eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
8هزار دنبال‌کننده
9.4هزار عکس
429 ویدیو
295 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 بسط اندیشه‌های اسلامی؛ راهبرد مبارزاتی امام رضا(ع) در برابر مأمون 🔰 حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی‌اکبر حسینی در گفت‌وگویی مطرح کرد: ✅ تمام شئون زندگی ائمه(ع) برای جامعه امروز ما الگو است. چه‌اینکه در مسائل توحیدی و معرفتی نیز توصیه‌های بسیار زیادی داشتند. ✅ راهبرد امام رضا(ع) در تداوم رویکرد صادقین(ع)، تقابل با طاغوت در بسط اندیشه‌های اسلامی بود. آنچه مأمون را زمین‌گیر کرد و واداشت تا امام را شهید کند، این بود که او در گسترش علوم اسلامی و غیراسلامی انگیزه داشت و می‌خواست از این طریق جایگاه امام رضا(ع) را تنزل دهد، اما این راهبرد امام(ع) مؤثر افتاد و بر نقشه مأمون غلبه کرد. ✅ وقتی از راهبرد سیاسی اهل بیت(ع) حرف می‌زنیم، در این راهبرد، تنوع و تکثر را شاهد هستیم، چه اینکه، یک زمان صلح امام حسن(ع) و یک زمان نیز سیاست و راهبرد امام حسن عسکری(ع) را داریم. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=20990 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢مهم‌ترین رخدادهای حوزه در هفته‌ای که گذشت؛ 📌حوزه‌های علمیه و مراکز دینی در هفته‌ی گذشته شاهد رویدادها و حوادث مختلف علمی، فرهنگی، سیاسی، دینی و... بودند؛ در گزارشی به مهم‌ترین این مسائل پرداخته شده است که برخی از عناوین آن به قرار ذیل است: 📝 در سوگ پیشوای بزرگ بشریت 📝 انتخابات نمایندگان شورای عالی حوزه 📝 شورای ادیان حوزه تشکیل می‌شود 📝 انتصاب اعضای شورای سیاستگذاری مرکز مطالعات و پاسخ‌گویی به شبهات 📝 تمدید ثبت نام دوره مجازی طرح مطالعاتی آثار شهید مطهری تا ۳۰ مهر 📝 رزمایش دوم خدمات غیرحضوری مرکز خدمات برگزار می‌شود 📝 تمدید ثبت‌نام امتحانات غیرحضوری نیم سال اول تحصیلی تا ۲۷ مهر 📝 ارتباطات فردی و اجتماعی در سایه اخلاق نیکو رشد می‌یابد 📝 «نیازسنجی مهدویت پژوهی» منتشر شد 📝 ارسال ۲۴۲ اثر به جشنواره کتاب سال فرق، ادیان و اقوام 📝 کارگاه تصحیح نسخ خطی و فهرست‌شناسی اسلامی برگزار می‌شود و .... 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=20993 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
❇️ قاعده اصالت البرائه و تسخیر تشریعی در جواز اجمالی کاربست فرآیند‌های زیست فناورانه 💢 آیت‌الله علی اکبر رشاد در درس خارج فقه مهندسی ژنتیک تصریح کرد؛ 1️⃣ اصالت البرائه: این قاعده می‌گوید اصل در اعمال و اشیاء اباحه است تا زمانی که دلیل بر تحریم و وجوب وارد نشده باشد. در نتیجه ما اگر در برخی از نمونه‌های زیست فناوری تردید کنیم که جایز است یا جایز نیست؟ می‌توانیم به اصالت البرائه تمسک کنیم. 🔹 البته این‌که کسی بگوید این موارد مستحدثه است، عمومات، اطلاقات و اصول شامل آن نمی‌شود، مسموع نیست. چرا که متعلق عمومات و اطلاقات زمان‌مند و تاریخ‌مند نیستند. 2️⃣ قاعده تسخیر تشریعی: مراد ما از اصل و قاعده تسخیر که می‌خواهیم به آن برای جواز اجمالی اعمال فرآیندهای زیست فناورانه استفاده کنیم، این قاعده است. این‌گونه از تسخیر مستنداتی در قرآن دارد. 