eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
8هزار دنبال‌کننده
9.4هزار عکس
427 ویدیو
295 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
💢بدون فقه کلان نمی‌توانیم علوم انسانی اسلامی داشته باشیم 📌آیت‌الله محسن اراکی، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب در گفت‌وگویی، مطرح کرد: 🔰اساسا بدون فقه کلان نمی‌توانیم علوم انسانی اسلامی داشته باشیم چون بستر سیر دینی علوم انسانی اسلامی، فقه کلان است. 🔰فقه کلان یعنی فقهی که جهت‌گیری رفتارهای کلان را در جامعه مدیریت می‌کند، ما بر اساس چنین فقهی است که می‌توانیم علوم انسانی اسلامی داشته باشیم، برای مثال نمی‌توانیم روان‌شناسی اسلامی داشته باشیم بدون آنکه فقه رفتار انسانی را تعریف کرده باشیم. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/news/2913464 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #مبانی_علوم_انسانی_اسلامی #آیت_الله_اراکی #گفتگو #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢«مجموعه گفتارهای فقه رسانه و ارتباطات» منتشر شد 📌کتاب «مجموعه گفتارهای فقه رسانه و ارتباطات» تألیف حجت‌الاسلام والمسلمین علی نهاوندی در دو جلد تحقیق شده است. 🔰این اثر به بررسی مبانی، مسائل و احکام فقهی پدیده‌های رسانه‌ای می‌پردازد و می‌کوشد تا تفقه در عرصه ارتباطات و رسانه را تبیین کرده و به سوی شکل‌دهی روشمند تفقه در رسانه و ارتباطات گام بردارد. 🔰جلد اول در ۳۸۳ صفحه و جلد دوم در ۳۲۸ صفحه در قطع وزیری از سوی انتشارات به‌نشر آستان قدس رضوی به زینت طبع آراسته و روانه بازار علم و فرهنگ شده است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/news/2913467 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #مبانی_علوم_انسانی_اسلامی #جامعه_و_فرهنگ #معرفی_کتاب #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢ارتباط دو سویه علم «فقه» و «تفسیر» با یک‌دیگر/ چه ایرادی دارد قواعد فقهیه علم مستقل باشند 📌آیت‌الله علی اکبر سیفی مازندرانی، استاد برجسته حوزه علمیه قم در درس خارج «مسائل مستحدثه» مطرح کرد: 🔹ماهیت تفسیر قرآن چیزی جز فهم مراد الله نیست. در فقه نیز فقیه در مقام اجتهاد و استنباط به یک روایات، مراد الله را استخراج می‌کند. 🔹بدون شک از اهم ادله علم اصول، کتاب بوده و این نشان دهنده علاقه علم فقه به تفسیر قرآن است. به همین دلیل فقیه باید مضمون و مدلول کتاب را بداند. 🔹دلیل علاقه مهم فقه به تفسیر قرآن، نفس حجیت آیات قرآن در استنباط احکام فقهی است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/news/2913473 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #مبانی_علوم_انسانی_اسلامی #آیت_الله_سیفی_مازندرانی #درس_خارج #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢فتوای حرمت سلاح هسته‌ای مبانی قرآنی، روایی و عقلانی دارد 📌حجت‌الاسلام والمسلمین خالد الغفوری، سردبیر مجله فقه اهل بیت(ع) در گفت‌وگویی، ضمن تشریح مبانی قرآنی، روایی و عقلانی فتوای حرمت سلاح هسته‌ای مقام معظم رهبری، اظهار کرد: 🔰با توجه به مخاطرات نگهداری و استفاده از سلاح هسته‌ای تولید و انباشت آن نه به لحاظ عناوین اولیه و نه ثانویه فقهی قابل دفاع نیست. 🔰اعلام حرمت تولید سلاح هسته‌ای اگر چه موضع روشن و تغییرناپذیر است، ولی این فتوا سبب مثبت‌نگری کشورهای دیگر به فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای ایران است و اگر فتاوایی بر خلاف آن وجود داشته باشد، موجب ایجاد نگاه منفی می‌شود. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/news/3013475 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #مبانی_علوم_انسانی_اسلامی #حجت_الاسلام_خالدالغفوری #گفتگو #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢دین‌گریزی حاصل تجزیه عقلانیت دینی است/ «فقر معنویت» هدیه جامعه مدرن به بشریت 📌جمیله علم الهدی عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی در سمینار بین‌المللی «اسلام معاصر» که در دانشگاه جامع اسلامی رادن فتح اندونزی برگزار شد طی سخنانی به بررسی موضوع «ارتقاء تربیت شهروندی به کمک تبیین تعالیم دینی» پرداخت. 🔰تفکیک مدنیت از دیانت حاصل تفکیک معنویت از عقلانیت است که سبب شده علم، فناوری، سیاست و اقتصاد، اموری عقلانی ولی فارغ از معنویت و ایمان باشند. 🔰به نظر می‌رسد تلفیق معنویت و عقلانیت و زیبایی می‌تواند به شکل‌گیری و توسعه روایتی از تعلیم و تربیت کمک کند که ساحت‌های مختلف زندگی انسان را در بر گرفته، تربیت علمی را به تربیت هنری، تربیت بدنی، تربیت دینی، تربیت اقتصادی گره بزند و در مجموع همه این عرصه‌های تربیتی را ارتقا بخشد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/news/3013480 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #علوم_تربیتی #جمیله_علم_الهدی #همایش 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢مقتل‌شناسی در سه قرن نخست هجری/ مؤثرترین مقاتل بین شیعه و سنی کدام‌اند 📌حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا هدایت‌پناه، عضو گروه تاریخ پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، در نشستی با «موضوع مقتل‌شناسی سه قرن نخست هجری»، عنوان کرد: 🔰درباره مقاتل عاشورا سه دسته اطلاعات وجود دارد که گزارش‌های مربوط به قیام امام حسین(ع) را به ما می‌رسانند. یک دسته از گزارش‌ها؛ مقاتل تک‌نگاری، یک دسته مقاتل عمومی و یک دسته مقاتلی هستند که در تواریخ عمومی یا تراجم و انساب‌نگاری عمومی ارائه شده است. 🔰مقاتل تک‌نگاری سه قرن نخست هجری، جمعاً نزدیک ۲۰ مقتل هستند که از بین آنها ۱۳ مقتل از نظر تبارشناسی، مهم‌ترین اطلاعات مربوط به قیام امام حسین(ع) را ارائه داده و از این تعداد هم چهار، پنج مقتل اساسی‌ترین اطلاعات را به ما می‌دهند. 🔰غالب اطلاعات ما درباره اهل بیت(ع) از کتاب ارشاد شیخ مفید است؛ قدیمی‌ترین و جامع‌ترین کتاب تاریخ عمومی اهل بیت(ع) ارشاد شیخ مفید بوده و پشتوانه شیخ مفید، نزدیک ۲۰۰ سال تاریخ نگاری شیعه است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/news/3013488 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #تاریخ_و_سیره #حجت_الاسلام_هدایت_پناه #نشست_علمی #خوزستان 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📌 می‌توان در حوزه زنان و خانواده ائتلاف‌های بزرگ مذهبی ایجاد کرد/ برنامه‌ریزی نادرست؛ عامل اصلی تضعیف حوزه علمیه خواهران 💢 دکتر فریبا علاسوند، عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده در گفت‌وگویی، عنوان کرد: 🔰 می‌توانیم در حوزه زنان و خانواده ائتلاف‌های بزرگ مذهبی ایجاد کنیم. ولی مدلی برای حضور هرگونه مبلغ در خارج از کشور و به ویژه زنان وجود ندارد. این در حالی است که دنیا آماده فهمیدن تفکر شیعه است، هرچند به دنبال شیعه شدن نباشد. 🔰 در بین برنامه‌ریزان کسانی را داشتیم که در جلساتشان در ۲۰ سال گذشته می‌گفتند لازم نیست خانم‌ها فلسفه بخوانند و...، تک تک این جملات در هدف‌گذاری حوزه‌های علمیه و برنامه‌ریزی و تغییر کتاب‌ها و متونشان، در ریل‌گذاری کلانی که در مجموع حوزه خواهران را تضعیف کرد نقش داشت. 