eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
8.1هزار دنبال‌کننده
11.5هزار عکس
604 ویدیو
301 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
💢فقه الحدیث؛ کلید فهم عمیق روایات اهل بیت(ع) 📌حجت‌الاسلام عباس پسندیده در مراسم رونمایی از «درسنامه‌های حدیثی»، با تأکید بر اینکه احادیث یک گنجینه گران‌قدر است که قابلیت تولید دانش و طراحی یک زندگی خوب برای مردم را دارا است، گفت: فهم روایت به کلیدهایی احتیاج دارد که ما را به لایه‌های عمیق برساند و در اینجا مسئله «فقه الحدیث» معنا پیدا می‌کند. 🔹ما بدون در دست داشتن کلید فهم معارف دین، نه امکان استخراج تئوری از روایات را داریم و نه طراحی یک زندگی خوب بر اساس آن. از این نظر مسئله «فقه الحدیث» بسیار مهم است. کشور ما به جوانانی نیاز دارد که در معارف اهل بیت(ع) پژوهش کنند و هم در حوزه نظریه‌پردازی و هم در حوزه کاربردی‌سازی این معارف فعال باشند تا مردم بتوانند از ثمرات آن به خوبی بهره ببرند. 📖 متن کامل در: 🌐 http://yon.ir/YzD4M ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #حوزه_رشته_مبانی_علوم_انسانی_اسلامی #حجت‌الاسلام_پسندیده 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📌وظایف طلبگی در کلام رهبری؛ تحقق دین در محیط زندگی ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #سخن_نگاشت 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢نقش فهم تمدنی حضرت خدیجه(س) در اسلام/ تأمین ابعاد سخت‌افزاری و نرم‌افزاری تمدن اسلامی 📌حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد یاوری، عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع): 🔹هر تمدنی برای ایجاد و تقویت و پیشرفت، نیازمند بُعد نرم‌افزاری و سخت‌افزاری است و تمدن اسلامی هم از این قاعده مستثنی نیست؛ همراهی، همفکری و همدردی حضرت خدیجه(س) با پیامبر(ص) و دلداری‌های ایشان در سختی‌ها و دشواری‌های بسیار پیامبر(ص)، بُعد نرم‌افزاری این تمدن را تأمین کرد و بُعد سخت‌افزاری تمدن نیز بر ثروت‌های فراوان حضرت خدیجه(س) استوار شد. 🔹ایشان بر اساس فهم تمدنی، در هزینه اموالشان برای اسلام اولویت‌بندی داشت؛ این نگاه منظومه‌ای به پیشرفت حرکت‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی بزرگ، درس مهمی است که برای هر جامعه اسلامی می‌تواند مفید باشد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://yon.ir/PXU4G ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #حوزه_رشته_تاریخ #حجت‌الاسلام_یاوری 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢اشراف کافی به فقه عام پیش‌شرط ورود به فقه تخصصی است/ هر چند دیر شروع کرده‌ایم، ولی شتاب زده عمل نکنیم 📌حجت‌الاسلام والمسلمین محمد عشایری، مدرس سطوح عالی حوزه و استادیار جامعه المصطفی(ص) العالمیه، در گفت‌وگو با مفتاح، بیان کرد: 🔹به عقیده بنده کسی می‌تواند وارد فقه تخصصی شود که اشراف لازم و کافی بر ساختار و محتوای فقه عام داشته باشد. البته این اِشراف نه به معنای تخصص است و نه در حد آشنایی داشتن است، بلکه چیزی بین تخصص و آشنایی است. اگر این اِشراف اتفاق بیفتد خودش می‌تواند مهم‌ترین منبع برای فقه تخصصی بشود. 