eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
8هزار دنبال‌کننده
9.4هزار عکس
427 ویدیو
295 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ تمام هدف ما باید عبودیت باشد 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین محسن عباسی ولدی در کلاس «مبانی رشد و تربیت اسلامی‌؛ با رویکرد قرآنی و روایی» تأکید کرد؛ ✍️ کسی می‌تواند نقشه تربیت مرا طراحی کند که هم ربّ من باشد و هم ربّ همه آن چیزهایی که در ارتباطِ با من هستند و در سعادت و شقاوت من تأثیر دارند. ✍️ قرآن به شدّت روی ربوبیت الهی نسبت به همه عالم تأکید دارد و آن را بسیار تکرار کرده است. این تکرارها گاهی با واژه‌های کاملا یکسان انجام گرفته است. ✍️ از تکرارهای قرآن در این باره، به اهمّیت فوق‌العاده ربوبیت الهی نسبت به همه عالم و تأثیر آن در روحیه عبودیت می‌شود پی برد. ✍️ یکی از اصلی‌ترین تلاش‌های منکرین خدا این است که رشته ارتباط نظام‌مندی اجزاء عالم با ربوبیت وجودی متعالی به نام خدا را قطع کنند. این رشته اگر قطع شد، از این نظام‌مندی نمی‌شود به عبودیت رسید. ✍️ خداوند به ما دستور داده که بر روی خالقیت و ربوبیتش بر همه عالم فکر کنیم بعد به او و توحیدش برسیم و در نهایت به این نکته برسیم که عبد وی بشویم و این روشی است که در قرآن و روایات بیان شده است. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚 فساد خواص زمینه ساز واقعه عاشورا/ عظیم‌ترین معروف ایجاد حاکمیت الهی است 🔻 آیت‌الله سیدمحمد قائم‌مقامی در گفت‌وگویی تأکید کرد؛ 🔹 از یک منظر در مسئله حادثه کربلا به این امر پی می‌بریم که جامعه اسلامی آن زمان در حسا‌س‌ترین نقطه تاریخ بشر قرار داشت و همه چیز بر این مبنا بود که در آن لحظه چه اتفاقی خواهد افتاد. 🔹 در آن لحظه تاریخی خاص که عظیم‌ترین حقیقت ظاهر شد، آنچه اتفاق افتاد مع‌الأسف این بود که اکثریت مسلمانان که قرار بود به تاریخ بشر و تاریخ طبیعت و عالمِ وجود شکل دهند، اما در خواب غفلت باقی ماندند و وظیفه خود را به خوبی نفهمیدند. 🔹 با تجلی دین در زمان بعثت پیامبر اسلام(ص)، عظیم‌ترین معروف یعنی حاکمیت خدا بر جهان ظاهر می‌شود. اما بعد از حضرت(ص)، مسلمانان نتوانستند آن را حفظ کنند، بلکه در واقعه عاشور این فریضه بزرگ را فروگذاشتند. 🔹 کاملاً مشخص است که وقتی برخی مسلمانان و حاکمان وقت از حقیقت اصلی اعراض کردند دچار انواع فسادهای اقتصادی شدند که البته در کنار این فساد اقتصادی، انواع مفاسد اعتقادی، رفتاری، اخلاقی، سیاسی و ... شکل گرفت. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=19128 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 عدم گزارش‌دهی از فساد مقام مافوق حرام شرعی و مشارکت در جرم است 🔰 آیت‌الله کعبی در نشست «مبارزه با فساد و افشاگری آن در مبانی اسلامی» تأکید کرد؛ 🔹 در مسائل فقه فردی در مقیاس حکومتی، همه فقها اتفاق‌نظر دارند که پیشگیری از وقوع جرم وظیفه همگانی بوده و نظام اسلامی و مردم به همراه دستگاه‌های گوناگون نظام اسلامی که متولی این امر هستند؛ مسئولیت مشترک برای این کار دارند. 🔹 اگر در دستگاه‌های اجرایی و مدیریتی مقامات مادون نسبت به فساد یا زمینه آن در مقامات مافوق مطلع شوند و آن را گزارش ندهند هم مرتکب حرام شرعی شده‌اند هم بدلیل ترک گزارشگری، مشارکت در جرم به حساب می‌آید. 