📚 ماهیت حق؛ «سلطنت»، «ملکیت» و «اختصاص»؟ / عرف و عقلا حق را «کون الشیء مفوّضاً الی الشخص» میداند
🔻 آیتالله حسین شوپایی جویباری در درس خارج «عقود مستحدثه»؛
🔰 فقه العقود: سلطنت شخص نسبت به نفس خود و عدم تعبیر حق بر نفس، دلیل بر عدم صحت قول اول نیست. سلطنتی که در مورد سلطنت انسان بر نفس خود وجود دارد، سلطنت تکلیفی یا عنوان منتزَع از سلطنت تکلیفی است، در حالی که محل بحث، سلطنت اعتباری است.
🔰 سلطنت اعتباریه جایی معنی دارد که سلطنت تکوینیه نباشد یا کافی برای ترتب اثر نباشد، اما اگر سلطنت تکوینیه کافی برای ترتب اثر باشد، نوبت به سلطنت اعتباریه نمیرسد.
🔰 مرحوم سید یزدی: حق به معنای ملک است و آن چه در موارد حق، اعتبار میشود چیزی جز حقیقت ملک نیست.
🔰 نتیجه: به حسب ارتکاز عرفی، اعتبار حق را باید اعتباری غیر از اعتبار سلطنت و اعتبار ملک دانست. اما اینکه آن اعتبار آخری که غیر از اعتبار سلطنت و اعتبار ملک است، چیست مورد اختلاف است.
🔰 مرحوم امام فرموده اعتبار حق، اعتبار خاصی است اما با لفظ دیگری که مشیر باشد بیانی نفرمودهاند. مرحوم آقای میلانی از اعتبار حق، تعبیر کردند به اعتبار اهلیت. در کلام مرحوم آقای تبریزی هم تعبیر به اولویت شد.
🔰 احتمال سوم هم همان احتمالی است که محقق اصفهانی در برخی مصادیق پذیرفته بود و آن معنی اعتبار کون الشیء مفوّضاً الی الشخص بود.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=14874
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#اقتصاد
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 تحول مطلوب در علوم انسانی، پیشنیاز تحقق تمدن نوین اسلامی است
📌 حجتالاسلام والمسلمین علی نصیری، در گفتگویی مطرح کرد:
🔹 هر علمی برای خودش ارزشمند است اما باید جایگاهش را به درستی در جهت رشد و توسعه یک جامعه و نقش آن در نیل به اهداف مدنظر را شناخت و بر این اساس برای آن ارزش قائل شد و حال آنکه متاسفانه به نظر میرسد آنطور که باید و شاید علوم انسانی در کشور ما آن جایگاه و مرتبت لازم را ندارد.
🔹 جالب و درس آموز است که دنیای غرب به این مساله البته بر اساس نگاه و جهانبینی خود، خیلی خوب توجه کرده و میداند که علوم انسانی چقدر حساس و مهم و تأثیرگذار است، چه آنکه امروزه میبینیم جهان به خصوص دنیای غرب را عملاً دانش آموختگان علوم انسانی در رشتههایی چون سیاست، حقوق، اقتصاد، جامعه شناسی و غیره اداره میکنند.
🔹 باید توجه داشت که علوم انسانی تمدنساز، فرهنگساز و اندیشهساز است و ما اگر میخواهیم زمینهساز تحقق تمدن نوین اسلامی بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری در گام دوم انقلاب شویم، لازمهاش این است که به علوم انسانی بیش از پیش توجه کرده و مقدمات تحولات مطلوب در این دسته از علوم را فراهم کنیم.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=14878
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#گفتگو
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 تعزیر براساس مصلحت امام المسلمین اعمال میشود
✅ استاد حسین تاجآبادی در درسگفتار «فقه تعزیرات امور اقتصادی و مالی» مطرح کرد؛
🔻 تقسیمبندی روایات ائمه اطهار(ع) درباره تعزیرات
1️⃣ تعزیر در معنای ضرب و کتک زدن بوده و در این روایات منصرف به تازیانه گردیده است.
2️⃣ تعزیر اعم از ضرب و کتک و غیر ضرب(نظیر تشهیر، حبس و جزای نقدی) است.
3️⃣ تعزیر در مطلق تأدیب و عقوبة است.
🔰 روایات دسته سوم مطلق هستند و قابل تقیید به روایات دسته دوم نیز هستند.
🔰 علت آنکه تعزیر را منحصر در شلاق و تازیانه نمیآوردند آن است که هیچگونه انصراف لفظی یا قدر متیقنی برای تعزیر در مفهوم تازیانه وجود ندارد.
