eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
8هزار دنبال‌کننده
9.2هزار عکس
414 ویدیو
295 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 سند الگوی پیشرفت باید رویکرد تمدنی داشته باشد/ سند پیشگام‌تر از حوزۀ عمل است 🔰 در نشست علمی‌«رونمایی از پیشنهادات تکمیلی الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت» مطرح شد: 🔹 پیروزمند: مدل به دست آمده، از سه بخش تشکیل می‌شود، یک بخش رویکردهای حاکم را پشتیبانی می‌کند، بخش دوم معیارهای روشی را قاعده‌مند می‌کند و بخش سوم معیاری‌های محتوایی را مدنظر دارد. در رویکرد اول «اسلامیت، انقلابی بودن و تمدنی بودن» ملاک قرار گرفته است. 🔹 پارسانیا: مجری سند، عملاً عاملان هستند که به آن روح می‌دهند. ضعف جدی ما در حوزه عاملان است. سند پیشگام‌تر از حوزۀ عمل است. در اقدام گرفتار مشکلات جدی هستیم. داشتن سند خوب بخشی از راه است. 🔹 میرمعزی: باید مشخص شود که این سند چه مقدار اسلامی هست و چه مقدار اشکال دارد، چرا که نقشه راه تمدن اسلامی ایرانی است. سند بالادستی همه اسناد ماست؛ این نقطه شروعی است برای کار بزرگتر تا متفکرین ما دغدغه پیدا کنند و براساس آموزه‌های اسلامی به تولید فکر و نظریه در مقوله «پیشرفت» بپردازند. 🔹 میرباقری: سند نویسی در مقیاس الگوی پیشرفت حتی اگر بخواهد سند برنامه باشد باید به لحاظ دینی، رویکردی حداکثری داشته باشد؛ یعنی در مقیاس تمدنی باشد. برای تحقق رویکرد تمدنی هم باید رویکرد انقلابی باشد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=14844 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #جامعه_و_فرهنگ #نشست_علمی #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 ابتلاء مؤمن به مصائب، نشانه شدت محبت خداست/ ألْبَلآءُ لِلْوِلاء 📌 حجت‌الاسلام والمسلمین داوود مهدوی‌زادگان در یادداشتی مطرح کرد: 🔰 ألْبَلآءُ لِلْوِلاءِ؛ این سنت الهی است که بلاملازم با دوستی است. 🔰 خداوند هیچ قومی را دوست ندارد مگر آنکه آن قوم را به مشکلات مبتلا می‌سازد: “مَا أَحَبَّ اللَّهُ قَوْماً إِلَّا ابْتَلَاهُم‏”(کافی، ج ۲، ص ۲۵۴). شدت ابتلاء مؤمن به مصائب، نشانه شدت محبت خدا هست. 🔰 ملت شریف ایران با انقلاب اسلامی وارد رابطه ولایی وثیق با خداوند شده است. به همین خاطر، روزی نیست که این ملت مبتلا به مکر شیاطین و اشرار و ظالمین و مفسدین نشود. لکن ” وَمَکَرُوا وَمَکَرَ اللَّهُ ۖ وَاللَّهُ خَیْرُ الْمَاکِرِین” [آل عمران: ۵۴]. مسلّم بدانید که اگر ظرفیت ایمانی این ملت تا این اندازه بالا نباشد، این اندازه مبتلا نمی‌شد. 🔰 انقلاب و نظام اسلامی با شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی وارد مرحله جدیدی از مصاف با شیطان بزرگ شده است و کینه‌توزی آنان بیش از پیش عمیق‌تر و گسترده‌تر خواهد شد و مترصد هرگونه بهانه برای شرارت ورزیدن هستند. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=14849 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #یادداشت #تهران 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🎯 ولایت فقیه در تراث شیعه 🔰 استاد محمدمهدی بهداروند در درس‌گفتار «ولایت فقیه» عنوان کرد؛ 🔹 از مهم‌ترین مسائلی که امروزه توسط روشنفکران دینی درباره ولایت فقیه مطرح می‌شود، موضوع «پیشینه تاریخی داشتن ولایت فقیه» است. 🔹 به عقیده این روشنفکران ولایت فقیه موضوعی نیست که پیشینه تاریخی قوی داشته باشد و پس از انقلاب اسلامی، جمهوری اسلامی به علت منافع خود این موضوع را گسترش داده است. 🔻 ولایت فقیه در تراث فقهی شیعه؛ 🔰 شیخ مفید: در کتاب «المقنعة» و در باب امر به معروف و نهی از منکر به موضوع ولایت فقیه پرداخته است. 🔰 مرحوم محقق کرکی: در کتاب «رسالة فی صلاة الجمعة» به موضوع ولایت و حکومت فقیه در دوران غیبت معصوم می‌پردازد. 🔰 مرحوم ملا احمد مقدس اردبیلی: در کتاب «مجمع الفائدة» در ذیل بحث استحباب پرداخت زکات به فقیه مفصلاً به موضوع ولایت فقیه می‌پردازد. 🔰 ملا احمد نراقی: در کتاب «عوائد الایام» به طور واضح، روشن و دقیق به موضوع ولایت فقیه پرداخته است. 