📝 اطلاقات تنقیح مناط/ اصل و فرع در تنقیح مناط
✅ آیتالله محمدمهدی شبزندهدار در درس خارج فقه معاصر بیان کرد؛
📕 تنقیح مناط در عرف فقهاء و اصولیون عبارتست از کشف علت و مناط حکم در اصل. اصل چیزیست که حکمش را میدانیم و حالا از آن میخواهیم به غیر تعدیه کنیم. غیری که میخواهیم تعدیه کنیم فرع است.
📕 یکی از اطلاقات تنقیح مناط کاریست که برای کشف مناط در اصل انجام میشود. اطلاق دوم مجموع عملیه و استدلالی است که به وسیله کشف مناط انجام میشود.
🔰 چهار جزء برای کشف مناط
1️⃣ کشف آنچه که حکم در اصل به آن اناطه دارد. یعنی کشف المناط بدون اینکه شارع به آن تصریحاً فرموده باشد.
2️⃣ احراز وجود مناط در فرع است. فقیه احراز کند حکمی که در اصل آن را کشف کرد، در فرع وجود دارد.
3️⃣ در فرع مانعی از اینکه مناط بتواند موجب تسریه حکم در آن شود وجود نداشته باشد.
4️⃣ علیرغم همان علت، همان مناط در این موجود است. مانعی هم نیست.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=21106
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
🔰 رعایت امور بهداشتی برای جلوگیری از گسترش بیماری مسری بر همه واجب است
💠 آیتالله محمد قائنی در درس خارج فقه پزشکی تأکید کرد؛
📚 بیماریها مسری که شیوع پیدا میکنند، حتما جزو امور مسلمین محسوب میشوند و اهتمام نسبت به آن و اقدامات متناسب با آن بر همه واجب است.
📚 البته قدرت بر انجام برخی امور، همگانی نیست بلکه فقط از حکومت برمیآید. هر تکلیفی که قدرت همگانی بر انجام آن نباشد، مسئولیت و وظیفه حکومت و دولت محسوب میشوند.
📚 اهتمام به امور مسلمین تکلیف خاص حاکم نیست، بلکه بر هر کسی به اندازهای که قدرت و تمکن دارد، اهتمام و قیام به امور مسلمین واجب و لازم است.
📚 بر همه اشخاص و مسلمین واجب است حاکم را در انجام این امور یاری کنند و به اندازه قدرت و تمکنشان کارهایی را که میتوانند انجام دهند.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=21108
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📚 کرسی ترویجی نظریه پیشرفت
📌 کرسی ترویجی «نظریه پیشرفت» از سلسله کرسیهای ترویجی«انگارههای پیشرفت در میان اندیشمندان حوزوی» به همت مرکز مطالعات راهبردی حوزه و روحانیت برگزار میشود.
🔹 ارائه دهنده: دکتر سلیمان خاکبان(عضو هیئتعلمی دانشگاه قم)
🔹 ناقد: حجتالاسلام احمد رهدار(عضو هیئتعلمی دانشگاه باقرالعلوم علیهالسلام)
📆 زمان: پنجشنبه ۸ آبان، ساعت ۱۵:۳۰ تا ۱۷:۳۰
🏢 مکان: قم، پردیسان، بلوار شهروند، خیابان البرز، کوچه۱، پلاک۶، ساختمان پردیس حکمت
🔗 درگاه مجازی شرکت در نشست 👇
🌐 https://online.lmskaran.com/ch/ofoolamerica
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📚 دستاوردهای علمی شهید صدر دارایی مهم فکری ماست/ از نظر شهید صدر، سیره پیامبر(ص) یک تجلّی اخلاقی محض نیست
🔰 حجتالاسلام سیدامید موذنی در گفتوگویی مطرح کرد:
📝 ما خیلی زود از شهیدصدر عبور کردیم، درحالیکه در خیلی از عرصهها و دانشهایی که سالها قبل شهیدصدر برای ما بنیادهایش را گذاشت، نیاز به اندیشهورزی و تأمل بیشتری داشتهایم؛ بخشی از اهمیت امروز شهیدصدر همین دستاوردهای علمی و پژوهشی است که بهعنوان یک دارایی مهم فکری به ما داده است.
