eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
8.1هزار دنبال‌کننده
11.7هزار عکس
611 ویدیو
301 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
💢مهم‌ترین رخدادهای حوزه در هفته‌ای که گذشت؛ 📌حوزه‌های علمیه و مراکز دینی در هفته‌ی گذشته شاهد رویدادها و حوادث مختلف علمی، فرهنگی، سیاسی، دینی و... بودند؛ در گزارشی به مهم‌ترین این مسائل پرداخته شده است که برخی از عناوین آن به قرار ذیل است: 📝 حضور فساد برانگیز آمریکا در منطقه باید تمام شود 📝 تجلیل حضرت آیت‌الله نوری همدانی از انتقام سخت سپاه پاسداران از آمریکایی‌ها 📝 آغاز درس خارج فقه حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی در مسجد اعظم قم 📝 عقبه فکری جریانات انحرافی را بشناسید و از آن غافل نباشید 📝 گزینش کنندگان نباید کوچکترین غفلتی در حقوق مردم کنند 📝 اجتماع باشکوه حوزویان در گرامیداشت شهادت حاج قاسم سلیمانی برگزار شد 📝 تعطیلی دروس سطوح عالی حوزه علمیه از ۱۳ تا ۱۵ ماه جمادی الاولی 📝 برگزاری نشست شورای سیاست‌گذاری همایش ملی هوش مصنوعی و علوم اسلامی 📝 نشست علمی نقش علوم عقلی در تمدن نوین اسلامی برگزار شد 📝 نخستین نشست توجیهی دانشنامه زن مسلمان برگزار می‌شود 📝 رونمایی از «تفسیر بصائر یمینی» و «لطائف التفسیر» و .... 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=14824 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🎯آیت‌الله جواد حبیبی‌تبار در درس خارج «کتاب ‌القضاء» بررسی کرد؛ 📚بخشی از تطبیقات حجیت کتابت، ناظر به امور اتفاقی از تواری حقوق دادرسی است. 🔻تواری حقوق دادرسی؛ 1️⃣تأمین خواسته: شخصی محتمل می‌داند اگر تا دادگاه صبر کند، مدیون متوجه شده و مالش را مخفی می‌کند. در این صورت می‌تواند درخواست صدور قرار تأمین کند. این درخواست یک سند مکتوب است. 2️⃣تأمین دلیل: زمانی مطرح می‌شود که اگر مدعی تا زمان دادگاه صبر کند، دیگر دلیلی باقی نماند. در تأمین دلیل، درخواست می‌کند همان لحظه قراری صادر شود که مدیریت دادگاه همراه کارشناس بیایند در محل و موضوع را از نزدیک شاهد باشند و مشاهدات را کتباً بنویسند. 3️⃣دستور موقت یا دادرسی فوری: دستور موقت یا ابلاغ می‌تواند شفاهی باشد یا کتبی. درخواست شفاهی هم البته مکتوب شده و به امضای مدعی می‌رسد. اساساً ابلاغ دستور همواره مکتوب است. 4️⃣ادله اثبات دعوا(ماده 201): اگر اقرار در دادخواست یا حین مذاکره در دادگاه یا در یکی از لوایحی که به دادگاه تقدیم شده است به عمل آید، اقرار در دادگاه محسوب می‌شود. اگر اقرار در دادخواست باشد، مکتوب است. اگر حین مذاکره در دادگاه صورت گیرد، صورت‌جلسه می‌شود، پس مکتوب است. اگر خارج از دادگاه باشد، زمانی معتبر است که در دفترخانه اسناد رسمی ثبت شده باشد، پس می‌شود کتبی. 5️⃣اسناد در مواد 206 تا 215 آیین دادرسی مدنی: اسناد در این مواد عبارتند از دفاتر بازرگانی، چک، سفته، مندرجات پرونده دیگری که در پرونده‌ای مورد استناد است. در همه‌ی این موارد کتابت نقش مهمی ایفا می‌کند. #حقوق #درس_خارج #قم 🔳با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💯 حکم خرید کالاهای آمریکایی و صهیونیستی 🔹 استاد احمدعلی یوسفی در درس‌گفتار «فقه اقتصاد مقاومتی» مطرح کرد؛ 🔰 اگر درمورد معامله‌ای شک در وقوع سلطه و سبیل اقتصادی وجود داشته باشد، اصلِ عدم تحقق عنوان سلطه و سبیل جاری می‌شود. 🔰 خرید کالا از کشورها تا زمانی که مصداق سلطه و سبیل احراز نشود از باب نفی سبیل نمی‌توان حکم به حرمت و عدم صحت معامله نمود. 