🔹 قرآن می‌فرماید «هُوَ الَّذِي خَلَقَ لَكُمْ مَا فِي الْأَرْضِ جَمِيعًا» به نظر ما اصل تسخیر تشریعی می‌تواند دلیل عامی باشد که ما بتوانیم از آن اباحه اجمالی تصرف زیست فناورانه در موجودات زنده بر روی کره زمین را استفاده کنیم. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=20995 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ نخستین همایش ملی هوش مصنوعی و علوم اسلامی برگزار می‌شود 📚 مراسم افتتاحیه نخستین همایش ملی هوش مصنوعی و علوم اسلامی به ریاست آیت‌الله علیرضا اعرافی و با سخنرانی آیت‌الله ابراهیم رئیسی و جمعی از مدیران ارشد نظام برگزار می‌شود. 📆 زمان و مکان: یکشنبه، چهارم آبان‌ماه ۱۳۹۹ در شهر مقدس قم، مدرسه علمیه معصومیه ✍️ برگزاری نمایشگاه دستاوردهای هوش مصنوعی در تولید دانش اسلامی و رونمایی از جدیدترین دستاوردهای علمی و فنی در زمینه پژوهش علوم اسلامی از برنامه‌های نشست است. 💻 پخش زنده: وبسایت www.aiisc.ir 📺 مشروح مراسم به‌صورت زنده از شبکه‌های صداوسیمای جمهوری اسلامی پخش خواهد شد. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 اسلام دارای مذهب، نظام و علم اقتصاد است/ اندیشه‌ای که می‌گوید علوم انسانی - اسلامی نداریم، در حوزه شاذ و نادر است 🔰 حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسین میرمعزی در یادداشتی عنوان کرد؛ 🔹 اندیشه‌ای که می‌گوید ما علوم انسانی- اسلامی نداریم یک اندیشه شاذ و نادر در حوزه‌ها است و حوزه‌های علمیه تاکنون مبتنی بر وجود علوم انسانی-اسلامی حرکت کرده است. 🔹 نخستین فردی که پرسش درباره چیستی و هستی اقتصاد اسلامی را مطرح و به آن جواب عالمانه داد، شهید صدر بود. 🔹 پس از شهید صدر هیچ کس از علمای اهل تسنن و شیعه این مطلب را که اسلام دارای مذهب اقتصادی است، نفی نکرده است. 🔹 یک نگاهی که در مذهب شیعه وجود دارد این است که ما علاوه‌بر این‌که دارای یک نظام اخلاقی و فقهی ثابت هستیم از یک نظام اقتصادی اسلامی ثابت نیز برخورداریم. 🔻 پس از شهید صدر موضوع علم اقتصاد اسلامی مورد مباحثه اهل نظر قرار گرفت، در مجموع سه دیدگاه دراین‌باره وجود دارد. برخی همان دیدگاه شهید صدر را پذیرفتند. ولی دو دیدگاه دیگر نیز وجود دارد؛ 1️⃣ علم اقتصاد اسلامی وجود دارد. چون اقتصاد متعارف دارای مبانی هستی‌شناسانه و معرفت‌شناسانه ویژه‌ای است که با مبانی هستی‌شناسانه و معرفت‌شناسانه اقتصاد اسلامی متفاوت است. 2️⃣ عده‌ای با استناد به دلایل پیش گفته به درستی معتقدند که اسلام دارای علم اقتصاد جهانی است. و لذا نباید علم اقتصاد را مقید به اسلامی کرد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=20998 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔰 فرصت‌شناسی هوشمندانه نخستین گام در سیر تحول ابزارهای تولید علوم اسلامی 💢 آیت‌الله علیرضا اعرافی در پیامی به همایش هوش مصنوعی و علوم اسلامی تأکید کرد؛ ✍️ در طلیعه گام دوم انقلاب شکوهمند اسلامی، پرداختن به علم و پژوهش اولین مطالبه مقام‌معظم‌رهبری از جوانان جامعه اسلامی بویژه نخبگان حوزوی و فرهیختگان دانشگاهی است. ✍️ در این شرایط لازم است حوزه‌های علمیه با هدایت و حمایت مقام‌معظم‌رهبری، مراجع‌عظام‌تقلید و فقهای عالیقدر حوزه‌های علمیه، پیش قدم