📚 فقه مسائل مستحدثه؛ مباحث بورس
📕 «فقه مسائل مستحدثه؛ مباحث بورس» از سوی آیتالله هادی عباسی خراسانی برگزار میشود.
📆 زمان: شنبه تا چهارشنبه/ ساعت ۸ تا ۹
📌 دروس به صورت آنلاین از طریق مدرسه فقاهت و سامانه نجاح پخش میشود.
🌐 eshia.ir
🌐 http://login.ismc.ir/
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اقتصاد
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
❇️ مهندسی ژنتیک تغییر در خلقت نیست/ مگر میشود خلقت الهی را تغییر داد
🔹 آیتالله علی اکبر رشاد در درس خارج فقه مهندسی ژنتیک عنوان کرد؛
📚 یکی از مواردی که افراد بر عدم جواز به کارگیری قوانین و قواعد زیست فناورانه به آن تمسک میکنند این است که تغییر خلقت جایز نیست و در اینباره به آیه 119 سوره نساء تمسک میکنند.
📚 نخستین وجه در پاسخ به این موضوع این است که اولاً مراد از تغییر در آیه، تغییر تکوینی نیست. به استناد برخی روایاتی که ذیل آیه وارد شده تغییر فی خلق الله، یعنی تغییر در امر الله است.
📚 دوماً، مگر میشود خلقت الهی را تغییر داد؟ آن چه در تصرفات و تعدیلات ژنتیکی رخ میدهد، تغییر در خلقت نیست حتی اگر فرض کنیم تغییر در خلقت میسر باشد.
📚 به حکم اولی و فی حد نفسه تصرف در خلقت ممنوع نیست و موارد فراوانی است که تصرف در خلقت نه تنها مجاز است گاه واجب است. البته اگر بر خلاف اساس و غایت و روند طبیعت در فرآیند حیات دخالت کنیم و فنون و فرآیندهای زیست فناورانه را در آن اعمال کنیم، خلاف و ممنوع میشود.
📚 اگر استخدام فنون و فرآیندهای زیست فناورانه و مهندسی ژنتیک برای تکمیل صفات طبیعی باشد، اصلاح صفات باشد، علاج بیماری باشد و... علی القاعده به اقتضاء طبع قضیه و با تمسک به پارهای مخصصها میتواند مجاز قلمداد شود.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=21221
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#درس_خارج
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 مودت و محبتی که در روایات آمده، امر مولوی است نه ارشادی
🔰 آیتالله علیرضا اعرافی در درس خارج «فقه روابط اجتماعی» عنوان کرد؛
✅ تودد و تحببی که مورد تأکید روایات قرار گرفته آیا استفاده الزام میشود یا فقط ترجیح را افاده میکند؟ بعضی در این نوع روایات میگویند نوعی ارشادات است.
✅ ما قبول نداریم، گفتهایم ارشاد نیست و مولوی است منتهی بیانات مولوی بر دو قسم است. بعضی بیانات مولوی تأسیس از ناحیه شرع دارد و بعضی تأیید امر عقلی و عقلائی است.
✅ ارشادیت دو معنا دارد. یک ارشادیت مقابل مولوی و دیگری ارشادی داریم که خودش قسمی از اقسام مولوی است. آن احکامی که تأسیسی نیست حالت امضائی دارد.
✅ روایاتی که اشاره به احکامی دارد که عقل یا عقلا آن را میفهمند نمیشود گفت که ارشاد است و بار مولوی ندارد.
✅ آیا روایات صرف استحباب را بیان میکنند یا بیش از آن هم استفاده میشود. آنچه ابتدا به ذهن میآید احتمال اول است که ظاهر است.
✅ التودد الی الناس نصف العقل این خوبی را دارد که انسان عاقل با نرمی و ملایمت با دیگران برخورد میکند. ظاهر اینها استحباب است.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=21224
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#جامعه_و_فرهنگ
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📚 تفکیک فقه از اخلاق با عقل و نقل ناسازگار است
🔰 حجتالاسلام مجتبی رحیمی در نشست «تأملاتی بنیادین در تفکیک فقه از اخلاق»، گفت:
🔹 عدهای از معاصرین فکر میکنند علم اخلاق یک علم کاملا متمایز و با هویتی کاملا متفاوت از فقه در غایت و مبانی است، در موضوعات و محمولات تفاوت دارد و در مجموع تمایز همه جانبه در کار است.
