💯 اسلامی شدن علوم انسانی لزوماً به معنای تغییر تمامی روشها نیست
🔻 استاد ابوالقاسم مقیمیحاجی در درسگفتار «اصول فقه با رویکرد فقه حکومتی نظاممند» تأکید کرد؛
✅ سوال اصلی این است که آیا تعبیر روششناسی فقه حکومتی یا فقه نظام الزاماً با تعبیر اصول فقه حکومتی یا نظام مترادف هستند؟
✅ روش عبارت است از چگونگی دستیابی به همهی ادلهی ممکنه برای اکتشاف از منابع مورد نظر و سنجش و استدلال در مورد آنها.
✅ در روش هم روش دستیابی به ادله مطرح است و هم روش به کارگیری آنها.
✅ روششناسی عبارت است از مطالعه روشهای دستیابی به ادله و کاربست آنها. روششناسی یک علم درجه دو است.
✅ در روششناسی از چیستی روشها، چگونگی اعمال روشها، کارکرد هر روش، هدف هر روش، مجرای هر روش، مبادی تصوری و تصدیقی هر روش و لوازم آن، مبانی هر روش و ... بحث میشود.
✅ اسلامی شدن علوم انسانی لزوماً به معنای تغییر تمامی روشها نیست بلکه در علوم انسانی اسلامی مدعا این است که روشها باید مورد مطالعه قرار گیرد و هوشمندانه به کار گرفته شود.
✅ نمیتوانیم از مدل روششناسی علوم انسانی اسلامی سخن بگوییم اما در این روششناسی از اصول فقه غافل باشیم.
✅ یک روش(بخش عمده اصول فقه)، یک روششناسی اصول فقه(فلسفه اصول فقه) و یک روششناسی فقه(اعم از اصول فقه) وجود دارد. وقتی از روششناسی فقه حکومتی سخن میگوییم تمام این مجموعه مد نظر است.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
❇️ آثار حق؛ «اسقاط»، «ارث» و «نقل»/ اسقاط از مقومات حق است
📕 آیتالله حسین شوپایی جویباری در درس خارج «عقود مستحدثه»؛
🔻 آثار حق؛ قابلیت اسقاط
🔹 بر حسب آنچه در کلام محقق نائینی در «منیه الطالب» آمده بلکه ایشان به مرحوم شهید در القواعد و الفوائد نسبت میدهد، باید قابلیت اسقاط را از مقومات حق بدانیم.
🔹به این معنی که هر جا حق صادق است باید قابلیت اسقاط داشته باشد و مواردی که قابلیت اسقاط ندارد، مصداق حق نیست بلکه مصداق حکم است. این مطلب به مشهور هم نسبت داده شده و ادعای اتفاق هم شده است.
🔹با توجه به معنای خود حق به این نتیجه میرسیم که حق همه جا قابلیت اسقاط دارد؛ چون معنایی که بالا ارتکاز از حق مییابیم معنایی است که با آن از الفاظی مثل تفویض الامر الی الشخص تعبیر میشود و بین این معنی با قابلیت اسقاط ملازمه وجود دارد.
🔹هیچ یک از راههای سه گانه(ارتکاز عقلائی، دلیل شرعی، ماهیت حق) را برای اثبات ملازمه بین حقیت و جواز اسقاط تمام نمیدانستیم، نتیجه این خواهد بود که حق قابلیت تقسیم به حق قابل اسقاط و حق غیر قابل اسقاط را دارد.
🔹محقق اصفهانی فرموده ولو در کلام اکابر، بیان تامی برای این مساله وجود ندارد اما در مقام تحقیق مساله، میتوانیم ضابطهای بیان کنیم برای اینکه در چه مواردی حق قابل اسقاط است و در چه مواردی نیست.
🔹البته ضابطه ایشان عام است و نسبت به هر سه اثر(قابلیت اسقاط، نقل و ارث) ارائه ضابطه کردهاند. ضابطه کلی این است که به دلیل دال بر ثبوت حق مراجعه کنیم.
📖متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=14949
#اقتصاد
#درس_خارج
#قم
🔳با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💯 الگوی تأمین اجتماعی ایران از نظر ویژگیها و ساختار درونی با اشکالات متعددی مواجه است
🔻 استاد سیدرضا حسینی در درسگفتار «فقه نظام تأمین اجتماعی» عنوان کرد؛
📚 نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی در ایران از سازمانها و نهادهای متعددی مانند سازمان تأمین اجتماعی، صندوق بازنشستگی کشوری، صندوقهای بیمه و بازنشستگی نیروهای مسلح، سازمان بهزیستی، کمیته امداد امام خمینی(ره)، جمعیت هلال احمر، آستان قدس رضوی و بیمارستانهای خیریه تشکیل شده است.
📚 با توجه به وجوه اشتراک تأمین اجتماعی در ایران و جهان، به خصوص در بخش راهبردهای بیمهای و شیوه تأمین مالی آنها، بسیاری از نقاط ضعف رفاه و تأمین اجتماعی در کشورهای غربی، در اینجا نیز تا حد زیادی درست است.