بوده و مرزهای علوم جدید را توسعه دهد تا بتواند به مسائل جدید فقهی و مبتلا به پاسخ دهد. ✍️ هوش مصنوعی نیز به‌عنوان ابزاری قدرتمند که در روند بررسی‌تطابق، طبقه‌بندی، دسته‌بندی و تحلیل آماری و فنی اطلاعات مورد استفاده قرار می‌گیرد، یکی از همین فناوری‌هاست. ✍️ فرصت‌شناسی هوشمندانه و تحلیل دقیق فرصت‌ها و تهدیدهای پیش‌روی این حرکت، نخستین و مهم‌ترین گام در سیر تحول ابزارهای تولید علوم‌اسلامی است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21005 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📝 جایگاه باب تزاحم در تشخیص حرمت یا عدم حرمت قطع و پیوند عضو/ تزاحم در احکام حکومتی بسیار کارگشاست ✅ حجت‌الاسلام والمسلمین سیدصادق محمدی در درس خارج «فقه پزشکی» تأکید کرد؛ ✍️ به نظرم(باب تزاحم) در احکام حکومتی بسیار کارگشاست. اگر بخواهیم یک فقه حکومتی داشته باشیم، موارد متعددی در آن مطرح می‌شود، به همین دلیل باید تزاحم را قاعده‌مند کنیم. 🔻 قطع عضو در صورتی که ضرر متنابه داشته باشد، دو حالت خواهد داشت؛ 1️⃣ قطع عضو برای پیوند به بدن خود شخص صورت می‌گیرد. 2️⃣ قطع عضو برای پیوند به بدن دیگری صورت می‌گیرد. ✍️ اگر قطع عضو برای پیوند به بدن خود فرد صورت گیرد، تزاحم بسیار کارگشا است. چون تزاحم بین دو ضرر به وجود می‌آید. این جا باید الاهم فالمهم کرد. 🔻 تزاحم بین دو ضرر سه قسم دارد؛ 🔹 گاهی ضرر قطع عضو کمتر از ضرر دیگری است. در اینجا اگر قطع عضو ضررش کمتر است، قطعاً این ضرر رساندن به بدن جایز است و اشکالی ندارد. 🔹 ضرر قطع عضو بالاتر از عدم پیوند است، یعنی اگر قطع عضو شود ضررش بیشتر است. در اینجا مشخص است که قطع عضو جایز نیست. 🔹 تساوی است، یعنی دو ضرری وجود دارد که از نظر پزشکی ضررشان یکسان است. چه بسا بگوییم که مکلف مخیر است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21009 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚 احکام تکلیفی و وضعی بیمار کرونایی/ مراقبت فردی و اجتماعی از احکام بیماری‌های مسری است 🔻 آیت‌الله هادی عباسی خراسانی در درس خارج «مسأله کرونا» عنوان کرد؛ ✅ اگر بیماری‌ای مسری و خطرناک باشد و زیان داشته باشد، چند حکم تکلیفی و وضعی بر آن مترتب است که یکی از آن‌ها مراقبت است چه فردی و چه اجتماعی. ✅ حفظ نفس واجب است که دو مطلب از آن استفاده می‌شود: یکی وجوب مراقبت و دیگری حرمت ترک. ✅ اگر بیمار در جمعی آمد و دیگران را گرفتار کرد، علاوه بر این‌که مرتکب حرام شده، حکم وضعی ضمان نیز طرح می‌شود. ✅ یکی از مستثنیات ضمان، برائت طبیب از ضمان است. البته پزشکی که به مسئولیت پزشکی‌اش عمل کند و تعهدش را هم انجام دهد. ✅ در کرونا هم حکم تکلیفی حرمت انتقال و هم حکم وضعی ضمان وجود دارد. رابطه این دو حکم عموم و خصوص من وجه است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21014 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚 کسی می‌تواند درباره اقتصاد اسلامی نظر بدهد که به ادبیات علمی آن اشراف داشته باشد/ برخی به اجرای نسخه‌های غربی در کشور مباهات می‌کنند 📌 حجت‌الاسلام والمسلمین رضا غلامی در گفت‌وگویی عنوان کرد: 📝 امروز علوم انسانیِ اسلامی به یک جریان قوی و پرخروش تبدیل شده و قابل متوقف‌سازی نیست. در حال حاضر چند هزار استاد و پژوهشگر از سراسر کشور در اشکال گوناگون و آزادانه و البته با برداشت‌های متنوع از علوم انسانی اسلامی در حال فعالیت در این عرصه هستند. 