🔰 مرحوم میرفتاح مراغی: ضمن پرداختن به موضوع ولایت فقیه به بررسی ادله اثبات آن می‌پردازد و معتقد است ولایت فقیه دو دلیل عمده دارد؛ اجماع محصل و اجماع منقول. 🔰 مرحوم صاحب جواهر(ره): در کتاب گرانسنگ «جواهر الکلام فی شرح شرائع الاسلام» ذیل بحث امر به معروف و نهی از منکر و همچنین باب جهاد به ویژگی‌ها و اختیارات ولی‌فقیه می‌پردازد. 🔰 سید بحرالعلوم(ره): وی از اساتید ملااحمد نراقی و شیخ جعفر کاشف الغطاء بوده است. بحثی درباره قدرت فقیه در عصر غیبت دارد که در آن به موضوع ولایت فقیه می‌پردازد. #سیاست #درس_گفتار #قم 🆔 @meftaah_com
💯 سلسله نشست‌های بحوث فقهی؛ 📌 با موضوع «بررسی فقهی صندوق‌های قرعه‌کشی خانگی» برگزار می‌شود. 👤 ارائه دهنده: حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدتقی علوی 🗓 زمان برگزاری: چهارشنبه ۲۵ دی‌ماه ۹۸، ساعت ۱۵ تا ۱۷:۳۰ 🕌 مکان برگزاری: قم، خیابان معلم، حوزه علمیه امام کاظم(ع)، ساختمان امام رضا(ع)، طبقه سوم، سالن ۳۱۰ ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #اقتصاد #نشست_علمی #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💯 ولایت امری بالاتر از اخوت عامه است/ در اخوت «وظایف متقابل» و در ولایت «نظارت» مطرح می‌شود 📌 آیت‌الله علیرضا اعرافی در درس خارج «فقه روابط اجتماعی»: ❇️ در خصوص پیوند میان آحاد جامعه اسلامی و مسلمانان و مؤمنان دو مفهوم کلیدی در قرآن کریم وجود دارد که به نوعی هر دو مفهوم به بحث محبت و عواطف مشترک اشاره دارند. ❇️ اخوت یک پایه و مبنای ارتباطی جامعه اسلامی در میان آحاد جامعه اسلامی را تبیین می‌کند و به نحوی به شکل مطابقی یا تضمنی و یا التزامی شامل محبت و مودت و عاطفه و دوستی است. ❇️ ولایت دومین مفهوم بنیادی در روابط میان آحاد جامعه اسلامی شمرده شده است. ❇️ در آیه «وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِناتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِياءُ بَعْض» میلیون‌ها رابط ولایی و دوستی مقصود است ولی در این میلیون‌ها خط ولایی و اخوت هیچ قیدی جز ایمان نیست. ❇️ با بررسی دو مفهوم ولایت و اخوت فهمیده می‌شود که ولایت امری بالاتر از اخوت عامه است، یعنی شما از یک اصل اعتقادی سرچشمه می‌گیرید که آن اصل اعتقادی منشأ یک نوع روابط وسیع اجتماعی- فرهنگی- عاطفی است. ❇️ در اخوت یک نوع وظایف متقابل دارید و در ولایت حق بالاتری به نام حق نظارت به آن اضافه می‌شود. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=14854 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #جامعه_و_فرهنگ #درس_خارج #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💰 نقش اوراق نقدیه اعتباریه و ‌اسکناس ‌در دیه/ در دیه باید عین پرداخت شود یا قیمت آن؟ 🔰 آیت‌الله محمدتقی شهیدی در درس خارج «پول و احکام آن»؛ 💢 نقش اوراق نقدیه اعتباری و ‌اسکناس ‌در دیه چیست؟ ❇️ نظر مشهور؛ 🔹 اصل در دیه شش چیز است؛ هزار دینار، 10 هزار درهم، صد شتر، دویست بقر، هزار گوسفند، دویست حلة. جانی مخیر است یکی از این شش چیز را به ولی مقتول بدهد. 🔹 امروز اگر پول می‎دهند از باب تراضی است و الا ممکن است ولی مقتول بگوید عین یکی از آن شش چیز را می‎خواهم. 📌 پرسش: امروز قیمت صد شتر چقدر است. در بازار آزاد گفته‌اند هر شتری حدودا 10 میلیون تومان است، با این نرخ حساب کنیم دیه یک میلیارد می‌شود. 🔹 حال اگر خدایی ناکرده یکی مبتلا شد به این مسأله باید ولی مقتول را راضی کند، قتل شبه عمد بوده یا قتل خطا محض بوده باید دیه بدهد. باید 360 میلیون پرداخت کند یا 1 میلیارد تومان؟ 🔹 این نزاع وجود دارد و مشهور گفته‌اند: اصناف دیه شش تا است، ‌جانی مخیر است بین یکی از این شش تا را پرداخت کند. تومان جزء این اصناف ستّه نیست، ‌دلار جزء این اصناف ستّه نیست. درهم است، دینار است و بقیه هم که اجناس غیر نقدی هستند. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=14856 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #اقتصاد #درس_خارج #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 ارزیابی عملکرد مدیران باید بر اساس فقه الإداره باشد نه فقه عمومی/ مدیران تابلوی نظام اسلامی هستند ✅ استاد ولی‌الله نقی‌پورفر در درس‌گفتار «فقه الاداره» عنوان کرد؛ 📚 حداقل مدیریت اسلامی، مدیریتی است که ترکیب فقه و اخلاق باشد. 📚 مدیریت در سطح عرفان، بالاتر از سطح اخلاق است. به عنوان مثال در باب مدیریت نفس، نماز شب برای مدیری همچون رهبر یک نظام که در سطح عرفان قرار دارد، واجب است نه مستحب! 📚 در حوزه مدیریت اسلامی علاوه بر مدیر، اعضاء سازمان نیز باید از میان اهل ایمان باشند؛ زیرا ایشان تابلو نظام اسلامی هستند. 📚 الزامات حکومتی، الزامات اهل ایمان بوده و ارزیابی عملکرد مدیران باید بر اساس فقه الإداره باشد نه فقه عمومی. 📚 یکی از تمایزهای برجسته مدیریت ژاپنی با مدیریت غربی این است که در فرهنگ ژاپنی، بر اساس «قانون لی»، یک رابطه پدر و فرزندی سنتی وجود دارد. پدر خانواده یک حکومت مطلقه دارد. 📚 براساس فرهنگ اسلام، ما پدر و فرزندی متعالی‌تری به نام پدر و فرزندی ایمانی داریم؛ یعنی رابطه پدر و فرزندی در تمام سطوح، حاکمیت دارد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=14859 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #مدیریت #درس_گفتار #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔹 بیمه نه تنها اشکال شرعی بلکه ابهام شرعی نیز ندارد/ بررسی شرعی بیمه در صورت ورود به بورس 🔻 استاد حسن آقانظری در گفت‌وگویی تأکید کرد؛ ❇️ بیمه دارای انواع گوناگونی است و آنچه درباره آن مُسلم است این است که مشکل شرعی بر این بخش از اقتصاد وارد نیست. ❇️ پرسش: دلایل نبود شورای فقهی در بیمه مرکزی. پاسخ: نیازی به آن نیست چراکه بیمه یک قرارداد مشخص و بدون مشکلات شرعی است و حتی بیمه ابهام شرعی هم ندارد. ❇️ اگر قرار باشد بیمه‌ها وارد بورس شده و اوراقی را منتشر کنند قطعاً قراردادهای آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم اما در حالتی غیر از این نیازی به بررسی شرعی قراردادهای حوزه بیمه در کمیته فقهی نیست. ❇️ فقها در آخر رساله‌های خود ابعاد شرعی بیمه را مورد بحث و بررسی قرار داده‌اند و اذعان هم دارند که بیمه کاملاً شرعی و بدون مشکل است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=14862 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #اقتصاد #گفتگو #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚 مراسم تجلیل از برترین‌های همایش کتاب سال حوزه برگزار می‌شود 📌 حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی‌حاجی، دبیر همایش کتاب سال حوزه: 📘 مراسم معرفی و تقدیر از برگزیدگان بیست و یکمین همایش کتاب سال حوزه، پنج‌شنبه، ۳ بهمن‌ماه، ساعت ۹ صبح در سالن همایش‌های مدرسه علمیه دارالشفاء قم برگزار می‌شود. 📘 هم‌زمان در این مراسم، برگزیدگان سومین جشنواره مقالات علمی حوزه نیز معرفی شده و از نویسندگان آن تجلیل می‌شود. 📘 در این مراسم که با حضور علماء، اندیشمندان و فرهیختگان حوزه‌های علمیه برگزار و از مقام علمی شخصیت‌های پیشرو در عرصه تألیف و نگارش علوم آل‌محمد(ص) و ناشران برتر نیز تجلیل می‌شود. 📘 در همایش کتاب سال حوزه که بزرگ‌ترین رویداد علمی فرهنگی حوزه‌های علمیه است، یکی از مراجع عظام تقلید و مدیر حوزه‌های علمیه سخنرانی می‌کنند. 📘 همچنین در نمایشگاهی که در حاشیه این مراسم برپا می‌شود، تمامی آثار رسیده حوزویان و آثار برتر رسیده به دبیرخانه به نمایش گذاشته خواهد شد. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #کتاب_سال_حوزه #همایش #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 برگزاری همایش ملی «ظرفیت علوم انسانی در تحقق گام دوم»/ علوم انسانی رایج توان ایجاد تحول در عرصه زندگی بشر را ندارد 🔰 در نشست خبری همایش ملی «ظرفیت علوم انسانی در تحقق گام دوم انقلاب اسلامی» مطرح شد؛ 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین‌ بناری، رئیس همایش: 🔹 علوم انسانی اگر با رویکرد اسلامی و با هدف تأسیس علوم انسانی جدید دنبال شود، می‌تواند به تحولی شگرف در عرصه جهانی منجر گردد. 