💯 جایگاه انقلاب اسلامی در عصر جدید/ علوم باید در خدمت اهداف علوم انسانی اسلامی تعریف شوند
🔰 حجتالاسلام علیرضا پیروزمند در نشست علمی مطرح کرد؛
🔹 تمدن اگر چه تعاریف متفاوت دارد، اما به نظر ما تمدن آن محیط زیست عینی است که بشر برای ارضای نیازهای خودش ایجاد کرده است.
🔹 اگر مبنا و جهت تمدن را اسلام بدهد و جریان ارضای نیاز و نظام نیازمندی که قرار است بشر به دنبال آن حرکت کند را فرهنگ اسلامی تعریف کرد، این تمدن اسلامی میشود.
🔹 در معیار ساخت عصر جدید ما دو لایه اصلیِ تحول بنیادی و تحول راهبردی داریم؛ در تحول بنیادی اگر نگرش ارتباط انسان با خود، خدا، دیگر انسانها و طبیعت متفاوت تعریف شد، تحول بنیادی در نگرش انسان ایجاد شده است و این یعنی آغاز عصر جدید!
🔹 قبل از انقلاب در غرب، عصر جدید اتفاق افتاد. بعد از رنسانس نگرش انسان نسبت به خودش و خدا تغییر کرد و نتیجه آن دو مبنای مهم در مدرنیته یعنی سکولاریسم و اومانیسم شد.
🔹 انقلاب اسلامی ورود در عصر جدید است، یعنی در انقلاب ارتباط انسان با خدا و دیگران و طبیعت مجدداً دستخوش تعریف جدید شد و این تحول بنیادی زمینه تحول راهبردی یعنی تحول در الگوی پیشرفت و ساختارها و محصولات است.
🔹 با احیای فرهنگ اسلام، وحی به عنوان یک ملاک بالادستی در علمورزی به رسمیت شناخته میشود، لذا صحبت از علوم انسانی اسلامی مطرح شد و اینکه غیر علوم انسانی هم باید در خدمت اهدافی که علوم انسانی اسلامی تعریف میکند قرار گیرد.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=15075
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#علوم_تمدن_اسلامی
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📚 اولین شماره از دوفصلنامه نظام ولایی منتشر شد
📌 این دوفصلنامه، با هدف تولید و ترویج اندیشه و علم در حوزه فقه سیاسی، نظام سیاسی و حکومت اسلامی(ولایت فقیه)، به همت موسسه اندیشه تمدنی اسلام و با سردبیری حجتالاسلام دکتر ذبیحالله نعیمیان با اخذ مجوز از وزارت ارشاد راهاندازی شده است.
✅ مقالات اولین شماره از این دوفصلنامه به قرار ذیل است:
1️⃣ ولايت فقيه به مثابه تئوری برای عمل اجتماعی ـ سياسی/ احمد رهدار
2️⃣ مناسبات فقه حکومتی و مردمسالاری دینی / عباسعلی مشکانی سبزواری
3️⃣ مدیریت امام خامنهایحفظهالله(محور اول: وظائف مبنائی مدیر) / سید صمصامالدین قوامی
4️⃣ بنياد «مديريت تمدّنی دانش» در افق «توسعه عقلانيت دينی» / ذبيحالله نعيميان
5️⃣ فقه نظام؛ نرمافزار گذار از تمدن غربی به تمدن نوین اسلامی / مهدی عبداللهی
6️⃣ درآمدی بر فقه سرپرستی از دیدگاه آیتالله میرباقری / سنا خلف حیاوی
7️⃣ كرامت انسانی مبنای انسان شناختی الگوی اسلامی ايرانی پيشرفت / محسن اصغری
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#سیاست
#معرفی_نشریه
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📌 شناخت موقعیتهای اجتماعی وظیفه آمر به معروف و ناهی از منکر است
📝 استاد حسن خیری در درس گفتار «نظام هنجاری اسلام» بیان داشت؛
❇️ شناخت فرد از موقعیتهای اجتماعی مشخص کننده تکلیف آمر به معروف و ناهی از منکر است.
❇️ تغییر هویت دارای سه گام است که عبارتند از تغییر باورها، تغییر ارزشها و تغییر هنجارها که هر کدام از گامها بر گام قبل و بعد خود تأثیرگذار است.
❇️ در اسلام آنچه موضوعیت دارد رشد و ارشاد افراد است.
❇️ با توجه به اینکه برای رسیدن به کمال انسانی باید به عقل و احساس انسانی پرداخته شود باید توجه داشت که مخاطب در امربه معروف و نهی از منکر دارای بعد ادراکی و بعد احساسی است.
