💢فقه الحدیث؛ کلید فهم عمیق روایات اهل بیت(ع)
📌حجتالاسلام عباس پسندیده در مراسم رونمایی از «درسنامههای حدیثی»، با تأکید بر اینکه احادیث یک گنجینه گرانقدر است که قابلیت تولید دانش و طراحی یک زندگی خوب برای مردم را دارا است، گفت: فهم روایت به کلیدهایی احتیاج دارد که ما را به لایههای عمیق برساند و در اینجا مسئله «فقه الحدیث» معنا پیدا میکند.
🔹ما بدون در دست داشتن کلید فهم معارف دین، نه امکان استخراج تئوری از روایات را داریم و نه طراحی یک زندگی خوب بر اساس آن. از این نظر مسئله «فقه الحدیث» بسیار مهم است. کشور ما به جوانانی نیاز دارد که در معارف اهل بیت(ع) پژوهش کنند و هم در حوزه نظریهپردازی و هم در حوزه کاربردیسازی این معارف فعال باشند تا مردم بتوانند از ثمرات آن به خوبی بهره ببرند.
📖 متن کامل در:
🌐 http://yon.ir/YzD4M
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حوزه_رشته_مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#حجتالاسلام_پسندیده
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢نقش فهم تمدنی حضرت خدیجه(س) در اسلام/ تأمین ابعاد سختافزاری و نرمافزاری تمدن اسلامی
📌حجتالاسلام والمسلمین محمدجواد یاوری، عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع):
🔹هر تمدنی برای ایجاد و تقویت و پیشرفت، نیازمند بُعد نرمافزاری و سختافزاری است و تمدن اسلامی هم از این قاعده مستثنی نیست؛ همراهی، همفکری و همدردی حضرت خدیجه(س) با پیامبر(ص) و دلداریهای ایشان در سختیها و دشواریهای بسیار پیامبر(ص)، بُعد نرمافزاری این تمدن را تأمین کرد و بُعد سختافزاری تمدن نیز بر ثروتهای فراوان حضرت خدیجه(س) استوار شد.
🔹ایشان بر اساس فهم تمدنی، در هزینه اموالشان برای اسلام اولویتبندی داشت؛ این نگاه منظومهای به پیشرفت حرکتهای اجتماعی، اقتصادی و سیاسی بزرگ، درس مهمی است که برای هر جامعه اسلامی میتواند مفید باشد.
📖 متن کامل در:
🌐 http://yon.ir/PXU4G
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_رشته_تاریخ
#حجتالاسلام_یاوری
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢اشراف کافی به فقه عام پیششرط ورود به فقه تخصصی است/ هر چند دیر شروع کردهایم، ولی شتاب زده عمل نکنیم
📌حجتالاسلام والمسلمین محمد عشایری، مدرس سطوح عالی حوزه و استادیار جامعه المصطفی(ص) العالمیه، در گفتوگو با مفتاح، بیان کرد:
🔹به عقیده بنده کسی میتواند وارد فقه تخصصی شود که اشراف لازم و کافی بر ساختار و محتوای فقه عام داشته باشد. البته این اِشراف نه به معنای تخصص است و نه در حد آشنایی داشتن است، بلکه چیزی بین تخصص و آشنایی است. اگر این اِشراف اتفاق بیفتد خودش میتواند مهمترین منبع برای فقه تخصصی بشود.
🔹درباره تخصصی شدن فقه این تصور به وجود نیاید که فقه عام باید کنار گذاشته شود. بزرگان فقه عام باید باشند تا به مثابه حاملان این علم، آن را تبیین و ترویج کنند و ارتقا دهند، چون تخصصی شدن فقه بدین معناست که فقه تخصصی در کنار فقه عام بیاید نه اینکه جایگزین آن شود.
📖 متن کامل در:
🌐 http://yon.ir/nvv7p
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_رشته_مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#حجتالاسلام_عشایری
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢مهمترین رخدادهای حوزه در هفتهای که گذشت؛
📌حوزههای علمیه در هفتهی گذشته شاهد رویدادها و حوادث مختلف علمی، پژوهشی، سیاسی، دینی و... بودند؛ با مروری کوتاه به مهمترین این مسائل پرداخته شده است که برخی از عناوین آن به قرار ذیل است:
📝 مراجع به اجرای نادرست قانون بانکداری اسلامی انتقاد دارند
📝 جای خالی برخی مراجع تقلید در ویژهبرنامه ماه رمضان در رسانه ملی
📝 مبارزه با وهابیّت واجب عینی است
📝 تقویت بنیانهای معرفتی جامعه، رسالت مهم حوزه انقلابی است
📝 نتایج آزمون داوطلبان ورود به حوزه اعلام شد
📝 مخالفان حجاب محارب قرآن هستند
📝 رئیس جدید موسسه دائرة المعارف فقه اسلامی معارفه شد
📝 ارشاد مردم مهمترین رسالت روحانیت است
📝 اگر همه به وظایف خود عمل کنند به جامعه تمدنی نوین دست خواهیم یافت
📝 مسئول جدید دبیرخانه شورای عالی حوزههای علمیه معارفه شد
📝 آنچه به زن ارزش میدهد قدرت تحولسازی و تغییر است
و ....