📝 در عرصه اقتصاد اسلامی، امروز فقط در حوزه علمیه قم قریب به یکصد استاد و پژوهشگر فعال وجود دارد که تمام تمرکزشان بر روی بسط و تعمیق اقتصاد اسلامی است. 📝 بحث اقتصاد اسلامی در جهان اسلام بیش از ۶۰ سال سابقه مطالعاتی دارد و تاکنون چند صد کتاب و‌ مقاله در این زمینه به زبان‌های گوناگون منتشر شده است و طبیعی است کسی می‌تواند درباره اقتصاد اسلامی نظر بدهد که به ادبیات علمی این عرصه اشراف داشته باشد. 📝 اکثر اوقات حساس‌ترین وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها در اختیار کسانی بوده که اعتقادی به حضور دین در صحنه اداره جامعه نداشته‌اند و به اجرای نسخه‌های غربی در کشور مباهات کرده‌اند. پس کی میدان عمل در اختیار جریان اسلامی بوده که بعضی الان طلبکاری می‌کنند. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21017 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚 شهید صدر از بنیانگذاران نظریه‌پردازی تاریخی/ کارکرد روشی شهید صدر جلوی سوءاستفاده‌های مقطعی از فهم تاریخ را می‌گیرد 🔰 حجت‌الاسلام سیدامید موذنی در گفت‌وگویی مطرح کرد: 📕 برخلاف بزرگان اهل تاریخ که موسوعه‌های بزرگ تاریخی نوشته‌اند و در آن سعی کرده‌اند به قدر توان یک دوره از حیات امت اسلام را با رویدادهای مختلفش ثبت کنند. کاری که شهید صدر کرده، نظریه‌پردازی تاریخی یا تحلیل تاریخ است که از آن جهت که در این عرصه تولید روش و نظریه کرده است، از بنیانگذاران در این عرصه محسوب می‌شود. 📕 شهید صدر به‌مثابه یک تحلیلگر تاریخی، در کنش سیاسی- اجتماعی به‌مثابه یک مصلح، اندیشه تاریخی مشخصی داشته که در کتاب‌ها و گفته‌های او به شکلی تا حد بسیار منسجمی بیان شده است. اینکه او حوزه را محور تحول جامعه می‌داند و همه ساختارهایی که می‌سازد را حول محور حوزه طراحی می‌کند ریشه در همین نگاه تاریخی دارد که براساس آن مرجعیت را امتداد تاریخی امامت می‌داند. 📕 وقتی شما تاریخ امامان را به شکل منقطع و بریده از خط سیر کامل اهل‌بیت(ع) ببینید، می‌توانید برش‌های محدود را به شکل‌های گوناگون و متناسب با اغراض و افکار خودتان تفسیر کنید. 📕 اساسا کارکرد روشی که شهید صدر برای فهم و تحلیل تاریخ ارائه کرده، همین است که جلوی سوءاستفاده‌های مقطعی گرفته شود و فهم تاریخی جامعی از حیات اهل‌بیت فراهم آید. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21020 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 دبیرخانه مفتاح برگزار می‌کند؛ 🔰 سلسله درس‌گفتارهای نظام‌های اسلامی 📚 موضوع: بررسی ادله حجاب در روایات 🔹 استاد: حجت‌الاسلام والمسلمین امیر مهاجر میلانی 📆 زمان: دوشنبه‌ها ساعت ۱۶ الی ۱۷ 🕌 مکان: قم، بلوار سمیه، بعد از مرکز فقهی ائمه اطهار، پلاک ۴۷۲، ساختمان مفتاح (به صورت حضوری و مجازی) 📱 به منظور ثبت‌نام، عدد ۱ را به شماره ۳۰۰۰۶۴۶۴۰۰ پیامک نمائید. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚 کنفرانس بین‌المللی «نقش معرفت دینی در علوم انسانی» کلید خورد 📌 نخستین کنفرانس از کنفرانس‌های سه‌گانه بین‌المللی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با عنوان نقش معرفت دینی در علوم انسانی از روز سه‌شنبه ۲۹ مهرماه، با پنل تخصصی مدیریت و روانشناسی آغاز و در بخش اصلی و ۳پنل تخصصی دیگر ادامه خواهد داشت. 🔗 لینک ورود به کنفرانس: 🌐 https://conf.rihu.ac.ir/rhc (ورود برای عموم علاقه‌مندان آزاد است) 🔗 لینک ثبت نام: 🌐 http://rhc.rihu.ac.ir/fa/form/17 (جهت اعطای گواهی ثبت‌نام ضروری است) ☎️ شماره تماس: 02532111204 و 09904695880 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ کارآمدی تنقیح مناط در فقه شیعه و اهل‌سنت 🔻 آیت‌الله محمدمهدی شب‌زنده‌دار در درس خارج فقه معاصر تأکید کرد؛ 🔹 در برخی موارد، الغاء خصوصیت بر اثر خصوصیاتی است که در یک عرف خاص وجود دارد؛ عمومی‌ و همگانی نیست، مانند این‌که فقیه در اثر انس مستمر و پیوسته با روایات اهل‌بیت(ع) و احکام دینی درک ویژه‌ای پیدا کرده باشد. 🔹 یکی دیگر از موارد این است که متشرعه در اثر انسی که با شرع دارد و احکامی‌ که از شرع سراغ دارد، چون در این محیط شرع پرورش پیدا کرد برای او هم یک درک ویژه‌ای پیدا شده است که برای سایر ناس که با این شرع ارتباطی ندارند و در آن محیط بزرگ نشدند، پیدا نشده است. 🔹 این متشرعه بما لدیهم از آن خصوصیت می‌‌فهمد که این کلام شارع خصوصیت ندارد، ولو روی موضوع خاصی گفته ولی خصوصیت ندارد و عام است. 🔹 تنقیح مناط یک وسیله‌ای است که در فقه ما کارآمدی دارد منتها ما برای تعدیه نه از باب قیاس؛ و برای درست شدن قیاس عند العامه. لذا هر دو طایفه به بحث تنقیح مناط اهمیت می‌دهند. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21026 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✍️ حفظ بهداشت جامعه از امور مسلمین است/ همه نسبت به امور عام جامعه اسلامی مسئولند 🔻 آیت‌الله محمد قائنی در درس خارج فقه پزشکی بیان داشت؛ 📚 منظور از «امور مسلمین» امور عمومی و مرتبط به جامعه اسلامی است نه امور شخصی و فردی مسلمانان. مراد از مسلمین نیز مجموع مسلمین است. 📚 اهتمام به امور عام مسلمین بر هر مسلمانی لازم و واجب است، البته به مقدار توان و قدرتی که دارد. 📚 همه نسبت به امور عام جامعه اسلامی مسئولیت دارند. اهتمام به حفظ امنیت مرزها، امنیت عمومی، بهداشت جامعه، حکومت اسلامی و... بر هر مسلمانی واجب و لازم است. 📚 خلافت و حکومت از بارزترین امور عمومی جامعه اسلامی است که اهتمام به آن و تلاش برای اقامه حکومت مرضی خداوند متعال بر هر مسلمانی لازم است. 📚 مهم‌ترین روایات، لزوم اهتمام به امور عام جامعه اسلامی است که در طول تاریخ مورد غفلت قرار گرفته است و اتفاقاً مسأله امامت خاصه و خلافت یکی از مهم‌ترین مصادیق آن است. 📚 اهتمام به امور مسلمین بر هر مسلمانی لازم است. البته وجوب آن کفایی است یعنی اگر من به الکفایة برای آن اقدام کردند موضوع مرتفع می‌شود. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21029 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚 کتاب سیاست‌پژوهی عفاف و حجاب در ایران منتشر شد 📌 کتاب سیاست‌پژوهی عفاف و حجاب در ایران به قلم حجت‌الاسلام والمسلمین حسین بستان و با همراهی جبهه فرهنگی حجاب و عفاف، در 229 صفحه و به قیمت 28 هزار تومان از سوی انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه روانه بازار نشر شد. 