🔹 برخی تصریح میکنند گزارههای اخلاقی حکم فقهی ندارد؛ در حالی که این موضوع یعنی تفکیک اخلاق از فقه با وجود شهرتی که در دوره ما دارد هیچ شاهدی در متون اصلی دینی ندارد؛ اگر به عقل و کتاب و سنت مراجعه شود میبینیم هیچ شاهدی نمیتوان برای آن آورد و آیه و روایتی نمییابیم که این دو را متمایز بداند.
🔹 در تاریخ هزار ساله فقه شیعه، یک شاهد معتنابه از فقها در تفکیک فقه از اخلاق نمییابیم؛ معتقدم با مراجعه به منابع دین، وحدت رویه در بحث احکام عملی و اخلاقی وجود دارد و دریافتهای عقلانی و کتاب و سنت برخلاف تقسیم مشهور کنونی است و یکی از مهمترین دلایل آن هم، توجه به لوازم عبودیت است.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=21231
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ اگر شارع شخصیتهای حقوقی را دارای شأنیت و اهلیت نداند، معامله با آنها بیع نیست
🔻 حجتالاسلام والمسلمین محمدسعید واعظی در درس خارج «ماهیت شخص حقوقی و احکام آن» تأکید کرد؛
🔹 نخستین دلیل برای اثبات مشروعیت شخصیتهای حقوقی جدید تمسک به سیره و ارتکاز عقلا است.
🔹 دومین دلیل تمسک به اطلاقات ادله عقود، مانند «احلالله البیع» و «تجارة عن تراض» است. یعنی امروزه اگر شرکتی یا موسسهای وارد معاملهای شد و بیعی انجام داد، اطلاق «احلالله البیع» شامل این معامله میشود و حکم به صحت شرعی این نوع معاملات میکنیم.
🔹 همچنین اگر شرکتی قرض گرفت، بیع کرد، اجاره داد، تجارتی کرد و... اگر تمام شرایط و مقومات کامل بود، به اطلاق ادله عقود و معاملات میگوییم عرفا معامله با این شرکتها داخل در اطلاقات است و شارع این نوع معاملات را مشروع میداند.
🔹 اگر احتمال دهیم که شارع شخصیتهای حقوقی را دارای شأنیت و اهلیت نداند، از آنجایی که احراز موضوع لازم است و در موضوع بیع، اهلیت متعاقدین شرط است، دیگر معامله با آنها بیع نیست.
🔹 در نتیجه تمسک به اطلاقات در چنین مواردی، تمسک به عمومات در شبهه مصداقیه میشود که جایز نیست. بنابراین قیود مشروعیت متعلق معامله باید مفروغ عنه باشد، تا بتوان تمسک به اطلاقات معامله کرد و الا تمسک جایز نیست.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=21227
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حقوق
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢مهمترین رخدادهای حوزه در هفتهای که گذشت؛
📌حوزههای علمیه و مراکز دینی در هفتهی گذشته شاهد رویدادها و حوادث مختلف علمی، فرهنگی، سیاسی، دینی و... بودند؛ در گزارشی به مهمترین این مسائل پرداخته شده است که برخی از عناوین آن به قرار ذیل است:
📝 شروع مبحث جدید درس خارج فقه حضرت آیتالله جوادی آملی
📝 یک اثر تفسیری جدید از حضرت آیتالله سبحانی منتشر شد
📝 آیتالله سید احمد خاتمی عضو فقهای شورای نگهبان شد
📝 انتشار مهمترین مصوبات شورای عالی حوزههای علمیه
📝 دانشگاههای کشور میتوانند از ظرفیت حوزههای علمیه بهرهمند شوند
📝 واکنش دفتر قائم مقام مدیر حوزه به خبر جعلی
📝 مرحله اول داوری آثار همایش کتاب سال حوزه پایان یافت
📝 فراخوان مسابقه کتابخوانی مجازی اعلام شد
📝 مهلت ارسال مقاله به همایش «الگوسازی و گفتمانسازی زن و خانواده تراز اسلامی» تمدید شد
📝 کتاب «نا» زندگینامۀ شهید سید محمدباقر صدر به چاپ دوم رسید
📝 از کتاب «پیشران آنتی تز انقلاب اسلامی در حوزههای علمیه و راهکارهای مقابله» رونمایی شد
و ....
