eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
8هزار دنبال‌کننده
10هزار عکس
459 ویدیو
295 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
فرحانی.gif
1.38M
💢در حال برگزاری است؛ 📌درس‌گفتار نظام‌های اسلامی 💠موضوع: روشی نو در پاسخگویی دینی به مسائل فرهنگی و اجتماعی 👤استاد علی فرحانی 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢درس خارج جهاد/19؛ 📌منابعی در کلیسای نوتردام بود که شعائر مسیحیت را زیر سؤال می‌برد/ جایز نبودن تخریب کلیسا و کنیسه در جنگ 🔹آیت‌الله احمد عابدی در درس خارج جهاد، با بیان اینکه در طول تاریخ تعداد زیادی از مساجد مسلمانان توسط مسیحیان تصرف و به کلیسا تبدیل شده است و کلیساهایی نیز وجود دارد که تبدیل به مسجد شده است. ولی مسأله شرعی آن این است که اگر در جایی افراد مسیحی یا یهودی وجود دارد جایز نیست فردی کلیسای آن‌ها را ویران کند ولی اگر مسیحیان یا یهودیان از شهر یا روستایی مهاجرت کرده باشند به طوری که کلیسا دیگر مراجعه کننده مسیحی نداشته باشد جایز است آن را تبدیل به مسجد کرد. 🔹زیر کلیسایی که سوزاندنش(نوتردام) مدفن انجیل‌هایی بود که پاپ آن‌ها را قبول نداشته و تکفیر می‌کرد. احتمالاً این کار(آتش سوزی) تعمدی بوده و اینکه کار بزرگان خود مسیحیت باشد، بسیار زیاد است. چون این کلیسا بر خلاف کلیساهای دیگر عقایدی داشت. برای نمونه در این کلیسا ذخایری بود که می‌گفت عیسی(ع) خدا نیست. یا این که دین مسیحیت برای پولوس است نه عیسی(ع). به همین دلیل بنده بسیار احتمال می‌دهم که این آتش‌سوزی تعمدی بوده باشد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://yon.ir/N6H0T ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #حوزه_رشته_مبانی_علوم_انسانی_اسلامی #آیت‌الله_عابدی 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
یوسفی.gif
1.08M
💠در حال برگزاری است؛ 💢درس‌گفتار نظام‌های اسلامی 📌موضوع: فقه نظام اقتصاد اسلامی 👤استاد احمدعلی یوسفی 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢نشانه‌ها و علائم بیش‌فعالی چیست؟/ لازم نیست والدین بیش‌فعالی کودک خود را در بوق و کرنا کنند 📌استاد سید علیرضا تراشیون، کارشناس مسائل خانواده در دوره تربیت کودک که از سوی دبیرخانه مفتاح در دانشگاه الزهرا(س) برگزار شد، بیان کرد: درباره دلایل بیش‌فعالی احتمالات مختلفی داده می‌شود که شامل مواردی مانند وراثت، دوران بارداری پرمخاطره، تغذیه نامناسب دوران بارداری، بالا بودن سرب خون، مصرف مشروبات الکلی، استفاده زیاد از رسانه‌های تصویری مانند موبایل، تغذیه نامناسب کودک، کشیدن سیگار و... می‌شود. 🔹براساس آمارها 12 تا 17 درصد کودکان دچار بیش‌فعالی هستند. البته این آمار قبلاً کمتر بوده ولی در چند سال گذشته افزایش داشته است. تقریبا پسران دو برابر دختران دچار بیش‌فعالی هستند. 🔹اگر خانواده‌ای متوجه شد که فرزندش بیش فعال است او را تحت درمان قرار دهد و موضوع بیش‌فعالی فرزند خود را به کسی بازگو نکند حتی پدر، مادر، خواهر. اگر کودک کوچک است لازم نیست به او هم بگوییم که تو بیش فعال بوده و تحت درمان هستی. 📖 متن کامل در: 🌐 http://yon.ir/O2BcU ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #حوزه_رشته_علوم_تربیتی #استاد_تراشیون 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢پرداختن صرف به اسلامی‌سازی علوم انسانی اشتباه است/ لزوم رابطه صمیمی حوزه و دانشگاه 📌دکتر مهدی گلشنی در همایش ملی «نظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش پرورش» گفت: 🔹علم وقتی در جهان اسلام مطرح شد این طور نبود که علم و دین از هم جدا باشند ولی در ادامه با آمدن مکاتب مختلف، علم فارغ از متافیزیک مطرح شد. 🔹در گذشته هرچه الحاد مطرح بود از جانب فلاسفه بود ولی در سی چهل سال گذشته سوالات الحادی از علمای فیزیک و زیست شناس صادر می‌شود. 