🔹 تحقق بیانیه گام دوم انقلاب، مستلزم ایجاد تحول در علوم انسانی است. علوم انسانی رایج کنونی نمی‌تواند این مسیر طولانی و آینده روشن را برای تحول در عرصه‌های زندگی بشر ایجاد نماید. 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین حسن یوسف‌زاده، دبیر علمی همایش: 🔹 «بیانیه گام دوم انقلاب و تحول در علوم انسانی»، «بیانیه گام دوم انقلاب و عقلانیت اسلامی»، «بیانیه گام دوم در جهت توسعه، تعمیق و تثبیت انقلاب اسلامی» و «بیانیه گام دوم و جامعه المصطفی(ص)» چهار محور اصلی همایش هستند. 🔹 دریافت مقالات از طریق سامانه همایش و تا اواخر بهمن ماه سال جاری صورت می‌گیرد. 22 اسفندماه نیز تاریخ برگزاری همایش است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=14867 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #مبانی_علوم_انسانی_اسلامی #همایش #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚 ماهیت حق؛ «سلطنت»، «ملکیت» و «اختصاص»؟ / عرف و عقلا حق را «کون الشیء مفوّضاً الی الشخص» می‌داند 🔻 آیت‌الله حسین شوپایی جویباری در درس خارج «عقود مستحدثه»؛ 🔰 فقه العقود: سلطنت شخص نسبت به نفس خود و عدم تعبیر حق بر نفس، دلیل بر عدم صحت قول اول نیست. سلطنتی که در مورد سلطنت انسان بر نفس خود وجود دارد، سلطنت تکلیفی یا عنوان منتزَع از سلطنت تکلیفی است، در حالی که محل بحث، سلطنت اعتباری است. 🔰 سلطنت اعتباریه جایی معنی دارد که سلطنت تکوینیه نباشد یا کافی برای ترتب اثر نباشد، اما اگر سلطنت تکوینیه کافی برای ترتب اثر باشد، نوبت به سلطنت اعتباریه نمی‌رسد. 🔰 مرحوم سید یزدی: حق به معنای ملک است و آن چه در موارد حق، اعتبار می‌شود چیزی جز حقیقت ملک نیست. 🔰 نتیجه: به حسب ارتکاز عرفی، اعتبار حق را باید اعتباری غیر از اعتبار سلطنت و اعتبار ملک دانست. اما این‌که آن اعتبار آخری که غیر از اعتبار سلطنت و اعتبار ملک است، چیست مورد اختلاف است. 🔰 مرحوم امام فرموده اعتبار حق، اعتبار خاصی است اما با لفظ دیگری که مشیر باشد بیانی نفرموده‌اند. مرحوم آقای میلانی از اعتبار حق، تعبیر کردند به اعتبار اهلیت. در کلام مرحوم آقای تبریزی هم تعبیر به اولویت شد. 🔰 احتمال سوم هم همان احتمالی است که محقق اصفهانی در برخی مصادیق پذیرفته بود و آن معنی اعتبار کون الشیء مفوّضاً الی الشخص بود. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=14874 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #اقتصاد #درس_خارج #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 تحول مطلوب در علوم انسانی، پیش‌نیاز تحقق تمدن نوین اسلامی است 📌 حجت‌الاسلام والمسلمین علی نصیری، در گفتگویی مطرح کرد: 🔹 هر علمی برای خودش ارزشمند است اما باید جایگاهش را به درستی در جهت رشد و توسعه یک جامعه و نقش آن در نیل به اهداف مدنظر را شناخت و بر این اساس برای آن ارزش قائل شد و حال آن‌که متاسفانه به نظر می‌رسد آن‌طور که باید و شاید علوم انسانی در کشور ما آن جایگاه و مرتبت لازم را ندارد. 🔹 جالب و درس آموز است که دنیای غرب به این مساله البته بر اساس نگاه و جهان‌بینی خود، خیلی خوب توجه کرده و می‌داند که علوم انسانی چقدر حساس و مهم و تأثیرگذار است، چه آن‌که امروزه می‌بینیم جهان به خصوص دنیای غرب را عملاً دانش آموختگان علوم انسانی در رشته‌هایی چون سیاست، حقوق، اقتصاد، جامعه شناسی و غیره اداره می‌کنند. 🔹 باید توجه داشت که علوم انسانی تمدن‌ساز، فرهنگ‌ساز و اندیشه‌ساز است و ما اگر می‌خواهیم زمینه‌ساز تحقق تمدن نوین اسلامی بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری در گام دوم انقلاب شویم، لازمه‌اش این است که به علوم انسانی بیش از پیش توجه کرده و مقدمات تحولات مطلوب در این دسته از علوم را فراهم کنیم. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=14878 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #مبانی_علوم_انسانی_اسلامی #گفتگو #تهران 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 تعزیر براساس مصلحت امام المسلمین اعمال می‌شود ✅ استاد حسین تاج‎آبادی در درس‌گفتار «فقه تعزیرات امور اقتصادی و مالی» مطرح کرد؛ 🔻 تقسیم‌بندی روایات ائمه اطهار(ع) درباره تعزیرات 1️⃣ تعزیر در معنای ضرب و کتک زدن بوده و در این روایات منصرف به تازیانه گردیده است. 2️⃣ تعزیر اعم از ضرب و کتک و غیر ضرب(نظیر تشهیر، حبس و جزای نقدی) است. 3️⃣ تعزیر در مطلق تأدیب و عقوبة است. 🔰 روایات دسته سوم مطلق هستند و قابل تقیید به روایات دسته دوم نیز هستند. 🔰 علت آن‌که تعزیر را منحصر در شلاق و تازیانه نمی‌آوردند آن است که هیچگونه انصراف لفظی یا قدر متیقنی برای تعزیر در مفهوم تازیانه وجود ندارد. 🔰 در نتیجه تعزیر اعم از تازیانه، جزای نقدی، حبس و هر آنچه که امام مسلمین مصلحت بداند، اعمال می‎شود. 🔰 با توجه به عموم روایاتی که در خصوص تعزیرات و جرایم تعزیری آمده است، این نظر قابل استنباط است که مجازات تعزیری برای هر گناهی اعم از کبیره و صغیره، قابل اعمال است. 🔰 اگر تعزیر را از مصادیق امر به معروف و نهی از منکر بدانیم، قابل فهم خواهد بود که مجازات تعزیری برای کلیه گناهان قابلیت اعمال دارد. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 به همت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه؛ 📌 بیست‌و‌چهارمین شماره دوفصلنامه «مطالعات اسلام و روان‌شناسی» منتشر شد 📚 عناوین مقالات بدین شرح است: 📘 بررسی رابطه سرمایه روانشناختی و سرمایه اجتماعی با فضیلت سازمانی در پرتو سبک زندگی اسلامی 📘 ساخت و هنجاریابی مقیاس رضایت‌ از زندگی از منظر اسلام و براساس نظریه خیرباوری 📘 پیش‌بینی «حرمت خود فرزندان» بر اساس «سبک‌های فرزندپروری والدین» و «پایبندی مذهبی مادران» 📘 تبیین مدل عملکردی انگیزش بر اساس منابع اسلامی 📘 بررسی تطبیقی رویکرد فلسفی کندی و سهروردی پیرامون پیشگیری و درمان حزن دنیوی 📘 اثربخشی آموزش «قدرشناسی مبتنی بر قرآن» و زمان‌بندی آن بر «شادی»، «رضایت از زندگی» و «امید» دانش‌آموزان 📘 مدل علّی رابطه‌ی بین «مذهب»، «سرسختی روانشناختی»، «دنیاگرایی» و «حل مسئله» در سربازان 📖 اطلاعات بیشتر: 🌐 http://meftaah.com/?p=14881 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #روانشناسی #معرفی_نشریه #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢بر اساس نظام تکوین و تشریع می‌توان قائل به وجوب کفایی ازدواج شد 📌آیت‌الله سیدمنذر حکیم در درس خارج «فقه نظام جامع خانواده»؛ 🔰 در جلسه پیشین بیان شد که یکی از طرق استنباط حکم تشکیل خانواده، استنباط استنطاقی است. در این راستا، اولین بحث «هدفمندی نظام آفرینش» به طور عام و «آفرینش انسان» به طور خاص است و لازمه این هدفمندی نظام‌‏مند بودن جهان تکوین و عالم تشریع است. 🔰 طبق آیه دوم سوره ملک هدف اساسی آفرینش انسان، تربیت او برای رسیدن به بهترین رفتارهاست و طبق آیه سیزدهم حجرات بهترین عمل رسیدن به بالاترین مراتب تقواست. این نگاه تربیتی در تمامی مراحل زندگی انسان از جمله تشکیل خانواده باید حاکم شود، به طوری که ازدواج و مسئولیت‌پذیری می‌تواند انسان را به بالاترین مراتب کمال سوق دهد. 🔰 از طرف دیگر طبق روایات، نیمی از کمال انسان در ازدواج است. حال چطور فقها چیزی که نصف دین را کامل می‏کند، مستحب و قابل ترک عنوان کرده‌اند؟! بدین ترتیب وقتی نظام تکوین انسان را به تشکیل خانواده ترغیب می‏کند، نظام تشریع نباید او را از این پدیده تکوینی که مقدمه تکامل اوست دور نماید. بر این اساس می‌توان قائل به وجوب کفایی ازدواج شد تا ناهماهنگی بین عالم تشریع و تکوین به حداقل برسد. 🔰شهید صدر نیز در این راستا سنت را به سه دسته مطلق، مشروط و موضوعی تقسیم کرده و ازدواج را سنتی موضوعی می‏داند، به طوری که وابسته به اراده ماست اما ترک آن در درازمدت تبعات سنگینی دارد که آن را غیرقابل تخلف می‏سازد. پس حکم شرعی هم باید متناسب با این سنت باشد و اجازه ندهد جامعه به سمت نابودی برود. #زنان_و_خانواده 🆔 @meftaah_com
