✅ گزارشی از نشست علمی «بررسی مسئله سقط جنین در ایران»
🔰 آمار تکاندهنده از سقط جنین در ایران؛ مرگ و میر ناشی از سقط جنین در کشور پنج برابر کروناست/پزشکان و آزمایشگاهها برای گرفتار نشدن در جریمه، آمار غیرواقعی ارائه میدهند
🔻 دکتر محسن رضایی آدریانی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی قم:
🔹 پزشکان و آزمایشگاهها را تهدید میکنند که اگر بچهای معلولی به دنیا بیاید شمای پزشک باید تا آخر عمر هزینه نگهداریاش را بدهید و برای اینکه متحمل این جریمه نشود محکم کاری میکند و اگر آزمایش یک در ۴۰۰ باشد میگوید که یک در ۲۰۰ است و به مرحله بعدی آزمایش ارجاع میدهد.
🔹 در کشور ما تخمینهایی زدهاند که از ۳۵۰ هزار تا ۸۰۰ هزار سقط جنین در سال داریم که آمار بسیار وحشتناکی است. در کرونا سالی ۷۰ هزار مرگ و میر داریم و کل کشور درگیر موضوع شده است اما سقط جنین حداقل ۵ برابر آمار کرونا مرگ و میر دارد.
🔻 حجتالاسلام سید محسن مرتضوی، نویسنده حوزوی:
🔸 از نظر حکم تکلیفی سقط جنین در اسلام حرام است و جنین از همان مراحل ابتدایی تا آخر حرمت دارد. در کنار این حکم تکلیفی، اسلام حکم وضعی را پیش بینی کرده است که همان مجازات برای عملیات سقط جنین است.
🔸 پس یک بعد فتاوای فقها این است که تشخیص باید قطعی باشد و بعد دوم این است که خود زوجین باید این را احراز کنند که عسر و حرج شدید وجود دارد یا خیر. فقها میگویند که این دو نکته باید رعایت شود.
📚 متن کامل: http://meftahandishe.com/?p=24852
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
🔰 مدرسه حقوق اساسی؛ مجموعه کارگاه های آموزشی آشنایی با قانون اساسی
📝 کارگاه نخست: آشنایی با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
✅ مزایا:
▫️اعطای گواهی حضور از پژوهشکده شورای نگهبان
▫️چاپ تقریرات برتر در نشریه پیام مروی
▫️امکان بهره مندی از حمایت مدرسه علمیه مروی در تشکیل و فعالیت در کارگروه قانون اساسی
📅 زمان: شنبه 8 آبان
⏰ ساعت 14 الی 18
⏳مهلت ثبت نام: یکم تا ششم آبان (به صورت محدود)
💵 هزینه ثبت نام: ۵۰ هزارتومان
🕌 مکان: مدرسه علمیه مروی
🌐 اطلاعات بیشتر و ثبت نام:
howzehmarvi.ir
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حقوق_اساسی
#کارگاه_آموزشی
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
🔸 کرسی ترویجی اقتصاد نهاد وقف 🔰 گروه اقتصاد اسلامی پژوهشکده نظام های اسلامی با مشارکت مرکز راهبری ا
✅ گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح اندیشه از کرسی علمی ترویجی «اقتصاد نهاد وقف»
🔰الگوی مطلوب نهاد وقف راباید از رفتار اهلبیت به دست آورد/سازمان اوقاف بخش کوچکی از نهاد وقف است
🔻 حجتالاسلام والمسلمین جهانیان، ارائه دهنده بحث:
🔹 الگوی مطلوب نهاد وقف را باید از رفتار پیامبر اکرم(ص) و معصومین(ع) به دست آورد؛ بنابراین باید عرضه و تقاضای وقف و نظام تدبیر رابطه میان دولت اسلامی یا دستگاه قضا با نهاد وقف درآن عصر را بررسی کنیم تا بتوان الگوی مطلوب را به دست آورد.
🔹 با توجه به اینکه نظامهای استعمار و استبداد 200 سال این نهاد را دچار ضعف و خرابی کردند، حال باید وضعیت موجود را آسیب شناسی کنیم.