📚 الگوی تأمین اجتماعی ایران به رغم دستاوردهای خوبی که داشته است، اما به لحاظ ویژگیها و ساختار درونی با اشکالات متعددی مواجه است که عبارتاند از:
🔹 خلأ تئوریک نظریه تأمین اجتماعی ایرانی-اسلامی
🔹 عدم سازماندهی مناسب مشارکتهای مردمی
🔹 عدم جامعیت، کفایت و قانونمندی راهبردهای حمایتی
🔹 مشکلات مالی صندوقهای بیمه اجتماعی
🔹 مشکلات ناشی از مدیریت سرمایههای متمرکز
🔹 عدم سازگاری پرداخت مستمریها با محاسبات بیمهای
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#اقتصاد
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 هفتمین نشست اساتید منتخب علوم انسانی اسلامی برگزار میشود
📌 عطاءالله رفیعی آتانی، دبیر مجمع عالی علوم انسانی اسلامی:
📚 هفتمین نشست اساتید منتخب علوم انسانی اسلامی با موضوع «مطالعات نظری تمدن نوین اسلامی»، پنجشنبه ۳ بهمن ماه ۱۳۹۸ در بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی در مشهد مقدس برپا میشود که در آن اساتید مطرح حوزهی تمدن حضور خواهند داشت.
📚 این جلسه از ساعت ۸ صبح آغاز و تا حدود ساعت ۲۱ ادامه دارد. در طول این نشست اساتید آخرین و جدیدترین دستاوردهای علمی خود را ارائه کرده و به نقد و بررسی میپردازند که این امر میتواند موجب تضارب آرا شده و از دغدغههای جدید علمی اطلاع یافته و نوآوریهای علمی در معرض ارزیابی متقابل اساتید قرار گیرد.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=14951
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#نشست_علمی
#مشهد
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 برگزاری همایش کتاب سال حوزه/ ۳ بهمن با حضور حضرت آیتالله سبحانی
🔰 بیست و یکمین همایش کتاب سال حوزه و سومین جشنواره مقالات علمی با حضور حضرت آیتالله سبحانی در ۳ بهمن ماه در سالن اجتماعات مدرسه عالی دارالشفاء برگزار میشود.
🔻 حجتالاسلام والمسلمین میرمعزی مطرح کرد؛
🔹 ۹۳۳ أثر در قالب کتاب و پایاننامه و در بخش مقالات از میان هزار و ۴۰۰ أثر، ۱۱۰ مقاله منتخب هیأت تحریه برای شرکت در جشنواره ارسال شده که نتایج این آثار در روز پنجشنبه اعلام خواهد شد و از شایستگان تقدیر به عمل میآید.
🔹 در این همایش آیتالله اعرافی سخنرانی و از شخصیت علمی آیتالله خرازی به دلیل یک عمر تلاش و مجاهدت علمی تقدیر خواهد شد. سخنران اختتامیه نیز حضرت آیتالله سبحانی خواهد بود.
🔻 حجتالاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمیحاجی گفت:
🔹 از مجموع ۹۳۳ أثر، ۲۴۳ اثر علمی پژوهشی، ۲۷۱ اثر علمی ترویجی، ۶۳ اثر کتب فرهنگی تبلیغی، ۵ اثر تقریر نویسی و سایر موارد ۱۳۶ اثر و ۲۱۵ رساله و پایان نامه سطح ۴ و دکتری میباشد.
🔹 از این تعداد ۵۱ کتاب و ۱۵ پایان نامه از خواهران و ۶۶۷ کتاب و ۲۰۰ پایان نامه از برادران، در میان نویسندگان ۶۵۱ کتاب و ۲۰۰ پایان نامه ایرانی و غیر ایرانی ۶۷ کتاب و ۱۵ پایان نامه از کشورهای آذربایجان، استرالیا، الجزایر، بحرین، تاجیکستان، مراکش، هندوستان، افغانستان و پاکستان و عراق میباشد.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=14954
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حوزه_علمیه
#همایش
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ روابط تجاری و اقتصادی با آمریکا و رژیم صهیونیستی در صورتی که سبب تقویت آنها شود، حرام است
🔻 استاد احمدعلی یوسفی در درسگفتار «فقه اقتصاد مقاومتی» بیان داشت؛
📚 امروز با توجه به ظلم آشکاری كه توسط آمريكا و رژيم صهيونيستی نسبت به ملت مظلوم ايران صورت میگيرد، اگر یک فرد یا شرکت مسلمان، يا بخشی از حاكميت در جمهوری اسلامی ايران روابط تجاری و اقتصادی خود با آنها را به گونهای ايجاد كند كه مصداق ركون بر آنان محسوب شود، حرام خواهد بود.