📝 از نظر شهید صدر، سیره پیامبر(ص)، یک تجلی اخلاقی محض که در تاریخ جامانده، نیست، بلکه انقلابی اساسی در حیات بشری و وضع اصول بنیادین زیست شایسته انسانی است که همچنان با برخورداری همزمان از ارکان ثابت و محدودههای منعطف قابلیت پیادهسازی در جامعه بشری را دارد، بلکه یگانه راه سعادت او در همه عرصهها، ازجمله اقتصاد است.
📝 شهید صدر در بخشهای مختلف آثار خود توضیح میدهد که چگونه بین ابعاد مختلف جامعه هماهنگی وجود دارد و اگر اسلام بازسازی کل بنای اجتماعی را بهعهده نگیرد، نمیتواند مسلمانی حقیقی را پرورش دهد.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=21110
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#اقتصاد
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📚 برگزاری درس خارج «فقه بورس و بازار سرمایه»
🔰 درس خارج فقه معاصر با موضوع «فقه بورس و بازار سرمایه» از سوی آیتالله علی عندلیبی برگزار میشود.
📆 زمان: سهشنبهها و چهارشنبهها/ ساعت ۷ تا ۸ صبح
📖 درس به صورت غیرحضوری(آنلاین) برگزار میشود.
🔗 لینک شرکت در درس👇
🌐 https://vclass.shahidain.ir/b/xgj-fwu-4tz-wjv
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اقتصاد
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
🔰 دفع ضرر از خود عقلاً و شرعاً الزامی است/ خسارت وارد کردن به دیگران مطلقاً حرام و موجب ضمان است
📌 حجتالاسلام والمسلمین حسن آقانظری در گفتوگویی، تأکید کرد؛
📚 دفع ضرر از خود عقلاً و شرعاً الزامی است. خواه ضرر یقینی و خواه احتمالی عقلائی باشد. حتی ضرر احتمالی هم از نظر عقلائی باید مورد توجه قرار گیرد و در این مورد توجه به نظر کارشناسان مربوطه نقش اساسی دارد.
📚 خسارت وارد کردن به دیگران مطلقاً حرام و موجب ضمان و مسئولیت است؛ در صورتیکه فردی بداند یا احتمال عقلائی بدهد که با حضور خود در جلسهای یا ملاقات با دیگران موجب اضرار به آنها میشود، واجب است که ملاقات با دیگران را ترک نماید.
📚 مباحث مربوط به کرونا علاوه بر نگاه تکلیفی افراد جامعه، متوجه فقهالحکومه هم است؛ زیرا وظیفه حاکمیت بر مدار تأمین مصلحت عامه شکل میگیرد نه منع از خسارات و یا جبران خسارت.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=21114
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📚 برخی اصولی حرف میزنند ولی اخباری فتوا میدهند/ پیدایش اخباریگری غیرفقهی
🔰 آیتالله ابوالقاسم علیدوست در همایش بزرگداشت علامه میرحامد حسین، عنوان کرد؛
📕 اخباریگری از همان ابتدا از دوره مرحوم کلینی، صدوق و ... وجود داشته گرچه در برخی دورهها به غلظت قرون دهم و یازدهم نیست؛پدیده اخباریگری همچنان تداوم دارد و امروز در لباس روحانیت خود را ارائه میدهد.
📕 در اخباریگری دوره حاضر، خیلیها اصولی حرف میزنند و کتاب اصول دارند، ولی اخباری فتوا میدهند. امروز وقتی میخواهیم از نقش عقل در استنباط صحبت کنیم، رگها ورم میکند، وقتی از نصوص مبیّن مقاصد سخن گفته شود، نگرانی و ناراحتی ایجاد میشود.