🔰 در نتیجه تعزیر اعم از تازیانه، جزای نقدی، حبس و هر آنچه که امام مسلمین مصلحت بداند، اعمال میشود.
🔰 با توجه به عموم روایاتی که در خصوص تعزیرات و جرایم تعزیری آمده است، این نظر قابل استنباط است که مجازات تعزیری برای هر گناهی اعم از کبیره و صغیره، قابل اعمال است.
🔰 اگر تعزیر را از مصادیق امر به معروف و نهی از منکر بدانیم، قابل فهم خواهد بود که مجازات تعزیری برای کلیه گناهان قابلیت اعمال دارد.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حقوق
#درس_گفتار
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 به همت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه؛
📌 بیستوچهارمین شماره دوفصلنامه «مطالعات اسلام و روانشناسی» منتشر شد
📚 عناوین مقالات بدین شرح است:
📘 بررسی رابطه سرمایه روانشناختی و سرمایه اجتماعی با فضیلت سازمانی در پرتو سبک زندگی اسلامی
📘 ساخت و هنجاریابی مقیاس رضایت از زندگی از منظر اسلام و براساس نظریه خیرباوری
📘 پیشبینی «حرمت خود فرزندان» بر اساس «سبکهای فرزندپروری والدین» و «پایبندی مذهبی مادران»
📘 تبیین مدل عملکردی انگیزش بر اساس منابع اسلامی
📘 بررسی تطبیقی رویکرد فلسفی کندی و سهروردی پیرامون پیشگیری و درمان حزن دنیوی
📘 اثربخشی آموزش «قدرشناسی مبتنی بر قرآن» و زمانبندی آن بر «شادی»، «رضایت از زندگی» و «امید» دانشآموزان
📘 مدل علّی رابطهی بین «مذهب»، «سرسختی روانشناختی»، «دنیاگرایی» و «حل مسئله» در سربازان
📖 اطلاعات بیشتر:
🌐 http://meftaah.com/?p=14881
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#روانشناسی
#معرفی_نشریه
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢بر اساس نظام تکوین و تشریع میتوان قائل به وجوب کفایی ازدواج شد
📌آیتالله سیدمنذر حکیم در درس خارج «فقه نظام جامع خانواده»؛
🔰 در جلسه پیشین بیان شد که یکی از طرق استنباط حکم تشکیل خانواده، استنباط استنطاقی است. در این راستا، اولین بحث «هدفمندی نظام آفرینش» به طور عام و «آفرینش انسان» به طور خاص است و لازمه این هدفمندی نظاممند بودن جهان تکوین و عالم تشریع است.
🔰 طبق آیه دوم سوره ملک هدف اساسی آفرینش انسان، تربیت او برای رسیدن به بهترین رفتارهاست و طبق آیه سیزدهم حجرات بهترین عمل رسیدن به بالاترین مراتب تقواست. این نگاه تربیتی در تمامی مراحل زندگی انسان از جمله تشکیل خانواده باید حاکم شود، به طوری که ازدواج و مسئولیتپذیری میتواند انسان را به بالاترین مراتب کمال سوق دهد.
🔰 از طرف دیگر طبق روایات، نیمی از کمال انسان در ازدواج است. حال چطور فقها چیزی که نصف دین را کامل میکند، مستحب و قابل ترک عنوان کردهاند؟! بدین ترتیب وقتی نظام تکوین انسان را به تشکیل خانواده ترغیب میکند، نظام تشریع نباید او را از این پدیده تکوینی که مقدمه تکامل اوست دور نماید. بر این اساس میتوان قائل به وجوب کفایی ازدواج شد تا ناهماهنگی بین عالم تشریع و تکوین به حداقل برسد.
🔰شهید صدر نیز در این راستا سنت را به سه دسته مطلق، مشروط و موضوعی تقسیم کرده و ازدواج را سنتی موضوعی میداند، به طوری که وابسته به اراده ماست اما ترک آن در درازمدت تبعات سنگینی دارد که آن را غیرقابل تخلف میسازد. پس حکم شرعی هم باید متناسب با این سنت باشد و اجازه ندهد جامعه به سمت نابودی برود.