🔹 گزارش‌دهی جلوگیری از فساد و بسترهای آن مهم‌تر از گزارش‌دهی فساد است و در این زمینه هم باید سامانه‌های گزارش‌دهی و ایجاد فرهنگ پیشگیری از وقوع فساد در جامعه نهادینه شود زیرا مهم‌تر از فساد، ریشه‌کن کردن فساد است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=19142 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ عقلایی بودن حق سرقفلی دلیل بر مشروعیت آن است؟ ✍️ آیت‌الله حسین شوپایی در درس خارج عقود مستحدثه عنوان کرد؛ 🔰 تعریف و ماهیت حق سرقفلی 🔹 طبق نظر مشهور که حق را به سلطنت اضعف از ملکیت معنی می‌کنند، حق سرقفلی عبارت است از سلطنتی که شخص در مال مورد اجاره دارد. 🔹 در تعریف دیگر حق سرقفلی، هر چند حق هم به معنای سلطنت است، اما سلطنتی است که شخص بر مالیت شیء دارد. 🔰 مشروعیت حق سرقفلی 🔹 عمده بحث این است که آیا این امری که در ارتکاز عام عقلاء ثابت است، در دائره تشریع شارع هم ثابت است و شارع آن را به عنوان حق شرعی قبول دارد یا نه. 🔹 عقلائی بودن حق سرقفلی طبق تصویر اول(واگذاری عین)، مسلّم است اما طبق تصویر دوم(واگذاری امتیاز)، این‌که حق ارتکازی عقلائی باشد، محل شک است. 🔹 در این جهت، برخی برای اثبات مشروعیت حق سرقفلی به وجوهی تمسک کرده‌اند و در مقابل هم برخی به وجوهی برای اثبات عدم مشروعیت از باب دلیل العدم تمسک کرده‌اند. 🔹 نتیجه بعضی از این وجوه، ثبوت این حق به عنوان خاص است و نتیجه بعضی از این وجوه، اثبات برخی از آثار این حق است ولو نتواند اصل حق بودن آن را اثبات کند. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=19152 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ اقامه عزا، عبادتی اجتماعی است/ امکان‌پذیر نبودن اقامه عزا به معنای این نیست که محزون نباشیم 💢 حجت‌الاسلام والمسلمین قاسم ترخان در گفت‌وگویی عنوان کرد؛ 📚 در مواردی که ممکن است به دلیل اقامه عزای دسته جمعی ضرری متوجه افراد شرکت‌کننده در آن مراسم شود، باید این مراسم محدودتر برگزار شود. 📚 هر چند روح دین را به خاطر کارکردهای فراوانی که دارد، روح جمعی دانسته و اقامه عزا را عبادت اجتماعی تلقی می‌کنیم اما اگر در یک زمانی امکان انجام مرتبه‌ای از آن وجود نداشته باشد نوبت به اقامه عزای مرتبه بعدی می‌رسد، یعنی اقامه عزا در جمع محدودتر یا در فضای مجازی و... . 📚 بحث عزاداری و اقامه عزا که جنبه اجتماعی دارد، یکی از مباحث مرتبط با محرم است. مبحث دیگر این است که با فرا رسیدن ماه محرم باید برای امام حسین(ع) محزون باشیم، پس امکان‌پذیر نبودن اقامه عزا به معنای این نیست که انسان مانند روزهای دیگر زندگی کند؛ او باید محزون باشد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=19167 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚 قاعده احسان به دیگران۵/ بررسی قصد ایصال نفع در صدق احسان 📌 حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی‌حاجی در درس خارج «فقه تربیت»، تصریح کرد؛ 📝 یک نکته در مفهوم احسان این است که آیا در صدق احسان قصد احسان به دیگری لازم است یا خیر؟ 📝 به عنوان مثال اگر صرف وجود شخص و یا انجام فعلی بدون التفات و قصد فرد، سبب شود که خیری و نفعی به دیگری برسد آیا به او محسن صدق می‌کند؟ به نظر می‌رسد که احسان فعلی است که انسان برای رساندن نفع و سود به دیگران انجام می‌دهد و لذا در این موارد احسان صادق نیست. 📝 بله اگر کسی قصد ایصال نفع به دیگران را داشته باشد و لکن داعی او برای رساندن نفع این است که آرامش و لذت باطنی پیدا کند، احسان صادق خواهد بود. 📝 طبق این معنا از احسان در برنامه‌های تربیتی که مربی نفعی به متربی می‌رساند با دواعی مختلف،‌ از مصادیق احسان خواهد بود. 