📕 در این کتاب با بررسی تحلیلی راهبردها و سیاست‌های مورد انتظار از نظام اسلامی در زمینه تحکیم عفاف جنسی، بسته‌ای شامل ۴۵ راهکار در چهار محور تعلیم و تربیت، حمایت، قانون‌گذاری و نظارت به دست آمده و به عنوان توصیه‌های سیاستی به سیاست‌گذاران پیشنهاد شده است. 📕 این تحقیق الگویی برای ابتنای مطالعات سیاست پژوهانه بر مبانی دینی و فقهی را به نمایش می‌گذارد. 📖 اطلاعات بیشتر: 🌐 http://meftaah.com/?p=21031 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 دبیرخانه مفتاح برگزار می‌کند؛ 🔰 سلسله درس‌گفتارهای نظام‌های اسلامی 📚 موضوع: فقه تربیت جنسی 🔹 استاد: حجت‌الاسلام والمسلمین علینقی فقیهی 📆 زمان: چهارشنبه‌ها ساعت ۹ 🕌 مکان: قم، بلوار سمیه، بعد از مرکز فقهی ائمه اطهار، پلاک ۴۷۲، ساختمان مفتاح (به صورت حضوری و مجازی) 📱 به منظور ثبت‌نام، عدد ۴ را به شماره ۳۰۰۰۶۴۶۴۰۰ پیامک نمائید. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚 کسی که از گفتن «نمی‌دانم» حیا کند، بر اساس توهماتش عمل می‌کند 🔰 آیت‌الله علی اکبر سیفی مازندرانی، در جلسه درس اخلاق مطرح کرد: ✅ کسی که از گفتن «نمی‌دانم» حیا می‌کند، بر اساس توهمات خودش عمل می‌کند و مصداق «الَّذِينَ ضَلَّ سَعْيُهُمْ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَهُمْ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ يُحْسِنُونَ صُنْعًا» می‌شود. ✅ امیرالمومنین(ع) در نهج‌البلاغه می‌فرمایند: «وَ لَا یَسْتَحِیَنَّ أَحَدٌ إِذَا لَمْ یَعْلَمِ الشَّیْءَ أَنْ یَتَعَلَّمَهُ»، یعنی شخص نباید از آموختن چیزی که نمی‌داند، حیا کند. در فقره دیگر می‌فرمایند: «وَ لَا یَسْتَحِیَنَّ أَحَدٌ مِنْکُمْ إِذَا سُئِلَ عَمَّا لَا یَعْلَمُ أَنْ یَقُولَ لَا أَعْلَمُ»، یعنی اگر چنانچه از کسی سوال شد، ولی نمی‌دانست، حیا نکند و بگوید نمی‌دانم. ✅ فرق این دو فقره در این است که اگر شخص حیا کند و یاد نگیرد، جاهل است اما جاهل بسیط است، یعنی می‌داند آن حکم را نمی‌داند و بالاخره در آخر می‌رود یاد می‌گیرد، اما کسی که چیزی را نمی‌داند و از او سوال می‌کنند، ولی نمی‌گوید نمی‌دانم و جواب غلط می‌دهد، دچار جهل مرکب است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21034 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
❇️ نشست علمی «فقه تربیتی؛ تربیت به مثابه وصف فقه» برگزار می‌شود 💢 نشست علمی «فقه تربیتی؛ تربیت به مثابه وصف فقه» به همت مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) تهران برگزار می‌شود. 🔹 در این نشست دکتر عطاءالله رفیعی آتانی، استادیار دانشگاه علم و صنعت ایران به ایراد سخن خواهد پرداخت. 📚 این نشست روز چهارشنبه ۳۰ مهرماه ساعت ۸ صبح در فضای مجازی اسکایپ و اینستاگرام برگزار می‌شود. 🌐 https://join.skype.com/gkmiqJkfMkoN 🌐 https://www.instagram.com/dr.hemati_h?r=nametag ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 نظریه مقاومت و تاب‌آوری اسلامی؛ راه برون‌رفت از مشکلات اجتماعی 📌 آیت‌الله علیرضا اعرافی در مراسم اختتامیه همایش چالش کرونا و زندگی مؤمنانه، عنوان کرد: 🔹 کرونا بلای عالم‌گیری بود که از یک‌سو تهدیدهای زیادی را متوجه جامعه بشری کرد و از طرف دیگر فرصت‌های بالقوه‌ای پدید آمد که می‌توان با برنامه‌ریزی آن را به فعلیت رساند. 