🔰 در حال حاضر بسیاری از کشورهای خارجی دشمن اسلام و انقلاب، رسماً انواع جنگ‌ها از جمله اقتصادی را علیه ملت ایران راه انداخته‌اند و به دنبال سلطه مجدد بر منابع اقتصادی ایران هستند. 🔰 براساس مفاد آیه «لِلَّهِ الْعِزَّةُ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِلْمُؤْمِنينَ» وقتی اقدامات اقتصادی مثل معامله و خرید کالاهای آمریکایی و رژیم صهیونیستی از ناحیه حاکمیت اسلامی یا شرکت‌ها و تجار مسلمان به گونه‌ای انجام شود که منافات با عزت مسلمانان و کشور جمهوری اسلامی ایران داشته باشد، چنین معامله‌ای را شارع تایید نمی‌کند و مجاز نخواهد بود. 🔰 زمانی که ارتباطات اقتصادی با کشور آمریکا و رژیم صهیونیستی مصداق سلطه و سبیل باشد، منافی با عزت اسلامی است و سلطه اقتصادی نوعی ذلت و خواری اقتصادی محسوب می‌شود، بنابراین براساس مفاد این آیه، غیر مجاز و معامله نیز باطل است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=14829 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #اقتصاد #درس_گفتار #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢ولایت‌مداری مهمترین درس از سیره اجتماعی حضرت فاطمه زهرا(س) است 📌حجت‌الاسلام محمدحسین پورامینی در گفت‌وگویی مطرح کرد: 🔰یکی از جلوه‌های اجتماعی سبک زندگی حضرت زهرا(س) ولایت‌مداری است. آن حضرت مجذوب و ذوب در ولایت حجت خدا بود و تا پایان عمر شریف خود همواره در مسیر پاسداشت ارزش‌های ولایی تلاش کرد. 🔰نقش معصومین و اهل بیت(ع) در ایجاد تمدن اسلامی انکارناپذیر است چراکه آنان از علوم الهی بهره‌مند بوده‌اند. هرچند فرمایشات و روایات باقی مانده از فاطمه زهرا(س) اندک است، اما همین گفتارها دارای محتوای بسیار غنی و مستحکم است که در بنیان‌گذاری معرفتی شاخص در اسلام و تمدن اسلامی نقش کلیدی دارد. 🔰با مطالعه سیره فاطمی می‌توانیم به نقش حضرت در تمدن‌سازی پی برده و با استفاده از فرمایشات آن حضرت در تطور و تکامل این تمدن اسلامی تلاش کنیم. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=14833 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #تاریخ_و_سیره #گفتگو #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ بیمه، عقد مستقلی است/ برخی فقها معتقدند بیمه عمر را نمی‌‌توان از منظر شرعی توجیه کرد 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین غلامعلی معصومی‌نیا در گفت‌وگویی؛ 🔰 از زمانی‌که بیمه به شکل امروزی وارد کشورهای اسلامی شد فقها درصدد برآمدند که عقد بیمه را در قالب یکی از عقود شرعی قرار دهند. یکی از قالب‌هایی که مطرح شده بود عقد ضمان یا ضمانت بود. 🔻 نظرات درباره عقد ضمانت بودن بیمه 1️⃣ برخی استدلال کردند که «ضمان مالم یجب» می‌شود یعنی هنوز سبب ضمانت ایجاد نشده است. 2️⃣ برخی گفتند این می‌تواند هبه معوضه باشد؛ بدین معنی که بیمه‌گذار مبلغی را به بیمه‌گر هدیه می‌کند به شرط اینکه اگر آن حادثه که موضوع بیمه است واقع شد جبران خسارت را به عنوان هبه انجام بدهد. 3️⃣ برخی فقهای دیگر هم سعی کردند که بیمه را تحت عناوین دیگر قرار دهند. 🔰 هر عقدی که مطرح شد دیدند اشکالاتی دارد و به همین علت فقها گفتند که بیمه یک عقد مستقل است که در زمان شارع نبوده و امروزه ایجاد شده و باید با ادله عامه عقود همانند «أَوْفُوا بِالْعُقُودِ» و مانند این‌ها حکم به صحت آن کنیم. 