🔰 هر زنی که تحصیلات دارد و خانواده را هم نگه داشته ابرقهرمان است، والله این کار آسانی نیست؛ به دنبال تحصیل باشی و بچه و همسر داشته باشی و زندگی به سامان باشد. اگر یک خانمی بتواند خودش این کارها را انجام دهد ابرقهرمان است، البته نه اینکه ۱۰ کارگر داشته باشد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/news/3013494 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #زنان_و_خانواده #علاسوند #گفتگو #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📌 تمدن‌سازی یعنی عینیت‌بخشی به اسلام اجتماعی با بضاعت‌های عصر غیبت 🔻 حجت الاسلام والمسلمین رضا غلامی در همایش بین‌المللی اربعین در آینده روشن بشریت: ✅ تمدن سازی بدون وجود یک دستگاه فکریِ اسلامی پرقدرت، روشن بینانه و کارآمد میسر نیست. بنده از این دستگاه فکری به علوم انسانیِ اسلامی تعبیر کنم و تا وقتی نتوانیم علوم انسانیِ اسلامی را به مرحله بلوغ برسانیم، صحبت کردن از تمدن نوین اسلامی به شوخی شباهت دارد. ✅ متأسفانه این روزها شاهد خنثی سازی تلاش‌های مؤثر در عرصه علوم انسانیِ اسلامی از سوی برخی مسئولان هستیم. نمی‌توان انکار کرد که بعضی از مسئولین و متولیان امور قادر به فهم و درک عمیق اهمیت علوم انسانیِ اسلامی و مسیر شکل گیری و تکامل آن نیستند و همین امر روند رشد علوم انسانیِ اسلامی را با اختلال روبرو کرده است. ✅ زیست بوم تمامی فعالیت های دینی من جمله علوم انسانیِ اسلامی در هر سطح و قواره‌ای ایمان اسلامی است و جدای از آنکه بدون ایمان عمل صالح بالا نمی‌رود، بدون ایمان روح اسلام در پیکر جامعه، دولت و تمدن اسلامی حضور ندارد. بنابراین، یکی از نیازهای ضروری برای ورود به ساحت تمدنی، ارتقاء ایمان در همه سطوح جامعه است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/news/3013499 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #علوم_تمدن_اسلامی #حجت_الاسلام_غلامی #همایش #کربلا 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢شماره جدید دوفصلنامه علمی پژوهشی «پژوهشنامه حقوق اسلامی» روانه بازار نشر شد 📌چهل و نهمین شماره دوفصلنامه علمی پژوهشی «پژوهشنامه حقوق اسلامی» ویژه بهار و تابستان ۹۸ به صاحب‌امتیازی دانشگاه امام صادق(ع) و مدیرمسئولی علی غلامی منتشر شد. 🔰عناوین مقالات بدین شرح است: 🔹علت‌شناسی جرایم با انگیزه مذهبی 🔹تاثیر ارتکاب فعل نامشروع زیان‌دیده بر مسئولیت مدنی در فقه امامیه و حقوق ایران 🔹سیاست‌های پاسخ‌دهی جنایی در قبال جرایم ارتکابی علیه ناتوانان و حمایت‌های کیفری؛ قضایی و فراقضایی افتراقی از آنان 🔹تحلیل فقهی بازار بین‌المللی فارکس با تکیه بر ممنوعیت آن در قوانین ایران 🔹واکاوی استقلال مالی موسسات عمومی غیردولتی از منظر حقوق مالیه عمومی 🔹الگوی مطلوب رویکرد فقهی حقوقی در حدود دخالت دولت در مالکیت خصوصی 🔹نقش تعدد اسباب در تحقق مسئولیت ضمیمه‌ای 🔹جرم‌انگاری ترک انفاق در فقه و حقوق ایران با نگاهی به فقه اهل سنت 🔹واکاوی جرم‌انگاری ترک فعل در تقابل دو اصل خودمداری و رفاه 🔹نجات از درون (Bail-in): امکان‌سنجی حقوقی و اقتصادی بکارگیری ابزار «نجات از درون» در نظام بانکداری بدون ربا ایران 🔹قابلیت مطالبه خسارت ناشی از کاهش ارزش ثمن در صورت فسخ قرارداد 🔹قصد متعاملین در قراردادهای هوشمند: شرایط اعتبار و شیوه احراز آن 📖 اطلاعات بیشتر در: 🌐 http://meftaah.com/news/0113503 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #حقوق #معرفی_نشریه #تهران 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ انتقاد از تعطیلات زیاد حوزه/ برگزاری اجلاسیه اساتید در آبان ماه 🔰 در دیدار حضرت آیت‌الله سبحانی و مدیر حوزه‌های علمیه مطرح شد؛ 🔹 نباید اجازه داد طرح تعطیلی پنجشنبه‌ها تصویب شود، چون کشور متضرر می‌شود. 