eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
7.9هزار دنبال‌کننده
10.1هزار عکس
468 ویدیو
295 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ سیره متشرعه می‌تواند کاشف از رأی معصوم(ع) باشد 🔻 آیت‌الله محمدمهدی شب‌زنده‌دار در درس خارج «فقه معاصر»؛ 🔰 سیره متشرعه می‌تواند کاشف از رأی معصوم و نظر معصوم باشد. 🔰 در قسم اول چون هیچ منشأ عقلایی و امثال این‌ها ندارد، جز این که از شارع گرفته باشند، انسان زود به احراز صغری می‌تواند پی ببرد، یعنی مانع خیلی آن جا وجود ندارد. 🔰 بالاخره متشرعه که دارند این کار را می‌کنند و این در مرئی و منظر معصوم(ع) بوده و حرفی هم نزده، پس بنابراین معلوم می‌شود قبول دارد. لذا از این راه وارد بشویم. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=14689 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #مبانی_علوم_انسانی_اسلامی #اقتصاد #درس_خارج #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📌فعالیت‌های خزنده برای فروپاشی بنیان خانواده 🔰 حجت‌الاسلام حسین سوزنچی در همایش «بانوان فعال در عرصه هیئت» یادآور شد؛ 🔹 خانواده اسلامی به‌عنوان مقدمه‌ای برای تحقق امت اسلامی است. 🔹 سمت و سوی نظام سرمایه‌داری، فروپاشی خانواده است؛ چرا که خانواده مانع پیشبرد اهداف نظام سرمایه‌داری می‌شود. 🔹 جامعه غربی ارزش‌ها و اولویت‌ها را برای ما جابه‌جا می‌کنند و این امر خانواده را دچار فروپاشی می‌کند. 🔹 تربیت مذهبی با تشریفات ازدواج‌های کنونی محقق نمی‌شود. اگر می‌خواهیم فرزندانمان واقعاً پای‌بند خانواده و مذهب باشند نباید محور همه تصمیمات و اولویت‌هایمان را مسائل مادی قرار دهیم. 🔹 برخی از فعالیت‌ها برای فروپاشی بنیان خانواده بسیار خزنده است و کسی متوجه نمی‌شود. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=14693 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #زنان_و_خانواده #همایش #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🎯 فردگرایی و جمع‌گرایی از مصادیق فرهنگ روابط اجتماعی است 🔰 استاد علی فرحانی در درس گفتار «فقه روابط اجتماعی» خاطرنشان کرد؛ 🔹 فردگرایی و جمع‌گرایی یکی از مصادیق فرهنگ روابط اجتماعی است. 🔹 تصور اولیه این است که غربی‌ها جمع‌گرا هستند و ما شرقی‌ها و مذهبی‌ها فردگرا. در حالی که براساس آمار، غربی‌ها فردگرا هستند و کشور ما جمع‌گرا است. 🔹 وقتی سیطره کلیسا در غرب کم شد، مفاهیمی که در حوزه دین مسیحیت مذموم بود ممدوح شدند و مفاهیم ممدوح، مذموم شدند. 🔹 در فضای دینی سرکوب امیال وجود داشت، اما در فضای جدید با پوشش‌دهی معقول به امیال و جعل اصطلاح کنترل امیال، به سمت منافع فردی پیش رفتند. 🔹 این مهم‌ترین ریشه شکل‌گیری جریان فردگرایی است. 🔹 فردگرایی یعنی ارزش‌گذاری برای امیال و استیفا منافع فردی به صورت حداکثری. 🔹 این جریان در اقتصاد به احترام به مالکیت‌های خصوصی، در سیاست به آزادی‌های سیاسی و در مذهب به سکولاریسم می‌رسد. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #جامعه_و_فرهنگ #درس_گفتار #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚مفهوم اقتضای اخوت/ اخوت شامل بایدها و نبایدها می‌شود 💢 آیت‌الله علیرضا اعرافی در درس خارج «فقه روابط اجتماعی» تأکید کرد؛ 🔰 مفهوم اقتضای اخوت 📕 اگر پذیرفتیم آیه «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ» امتداد تکلیفی دارد به جز آن اخبار از واقعیت تکوینی یک اعتبار جعل و تکلیفی هم در اینجا وجود دارد که آن مجعولش همان طلب مطلق است و شامل وجوب و استحباب می‌شود. 