزاری ایجاد نمیکند و امر مباحی است.
🔸سیلی را برای نهی از منکر یا تأدیب میزند.
📖 متن کامل در:
🌐 http://yon.ir/9Y5Jp
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_رشته_مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#حوزه_رشته_جامعه_و_فرهنگ
#آیتالله_اعرافی
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢گزارش اجمالی؛
📌درسگفتار نظامهای اسلامی
💠موضوع: بررسی اجتهادی مسائل تعلیم و تربیت
🔻استاد «سید نقی موسوی»، در درسگفتار نظامهای اسلامی که از سوی دبیرخانه مفتاح برگزار گردید، به بیان ادله پیرامون بررسی حکم بیدار نمودن متربی برای نماز، پرداخت:
📝 الف) دلیل عقلی: مرحوم کاشف الغطا بیان میدارد که عقل میگوید برای امور دنیوی مهم، بیدار کردن شخص خوابیده احسن است و اگر بیدار نکنیم عقل ما را مذمت مینماید. پس در امور اخروی به طریق اولی چنین است و از آنجاییکه «کل ما حکم به العقل حکم به الشرع» فلذا بیدار نمودن شخص نائم برای صلوه جایز است.
1⃣ در بررسی این استدلال، اولین نقدی که وجود دارد این است که تقریر به حسن جلب منفعت اشاره میکند یا دفع ضرر محتمل که هر دو میتواند باشد و اگر چنین است در رابطه با حسن جلب منفعت نمیگوید لازم و ضروری است بلکه کاری حسن و نیکو است. اما برعکس دفع ضرر محتمل را عقل میگوید لازم و ضروری است؛ البته ضرری که محتمل و متنابه باشد.
2⃣ اینکه حسن جلب منفعت را قبول داریم که فرزند بیدار شود و نماز بخواند تا ثواب جمع کند؛ از این وجوب بدست نمیآید که در نهایت نیز حسن را میرساند.
3⃣ در برخی از موارد این حسن معارض پیدا میکند مثلا در جاهایی که شخص راضی نباشد. اشکالات زیادی بر این دلیل وارد میشود که حداکثر حسن ایقاظ نائم را میرساند.
📝 ب) دلیل دوم) قاعده «احسان الی الغیر مستحب شرعا»؛ اعانه و کمک به دیگران مستحب است و بیدار نمودن دیگری برای نماز مقدمهای برای نیکی است.
🔹نسبت به این استدلال ایراداتی وجود دارد که اولین آن چنین است که در زمانی که شخص راضی نباشد دیگر اعانه بر نیکی نیست و کلید واژه احسان نیز با زور و عدم رضایت شخص، سازگاری ندارد. نکته دیگر در مورد قاعده این است که اعانه بر نیکی نیز مهم است؛ یعنی امکانات انجام نیکی و خوبی برای فرد فراهم نمودن. حال آیا ایقاظ، اعانه بر نیکی است؟ و یا ایقاظ مقدمه صلوه است یا مقدمهی مقدمه صلوه است؟ باید دقت شود که از لحاظ فلسفی ایقاظ مقدمهی مقدمهی نماز است درحالیکه عرفاً چنین نیست.
🔹نکته دیگر این است که اعانه به برّ و تقوا مربوط به زمانی است که کار باید شکل بگیرد. صدق اعانه، مشروط بر تحقق آن فعل نیک است. بنابراین اگر نتیجه ایقاظ نمازخواندن باشد اعانه است.
📝 ج)دلیل سوم: از باب ارشاد جاهل، ایقاظ متربی للصلوه جایز و واجب است.
🔹در بررسی استدلال، یک نزاع کبروی داریم که ارشاد جاهل را قبول داریم که واجب است اما ارشاد در موضوعات واجب نیست بلکه ارشاد در حکم جاهل است؛ توضیح اینکه در فقه میگوییم ارشاد واجب است و مراد ارشادالاحکام است نه موضوعات. آیا مراد مستدل این است که ایقاظ نائم ارشاد به موضوع است یا حکم؟ آیا نائم، جاهل است؟
🔹آنچه بنظر میرسد ارشاد جاهل در اینجا صادق نیست چرا که نائم جاهل نیست فلذا چنین حکمی جاری نیست.
📝 د) دلیل چهارم: از باب امر به معروف و نهی از منکر ایقاظ نائم واجب است.
🔹در مورد اینکه نهی از منکر واجب است حرفی نداریم اما در مورد صغرای استدلال نزاعی وجود دارد که اولا در اینجا منکری وجود ندارد؛ چراکه بر شخص نائم تکلیفی نیست.
1⃣ نکنه اول) باید تفکیکی قائل شویم بین ترک یک نماز یا ترک چند نماز و یا عادت به ترک نماز و یا اینکه همان یک نماز ترک شود ولیکن از روی استخفاف نماز است که اینهم منکر است.
2⃣ نکته دوم ) اینکه این دلیل اختصاص به والدین و مربی نداشته و هرشخصی را شامل میشود.