🔰 اکنون شاید نظر غالب فقها همین باشد که بیمه عقدی مستحدث است. البته برخی از فقها گفتند که برخی از اقسام بیمه همانند بیمه عمر را نمی‌‌توان از منظر شرعی توجیه کرد. 🔰 غالب فقها با شرایطی که در عقود شرعی همانند هبه معوضه، عقد ضمان یا برخی دیگر از عقود، ک معتبر است سعی کرده‌اند آن را از منظر شرعی توجیه کنند. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=14838 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #اقتصاد #گفتگو #تهران 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔸 عوامل و موانع مؤثر در انگیزش ✅ استاد علی آقاپیروز در درس‌گفتار «تحلیل مسائل رفتار سازمانی با رویکرد اسلامی» عنوان کرد؛ 🔻 عوامل مؤثر بر انگيزش: 🔹 باورهای دینی 🔹 برخورد عادلانه 🔹 تأمين مطلوب نيازهاى معيشتى(مادى) 🔹 جذابيت اهداف 🔹 توجه، تمجيد و تشويق 🔹 طراحى مناسب شغل 🔰 منظور از طراحی مناسب شغل یعنی؛ 🔹 مهندسی شغل، یعنی از طریق زمان‌سنجی و روش‌سنجی بتوان بهترین شیوه کار را به دست آورد که خستگی کمتر، سرعت بیشتر، بازدهی بالاتر و دریافت بیشتری به دست آورد. 🔹 توسعه شغل(افزایش وظایف) 🔹 چرخش شغلی(جابجا کردن افراد در مشاغل هم خانواده) 🔹 غنی سازی شغلی(دادن استقلال و اختیار بیشتر به افراد تا زمینه خلاقیت بیشتر شود) 🔹 مشاغل گروهی(گروه مستقل در تصمیم و عمل) 🔹 خصوصیات مطلوب شغلی(تنوع در وظایف، استقلال و اختیار کافی، روابط متقابل با سایر مشاغل، مسئولیت و مهارت کافی در شغل، احساس هویت در کار) 🔻 عوامل كاهنده انگيزه‌ها: 🔹 نداشتن مهارت لازم و عدم تناسب مدرك تحصيلی با تخصص شغلی 🔹 توزيع كارها به شكل نامناسب(برخی افراد توانمندی خود را نشان نمی‌دهند و مديران سنگينی كارها را به ديگران واگذار می‌كنند) 🔹 فرهنگ نامناسب سازمانی(كم كاری، سمبل كاری، كسالت، تملّق و...) 🔹 برخورد ناعادلانه و تبعيض‌آميز مديران با كاركنان 🔹 ضعف و كاستی در كارهای قبلی موجب می‌شود كه كاركنان در انجام وظايف خود قدری كم نشاط شوند 🔹 و... ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #مدیریت #درس_گفتار #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 جهاد علمی، جهاد کبیر است/ جهاد نظامی و جهاد علمی باید توأمان باشد 🔰 آیت‌الله احمد عابدی در درس خارج «جهاد» مطرح کرد؛ 🔹 آمریکایی‌ها و سعودی‌ها که خودشان داعش را درست و تقویت کرده‌اند حال که دیده‌اند آبروریزی شده می‌گویند ما داعش را از بین بردیم. 🔹 بعید نیست آمریکایی‌ها و سعودی‌ها در آینده بگویند داعش را ایران درست کرده بود و با توجه به این‌که در این زمینه کتاب‌هایی نیز نوشته‌اند، چه بسا آیندگان دچار قضاوت اشتباه شوند. 🔹 متأسفانه در میان علمای شیعه افرادی هستند که آب در آسیاب دشمن می‌ریزند. این‌ها در کتاب‌های خود مطالبی می‌نویسند که بهانه دست دشمن می‌دهند. 🔹 قرآن می‌فرماید شما سرمایه خود را در یک جهت استفاده نکنید. یعنی به گونه‌ای نباشد که در زمان جهاد تنها به دنبال جهاد باشید بلکه باید به فکر علم، اقتصاد، فرهنگ و... باشید. 🔹 شرک و کفر مجوز قتل و جنگ نیست. روایت می‌فرماید اگر کافری به شما کاری نداشت شما نیز به او کاری نداشته باشید. باید کافر و مشرکی را کشت که شما را می‌کشند. 🔹 یکی از دروغ‌ها و تهمت‎های بی اساس این است که برخی می‌گویند فقه و علمای شیعه، سنی‌ها را کافر می‌دانند. در حالی که علمای شیعه نمی‌گویند اهل‌سنت کافر هستند. 