eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
8هزار دنبال‌کننده
9.2هزار عکس
418 ویدیو
295 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 #اطلاع_نگاشت/ دلائل عقلی حجاب برتر 📌 مشاهده و دریافت سایز اصلی: 🌐 http://meftaah.com/?p=14806 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📌شهید صدر علم اصول را علم به عناصر مشترکه برای استنباط جعل شرعی بیان می‌کند 🔰استاد ابوالقاسم مقیمی‌حاجی در درس‌گفتار «اصول فقه با رویکرد فقه حکومتی نظام‌مند» گفت: 📕نخستین مسأله‌ای که همواره در فلسفه علم اصول مطرح است بیان تعاریف می‌باشد. 📕در تعریف دنبال تعریف شرایط و توجیه وضع موجود نیستیم، بلکه دنبال تبیین ضابطه هستیم. 📕مشهور از قدمای علم اصول این علم را «أنه العلم باقواعد المُمَهّدَه لإستنباط الأحکام الشرعیه الفرعیه» تعریف کرده‌اند. این تعریف با اشکالاتی روبرو است. 📕مرحوم آخوند در کفایه از این تعریف عدول کرده و تعریف فنی‌تری برای رفع اشکالات ارائه داده است. 📕آخوند می‌فرماید «صِناعَةٌ یٌعرَف بها القواعد التی یُمکنُ أن تقعَ فی طریقِ إستنباط الأحکام أو الذی ینتهی الیها المجتهد أی الفقیه فی مقامِ العمل.» 📕امام خمینی(ره) این تعریف را نپذیرفته و معتقد است اشکال این تعریف از تعاریف دیگر بیشتر است. 📕مرحوم اصفهانی در نهایه الدرایه می‌فرماید «ما یُبحَث فیه عن القواعد المُمَهّده لتحصیل الحجة علی الحکم الشرعی.» این تعریف حجیت را در موضوع برده است. 📕امام خمینی(ره) در کتاب مناهج الاصول چنین می‌فرماید «هو القواعد الآلیة التی یُمکنُ أن تقع کُبری لغرض استنتاج الأحکام الکلیة الهیة أو تحدید الوظیفة العملیه.» نکته مهم این تعریف قید آلی بودن و ابزاری بودن اصول است. 📕شهید صدر علم اصول را علم به عناصر مشترکه برای استنباط جعل شرعی تعریف کرده است. جعل شرعی می‌تواند ناظر به احکام فردی، اجتماعی، حکومتی، خُرد، کلان و ... باشد. #مبانی_علوم_انسانی_اسلامی #درس_گفتار #قم 🆔 @meftaah_com
✅ هم اکنون در حال برگزاری است؛ 📌 دیدار هزاران نفر از مردم قم با رهبر معظم انقلاب 💢 صبح امروز هزاران نفر از مردم انقلابی قم در آستانه 19 دی(قیام خونین مردم قم) به دیدار حضرت آیت‎الله سیدعلی خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب رفتند. 📚 براساس این گزارش؛ این دیدار به صورت زنده از شبکه‌های اول و خبر همچنین شبکه‌های برون‌مرزی صداوسیما در حال پخش است. 🔻 مقام معظم رهبری در بخشی از این دیدار فرمودند؛ 🔹 مردم سراسر کشور چشمشان به مردم قم است در روز ۱۹دی، به مناسبت آن حادثه بسیار مهم و تاریخ ساز. 🔹 ما از این خاطره ۱۹دی باید درس بگیریم. 🔹 قضیه ۱۹دی اینجور بود که بخاطر دفاع از مقام مرجعیت رهبر عظیم الشان و بزرگ انقلاب مردم قم بخاطر دفاع از ایشان آمدند در برابر رژیم طاغوت سینه سپر کردند. 🔹 چه چیزی آنها را وسط این میدان کشید؟ ایمان و غیرت دینی. 🔹 وقتی جمعی از مردم قم آمدند در خیابان‌ها و با نیروهای رژیم مواجه شدند و تعدادی به شهادت رسیدند و تعدادی مجروح شدند نه آن قیام کنندگان قمی و نه دیگران هرگز فکر نمی‌کردند همین حرکت منشا چه تحول عظیمی نه تنها در ایران بلکه در دنیا خواهد شد. مگر نشد؟ 🔸 گفتنی است؛ هر ساله به مناسبت 19 دی دیدار مردمی شهر مقدس قم با رهبر معظم انقلاب برگزار می‌شود. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #رهبر_معظم_انقلاب #دیدار #تهران 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔹 تفاوت فقه اخلاق با علوم همجوار 🔰 استاد محمد عالم‌زاده نوری در درس‌گفتار «استنباط حکم اخلاقی از منابع دینی» بیان داشت؛ 🔻 تفاوت فقه اخلاق با علوم همجوار؛ ✅ بعضی معتقدند فقه اخلاق، همه علوم اخلاقی را در بر می‌گیرد؛ فقه اخلاق روشش اجتهادی و منبع آن عمدتاً نقلی است. 1️⃣برخی می‌گویند ما بیاییم و مرز این اصطلاحات را روشن کنیم و برای هر کدام فقه متناسب با خود را در نظر بگیریم. 2️⃣ گروه دوم می‌گوید: ما یک علم اخلاق داریم که این علم اخلاق، ارتباط با آداب دارد ولی آداب، چیز دیگری جز اخلاق است و یا فقه اخلاق ارتباط با تربیت اخلاقی دارد ولی تربیت اخلاقی چیزی غیر از اخلاق و فقه اخلاق است. 