eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
8هزار دنبال‌کننده
10هزار عکس
459 ویدیو
295 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
💢نیازمند دانش تمدنی یعنی #علم_دینی و علوم انسانی اسلامی هستیم 📌حجت‌الاسلام سیدحسین حسینی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در گفت‌وگویی مطرح کرد: 🔹یکی از اصلی‌ترین عوامل و عناصر شکل‌گیری #تمدن_نوین_اسلامی، تلاش برای تولید و تحقق دانش تمدنی نوین است چه اینکه تمدن جهانی بدون رکن فرهنگ تمدنی و عنصر فرهنگ نیز بدون محتوای دانشی، محقق نخواهد شد و اگر آرمان نهایی، تمدن نوین اسلامی است، پس نیازمند دانش تمدنی متناسب با آن آرمان است که همان علم دینی و علوم انسانی اسلامی خواهد بود. 🔹چنین نیست که تمدن نوین اسلامی به یکباره ایجاد شود بلکه پس از تشکیل جامعه اسلامی و سپس جوامع اسلامی و تبدیل دولت ملت‌ها به دولت امت‌ها و ظهور مؤلفه‌های گوناگون جهانی آن، این امکان وجود دارد به تدریج، در لایه‌ها و بخش‌هایی، شاهد سرزدن تمدن نوین اسلامی باشیم. 📖 متن کامل در: 🌐 http://yon.ir/HFElR ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #حوزه_رشته_مبانی_علوم_انسانی_اسلامی #حجت‌الاسلام_حسینی 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢مهم‌ترین رخدادهای حوزه در هفته‌ای که گذشت؛ 📌حوزه‌های علمیه در هفته‌ی گذشته شاهد رویدادها و حوادث مختلف علمی، پژوهشی، سیاسی، دینی و... بودند؛ با مروری کوتاه به مهم‌ترین این مسائل پرداخته شده است که برخی از عناوین آن به قرار ذیل است: 📝 مکر و توطئه دشمنان همان روش‌های گذشته اما با رنگ و لعاب جديد است 📝 آیت‌الله محقق کابلی به دیدار حق شتافت 📝 شاهد بسترهای تنزل اخلاقی در شهرها هستیم 📝 تمدن‌سازی رسالت حساس و راهبردی حوزه‌های علمیه است 📝 عده‌ای تلاش دارند افراد زاویه دار بر سر کار بیایند 📝 هنجارشکنی سفارتخانه‌ها قابل تحمل نیست 📝 تهیه فیلم و عکس از متظاهرین به فحشاء و معصیت مصداق اشاعه فحشاء است؟ 📝 تخریب بقیع از نظر دینی، انسانی و عقلی حرکتی پلید بود 📝 خرابکاری برخی مسئولین به نام نظام اسلامی‌ موجب شهادت روحانیون می‌شود 📝 کتاب «الگوهای اخلاقی طلبه مطلوب» رونمایی شد 📝 زوایای کمتر دیده شده از فقه حکومتی 📝 ۳۱ خرداد ۹۸، آخرین مهلت ارسال آثار به همایش کتاب سال حوزه 📝 امید ما در مسائل فرهنگی به طلاب جوان است 📝 ۲۰ هزار مراجعه به مرکز مشاوره جامعه‌الزهرا(س) از سال ۹۳ تاکنون و .... 📖 متن کامل در: 🌐 http://yon.ir/ieR7Y ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢روش #اجتهاد روایت محور و فقاهت مدار و اهتمام به مسائل #مستحدثه 📌حجت‌الاسلام علی نصیری، رئیس مؤسسه معارف وحی و خرد: 🔹در روش اجتهاد رایج که محور اصلی مباحث فقهی بررسی دیدگاه‌های فقهی فقیهان است، مباحث مستحدثه و نوپدید مورد غفلت قرار می‌گیرد؛ راز اصلی این غفلت، آن است که مدار و محور اصلی گفتگوی فقهیان ما در روش رایج روایات اهل بیت(ع) نیست. 