💯 غایت فقه القضاء/ غایت قضاء با غایت فقه‌القضاء دو امر متفاوتند ✅ آیت‌الله علی اکبر رشاد در درس خارج «فقه القضاء» مطرح کرد؛ 🔻 بررسی غایت فقه القضاء 💢 واژه‌های «غرض»، «داعی»، «هدف»، «غایت»، «فائده»، «ثمره»، «نتیجه»، «اثر» و امثال آن، از جمله واژگانی هستند که :«اذا اجتمعا افترقا، و إذا افترقا اجتمعا» آن‌گاه که با هم و در کنار هم به کار بسته می‌شوند دارای معانی مختلف می‌شوند و آن‌گاه که جداگانه استعمال می‌شوند، ممکن است در معانی یکسان استعمال شده باشند. 💢 غایت قضاء(دادرسی) با غایت فقه‌القضاء(به‌مثابه علم) دو امر متفاوتند، همانطوری که غایت هر یک از آنها با غایت و هدف تألیف اثر پیرامون آنها متفاوت است. 💢 برای آنکه قلمرو بحث و محور آن که ما در حال حاضر در صدد آن هستیم روشن شود به تبیین غایات افعال الهی و احکام آن که مراتب گوناگونی دارد می‌پردازیم. 🔹 غایت ایجاد عالَم(جهان): آیات متعددی در قرآن کریم بیانگر غایت پدید آمدن جهان است. 🔹 غایت خلق جن و انس: در قرآن کریم غایت خلقت جن و انس، عبادت الهی تصریح شده است. 🔹 غایت رسالت: خدای سبحان می‌فرماید «ما رسولان خود را با دلايل روشن فرستاديم و... .» 🔹 غایت شریعت به معنی الاخص: از غایت شریعت به معنی الاخص، به مقاصد شریعت و مقاصد شرعیه یا مقاصد شارع تعبیر می‌شود. 🔹 و... . 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=14884 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #حقوق #درس_خارج #تهران 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔹حکم اموال به دست آمده در بازی‌های رایانه‌ای/ این اموال قابل وقف است 🔻استاد خادمی کوشا در درس خارج «فقه بازی‌های رایانه‌ای»؛ 📚 سؤال: آیا بازی‌های رایانه‌ای و اموال بدست آمده در جریان این بازی‌ها قابل وقف است؟ 📚 اموال وقفی، اولاً باید عینیت داشته باشند. ثانیاً با مصرف شدن، تمام نشوند. مانند باغ، زمین و ساختمان. در واقع عین حبس و منفعت آزاد می‌شود. هر دوی این ملاک‌ها در بازی‌های رایانه‌ای صدق می‌کند. 🔻آن‌چه بازی‌خورها داخل بازی بدست می‌آورند، دو دسته است؛ 1️⃣ اموالی که بازی‌ساز آن‌ها را تعبیه کرده است. چه به صورت مستقیم و چه غیرمستقیم. 2️⃣ اموالی که بازی‌خور آن‌ها را تولید می‌کند. 📚 آن‌چه بازی‌ساز به طور مستقیم تعبیه کرده، قابل وقف است. چرا که تمام شرایط وقف مهیاست. 📚 ولی نسبت به اموالی که به طور غیرمستقیم توسط بازی‌ساز در سیستم قرار داده شده است، جای اشکال وجود دارد. چرا که اموال غیرمستقیم در پیشرفت بازی حاصل می‌شود و وابسته به این است که بازی‌خور در بازی شرکت کند. در نتیجه مالکیت آن، مشترک بین بازی‌خور و بازی‌ساز است. 🔻در مورد اموالی که بازی‌خور آن‌ها را تولید می‌کند، دو حالت وجود دارد؛ 🔹حالت اول، اموالی که در حیطه مربوط به بازی‌خور تولید شده باشد، قابل وقف است. 🔹حالت دوم: بازی‌خور وارد بازی شده و نه در حیطه بازی‌خور، بلکه در پس‌زمینه بازی چیزی تولید می‌شود. در واقع ملک بازی‌ساز توسعه می‌یابد. در این‌جا بازی‌خور مالک نیست و مشارکت هم حاصل نمی‌شود. چون بازی‌خور با قصد وارد عرصه‌ای شده که برای دیگری مال تولید کند. #جامعه_و_فرهنگ #درس_خارج #قم 🆔 @meftaah_com
🔰 کتاب تأثیرات قاعده تقیه بر فقه سیاسی شیعه روانه بازار نشر شد 💢 قاعده تقیه یکی از قواعد مهم فقهی است که تأثیرات گسترده آن را می‌توان در ابواب مختلف کتاب‌های فقهی مشاهده نمود. با این همه به دلیل نو پدید بودن عموم فقه‌های مضاف و از جمله فقه – سیاست – اطلاع یافتن بر تأثیرات قاعده تقیه بر فقه سیاسی، نیازمند فحص و بررسی جداگانه و دقیق می‌باشد. 📘 در این نوشتار تلاش شده است تا به روش تحلیلی توصیفی، تأثیرات این قاعده مهم در دو حوزه سیاست داخلی و سیاست خارجی به صورت خاص، مورد فحص موضوعی و بحث فقهی قرار داده شود. 📘 نگارنده این کتاب را در چهار فصل با عنوان‌های:‌ مفاهیم و کلیات، تأثیر قاعده تقیه بر مشروعیت و حاکمیت، تأثیر قاعده تقیه در حوزه سیاست داخلی و تأثیر قاعده تقیه در حوزه سیاست خارجی تدوین کرده است. 📘 گفتنی است کتاب تأثیرات قاعده تقیه بر فقه سیاسی شیعه از سوی انتشارات آبات قم و به قلم محسن صبوری فیروزآبادی در ۲۲۱ صفحه و با قیمت ۳۰ هزار تومان روانه بازار نشر شده است. 