🔻 موانعی که بر سر راه ابزارهای معرفتی وجود دارد؛ 🔹 الف) موانعی که در معرفت توقف ایجاد می‌کند و کاستی محسوب می‌شود: برای درمان این مانع و توقف، زمینه سازی انجام می‌شود. 🔹 ب) موانعی که در معرفت انحراف ایجاد می‌کند و کژی و خطاهای ادراکی محسوب می‌شود: برای درمان خطا، قرینه سازی انجام می‌شود. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #علوم_تربیتی #درس_گفتار #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ آیه «اوفوا بالعقود» و «تمسک به سیره عقلاء»؛ اثبات مشروعیت قرارداد آتی 💯 آیت‌الله علی عندلیبی همدانی در درس خارج فقه «بورس و اوراق بهادار» عنوان کرد؛ 🔻 دلایل صحت قرارداد آتی به معنای «پیمان و معاهده»: 🔹 آیه «اوفوا بالعقود» است. 🔹 روایت «اختیار انسان نسبت به اموال خودش تا مادامی‌که زنده است»: از حیث سندی و دلالی 4 اشکال دارد. 🔹 قاعده سلطنت: روایت این باب مرسله است فلذا سند معتبر ندارد و حجت نیست. 🔹 آيه قرآن: «النَّبِيُّ أَوْلي‏ بِالْمُؤْمِنينَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ...»: آیه هیچ دلالتی بر مدعای ما و امثال آن ندارد. 🔹روايات باب تفويض: این دلیل برای اثبات مدعی ناتمام است. 🔹 بنای عقلاء: این دلیل برای مدعای ما که اثبات صحت و لزوم قرارداد آتی به معنای «معاهده بر معامله‌ی در آینده» می‌باشد، تمام است. 🔰 نتیجه بحث از ادله مشروعیت قرارداد آتی به معنای معاهده بر معامله‌ی در آینده: مهم‌ترین ادله ما عبارت بودند از دلیل اول که تمسک به عموم آیه شریفه «اوفوا بالعقود» و دلیل ششم که «تمسک به سیره عقلاء» می‌باشد و طبق این دو دلیل - که بعضی علی المبنی می‌باشد - می‌توان مشروعیت قرارداد آتی به معنای «معاهده بر معامله‌ی در آینده» را اثبات کرد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=14800 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #اقتصاد #درس_خارج #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 یک سیلی زده شد اما باید حضور فسادبرانگیز آمریکا در منطقه تمام شود ✅ رهبر معظم انقلاب در دیدار مردم قم: 🔹 حاج قاسم سلیمانی، رفیقی خوب، بزرگوار و شجاع بودند که «شجاعت» و «تدبیر» دو ویژگی برجسته او به شمار می‌رفت. او شجاعت و تدبیرش را برای خدا خرج می‌کرد و اهل تظاهر و ریا نبود. 🔹 او فرماندهی جنگاور و مسلط بر عرصه نظامی بود اما در میدان جنگ نیز حدود شرعی را کاملاً رعایت می‌کرد تا به هیچ کس ظلم و تعدی نشود. 🔹 حاج قاسم واقعاً ذوب در انقلاب بود و برخی سعی نکنند که این واقعیت‌ها را کم‌رنگ کنند. 🔹 هر زمانی که این شهید عزیز گزارشی ارائه می‌کرد من قلباً و زباناً او را تحسین می‌کردم اما اکنون در برابر برکات شهادت او و آنچه این شهادت برای کشور و منطقه ایجاد کرد، سر تعظیم فرود می‌آورم. 🔹 بحث انتقام بحث دیگری است، دیشب یک سیلی به آن‌ها زده شد اما در مقام مقابله، این اقدامات نظامی به این شکل کفایت نمی‌کند بلکه باید حضور فسادبرانگیز امریکا در منطقه تمام شود. 🔹 نباید در شناخت دشمن دچار اشتباه شد. دشمن عبارت از «استکبار، صهیونیزم و امریکا.» 🔹 این وحدتی که خوشبختانه در زیر تابوت پیکر مطهر شهید سلیمانی و شهدای همراه ایشان در بین مردم دیده شد، باید محفوظ بماند. 🔹 مصوبه دیروز مجلس شورای اسلامی علیه رژیم تروریست آمریکا خوب بود. مصوبه پارلمان عراق نیز که مصوبه اخراج آمریکا از این کشور بود، بسیار خوب بود . ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #رهبر_معظم_انقلاب #دیدار #تهران 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💯 دبیرخانه مفتاح برگزار می‌کند؛ 💢 سلسله درس‌گفتارهای نظام مدیریت در اسلام ✍️ موضوع: تبیین فساد اداری و راهکارهای پیشگیری و مقابله با آن از منظر اسلام 👤 استاد ابوطالب خدمتی 🕓 زمان برگزاری: ‌‌‌‌پنج‌شنبه‌ها، یک ساعت و نیم قبل از اذان ظهر 💫 مکان برگزاری: حوزه علمیه امام کاظم(ع)، ساختمان امام رضا(ع)، طبقه دوم، مدرس 122 🌐 ثبت نام: http://meftaah.com/?p=13053 ☎️ پاسخگویی: ۰۹۱۰۳۹۴۹۲۹۶ 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔰 کلید واژه‌های نظام‌سازی فقهی در تراث فقهی شیعه موجود است 💢 استاد محمدحسن گلی‌شیردار در درس‌گفتار «نظام‌سازی فقهی»؛ 🔻 فقیه در استنباط دو شیوه دارد: 1️⃣ همه اجزا دین را مرتبط به هم و به مثابه یک پیکره ببیند(جامعیت فقهی) 2️⃣ هر موضوع را مستقل از دیگر موضوعات بنگرد(نگاه فردی) 📚 امام خمینی(ره) و شهید محمدباقر صدر(ره) قائل به نظام‌وارگی فقه بودند و این مسئله را در شیوه اجتهاد خود دخیل کردند. 