📕 اخباریهای امروز با اینکه مخالفت با عقل دارند و نقشی برای شهرت قائل نیستند، ولی تقلید و اصول فقه را قبول دارند و بحث میکنند. البته این جریان در غیرفقه هم وجود دارد؛ یکسری مبلغ، منبری و نویسنده داریم که هر خبری را ببینند بالای منبر و در تلویزیون میگویند و اقتضائات زمان، مکان، عقل و نظام حلقوی هرمی منظومه نصوص دینی را درنظر نمیگیرند که نام این رویکرد اخباریگری غیرفقهی است.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=21117
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
❇️ انتقال حکم شخصیتهای حقیقی به شخصیتهای حقوقی
🔻 حجتالاسلام والمسلمین محمدسعید واعظی در درس خارج «ماهیت شخص حقوقی و احکام آن» تأکید کرد؛
🔹 دلیل سیره عقلاء برای مشروعیت بخشیدن به شخصیتهای حقوقی حال و آینده، سکوت شارع است که امضا به حساب میآید.
🔹 در زمان معصوم(ع)، مالکیت، ذمه، بیع، بایع، مستاجر و... بوده است و این عناوین طرفها و موضوعاتی داشتهاند. موضوعی که در زمان ائمه(ع) مورد ابتلاء بوده اشخاص و افراد حقیقی بوده است.
🔹 اکنون مصادیق جدید برای آن به اسم شخصیت حقوقی پیدا شده است. آن ارتکاز، ارتکاز وسیعی بوده که شامل این مصادیق نیز میشده است و سکوت شارع امضای او را نسبت به این مصادیق به دنبال دارد.
🔹 اگر مردم قرارداد و اعتبار کردند که مصادیق خاصی را حیازت بدانند در حالی که حقیقتاً حیازت نیستند. در اینجا قضیه الحیازة مملِّکة شامل این مصادیق نمیشود چرا که این مصداق حقیقتاً حیازت نیست.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=21125
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حقوق
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
🔰 پرسشهای فقهی حوزه بهداشت و درمان براساس زیست فناوری
🔻 آیتالله علی اکبر رشاد در درس خارج فقه مهندسی ژنتیک بیان کرد؛
📚 مهندسی ژنتیک در فقه
🔹 محور نخست، در استخدام تکنولوژی حیوی در عرصه صحت و طب اصل اباحه است.
🔹 محور دوم، مسائل مربوط به انعقاد نطفه و پدید آمدن جنین براساس کاربرد فنون و فرآیندهای زیست فناورانه چیست؟
🔹 محور سوم، آیا کاشت عضو جایز است یا جایز نیست؟ آیا الحاق عضو جایز است یا جایز نیست؟
🔹 محور چهارم، حکم مشابه سازی چیست؟ پرسشهای فقهی مختلف و مهمی ذیل این محور چیست؟
🔹 محور پنجم، حکم تجزیه و تفکیک سلولها چیست؟
🔹 محور ششم، کاربست فنون و فرآیندهای زیست فناورانه برای تغییر صفات و خصائل موجودات زنده چه حکمی دارد؟
🔹 محورهای هفتم، هشتم، نهم، دهم و یازدهم به ترتیب شامل مسائل مربوط به امور آزمایشگاهی، معالجه، دارو، دامپزشکی و مرگ مغزی است.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=21129
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#درس_خارج
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢مهمترین رخدادهای حوزه در هفتهای که گذشت؛
📌حوزههای علمیه و مراکز دینی در هفتهی گذشته شاهد رویدادها و حوادث مختلف علمی، فرهنگی، سیاسی، دینی و... بودند؛ در گزارشی به مهمترین این مسائل پرداخته شده است که برخی از عناوین آن به قرار ذیل است:
📝 پیام رهبر معظم انقلاب خطاب به جوانان فرانسه
📝 مواضع مراجع، علما و حوزه در پی اهانت رئیس جمهور فرانسه به پیامبر(ص)
📝 اعلام نظر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در خصوص آقای سید کمال حیدری
📝 برنامههای مدیریت حوزههای علمیه برای استفاده از هوش مصنوعی
📝 نخستین همایش ملی هوش مصنوعی و علوم اسلامی برگزار شد
📝 سی و چهارمین کنفرانس بین المللی وحدت در تهران و به صورت مجازی آغاز شد
📝 برگزاری ۲ هزار و ۵۰۰ کلاس آنلاین به صورت روزانه در حوزه خراسان
📝 پویش جهانی پیامبر رحمت راه اندازی شد
📝 راه اندازی مرکز مشاوره تخصصی کودک و نوجوان با رویکرد اسلامی
📝 نشرهاجر بسته کتب «مهدوی» خود را عرضه کرد
📝 نرم افزار جامع دروس حوزوی بروزرسانی شد
و ....