📚 در صورتی که کالاهایی که مشابه آنها در ایران تولید میشود، از این کشورها وارد گردد، از طرفی منجر به تضعیف اقتصاد ایران و از سوی دیگر تقویت اقتصاد کشور دشمن میشود. با استناد به ادله نقلی میتوان اثبات کرد که چنین مبادلاتی با مشکل فقهی مواجه است.
📚 روایات فراوانی در باب حرمت فروش سلاح به دشمنان مسلمین و کمک به ظالمین و تقویت آنان و نیز تضعیف مسلمین آمده است و هیچ فقیهی در اصل حرمت فروش سلاح به دشمنان دین و کمک به آنان در جنگ علیه مسلمین تردید نکرده است.
📚 در مجموع ملاک حرمت، کمک به ظالمی است که علیه اسلام و مسلمین تقویت شود یا خوف آن باشد که در آینده علیه اسلام و مسلمین اقداماتی انجام دهد. پس در فرض بحث که خرید کالاهای کشور آمریکا و رژیم صهیونیستی است و باعث تقویت اقتصاد آنها و تضعیف اقتصاد جمهوری اسلامی ایران میگردد مطلب روشن و این امر غیرمجاز است.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=14960
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#اقتصاد
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 «حجیت کتابت در حقوق جزا»
✅ آیتالله جواد حبیبیتبار در درس خارج «کتابالقضاء» مطرح کرد؛
🔸 آیین دادرسی کیفری، مصوب 4/12/92 راجعبه وظیفه ضابطین دادگستری است. در ماده 59 این قانون آمده که ضابطین باید اظهارات اشخاص در بازجویی را در اوراق بازجویی مکتوب کنند.
🔸 در مواد 68، 69، 83، 100، 112، 154، 160 و 177 آیین دادرسی کیفری، آمده است؛
🔸 شکوائیه شاکی در دادگاه و میانجیگری افراد میانجی باید مکتوب باشد.
🔸 متهم میتواند برای دفاع از خود، به اسناد و مدارک کتبی استناد نماید.
🔸 اظهاریهای که به اشخاص صادر میگردد، یک اخطار کتبیست.
🔸 در مواد 166، 184 و 205 قانون مجازات اسلامی، میخوانیم؛ اقرار و شهادت باید با لفظ یا نوشتن باشد و در صورت تعذر، با فعل از قبیل اشاره و ایما واقع میشود. در واقع، تلفظ و نوشتن را در ردیف هم قرار میدهد.
🔸 سوگند باید به لفظ باشد و در صورت تعذر با نوشتن یا اشارهای که روشن در مقصود باشد محقق میشود.
🔸 نتیجه اینکه در اثبات امور خارجیه از جمله ولایةالقاضی و در اثبات موضوعات در باب قضاء، اگر مکتوبی موجب علم منطقی باشد، قطعاً کافیست و اگر موجب ظن متآخم به علم یا علم عرفی شود، باز هم کافیست.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حقوق
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 تأکید قرآن بر قوی شدن در عرصه اقتصاد/ براساس آیات و روایات کسب قدرت حرکتی عقلایی و منطقی است
🔰 حجتالاسلام والمسلمین محمود عیسوی در گفتوگویی عنوان کرد؛
📕 براساس آیات قرآن کریم حرکت بازدارنده در برابر دشمنان بالقوه و بالفعل جامعه اسلامی، حرکتی کاملاً عقلایی و منطقی است.
📕 مردم ما با همه وجود احساس میکنند اگر این توان بازدارنده نظامی و امنیتی و این قدرت موشکی نبود صحنه برخوردهای اخیر با دشمنان ایران، صحنه دیگری میشد.
📕 اساساً زبان حاکم بر سیاستهای جهانی زبان قدرت است و هر ملتی که بخواهد سربلند باشد باید قوی شود و هر ملتی که نتواند قدرت کافی را در تعاملات بینالمللی داشته باشد ناچار به حرفشنوی است و راه سومی هم وجود ندارد.
📕 در زمینه اقتصادی راهی غیر از قدرتمند شدن نداریم. راهکارش این است که باید در درجه اول بر توانمندیهای داخلی تکیه کنیم.
📕 اگر در زمینه موشکی پیشرفت کردیم قطعاً در زمینه اقتصادی هم توان این کار را خواهیم داشت؛ لذا باید به توانمندیهای درونی تکیه کنیم.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=14966
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#اقتصاد
#گفتگو
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ امر به معروف و نهی از منکر واجب کفایی است/ اگر برای این فریضه قیام نشود، همه گرفتار مجازات میشوند
🔻 حضرت آیتالله ناصر مکارم شیرازی در درس خارج فقه تأکید کرد؛
🔹 طبق نظر امام وجوب امر به معروف و نهی از منکر از نوع وجوب کفایی است، به همین منظور اگر کسی برای این فریضه قیام نکند همه با اجتماع شرایط، ترک واجب گفتهاند و معاقب خواهند بود و مجازات میشوند.