📚 این نوع نگاه به دین از اینجا ریشه می‌گیرد که اسلام یک دین جمعی است و نگاه اسلام به اجراست. اگر فهمیدیم که اسلام دین حکومت است؛ پس باید مسائل جمعی دیده شود. 📚 شهید صدر در بحث قاعده لاضرر در پاسخ به این اشکال که در شریعت اسلام با وضع احکام دیات، حدود، خمس و زکات و غیره قاعده لاضرر تخصیص اکثر خورده است؛ نگاه نظام‌وار را نمایش می‌دهد. بدین شکل که این احکام ضرری نیست؛ بلکه خلو این احکام در شریعت ضرری است. 📚 اگر این پاسخ شهید صدر با پاسخ دیگر فقها به این اشکال مقایسه شود؛ عمق تفاوت نگاه فردی و نگاه نظام‌واره به دین درک می‌گردد. 📚 کلید واژه‌های نظام‌سازی فقهی؛ «نظام»، «حفظ النظام» و «اختلال النظام» از جمله مهم‌ترین این کلمات است. این کلمات در روایات، کتب اصولی و کتب فقهی قابل رویت است. 📚 اشخاصی که مخالف نظام‌سازی فقهی هستند باید پاسخ دهند که این اصطلاح در منابع اسلامی و مباحث سایر مجتهدین عظام به چه معناست. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #مبانی_علوم_انسانی_اسلامی #درس_گفتار #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 ادله‌ دستگاه‌وارگی فقه‌القضاء/ فقه القضاء شاخه‌ای از فقه نظام است 🔻 آیت‌الله علی اکبر رشاد در درس خارج «فقه القضاء»؛ 📚 درباره فقه اسلامی دو رویکرد میان فقها مطرح است؛ یک رویکرد «کلان‌نگر و نظام‌مند انگار» یا به تعبیری عقیده به «فقه نظام»(نظام بودگی فقه) و دیگری رویکرد «خُردنگر و بی‌نظام ‌انگار» که فقه را فاقد ملاک‌های یک نظام سلوکی می‌پندارد. 📚 مراد ما از فقه نظام دستگاه فقهی‌ای است که از شش معیار مورد نظر برخوردار باشد؛ منظور برخورداری از نظم و نسق ساده و بسیط نیست. 📚 اگر ما بخواهیم فقه‌القضاء را به معنا و مستوایی که مراد و مقصود ماست و آن عبارت است از «فقه قوه‌قضاییه» بررسی کنیم تنها بر اساس رویکرد اول که همان نظریه فقه نظام است می‌توان آن را بررسی کرد. 🔻 ادله‌ دستگاه‌وارگی فقه‌القضاء؛ 1️⃣ یکم: قضاوت به خودی خود یک امر اجتماعی است و هرگز به عنوان یک موضوع فردی قلمداد نمی‌شود. 2️⃣ دوم: قضاوت از جمله مناصب ولایی است و از وظایف حکومت به شمار می‌آید، از همین جهت مستلزم آن است که نظام‌مند باشد. 📚 مهمترین کارکرد و وظیفه حکومت، نظام بخشیدن به امور جامعه است و از اهداف مهم و وظایف کشور به حساب می‌آید. 📚 نظام بخشیدن به امور جامعه تنها بر اساس رویکرد نظریه فقه نظام‌شمول و منطبق با ساختار نظام‌مند و انسجام‌یافته محقق خواهد شد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=14814 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #حقوق #درس_خارج #تهران 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📌۱۰ عبرت تمدنی از شهادت حاج قاسم‌ سلیمانی 🔰حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه در یادداشتی؛ 1️⃣ دیدگاه "دنیای امروز دنیای مذاکره است نه موشک" به شدت ابطال شد چون سردار دل‌ها را با موشک آمریکایی زدند. 2️⃣ آمریکا از نابودکننده داعش کینه داشت و گستاخانه و احمقانه قهرمان مبارزه با تروریسم را به شهادت رساند، چون خود، تروریست و پرورانده تروریسم است. 3️⃣قوانین و تعهدات بین‌المللی برای آمریکا ارزشی ندارد. چون با استکبار تمام، مستشار قانونی دولت عراق را ترور کرد و لذا دل خوشی به برجام و fatf و غیره، بی‌خردی محض است. 4️⃣آمریکا با شهادت مجاهدان ایرانی و عراقی نشان داد که نه تنها دشمن ایران بلکه دشمن عراق و همه بلاد اسلامی است. 5️⃣اقتدار سیاسی و علمی و اقتصادی و نظامی و امنیتی جمهوری اسلامی و در یک عنوان مدیریت جهادی حاج قاسمی، تنها راه خروج از تحریم‌هاست. 6️⃣مقاومت جهانی باید استمرار یابد و الّا جنایت‌های شیطان بزرگ ادامه خواهد یافت. 7️⃣وحدت ایرانیان با هم و وحدت ایران و عراق و وحدت جهان اسلام، ضرورتی تمدنی است. 8️⃣عصبانیت استکبار جهانی از حاج قاسم به جهت ولایتمداری او بود چون می‌دانست ولایت، محور مقاومت است. 9️⃣آمریکا به طور مستقیم مالک اشتر را ترور کرد و به نوکرانش نسپرد؛ تا کمر علیِ زمانه را خم کند؛ غافل از اینکه شهادت حاج قاسم به دست شیطان بزرگ، میلیون‌ها مالک اشتر علی را تربیت کرد. 🔟ذلت و هراس آمریکا و نوکرانش با شهادت سردار قلب‌ها نمایان شد؛ پس ای کسانی که ایمان آورده‌اید! اقتدار آمریکای جنایتکار را باور نکنید و از او نهراسید و کدخدایش نخوانید. #یادداشت #تهران 🆔 @meftaah_com