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=21234
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 حکم فسخ قراردادها در ایام کرونا/ اقامه نماز در مسجد اگر سبب اشاعه ویروس کرونا شود، صحیح نیست
✍️ آیتالله هادی عباسی خراسانی در درس خارج مسأله کرونا، اظهار کرد؛
📚 اقامه نماز در مسجد و جماعت استحباب دارد و تعظیم شعائر است ولی مراقبت و جلوگیری از نشر ویروس کرونا و بیماریِ حاد واجب است.
📚 آیا بیماری کرونا و واگیردار میتواند قراردادها را فسخ کند؟ وفای به عهد واجب است و به مبنای اولیه، ترک آن حرام است. ولی قرارداد بسته شده در ایام کرونا چند فرع دارد؛
📚 باید ببینیم توانایی وفای به عهد دارد یا نه؟ «لا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفسًا إِلّا وُسعَها» تکلیف ما لا یطاق به دلیل عقلی، عقلایی و روایی و قرآنی واجب نیست.
📚 اگر تکلیف ما لا یطاق نیست ولی عسر و حرج دارد از باب قاعده عسر و حرج برخی تکلیفها را نفی میکند.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=21236
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ نوعی دوگانگی میان نظام سیاسی و اداری با نظام ولایی وجود دارد/ نظام اداری نیازمند بازطراحی براساس آموزههای اسلامی است
🔸 حجتالاسلام والمسلمین علی آقاپیروز در نشست علمی «مبانی، حدود و کارکردهای دولت اسلامی» عنوان کرد؛
📚 وجه تمایز جدی حکمرانی اسلامی از حکمرانی غیراسلامی نهاد ولایت فقیه است که تعینبخش به حکمرانی اسلامی است.
📚 در امتداد ولایت فقیه و نظام ولایی، نظام سیاسی و اداری مطرح است و مسئله اصلی این است که احساس میشود یک نوع دوگانگی بین نظام سیاسی و اداری ما با نظام ولایی وجود دارد.
📚 وقتی که میخواهیم نظام اداریمان ترجمان نظام ولایی باشد، باید خودش سنخیتی با نظام ولایی داشته باشد و مبتنی بر مبانی، اصول و اهداف اسلامی باشد.
📚 یکی از مبانی نظام اداری که بخواهیم بر اساس آموزههای اسلامی طراحی کنیم، این است که جایگاه مناصب اداری در آن مشخص شود که این منصب، جای سخنرانی نیست، بلکه جای عمل و کارگزاری است.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=21239
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مدیریت
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📚 برگزاری درس خارج «ماهیت شخص حقوقی و احکام آن»
💢 درس خارج فقه معاصر با موضوع «ماهیت شخص حقوقی و احکام آن» از سوی حجتالاسلام والمسلمین محمدسعید واعظی برگزار میشود.
📆 زمان: یکشنبه، سهشنبه، پنجشنبه / دو ساعت به ظهر
✅ درس به صورت غیر حضوری(آنلاین) برگزار میشود.
🔗 لینک شرکت در درس👇
🌐 https://engage.shatel.com/b/hos-u1n-tgt-awx
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حقوق
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📝 تأسیس دانشگاه جامع اسلامی/ دانشگاهها از ظرفیت حوزههای علمیه استفاده کنند
🔻 آیتالله علیرضا اعرافی در دیدار مسئولان دانشگاه بینالمللی اهلبیت(ع) تأکید کرد؛
❇️ طی چند سال اخیر ۲۰ سند راهبردی برای دو دهه فعالیت پیش روی حوزههای علمیه تدوین و ترسیم شده است.
❇️ طرحهای حوزوی بر اساس آسیبشناسیهای کلان و ناظر به نظام فکری واحد و در قالب منظومهای از طرحهای به هم پیوسته طراحی شده است.
❇️ باید با ورود قوی و هدفمند به عرصههای فنی و مهندسی و علوم پایه، به سمت تأسیس دانشگاه جامع اسلامی حرکت نماییم.