📖 متن کامل در:
🌐 http://yon.ir/p1mpu
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢بشر با تمدن مدرن راه خود را گم کرد/ امکان تمدن نوین اسلامی
📌استاد اصغر طاهرزاده در کرسی آزاد اندیشی با موضوع «تمدنسازی یا تمدنزایی؟؛ پروژه یا پروسه؟»، گفت:
🔹بشر با تمدن مدرن راه خود را گم کرده و نیاز دارد به اقلیم معرفت برگردد و ما با انقلاب اسلامی از جهت تاریخی در این موقف ایستادهایم تا نقش خود را در فضایی که ادیان ابراهیمی به بشر عرضه کردهاند ایفا کنیم.
🔹میگویند آزادی و دموکراسی برای شما نیست و خاستگاه آن غرب است و شما باید در بستر غرب خود را معنا کنید. اما ما دلایلی داریم که تفکر ما تمدنی است.
🔹همانطور که ما در نهضت مشروطه در مواجهه با جهان مدرن متوجه حضوری خاص در تاریخ خود شدیم و به نظامی پارلمانی جهت اداره کشور فکر کردیم، امروز میتوانیم در مواجهه با جهان مدرن ولی در بستر انقلاب اسلامی جهان متمایزی را تجربه کنیم که آن تمدن نوین اسلامی است.
📖 متن کامل در:
🌐 http://yon.ir/FuRY5
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_رشته_علوم_تمدن_اسلامی
#اصغر_طاهرزاده
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢تفقه در شاخههای علوم اسلامی از دروازه «تفقه در احکام» میگذرد/ سه رسالت مهم حوزویان
📌حجتالاسلام والمسلمین مجتبی الهیخراسانی در مراسم افتتاحیه دوره «شیوه پژوهش در فقه و اصول» در مدرسه علمیه آیتالله خویی(ره) مشهد، گفت:
🔹اگر کسی در تحقیقات فقه و اصول رشد نکند، امیدی به محقِّقشدن در رشتههای دیگر هم نداشته باشد؛ زیرا که منطق استنباط را باید از طریق تحقیقات فقهی و اصولی آموخت. طلبه باید تجربه عملی استنباط و کارورزی فهم استدلالی معارف را در کار فقاهتی تجربه کند.
🔹تفقه در هرکدام از شاخههای علوم اسلامی از دروازه تفقه در احکام میگذرد. زیرا به هر دلیلی اگر کسی در فقه و اصول کسب تخصص نکند و در ابتدا تفقه را در مدل فقه تجربه نکند در رشتههای دیگر هم به مرز تفقه نمیرسد.
📖 متن کامل در:
🌐 http://yon.ir/UUvs8
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_رشته_مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#حجتالاسلام_الهیخراسانی
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢برنامهریزی آموزشی شرط تحقق رسیدن به جایگاه حقیقی حوزهها
📌حجتالاسلام محمدمهدی زردوزنیا، محقق و مدرس حوزه علمیه خراسان:
🔹حوزههای علمیه برای اینکه بتوانند جایگاه حقیقی خود را به واسطه توان مورد نیاز طلاب در جامعه داشته باشند نیازمند برنامهریزی آموزشی هستند.
🔹حوزههای علمیه در برنامهریزی آموزشی باید روش تدریس را مورد بازنگری قرار داده و متحول و اثر بخش کنند و با تغییر روش تدریس، توانایی و مهارتهای لازم در طلاب را به وجود بیاورند تا آنها بتوانند نقش واقعی خود که مشاور عالی زندگی در جامعه است را پیگیری کنند و خدمات ضروری زندگی را براساس نظر خداوند متعال ارائه کنند.
🔹برای تغییر، باید نگرشها تغییر کند وقتی طلبه بداند برای چه به حوزه آمده، در حوزه چه اتفاقی باید بیفتد، خروجی حوزه چه باید باشد و او بعداً باید چکار کند، اگر این ذهنیت اصلاح شود امید به تحول در ساحتها و ایدههای دیگر آن نیز است.
📖 متن کامل در:
🌐 http://yon.ir/ffrkf
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حجتالاسلام_زردوزنیا
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢درس خارج «فقه فرهنگ»/43؛
📌فقه انتقاد باید تبیین شود/ طنزی که مستلزم استهزاء باشد، مردود است
🔹آیتالله محسن اراکی در درس خارج «فقه فرهنگ» مطرح کرد:
🔹گاهی طنز نقد اصلاحی است اما اگر این طنز استهزائی باشد اصلاً هنر نیست. اگر هنر، هنری باشد که بهقصد استهزاء از یک شخصیتی به کار گرفته شود، ایراد دارد.
🔹بر اساس مسئله «جهر به سوء من القول» سخن بد گفتن یا بدگویی مطلقاً حرام است. ولی استثنائاتی دارد که استثنای آن ظالمان و جبارانی است که برای هیچچیزِ مردم حرمت قائل نیستند. از این ظالمان و جباران استهزاء کردن اشکالی ندارد؛ اما اگر طنز برای انسان مؤمنی که در جامعه حرمت دارد مصداق استهزاء در حق مؤمن شود این از بزرگترین محرمات شرعی است.
📖 متن کامل در:
🌐 http://yon.ir/zvbJs
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حوزه_رشته_مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#حوزه_رشته_جامعه_و_فرهنگ
#آیتالله_اراکی
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com