🔹درباره تخصصی شدن فقه این تصور به وجود نیاید که فقه عام باید کنار گذاشته شود. بزرگان فقه عام باید باشند تا به مثابه حاملان این علم، آن را تبیین و ترویج کنند و ارتقا دهند، چون تخصصی شدن فقه بدین معناست که فقه تخصصی در کنار فقه عام بیاید نه این‌که جایگزین آن شود. 📖 متن کامل در: 🌐 http://yon.ir/nvv7p ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #حوزه_رشته_مبانی_علوم_انسانی_اسلامی #حجت‌الاسلام_عشایری 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢مهم‌ترین رخدادهای حوزه در هفته‌ای که گذشت؛ 📌حوزه‌های علمیه در هفته‌ی گذشته شاهد رویدادها و حوادث مختلف علمی، پژوهشی، سیاسی، دینی و... بودند؛ با مروری کوتاه به مهم‌ترین این مسائل پرداخته شده است که برخی از عناوین آن به قرار ذیل است: 📝 مراجع به اجرای نادرست قانون بانکداری اسلامی انتقاد دارند 📝 جای خالی برخی مراجع تقلید در ویژه‌برنامه ماه رمضان در رسانه ملی 📝 مبارزه با وهابیّت واجب عینی است 📝 تقویت بنیان‌های معرفتی جامعه، رسالت مهم حوزه انقلابی است 📝 نتایج آزمون داوطلبان ورود به حوزه‌ اعلام شد 📝 مخالفان حجاب محارب قرآن هستند 📝 رئیس جدید موسسه دائرة المعارف فقه اسلامی معارفه شد 📝 ارشاد مردم مهمترین رسالت روحانیت است 📝 اگر همه به وظایف خود عمل کنند به جامعه تمدنی نوین دست خواهیم یافت 📝 مسئول جدید دبیرخانه شورای عالی حوزه‌های علمیه معارفه شد 📝 آنچه به زن ارزش می‌دهد قدرت تحول‌سازی و تغییر است و .... 📖 متن کامل در: 🌐 http://yon.ir/p1mpu ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📌وظایف طلبگی در کلام رهبری؛ مکرر خواندن منشور روحانیت امام ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #سخن_نگاشت 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢بشر با تمدن مدرن راه خود را گم کرد/ امکان تمدن نوین اسلامی 📌استاد اصغر طاهرزاده در کرسی آزاد اندیشی با موضوع «تمدن‌سازی یا تمدن‌زایی؟؛ پروژه یا پروسه؟»، گفت: 🔹بشر با تمدن مدرن راه خود را گم کرده و نیاز دارد به اقلیم معرفت برگردد و ما با انقلاب اسلامی از جهت تاریخی در این موقف ایستاده‌ایم تا نقش خود را در فضایی که ادیان ابراهیمی به بشر عرضه کرده‌اند ایفا کنیم. 🔹می‌گویند آزادی و دموکراسی برای شما نیست و خاستگاه آن غرب است و شما باید در بستر غرب خود را معنا کنید. اما ما دلایلی داریم که تفکر ما تمدنی است. 🔹همانطور که ما در نهضت مشروطه در مواجهه با جهان مدرن متوجه حضوری خاص در تاریخ خود شدیم و به نظامی پارلمانی جهت اداره کشور فکر کردیم، امروز می‌توانیم در مواجهه با جهان مدرن ولی در بستر انقلاب اسلامی جهان متمایزی را تجربه کنیم که آن تمدن نوین اسلامی است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://yon.ir/FuRY5 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #حوزه_رشته_علوم_تمدن_اسلامی #اصغر_طاهرزاده 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢پایگاه خبری - تحلیلی #مفتاح را در اینستاگرام دنبال کنید: 🌐 Http://instagram.com/meftaah_com _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢تفقه در شاخه‌های علوم اسلامی از دروازه «تفقه در احکام» می‌گذرد/ سه رسالت مهم حوزویان 📌حجت‌الاسلام‌ والمسلمین مجتبی الهی‌خراسانی در مراسم افتتاحیه دوره «شیوه پژوهش در فقه و اصول» در مدرسه علمیه آیت‌الله خویی(ره) مشهد، گفت: 🔹اگر کسی در تحقیقات فقه و اصول رشد نکند، امیدی به محقِّق‌شدن در رشته‌های دیگر هم نداشته باشد؛ زیرا که منطق استنباط را باید از طریق تحقیقات فقهی و اصولی آموخت. طلبه باید تجربه عملی استنباط و کارورزی فهم استدلالی معارف را در کار فقاهتی تجربه کند. 