3⃣ نکته سوم) اینکه با دقتی که کردیم و بیان داشتیم منکر ترک تربیت صلوه است؛ باید بگوییم که اگر چنین است پس ایقاظ تنها راه نهی از منکر نیست و مصداق نهی از منکر میتواند برنامههای تربیتی دیگری همچون تنظیم برنامه رژیم غذایی، تنظیم برنامه خواب خانواده و... باشد. لذا از باب نهی از منکر نمیتوان حکم به وجوب ایقاظ نائم دهیم؛ البته جاییکه فرزند خواب باشد و در صورت بیدار نکردن وی، نمازش قضا میگردد ایقاظ وی مصداق نهی از منکر است.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢حوزه و دانشگاه در جهت تقویت بنیه علمی و پژوهشی کشور گام بردارند
📌آیتالله محمدمهدی شب زندهدار در جلسه تبیین و تحلیل بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، گفت:
🔹بر حوزههای علمیه، دانشگاهها و همه مراکز علمی و پژوهشی است که در زمینه تقویت بنیه علمی و پژوهشی کشور گام بردارند.
🔹حوزههای علمیه شیعه در جهان اسلام این مزیت را داشتهاند که حتی غیر شیعیان هم به عظمت علمای شیعه معترف بودند چرا که مشاهده میکردند علمای شیعه در جهات گوناگون و عرصههای مختلف علمی صاحبنظر هستند.
🔹در جایی نوشتهاند که بنده گفتهام حوزه نیازی به تحول ندارد در حالی که بنده چنین حرفی نزدهام.
🔹سخن بنده این بود که روش و متدی که در حوزههای علمیه از زمان شیخ طوسی تا به امروز وجود دارد روشی است که گمان نکنم باید استبدال به روش دیگر شود، البته ممکن است از روشهای دیگری برای تکمیل آن استفاده شود.
🔹روش حوزههای علمیه این بوده که خواندن طلاب باید با تفکر، تأمل و دقت همراه باشد، آیا میتوان به جای آن چیز دیگری گذاشت؟ به ما یاد دادند که باید درسها را مباحثه کنیم، آیا بحث درسها روش غلطی است؟ به ما آموزش دادند که باید تقریرات بنویسیم، روش دیگر حوزههای علمیه از گذشته تاکنون، تدریس و تدرس است و طلبهای که مرتبه بالاتر را خوانده فرصت دارد که برای مراتب پایینتر از خود تدریس کند.
📖 متن کامل در:
🌐 http://yon.ir/y5GOc
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#آیتالله_شبزندهدار
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢علم سکولار با فطرت ناسازگار است/ تهدید قرآن برای نشردهندگان اخبار بیپایه
📌حضرت آیتالله جوادی آملی در جلسه درس تفسیر قرآن کریم، گفت:
🔹انسان دارای دو علم میهمان و میزبان است؛ میزبان همان علمی است که خداوند در فطرت بشر قرار داد و علم میهمان درس و بحث دانشگاه و حوزه است که فرمود طلب علم فریضه است؛ دستور دین این است که میهمانی دعوت کنید که با میزبان بسازد؛ چیزی فرابگیرید که با صاحبخانه بسازد تا در درون انسان، نفاق و اختلاف و درگیری نباشد که این خاصیت علمهای سکولار و الحادی است.
🔹حیف از نهجالبلاغه که امروز دست ما از همه آن کوتاه است و محذوفات زیادی دارد؛ امام در این کتاب شریف به این مضمون فرمود که من کوهی هستم که سیل دارم و اگر شما سد نسازید شما را خواهد برد.
🔹خداوند نفاق را به عنوان مرض تعبیر کرده است. مرجف کسی است که اراجیف و خبرهایی که هنوز ثابت نشده و لرزان است، منتشر میکند؛ از این رو خداوند فرمود کسانی که برای سلب آرامش، امنیت و آزادی مردم اخبار سست و ثابت نشده میدهند، باید مورد تهدید قرار بگیرند.
📖 متن کامل در:
🌐 http://yon.ir/QEgTv
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#آیتالله_جوادی_آملی
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢در نشست «بازخوانی اندیشه اجتماعی شهید صدر» مطرح شد:
📌برخی میگویند زمان عبور از شهید صدر رسیده است/ شهید صدر پیشگام در فقه نظامات است
🔹آیتالله سید منذر حکیم با تأکید بر اینکه شهید صدر چشمه جوشان و سرچشمه علم بود، گفت: متأسفانه برخی از افراد اندیشههای شهید صدر را نخوانده، نسنجیده و نادیده نقد کرده و میگویند زمان عبور از شهید صدر رسیده است.
🔹حجتالاسلام والمسلمین حمید پارسانیا: شهید صدر با فتوای فقها توانستند فقه نظامات را استخراج کنند که ورود به این مسأله کار نویی از ایشان بود. لذا شهید صدر را میتوان پیشگام در فقه نظامات دانست.