🔹 ما معتقدیم امر به معروف و نهی از منکر واجب کفایی است. قرآن میفرماید «وَلْتَکُنْ مِنْکُمْ أُمَّةٌ یَدْعُونَ إِلَی الْخَیْرِ وَیَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَأُولَئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ.»
🔹 طبیعت برخی از امور به گونهای است که اگر برخی قیام کردند، از دیگران ساقط میشود و به عقیده ما امر به معروف و نهی از منکر از جمله این امور است.
🔹 مرحوم محقق در متن شرایع، ابتدا واجب کفایی را ترجیح میدهد اما در آخر میگوید واجب عینی بودن امر به معروف اولی است.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=14975
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
❇️ ارکان ربای قرضی
🔻 استاد جواد عبادی در درسگفتار «آسیبشناسی فقهی بانکهای موجود» تصریح کرد؛
🔸 ارکان ربای قرضی عبارت است از: 1) عقد قرض 2) به شرط بودن 3) هر نوع زیاده. برای شناخت ربا یا فرار از ربا باید به این سه رکن توجه نمود.
🔰 اگر مالی را موقتاً به صورت تبرعی به کسی بدهیم، چهار حالت پیش میآید؛
1️⃣ تملیک مال به ضمان مثل + حق استفاده؛ عقد قرض: لازم است مثل مال برگردد.
2️⃣ عدم تملیک مال + حق استفاده؛ عقد عاریه: لازم است عین مال برگردد.
3️⃣ عدم تملیک مال + عدم حق استفاده + نگهداری؛ عقد ودیعه یا امانت: لازم است عین مال برگردد.
4️⃣ عدم تملیک مال + عدم حق استفاده + عدم نگهداری + گرویی: لازم است عین مال برگردد.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#اقتصاد
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💯 دبیرخانه مفتاح برگزار میکند؛
💢 سلسله درسگفتارهای نظام تربیت در اسلام
✍️ موضوع: فقه تربیت جنسی
👤 استاد علی نقی فقیهی
🕓 زمان برگزاری: پنجشنبهها، ساعت ۸:۳۰ صبح
💫 مکان برگزاری: حوزه علمیه امام کاظم(ع)، ساختمان امام رضا(ع)، طبقه دوم، مدرس ۱۲۰
🌐 ثبت نام: http://meftaah.com/?p=13053
☎️ پاسخگویی: ۰۹۱۰۳۹۴۹۲۹۶
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 ادلههای منوط به عرضه حکم هدایتگری معلم/ یکی از نیازهای دانشآموزان هدایت است
🔰 استاد سیدنقی موسوی در درسگفتار «فقه معلمی» تصریح کرد؛
🔻 ادلههای منوط بر عرضه حکم هدایتگری معلم
❇️ تمسک به تسنین و سنت حسنه؛ در مورد اینکه تعلیم نوعی تسنین سنت است دو احتمال وجود دارد:
❇️ تطبیق دارد؛ چراکه وقتی معلم فیزیک از خداوند و رسول(ص) و ائمه(ع) میگوید عمق نفوذ آن تا آخر در کنه وجود دانشآموز پایدار است.
❇️ حد وسط استدلال و کلید واژه قاعده تسنین این است که وارد اجتماع شود و در اجتماع شیوع پیدا کند، در حالی که تعلیم این چنین نیست که یک سنت جدیدی باشد که در اجتماع شیوع پیدا کند.
❇️ استدلال دوم قوی بنظر میرسد و در صورت پذیرش آن، استدلال فرو میپاشد؛ چرا که کار معلم تعلیم است و تعلیم تسنین نیست چرا که تعلیم میتواند انفرادی باشد و موج اجتماعی ایجاد نمیکند.
❇️ تمسک به قاعده تامین حوائج مسلمین: یکی از نیازهای دانشآموزان و فرزندان این است که باید هدایت شوند. بنابراین از باب تامین حوائج امور بچههای مسلمین باید آنها را هدایت نماید.
❇️ البته این دلیل مناقشه برانگیز است اما هر کجا تعلیم هدایتی نوعی برطرف کردن نیاز تشنگی و معرفتی یک نوجوان است، از باب تامین حوائج مسلمین واجب کفایی است.
❇️ قاعده حرمت اضلال: مع الاسف در فقه بحث نشده اما وضوح دارد و در مکاسب شیخ انصاری از حرمت کتب ضلال بحث شده است، اما این قاعده به صورت تخصصی بحث نشده است.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=14980
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#علوم_تربیتی
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ «اصول فقه حکومتی» بررسی میشود
💢 به همت دبیرخانه هم اندیشی فقه حکومتی دومین نشست «ایده گفتارهای فقه حکومتی» برگزار میشود.
🔰 در این نشست حجتالاسلام والمسلمین رضا اسلامی به بررسی موضوع «اصول فقه حکومتی» خواهد پرداخت.