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=21132
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📝 قاعده احسان به دیگران(۱۲)/ بررسی دلالت سیره بر قاعده احسان
📌 حجتالاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمیحاجی در درس خارج «فقه تربیت»، تصریح کرد؛
📚 دلیل دیگر بر قاعده احسان، تمسک به سیره است که آیا سیره عقلا یا متشرعهای برای اثبات لزوم احسان داریم یا نه؟
📚 در این جا اگر صغرای سیره عقلا ثابت شود که در میان آنها این رفتار و بنا در عمل وجود دارد که به دیگران نیکی و احسان میکنند و این عمل را با رفتار خود تصدیق میکنند و میپسندند، و اتصال این سیره نیز به زمان معصوم(ع) ثابت گردد، این سیره حجت بوده و مبنای مشروعیت عمل میباشد.
📚 اما با اثبات عقلائی بودن سیره، دیگر اثبات صغرای سیره متشرعه در این امر عقلائی مشکل میشود.
📚 در مورد صغری بر لزوم احسان به صورت مطلق و در همه موارد، سیرهای نداریم که عُقلا بگویند مطلق احسان و همه مصادیق آن لازم و به آن ملتزم باشند.
📚 حداکثر بر رحجان و مطلوبیت و انجام اختیاری آن در موارد و مصادیق آن سیره وجود دارد. لذا باید مورد به مورد و در مصادیق آن در پی سیره عقلا بود تا ثابت شود.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#علوم_تربیتی
#فقه_تربیت
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
🔰 برگزاری درس خارج «فقه عقود مستحدثه»
📕 درس خارج فقه معاصر با موضوع «فقه عقود مستحدثه» از سوی آیتالله حسین شوپایی برگزار میشود.
📆 زمان: شنبه تا چهارشنبه/ دو ساعت به ظهر
📌 مکان: مدرسه حضرت آیتالله تبریزی(ره)، مدرس ۱۰۱
✅ درس به صورت حضوری و غیرحضورى(آنلاین) برگزار میشود.
🔗لینک شرکت در کلاس؛
🌐 https://www.madras-online.com/?com=lms&id=537
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حوزه_علمیه
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📚 هر امکانی که برای فقیه ایجاد میشود که فحصش را کامل کند ناچار است به آن توجه کند/ لزوم مراجعه به فناوریهای جدید برای صدور فتوا
🔰 آیتالله محمدمهدی شبزندهدار در گفتوگویی، اظهار داشت؛
📝 یک مبحثی در اصول داریم که فرمودهاند: به اصول عملیه و به امارات معتبره برای استنباط احکام شرعی نمیتوانیم عمل کنیم «الا بعد الفحص والیأس عن الظفر بالدلیل.»
📝 براساس این هر امکانی که برای فقیه ایجاد میشود که فحصش را کاملتر کند ناچار است که به آن امکان توجه کرده و از آن استفاده کند.
📝 اخیرا استاد ما مرحوم آیتالله شیخ کاظم قاروبی تبریزی میفرمودند با آمدن این امکانات جدید ما بدون مراجعه به آنها فحصمان کامل نیست؛ یعنی مجتهد نمیتواند بدون مراجعه به اینها فتوا دهد.
📝 بنابراین بر اساس اصول مدون و مسلم حوزههای علمیه، استفاده از IT در صحنههای مختلفش یک امر ضروی و لازم است و بدون آن مسئلۀ افتا و اظهارنظر، محل اشکال و ایراد واقع میشود.