🔻 دکتر داوود نصرآبادی، ناقد:
🔸 در بخش ظرفیتهای کنونی به آماری از سازمان اوقاف اشاره شده است که سهم وقف را 2 درصد از درآمد ملی دانسته است. در اینجا باید میان نهاد وقف و سازمان اوقاف تفاوتی گذاشت، سازمان اوقاف بخش کوچکی از نهاد وقف است؛ بنابراین آمار سازمان اوقاف را نمیتوان درآمد سهم وقف دانست و نهاد وقف سهم پایینی در کشور دارد.
🔻 حجتالاسلام والمسلمین کاظمینجف آبادی، ناقد:
🔸 یکی از با اهمیت ترین بخشهای اقتصاد اسلامی، اقتصاد دهشت و اقتصاد وقف میباشد اما بخش اعظمی از تمرکز دانشمندان اقتصاد اسلامی در حوزه پولی بانکی است که منجر به ایجاد خلع در این موضوع شده است؛ از این رو مقاله پیشه رو از اهمیت بسیاری برخوردار است.
📝 متن کامل: http://meftahandishe.com/?p=24862
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#نشست_علمی
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
📝 در پیام حضرت آیتالله حائری به نشست علمی طلایهداران صلح و وحدت اسلامی اندیشههای شهید صدر درباره وحدت اسلامی بررسی شد
💢 یکی از ویژگیهای استاد شهید ما آیتالله سید محمدباقر صدر قدسسره در کنار همۀ فضایل و محاسن انبوه و پرشمارش عبارت است از وحدتگرایی و رویکرد تقریبی که در همه میدانهای فعالیت او وجود داشت؛ چه در عرصه افکار و مفاهیم و چه در عرصه فعالیتهای عملی و اجتماعی.
💢 او نگاه خود را به زاویه اجتماعی محدودی نمیدوخت؛ بلکه در بررسی شرایط امت و برآورد آینده آن، نگاهی کاملاً باز داشت و تواناییهای علمی خود را در راه خدمت به همۀ کرانههای وجود امت اسلام بهکار میانداخت و ازاینرو بهراستی نظریهپردازی متعلق به همه جریانها و گرایشهای مذهبی امت اسلام بود.
💢 شهید صدر در پژوهشهایش تنها به بهرهگیری از ابزارها و پشتوانههای علمی خاص [مذهبی] خود بسنده نمیکرد، بلکه هرآنچه در عرصه اندیشه اسلامی وجود داشت را بهکار میگرفت تا به رأی بهدستآمده ویژگی فراگیری و شمول بخشد و آن را بهعنوان حکم اسلام در چارچوب گسترده آن ارائه کند.
💢 شهید صدر درحالیکه به باورهای مذهبی خود افتخار مینمود و تثبیت و دفاع از آنها را بر عهده میگرفت، از این نکته غافل نبود که مخاطب خود را همه مسلمانان با هر مذهبی قرار دهد، به همین منظور از ابزارهای عمومی اثبات بهره میگرفت.
📚 متن کامل: http://meftahandishe.com/?p=24836
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#گزارش
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
💢 اسلام دین تمدن ساز است/ امروز جهان هر آنچه از علم و دانش دارد، مرهون تمدن اصیل اسلامی است
🔰 حضرت آیتالله نوری همدانی در دیدار رئیس دانشگاه آزاد اسلامی:
🔹 فقاهت و تفقه در دین، مهمترین موضوع در اسلام است چون تا انسان فقیه نباشد، نمیتواند آموزههای قرآن کریم و اهلبیت(ع) را درک و سپس برای مردم تبیین کند.
🔹 دانشگاه مهد تمدن سازی است و باید تلاش کنید که اسلام را به عنوان یک تمدن در جهان معرفی کنید.
🔹 اسلام دین تمدن سازی است. امروز جهان هرآنچه از علم و دانش دارد، مرهون تمدن اصیل اسلامی است چون زمانی که اروپا غرق ظلمت و تاریکی بود، دانشمندان مسلمان کتابهای فراوانی در علوم مختلف نوشتند.