🔹 متأسفانه بهترین روزهای سال از نظر خوشی آب و هوا به دلیل تعطیلات از بین می‌رود و تعطیلات عید بهترین وقت درس است. 🔹 آیت‌الله اعرافی؛ مدیری روشن، متفکر و طراح است. 🔸 امسال 5 هزار طلبه در طرح هدایت علمی حضور دارند و طبق سنت حوزه آزاد به انتخاب استاد می‌پردازند. 🔸 در فاصله دو ساله با این طرح، سطح نمرات و دروس طلاب بهتر شده است. 🔸 امسال 23 آبان(16 ربیع) اجلاسیه اساتید سطوح عالی و درس خارج حوزه در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار می‌شود. 📕 کتاب‌های حضرت آیت‌الله سبحانی در همه پایه‌های تحصیلی در حوزه‌های علمیه به جز پایه سطح تدریس می‌شود که نشان دهنده نقش پر رنگ و حیاتی مراجع عظام در پویایی حوزه‌های علمیه است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/news/0113508 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #حوزه_علمیه #آیت_الله_سبحانی #آیت_الله_اعرافی #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢«کلان‌هویت اربعین»، طلیعه تمدن اسلامی است 🔰احمد نادری، رئیس مؤسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران در یادداشتی به تأثیر راه‌پیمایی اربعین بر مناسبات هویتی و ژئوپلتیک دنیا پرداخته است: 🔹اربعین و کلان هویت مبتنی بر مناسبات مقاومت، شکل جدیدی از معادلات مبتنی بر ژئوکالچر و تمدن محوریِ آن است. 🔹پدیده اربعین سمبل گذار جهان به نوعی نظم نوین چندقطبی مبتنی بر بازیگری تمدن‌هاست و تمدن اسلامی و جغرافیای عظیم آن نقشی جدی در معادلات آینده جهان خواهد داشت. 🔹گفتمان مقاومت فرهنگی-هویتی اربعین، نشان از مقاومت در برابر دو پدیده دارد: مقاومت در مقابل زندگی روزمره (بعد فردی) از سویی؛ و مقاومت در برابر جهانی شدن فرهنگی نئولیبرال از سوی دیگر. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/news/0113512 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #علوم_تمدن_اسلامی #احمد_نادری #یادداشت #تهران 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📌 برخی از فقها بر این باورند که حکم قاضی فصل الخطاب است 🔻 آیت‌الله رشاد در درس خارج «فقه القضاء»: 🔰 ترکیب «فقه‌القضاء» ترکیب اضافی است و برای تبیین معنای آن می‌بایست نخست بر روی دو کلمه «فقه» و «قضاء» تمرکز و سپس معنی مرکب را تبیین کرد. 🔰 تعریف فقه؛ فقه نظام زیستی جامع مشتمل بر نظام‌های فرعی است که از منابع اسلامی با کاربست روش معتبر شرعی استنباط می‌شود، برای تدبیر عرصه‌های حیات بشر از جهت حقوق و تکالیف. 🔰 معنای کلمه «قضاء»؛ اصحاب علم لغت برای کلمه «قضاء» معانی گوناگونی را در کتب لغت ذکر کرده‌اند. ولی در غالب این کاربردها یک عنصر وجود دارد و آن قطعیت است. از این جهت است که گفته‌اند: قاضی می‌بُرد، تمام می‌کند و سخن او قطعی است. 🔰 حتی بعضی در معنای لغوی واژه گنجانده‌اند که نباید با حکم قاضی مخالفت شود و کسی حق نقض حکم قاضی را ندارد چرا که قطعی و تمام است و فقهاء هم غالباً این‌گونه فتوا می‌دهند که کسی حق ندارد حکم قاضی را نقض کند و یا حتی بعضی بر این باورند که ولی امر هم نمی‌تواند حکم قاضی را نقض کند تا چه رسد به رییس قوه‌قضاییه. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/news/0113517 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #حقوق #آیت_الله_رشاد #درس_خارج #تهران 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 مرکز دانش بازی‌های رایانه‌ای(مدبر) برگزار می کند؛ 🔰 درس فقه تربیتی «بازی‌های رایانه‌ای» 📕 درس فقه تربیتی «بازی‌های رایانه‌ای» به منظور بررسی روش فقهی در مدرسه امام موسی کاظم(ع) برگزار می‌شود. 