📝 اگر حوزههای علمیه میتوانند درخواست و یا کمک کنند که اینها عمیقتر، گستردهتر و دقیقتر شود و پاسخهایی که میگیرند مورد اطمینان بیشتری باشد؛ از باب مقدمه واجب یک امری است که عقلا ضروری و لازم است.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📕 مباحث فقهی و اصولی تزاحم احکام الهی وضعیه و تکلیفیه در مسأله کرونا
💠 آیتالله هادی عباسی خراسانی در درس خارج «مسأله کرونا» بیان داشت؛
📚 تزاحم و تعارض تنافی دو دلیل است. یا به لحاظ دلیلیت و یا مدلولیت. یا به تناقض و یا به تضاد منجر میشود. فرق بین تزاحم و تعارض عمده این است که تعارض در دلیلین است و تزاحم تنافی دو حکم است.
🔻 دو نوع تزاحم؛
1️⃣ تزاحم بدون مرجح: اگر دو حکم متزاحم، از همه جهات مساوی باشند و هیچ ارجحیتی به هم نداشته باشند عقل علمی و عملی ما حکم میکند که ما مخیر بین انتخاب هر دو هستیم.
🔹 در متعادلین و مساویین که هیچ ارجحیتی ندارند از باب کل ما حکم به العقل حکم به الشرع قائل به تخییر هستیم. اول تخییر عقل است که منجر به تخییر شرعی میشود.
2️⃣ تزاحم با مرجح: دو حکم دارای ارجحیت و اهمیت است. بحث ترتب رخ میدهد که اهم و مهم پیش میآید. در غریق اگر یکی امتیاز خاصی داشت کشف میکند که باید یکی را بر دیگری ترجیح دهیم.
📚 اسلام و احکام اسلامی بنبست ندارد. چرا که صراط مستقیم بنبست ندارد. راه خروج اضطراری را با تأمل در منابع باید استخراج کنیم. باب تزاحم بابی است که به ظاهر گمان میکند تزاحم است ولی در باطن راه برونرفت از مشکلات مختلف است.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=21135
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✍️ نفی وجود مکتب و نظام اقتصادی در اسلام خلاف مفاد آیات و روایات است
📕 آیتالله محمدتقی شهیدی در درس خارج «ماهیت پول و احکام آن» عنوان کرد؛
❓ شبهه: اساس بانکداری بر رباخواری میباشد از همین رو تفکیک بین بانکداری و رباخواری در عمل امری غیر ممکن است. توجه به تاریخ بانکداری ما را به این مطلب میرساند که اساس شکلگیری بانکها بر اساس سوددهی و ربا میباشد.
✅ پاسخ اول:
🔹 تفصی از ربا به واسطهی حیل ربا: قائلین به جواز حیل ربا میتوانند با تعویض شکل، هر چند ماهیت ربوی بودن بانکها، باقی بماند لکن مشکل ربا حل میشود.
🔹 جمعی از فقهاء معتقدند در اسلام نظام اقتصادی وجود نداشته و صرفا احکام تعبدیای از نصوص کتاب و سنت به ما رسیده که مراعات آنها لازم است.
🔻 جواب:
🔸 بالطبع پاسخ مذکور و صرف تغییر شکل نزد قائلین به وجود نظام اقتصادی در اسلام، ناتمام است.
🔸 به نظر ما نیز اینکه احکام اقتصادی اسلام را صرفا احکامی تعبدی دانسته و نظام اقتصادی را مخدوش بدانیم، خلاف مفاد آیات و روایات است.
🔸 البته وجود علم اقتصاد در اسلام منتفی است. لکن نفی وجود مکتب اقتصادی و نظام اقتصادی در اسلام صحیح نیست.
✅ پاسخ دوم:
🔹 خدماتی کردن بانکها: پیشنهاد برخی از علماء این بود که اصلا رابطهی بانکها به مردم، رابطهی ارائه خدمات باشد.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=21138
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اقتصاد
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📚 شهید صدر؛ نظریهپرداز و نوآور در عرصههای مختلف علوم اسلامی
🔰 حجتالاسلام سید امید مؤذنی در نشست «آثار شهید صدر را چرا و چگونه بخوانیم؟»، گفت:
📕 برای آشنایی با شهیدصدر باید منظومه آثار مرتبط با وی را کنار هم خواند، زیرا اندیشه وی بسیار منسجم و هماهنگ است و معمولاً در آثار مختلف او تناقض و تضاد دیده نمیشود.