📝 بنابراین همانطور که مرحوم سید مرتضی فرموده‌اند در صدق احسان قصد رساندن نفع به دیگران شرط است و لکن لازم نیست که حتما داعی او بر رساندن خیر هم، خصوص ایصال نفع برای رضای خدا باشد بلکه ممکن است برای تشفی خاطر خودش باشد. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚 عاشورا عین عقلانیت است/ تعظیم شعائر حسینی؛ مسیر رسیدن به باطن دین 🔰 حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد واعظ موسوی در گفت‌وگویی، بیان کرد: 🔹 امام حسین(ع) از لحاظ آموزه‌های اخلاقی و تراوش ذهنی و مباحث کلامی و اعتقادی در اوج قرار داشتند. بنابراین، صحیح‌ترین و شایسته‌ترین تصمیمات توسط امام حسین(ع) گرفته می‌شد. 🔹 امام(ع) براساس حکم عقلیِ تقدیم اهم بر مهم، وظیفه خودشان را این‌گونه تشخیص دادند تا با فداکاری، ایثار و جانبازی و حتی گذشت از اطرافیان و خانواده خود و حتی با اسارت رفتن اهل بیت(ع) بتوانند موضوع مهمتر یعنی حفظ اسلام را تحقق بخشند. 🔹 همه اقدامات امام حسین(ع)، مظهر تام و تمام عقلانیت دینی است و کسانی که تصور می‌کنند عاشورا غیرعقلانی است باید در تعریف خود از عقل و عقلانیت بازنگری کنند. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=19187 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚 کتاب «بررسی فقهی سیاست مالیات تورمی» منتشر شد 🔰 کتاب «بررسی فقهی سیاست مالیات تورمی» به قلم نصرالله خلیلی تیرتاشی در ۳۶۳ صفحه و قیمت ۵۴,۰۰۰ تومان به همت سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد. 📕 این کتاب نگاه جامعی به جوانب مختلف مالیات تورمی به منظور کشف مبانی و چارچوب فقهی استفاده از آن و میزان انطباق با عدالت اقتصادی به عنوان مهم‌ترین وظیفه دولت اسلامی دارد. 📕 برای رسیدن به این هدف ابتدا پیامدهای منفی مالیات تورمی بررسی شده؛ سپس با لحاظ ادله لفظی از قرآن و سنت و معیار مصلحت نظام از کلام بزرگان از جمله امام خمینی (ره) به کشف چارچوب فقهی استفاده از مالیات تورمی پرداخته و در پایان راهکارهایی نیز برای جانشین مالیات تورمی ارائه گردیده است. 📖 اطلاعات بیشتر: 🌐 http://meftaah.com/?p=19196 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔰 پزشک نسبت به فوت بیمار ضامن است؟/ در صورت کوتاهی یا نداشتن دانش کافی ضامن است ✍️ آیت‌الله سید احمد خاتمی در درس «فقه بیماری‌های مسری» خاطرنشان کرد؛ 💠 درمان بیماران کرونایی بدون تبعیض، واجب کفایی است و ویژگی‌های واجب کفایی را دارد. یعنی اگر من به الکفایه اقدام نکنند بر دیگران واجب عینی می‌شود. 🔻 اگر دکتر، بیمار را طبابت کند، لکن درمان او افاقه نکرده و بیمار بمیرد، آیا طبیب ضامن است؟ امام راحل می‌فرماید درمان طبیب با دو قسم انجام می‌شود. 1️⃣ درمان بمباشر خود بیمار توسط دکتر. در این صورت، اگر طبیب در تشخیص و درمان بیماری کوتاهی کند، یعنی دانش پزشکی لازم را نداشته باشد و یا اقدام به درمان نکرده باشد، حتی اگر درمان را با اجازه بیمار انجام داده باشد، ضامن است. 🔹 تشخیص این‌که دکتر کوتاهی کرده به عهده دستگاه قضایی مربوطه است. در صورت کوتاهی حتی با اذن ولی بیمار یا خود بیمار، اگر دکتر دانش لازم را نیز داشته باشد، ولی چون کوتاهی کرده ضامن است. 2️⃣ بدون این‌که بیمار را به استعمال دارو امر کند، بگوید فلان دارو مفید است یا بگوید دوای کذایی درمان بیماری مریض است. در این قسم ضامن نیست. البته درمان به نحو متعارف - یعنی بیمار نزد دکتر برود و برای بیمار نسخه بنویسد- بعید نیست دکتر ضامن باشد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=19210 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔰 منطق عاشورا تکلیف‌گرایی است نه نتیجه‌گرایی ✅ آیت‌الله محسن فقیهی در گفت‌وگویی تأکید کرد؛ 🔹 قیام امام حسین(ع) الگوی عملی اسلام است؛ اسلام یک الگوی تئوری دارد که قرآن کریم و روایات است و قیام امام حسین(ع) تحقق سیره عملی این سخنان است. 