🔹در روش اجتهادی «روایت محور و فقاهت مدار»؛ بررسی و واکاوای مستقیم روایات بدان معناست که هر آنچه در سیره قولی و عملی اهل بیت(ع) بازتاب یافته مورد بررسی همه جانبه فقیه قرار می‌گیرد و از آنجا که اهل بیت(ع) با نگاه جامع نگر و جهان شمول بسیاری از مبانی و زیرساخت‌های استخراج و اصطیاد آموزه‌های فقهی را در اختیار مخاطبان خود قرار دادند، روش اجتهادی «روایت محور و فقاهت مدار» بسترهای لازم برای استخراج مسائل فقهی حتی در زمینه مسائل مستحدثه را در اختیار فقیه می‌گذارد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://yon.ir/nnx62 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #حوزه_رشته_مبانی_علوم_انسانی_اسلامی #حجت‌الاسلام_نصیری 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢حیات و بالندگی حوزه به نقد است/ پیامدهای غفلت طلاب و روحانیون از خانواده 📌حجت‌الاسلام والمسلمین هادی حسین خانی، عضو هیأت علمی گروه اخلاق مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در گفت‌وگویی مطرح کرد: 🔹غفلت طلاب از خانواده پیامدهایی را به دنبال دارد؛ در برخی موارد دیده می‌شود که فرزندان طلاب تمایلی به طلبگی ندارند یا این که دختران طلبه کمتر حاضر هستند با طلبه ازدواج کنند که ناشی از عملکرد پدر است که موجب شده است فرزندان از طلبگی سرخورده شوند؛ همچنین فعالیت زیاد طلبه ممکن است نقش نظارتی پدر را کاهش داده و مسیرهایی برای فرزندان گشوده شود که مناسب نیستند و زوایای فکری، اعتقادی و رفتاری نامناسب برای فرزندان ایجاد شود. 🔹طلبه باید بداند که رسیدگی کمتر به خانواده ممکن است اصل طلبگی را تحت‌الشعاع قرار دهد زیرا اگر طلبه بخواهد زمان زیادی برای فعالیتهای حوزوی صرف کند ممکن است در آینده مجبور شود طلبگی را کنار گذاشته تا به مشکلات خانوادگی رسیدگی کند. 🔹اگر بخواهیم شاهد ارتقاء علمی حوزه باشیم باید اجازه دهیم طلاب سخنان خود را بیان کنند و اساتید نیز مطالب را با حلم گوش دهند و اگر لازم باشد نقد کنند یا نپذیرند. نقد طلاب نیز باید در کمال احترام و تکریم بزرگان حوزه باشد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://yon.ir/tkjUW ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #حجت‌الاسلام_حسین‌خانی #حوزه_علمیه 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢رابطه #علم_و_دین در تاریخ معاصر/ علم جدید در محیطی دین‌باور شروع شد 📌دکتر مهدی گلشنی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفتگویی، با بیان اینکه علم جدید در محیطی دین‌باور شروع شد و بنیانگذاران علم جدید مطالعۀ طبیعت را یک عبادت می‌دانستند، تصریح کرد: اما کم کم مکاتبی که فقط برای یافته‌های حاصل از تجارب حسّی، شأن قائل بودند نضج گرفتند و پیشرفت نسبتاً سریع علم جدید، در بُعد نظری و بُعد عملی، موقعیت این گونه مکاتب را تقویت کرد. 🔹با ظهور پوزیتیویسم و داروینیسم در قرن نوزدهم و فرویدیسم در نیمۀ اول قرن بیستم و پوزیتیویسم منطقی در دهۀ ۱۹۲۰، دین شأن خود را در محافل علمی از دست داد و بعضی پیش‌بینی کردند که در قرن بیستم دین به کلی از صحنۀ علم خارج خواهد شد. 