🔹حجتالاسلام مجتبی الهی خراسانی: شهید صدر بر خلاف دیگران، پیش از ورود به مباحث معرفت شناسی درک کردند که ساخت مکتب و نظام اسلامی جز با معتبر دانستن یافتههای تجربی ممکن نیست.
🔹مهدی حسینزاده یزدی: در مواجهه با آثار شهید صدر نباید دچار سوء فهم شویم. ایشان دوگانههایی دارند که باید در کنار یکدیگر بررسی شود.
📖 متن کامل در:
🌐 http://yon.ir/ownMI
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_رشته_جامعه_و_فرهنگ
#شهید_صدر
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
میرمعزی.gif
2.02M
💠در حال برگزاری است؛
💢درسگفتار نظامهای اسلامی
📌موضوع: مبانی فلسفی دانش اقتصاد اسلامی
👤استاد سید حسین میرمعزی
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢حکمی که حاکم بیان میکند مانند چیزیست که عقل بیان میکند/ شهید صدر از درون فتاوای فقها، فقه نظامات را استخراج کرد
📌حجتالاسلام والمسلمین حمید پارسانیا در نشست بازخوانی اندیشههای اجتماعی شهید صدر، با اشاره به این که شهید صدر مستقیم وارد مسائل اقتصاد اسلامی شده و در آن شیوه خود را بیان میکند که ما نیز میتوانیم قواعد مربوط به فقه نظام را در آن انتزاع کنیم، عنوان داشت: فقیه میتواند از یک متن، مسائل شخصی فقه را استخراج کند و شهید صدر براساس فتوای فقها قواعد مربوط به فقه نظامات را استخراج کرده است.
🔹فقه نظامات نیاز از بین رفتنی نیست بلکه شدیدتر احساس میشود و الگوی شهید صدر در اینباره برای جامعه ما قابل دنبال شدن است. شهید صدر را میتوان پیشگام در فقه نظامات دانست.
📖 متن کامل در:
🌐 http://yon.ir/e7vK8
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_رشته_جامعه_و_فرهنگ
#حجتالاسلام_پارسانیا
#شهید_صدر
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
🏴 آیتالله سید نورالدین اشکوری از شاگردان شهید صدر درگذشت
◾️ آیتالله اشکوری از قدیمیترین شاگردان آیتالله شهید سید محمدباقر صدر، وکیل بسیاری از مراجع همچون حضرات آیات سیدمحسن حکیم و سید ابوالقاسم خویی و مدتی نیز نماینده مقام معظم رهبری در کشور سوریه بود.
◾️ آیتالله اشکوری از معتمدان شهید صدر بود و در بسیاری از فعالیتهای اجتماعی نمایندگی او را برعهده داشت و نامههای بهجامانده از شهید صدر خطاب به وی نشاندهنده عمق و گستره بسیار زیاد ارتباط میان این شاگرد و استاد است.
◾️ وی پژوهشگاه تخصصی شهید صدر را همزمان با کنگرۀ بینالمللی شهید صدر در سال ١٣٧٩ تأسیس کرد و مجموعه آثار شهید صدر را برای اولینبار در قالب «موسوعهالامام الشهید السید محمدباقر الصدر» بهچاپ رساند.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢برای تحقق بیانیه گام دوم باید به اندیشههای افرادی مانند شهید صدر احاطه داشت/ مظلومیت شهید صدر در مجامع علمی
📌آیتالله سید منذر حکیم، در نشست بازخوانی اندیشه اجتماعی شهید صدر، گفت:
🔹بیانیه گام دوم که توسط رهبر معظم انقلاب صادر شد، آغازی برای یک حرکت جدید است و بدون احاطه به اندیشههای افرادی مانند شهید صدر و فراگیری صحیح آن این گام با مشکلاتی روبرو میشود.
🔹شهید صدر چشمه جوشان و سرچشمه علم بود، ولی با این وجود در مجامع علمی، حوزههای علمیه به ویژه حوزه علمیه نجف و دانشگاهها مظلوم هستند. شاید شهید صدر در حوزههای خارج از ایران و عراق شناختهتر باشد.
🔹اندیشههای شهید صدر جدید و نو است ولی متأسفانه برخی از افراد بدون خواندن، سنجیدن و شناخت مطالب، ساز عبور از ایشان را میزنند. همانگونه که همین افراد عبور از اندیشههای شهید مطهری و امام راحل را نیز مطرح میکنند. این حرکتها غیر علمی است.
📖 متن کامل در:
🌐 http://yon.ir/wWCoO
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_رشته_جامعه_و_فرهنگ
#آیتالله_سیدمنذرحکیم
#شهید_صدر
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
بستان.gif
831.3K
💠در حال برگزاری است؛
💢درس خارج فقه نظامهای اسلامی
📌موضوع: فقه جنسیت
👤استاد حسین بستان
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
تراشیون.gif
1.25M
💢در حال برگزاری است؛
📌دوره تربیت کودک
👤استاد سید علیرضا تراشیون
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com