🔹 قیام عاشورا باید الگو برای مردم و مسئولان جامعه باشد، زیرا جمهوری اسلامی هم برگرفته از قیام عاشوراست. 🔹 حرکت امام حسین(ع) در مسئله عاشورا کاملاً عقلانی است. عده‌ای براساس عقل معاش‌اندیش خود به تحلیل حرکت امام حسین(ع) می‌پردازند، در حالی که خودشان می‌دانند علم و فهم معصومانه هم ندارند. لذا برخی بخش‌های عاشورا با عقل این افراد سازگار نیست، ولی ملاک عقلانی بودن یک رفتار تطابق با عقل این افراد نیست. 🔹 منطق در تحلیل عاشورا باید وظیفه‌گرایی و تکلیف باشد و نه نتیجه ظاهری؛ امام خمینی(ره) می‌فرمودند که ما چه کشته شویم و چه بکشیم پیروزیم، زیرا به تکلیفمان عمل می‌کنیم. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=19225 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
❇️ مهم‌ترین هدف قیام امام حسین(ع) در نگاه شهید صدر 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین سیدامید مؤذنی در گفت‌وگویی تصریح کرد؛ ☑️ شهید صدر معتقد بود مهمترین کارکرد و هدفی که در قیام سیدالشهدا(ع) وجود دارد زنده کردن اراده مرده جامعه خویش و تزریق حیات دوباره‌ به وجدان‌های از کار افتاده و مرده در همان عصر است. ☑️ شهید صدر به این نکته کاملاً توجه دارد که رویداد کربلا رویداد تاریخی فراموش‌شده‌ای نیست، بلکه در متن زندگی افراد جاری است. ☑️ شهید صدر معتقد بود جامعه اسلامی بعد از پیامبر(ص) ‏گرفتار جاهلیت جدید شد. امروز نیز جامعه اسلامی گرفتار ‏همان جاهلیت است و نیاز به امام حسین(ع) و حضرت زینب(س) داریم که مجدداً وجدان‌ها را بیدار کنند. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=19231 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
❇️ آثار و پیامدهای تبیین مباحث دینی توسط مبلغان غیر حوزوی 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین احمدحسین شریفی در یادداشتی بررسی کرد؛ ✅ در حال حاضر شاهد پیدایش نسلی از مربیان، مبلغان و گویندگان دینی و اخلاقی و عرفانی هستیم که لزوماً در حوزه‌های علمیه و مراکز رسمی تعلیم دین و معارف دینی تحصیل نکرده‌اند و به صورت علمی و آکادمیک با مبانی و منابع فکر اسلامی آشنا نیستند. ✅ اینان بعضاً از بیان و ادبیاتی به مراتب زیباتر و گیراتر از پاره‌ای از روحانیان و عالمان دین نیز برخوردارند و به برکت فضای مجازی و استعداد خوبی که در بهره‌گیری از آن دارند، گستره مخاطبان بسیار بیشتری از عالمان برجسته دینی هم پیدا کرده‌اند. ✅ این پدیده را از یک جهت می‌توان از برکات انقلاب اسلامی و نشانه‌ای از آثار فراوان کاربست دین و آموزه‌های دینی در سطوح مختلف علمی و اجتماعی و مدیریتی در کشور دانست. ✅ از جهتی دیگر نیز، به دلیل ناآشنایی این دسته از گویندگان با مبانی و منابع اصیل فکر اسلامی می‌توان آن را خطری برای فکر و تربیت اسلامی جامعه به شمار آورد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=19242 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 عاشورا یک تاریخ نیست، یک منطق است 🔰 دکتر خسرو باقری، مطرح کرد: ☑️ عاشورا یک تاریخ نیست، بلکه یک منطق است و این منطق را باید درک کنیم و این‌که فقط به نوحه‌سرایی بپردازیم هم فایده ندارد، امام حسین(ع) را