#زنان_و_خانواده
🆔 @meftaah_com
💯 غایت فقه القضاء/ غایت قضاء با غایت فقهالقضاء دو امر متفاوتند
✅ آیتالله علی اکبر رشاد در درس خارج «فقه القضاء» مطرح کرد؛
🔻 بررسی غایت فقه القضاء
💢 واژههای «غرض»، «داعی»، «هدف»، «غایت»، «فائده»، «ثمره»، «نتیجه»، «اثر» و امثال آن، از جمله واژگانی هستند که :«اذا اجتمعا افترقا، و إذا افترقا اجتمعا» آنگاه که با هم و در کنار هم به کار بسته میشوند دارای معانی مختلف میشوند و آنگاه که جداگانه استعمال میشوند، ممکن است در معانی یکسان استعمال شده باشند.
💢 غایت قضاء(دادرسی) با غایت فقهالقضاء(بهمثابه علم) دو امر متفاوتند، همانطوری که غایت هر یک از آنها با غایت و هدف تألیف اثر پیرامون آنها متفاوت است.
💢 برای آنکه قلمرو بحث و محور آن که ما در حال حاضر در صدد آن هستیم روشن شود به تبیین غایات افعال الهی و احکام آن که مراتب گوناگونی دارد میپردازیم.
🔹 غایت ایجاد عالَم(جهان): آیات متعددی در قرآن کریم بیانگر غایت پدید آمدن جهان است.
🔹 غایت خلق جن و انس: در قرآن کریم غایت خلقت جن و انس، عبادت الهی تصریح شده است.
🔹 غایت رسالت: خدای سبحان میفرماید «ما رسولان خود را با دلايل روشن فرستاديم و... .»
🔹 غایت شریعت به معنی الاخص: از غایت شریعت به معنی الاخص، به مقاصد شریعت و مقاصد شرعیه یا مقاصد شارع تعبیر میشود.
🔹 و... .
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=14884
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حقوق
#درس_خارج
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
🔹حکم اموال به دست آمده در بازیهای رایانهای/ این اموال قابل وقف است
🔻استاد خادمی کوشا در درس خارج «فقه بازیهای رایانهای»؛
📚 سؤال: آیا بازیهای رایانهای و اموال بدست آمده در جریان این بازیها قابل وقف است؟
📚 اموال وقفی، اولاً باید عینیت داشته باشند. ثانیاً با مصرف شدن، تمام نشوند. مانند باغ، زمین و ساختمان. در واقع عین حبس و منفعت آزاد میشود. هر دوی این ملاکها در بازیهای رایانهای صدق میکند.
🔻آنچه بازیخورها داخل بازی بدست میآورند، دو دسته است؛
1️⃣ اموالی که بازیساز آنها را تعبیه کرده است. چه به صورت مستقیم و چه غیرمستقیم.
2️⃣ اموالی که بازیخور آنها را تولید میکند.
📚 آنچه بازیساز به طور مستقیم تعبیه کرده، قابل وقف است. چرا که تمام شرایط وقف مهیاست.
📚 ولی نسبت به اموالی که به طور غیرمستقیم توسط بازیساز در سیستم قرار داده شده است، جای اشکال وجود دارد. چرا که اموال غیرمستقیم در پیشرفت بازی حاصل میشود و وابسته به این است که بازیخور در بازی شرکت کند. در نتیجه مالکیت آن، مشترک بین بازیخور و بازیساز است.
🔻در مورد اموالی که بازیخور آنها را تولید میکند، دو حالت وجود دارد؛
🔹حالت اول، اموالی که در حیطه مربوط به بازیخور تولید شده باشد، قابل وقف است.
🔹حالت دوم: بازیخور وارد بازی شده و نه در حیطه بازیخور، بلکه در پسزمینه بازی چیزی تولید میشود. در واقع ملک بازیساز توسعه مییابد. در اینجا بازیخور مالک نیست و مشارکت هم حاصل نمیشود. چون بازیخور با قصد وارد عرصهای شده که برای دیگری مال تولید کند.
#جامعه_و_فرهنگ
#درس_خارج
#قم
🆔 @meftaah_com
🔰 کتاب تأثیرات قاعده تقیه بر فقه سیاسی شیعه روانه بازار نشر شد
💢 قاعده تقیه یکی از قواعد مهم فقهی است که تأثیرات گسترده آن را میتوان در ابواب مختلف کتابهای فقهی مشاهده نمود. با این همه به دلیل نو پدید بودن عموم فقههای مضاف و از جمله فقه – سیاست – اطلاع یافتن بر تأثیرات قاعده تقیه بر فقه سیاسی، نیازمند فحص و بررسی جداگانه و دقیق میباشد.