📕 استاد این دوره حجت‎الاسلام علی زینتی است که به بررسی نوع ارتباط مباحث تربیتی با بازی‌های رایانه‌ای و تبیین ضوابط بازی‌های رایانه‌ای با استفاده از روش فقهی می‌پردازد. ✅ این درس روزهای شنبه و یکشنبه از ساعت 8:15 تا 9 صبح و روزهای پنجشنبه از ساعت 7 تا 8:30 در مدرسه امام کاظم(ع)، ساختمان امام رضا(ع)، طبقه دوم، مدرس 219 برگزار می‌شود. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/news/0113521 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ فعالیت تبلیغی ۳۳۰۰ مبلغ به همراه خانواده در طرح هجرت 💯 حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن نبوی، معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه خبر داد؛ 🔹🔹 در طرح هجرت سه هزار و ۳۰۰ روحانی همراه با خانواده خود در مناطق مختلف کشور مستقر شده و به اقامه نماز جماعت، تبلیغ و سخنرانی برای مردم می‌پردازند. 🔹🔹 دو هزار و ۶۵۰ مبلغ در طرح مدارس امین حضور دارند. در این مدارس برنامه‌های فرهنگی از جمله اقامه نماز جماعت از سوی مبلغان اعزامی حوزه برگزار می‌شود. 🔹🔹 در طرح «پیوند آسمانی» مبلغان درباره ترویج فرهنگ ازدواج آسان و جلوگیری از بروز آسیب‌های اجتماعی نظیر طلاق، آگاهی‌های لازم را به مردم و خانواده‌ها می‌دهند که جزء رسالت ذاتی حوزه و روحانیت است. 🔹🔹 مبلغان و روحانیت افزون‌بر اینکه تعداد زیادی به صورت فردی در مراسم اربعین حضور داشتند، در قالب کاروان‌های مختلف نیز از حوزه خواهران و برادران مشارکت کردند. 🌐 متن کامل در: http://meftaah.com/news/0113524 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #حوزه_علمیه #حجت_الاسلام_نبوی #گفتگو #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
معصومی نیا.gif
1.4M
💠 در حال برگزاری است؛ 💢 درس‌گفتار نظام‌های اسلامی ✍️ موضوع: خطوط کلی اندیشه اقتصادی شهید صدر 👤 استاد غلامعلی معصومی‌نیا 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
عشایری.gif
1.24M
💠 در حال برگزاری است؛ 💢 درس‌گفتار نظام‌های اسلامی ✍️ موضوع: روش‌شناسی اجتهاد 👤 استاد محمد عشایری 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢مدرنیسم و پست‌مدرنیسم؛ دو روی یک سکه 📌آیت‌الله محمدحسین ملک‌زاده، استاد حوزه علمیه، در سلسله جلسات علمی بررسی هرمنوتیک و هرمنوتیست‌ها، گفت: 🔹برخی روشنفکران بی‌انصاف در غرب جستجو می‌کنند و هر چه را که ضداسلام و سنت تعلیمی اسلامی و حوزوی است، می‌یابند و آن را غنی‌سازی کرده و صیقل می‌دهند تا بزعم خودشان حوزه را زیر سؤال ببرند و بگویند حوزه با این مسائل آشنا نیست و از آن گریزان است، در حالی که پاسخ آن‌ها در همان غرب وجود دارد. 🔹مدرنیسم و پست مدرنیسم دو روی یک سکه هستند و در نقد آن نقطه عزیمت ما سنت اسلامی است. برای کسانی که در حوزه می‌خواهند با این مباحث آشنایی پیدا کنند، نباید با غموض و پیچیدگی این مطالب بیان شود، بلکه باید با زبانی ساده مطرح شود. 🌐 متن کامل در: http://meftaah.com/news/0213527 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #مبانی_علوم_انسانی_اسلامی #آیت_الله_ملک_زاده #نشست_علمی #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📌 حمایت از پایان‌نامه‌های موضوع شناسی 🔰 مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی در نظر دارد از تعدادی پایان‌نامه‌ حوزوی سطح 3 و 4 حمایت کند. 🔻🔻مهم‌ترین اولویت‌ها: 🔹 حکومتی بودن؛ موضوعاتی که مربوط به مسائل حکومت اسلامی باشد و گرهی از مشکالت نهادها و سازمان‌های نظام اسلامی را باز کند. 