🔹ناصبی را ما کافر می‌دانیم. بلکه خود سنی‌ها نیز ناصبی‌ها را کافر می‌دانند. نواصب را ما نجس‌تر از یهود و نصارا می‌دانیم. ولی نمی‌گوییم که قتل ناصبی‌ها واجب است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=14841 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #حقوق #درس_خارج #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 سند الگوی پیشرفت باید رویکرد تمدنی داشته باشد/ سند پیشگام‌تر از حوزۀ عمل است 🔰 در نشست علمی‌«رونمایی از پیشنهادات تکمیلی الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت» مطرح شد: 🔹 پیروزمند: مدل به دست آمده، از سه بخش تشکیل می‌شود، یک بخش رویکردهای حاکم را پشتیبانی می‌کند، بخش دوم معیارهای روشی را قاعده‌مند می‌کند و بخش سوم معیاری‌های محتوایی را مدنظر دارد. در رویکرد اول «اسلامیت، انقلابی بودن و تمدنی بودن» ملاک قرار گرفته است. 🔹 پارسانیا: مجری سند، عملاً عاملان هستند که به آن روح می‌دهند. ضعف جدی ما در حوزه عاملان است. سند پیشگام‌تر از حوزۀ عمل است. در اقدام گرفتار مشکلات جدی هستیم. داشتن سند خوب بخشی از راه است. 🔹 میرمعزی: باید مشخص شود که این سند چه مقدار اسلامی هست و چه مقدار اشکال دارد، چرا که نقشه راه تمدن اسلامی ایرانی است. سند بالادستی همه اسناد ماست؛ این نقطه شروعی است برای کار بزرگتر تا متفکرین ما دغدغه پیدا کنند و براساس آموزه‌های اسلامی به تولید فکر و نظریه در مقوله «پیشرفت» بپردازند. 🔹 میرباقری: سند نویسی در مقیاس الگوی پیشرفت حتی اگر بخواهد سند برنامه باشد باید به لحاظ دینی، رویکردی حداکثری داشته باشد؛ یعنی در مقیاس تمدنی باشد. برای تحقق رویکرد تمدنی هم باید رویکرد انقلابی باشد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=14844 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #جامعه_و_فرهنگ #نشست_علمی #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 ابتلاء مؤمن به مصائب، نشانه شدت محبت خداست/ ألْبَلآءُ لِلْوِلاء 📌 حجت‌الاسلام والمسلمین داوود مهدوی‌زادگان در یادداشتی مطرح کرد: 🔰 ألْبَلآءُ لِلْوِلاءِ؛ این سنت الهی است که بلاملازم با دوستی است. 🔰 خداوند هیچ قومی را دوست ندارد مگر آنکه آن قوم را به مشکلات مبتلا می‌سازد: “مَا أَحَبَّ اللَّهُ قَوْماً إِلَّا ابْتَلَاهُم‏”(کافی، ج ۲، ص ۲۵۴). شدت ابتلاء مؤمن به مصائب، نشانه شدت محبت خدا هست. 🔰 ملت شریف ایران با انقلاب اسلامی وارد رابطه ولایی وثیق با خداوند شده است. به همین خاطر، روزی نیست که این ملت مبتلا به مکر شیاطین و اشرار و ظالمین و مفسدین نشود. لکن ” وَمَکَرُوا وَمَکَرَ اللَّهُ ۖ وَاللَّهُ خَیْرُ الْمَاکِرِین” [آل عمران: ۵۴]. مسلّم بدانید که اگر ظرفیت ایمانی این ملت تا این اندازه بالا نباشد، این اندازه مبتلا نمی‌شد. 🔰 انقلاب و نظام اسلامی با شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی وارد مرحله جدیدی از مصاف با شیطان بزرگ شده است و کینه‌توزی آنان بیش از پیش عمیق‌تر و گسترده‌تر خواهد شد و مترصد هرگونه بهانه برای شرارت ورزیدن هستند. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=14849 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #یادداشت #تهران 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🎯 ولایت فقیه در تراث شیعه 🔰 استاد محمدمهدی بهداروند در درس‌گفتار «ولایت فقیه» عنوان کرد؛ 🔹 از مهم‌ترین مسائلی که امروزه توسط روشنفکران دینی درباره ولایت فقیه مطرح می‌شود، موضوع «پیشینه تاریخی داشتن ولایت فقیه» است. 