باید درک کرد. ☑️ سیدالشهدا(ع) در عاشورا می‌فرمایند «ان لم یکن لکم دین کونوا احرار فی دنیاکم» این مطلب بیان می‌کند که دینداری فقط یک نام نیست بلکه حقیقتی در وجود انسان است و انسان باید حق‌ها و حریم‌ها را بشناسد و نمی‌تواند حقی را زیرپا بگذارد و اسمش را دیندار بگذارد. ☑️ نکته بعدی این‌که دینداری یک نام و نیت نیست. نمی‌توان با نیت خوب هر کاری کرد و آدم بی‌گناهی را با هیچ نیتی نمی‌توان کشت. نمی‌توانیم در حد نیت هم باقی بمانیم و بگوییم نیت ما که خیر است پس هر کاری می‌کنیم. در نتیجه باید خانه تکانی کنیم و دینداری خود را بازتعریف کنیم. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=19251 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔰 مصرف خمس و زکات برای مبارزه با کرونا ✅ آیت‌الله هادی عباسی خراسانی در درس خارج «مسأله کرونا» بیان داشت؛ 💠 در موارد مصرف زکات در راه خدا شکی نیست و اختلافی بین عامه و خاصه نیست. 💠 مذاهب اربعه اهل‌سنت معمولا مورد مصرف «فی سبیل الله» را جنگجویانی می‌دانند که نیاز به آلات جنگی و پشتیبانی اقتصادی دارند. 💠 اکثر فقهای شیعه معتقدند سبیل خیر اعم از سبیل الله است. هرچه مصلحت عمومی داشته باشد عنوان فی سبیل الله دارد. 💠 مصرف خمس و زکات برای شست‌وشوی معابر و مساجد و آنچه مربوط به مریضی‌ها است اشکالی ندارد. 💠 زکات نیاز به اجازه مجتهد ندارد، ولی خمس نیاز به اجازه دارد که اگر اجازه دهد قابل مصرف هست. 💠 در نتیجه مصرف زکات و سهم امام برای مبارزه با بیماری کرونا اشکالی ندارد و جزو مصارف فی سبیل الله محسوب می‌گردد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=19260 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💯 قواعد مشیت و ارادۀ الهی در هدایت انسان‌ها 📝 حجت‌الاسلام والمسلمین محسن عباسی ولدی در کلاس «مبانی رشد و تربیت اسلامی‌؛ با رویکرد قرآنی و روایی»، تبیین کرد؛ 📚 قانون کلّی این است که هدایت با مشیّت و ارادۀ الهی رابطۀ مستقیم دارد. خدا هر کسی را که اراده کند، هدایت می‌کند. 📚 مشیت و ارادۀ الهی قاعده دارد. ما از همۀ قاعده‌ها خبر نداریم. آن بخشی از قاعده‌ها که در طی مسیر بندگی مورد نیاز ماست، به ما گفته می‌شود. 📚 اولین قاعده درباره این مشیت و اراده این است که ارادۀ الهی به این تعلق گرفته ‌که همۀ مردم را هدایت کند؛ امّا نوع برخورد انسان‌ها با هدایت ابتدایی، نوع برخورد خدا را با آنها در ادامۀ مسیر مشخص می‌کند؛ یا تداوم هدایت و یا محرومیت از هدایت و در نتیجه اضلال و گمراه کردن. 📚 باید مصادیق کسانی که مشمول هدایت الهی می‌شوند و آنهایی که نمی‌شوند را پیدا کرد. یافتن این مصادبق،‌ بخش قابل توجّهی از موانع تربیت را به ما نشان می‌دهد. 📚 ظالمان، فاسقان، کافران، منافقان،‌ کسانی که ولایت شیطان را می‌پذیرند، مکذّّبین معاد، دروغگویان، کفران کننده‌ها، سنگدلان نسبت به ذکر خدا، اسرافکار،‌ اهل شک از جملۀ کسانی هستند که از نگاه قرآن مشمول هدایت الهی نمی‌شوند. 📚 ما باید با تحقیق و پژوهش دربارۀ کسانی که مشمول هدایت الهی نمی‌شوند، بدانیم که مثلاً فاسق کیست و چه ویژگی‌هایی دارد که مشمول هدایت الهی نمی‌شود. این تحقیق و پژوهش، دنیایی از مسائل تربیتی را در برابر چشمانمان روشن می‌کند. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔰 مرحله اول انتخاب درس سال تحصیلی جدید برای طلاب فعال شد 💢 مرحله اول انتخاب درس سال تحصیلی 1400-1399 از تاریخ 4 لغایت 15 شهریور برای طلاب سطوح عالی حوزه علمیه قم فعال شد. 