📘 در این نوشتار تلاش شده است تا به روش تحلیلی توصیفی، تأثیرات این قاعده مهم در دو حوزه سیاست داخلی و سیاست خارجی به صورت خاص، مورد فحص موضوعی و بحث فقهی قرار داده شود.
📘 نگارنده این کتاب را در چهار فصل با عنوانهای: مفاهیم و کلیات، تأثیر قاعده تقیه بر مشروعیت و حاکمیت، تأثیر قاعده تقیه در حوزه سیاست داخلی و تأثیر قاعده تقیه در حوزه سیاست خارجی تدوین کرده است.
📘 گفتنی است کتاب تأثیرات قاعده تقیه بر فقه سیاسی شیعه از سوی انتشارات آبات قم و به قلم محسن صبوری فیروزآبادی در ۲۲۱ صفحه و با قیمت ۳۰ هزار تومان روانه بازار نشر شده است.
📖 اطلاعات بیشتر:
🌐 http://meftaah.com/?p=14889
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#سیاست
#معرفی_کتاب
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 ترور رسانهای خطرناکتر از ترور نظامی/ رسانه بهترین راه کسب اطلاعات برای ترور افراد است
🔰 آیتالله احمد عابدی در درس خارج «جهاد» مطرح کرد؛
🔹 درباره جنگ رسانهای و فرهنگی آیه قرآن میفرماید «جهِدهُم بِه جِهادًا کَبیرًا» و به نظر اکثر مفسرین ضمیر «به» به قرآن باز میگردد. از اینرو اگر به کار فرهنگی و رسانهای جهاد کبیر بگوییم، شکی نیست. چون خود قرآن بر آن دلالت میکند.
🔹 در گذشته جنگ رسانهای بیشتر با شعر بوده است. ولی آرام آرام افزون بر شعر، کتاب نوشتن نیز برای تهاجم فرهنگی مورد استفاده قرار گرفت و امروزه رسانههای مختلفی برای این کار پدید آمدهاند.
🔻 آیا حمله رسانهای و فرهنگی مصداق جنگ و ترور است؟
1️⃣ نکته اصلی در ترور ایجاد رعب و وحشت است که در رادیو، تلویزیون، سینما، روزنامه، فضای مجازی و... نیز دیده میشود.
2️⃣ یکی دیگر از مقولات تروریسم، ایجاد تغییر در رفتار افراد است و رسانهها نیز به دنبال ایجاد تغییر در رفتار هستند.
3️⃣ سومین رکن تروریست بی قانون، خشونت و نداشتن ضابطه است که در رسانه نیز مشاهده میشود. بیان سخنان ضد و نقیض نشانگر بی قانونی و بی نظمی است.
🔹 تروریسم رسانهای قویتر از ترور معمولی(نظامی) است. در تروریست نظامی گفته میشود فقرا این کار را انجام داده و خود را به کشتن میدهند، ولی در تروریسم رسانهای افراد پولدار چنین کاری کرده و خود را نیز به کشتن نمیدهند.
🔹 در تروریسم کسب اطلاعات حرف اول را میزند و رسانه بهترین راه کسب اطلاعات در تروریسم است.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=14895
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حقوق
#درس_خارج
#قم
🆔 @meftaah_com
📌 نگاهی بر کتابت در وصیت «رسمی»، «سرّی» و «خودنوشت»
🔰 آیتالله جواد حبیبیتبار در درس خارج «کتابالقضاء» یادآور شد؛
🔻 در حقوق وضعی، دو قانون داریم؛
🔹 قانون روابط موجر و مستأجر
🔹 قانون امور حسبی
🔻 در ماده 1 از قانون روابط موجر و مستأجر، تصریح شده قرار اجاره میتواند در دو قالب باشد؛
1️⃣ قرار رسمی: مانند سند بیع و اجاره.
🔹 در قرار رسمی، وثوق صدوری، رسمی بودن سند است.
2️⃣ قرار عادی: این قرار غالباً در بنگاه انجام میگیرد. دو نفر شاهد باید در قرار حاضر باشند که وثوق صدوری، همین دو نفر شاهد هستند.
🔹 در ماده 27 از قانون امور حسبی، 3 صورت وصیت مکتوب ذکر میشود.
🔰 وصیتنامه مکتوب(رسمی): این وصیتنامه در دفتر اسناد رسمی تنظیم میشود.
🔰 وصیت سرّی: این نوع وصیت هم در دفترخانه اسناد رسمی تنظیم میشود؛ با این تفاوت که در وصیت رسمی، متن وصیت حالت سرگشاده دارد. یعنی سردفتر از متن آن مطلع میشود.