📆 زمان برگزاری نشست پنجشنبه 3 بهمن ماه 98 از ساعت 10 تا 12 و در آدرس قم، بلوار غدیر، کوچه10، ساختمان مفید، طبقه4 خواهد بود.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=14983
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💥 نظر مشهور درباره پرداخت دیه/ اصناف دیه شش چیز هست و پول نقشی در آن ندارد
🔰 آیتالله محمدتقی شهیدی در درس خارج «پول و احکام آن»:
💯 مشهور گفتند اصناف دیه شش چیز هست و پول نقشی در آن ندارد مگر به عنوان اینکه این اصناف است یا میسور نیست اداء عینش یا تراضی میکنند جانی با ولی مقتول و پول یکی از اصناف دیه را میدهند.
💯 صاحب جواهر فرمودهاند مشهور بین متاخرین تخییر مطلق است. ولی شیخ طوسی فرمودند: نخیر این صنف به صنف میشود. تخییر مطلق نیست.
💯 دوران امر بین تعیین و تخییر: مشهور در اینجا قائل به احتیاط هستند. ظاهر صاحب کفایه هم همین است، صریح آقای سیستانی هم همین است.
💯 طبق این مبنا باید در دوران امر بین تعیین و تخییر احتیاط کرد. این دوران امر بین اقل و اکثر نیست.
💯 مشهور معتقدند بین این اصناف تخییر مطلق است. مشهور متاخرین این را گفتند. اما از بعضی از عبارات ظاهر میشود که این در جایی است که اختلاف فاحش بین این قیمتها نباشد. اگر اختلاف فاحش بود بین این قیمتها، آن وقت ممکن است مشکل ایجاد شود.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=14988
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#اقتصاد
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ عالم برای قضاء لحق المولی، باید جاهل را منتبه به این غرض مولی کند
🔻 استاد ابوالقاسم مقیمیحاجی در درس خارج «قواعد عام فقه تربیت» گفت:
🔰 تقریب دوم برای دلیل عقل.
🔹 مقدمه یک: مولی زمانی که عملی را واجب یا تحریم میکند، نشان از غرض خاص مولی نسبت به آن عمل میباشد.
🔹 مقدمه دو: زمانی که حکم اعم از عالم و جاهل باشد و جهل صرفاً عذر است، موجب سقوط فعلیت تکلیف نمیشود.
🔹 مقدمه سه: وقتی جاهل مکلف شد، مولی نسبت به جاهل هم حکم و غرض دارد.
🔹 مقدمه چهار: مولی نسبت به عباد خود حق مولویت دارد و وقتی نسبت به عبدش غرضی داشته باشد و فرد بتواند در راستای غرض مولی اقدامی کند، باید اقدام کند.
🔹 مقدمه پنج: جاهل چون محکوم به حکم و غرض مولی است و او نیز توانایی اقدام را دارد و فقط نیاز به انتباه دارد.
💯 نتیجه نهایی: عالم برای قضاء لحق المولی، باید جاهل را منتبه به این غرض مولی کند تا حق مولی باقی بماند و جاهل بتواند تحفظ بر این غرض کند.
🔰 اشکال بر مقدمه اول: آیا ما نسبت به تامین تمامی اغراض مولی تکلیف داریم؟
📚 برخی از فقها: الزاماً غرض و تکلیف مولی مساوی هم دیگر نیستند، فلذا در اینجا هم نمیشود حدود و ثغور غرض مولی را احراز کرد، چون در اینجا مولی هم تکلیف دارد هم جاهل قاصر را معذور دانسته است.
📚 غرض مولی که رد هر شرایطی باید محقق شود احراز نمیشود چون ممکن است غرض مولی(مخصوصا با ترخیصی که داده است) فقط در صورت علم او باشد بدون تقصیر.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#علوم_تربیتی
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 حجتالاسلام والمسلمین حسن آقانظری در درسگفتار «ماهیت پول در اقتصاد اسلامی»؛
📌 ظلم فقط ربا نیست، استفاده نکردن منابع پولی جامعه برای تولید هم ظلم است
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#عکس_نگاشت
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 مهلت ثبتنام آزمون ورودی جامعهالزهرا(س) تمدید شد
🔰 حجتالاسلام والمسلمین اباذر عمرانیفر، رئیس اداره سنجش و پذیرش معاونت آموزش جامعهالزهرا(س):
🔹 مهلت ثبت نام آزمون ورودی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ جامعه الزهرا(س) در سطوح دو، سه و چهار حوزوی تا ۱۳ بهمن ماه تمدید شد.
🔹 مقطع تحصیلی سطح ۲ ویژه داوطلبان جدید الورود است که دارا بودن مدرک دیپلم یا بالاتر برای پذیرش در این آزمون الزامی است.
🔹 برنامه بازپذیری سطح ۲(کارشناسی ناپیوسته) ویژه طلابی است که دارای مدرک سطح یک حوزه بوده یا ۷۵ واحد درسی را در جامعه الزهرا(س) یا حوزههای علمیه گذرانده باشند.