🔹 در منطق اسلام، الگوی تاب‌آوری در برابر مشکلات چیست؟ این الگو همان صبر و مقاومت است که در فرهنگ علوم اسلامی و در اخلاق، عرفان، آیات و روایات مورد توجه قرار گرفته و از متن دین برخاسته است. 🔹 ما تاب‌آوری‌های سطحی داریم ولی دین الگوی جامع صبوری و مقاومت را به ما ارائه کرده که باید آن را نهادینه کنیم تا جامعه در بنیادهای خود از استحکام برخوردار شود. 🔹 سامانه رفتاری فقهی حقوقی اسلام انسان را به همبستگی و برون‌رفت از فردگرایی و رسیدگی به افرادی که در سختی هستند فرامی‌خواند. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21040 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚 رویش‌ها و ریزش‌ها در وقوع حوادث/ رحمت‌انگاری حوادث از منظر قرآن 🔰 آیت‌الله علیدوست در مراسم اختتامیه همایش چالش کرونا و زندگی مؤمنانه، تصریح کرد: 📝 قرآن کریم حوادث و بلایا را رحمت‌انگاری کرده و ابتلاء می‌داند. ۳۰۰ آیه در قرآن مستقیم و غیر مستقیم، حوادث را آیات‌ الله معرفی کرده است و حوادث را نشانی از نشانه‌های خدا می‌داند. 📝 در حوادث، برخی می‌رویند و می‌درخشند، ولی برخی می‎سوزند؛ کرونا برای حاکمان و برای اصحاب فرهنگ و افراد برخوردار جامعه و برای آحاد ملت امتحان است؛ اینکه حاکمیت، بدون تبعیض و شفاف می‌تواند آن را مدیریت کند؛ اینکه افراد برخوردار جامعه چه خواهند کرد؛ مطبوعات و رسانه‌ها هم امتحان می‌شوند که چگونه تحلیل کنند. 📝 در بحث کرونا اگر امکانات برای همه وجود داشته باشد، دولت باید به همه رسیدگی کند زیرا حفظ خون و سلامتی مردم وظیفه بر حاکمیت است، ولی در جایی اگر تزاحم رخ دهد، در این صورت بحث مصلحت حساب جداگانه‌ای خواهد داشت. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21044 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 دبیرخانه مفتاح برگزار می‌کند؛ 🔰 سلسله درس‌گفتارهای نظام‌های اسلامی 📚 موضوع: نظریه جنسی اسلام 🔹 استاد: حجت‌الاسلام والمسلمین حسین بستان 📆 زمان: چهارشنبه‌ها ساعت ۱۱ 🕌 مکان: قم، بلوار سمیه، بعد از مرکز فقهی ائمه اطهار، پلاک ۴۷۲، ساختمان مفتاح (به صورت حضوری و مجازی) 📱 به منظور ثبت‌نام، عدد ۳ را به شماره ۳۰۰۰۶۴۶۴۰۰ پیامک نمائید. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 وجوه فروش استقراضی/ قرض ربوی استنتاجی و تولیدی ✅ آیت‌الله علی عندلیبی در درس خارج «فقه بورس و اوراق بهادار» مطرح کرد؛ 📚 در فروش استقراضی، وجوه عدیده‌ای قابل طرح است؛ 1️⃣ فروش استقراضی مطلقا حرام است: دلیل این قول مبتنی بر این است که اقوال و وجوه دیگر در مسأله، باطل شود و اطلاقات ادله تحریم ربا نیز مستحکم بماند. 2️⃣ فروش استقراضی مطلقا جایز است: طبق این قول تمام اقسام و صور آن جایز است و اشکالی ندارد. این قول مبتنی بر پذیرش دو مسأله است: 🔹 قرض ربوی در تولید، قرض ربوی در بهره برداری و کارهای تولیدی، شرعا حرام نیست. 🔹 فروش استقراضی هم بر اساس قرض ربوی استنتاجی و یا تولیدی است. 