🔻 شرایط انتخاب؛ 1️⃣ فعال آموزشی بودن 2️⃣ عدم شرکت در امتحانات شهریورماه 📚 طلاب در هر سال تحصیلی می‌بایست از طریق سایت معاونت آموزش، حداکثر تا ۶۴۰ ساعت درس (اعم از نیم سال اول و دوم)، مشروط به اینکه نواقص خود را از پایه پایین به بالا تکمیل نمایند، درس انتخاب کنند. 📚 چنانچه ساعات انتخابی دروس نواقصی، کمتر از ۶۴۰ ساعت باشد، می‌توانید باقی‌مانده ساعات آن را از پایه بالاتر درس انتخاب و در امتحان آن طبق ضوابط شرکت نمایید. 📚 طلاب سطوح عالی حوزه، می‌توانند از طریق پیشخوان http://login.ismc.ir/ درخواست خود را در خصوص انتخاب درس ثبت و پیگیری نمایند. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
❇️ قیام امام حسین(ع) کاملاً دینی بود/ پیام‌های عاشورا انسانی و فرا اعتقادی است 💢 حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه در گفت‌وگویی تصریح کرد؛ ☑️ حرکت امام حسین(ع) را نمی‌توان با مفاهیم امروزی مثل انقلاب و رفرم خط‌کشی کرد و گفت از کدام سنخ است. حرکت ایشان قطعاً برای جنگ نبود. حضور خانواده به این معنا بود که امام قصد جنگ نظامی نداشت، ولی قطعاً با حاکمیت یزید مخالف بودند. ☑️ تقیه آنجایی معنا پیدا می‌کند که شخص بتواند این کار را انجام دهد و اگر اجازه این کار به کسی داده نشود، منتفی است. از طرف دیگر، جایی که اسلام در خطر باشد، محل تقیه نیست. تقیه به معنای سکوت کردن و حرف نزدن است. امام حسین(ع) قطعاً به این معنا از تقیه تن نمی‌داد. ☑️ باید از سنت و سیره اهل‌بیت(ع) درس بگیریم. بعضی مواقع زمان اقتضا می‌کند که به سیره امام حسن(ع) عمل کنیم و یا بعضی مواقع نیز به سیره و سنت امام حسین(ع). به تعبیر مقام معظم رهبری، امامت، انسان ۲۵۰ ساله است. ☑️ مهم‌ترین پیام امام حسین(ع) انسانیت، عدالت، اخوت در جامعه است. قیام امام(ع) سکولار نبود، بلکه کاملاً دینی بود، اما پیام‌های آن انسانی و فرا اعتقادی است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=19279 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔰 مقتضای قاعده وجوب حفظ نفس، جلوگیری از سرایت بیماری است ✍️ آیت‌الله محمد قائنی در درس خارج فقه پزشکی تأکید کرد؛ 💠 مقتضای قاعده وجوب حفظ نفس، جلوگیری از سرایت بیماری است. یعنی بر انسان واجب است خودش را در معرض ابتلای به بیماری‌های مسری و خطرناک قرار ندهد. 💠 همان طور که بر خود انسان واجب است در معرض بیماری قرار نگیرد، واجب است دیگران را هم در معرض ابتلای به این بیماری‌ها قرار ندهد. 💠 اگر کسی به بیماری مسری مبتلاست، معاشرت او با دیگران و در معرض قرار دادن آن‌ها به ابتلای به آن بیماری جایز نیست. 💠 اطلاق روایات اقتضاء می‌کند فرار از وبا و طاعون مشروع است. حفظ نفس از ابتلای به بیماری‌های خطرناک و مضر مشروع و بلکه لازم است. 💠 گاهی ضرری که متوجه انسان است کم و جزئی می‌باشد که در این فرض برخی علماء به لزوم حفظ نفس از آن معتقد نیستند، اما اگر ضرر محتمل، قابل توجه و اعتناء باشد حفظ نفس از آن لازم است و اضرار به نفس به این حد جایز نیست. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=19298 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚 بازآفرینی همبستگی معنوی و ملی در محرم/ خلاقیت در خدمت فضای سوگواری حسینی باشد 🔰 سیدمجید امامی، عضو هیئت دانشگاه امام صادق(ع) در گفت‌وگویی مطرح کرد؛ 🔹 به واسطه ابتلای عالم‌گیر کرونا، دو اتفاق در مورد مناسک، محافل و اماکن مذهبی ما رخ داد که یکی موضوع و حول محور «تعطیلی» مجالس و دیگری موضوع «تدبیر» است. این روزها بدون اینکه بخواهیم اسمی از «تعطیلی» را بیاوریم، در خیلی از اوقات روش‌ها، قیام، عقود و تصویر ما از وضع موجود در حال کشیدن به وضعیت تعطیل است، اما در نقطه مقابل استراتژی راهبرد تدبیر است. 