🔹 امکان ثبتنام دارندگان مدرک کارشناسی در رشتههای همسو برای مقطع سطح ۳ وجود دارد که فارغ التحصیلان ۷۱ رشته تحصیلی دانشگاهها مجاز به ثبت نام در آزمون ورودی سطح سه جامعه الزهرا(س) هستند.
🔹 آزمون سطح چهار(دکتری) ویژه داوطلبانی است که دارای مدرک سطح ۳ از جامعهالزهرا(س) و یا حوزههای علمیه دیگر بوده و در رشتههای تفسیر تطبیقی، علوم و معارف قرآن، فقه خانواده، کلام اسلامی و حکمت متعالی میتوانند پذیرش شوند.
🔹 آزمون ورودی سطح دو و سه روز جمعه ۹ اسفند سال جاری ساعت ۹:۳۰ صبح در جامعه الزهرا(س) و مراکز استانها برگزار میشود. آزمون سطح ۴ نیز در همان روز و تنها در جامعه الزهرا(س) برگزار خواهد شد.
🔹 نتایج آزمون کتبی روز ۲۵ فروردین اعلام میشود و زمان مصاحبه نیز متعاقبا به اطلاع داوطلبان میرسد.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#زنان_و_خانواده
#فراخوان
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💯 حق الناسی که مصالح عمومی را با مشکل مواجه کند حق الله است
🔰 استاد حسن خیری در درسگفتار «نظام هنجاری اسلام» عنوان کرد؛
✅ در مصالح فردی(حق الناس) حد نصاب عدالت است. اما ترجیح در این روابط جود و احسان است.
✅ در مصالح عمومی(حق الله) باید قانون رعایت شود و تشخیص فرد مهم نیست. این امر نشان دهنده انفعال انسان در برابر قانون است.
✅ حق الناسی که مصالح عمومی را با مشکل مواجه کند حق الله است.
✅ نظام اجتماعی زمانی مستقر میشود که دین، مال، ناموس، جان و عقل مردم حفظ شود.
✅ در مصلحت عمومی رضایت و توافق طرفین باعث اسقاط مجازات نمیشود همانطور که مطالبه و عدم مطالبه شرط نیست. مگر موارد خاصی که حق الله و حق الناس آمیخته شود.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#جامعه_و_فرهنگ
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 اگر معالجه بر لمس و نظر متوقف نباشد، لمس و نظر جایز نیست/ نظر و لمس باطن بدن مشمول اطلاق ادله حرمت نیست
🔰 آیتالله محمد قائنی در درس خارج «فقه پزشکی» بیان کرد؛
🔹 متیقن از ادله حرمت لمس و نظر، نظر به ظاهر بدن است اما نظر و لمس باطن بدن مشمول اطلاق ادله حرمت نیست و این اطلاقات منصرف از لمس و نظر باطن بدن است.
🔹 اگر معالجه بر لمس و نظر متوقف نباشد، لمس و نظر جایز نخواهد بود بلکه باید بدون آن معالجه کند. لذا اگر پزشک بدون اینکه نگاه کند بلکه با دیدن توسط نمایشگر و... معالجه میکند یا حتی با دستگاهها به معالجه اقدام میکند لمس و نظر جایز نیست.
🔹 جواز یا وجوب لمس و نظر در مواردی که به ملاک مقدمیت باشد، آیا حرمت لمس و نظر مطلقا جایز است حتی اگر به ذی المقدمة منتهی نشود؟ مطابق آنچه ما موافق با برخی از محققین گفتیم که وجوب مقدمه فقط در فرض ترتب ذی المقدمة است در این صورت لمس و نظر فقط در صورتی جایز است که به علاج منتهی شود.
🔹 در جواز لمس و نظر تفاوتی بین موارد حفظ حیات و غیر آن از موارد وجوب علاج و دفع ضرورت و حتی موارد جواز علاج نیست.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=14993
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ اسلام با هنر شروع میشود/ فقه هنر به دنبال ارتقاء هنر بدون خارج شدن از راه شرعی است
🔻 آیتالله ابوالقاسم علیدوست در همایش ملی «فقه هنر» عنوان کرد؛
🔹اسلام با هنر شروع میشود و قرآن، نهجالبلاغه و حتی صحیفه سجادیه در دنیای مادی و پرتلاطم معاصر یک پدیده هنری هستند.
🔹 اصلاً در اسلام، کف هنر استحباب است؛ یعنی ممکن است برخی از کارها از اباحه شروع شود، اما هنر از استحباب شروع میشود.
🔹 دغدغهای که هم ما از طرف حوزه، هم هنرمندان و هم دانشگاه دارند، این است که كار كنیم تا هنر این کشور و سرزمین ارتقا بیابد، اما از راه شرعی هم خارج نشود.
🔹 نمیخواهیم به نام فقه، حركتهای ژورنالیستی و پوپولیستی انجام شود. وقتی از فقه بحث میكنیم، منظور ما از یك طرف فقه منضبط است و از طرف دیگر فقهی است كه با هنجارهای شناخته شده فقاهت همراه باشد و هیچ انضباط فقهی را زیرپا نگذارد.