💢مؤلفه‌های تمدنی در شخصیت حضرت زهرا(س)/ ایشان عزت انسانی را در فرهنگ مسلمانان نهادینه کردند 🔰حجت‌الاسلام «حبیب‌الله بابایی» در گفت‌وگویی عنوان کرد: 🔹شهادت از عناصر پیوستگی و وحدت‌زا در تمدن اسلامی بوده است که نمونه آن را در پیامدهای عاشورا در تمدن اسلامی از یک سو و استمرار خون خدا و آثار حیات‌بخش آن در تاریخ بشر از سوی دیگر می‌توان دنبال کرد. 🔹امروز مثال عینی این همبستگی و پیوستگی اجتماعیِ برآمده از شهادت را می‌توان در شهادت سردار سلیمانی و پیامدهای وحدت بخش آن دید، آن هم نه فقط در میان ایرانیان بلکه در میان امت اسلام و جهان مقاومت مشاهده کرد. 🔹هر میزان افعال انسانی صبغه الهی پیدا می‌کند قلمرو اثرگذاری و ماندگاری آن بیشتر و بیشتر می‌شود و همین مساله نیز یکی از اسرار اثرگذاری حضرت زهرا(س) در تاریخ اسلام و در شکل‌بندی نظام انسانی در تمدن اسلامی بوده است. 🔹عزت امری اجتماعی است و برای همه افراد حاصل نمی‌شود. یکی از ابعاد شخصیتی حضرت فاطمه زهرا(س) و آثار اجتماعی و تمدنی آن عزت انسانی است که در مقابله با ظلم و تعدی به وجود آمده و آن را در فرهنگ مسلمانان نیز نهادینه کرده‌اند. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=14816 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #تاریخ_و_سیره #گفتگو #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔹 افزایش ناهنجاری‌های اجتماعی از مشکلات تأمین اجتماعی غربی 🔻 استاد سیدرضا حسینی در درس‌گفتار «فقه نظام تأمین اجتماعی» خاطرنشان کرد؛ ❇️ موفقیت تأمین اجتماعی به عنوان برنامه‌ای که حجم عمده‌ای از عملکرد یک سیستم اقتصادی به آن اختصاص دارد در گرو سازگاری آن با اصول مبنایی و هنجارهای پذیرفته‌شده آن نظام است؛ اما در نظام سرمایه‌داری که محل شکل‌گیری الگوهای امروزی تأمین اجتماعی است چنین سازگاری‌ای وجود ندارد. ❇️ علاوه بر تناقض‌های موجود در تأمین اجتماعی متعارف، ابهاماتی و نقائصی نیز در اهداف تأمین اجتماعی سرمایه‌داری وجود دارد؛ از جمله: ابهام در محدوده کمّی اهداف تأمین اجتماعی، عدم شفافیت در اهداف توزیع درآمدی، جبران و پوشش ریسک. ❇️ عدم کفایت در از بین بردن فقر و تعدیل توزیع درآمد، عوارض نامطلوب بر متغیرهای کلان اقتصادی، گسترش حجم دولت و تضعیف نهادهای مردمی(تمرکزگرایی) و افزایش مخاطرات اخلاقی و ناهنجاری‌های اجتماعی از دیگر مشکلات تأمین اجتماعی غربی بوده است. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #اقتصاد #درس_گفتار #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢چه عواملی باعث عرفی شدن جامعه ما می‌شود؟ 📌حجت‌الاسلام والمسلمین حسین بستان در برنامه تلویزیونی «چراغ مطالعه»؛ 🔹عرفی شدن گاهی در فرد اتفاق می‌افتد یعنی فرد باور، ذهنیت و ارزش‌هایش شاهد گسست از امر دینی خواهد بود. اگر در سطح جامعه اتفاق بیفتد می‌گوئیم عرفی شدن جامعه؛ جامعه‌ای که اقتصادش، سیاستش یا آموزش‌وپرورشش با دین قطع ارتباط کرده است. 🔹گاهی عرفی شدن در خود دین اتفاق می‌افتد. یعنی خود دین حالت غیردینی پیدا کند. دینی که قبلاً بر اساس باورها و اعتقاداتی که منشأ کتاب آسمانی و وحیانی داشتند تفسیر می‌شد، الآن تفسیر خود متولیان دین از آن آموزه‌های دینی‌ عوض شود. 🔹عرفی شدن دین و یا مناسک دینی تفکری است که دین را داریم از چیز اصلی و خلوصش جدا می‌کنیم و یک چیزهای دیگری بار آن می‌کنیم و تغییر مفهومی در خود آموزه‌های دینی و اعتقادی ایجاد می‌کنیم. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=14820 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #جامعه_و_فرهنگ #معرفی_کتاب #تهران 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💥 «بررسی حکم سرقت، اسراف، اکل مال به باطل و قمار در بازی‌های رایانه‌ای» 🎯 استاد محمدعلی خادمی کوشا در درس خارج «فقه بازی‌های رایانه‌ای» تصریح کرد؛ ✅ در بازی‌های رایانه‌ای که سرقت صرفاً در فضای مجازی اتفاق می‌افتد، حکم سرقت جاری نمی‌شود. چرا که کاربر همراه با علم و با رضایت و قصد در بازی شرکت کرده است. به این سرقت، مجازاً سرقت اطلاق می‌شود. لذا شامل موضوع سرقت حقیقی نمی‌گردد. ✅ از آن‌جا که بازی‌های رایانه‌ای، حکم سرگرمی دارند، لذا این بازی‌ها زمانی مشمول حکم اسراف می‌شوند که خرج کردن برای سرگرمی، بیش از حد عرفی باشد. ✅ اگر کسی از طریق بازی، صاحب مال شود، این‌گونه پول جمع کردن حرمت دارد اما لزوماً اکل مال به باطل محسوب نمی‌شود؛ نه عرفاً، نه شرعاً. ✅ عرفاً به این جهت که شخص با رضایت در قالب بازی اقدام به این عمل کرده است؛ مثل اعراض از مال و پخش پول در عروسی. شرعاً به این جهت که عنوان محرم صدق نمی‌کند. ✅ بازی‌های رایانه‌ای با قالب غلبه و غارت، اگر قائل باشیم مصداق غارت نیست، اما می‌تواند مصداق قمار باشد. چرا که تمام ملاک‌های قمار در اینجا استوار است؛ 1. بازی 2. رقابتی 3. برد و باخت(غلبه) ✅ البته قمار در جایی است که طرفین پولی را گذاشته باشند. باید برد و باختی در میان باشد. لذا اگر مثلاً شخص ثالثی در میان باشد و جایزه را او تقبل کند، مانند شرکت سازنده‌ی بازی که جایزه‌ای برای برنده تعیین می‌کند، دیگر قمار نخواهد بود. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #جامعه_و_فرهنگ #درس_خارج #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢مهم‌ترین رخدادهای حوزه در هفته‌ای که گذشت؛ 📌حوزه‌های علمیه و مراکز دینی در هفته‌ی گذشته شاهد رویدادها و حوادث مختلف علمی، فرهنگی، سیاسی، دینی و... بودند؛ در گزارشی به مهم‌ترین این مسائل پرداخته شده است که برخی از عناوین آن به قرار ذیل است: 📝 حضور فساد برانگیز آمریکا در منطقه باید تمام شود 📝 تجلیل حضرت آیت‌الله نوری همدانی از انتقام سخت سپاه پاسداران از آمریکایی‌ها 📝 آغاز درس خارج فقه حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی در مسجد اعظم قم 📝 عقبه فکری جریانات انحرافی را بشناسید و از آن غافل نباشید 📝 گزینش کنندگان نباید کوچکترین غفلتی در حقوق مردم کنند 📝 اجتماع باشکوه حوزویان در گرامیداشت شهادت حاج قاسم سلیمانی برگزار شد 📝 تعطیلی دروس سطوح عالی حوزه علمیه از ۱۳ تا ۱۵ ماه جمادی الاولی 📝 برگزاری نشست شورای سیاست‌گذاری همایش ملی هوش مصنوعی و علوم اسلامی 📝 نشست علمی نقش علوم عقلی در تمدن نوین اسلامی برگزار شد 📝 نخستین نشست توجیهی دانشنامه زن مسلمان برگزار می‌شود 📝 رونمایی از «تفسیر بصائر یمینی» و «لطائف التفسیر» و .... 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=14824 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🎯آیت‌الله جواد حبیبی‌تبار در درس خارج «کتاب ‌القضاء» بررسی کرد؛ 📚بخشی از تطبیقات حجیت کتابت، ناظر به امور اتفاقی از تواری حقوق دادرسی است. 🔻تواری حقوق دادرسی؛ 1️⃣تأمین خواسته: شخصی محتمل می‌داند اگر تا دادگاه صبر کند، مدیون متوجه شده و مالش را مخفی می‌کند. در این صورت می‌تواند درخواست صدور قرار تأمین کند. این درخواست یک سند مکتوب است. 2️⃣تأمین دلیل: زمانی مطرح می‌شود که اگر مدعی تا زمان دادگاه صبر کند، دیگر دلیلی باقی نماند. در تأمین دلیل، درخواست می‌کند همان لحظه قراری صادر شود که مدیریت دادگاه همراه کارشناس بیایند در محل و موضوع را از نزدیک شاهد باشند و مشاهدات را کتباً بنویسند. 3️⃣دستور موقت یا دادرسی فوری: دستور موقت یا ابلاغ می‌تواند شفاهی باشد یا کتبی. درخواست شفاهی هم البته مکتوب شده و به امضای مدعی می‌رسد. اساساً ابلاغ دستور همواره مکتوب است. 4️⃣ادله اثبات دعوا(ماده 201): اگر اقرار در دادخواست یا حین مذاکره در دادگاه یا در یکی از لوایحی که به دادگاه تقدیم شده است به عمل آید، اقرار در دادگاه محسوب می‌شود. اگر اقرار در دادخواست باشد، مکتوب است. اگر حین مذاکره در دادگاه صورت گیرد، صورت‌جلسه می‌شود، پس مکتوب است. اگر خارج از دادگاه باشد، زمانی معتبر است که در دفترخانه اسناد رسمی ثبت شده باشد، پس می‌شود کتبی. 5️⃣اسناد در مواد 206 تا 215 آیین دادرسی مدنی: اسناد در این مواد عبارتند از دفاتر بازرگانی، چک، سفته، مندرجات پرونده دیگری که در پرونده‌ای مورد استناد است. در همه‌ی این موارد کتابت نقش مهمی ایفا می‌کند. #حقوق #درس_خارج #قم 🔳با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💯 حکم خرید کالاهای آمریکایی و صهیونیستی 🔹 استاد احمدعلی یوسفی در درس‌گفتار «فقه اقتصاد مقاومتی» مطرح کرد؛ 🔰 اگر درمورد معامله‌ای شک در وقوع سلطه و سبیل اقتصادی وجود داشته باشد، اصلِ عدم تحقق عنوان سلطه و سبیل جاری می‌شود. 