❇️ برای امر به معروف ونهی از منکر باید شرایط متغیر را فهمید چراکه وظایف در شرایط متغیر متفاوت است.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#جامعه_و_فرهنگ
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢مهمترین رخدادهای حوزه در هفتهای که گذشت؛
📌حوزههای علمیه و مراکز دینی در هفتهی گذشته شاهد رویدادها و حوادث مختلف علمی، فرهنگی، سیاسی، دینی و... بودند؛ در گزارشی به مهمترین این مسائل پرداخته شده است که برخی از عناوین آن به قرار ذیل است:
📝 حوادث اخیر از سر بر آوردن یک پدیده یکتا در جهان امروز خبر میدهد
📝 مراسم عزاداری شهادت حضرت زهرا(س) با حضور مراجع تقلید برگزار شد
📝 غرب زن را ابزاری برای مطامع دنیوی و هوسرانی خود قرار داده است
📝 هرنوع تعرض به کتب پزشکی برخلاف روح اسلام و دعوت اسلام به علم و دانش است
📝 تعرض به یکی از متون مهم علم پزشکی اقدامی ناروا و محکوم است
📝 حوزویان به دانش های اسلامیانسانی بیش از گذشته توجه کنند
📝 آفت نوظهور پرداختن طلاب به امور غیرمربوط به شؤون روحانیت
📝 آموزش هنری و ادبی ۲۱۰ هنرجوی طلبه در پاییز ۹۸
📝 آمادگی حوزه خواهران برای تربیت بانوان طلبه در مساجد
📝 فراخوان ثبت نام طلاب خواهر در اردوی راهیان نور
📝 سیره حضرت زهرا(س) در نرمافزار سیره معصومان
📝 مسابقه بزرگ کتابخوانی چشمهسار کوثر برگزار میشود
و ....
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=15078
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💯 جواز یا عدم جواز نصب دو قاضی به طور همزمان در یک بَلَد
🔹 آیتالله جواد حبیبیتبار در درس خارج «کتاب القضا» مطرح کرد؛
✅ سه صورت میتوان پاسخ داد؛
1️⃣ صورت اول: در حیطه وظایف و اختیارات قضات، تقسیم کار وجود داشته باشد و هر کدام از قضات، جهت مشخصی را مسئول باشند.
📕 تقسیم کار از حیث مکانی: یک قاضی در منطقهی الف و قاضی دیگر در منطقهی ب مسئول قضاوت باشد.
📕 تقسیم کار از حیث زمانی: یک قاضی مسئول شیفت صبح باشد و قاضی دیگر، مسئول شیفت عصر.
📕 تقسیم کار از حیث موضوعی: یک قاضی، مسئول موضوع خانواده و قاضی دیگر به موضوع املاک بپردازد.
📕 دلیل صورت اول: قضاوت، نیابت از امام است و اختیارات نائب، ناشی از منوبٌ عنه است. لذا حدود صلاحیتی که حاصل میشود، تابع انابه است. انابه میتواند با تقسیم کار بین قضات صورت گیرد.
2️⃣ صورت دوم: امام دو نفر یا بیشتر را به عنوان قاضی در بلدی نصب کند و این چند نفر همزمان در همهی شؤون قاضی باشند. یعنی هیچ تحدید صلاحیتی نشده باشد. صلاحیت محلی مشترک، صلاحیت موضوعی مشترک و ... .
📕 برای این صورت دوم، میتوان یک وجه منعی را تصور کرد. ولایةالقضا در قاضی، شعبهای از منصب امامت، یعنی همان ولایت کبراست و در این منصب، تعدد ممکن نیست.
📕 چرا که نمیتوان تصور کرد خداوند برای ملتی دو ولی تعیین کرده باشد. همانطور که در ولایت کبری تعدد ممکن نیست، در شعبههای این ولایت هم تعدد ممکن نیست.
📕 پاسخ: نصی وجود ندارد که از امام سلب اختیار کرده باشد در تعیین چند قاضی تامالاختیار به طور همزمان.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حقوق
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💯 دبیرخانه مفتاح برگزار میکند؛
💢 سلسله درسگفتارهای نظام فرهنگ در اسلام
✍️ موضوع: فقه فرهنگ روابط اجتماعی
👤 استاد علی فرحانی
🕓 زمان برگزاری: شنبهها، ساعت ۱۴ الی ۱۵:۳۰
💫 مکان برگزاری: قم، صفائیه، کوچه ۱۹، کوچه ناصر، پلاک ۸۲، دفتر مفتاح
🌐 ثبت نام: http://meftaah.com/?p=13053
☎️ پاسخگویی: ۰۹۱۰۳۹۴۹۲۹۶
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 اشتهار و ابانه به تناسب امر است/ قاعده «لو کان لبان» در جایی که ملازمه بر یک امر حجتی قائم شده باشد، حجت است
🔰 آیتالله محمدمهدی شبزندهدار در درس خارج «فقه معاصر» مطرح کرد؛
🔹 مقصود از اشتهار و ابانه در چه حوزه و محیطی است؟ میفرمایند مقصود جابجا مختلف است، بعضی جاها مقصود فی الروایات، فی النصوص الشرعیة، گاهی بین الفقهاء و گاهی بین المسلمین، بین المذهب الجعفری است.