🔹 اگر مباحث فقهی و حقوقی بیان میشود و هنرمندان دغدغههایشان را بیان میکنند، به این قصد است که روزنهها و مسیری باز شده و برای فقیهانی که میخواهند دغدغهمند با رعایت انضباط فکری و در نظر گرفتن اقتضائات زمان و مکان به استنباط بپردازند، فرایندی تعریف شود.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=14995
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#جامعه_و_فرهنگ
#همایش
#فارس
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 نقش تشکلهای مردمی در تمدن اسلامی/ قلمرو مطالعات تمدنی محدود به علوم انسانی و اجتماعی نیست
🔰 حجتالاسلام رضا غلامی در هفتمین نشست اساتید منتخب علوم انسانی اسلامی مطرح کرد؛
🔹 خوشبختانه روند اندیشه ورزی و تولید ادبیات علمی در زمینه تمدن نوین اسلامی سرعت پیدا کرده و میتوان امید داشت این عرصه مطالعاتی در آینده به یکی از پررونقترین عرصههای مطالعاتی در علوم انسانی تبدیل شود و دستاوردهای خوبی داشته باشد.
🔹 باید مراقب بود تا مطالعات تمدن اسلامی به یک حرکت تبلیغی و شعاری تبدیل نشود و پژوهشهای این عرصه مبتنی بر استانداردهای علمی باشد و از کیفیت عمیق و نوآوری برخوردار باشد.
🔹 ضروری است تا زمینه بروز و ظهور اندیشههای متنوع در این عرصه فراهم شود و ملاک در ارزیابی اندیشهها، استدلال پذیری و مقاومت بیشتر آنها در برابر نقدها باشد.
🔹 قلمرو مطالعات تمدنی محدود به علوم انسانی و اجتماعی و هنر و معماری نیست و لازم است به مباحث گوناگون اعم از علوم پایه، علوم فنی و مهندسی و پزشکی ورود شود.
🔹 گرهگشایی از نظام مدیریتی کشور میبایست در خط مطالعات تمدنی تعریف شده و در قالب دانش حکمرانی اسلامی به آن پرداخته شود.
🔹 همه ابعاد تمدن سازی در محیط حکمرانی محصور نمیشود و تشکلهای مردمی و مستقل از دولتها در پدید آوردن یک تمدن نقش مهمی دارند.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=14999
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#علوم_تمدن_اسلامی
#نشست_علمی
#مشهد
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
🔰 تجلیل از برگزیدگان بیست و یکمین همایش کتاب سال حوزه
🔹 بیست و یکمین همایش کتاب سال حوزه با حضور حضرت آیتالله جعفر سبحانی و شخصیتهای برجسته حوزوی در سالن همایشهای دارالشفا به کار خود پایان داد.
🔻 حجتالاسلام ابوالقاسم مقیمیحاجی، دبیر همایش کتاب سال حوزه:
🔹 933 اثر از کتب و پایاننامههای سطح 4 حوزه به دبیرخانه این همایش رسیده است.
🔹 در بیست دوره گذشته حدود 17 هزار کتاب و پایاننامه به دبیرخانه همایش کتاب سال حوزه واصل شده بود که امسال این رقم به 18 هزار کتاب و پایان نامه رسیده است.
🔹 آسیبهای اجتماعی، علوم انسانی اسلامی، فضای مجازی، اقتصاد مقاومتی، ابعاد علمی بیانیه گام دوم و الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت محورهای اصلی همایش بودند.
🔹 از میان آثار ارسال شده 169 کتاب به مرحله نهایی راه پیدا کرد، 50 اثر کاندیدای مرحله نهایی شدند که در نهایت 5 اثر حائز رتبه نخست و 22 اثر حائز درجه شایسته تقدیر شدند.
🔹 از 110 مقاله رسیده به دبیرخانه این جشنواره، 28 مقاله به مرحله دوم راه یافتند که در نهایت 3 مقاله حائز رتبههای برتر شدهاند.
✅ تجلیل از مقام علمی آیتالله سید محسن خرازی از دیگر بخشهای همایش بود.
💯 یکی دیگر از بخشهای مراسم همایش کتاب سال حوزه تجلیل از برگزیدگان بود.
🔰 پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه نیز به عنوان مرکز پژوهشی برگزیده شناخته و تجلیل شدند.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=15002
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حوزه_علمیه
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ تأکید بر حفظ سنن اصیل حوزه/ اشتباه در تحقیق علم دینی میتواند جامعهای را منحرف کند
🔻 آیتالله علیرضا اعرافی در همایش کتاب سال حوزه:
🔹 منهج و روششناسی درست و اخلاق پژوهش دو رکن مهم برای در خدمت گرفتن پژوهش برای بشریت است.