📕 همچنین باید بگوییم این هم شامل احکام در واقع ایجابی می‌شود، هم سلبی می‌شود، هم در این بعث وجود دارد و هم زجر وجود دارد، همان‌طور که هم الزام و هم غیر الزام بود، هم بعث است و هم زجر است و اقتضای اخوت این است که یک چیزهایی یا واجب یا مستحب باشد یک اقداماتی هم در روابط آدم‌ها مکروه یا حرام باشد. 📕 در حقوق الاخوان هم هر چهار نوع حکم داریم که شامل انواع این چهار حکم می‌شود؛ همان‌طور که الزام و غیر الزام را می‌گیرد بعث و زجر را هم می‌گیرد. 📕 وقتی می‌گوید اخوت دارید و اخوت را رعایت کنید، در این اخوت باید یک جایی یک چیزی را رعایت کرد از لحاظ اینکه انجام داد و یک چیزهایی را هم رعایت کرد و انجام نداد طبعاً آن‌ها را هم می‌گیرد. 📕 پس هم احکام وجوبی، هم احکام ندبی، هم احکام تحریمی و هم احکام تنزیهی هر چهار نوع در دایره اطلاق آیه می‌تواند قرار بگیرد؛ البته تعیین هرکدام شاهد و قرینه‌ای ندارد و باید به‌ سراغ اخبار و احادیث رفت. 📖 متن کامل در: 🌐http://meftaah.com/?p=14697 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #جامعه_و_فرهنگ #درس_خارج #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔰بررسی ساختار و اهداف فقه حکومتی با نگاهی تحلیلی، عقلانی و کلان‌نگر 🔻 استاد ابوالقاسم مقیمی حاجی در درس‌گفتار «اصول فقه با رویکرد فقه حکومتی نظام‌مند»؛ ❇️ تا از فلسفه اصول فقه حکومتی بحث نکنیم، نمی‌توانیم دست به طراحی آن بزنیم. ❇️ در ورود بحث به فلسفه هر دانش گاهی نگاه پیشینی و گاهی پسینی است. ❇️ نگاه پسینی: علمی مانند فلسفه یا فقه تشکیل شده و ما آن را دوباره تحلیل می‌کنیم و به آن با نگاه کلی عقلانی می‌نگریم. ❇️ نگاه پیشینی: با توجه به چیستی، چرایی و چگونگی علمی را طراحی کنیم و به آن ساختار و هویت ببخشیم و آن علم را از آنچه مانند آن است تمایز دهیم تا از این طریق به نحو صحیح و هدفمند وارد آن علم شویم. ❇️ امروزه مدل مرسوم طراحی رشته‌ها در مباحث آکادمیک به نحو پیشینی است. 🔻 فلسفه به دو صورت به کار می‌رود؛ 🔹 الف) مطلق: دانش پژوهش‌های عقلانی در رابطه با احکام کلی و عوارض ذاتی موجود بما هو موجود. 🔹 ب) مضاف: دانش مطالعه فرانگر با رویکرد تحلیلی، نقدی و عقلانی در رابطه با احوال و احکام کلی مضاف‌الیه خودش. ❇️ رئوس ثمانیه، مبادی تصوریه و تصدیقیه و برخی از مباحثی که در بدنه علم اصول است، بخشی از مباحث فلسفه علم اصول را تشکیل می‌دهد. ❇️ در پرداختن به فلسفه اصول فقه با رویکرد فقه حکومتی باید مسائل مختلفی نظیر چیستی و تعریف، ماهیت، ضرورت، تاریخچه، جایگاه، فایده، مبادی تصوری، اقتضائات، منابع، ساختار و اهداف در باب فقه حکومتی با نگاهی تحلیلی، عقلانی و کلان‌نگر بررسی شود. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #مبانی_علوم_انسانی_اسلامی #درس_گفتار #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📌 نشانه‌های جامعه ولایت محور/ اخلاق ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #عکس_نگاشت 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 نمایشگاه تخصصی و دائمی آثار برتر و برگزیده علوم انسانی اسلامی افتتاح شد 📚 نمایشگاه تخصصی و دائمی آثار برتر و برگزیده علوم انسانی اسلامی با حضور آیت‌الله علیرضا اعرافی و آقای غلامی، وزیر علوم در مدرسه علمیه فیضیه قم افتتاح شد. 