🔹 توجه و سرمایه گذاری بر روی نیروهای جوان کشور و پرورش نخبگان علمی در کنار برنامه ریزی صحیح در استفاده از سرمایههای داخلی بهترین راه مقابله با تحریمها و زیاده خواهیهای استکبار جهانی است و باید از تمامی ظرفیتهای موجود بهترین استفاده را نمود.
📝 متن کامل: http://meftahandishe.com/?p=24868
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه
#گزارش
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ درس خارج فقه «حکمرانی فضای مجازی» توسط استاد عبدالکریم فرحانی برگزار میشود.
✳️مزایای شرکت در درس:
🔺اعطای گواهی شرکت در درس خارج
🔺تقدیر و حمایت از تقریرات برتر
🔺استفاده از فضلای مستعد در پروژهای پژوهشی مرتبط با موضوع درس
⭕️جهت ثبتنام و کسب اطلاعات بیشتر با شماره 09192954687 تماس حاصل فرمایید.
🕕 زمان: چهارشنبهها، یک ساعت به غروب.
برنامه به صورت محدود حضوری و مجازی برگزار میشود.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ امضای تفاهمنامه همکاریهای علمی، آموزشی، پژوهشی و فرهنگی بین دانشگاه آزاد اسلامی و مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🔻 آیتالله محمود رجبی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی:
🔹 ارتباط و همکاری با مراکز عالی علمی و پژوهشی یکی از نکات مؤکد مقام معظم رهبری است که مؤسسه در همین راستا تفاهمنامهای برای گسترش و توسعه همکاری حوزه با دانشگاه آزاد اسلامی در زمینههای آموزشی، پژوهشی و فرهنگی منعقد میکند.
🔻 دکتر طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی:
🔸 پیرو جلسات اخیر، برای برقراری ارتباط میان حوزه و دانشگاه و اقداماتی که برای گسترش اندیشه وحدت حوزه و دانشگاه ضروری است و همچنین استفاده از تجربیات و ظرفیتهای مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، این تفاهمنامه تنظیم شد و به امضا رسید که امیدواریم با اقدامات مجدانه که در معاونت علوم انسانی و هنر و مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی استان قم صورت گرفته، بتوانیم در این راستا مؤثر و کارآمد باشیم.
📝 گفتنی است؛ تفاهمنامه همکاریهای علمی، آموزشی، پژوهشی و فرهنگی بین دانشگاه آزاد اسلامی و مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) به منظور تعامل مؤثر و فعال در زمینههای آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، گسترش همکاریهای علمی و بهرهگیری بهینه از تجارب، ظرفیتها و امکانات طرفین در راستای تحقق اهداف گام دوم انقلاب اسلامی و شکلگیری تمدن نوین اسلامی منعقد شده است.
📚 متن کامل: http://meftahandishe.com/?p=24872
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#گزارش
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
🔰کنفرانس بین المللی الهیات عملی
📆 آخرین مهلت ارسال چکیده مقالات اول دی ماه 1400
📝 زمان برگزاری کنفرانس از 16 تا 18 اسفندماه 1400
🔻 محورهای همایش:
🔹 مفهوم شناسی الهیات عملی جایگاه الهیات عملی نسبت به سایر اقسام الهیات
🔹 الگوهای فکری مواجهه با الهیات عملی
🔹 الهیات عملی و جامعه
🔹 الهیات عملی و سایر دانشها
🔹 الهیات عملی و دغدغه های انسان
💻 سایت همایش:http://practicaltheologyfa.irip.ac.ir/
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#همایش
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
💢 بررسی چالشهای حکمرانی میان مجمع تشخیص مصلحت نظام و نهاد ریاستجمهوری به قلم سید حسین هاشمی در نشریه رویش اندیشه
📚 مجمع تشخیص مصلحت نظام در آغاز با کارویژة انحصاری حل اختلاف میان مجلس و شورای نگهبان در 11 بهمنماه 1366 و با فرمان امامخمینی(رحمةاللهعلیه) تشکیل شد. در بازنگری قانون اساسی سال 1368 خلأ هنجارگذاری فرادستی و موجدِ ثبات در سیاستگذاری کلان کشور بیش از پیش احساس گردید و موجب ارتقاء جایگاه این نهاد و افزایش صلاحیتهای آن در اصول متعدد قانون اساسی گشت.