📖 اطلاعات بیشتر: 🌐 http://meftaah.com/?p=14889 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #سیاست #معرفی_کتاب #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 ترور رسانه‎ای خطرناکتر از ترور نظامی/ رسانه بهترین راه کسب اطلاعات برای ترور افراد است 🔰 آیت‌الله احمد عابدی در درس خارج «جهاد» مطرح کرد؛ 🔹 درباره جنگ رسانه‌ای و فرهنگی آیه قرآن می‌فرماید «جهِدهُم بِه‌ جِهادًا کَبیرًا» و به نظر اکثر مفسرین ضمیر «به» به قرآن باز می‌گردد. از این‌رو اگر به کار فرهنگی و رسانه‌ای جهاد کبیر بگوییم، شکی نیست. چون خود قرآن بر آن دلالت می‌کند. 🔹 در گذشته جنگ رسانه‌ای بیشتر با شعر بوده است. ولی آرام آرام افزون بر شعر، کتاب نوشتن نیز برای تهاجم فرهنگی مورد استفاده قرار گرفت و امروزه رسانه‌های مختلفی برای این کار پدید آمده‌اند. 🔻 آیا حمله رسانه‌ای و فرهنگی مصداق جنگ و ترور است؟ 1️⃣ نکته اصلی در ترور ‌ایجاد رعب و وحشت است که در رادیو، تلویزیون، سینما، روزنامه، فضای مجازی و... نیز دیده می‌شود. 2️⃣ یکی دیگر از مقولات تروریسم، ایجاد تغییر در رفتار افراد است و رسانه‌ها نیز به دنبال ایجاد تغییر در رفتار هستند. 3️⃣ سومین رکن تروریست بی قانون، خشونت و نداشتن ضابطه است که در رسانه نیز مشاهده می‌شود. بیان سخنان ضد و نقیض نشانگر بی قانونی و بی نظمی است. 🔹 تروریسم رسانه‌ای قوی‌تر از ترور معمولی(نظامی) است. در تروریست نظامی گفته می‌شود فقرا ‌این کار را انجام داده و خود را به کشتن می‌دهند، ولی در تروریسم رسانه‌ای افراد پولدار چنین کاری کرده و خود را نیز به کشتن نمی‌دهند. 🔹 در تروریسم کسب اطلاعات حرف اول را می‌زند و رسانه بهترین راه کسب اطلاعات در تروریسم است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=14895 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #حقوق #درس_خارج #قم 🆔 @meftaah_com
📌 نگاهی بر کتابت در وصیت «رسمی»، «سرّی» و «خودنوشت» 🔰 آیت‌الله جواد حبیبی‌تبار در درس خارج «کتاب‌القضاء» یادآور شد؛ 🔻 در حقوق وضعی، دو قانون داریم؛ 🔹 قانون روابط موجر و مستأجر 🔹 قانون امور حسبی 🔻 در ماده 1 از قانون روابط موجر و مستأجر، تصریح شده قرار اجاره می‌تواند در دو قالب باشد؛ 1️⃣ قرار رسمی: مانند سند بیع و اجاره. 🔹 در قرار رسمی، وثوق صدوری، رسمی بودن سند است. 2️⃣ قرار عادی: این قرار غالباً در بنگاه انجام می‌گیرد. دو نفر شاهد باید در قرار حاضر باشند که وثوق صدوری، همین دو نفر شاهد هستند. 🔹 در ماده 27 از قانون امور حسبی، 3 صورت وصیت مکتوب ذکر می‌شود. 🔰 وصیتنامه مکتوب(رسمی): این وصیتنامه در دفتر اسناد رسمی تنظیم می‌شود. 🔰 وصیت سرّی: این نوع وصیت هم در دفترخانه اسناد رسمی تنظیم می‌شود؛ با این تفاوت که در وصیت رسمی، متن وصیت حالت سرگشاده دارد. یعنی سردفتر از متن آن مطلع می‌شود. 🔰 اما در وصیت سرّی، کارهای دفترخانه به صورت مهر و موم انجام می‌گیرد. وثوق صدوری وصیت مکتوب و سرّی از این جهت است که کارهایش در نهاد رسمی انجام می‌پذیرد. 🔰 وصیتنامه خودنوشت: این نوع وصیت، یک سند عادی محسوب می‌شود. وثوق صدوری این سند، به این است که از اول تا آخرش به خط خود موصی باشد؛ تاریخ دقیق درج شده باشد و امضا، مهر و اثر انگشت داشته باشد. 🔰 در هیچ کدام از این موارد، کتابت اعتبار سند محسوب نمی‌شود. بلکه اعتبار سند، به قرائنی است که کتابت را همراهی می‌کند. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📌 حکم لمس و نظر برای دانشجویان پزشکی/ علاج جزو واجبات کفایی است 🔹 آیت‌الله محمد قائنی در درس خارج فقه پزشکی: 🔰 اگر بیمار به درمان و رجوع به این پزشک مضطر باشد، برای پزشک هم لمس و نظر جایز است. 🔰 البته این که برای مراجعه به این پزشک مضطر نباشد بلکه به اصل درمان مضطر باشد و صرفا این پزشک مهارت بیشتری داشته باشد، از نظر ما مجوز برای لمس و نظر نه برای بیمار و نه برای پزشک نبود. 🔰 جواز لمس و نظر پزشک در فرض اضطرار بیمار مبتنی بر دلیل خاص است وگرنه عمومات و اطلاقات نفی اضطرار برای اثبات این جواز کافی نیست. 