🔹 به عقیده این روشنفکران ولایت فقیه موضوعی نیست که پیشینه تاریخی قوی داشته باشد و پس از انقلاب اسلامی، جمهوری اسلامی به علت منافع خود این موضوع را گسترش داده است. 🔻 ولایت فقیه در تراث فقهی شیعه؛ 🔰 شیخ مفید: در کتاب «المقنعة» و در باب امر به معروف و نهی از منکر به موضوع ولایت فقیه پرداخته است. 🔰 مرحوم محقق کرکی: در کتاب «رسالة فی صلاة الجمعة» به موضوع ولایت و حکومت فقیه در دوران غیبت معصوم می‌پردازد. 🔰 مرحوم ملا احمد مقدس اردبیلی: در کتاب «مجمع الفائدة» در ذیل بحث استحباب پرداخت زکات به فقیه مفصلاً به موضوع ولایت فقیه می‌پردازد. 🔰 ملا احمد نراقی: در کتاب «عوائد الایام» به طور واضح، روشن و دقیق به موضوع ولایت فقیه پرداخته است. 🔰 مرحوم میرفتاح مراغی: ضمن پرداختن به موضوع ولایت فقیه به بررسی ادله اثبات آن می‌پردازد و معتقد است ولایت فقیه دو دلیل عمده دارد؛ اجماع محصل و اجماع منقول. 🔰 مرحوم صاحب جواهر(ره): در کتاب گرانسنگ «جواهر الکلام فی شرح شرائع الاسلام» ذیل بحث امر به معروف و نهی از منکر و همچنین باب جهاد به ویژگی‌ها و اختیارات ولی‌فقیه می‌پردازد. 🔰 سید بحرالعلوم(ره): وی از اساتید ملااحمد نراقی و شیخ جعفر کاشف الغطاء بوده است. بحثی درباره قدرت فقیه در عصر غیبت دارد که در آن به موضوع ولایت فقیه می‌پردازد. #سیاست #درس_گفتار #قم 🆔 @meftaah_com
💯 سلسله نشست‌های بحوث فقهی؛ 📌 با موضوع «بررسی فقهی صندوق‌های قرعه‌کشی خانگی» برگزار می‌شود. 👤 ارائه دهنده: حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدتقی علوی 🗓 زمان برگزاری: چهارشنبه ۲۵ دی‌ماه ۹۸، ساعت ۱۵ تا ۱۷:۳۰ 🕌 مکان برگزاری: قم، خیابان معلم، حوزه علمیه امام کاظم(ع)، ساختمان امام رضا(ع)، طبقه سوم، سالن ۳۱۰ ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #اقتصاد #نشست_علمی #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💯 ولایت امری بالاتر از اخوت عامه است/ در اخوت «وظایف متقابل» و در ولایت «نظارت» مطرح می‌شود 📌 آیت‌الله علیرضا اعرافی در درس خارج «فقه روابط اجتماعی»: ❇️ در خصوص پیوند میان آحاد جامعه اسلامی و مسلمانان و مؤمنان دو مفهوم کلیدی در قرآن کریم وجود دارد که به نوعی هر دو مفهوم به بحث محبت و عواطف مشترک اشاره دارند. ❇️ اخوت یک پایه و مبنای ارتباطی جامعه اسلامی در میان آحاد جامعه اسلامی را تبیین می‌کند و به نحوی به شکل مطابقی یا تضمنی و یا التزامی شامل محبت و مودت و عاطفه و دوستی است. ❇️ ولایت دومین مفهوم بنیادی در روابط میان آحاد جامعه اسلامی شمرده شده است. ❇️ در آیه «وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِناتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِياءُ بَعْض» میلیون‌ها رابط ولایی و دوستی مقصود است ولی در این میلیون‌ها خط ولایی و اخوت هیچ قیدی جز ایمان نیست. ❇️ با بررسی دو مفهوم ولایت و اخوت فهمیده می‌شود که ولایت امری بالاتر از اخوت عامه است، یعنی شما از یک اصل اعتقادی سرچشمه می‌گیرید که آن اصل اعتقادی منشأ یک نوع روابط وسیع اجتماعی- فرهنگی- عاطفی است. ❇️ در اخوت یک نوع وظایف متقابل دارید و در ولایت حق بالاتری به نام حق نظارت به آن اضافه می‌شود. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=14854 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #جامعه_و_فرهنگ #درس_خارج #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com