📚 بعضی از معاصرین مدعی شده‌اند که قرض ربوی استنتاجی یا تولیدی مطلقا جایز است. و دلیلشان تمسک به عمومات و اطلاقات فوقانی به ضمیمه عدم تمامیت حرمت قرض ربای تولیدی و استنتاجی می‌باشد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21047 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 دستورالعمل‌های جدید معاونت آموزش حوزه در شرایط کرونا 📌 حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی رستم‌نژاد در گفت‌وگویی، تأکید کرد: 🔹 بعد از دهه آخر صفر و شروع مجدد درس‌ها، شرائط برگزاری، همان شرائط سابق یعنی اصل بر تدریس به صورت مجازی است. 🔹 از آنجایی که برخی از درس‌ها به صورت مباحثه بین‌الاثنینی و چند نفره با جمعیت کم برگزار می‌شود، برگزاری این نوع از کلاس‌ها لازم است توسط اساتید با رعایت همه موازین بهداشتی باشد. 🔹 حتی‌المقدور از سامانه نجاح برای بارگذاری درس‌ها استفاده شود تا طلاب و اساتید از خدمات جانبی آن بهره‌مند شوند. 🔹 استفاده از دیگر شبکه‌های اجتماعی یا سامانه‌های دیگر داخلی برای بارگذاری دروس به شرط هماهنگی با معاونت آموزش سطوح عالی قم(برای طلاب سطوح عالی قم) بلامانع است. طبعاً این درس‌ها برای طلبه سابقه تحصیلی به حساب آمده و طلاب می‌توانند در آزمون‌ها هم شرکت کنند. 🔹 طلبه‌های دارای کد تحصیلی قم که فعلاً در شهرستان‌ها ساکن هستند، می‌توانند با هماهنگی قبلی در دروس همان شهر شرکت کنند و حتی در درس خارج که به صورت رسمی در شهرستان‌ها برگزار می‌شود، حضور یابند. شرکت در این دروس، سابقه تحصیلی و درسی محسوب شده و می‌توانند در آزمون درس خارج آن شرکت نمایند. 🔹 طلابی که در مدرسۀ شهر دیگر، غیر از محل اسکان هستند، آنها هم با هماهنگی می‌توانند در آزمون مدارس دیگر به صورت مهمان شرکت کنند. 🔹 دستورالعمل ابلاغی تحصیل در شرایط کرونا در ابتدای سال تحصیلی، همچنان به قوت خود باقی است و لازم است مورد توجه قرار گیرد. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📝 هوش مصنوعی؛ ابزاری نوین در فرآیند اجتهاد و تولید علوم اسلامی 🔰 آیت‌الله محمود رجبی در گفت‌وگویی عنوان کرد؛ 🔹 دغدغه بهره‌گیری از آی تی به عنوان یک نیاز و ضرورت در بخشی از بدنه حوزه نشان می‌دهد که زمینه برای وقوع جهش در این عرصه وجود دارد. 🔹 استفاده از هوش مصنوعی به عنوان یک ابزار نوین برای فرآیند اجتهاد، تولید علوم اسلامی و نظریه‌پردازی مفید می‌دانم. 🔹 هوش مصنوعی کمک عظیمی به سایر کارویژه‌های روحانیت می‌کند؛ از جمله در تبلیغ و برای فعالیت‌های فرهنگی بسیار پیش برنده، سرعت بخش و سامان دهنده است. 🔹 اگر حوزه علمیه نتواند پاسخگوی نیازهای نوظهور نظام و جوامع اسلامی باشد، از قافله تحولات عقب می‌ماند و به حاشیه رانده می‌شود. 🔹 کارهای نو حتما نیاز به ستاد عملیاتی دارد بدون آن نمی‌توان به نتیجه مطلوب رسید؛ علاوه بر ستاد عملیاتی، کار باید به صورت جهادی پیش برود. 🔹 هر چقدر از ظرفیت‌های فناوری‌های نوین استفاده کنیم، به نیازهای بیشتری می‌توان پاسخ داد؛ در غیر این صورت در طول زمان نیازهای جدیدی به وجود خواهد آمد که قادر به پاسخ نخواهیم بود. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21050 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com