🔹 مستحدثه بودن؛ موضوعات مستحدثه از اولویت بیشتری برخوردارند. 🔹 متقاضی داشتن؛ موضوعات که از طرف دفاتر مراجع عظام تقلید و یا سازمان‌ها و مراکز دولتی درخواست شود. ☎️ اطلاعات بیشتر: 02532936045 داخلی 109 🌐 سایت: http://mozooshenasi.ir ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📌 شهید مصطفی خمینی؛ نابغه‌ای در علوم اسلامی/ مدعیان مرجعیت از زندگی ایشان الگو بگیرند 🔰 گزارشی از همایش «مجتهد شهید»؛ 🔻 آیت‌الله اراکی: 🔹 آیت‌الله شهید مصطفی خمینی در فروع مختلف علوم اسلامی اهل علم و اهل اجتهاد بودند. 🔹 ادامه دادن راه امیرمؤمنان(ع) و مسیر نهضت امام خمینی(ره) امروز وظیفه حوزه‌های علمیه است. یاری امام(ره) به منزله یاری امام زمان(عج) است. 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین رحیمیان: 🔹 آیت‌الله شهید مصطفی خمینی الگویی بسیار شایسته برای حوزه‌های علمیه هستند. 🔹 آیت‌الله شهید مصطفی خمینی یک مجتهد مسلم بودند و علیرغم برخورداری از اجتهاد و مراتب علمی والا، پیرو محض ولی فقیه بودند و در مسیر انقلاب ذره‌ای از خدمت و سربازی فروگذار نکردند. 🔹 کسانی که امروز مدعی مرجعیت بوده و برای رسیدن به مرجعیت دست به هر کاری می‌زنند باید از شخصیت ایشان الگوگیری کرده و از شهرت طلبی و آقازادگی بازی پرهیز کنند. 🔻حجت الاسلام والمسلمین روحانی: 🔹 شهید سید مصطفی خمینی علامه‌ای بود که می‌توان ایشان را یکی از ارکان حوزه دانست. 🔹 ایشان در همه علوم حوزوی از جمله تفسیر، عرفان، فلسفه، فقه، اصول، ادبیات و شعر تبحر کامل داشت و در اعلی درجه بود. ✅ گفتنی است؛ در پایان مراسم از کتاب «حکومت و ولایت فقیه» نیز رونمایی شد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/news/0213532 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #حوزه_علمیه #شهید_مصطفی_خمینی #همایش #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢چهارمین دوره آموزش مجازی مباحث زن و خانواده برگزار می‌شود 📌چهارمین دوره آموزش مجازی مباحث زن و خانواده به همت مرکز تحقیقات زن و خانواده در سه ترم برگزار و نام‌نویسی داوطلبان از ۲۳ مهر تا ۱۰ آبان ماه ۹۸ انجام خواهد شد. 🔰ترم اول این دوره از آبان ماه تا آذر ۹۸، ترم دوم از دی ۹۸ تا بهمن ماه ۹۹ و ترم سوم نیز از اسفند ماه ۱۳۹۸ تا اردیبهشت ماه ۹۹ می‌باشد. 🔰هدف از برگزاری دوره، ارتقای علمی کنشگران در عرصه مطالعات زن و خانواده و همچنین بهینه‌سازی روند آموزش ترویجی در این حوزه، استفاده از ظرفیت و انتقال مفاهیم و زمینه‌سازی برای تربیت مبلغان، کنشگران و مدیران آشنا با مباحث تخصصی حوزه زن و خانواده خواهد بود. 🔰دوره آموزش مجازی مباحث زن و خانواده به عنوان یک دوره ترویجی برای طلاب مقطع تحصیلی سطح ۲ حوزه‌های علمیه خواهران و دانشجویان مقاطع مختلف کارشناسی و بالاتر دانشگاه‌ها در نظر گرفته شده است. 📖 اطلاعات بیشتر: 🌐 http://meftaah.com/news/0213536 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #زنان_و_خانواده #درس_گفتار #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
آقانظری.gif
1.61M
💠 صبح امروز برگزار شد؛ 💢 درس‌گفتار نظام‌های اسلامی ✍️ موضوع: ماهیت پول در اقتصاد اسلامی 👤 استاد حسن آقا نظری 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
سیدرضا حسینی.gif
2.06M