🔹 تحقیق در حوزه علوم تجربی بسیار ارزشمند است، ولی وقتی تحقیق به سمت شریعت و فقه میرود، از حساسیت، مخاطره و دشواری بیشتری برخوردار است.
🔹 با یک اشتباه در تحقیق در امور شریعت جامعهای میتواند به انحراف برود و با یک کار درست جامعه اصلاح میشود.
🔹 به شدت باید روشهای اصیل در حوزه مورد توجه باشد؛ برای نمونه سنت مباحثه، تقریر شفاهی و مکتوب از سنن اصیل حوزه است.
🔹 حوزه وارد قلمروهای نوین و گوناگون شده ولی هنوز فاقد نقشه جامع هستیم که بتواند همه مراکز را با نگاه کلان و کاربردی به یکدیگر گره بزند.
🔹 آیتالله خرازی انصافاً از چهرههای ممتاز در اخلاق اجتماعی و فردی است. نقد منصفانه و ادب علمی بسیار بالا و تواضع علمی از ویژگیهای برجسته ایشان است.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=15006
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حوزه_علمیه
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 غربیها سارقان علوم هستند/ برای بازگرداندن کتب خطی باید تلاش کرد
🔻 حضرت آیتالله جعفر سبحانی در همایش کتاب سال حوزه مطرح کرد؛
✅ خیلی از قلمها هستند که شقاوتآفرین هستند؛ برخی از قلمهایی که در فضای مجازی دست به نوشتن میزنند، سعادتزدا از جامعه هستند.
✅ ریشه این علمی که امروز در اختیار غرب است از خود آنان نیست؛ گروهی از مسلمانان در تمامی عرصهها تحقیق و آثاری برجا گذاشتند.
✅ 10 هزار کتاب از سوی اصحاب ائمه(ع) نوشته شده است. در طی دو قرن و نیم 10 هزار کتاب نوشته شده که اگر اینها نبود، از جوامع اولیه و به تبع آن جوامع ثانویه و جوامع اخیر خبری نبود.
✅ متأسفانه از قرن هفتم که مسیحیان بیدار شدند کم کم اقدام به بردن کتب مسلمین به مناطق خودشان کردند؛ الان هم بسیاری از نسخ خطی ما در غرب وجود دارند.
✅ بنده در سفری که به آمریکا داشتم در یکی از ایالتهای آنان نسخه خطی تبیان شیخ طوسی را دیدم. ما باید نسبت به این آثار ارزش قائل بشویم و آنان را حفظ و برای بازگرداندن آن تلاش کنیم.
✅ در کنار تجلیل از صاحبان اندیشه و فکر باید مقدمات چاپ آثار کتابهای برگزیده به خصوص آثار کاربردی فراهم شود، ولو اینکه در حد ۳۰ جلد باشد.
✅ چون اینترنت مستقل نداریم هرچه میخواهند علیه اسلام و شیعه پخش میکنند و ما هم باید علیه آنان مطلب بنویسیم.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=15010
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حوزه_علمیه
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 با دو میراث تمدن «اسلامی» و «شیعی» میتوانیم با تمدن غرب تعامل کنیم
🔻 موسی نجفی در هفتمین نشست اساتید منتخب علوم انسانی اسلامی، بیان داشت؛
🔹 از زمان ورود اسلام به ایران، ما در دو دوره مهم قرون اولیه اسلامی و عصر صفویان به نمونه عالی از تمدن دست یافتیم. از اینرو با این دو میراث «تمدن اسلامی ایرانی» و «تمدن شیعی ایرانی» میتوانیم به تعامل با تمدن غرب بپردازیم.
🔹 نکته مهم در استفاده از این میراث و این تعامل استفاده از مفهوم فلسفی «تکامل» و نظریه «همبستگی» است و آن عاملی که باعث این ترکیب عالی و برتر میشود، ظرفیت تمدن ساز و منحصر به فرد انقلاب اسلامی است.
🔹 فرهنگ وقتی که مورد قبول اجتماع قرار گیرد و تحقق اجتماعی پیدا کند، در یک سطح عالیتر یعنی تمدن قرار میگیرد.
🔻 تمدن نوین اسلامی سه نظریه رقیب دارد؛
1️⃣ یکی با بحث جنگ تمدنها که با برتری تمدن غرب تمام میشود.
2️⃣ دیگری با بحث پایان تاریخ که در آن نیز لیبرالیسم حرف آخر را میزد.
3️⃣ نظریه آخر پست مدرنیسم است که بی اندازه به حوزه تفکرات اسلامی وارد شده است.
🔹 تمدن نوین اسلامی آماده است بهتر از وضع فعلی و قبل از وضع مهدویت باشد.
🔹 موتور محرک تمدن اسلامی جامعیت است. این جامعیت در تمدن خودش را بیشتر میتواند نشان دهد و این جامعیت موتور محرک تمدن اسلامی است.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=15013
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#علوم_تمدن_اسلامی
#نشست_علمی
#مشهد
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com