🔹برخلاف وعدۀ بسیاری از عالمان در اول قرن بیستم، دین نه تنها از صحنۀ زندگی بشر بیرون نرفته، بلکه با قوتی بس بیشتر به صحنۀ زندگی انسان‌ها بازگشته است و ما درگیر شدن بسیاری از عالمان برجستۀ زمان‌مان را در پاسخگویی به شبهات ملحدان و ماده‌گرایان می‌بینیم، اما متأسفانه این نسیم مثبت به دیار ما نرسیده است و سکولاریسم در محیطهای علمی ما تقویت شده است و البته این به علت غفلت دانشگاهیان مسلمان و غالب نخبگان حوزوی بوده است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://yon.ir/LL0Lb ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #حوزه_رشته_مبانی_علوم_انسانی_اسلامی #مهدی_گلشنی 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢پایگاه خبری - تحلیلی #مفتاح را در اینستاگرام دنبال کنید: 🌐 Http://instagram.com/meftaah_com _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢درس خارج #فقه_فرهنگ/۴۶؛ 📌شروط «امر به معروف و نهی از منکر» در دارالاسلام و دارالکفر 🔹آیت‌الله محسن اراکی در «درس خارج فقه فرهنگ» مطرح کرد: 🔹ما در دار الکفر تکلیف به اجرای حدود نداریم و مکلف به اجرای حدود نیستیم. جای اجرای حدود دار الاسلام و آن‌وقتی است که حکومت مقتدری سرکار باشد. 🔹یکی از شروط وجوب امر به ‌معروف و نهی از منکر، احتمال تأثیر دادن است. گاهی بعضی افراد خیال می‌کنند احتمال تأثیر یعنی همین نهیی که می‌کنند تا گفتند نکن بگوید چشم انجام نمی‌دهم. مراد از احتمال تأثیر دادن این نیست بلکه مراد از آن، این است که در شرایطی که اگر من نهی کنم، دیگری هم نهی کند و سومی هم نهی کند. به‌هرحال اگر نهی شیوع پیدا کند اثر می‌کند، این احتمال تأثیر است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://yon.ir/kw7Dn ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #حوزه_رشته_مبانی_علوم_انسانی_اسلامی #حوزه_رشته_جامعه_و_فرهنگ #آیت‌الله_اراکی 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢ساختار فقه کنونی ساختار #فقه_حکومتی نیست/ کتاب‌های فقهی باید بر مبنای حضور #ولی_‌فقیه مبسوط‌ الید بازنویسی شوند 📌حجت‌الاسلام والمسلمین جواد حبیبی‌تبار از اساتید فقه جزائی کشور در نشست علمی «نقد ساختار کنونی فقه» که در دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار شد، مطرح کرد: 🔹 تقریباً تا پایان سه قرن اول از تاریخ فقه شیعی، فقه دارای تبویب به معنای خاص کلمه نبوده است. اجتهاد در آن زمان حفظ، فهم و نگهداری احادیث شیعه بوده است. 🔹 عمده‌ترین شروع در تبویب فقه شیعه مربوط به قرن پنجم است. نقطه آغازین آن را می‌توان در کتاب «المراسم» جست‌وجو کرد. 🔹 مرحوم محقق حلی در «شرایع» تقسیم رباعی را مطرح کرده‌اند که در حقیقت مبنا و پایه‌ی تقسیمات فقهی امروزه متخذ از همین تبویب است. بنابراین آنچه امروزه در کتاب‌های فقهی می‌بینیم، مبدأش محقق حلی است. 🔹باید بازنویسی در متون داشته باشیم تا ارائه محتوا به سهولت صورت گیرد، سپس مانند سایر مراکز آکادمیک دنیا درس متون هم داشته باشیم. این‌که طلاب بخاطر سختی و پیچیدگی متن از فهم محتوا باز می‌مانند، آسیب است. اکنون فرع در حال گرفتن جای اصل بوده و فرع همان آشنایی با متن است. 🔹 پس از صدها سال آرزو کشیدن به حکومت فقه شیعی در کشور رسیده‌ایم که ولی فقیه مبسوط‌ الید حضور دارد. ولی متأسفانه ساختار فقهی ما اکنون ساختار فقه حکومتی نیست، یعنی خروجی آن برای اداره اجتماع، ادارات، سیاست، امنیت، اقتصاد و... نیست. 