🔹تفقه در هرکدام از شاخه‌های علوم اسلامی از دروازه تفقه در احکام می‌گذرد. زیرا به هر دلیلی اگر کسی در فقه و اصول کسب تخصص نکند و در ابتدا تفقه را در مدل فقه تجربه نکند در رشته‌های دیگر هم به مرز تفقه نمی‌رسد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://yon.ir/UUvs8 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #حوزه_رشته_مبانی_علوم_انسانی_اسلامی #حجت‌الاسلام_الهی‌خراسانی 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢برنامه‌ریزی آموزشی شرط تحقق رسیدن به جایگاه حقیقی حوزه‌ها 📌حجت‌الاسلام محمدمهدی زردوزنیا، محقق و مدرس حوزه علمیه خراسان: 🔹حوزه‌های علمیه برای اینکه بتوانند جایگاه حقیقی خود را به واسطه توان مورد نیاز طلاب در جامعه داشته باشند نیازمند برنامه‌ریزی آموزشی هستند. 🔹حوزه‌های علمیه در برنامه‌ریزی آموزشی باید روش تدریس را مورد بازنگری قرار داده و متحول و اثر بخش کنند و با تغییر روش تدریس، توانایی و مهارت‌های لازم در طلاب را به وجود بیاورند تا آنها بتوانند نقش واقعی خود که مشاور عالی زندگی در جامعه است را پیگیری کنند و خدمات ضروری زندگی را براساس نظر خداوند متعال ارائه کنند. 🔹برای تغییر، باید نگرش‌ها تغییر کند وقتی طلبه بداند برای چه به حوزه آمده، در حوزه چه اتفاقی باید بیفتد، خروجی حوزه چه باید باشد و او بعداً باید چکار کند، اگر این ذهنیت اصلاح شود امید به تحول در ساحت‌ها و ایده‌های دیگر آن نیز است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://yon.ir/ffrkf ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #حجت‌الاسلام_زردوزنیا 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢درس خارج «فقه فرهنگ»/43؛ 📌فقه انتقاد باید تبیین شود/ طنزی که مستلزم استهزاء باشد، مردود است 🔹آیت‌الله محسن اراکی در درس خارج «فقه فرهنگ» مطرح کرد: 🔹گاهی طنز نقد اصلاحی است اما اگر این طنز استهزائی باشد اصلاً هنر نیست. اگر هنر، هنری باشد که به‌قصد استهزاء از یک شخصیتی به کار گرفته شود، ایراد دارد. 🔹بر اساس مسئله «جهر به سوء من القول» سخن بد گفتن یا بدگویی مطلقاً حرام است. ولی استثنائاتی دارد که استثنای آن ظالمان و جبارانی است که برای هیچ‌چیزِ مردم حرمت قائل نیستند. از این ظالمان و جباران استهزاء کردن اشکالی ندارد؛ اما اگر طنز برای انسان مؤمنی که در جامعه حرمت دارد مصداق استهزاء در حق مؤمن شود این از بزرگ‌ترین محرمات شرعی است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://yon.ir/zvbJs ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #حوزه_رشته_مبانی_علوم_انسانی_اسلامی #حوزه_رشته_جامعه_و_فرهنگ #آیت‌الله_اراکی 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📌وظایف طلبگی در کلام رهبری؛ افزایش معرفت مردم و تقویت گفتمانهای انقلابی ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #سخن_نگاشت 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com