💠 صبح امروز برگزار شد؛ 💢 درس‌گفتار نظام‌های اسلامی ✍️ موضوع: فقه نظام تامین اجتماعی 👤 استاد سیدرضا حسینی 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💯 رسیدن به علم دینی در گروی داشتن جامعه اسلامی است ✅ پاسخ دکتر اردکانی به برخی حواشی درباره علم دینی: 🔰 هم من و هم شما به تمدن نوین اسلامی فکر می‌کنیم و همین یکی از وجوه مشترک من با فعالین عرصه علم دینی است، اما آیا این آموزش و پرورش، این بانک، این اقتصاد و... برای تمدن اسلامی و جمهوری اسلامی است؟ 🔰 به وضع علم و فرهنگ، نظم اداری، مدیریت و مسائل جامعه فکر کنید و بسنجید که در چه وضعی است! اگر جامعه اسلامی ساختید آنگاه علم اسلامی دارید و این مسأله نمی‌تواند بر عکس باشد. 🔰 عالَم جدید پوششی است بر دین و نمی‌خواهد شما به حقیقت دین برسید؛ جهان جدید جهان سکولار است. شما می‌گویید با سکولاریسم مخالفید و در استدلال‌های آن خدشه کرده‌اید، اما باید توجه کنید که سکولاریسم یک وجود است. 🔰 ما تکلیف خودمان را روشن نکرده‌ایم که چه جامعه‌ای می‌خواهیم! در این صورت اگر بگویم چرا در کشور دزدی می‌شود، چرا فساد وجود دارد آیا نظرمان نسبت به انقلاب تغییر کرده است؟! 🌐 متن کامل در: http://meftaah.com/news/0213542 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #مبانی_علوم_انسانی_اسلامی #نشست_علمی #تهران 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ اسامی اساتید دروس خارج فقه معاصر سال تحصیلی جدید اعلام شد 📕 طلاب دروس خارج امسال می‌توانند با شرکت در دروس خارج فقه معاصر علاوه‌بر بررسی اجتهادی موضوعات جدید و مورد نیاز از امتیازات ویژه این دروس بهره‌مند گردند. 🔰 طلاب برای استفاده از این امتیازات باید حضور مستمر و فعال در دروس اعلامی داشته و از تاریخ ۱۱ لغایت ۱۳ آبان ماه ۹۸ نیز در سامانه نجاح http://login.ismc.ir/ به ثبت‌نام در حداقل یکی از این دروس اقدام نموده باشند. 💯 امتیازات به سه صورت عمومی، نمره تشویقی و خاص است و تنها طلابی می‌توانند از آن‌ها بهره‌مند گردند که حداقل نمره ۱۴ در امتحانات فقه و اصول پایه ۱۰ خود کسب نموده باشند. 📖 متن کامل برای مشاهده لیست اساتید و امتیازات: 🌐 http://meftaah.com/news/0213547 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #حوزه_علمیه #فقه_معاصر #درس_خارج #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢تهدید برای بشریت و طبیعت؛ از دلایل حرمت سلاح هسته‌ای/ تولید نمادین بازدارندگی ندارد 📌آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست، استاد سطح عالی و خارج حوزه علمیه، در گفت‌وگویی در مورد فتوای حرمت تولید و انباشت سلاح هسته‌ای از سوی مقام معظم رهبری گفت: 🔹یکی از مواردی که مخالفان فتوای حرمت تولید سلاح هسته‌ای بر آن تأکید دارند آیه شریفه «وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَ مِنْ رِبَاطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَ عَدُوَّكُمْ ...»؛ و هر چه در توان داريد از نيرو و اسب‌هاى آماده بسيج كنيد تا با اين [تداركات] دشمن خدا و دشمن خودتان را بترسانید ...»(انفال/۶۰) است. 🔹اگر فقیهی حکم به حرمت تولید و انباشت سلاح هسته‌ای می‌دهد از شمول این آیه خارج است، زیرا تولید سلاح هسته‌ای مستلزم ارهاب مردم در درجه نخست است، نه ارهاب دشمن، لذا نباید فقط بخش نخست آیه را ملاک قرار دهیم. 🔹برخی تصور می‌کنند مقام معظم رهبری براساس حکم حکومتی و از روی مصلحت چنین فتوایی را صادر فرموده‌اند؛ در حالی که آنچه ایشان فرموده‌اند، فتواست و نه حکم حکومتی. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/news/0413556 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #مبانی_علوم_انسانی_اسلامی #آیت_الله_علیدوست #گفتگو #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com