❇️ دانشگاههای کشور ناظر به رسالت و اهداف خود، برای ارتقاء ابعاد فلسفی، اخلاقی و فقهی رشتههای آموزشی میتوانند از ظرفیت حوزههای علمیه بهرهمند شوند.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=21242
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#حوزه_علمیه
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ مبارزه با احتکار از راههای دفع ضرورت مسلمین است/ مشکلات افراد مضطر باید به گونهای حل شود که به سطح عمومی جامعه برسند
💢 آیتالله محمد قائنی در درس خارج فقه پزشکی عنوان کرد؛
📚 کسانی که به خاطر حوادث غیر مترقبه دچار گرفتاری میشوند مثلا بیکار میشوند، داخل در عنوان مضطر میشوند و با توجه به روایت «وَ مَنْ سَمِعَ رَجُلًا يُنَادِي يَا لَلْمُسْلِمِينَ فَلَمْ يُجِبْهُ فَلَيْسَ بِمُسْلِمٍ» واجب است که اضطرار او برطرف شود.
📚 در روایات آمده است که مشکلات آنها به گونهای باید حل شود که در سطح عمومی جامعه قرار گیرند؛ اینطور نیست که شخص نیازمند فقط از مرگ نجات پیدا کند بلکه باید در رفع دیگر حوائج او کوشیده شود تا زندگی متعارف پیدا کند.
📚 از راههای دفع ضرورت مسلمین مبارزه با احتکار است که با روایت «وَ مَنْ سَمِعَ رَجُلًا يُنَادِي يَا لَلْمُسْلِمِينَ فَلَمْ يُجِبْهُ فَلَيْسَ بِمُسْلِمٍ» وجوب مبارزه با احتکار ثابت میشود. بنابراین یکی از راههای اجابت مضطر مبارزه با احتکار است.
📚 اینکه میگوییم دولت میتواند منع احتکار کند مربوط به جایی است که شخص، اموال خودش را احتکار کرده باشد ولی اگر مال دولتی را احتکار کند و یا مالی را بر اساس وامی که از دولت أخذ کرده احتکار کرده باشد در اینجا ربطی به حصر احتکار به امور اربعه ندارد بلکه احتکار هیچ شیای جایز نیست و باید اموال و اجناس را به همان دستوری که از ناحیه دولت آمده است توزیع کنند.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=21248
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ هوش مصنوعی میتواند نقش مشورتی برای فقیه داشته باشد/ مراکز علمی در زمینه آی تی گامهای لازم را بردارند
🔻 آیتالله محمدمهدی شبزندهدار در گفتوگویی عنوان کرد؛
🔹 در صورت وجود امکانات جدید، بدون استفاده از این امکانات فحص مجتهد کامل نخواهد بود و نمیتوان فتوا داد.
🔹 بر اساس اصول مدون حوزه علمیه استفاده از آی تی در زمینههای مختلف ضروری است و در غیر این صورت مسئله فتوا محل اشکال واقع میشود.
🔹 هوش مصنوعی میتواند نقش مشورتی برای فقیه داشته باشد؛ فقیه به عنوان مشورت از هوش مصنوعی استفاده میکند.
🔹 باید دید هوش مصنوعی چقدر در ابداع و ایجاد جرقه علمی اثرگذار است؛ کم رنگ شدن نقش ذهن و استعداد میتواند یکی از محاذیر استفاده از هوش مصنوعی باشد.
🔹 استفاده از آی تی نه تنها ضرورت دارد بلکه در حد وجوب است؛ چون بدون آن شرایط استنباط فراهم نمیشود. فضلا و بزرگان حوزه نیز نگاه مثبتی نسبت به آن دارند تنها اشکال، در زمینه محاذیر است.
🔹 از هوش مصنوعی میتوان به عنوان یک مشاور استفاده کرد؛ اگر فقیه فرصت یا امکان مراجعه را نداشته باشد، میتواند از این دستیار استفاده کند.
🔹 در حال حاضر نه تنها نباید به داشتهها در زمینه آی تی بسنده کرد بلکه باید زمینههای جدید نیز ایجاد شود؛ مراکز علمی نیز باید گامهای لازم را در این زمینه بردارند.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=21251
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com