🔹عمده شبهات از طرف دانشمندان علوم تجربی مطرح می‌شود و به همین جهت پرداختن صرف به اسلامی سازی علوم انسانی اشتباه است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://yon.ir/5yyjD ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #حوزه_رشته_مبانی_علوم_انسانی_اسلامی #مهدی_گلشنی 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢مهم‌ترین رخدادهای حوزه در هفته‌ای که گذشت؛ 📌حوزه‌های علمیه در هفته‌ی گذشته شاهد رویدادها و حوادث مختلف علمی، پژوهشی، سیاسی، دینی و... بودند؛ با مروری کوتاه به مهم‌ترین این مسائل پرداخته شده است که برخی از عناوین آن به قرار ذیل است: 📝 آیت‌الله سیدنورالدین اشکوری از شاگردان شهید صدر درگذشت 📝 مرجعیّت و حوزه علمیه عامل حفظ مفاهیم انسانی و اخلاقی میان مردم است 📝 دفاع از مبانی انقلاب اسلامی وظیفه ذاتی حوزه و روحانیت است 📝 اگر خروجی حوزه نجف را از ما بگیرند چیزی باقی نمی‌ماند 📝 بهترین راه مبارزه با آسیب‌های فضای مجازی تولید محتوای دینی و فرهنگی است 📝 مرجع‌سازی و جریان‌سازی در حوزه‌ از طریق شبکه های نفوذ در دستور کار دشمن است 📝 حوزه علمیه خواهران از برکات انقلاب است 📝 مجموعه منشور حوزه به زودی منتشر خواهد شد 📝 ارتباط علم و دین از موضوعات ضروری بین ذهن فلسیوفان بوده است 📝 مسائل مستحدثه دنیا را می‌توان با روش اجتهادی شیخ انصاری پاسخ داد 📝 نباید از جایگاه اصول در مباحث فکری غفلت کرد 📝 مقابله با تروریسم اقتصادی دشمن، نیازمند عزم ملی در رونق بخشی به تولید است 📝 اعزام ۶۲ استاد تفسیر قرآن به شهرهای مختلف کشور در ماه مبارک رمضان و .... 📖 متن کامل در: 🌐 http://yon.ir/Re1sz ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢افراط و تفریط از مشکلات اصلی در تولید علم دینی است/ مکمل‌بودن نظریات علم دینی 📌آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه نظریات علم دینی همگی مکمل یکدیگر هستند، تأکید کرد: یکی از آفات مهم در عرصه تولید علم دینی افراط و تفریط‌هایی است که وجود دارد؛ برخی از یک سو انتظار حداکثری از دین و برخی کنار گذاشتن علم از دین را ترویج می‌کنند. 🔹بیش از ده نظریه در باب علم انسانی اسلامی وجود دارد. این نظریات همگی بهره‌ای از حقیقت دارند و حتی وقتی تئوری بنیادی آیت‌الله جوادی را بپذیریم باز هم از نظریات دیگر بی‌نیاز نیستیم، زیرا گزاره‌های ارزشمندی در فقه، کلام و ... وجود دارد؛ بنابراین نظریات مهم در باب علوم انسانی اسلامی مجموعه تئوری‌های مکمل همدیگر هستند و اینکه قسیم یکدیگر بدانیم درست نیست. 📖 متن کامل در: 🌐 http://yon.ir/5Sqfg ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #حوزه_رشته_مبانی_علوم_انسانی_اسلامی #آیت‌الله_اعرافی 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
موسوی.gif
1.29M
💠 صبح امروز برگزار شد؛ 💢درس‌گفتار نظام‌های اسلامی 📌موضوع: بررسی اجتهادی مسائل تعلیم و تربیت 👤استاد سید نقی موسوی 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢نیازمند بررسی دوباره علم دینی در مجامع علمی و پژوهشی هستیم 📌حجت‌الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا در همایش ملی «نظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش و پرورش»، گفت: 🔹تنقیح این که علم اسلامی چیست بحثی دامنه‌دار و پراهمیت است. علم دینی علمی است که متناسب با فرهنگ و جامعه اسلامی باشد. با توجه به تحولاتی که در جهان به وجود آمده نیازمند بررسی دوباره علم دینی در مجامع علمی و پژوهشی کشور هستیم. 