📕 شهید صدر نظریهپرداز و نوآور در عرصههای مختلف علوم اسلامی است و به تعبیر رهبر معظم انقلاب در رشتههای مختلف فلسفه، فقه و... مکتب آفرید و دانش را به مرز جدیدی رساند.
📕 اینکه اقتصاد اسلامی به عنوان یک مکتب در برابر مکاتب دیگر مطرح شود، کار شهید صدر است؛ اگر کسی اقتصادنای او را خوانده باشد، نمیتواند منکر اقتصاد اسلامی شود.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=21141
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#نشست_علمی
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
🔰 برگزاری درس خارج «شروط بیع در مقایسه با قوانین حقوقی بینالمللی و داخلی»
💢 درس خارج فقه معاصر با موضوع «شروط بیع در مقایسه با قوانین حقوقی بینالمللی و داخلی» با بررسی اقوال و ادله در مسأله «دایره شمول صدق اکراه در صورت توعید اضرار به غیرمکرَه» برگزار میشود.
📚 استاد: آیتالله مهدی شب زندهدار
📆 زمان: شنبه تا سهشنبه/ ساعت ۱۰ تا ۱۱ صبح
✅ درس به صورت غیرحضوری(آنلاین) برگزار میشود.
🌐 لینک شرکت در درس👇👇
https://rubika.ir/Feghahat_ir
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حقوق
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📕 بررسی اصول و سنتهای اقتصادی در قرآن و روایات در نشریه «مطالعات اقتصاد اسلامی»
🔰 عناوین مقالات در بیست و پنجمین شماره دوفصلنامه علمی پژوهشی «مطالعات اقتصاد اسلامی» به شرح ذیل است:
📚 تبیین فقهی اقتصادی قراردادها و فعالیتهای سفهی در حوزههای کلان و شرایط اقتصادی نوین
📚 بکارگیری تعدیل انتخابهای غیربهینه در یک مدل تعادلی با کارگزاران اقتصادی ناهمگن
📚 واکاوی فلسفه حرمت ربا با تأکید بر انتقال ظالمانه ریسک
📚 جبران کاهش ارزش پول اعتباری و دوگان مثلی- قیمی؛ نگرشی موضوعشناسانه
📚 بررسی اصول و سنتهای اقتصادی در قرآن و روایات
📚 روایتی عدالت بنیان از اقتصاد «اثباتی»؛ تقریری از کارکرد علم اقتصاد و نسبت آن با علم اقتصاد اسلامی
📚 طراحی بازار بینبانکی براساس دیدگاه متخصصان فقهی در نظام پولی و مالی ایران
📚 نقش حافظه سیستم در اجرای صحیح قرارداد مشارکت بانکی در نظام بانکداری اسلامی
📚 بررسی مبانی فردگرایی روششناختی و نقد فردگرایی روششناختی در نظریه انتخاب عقلایی
📚 طراحی شاخص اندازهگیری تخصیص زمان بین کار و انواع فراغت در یک چارچوب اسلامی
📚 ارزیابی کارایی موقوفههای شهر زاهدان
📚 شناسایی و اولویتبندی اثرگذارترین عوامل و پیشرانهای رشد اقتصادی در ایران
📖 اطلاعات بیشتر:
🌐 http://meftaah.com/?p=21144
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#معرفی_نشریه
#اقتصاد
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📝 قطع عضو هر چند ضرر است ولی اگر عدم قطع سبب ابقای ضرر شود، صحیح نیست
📚 حجتالاسلام والمسلمین سیدصادق محمدی در درس خارج «فقه پزشکی» تأکید کرد؛
💠 اگر دو ضرر متساوی بودند، مثلاً قطع عضو یک ضرر داشته و عدم پیوند عضو هم ضرر دیگری داشته باشد، حکم چیست؟
💠 قطع عضو احداث ضرر است، ولی اگر قطع عضو نکنیم و آن نیاز بدن ادامه پیدا کند ابقای ضرر است. در این صورت انسان مخیر است.
💠 گاهی قطع عضو جلوی ضرر را نمیگیرد، بلکه نفعی را ایجاد میکند. در اینجا باید ببینیم بین این نفع و ضرری که ایجاد میشود کدامش ترجیح دارد.