🔹 به تناسب امر، اشتهار معنا میشود که گاهی لازمه حرف این است که در روایات و سخنان خود ائمه اطهار(ع) اشتهار پیدا کند.
🔹 آیا قائلین به حجیت قاعده لو کان لبان در تمام این فروض چه در ناحیه ملازمه، چه در ناحیه استثنایی میگویند قاعده لو کان لبان حجت است یا نه؟
🔹 قطعاً آن جایی که هر دو طرف قطع است؛ هم ملازمه قطع است، هم لم یبن قطع است، اینجا لااشکال به اینکه حجت است.
🔹 جایی که هر دو طرف اطمینانی باشد، این جا هم لا اشکال در این که حجیت دارد به خاطر این که اطمینان ولو قطع نیست اما به حسب ادلهای که در اصول اقامه شده و هم چنین در فقه، معمولاً آقایان میگویند اطمینان حجت است.
🔹 قاعده لو کان لبان، کجا حجت است؟ در جاهایی که آن ملازمه یک امر حجتی قائم شده باشد. ولو اینکه حجتی که بر آن طرف قائم شده با این طرف دو سنخ باشد ولی حجت باشد. مواردی که حجت بر هر دو طرف وجود دارد این جا این قاعده قابل تمسک و اعتماد است.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=15081
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#اقتصاد
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📌 شماره ۷۶ فصلنامه «اقتصاد اسلامی» منتشر شد
🔰 عناوین مقالات در این نشریه به شرح ذیل است:
📚 رهیافت نشانهشناختی به توسعه در اقتصاد اسلامی، با تأکید بر دیدگاههای شهید مطهری و شهید صدر
📚 کارکردهای مبانی هستیشناسی تعیین اهداف پیشرفت اقتصادی از منظر رهبر معظم انقلاب اسلامی
📚 ارزیابی وضعیت اجرای اقتصاد مقاومتی (دوره ۱۳۹۰-۱۳۹۶)
📚 نقش سازوکارهای اعمال قرارداد در تمایز میان نظام تأمین مالی اسلامی و متعارف
📚 میزان کامیابی شبکۀ بانکی کشور در تحقق اهداف نظام اقتصادی اسلام
📚 شاخصهای اقتصادی پیشرفت و تعالی شهری با تأکید بر الگوی اسلامی ایرانی
📚 دینداری اسلامی و ترجیحات زمانی فردی، یک مطالعه آزمایشگاهی
📚 بررسی فقهی – اقتصادی کسب درآمد از طریق بازاریابی شبکهای
📚 کاربرد نماد طلا در سرمایهگذاری بیمه زندگی بدون ربا
📚 اخلاق اقتصادی از منظر قرآن کریم با تکیه بر راهبردهای روانشناختی
📖 اطلاعات بیشتر:
🌐 http://meftaah.com/?p=15084
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اقتصاد
#معرفی_نشریه
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💯 سه دیدگاه در خصوص معنای سلطه در حدیث سلطنت از دیدگاه آیتالله خویی
🔰 استاد محمدعلی خادمی کوشا در درس خارج «فقه بازیهای رایانهای» تصریح کرد؛
1️⃣ صاحب مال، بر هرگونه تصرفی از انواع تصرفات، به هر عنوان و به هر شکلی مسلط است؛ کمّاً و کیفاً. در چگونگی و نحوهی تصرف در هر کدام از این موارد نیز مختار است.
🔸 اشکال اول: در مالکیت مالک شکی نیست. اما اینکه أکل، شرب یا بیع آن مال چه حکمی دارد، مسئلهای است که تعیین آن در اختیار شارع است نه مالک. مالک تصرفی در حکم شرع نمیتواند بکند.
🔸 اشکال دوم: لازمهی این دیدگاه این است که بسیاری از محرمات حلال شود. زیرا دلیل تحریم آن حرام، با دلیل سلطنت در نقطه اجتماع تعارض میکند.
2️⃣ معنای سلطه در حدیث «الناس مسلّطون علی اموالهم» صرفاً از حیث کمّی ناظر به حلیت تصرفات است نه کیفی. یعنی انواع تصرفات جایز است اما راجعبه چگونگی و کیفیت تصرف در هر یک از این موارد، چیزی نمیگوید.
🔸 ایراد دیدگاه اول، بر این دیدگاه نیز وارد است.
3️⃣ قاعدهی سلطنت، اساساً مجوّز و مشرّع نیست و هیچ حکم خاصی را تشریع نمیکند. فقط ناظر به استقلال مالک در تصرف است بدون نظر به سلطه و تصرف کمی یا کیفی.
✅ این دیدگاه قائل است کسی نمیتواند بدون رضایت مالک تصرفی در مال کند. تنها کسی که حق تصرف در مال دارد، مالک است.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#جامعه_و_فرهنگ
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com