📖 متن کامل در: 🌐 http://yon.ir/zH43i ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #حوزه_رشته_مبانی_علوم_انسانی_اسلامی #حجت‌الاسلام_پارسانیا 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢به‌همت پژوهشگاه تخصصی شهید صدر؛ 📌کتاب «اعتقاد ما»؛ جدیدترین ترجمه از آثار شهید صدر منتشر شد 👤مترجم: آیت‌الله محمدحسین ملک‌زاده 💠قیمت: ١۵,۵٠٠ تومان 📖 اطلاعات بیشتر: 🌐 http://yon.ir/zbuth ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #شهید_صدر #معرفی_کتاب 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢بدون شک در حکومت اسلامی رسانه‌ها باید زیر نظر ولی امر باشند/ امر به معروف و نهی از منکر باید اساس و شالوده کار رسانه‌ها باشد 📌آیت‌الله علی اکبر سیفی‌مازندرانی در درس خارج مسائل مهمه و مستحدثه به موضوع فقه فرهنگ و هنر پرداخت و گفت: 🔹یکی از مسائل مهم این است که رسانه‌های عمومی در نظام و حکومت اسلامی باید زیر نظر ولی امر باشد یا خیر؟ این موضوع بسیار مهم بوده و جا دارد درباره آن کتاب استدلالی و علمی خوبی نگاشته شود. چون بر آن قوانین و قواعد مختلفی مترتب است. بدون شک رسانه‌ها و خبرگزاری‌های عمومی باید زیر نظر ولی امر باشند. 🔹یکی از مهم‌ترین وظایف و به تعبیری اهم وظیفه رسانه‌ها این است که امر به معروف و نهی از منکر را سرلوحه کارشان قرار دهند، چون این دو فریضه با گفتار و خبر است. اساساً یکی از مسائل مهم امر به معروف و نهی از منکر، تبلیغات است. امر به معروف و نهی از منکر باید اساس و شالوده کار رسانه‌ها باشد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://yon.ir/IZXWw ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #حوزه_رشته_جامعه_و_فرهنگ #آیت‌الله_سیفی‌مازندرانی 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢گزارش اجمالی؛ 📌درس خارج فقه نظام‌های اسلامی 💠موضوع: فقه جنسیت 🔻استاد «حسین بستان»، در درس خارج فقه نظام‌های اسلامی که از سوی دبیرخانه مفتاح برگزار گردید، مطرح کرد: 📝 در این جلسه به موضوع مرجعیت زنان می‌پردازیم و می‌خواهیم ببینیم آیا تصدی منصب افتاء برای مرد و زن به طور یکسان مشروع شده و یا اینکه میان این دو تفاوت وجود دارد. 📝 در این بحث هیچ روایت خاصی در رد یا تأیید این موضوع به طور مشخص وجود ندارد. همچنین از جهت اقوال فقها نیز سابقه چندانی نداشته، به همین دلیل نمی‌توان به اجماع یا شهرت در این زمینه تمسک نمود. 📝 در میان متأخرین عده‌ای مخالف و عده‌ای موافق مرجعیت زنان هستند که از مخالفان می‌توان به آیت‌الله خوئی و آیت‌الله فاضل لنکرانی و از موافقان نیز به مرحوم آیت‌الله سید محسن حکیم و مرحوم شیخ محمد حسین اصفهانی(کمپانی) اشاره نمود. 📝 باید به این نکته توجه داشت که حتی مخالفین مرجعیت زنان نیز اذعان می‌کنند که مقتضی اصول و قواعد کلی و سیره عقلاء مشروعیت مرجعیت زنان است، اما به دلیل امور عرضی و عوارضی که به دنبال دارد؛ به طور خاص، اختلاط زن و مرد و تصرفات ولایی زنان را مورد خدشه قرار داده‌اند. 📝 عده‌ای از مخالفین به روایت معتبره ابوخدیجه و مقبوله عمر بن حنظله که در باب قضاوت است تمسک می‌کنند که آیت‌الله خوئی اخذ موضوع «رجل» به معنای جنس مرد در مقابل زن در روایت اول و همچنین قیاس مرجعیت با قضاوت را رد می‌کند. لیکن ایشان به مذاق شارع تمسک کرده و معتقد است شارع ولایت زن را نپذیرفته و حال آنکه تصدی افتاء مستلزم تصرفات ولائی است و نیز شارع راضی به اختلاط زن با مردان نامحرم نیست که مرجعیت در افتاء مستلزم آن است. ایشان همچنین می‌فرماید شارع که به امامت زن در نماز جماعت راضی نیست چگونه با مرجعیت زنان موافقت می‌کند؟ 📝 اشکالی که به مرحوم خوئی وارد است این است که ایشان مفهوم افتاء را به مفهوم زعامت گره زده است، در حالی که در مفهوم افتاء، جنبه ریاست و رهبری مطرح نیست و باید این دو مفهوم را از یکدیگر جدا نمود. 📝 نتیجه آن که زنان می‌توانند در جایگاه افتاء به معنی بیان کلی احکام شرع برای مردم( و نه پرداختن به اموری که شئون ولی فقیه است) قرار گیرند لیکن بایستی سازوکاری را تنظیم کنند که به اختلاط با نامحرم منجر نگردد. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com