💠 اگر یک دارویی عوارض جانبی متنابه داشته باشد ولی از جهت دیگر نفع داشته باشد که نفعش بالاتر باشد، خوردن آن حرام نیست.
💠 عرف در اینجا کسر و انکسار میکند، یعنی در کفه ترازو میگذارد تا ضررش با نفعش سنجید شود، اگر دید ضررش کم و نفعش بیشتر است، آن را میپذیرد.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=21147
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 محبت کردن به مردم از آداب مهم در معاشرت اسلامی است/ درباره معنای محبتی که در روایات آمده، اختلاف نظر است
📕 آیتالله علیرضا اعرافی در درس خارج «فقه روابط اجتماعی» یبان داشت؛
🔹 آیا ادلهای داریم که به نحو اطلاق شامل محبت غیرمسلمان شود؟ به عبارت دیگر اطلاقی داشته باشد که فراتر از بحثهای مسلمان و مؤمن را هم در برگیرد؟
🔹 در احادیث به روایت و یا مجموعهای از روایات میرسیم که بحث تودد هست. عنوان التودد الی الناس و التحبب الی الناس در روایات آمده که عنوانش الی الناس است.
1️⃣ مطلب اول: تودد به معنای جلب مودت الناس الی نفسه است. تودد الیه یا تحبب الیه یعنی به او محبت ورزید یا مودت و علاقه و حب را به او نشان داد.
2️⃣ مطلب دوم: التودد الی الناس بهعنوان ادب مهم در معاشرت اسلامی ذکر شده است، ولی مقصود محبت ورزیدن قلبی است یا اظهار مودت به دیگران؟
3️⃣ مطلب سوم: این روایات علی طائفتین بود. بعضی الناس داشت بعضی نداشت. در تعدادی از روایات وقتی آداب معاشرت و شاخصهای مروت را برمیشمرد میگفت التودد و التحبب که ظهور الی الغیر داشت نه به معنای جلب محبت برای خود.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=21153
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#جامعه_و_فرهنگ
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📚 گنجاندن مباحث پژوهشی در متون آموزشی حوزه/ طلاب با پژوهش از روحیه تقلید دور میشوند
📌 حجتالاسلام والمسلمین سیدحمید جزایری در گفتوگویی، مطرح کرد:
📕 از سیاستهای اعمال شده در غنیسازی متون آموزشی، توجه جدی به آیات و روایات است؛ اکنون مفتخریم در متونی که تاکنون تولید شده هزاران آیه و روایت بیان شده است و معمولا هم سعی شده انتخاب آیات و روایات هوشمندانه و متناسب با معنایی باشد که برای طلبه در سطح کلاس قابل فهم است.
📕 از جمله نکاتی که در متون حوزوی مراعات شده بحث پژوهش و ارائه پژوهشهای مناسب و واداشتن دانشپژوه به تحقیق است که او را از روحیه تقلید، ساده انگاری خارج میکند و برای تعمیق و تحلیل بسیار مفید است.
📕 برای اجتهاد، تقویت استعداد دانشپژوه و توانایی بهرهمندی درست از منابع استنباط اهمیت دارد بنابراین بخش پژوهشها بدون استثنا در سرتاسر متون تولید شده وجود دارد که هدف اصلی آن همین است که طلبه و دانشپژوه گمان نکند دانش صرفا حفظ چند اصطلاح و قاعده است.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=21157
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📚 قاعده احسان به دیگران(۱۳)/ قلمرو قاعده احسان در تربیت
📌 حجتالاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمیحاجی در درس خارج «فقه تربیت»، تصریح کرد؛
🔻 بنابر ادله مذکور دال بر مطلوبیت و استحباب احسان به غیر، قلمرو مطلوبیت احسان در سه حوزه باید تبیین شود:
🔹 مربی: این تکلیف متوجه چه کسانی است؟ از آنجاکه در ادله قاعده خصوصیتی برای مکلف به این تکلیف(احسان بهغیر) ذکر نشده بود، این تکلیف شامل همه مؤمنین میشود و همه انواع مربیان در احسانِ بهغیر تکلیف استحبابی دارند.