📚 در این نمایشگاه 2 هزار و 500 عنوان کتاب برگزیده در هفده رشته تخصصی علوم انسانی اسلامی و در قالب سه هزار جلد در معرض دید و بهره‌گیری اندیشمندان و پژوهشگران و استادان حوزه و دانشگاه قرار گرفته است. 📚 این نمایشگاه یکی از برنامه‌های طرح گفتمان علمی انقلاب اسلامی است که با هدف زمینه‌سازی مناسب برای نظریه‌پردازی، تولید دانش، نقد عالمانه و معرفی روش‌مند و مستمر آثار فاخر و برگزیده عالمان و محققان حوزه به مجامع علمی داخل و خارج دبیرخانه انجمن‌ها و قطب‌های علمی حوزه اجرایی شده است. 📚 شناسایی و انتخاب مستمر و روش‌مند آثار برگزیده و برتر علوم انسانی اسلامی، معرفی این آثار در مجموعه کتابشناخت گفتمان علمی انقلاب اسلامی، تهیه سامانه نرم افزاری کتابشناخت، برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی این آثار در حوزه‌ها و دانشگاه‌های کشور و نشست‌های تخصصی در مراکز علمی و دینی با محوریت آثار برگزیده مهم‌ترین محورهای این طرح است. 🔻 آیت‌الله اعرافی در این مراسم: 🔹 تعامل حوزه و دانشگاه نقش ویژه و ممتازی در زمینه تعالی اسلام و انقلاب دارد. 🔹 این دو نهاد باید در زمینه‌های متعدد علمی با همدیگر هم‌افزایی و تعامل داشته باشند. 🔹 محور علوم انسانی اسلامی یکی از زمینه‌های بسیار مهم برای تعامل حوزه و دانشگاه است. ـ_ـ_ـ_ـ_ #حوزه_علمیه #گزارش #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 نشست اول از سلسله نشست‌های علمی رابطه فقه و حقوق در نظام کلان اسلامی؛ 📌 با موضوع «مبنای الزام قانونی و نسبت آن با الزام فقهی در نظام کلان اسلامی» برگزار می‌شود. 👤 ارائه دهنده: حجت‌الاسلام کاظمینی 👤 دبیر علمی: حجت‌الاسلام حاضری 📅 زمان برگزاری: ۱۱ دیماه ۹۸، ساعت ۱۰ صبح ❇️ مکان برگزاری: قم، میدان مفید، خیابان بهشت، بعد از ساختمان شهرداری، خبرگزاری رسا ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #مبانی_علوم_انسانی_اسلامی #حقوق #نشست_علمی #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ پاسخ به شبهه اجتماع ضدین احکام واقعی و ظاهری 🔻استاد علی رضائیان در درس خارج «اصول فقه با رویکرد فقه حکومتی، فقه سیاسی مبادی فقه الاجتماع و السیاسه»: 🔹 احکام واقعی: احکامی که علم و قطع نسبت به واقع را برای مکلف حاصل می‌کند. 🔹 احکام ظاهری: احکامی که در فرض عدم علم و عدم دسترسی به واقع حکم وضع می‌شوند. 📚 شبهه ابن ‌قبه درباره احکام ظاهری: اگر برفرض شارع در حکم واقعی اقدام به جعل حکم وجوب نماید و از طرفی در حکم ظاهری خلاف آن را وضع کند، اجتماع ضدین و مثلین پیش می‌آید که چنین چیزی از سوی حکیم محال است. 🔰 پاسخ: حکم ظاهری از ابتدا مشروط به عدم علم یا عدم دسترسی به حکم واقعی است. لذا در صورت وجود حکم واقعی، حکم ظاهری جریان پیدا نمی‌کند که با یکدیگر تضاد پیدا کنند. 🎯 پاسخ شهید صدر: این پاسخ اصل شبهه را برطرف نمی‎کند زیرا شبهه، ناظر بر جعل دو حکم است. اصل شبهه ناظر به ملاک در حکم ظاهری و حکم واقعی می‌باشد؛ بدین معنی که آیا منشأ این دو ملاک از یک حقیقت است یا خیر؟ ✅ آیا منشا این دو ملاک در حقیقت یکی است؟ تفاوت حکم واقعی و ظاهری در این است که وقتی حکمی برای مکلف جعل می‌شود تابع ملاک است. در حالی که نسبت مکلف با موضوع تغییر نکرده و تنها علم او به چگونگی نسبت مکلف با موضوع در نظر شارع مورد سوال قرار گرفته است. بنابراین تنها عاملی که در اینجا سبب تمایز می‌شود؛ تعلق نگرفتن علم مکلف به حکم شارع است و این نشان از وحدت ملاک دارد. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #سیاست #درس_خارج #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 دیدگاه فقه امامیه درباره مال منقول و غیر منقول/ اموال عمومی باید در جهت مصلحت مسلمین صرف شود 📌 استاد حسین شوپایی جویباری در درس خارج «عقود مستحدثه»؛ 🔰 مال منقول و غیر منقول؛ مال غیرمنقول یا همان عقار مالیست که با اوصاف موجود خود عادتاً قابلیت نقل از نقطه‌ای به نقطه دیگر را ندارد. 🔹 کلام عامه: از جهت صغروی در برخی مصادیق اشکال شده که مصداق مال منقول‌اند یا غیر منقول. 🔹 فقه امامیه: اموری که متصل به غیرمنقولات‌اند، عنوان عقار و غیر منقول بر آن‌ها صادق نیست. 🔰 مال مملوک، مباح و محجور؛ مملوک، مالیست که تحت ملکيت افراد یا عناوين قرار می‌گيرد. مباحات مالی است که قابلیت تعلق ملک افراد را دارد و محجور مالیست که قابل تعلق ملکیت نیست. 🔰 اموال عامه، اموالی است که در ملک عامه المسلمین است، و مصرف آن مربوط به مصلحت عامه مسلمین است و مورد ملک شخصی نیست بلکه ملک عناوین است. مثل اراضی خراجیه که ملک عام مسلمین است، همچنین طرق و خیابان‌ها. 🔰 برخی از کتب حقوقی برای مال باطنی به برق مثال زده‌اند و خرید و فروش برق را مصداق خرید و فروش مال باطنی دانسته‌اند، لذا گفته‌اند اگر گفتیم مال چیزی است که مادی و قابل دیدن باشد، بر خرید و فروش برق، احکام بیع بار نمی‌شود. 🔹 اشکال این حرف واضح است؛ چون در بحث مال مادی و معنوی، مراد از ماده ماده در برابر انرژی نیست، بلکه مراد شیئی است که وجود تکوینی و خارجی داشته باشد و از سنخ اعیان و منافع نباشد، لذا شامل مثل برق می‌شود. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=14701 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #اقتصاد #درس_خارج #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔹 خرید کالاهای آمریکایی و صهیونیستی در صورت ایجاد سلطۀ اقتصادی حرام است 🔻 استاد احمدعلی یوسفی در درس‌گفتار «فقه اقتصاد مقاومتی با رویکرد حمایت از کالای ایرانی» مطرح کرد؛ 📚با توجه به ادله اولیه عام و خاص، معامله کالاهای خارجی در صورتی که منفعت حلالی داشته باشند و معامله آن‌ها نیز به قصد منفعت حلال صورت گیرد، معامله آن‌ها صحیح و طرفین نیز ملزم به رعایت آثار مترتب بر آن معامله هستند. 📚 در شرایط کنونی که کشور در یک جنگ تمام عیار اقتصادی قرار دارد، باید ادله فقهی و حکم فقهی معامله با کالاهای خارجی به ویژه وقتی که مشابه آن در داخل ایران تولید می‌شود، مشخص باشد. 📚 اقتضای ادله ثانویه باید مورد بررسی قرار گیرد. این ادله شامل ادله قرآنی، روایی، عقلی، سیره علما و مسلمین در موارد مشابه امروز ایران است. 📚 اگر خرید کالا از شرکت‌های رژیم صهیونیستی و آمریکایی تبدیل به یک جریان اقتصادی شود و باعث مشکلاتی برای بنگاه‌های تولیدی و کارگران ایرانی گردد و از سوی دیگر صاحبان کالاهای آمریکایی و رژیم صهیونیستی تقویت شوند که در مجموع این جریان نوعی سلطه اقتصادی آن دو رژیم بر بخشی از اقتصاد ایران محسوب گردد، در این فرض به استناد ادله‌، معامله باطل و حرام است. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #اقتصاد #درس_گفتار #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📌 نشانه‌های جامعه ولایت محور/ سیاسی - اجتماعی ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #عکس_نگاشت 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com