🔰 مسأله بعدی جواز لمس و نظر برای دانشجویان پزشکی است یعنی کسی که بالفعل پزشک نیست و یا ضرورتی در مورد آن‌ها نیست، با این حال باید الان آموزش ببینند تا بتوانند بعدا حیات بیماران و... را حفظ کنند. مرحوم آقای تبریزی به جواز لمس و نظر برای آنان معتقد است. 🔰 به نظر می‎رسد از نظر ایشان حتی لازم نباشد دانشجو اطمینان داشته باشد به معالجه یا نجات نفس محترم مبتلا می‎شود بلکه اگر اطمینان داشته باشد حتی خبرویت و مهارت بیشتری پیدا می‎کند باز هم جایز باشد. 🔰 شاید بتوان گفت از آنجا که علاج جزو واجبات کفایی است و اگر فرد بداند که اضطرار بیماران در آینده مندفع نمی‎شود مگر به اینکه این افراد از الان آموزش ببینند، به جواز آموزش و لمس و نظر برای آنان حکم شود. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=14899 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #مبانی_علوم_انسانی_اسلامی #درس_خارج #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 به همت پردیس خواهران دانشگاه امام صادق(ع)؛ 📌 دوازدهمین شماره دوفصلنامه «علوم تربیتی از دیدگاه اسلام» روانه بازار نشر شد 🔰 عناوین مقالات بدین شرح است: 📚 مبانی و آثار تربیت انسان منظم از منظر فلسفه تعلیم و تربیت قرآن‌بنیان 📚 «مدرسه صالح» کانون تحقق حیات طیبه با تأکید بر جامعه محلی 📚 مرور سیستماتیک عوامل مؤثر بر مسئولیت‌پذیری دانش‌آموزان با تأکید بر نقش مدرسه 📚 ظرفیت‌های برنامه درسی در مواجهه با تعلیم آموزه‌های دینی با الهام از رویکرد زیبایی‌شناسی 📚 مبانی انسان‌شناختی پرورش جسمانی کودکان در تربیت اسلامی با تاکید بر نقش بازی‌های فیزیکی 📚 رویکردی به تولید علم دینی از منظر آیت‌الله جوادی آملی و دلالت‌های آن در برنامه درسی آموزش عالی 📚 اهداف، اصول و روش‌های تربیت عاطفه «غم و شادی» از منظر صحیفه علویه 📚 تفکر مراقبتی از منظر آیات قرآنی 📚 جایگاه، ساختار و ویژگی‌های تعلیم و تربیت در دوره امپراتوری عثمانی 📚 اشتغال و فرزندپروری بر اساس دیدگاه مقام معظم رهبری 📚 درآمدی براصول تربیتی نقد با محوریت رساله حقوق امام سجاد(ع) 📚 رابطه بین باورهای دینی و بحران هویت با گرایش به مصرف مواد مخدر 📖 اطلاعات بیشتر: 🌐 http://meftaah.com/?p=14905 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #علوم_تربیتی #معرفی_نشریه #تهران 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📌 برای رسیدن به علم دینی باید تمام منابع معرفتی را شناخت 💯 استاد محمد عالم‌زاده نوری در درس‌گفتار «استنباط حکم اخلاقی از منابع دینی» تصریح کرد؛ ❇️ برعکس طرفداران منابع معرفتیِ مختلف که هر یک به طور افراطی بر یک منبع شناخت اعتقاد دارند، مانند پوزیتویسم‎ها که فقط حس و علوم تجربی را قبول دارند، ما باید به تمام منابع معرفتی رجوع کرده و به ‎همه آن‌ها اعتقاد داشته باشیم. ❇️ برای اینکه علم دینی پدید بیاوریم باید دست‎آورد همه‎ی منابع شناخت را دید و نباید تعارض بین منابع شناخت پدید آورد. ❇️ اگر در یک موضوعی مشاهده شد که شناخت منابع معرفتی مختلف در یک موضوع خاصی هم عرض یکدیگر است، اولویت ما نسبت به سایر منابع شناخت، آیات و روایات می‎باشد. ❇️ زمانی که از طریق منابع معرفتی و روش اسلامی در موضوعی به دستاوردی رسیدیم، باید توجه داشت این دستاورد مفید واقع شود. ❇️ اگر این دستاورد موفقیت‎آمیز نبود، دو موضوع ممکن است وجود داشته باشد؛ 1- ما به درستی نسبت به منابع اسلامی شناخت نداشته‎ایم. 2 - روش اجرای آن دستاورد در واقع اشتباه بوده است. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #علوم_تربیتی #درس_گفتار #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
13981027_35351_128k.mp3
16.52M
🎙 بشنوید | صوت خطبه اول حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در نماز جمعه تهران. 🏷 #نماز_جمعه_تاریخ‌ساز 🆔️ @meftaah_com
13981027_35352_128k.mp3
5.79M
🎙 بشنوید | صوت خطبه دوم حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در نماز جمعه تهران. 🏷 #ملت_مقاومت_علیه_آمریکا 🆔️ @meftaah_com