🔹 یکی از مهم‌ترین کارکردهای اصلی تدبیر، بازآفرینی همبستگی معنوی، فرهنگی، ملی و حتی جهانی ماست. مناسک عاشورا و محرم حول محبت امام(ع) و سوگواری امام مظلوم(ع) به بهترین وجه در سال‌های گذشته و در طول تاریخ تشیع، توانسته است یک هویت و همبستگی جمعی را برای شیعیان درست بکند. 🔹 اگر با خلاقیت و ابداع روش‌های مختلف و نه تنها با رویکرد تلویزیونی کردن برنامه‌ها و مجازی‌سازی مجالس، بلکه با رویکردهایی که بتواند محیط شهر، محله و خانه را به صورت توأمان و رشته‌وار در خدمت فضای سوگ حسینی دربیاورد، می‌تواند بخش مهمی از مشکل را حل کند. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=19301 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 اقتصاد مقاومتی به معنای اسلامی و ایرانی کردن مدیریت اقتصادی کشور است 🔰 حجت‌الاسلام والمسلمین جواد عبادی در نشست بصیرتی تأکید کرد؛ 🔹 هر چند ابتدای انقلاب در برخی حوزه‌ها همانند سیاسی، فرهنگی و دینی انقلاب و تغییرات اساسی رخ داد، ولی متأسفانه در مباحث اقتصادی، آن انقلابی که باید رخ می‌داد، رخ نداد. 🔹 در استعمار نوین، نرم افزارها و آموزه‌های اقتصادی که اقتصاد سرمایه‌داری تدوین کرده از طریق دانشگاه‌ها به کشورهای مستعمره تزریق شده و می‌شود. 🔹 اقتصاد مقاومتی می‌گوید ما باید نرم افزارها و آموزه‌هایی که از مسیر دانشگاه وارد بحث مدیریت اقتصادی کشور می‌شود را اسلامی و ایرانی کنیم. 🔹 تا زمانی که ما نسخه‌های غربی را دنبال کنیم، کارهای اساسی اقتصادمان به دست آن‌ها خواهد بود. 🔹 این مشکلات با توصیه کردن، نشستن، نگاه کردن و منتظر ماندن و یا وارد کردن نسخه‌های غربی درمان نمی‌شود. 🔹 کشور نیازمند یک انقلاب اقتصادی است که در بیانیه گام دوم انقلاب به این موضوع پرداخته شده است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=19306 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚 تمدن نوین اسلامی در کشاکش قرائت فقهی و تاریخی 📌 حجت‌الاسلام عباسعلی مشکانی سبزواری در یادداشتی مطرح کرد: ✍️ تمدن مقوله‏‌ای بینارشته‌‏ای است که بُعد نرم‌‏افزاری آن را دانش‌‏هایی مانند فقه و علوم مرتبط با آن، تأمین می‏‌کنند و بُعد سخت‌افزاری آن را نیز -متناسب با نوع نیازمندی- رشته‌هایی از علوم انسانی و علوم طبیعی، البته با استفاده از داده‏‌های فقهی و مبتنی بر احکام فقهی و الگوهای رفتاری، تأمین می‏‌کنند. ✍️ بهره‌‏برداری از تجارب و میراث تاریخی تمدن‏ها و حکومت‏‌های اسلامی در طول تاریخ و بهره‌گیری از مطالعات تاریخی، برای مهندسی و تأسیس تمدن نوین اسلامی، امری گریزناپذیر است، اما تقلیل پردازش تمدن نوین اسلامی به رویکرد تاریخی، خطایی راهبردی است که خود بزرگترین مانع وصول به تمدن نوین به شمار می‏‌رود. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=19304 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🆔 @meftaah_com