🔹 متربی: بنابر ادله مذکور کسی که مورد احسان قرار میگیرد، عموم مردم بوده و قیدی برای آن ذکر نشده است. البته در بعضی موارد مانند والدین یا برادران دینی توصیه به احسان، بیشتر است ولی همانگونه که گذشت؛ ادله احسان مطلقاند و شامل بالغ و غیربالغین حتی شامل کفار هم میشوند، که فقها مانند آقای حکیم به این امر تصریح دارند.
🔹 متعلق احسان: با توجه به عمومیت معنای احسان و اطلاق ادله، احسان معنای عامی داشته که شامل همه افعال خیر اعم از امور مادی و معنوی شده و همه ساحات تربیتی از قبیل؛ تربیت جسمی، اعتقادی، اخلاقی، اجتماعی و ... را شامل میشود.
✅ همچنین احسان به غیر، منحصر در امور ایجابی نیست، بلکه شامل امور سلبی هم میشود، مثلاً منع از محرمات الهی که در روایت مذکور اشاره شده و از بالاترین برّ و احسان شمرده شده است.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#علوم_تربیتی
#فقه_تربیت
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
🔰 سلسله دروس خارج فقه نظامهای اسلامی
📚 موضوع: فقه نظام جامع خانواده
🔹 استاد: آیتالله سیدمنذر حکیم
📆 زمان: پنجشنبهها/ ساعت ۷ الی ۸:۲۰
🕌 درس به صورت غیرحضوری(آنلاین) برگزار میشود.
📱 لینک ثبت نام:
🌐 https://b2n.ir/100020
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#زنان_و_خانواده
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ استدلال از آیه تجارت بر حلیت ربای قرضی
🔻 آیتالله علی عندلیبی در درس خارج «فقه بورس و بازار سرمایه» بیان کرد؛
📚 سیره قطعیه متشرعیه بر این است که متشرعه حتی به ذهنش خطور نمیکند که ربای تولیدی حلال باشد. فلذا وقتی فتوا از بعضیها صادر شد بر حلیت، خیلیها تعجب کردند، زیرا این سیره قطعیه بین متشرعه هست که ربا مطلقا حرام است و حرمت آن هم مطلق است، چه ربای تولیدی، چه ربای مصرفی باشد.
📚 سیره متشرعه بر حرمت ربا موجود است، اما اتصال سیره به معصوم(ع) محل اشكال است، زیرا ممكن است علت سیره فتاوای فقها بر حرمت ربا بوده و به همین دلیل کم کم در اذهان اینطور پدید آمده که ربا مطلقا حرام است.
📚 اگر قرض ربوی باشد، این هم عقد است، بنابراین «اوفوا بالعقود» شامل همه عقود میشود. در صورتی که معامله ربوی، محقق شود از آنجایی که وجوب وفا دارد، دلالت بر صحت معامله میکند، زیرا در صورت بطلان، وجوب وفا برداشته میشد.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=21160
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اقتصاد
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📚 قرآن و نهجالبلاغه بهترین معرف نبی مکرم اسلاماند/ شناخت سبک زندگی اهل بیت(ع)، الگویی برای یافتن مسیر سالم زندگی است
🔹️ برای شناخت نبی مکرم اسلام لازم است ابتدا به سراغ قرآن کریم برویم و در عین حال به نهجالبلاغه و کلام امیرالمؤمنین امام علی(ع) مراجعه کنیم. چون آن حضرت به نمایندگی از تمامی انبیا و اوصیای الهی(ع)، نبی مکرم اسلام را به بهترین وجه ممکن شناخته و معرفی فرموده است.
🔹️ لازم است داعیه محبت نسبت به پیغمبر اکرم(ص) را به تأسی و الگوگیری صحیح از آن حضرت تعمیم بدهیم.
🔹️ درواقع باید رفتار و گفتار ما شباهت به رفتار و گفتار رسول مکرم اسلام داشته باشد تا محبتی که از آن دم میزنیم حقیقت داشته باشد.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=21163
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#تاریخ_و_سیره
#گفتگو
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com