🔰 اما در وصیت سرّی، کارهای دفترخانه به صورت مهر و موم انجام میگیرد. وثوق صدوری وصیت مکتوب و سرّی از این جهت است که کارهایش در نهاد رسمی انجام میپذیرد.
🔰 وصیتنامه خودنوشت: این نوع وصیت، یک سند عادی محسوب میشود. وثوق صدوری این سند، به این است که از اول تا آخرش به خط خود موصی باشد؛ تاریخ دقیق درج شده باشد و امضا، مهر و اثر انگشت داشته باشد.
🔰 در هیچ کدام از این موارد، کتابت اعتبار سند محسوب نمیشود. بلکه اعتبار سند، به قرائنی است که کتابت را همراهی میکند.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حقوق
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📌 حکم لمس و نظر برای دانشجویان پزشکی/ علاج جزو واجبات کفایی است
🔹 آیتالله محمد قائنی در درس خارج فقه پزشکی:
🔰 اگر بیمار به درمان و رجوع به این پزشک مضطر باشد، برای پزشک هم لمس و نظر جایز است.
🔰 البته این که برای مراجعه به این پزشک مضطر نباشد بلکه به اصل درمان مضطر باشد و صرفا این پزشک مهارت بیشتری داشته باشد، از نظر ما مجوز برای لمس و نظر نه برای بیمار و نه برای پزشک نبود.
🔰 جواز لمس و نظر پزشک در فرض اضطرار بیمار مبتنی بر دلیل خاص است وگرنه عمومات و اطلاقات نفی اضطرار برای اثبات این جواز کافی نیست.
🔰 مسأله بعدی جواز لمس و نظر برای دانشجویان پزشکی است یعنی کسی که بالفعل پزشک نیست و یا ضرورتی در مورد آنها نیست، با این حال باید الان آموزش ببینند تا بتوانند بعدا حیات بیماران و... را حفظ کنند. مرحوم آقای تبریزی به جواز لمس و نظر برای آنان معتقد است.
🔰 به نظر میرسد از نظر ایشان حتی لازم نباشد دانشجو اطمینان داشته باشد به معالجه یا نجات نفس محترم مبتلا میشود بلکه اگر اطمینان داشته باشد حتی خبرویت و مهارت بیشتری پیدا میکند باز هم جایز باشد.
🔰 شاید بتوان گفت از آنجا که علاج جزو واجبات کفایی است و اگر فرد بداند که اضطرار بیماران در آینده مندفع نمیشود مگر به اینکه این افراد از الان آموزش ببینند، به جواز آموزش و لمس و نظر برای آنان حکم شود.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=14899
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 به همت پردیس خواهران دانشگاه امام صادق(ع)؛
📌 دوازدهمین شماره دوفصلنامه «علوم تربیتی از دیدگاه اسلام» روانه بازار نشر شد
🔰 عناوین مقالات بدین شرح است:
📚 مبانی و آثار تربیت انسان منظم از منظر فلسفه تعلیم و تربیت قرآنبنیان
📚 «مدرسه صالح» کانون تحقق حیات طیبه با تأکید بر جامعه محلی
📚 مرور سیستماتیک عوامل مؤثر بر مسئولیتپذیری دانشآموزان با تأکید بر نقش مدرسه
📚 ظرفیتهای برنامه درسی در مواجهه با تعلیم آموزههای دینی با الهام از رویکرد زیباییشناسی
📚 مبانی انسانشناختی پرورش جسمانی کودکان در تربیت اسلامی با تاکید بر نقش بازیهای فیزیکی
📚 رویکردی به تولید علم دینی از منظر آیتالله جوادی آملی و دلالتهای آن در برنامه درسی آموزش عالی
📚 اهداف، اصول و روشهای تربیت عاطفه «غم و شادی» از منظر صحیفه علویه
📚 تفکر مراقبتی از منظر آیات قرآنی
📚 جایگاه، ساختار و ویژگیهای تعلیم و تربیت در دوره امپراتوری عثمانی
📚 اشتغال و فرزندپروری بر اساس دیدگاه مقام معظم رهبری
📚 درآمدی براصول تربیتی نقد با محوریت رساله حقوق امام سجاد(ع)
📚 رابطه بین باورهای دینی و بحران هویت با گرایش به مصرف مواد مخدر
📖 اطلاعات بیشتر:
🌐 http://meftaah.com/?p=14905
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#علوم_تربیتی
#معرفی_نشریه
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com