🔰 خرید کالا از کشورها تا زمانی که مصداق سلطه و سبیل احراز نشود از باب نفی سبیل نمی‌توان حکم به حرمت و عدم صحت معامله نمود. 🔰 در حال حاضر بسیاری از کشورهای خارجی دشمن اسلام و انقلاب، رسماً انواع جنگ‌ها از جمله اقتصادی را علیه ملت ایران راه انداخته‌اند و به دنبال سلطه مجدد بر منابع اقتصادی ایران هستند. 🔰 براساس مفاد آیه «لِلَّهِ الْعِزَّةُ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِلْمُؤْمِنينَ» وقتی اقدامات اقتصادی مثل معامله و خرید کالاهای آمریکایی و رژیم صهیونیستی از ناحیه حاکمیت اسلامی یا شرکت‌ها و تجار مسلمان به گونه‌ای انجام شود که منافات با عزت مسلمانان و کشور جمهوری اسلامی ایران داشته باشد، چنین معامله‌ای را شارع تایید نمی‌کند و مجاز نخواهد بود. 🔰 زمانی که ارتباطات اقتصادی با کشور آمریکا و رژیم صهیونیستی مصداق سلطه و سبیل باشد، منافی با عزت اسلامی است و سلطه اقتصادی نوعی ذلت و خواری اقتصادی محسوب می‌شود، بنابراین براساس مفاد این آیه، غیر مجاز و معامله نیز باطل است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=14829 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #اقتصاد #درس_گفتار #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢ولایت‌مداری مهمترین درس از سیره اجتماعی حضرت فاطمه زهرا(س) است 📌حجت‌الاسلام محمدحسین پورامینی در گفت‌وگویی مطرح کرد: 🔰یکی از جلوه‌های اجتماعی سبک زندگی حضرت زهرا(س) ولایت‌مداری است. آن حضرت مجذوب و ذوب در ولایت حجت خدا بود و تا پایان عمر شریف خود همواره در مسیر پاسداشت ارزش‌های ولایی تلاش کرد. 🔰نقش معصومین و اهل بیت(ع) در ایجاد تمدن اسلامی انکارناپذیر است چراکه آنان از علوم الهی بهره‌مند بوده‌اند. هرچند فرمایشات و روایات باقی مانده از فاطمه زهرا(س) اندک است، اما همین گفتارها دارای محتوای بسیار غنی و مستحکم است که در بنیان‌گذاری معرفتی شاخص در اسلام و تمدن اسلامی نقش کلیدی دارد. 🔰با مطالعه سیره فاطمی می‌توانیم به نقش حضرت در تمدن‌سازی پی برده و با استفاده از فرمایشات آن حضرت در تطور و تکامل این تمدن اسلامی تلاش کنیم. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=14833 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #تاریخ_و_سیره #گفتگو #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ بیمه، عقد مستقلی است/ برخی فقها معتقدند بیمه عمر را نمی‌‌توان از منظر شرعی توجیه کرد 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین غلامعلی معصومی‌نیا در گفت‌وگویی؛ 🔰 از زمانی‌که بیمه به شکل امروزی وارد کشورهای اسلامی شد فقها درصدد برآمدند که عقد بیمه را در قالب یکی از عقود شرعی قرار دهند. یکی از قالب‌هایی که مطرح شده بود عقد ضمان یا ضمانت بود. 🔻 نظرات درباره عقد ضمانت بودن بیمه 1️⃣ برخی استدلال کردند که «ضمان مالم یجب» می‌شود یعنی هنوز سبب ضمانت ایجاد نشده است. 2️⃣ برخی گفتند این می‌تواند هبه معوضه باشد؛ بدین معنی که بیمه‌گذار مبلغی را به بیمه‌گر هدیه می‌کند به شرط اینکه اگر آن حادثه که موضوع بیمه است واقع شد جبران خسارت را به عنوان هبه انجام بدهد. 3️⃣ برخی فقهای دیگر هم سعی کردند که بیمه را تحت عناوین دیگر قرار دهند. 🔰 هر عقدی که مطرح شد دیدند اشکالاتی دارد و به همین علت فقها گفتند که بیمه یک عقد مستقل است که در زمان شارع نبوده و امروزه ایجاد شده و باید با ادله عامه عقود همانند «أَوْفُوا بِالْعُقُودِ» و مانند این‌ها حکم به صحت آن کنیم. 🔰 اکنون شاید نظر غالب فقها همین باشد که بیمه عقدی مستحدث است. البته برخی از فقها گفتند که برخی از اقسام بیمه همانند بیمه عمر را نمی‌‌توان از منظر شرعی توجیه کرد. 🔰 غالب فقها با شرایطی که در عقود شرعی همانند هبه معوضه، عقد ضمان یا برخی دیگر از عقود، ک معتبر است سعی کرده‌اند آن را از منظر شرعی توجیه کنند. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=14838 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #اقتصاد #گفتگو #تهران 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔸 عوامل و موانع مؤثر در انگیزش ✅ استاد علی آقاپیروز در درس‌گفتار «تحلیل مسائل رفتار سازمانی با رویکرد اسلامی» عنوان کرد؛ 🔻 عوامل مؤثر بر انگيزش: 🔹 باورهای دینی 🔹 برخورد عادلانه 🔹 تأمين مطلوب نيازهاى معيشتى(مادى) 🔹 جذابيت اهداف 🔹 توجه، تمجيد و تشويق 🔹 طراحى مناسب شغل 🔰 منظور از طراحی مناسب شغل یعنی؛ 🔹 مهندسی شغل، یعنی از طریق زمان‌سنجی و روش‌سنجی بتوان بهترین شیوه کار را به دست آورد که خستگی کمتر، سرعت بیشتر، بازدهی بالاتر و دریافت بیشتری به دست آورد. 🔹 توسعه شغل(افزایش وظایف) 🔹 چرخش شغلی(جابجا کردن افراد در مشاغل هم خانواده) 🔹 غنی سازی شغلی(دادن استقلال و اختیار بیشتر به افراد تا زمینه خلاقیت بیشتر شود) 🔹 مشاغل گروهی(گروه مستقل در تصمیم و عمل) 🔹 خصوصیات مطلوب شغلی(تنوع در وظایف، استقلال و اختیار کافی، روابط متقابل با سایر مشاغل، مسئولیت و مهارت کافی در شغل، احساس هویت در کار) 🔻 عوامل كاهنده انگيزه‌ها: 🔹 نداشتن مهارت لازم و عدم تناسب مدرك تحصيلی با تخصص شغلی 🔹 توزيع كارها به شكل نامناسب(برخی افراد توانمندی خود را نشان نمی‌دهند و مديران سنگينی كارها را به ديگران واگذار می‌كنند) 🔹 فرهنگ نامناسب سازمانی(كم كاری، سمبل كاری، كسالت، تملّق و...) 🔹 برخورد ناعادلانه و تبعيض‌آميز مديران با كاركنان 🔹 ضعف و كاستی در كارهای قبلی موجب می‌شود كه كاركنان در انجام وظايف خود قدری كم نشاط شوند 🔹 و... ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #مدیریت #درس_گفتار #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 جهاد علمی، جهاد کبیر است/ جهاد نظامی و جهاد علمی باید توأمان باشد 🔰 آیت‌الله احمد عابدی در درس خارج «جهاد» مطرح کرد؛ 🔹 آمریکایی‌ها و سعودی‌ها که خودشان داعش را درست و تقویت کرده‌اند حال که دیده‌اند آبروریزی شده می‌گویند ما داعش را از بین بردیم. 🔹 بعید نیست آمریکایی‌ها و سعودی‌ها در آینده بگویند داعش را ایران درست کرده بود و با توجه به این‌که در این زمینه کتاب‌هایی نیز نوشته‌اند، چه بسا آیندگان دچار قضاوت اشتباه شوند. 🔹 متأسفانه در میان علمای شیعه افرادی هستند که آب در آسیاب دشمن می‌ریزند. این‌ها در کتاب‌های خود مطالبی می‌نویسند که بهانه دست دشمن می‌دهند. 🔹 قرآن می‌فرماید شما سرمایه خود را در یک جهت استفاده نکنید. یعنی به گونه‌ای نباشد که در زمان جهاد تنها به دنبال جهاد باشید بلکه باید به فکر علم، اقتصاد، فرهنگ و... باشید. 🔹 شرک و کفر مجوز قتل و جنگ نیست. روایت می‌فرماید اگر کافری به شما کاری نداشت شما نیز به او کاری نداشته باشید. باید کافر و مشرکی را کشت که شما را می‌کشند. 🔹 یکی از دروغ‌ها و تهمت‎های بی اساس این است که برخی می‌گویند فقه و علمای شیعه، سنی‌ها را کافر می‌دانند. در حالی که علمای شیعه نمی‌گویند اهل‌سنت کافر هستند. 🔹ناصبی را ما کافر می‌دانیم. بلکه خود سنی‌ها نیز ناصبی‌ها را کافر می‌دانند. نواصب را ما نجس‌تر از یهود و نصارا می‌دانیم. ولی نمی‌گوییم که قتل ناصبی‌ها واجب است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=14841 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #حقوق #درس_خارج #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 سند الگوی پیشرفت باید رویکرد تمدنی داشته باشد/ سند پیشگام‌تر از حوزۀ عمل است 🔰 در نشست علمی‌«رونمایی از پیشنهادات تکمیلی الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت» مطرح شد: 🔹 پیروزمند: مدل به دست آمده، از سه بخش تشکیل می‌شود، یک بخش رویکردهای حاکم را پشتیبانی می‌کند، بخش دوم معیارهای روشی را قاعده‌مند می‌کند و بخش سوم معیاری‌های محتوایی را مدنظر دارد. در رویکرد اول «اسلامیت، انقلابی بودن و تمدنی بودن» ملاک قرار گرفته است. 🔹 پارسانیا: مجری سند، عملاً عاملان هستند که به آن روح می‌دهند. ضعف جدی ما در حوزه عاملان است. سند پیشگام‌تر از حوزۀ عمل است. در اقدام گرفتار مشکلات جدی هستیم. داشتن سند خوب بخشی از راه است. 