📖 متن کامل در: 🌐 http://yon.ir/OdMXm #حوزه_رشته_مبانی_علوم_انسانی_اسلامی #حجت‌الاسلام_حبیبی‌تبار 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢در نشست علمی؛ 📌«تمدن نوین اسلامی در آیینه تقریب با تأکید بر اندیشه‌های مقام معظم رهبری» بررسی می‌شود 👤با حضور: حجت‌الاسلام محمدحسین مختاری، محمد اسحاقی، محسن پاک‌آیین و فرزاد جهان‌بین 🗓زمان برگزاری: چهارشنبه ۲۹ خردادماه، از ساعت ۱۰:۳۰ الی ۱۳ 💠مکان برگزاری: دانشگاه مذاهب اسلامی _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢مبانی فقه اسلامی در یک کتاب؛ 📌تصحیح و تحقیق #غایة_البادی_فی_شرح_المبادی 👤مصحح و محقق: غلامرضا جمشیدنژاد اول 📚تعداد صفحات: ۳۲۸ 📖 اطلاعات بیشتر: 🌐 http://yon.ir/bZj5L ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #علوم_انسانی_اسلامی #غلامرضا_جمشیدنژاد_اول #معرفی_کتاب 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢سرانه بسیار پایین #تبلیغ_دین نسبت به جمعیت و نیاز کشور 📌حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا پیروزمند، عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی در گفت‌وگویی، مطرح کرد: 🔹جذب و تربیت مبلغ مسئله‌ای است که بعد از انقلاب رشد چشمگیری داشته، اما سرانه آن نسبت به جمعیت و نیاز کشور، بسیار پایین است و عمده این کمبود هم به تقویت حوزه‌های علمیه معطوف می‌شود. 🔹در حوزه‌های علمیه دو جنبه در خصوص تبلیغ دینی وجود دارد: یک وضعیت منفی و دوم وضعیت مثبتی است که شاهد آن هستیم. اولا یک ظرفیت پاک، ناب و قابل بهره‌برداری در حوزه‌های علمیه در عرصه تبلیغ دینی وجود دارد که استفاده حداکثری از این وضعیت نمی‌شود؛ وضعیت ویژه دیگری که بعد از انقلاب در رابطه با حوزه‌های علمیه شاهد بودیم، این بود که سعی شد تا تبلیغ دین سازمان یافته‌تر اتفاق بیفتد. 🔹افزایش کمی و کیفی ورودی‌های حوزه‌های علمیه مسئله مهمی است که باید، مسئولین سیاست‌گذارای فرهنگی و خانواده‌ها در قبال این موضوع احساس مسئولیت کنند؛ همه باید تشویق و بسترسازی کنند تا افراد مستعد وارد این مسیر شوند و در یک فرایند صحیح پرورش کافی پیدا کنند تا بتوانند اثرگذاری داشته باشند. 📖 متن کامل در: 🌐 http://yon.ir/VSccb ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #جامعه_و_فرهنگ #حجت‌الاسلام_پیروزمند #گفتگو #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢نرم‌افزار «#موسوعه_فقه_شیعه_و_فقه_مقارن» تولید شد 📌نرم‌افزار موسوعه فقه شیعه و فقه مقارن با متن کامل ۹ عنوان اثر فقهی در ۲۹۴ مجلد، به زبان عربی و فارسی در موضوعات متنوع، به همت مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی(نور)، تولید و به‌زودی در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد. 🔹از جمله کتاب‌های ارائه شده در موسوعه فقه شیعه و فقه مقارن می‌توان به «موسوعة الفقه الإسلامی المقارن (۸ جلد) و موسوعة الفقه الإسلامی طبقاً لمذهب اهل‌البیت (۳۵ جلد)»، همچنین کتب «جواهر الکلام فی ثوبه الجدید (۲۰ جلد)، معجم فقه الجواهر (۶ جلد)، المعجم الفقهی لکتب الشیخ الطوسی (۶ جلد)، المنهاج «مجلة اسلامیة ـ فکریة ـ فصلیة» (۷۶ شماره ـ عربی)، فقه اهل البیت (۷۱ شماره ـ عربی) اشاره کرد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://yon.ir/moCsa ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #مبانی_علوم_انسانی_اسلامی #معرفی_آثار #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com