💢مهم‌ترین رخدادهای حوزه در هفته‌ای که گذشت؛ 📌حوزه‌های علمیه و مراکز دینی در هفته‌ی گذشته شاهد رویدادها و حوادث مختلف علمی، فرهنگی، سیاسی، دینی و... بودند؛ در گزارشی به مهم‌ترین این مسائل پرداخته شده است که برخی از عناوین آن به قرار ذیل است: 📝 انتقاد حضرت آیت‌الله مکارم از برخی اظهار نظرها درباره مراسم ماه محرم 📝 «صبح عاشورا» نوشتاری از حضرت آیت‌الله صافی 📝 اگر مردم به منکرات و ظلم حساس شوند مشکلات مرتفع می‌شود 📝 زنده نگه داشتن یاد شهدای کربلا، تعطیل شدنی نیست 📝 سطوح عالی و دروس خارج حوزه قلب تپنده در تربیت نیرو و تولید فکر است 📝 شرایط ثبت‌نام و تقاضای مدرک علمی طلاب 📝 برنامه امتحان مجازی شهریورماه کتاب الفائق اعلام شد 📝 ۳۳۰۰ مبلّغ در طرح هجرت فعالیت می‌کنند 📝 لزوم تشکیل پرونده مرکز خدمات حوزه‌های علمیه ویژه طلاب حضوری 📝 مدرسه تابستانه «جریان شناسی زن و خانواده پس از انقلاب اسلامی» برگزار می‎شود 📝 انتشار ۶ کتاب در نقد و بررسی بهائیت 📝 نشر ‌هاجر بسته کتاب‌های عاشورایی خود را منتشر کرد و .... 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=19316 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ پیش از کربلا مقتل‌نویسی درباره دیگران هم مصداق داشته است/ از هر مقتلی نمی‌توان برای روضه‌خوانی بهره جست 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین قاسم خانجانی در گفت‌وگویی تأکید کرد؛ 📚 اساساً زمانی که واژه مقتل به زبان می‌آید، معنای اولیه‌ای که در ذهن افراد نقش می‌بندد مقتل سیدالشهدا(ع) است، در حالی که پیش از بحث کربلا، مقتل‌نویسی درباره دیگران نیز مصداق داشته است. 📚 در روایت واقعه کربلا نَه تنها گزارش‌های متعددی از سوی اهل‌بیت(ع) و شیعیان ارائه شد، بخشی از آنچه باقی مانده حاصل گزارش‌ها از سوی نیروهای لشکر ابن زیاد بود که از نزدیک شاهد ماجرا بودند. 📚 از نظر تاریخی از اواخر قرن اول و اوایل قرن دوم روال نوشتن مقاتل آغاز شد چراکه تا پیش از آن مقاتل شفاهی و نقل سینه به سینه وجود داشت و مشخصاً تا این زمان کسی نبود که به شکل مکتوب اقدام به نگارش مقتل کند. 📚 از هر مقتلی نمی‌توان برای روضه‌خوانی بهره جست چراکه از نظر معتبر بودن منابع، برخی از این مقاتل نقص‌های فراوان دارند. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=19320 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚 مواجهه یک‌جانبه و احساسی ضعف تحلیل‌های عاشورایی است 🔰 حجت‌الاسلام والمسلمین احمدحسین شریفی در گفت‌وگویی عنوان کرد؛ 🔹 یکی از مهم‌ترین عوامل نگاه‌های مختلف به عاشورا، ضعف روش‌شناسی مطالعات تاریخی است. 🔹 اگر مسئله ما این است که چرا امام حسین(ع) عاشورا را رقم زد، این با تجربه و عقل ممکن نیست و باید روشمان، تاریخی باشد. 🔹 یکی از عوامل در تفاوت تحلیل عاشورا ناتوانی برخی تحلیلگران در فهم اسناد اصیل و دست اول است که به خصوص در دوره اخیر خیلی به این مسئله مبتلا هستیم. 🔹 عامل دیگر تعدد خوانش‌ها، تک‌منبعی بودن تحلیلگران است؛ مثلاً فرد اقتصاددان عامل اصلی قیام عاشورا و شهادت ایشان را مشکلات اقتصادی می‌داند که حکومت بنی‌امیه ایجاد کرد؛ نه اینکه این، درست نباشد بلکه تحلیل تک بعدی است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=19323 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📌 برگزاری کرسی «مدیریت عملکرد سازمان از منظر آموزه‌های اسلامی» 📚 کرسی علمی ترویجی «مدیریت عملکرد سازمان از منظر آموزه‌های اسلامی» از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و با همکاری پژوهشگاه امام صادق(ع) برگزار می‌شود. 🔹 ارائه دهنده: حجت‌الاسلام علی آقاپیروز 🔹 ناقدان: دکتر محمدرضا احمدی، حجت‌الاسلام مجتبی درودی 📆 زمان برگزاری: سه‌شنبه،11 شهریورماه 99؛ ساعت 9 الی 11 🔰 مکان برگزاری: قم، بلوار شهید محلاتی، پژوهشگاه امام صادق(ع) 📱 شماره تماس: 09194760848 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com