🔹 میرمعزی: باید مشخص شود که این سند چه مقدار اسلامی هست و چه مقدار اشکال دارد، چرا که نقشه راه تمدن اسلامی ایرانی است. سند بالادستی همه اسناد ماست؛ این نقطه شروعی است برای کار بزرگتر تا متفکرین ما دغدغه پیدا کنند و براساس آموزه‌های اسلامی به تولید فکر و نظریه در مقوله «پیشرفت» بپردازند. 🔹 میرباقری: سند نویسی در مقیاس الگوی پیشرفت حتی اگر بخواهد سند برنامه باشد باید به لحاظ دینی، رویکردی حداکثری داشته باشد؛ یعنی در مقیاس تمدنی باشد. برای تحقق رویکرد تمدنی هم باید رویکرد انقلابی باشد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=14844 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #جامعه_و_فرهنگ #نشست_علمی #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 ابتلاء مؤمن به مصائب، نشانه شدت محبت خداست/ ألْبَلآءُ لِلْوِلاء 📌 حجت‌الاسلام والمسلمین داوود مهدوی‌زادگان در یادداشتی مطرح کرد: 🔰 ألْبَلآءُ لِلْوِلاءِ؛ این سنت الهی است که بلاملازم با دوستی است. 🔰 خداوند هیچ قومی را دوست ندارد مگر آنکه آن قوم را به مشکلات مبتلا می‌سازد: “مَا أَحَبَّ اللَّهُ قَوْماً إِلَّا ابْتَلَاهُم‏”(کافی، ج ۲، ص ۲۵۴). شدت ابتلاء مؤمن به مصائب، نشانه شدت محبت خدا هست. 🔰 ملت شریف ایران با انقلاب اسلامی وارد رابطه ولایی وثیق با خداوند شده است. به همین خاطر، روزی نیست که این ملت مبتلا به مکر شیاطین و اشرار و ظالمین و مفسدین نشود. لکن ” وَمَکَرُوا وَمَکَرَ اللَّهُ ۖ وَاللَّهُ خَیْرُ الْمَاکِرِین” [آل عمران: ۵۴]. مسلّم بدانید که اگر ظرفیت ایمانی این ملت تا این اندازه بالا نباشد، این اندازه مبتلا نمی‌شد. 🔰 انقلاب و نظام اسلامی با شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی وارد مرحله جدیدی از مصاف با شیطان بزرگ شده است و کینه‌توزی آنان بیش از پیش عمیق‌تر و گسترده‌تر خواهد شد و مترصد هرگونه بهانه برای شرارت ورزیدن هستند. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=14849 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #یادداشت #تهران 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🎯 ولایت فقیه در تراث شیعه 🔰 استاد محمدمهدی بهداروند در درس‌گفتار «ولایت فقیه» عنوان کرد؛ 🔹 از مهم‌ترین مسائلی که امروزه توسط روشنفکران دینی درباره ولایت فقیه مطرح می‌شود، موضوع «پیشینه تاریخی داشتن ولایت فقیه» است. 🔹 به عقیده این روشنفکران ولایت فقیه موضوعی نیست که پیشینه تاریخی قوی داشته باشد و پس از انقلاب اسلامی، جمهوری اسلامی به علت منافع خود این موضوع را گسترش داده است. 🔻 ولایت فقیه در تراث فقهی شیعه؛ 🔰 شیخ مفید: در کتاب «المقنعة» و در باب امر به معروف و نهی از منکر به موضوع ولایت فقیه پرداخته است. 🔰 مرحوم محقق کرکی: در کتاب «رسالة فی صلاة الجمعة» به موضوع ولایت و حکومت فقیه در دوران غیبت معصوم می‌پردازد. 🔰 مرحوم ملا احمد مقدس اردبیلی: در کتاب «مجمع الفائدة» در ذیل بحث استحباب پرداخت زکات به فقیه مفصلاً به موضوع ولایت فقیه می‌پردازد. 🔰 ملا احمد نراقی: در کتاب «عوائد الایام» به طور واضح، روشن و دقیق به موضوع ولایت فقیه پرداخته است. 🔰 مرحوم میرفتاح مراغی: ضمن پرداختن به موضوع ولایت فقیه به بررسی ادله اثبات آن می‌پردازد و معتقد است ولایت فقیه دو دلیل عمده دارد؛ اجماع محصل و اجماع منقول. 🔰 مرحوم صاحب جواهر(ره): در کتاب گرانسنگ «جواهر الکلام فی شرح شرائع الاسلام» ذیل بحث امر به معروف و نهی از منکر و همچنین باب جهاد به ویژگی‌ها و اختیارات ولی‌فقیه می‌پردازد. 🔰 سید بحرالعلوم(ره): وی از اساتید ملااحمد نراقی و شیخ جعفر کاشف الغطاء بوده است. بحثی درباره قدرت فقیه در عصر غیبت دارد که در آن به موضوع ولایت فقیه می‌پردازد. #سیاست #درس_گفتار #قم 🆔 @meftaah_com
💯 سلسله نشست‌های بحوث فقهی؛ 📌 با موضوع «بررسی فقهی صندوق‌های قرعه‌کشی خانگی» برگزار می‌شود. 👤 ارائه دهنده: حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدتقی علوی 🗓 زمان برگزاری: چهارشنبه ۲۵ دی‌ماه ۹۸، ساعت ۱۵ تا ۱۷:۳۰ 🕌 مکان برگزاری: قم، خیابان معلم، حوزه علمیه امام کاظم(ع)، ساختمان امام رضا(ع)، طبقه سوم، سالن ۳۱۰ ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #اقتصاد #نشست_علمی #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com