📚 یکی از مهمترین این صلاحیتها در نخستین بند از اصل صدودهم قانون اساسی، یعنی «تعیین سیاستهای کلی نظام به کمک مجمع تشخیص مصلحت نظام» ذیل وظایف و اختیارات رهبری متبلور شد. این بند بهنوبة خود علاوه بر زمینهسازی اعمال صلاحیتهای حاکم اسلامی در فقه سیاسی، موجب ثبات در نظام سیاسی و مانع ناپایداری قوانین بود.
📚 اما در عمل نهاد سیاستهای کلی در طول این سالها با چالشهای مختلفی روبرو بوده است. از جملة این چالشها میتوان به ابهام در مفهوم و جایگاه سیاستهای کلی در سلسلهمراتب هنجارهای رسمی، کیفیت الزامآوری و نظارت بر حسن اجرای سیاستها اشاره کرد. این ابهامات نیز بیشتر از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی و اعضای قوة مجریه از جمله رئیسجمهور مطرح شده است.
📙 متن کامل: http://meftahandishe.com/?p=24876
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حقوق
#یادداشت
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
هدایت شده از پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
💠 دبیرخانه علوم انسانی اسلامی مفتاح با همکاری موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره برگزار می کند:
✅ سلسله دروس خارج تفسیر نظامهای اسلامی؛ تفسیر اجتماعی قرآن
🎙 استاد: آیت الله محمود رجبی
📆 زمان: چهارشنبه هر هفته/ ساعت 16
🔹 محل برگزاری: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، طبقه دوم، سالن جلسات
💢 شروع کلاسها: چهارشنبه 21 مهرماه سال 1400
🔰 درگاه مجازی شرکت در درس:
🌐 mahmoodrajabi.ir/live
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#درس_خارج_تفسیر_نظام_اسلامی
#تفسیر_اجتماعی_قرآن
#آیت_الله_رجبی
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح اندیشه از دهمین شماره مجله خردورزی؛ نشریه تخصصی اندیشههای جاری انقلاب اسلامی
📚 دهمین شماره مجله خردورزی نشریه تخصصی اندیشههای جاری انقلاب اسلامی برای مهرماه سال 1400 منتشر شد.
📚 این نشریه یک مجله اندیشهای آزاد و مستقل با هویت اسلامی، انقلابی است که اندیشههای جاری انقلاب اسلامی را با آرمان نیل به تمدن اسلامی بر مبنای اسلام ناب دنبال میکند.
📚 بدین منظور با رویکردی اندیشمندانه و فکری، سعی در تجمیع آثار اندیشمندان و متفکران آزادمنش و ژرف اندیش در موضوعات متعدد و متنوع تمدن ناب اسلامی دارد و در همین راستا با رویکردی انتقادی به نظم ناعادلانه و ظالمانه حاکم بر جهان امروز مینگرد.
📚 خردورزی وضعیت کنونی تکثر آرا روشنفکران و تشتت آراء فلاسفه غرب را فرصتی مغتنم جهت ایجاد فضای گفتمانی اندیشمندان دینی در موضوعات مختلف حوزه دین و اندیشه از خاستگاه اندیشمندان اسلامی فضایی فکری و گفتمانی را رقم بزند.
🔻 پروندههای منتشر شده در شماره 10
1️⃣ سرمقاله و فرامتن
2️⃣ اقتصاد اسلامی
3️⃣ تولید و اقتصاد مقاومتی
4️⃣ اقتصاد شناختی
📙 متن کامل: http://meftahandishe.com/?p=24883
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اقتصاد
#نشر
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
📚 فراخوان جذب پژوهشگر در دو گروه فقه کاربردی و فقه خانواده
✅ مرکز پژوهشی مطالعات دینی از بین خواهران و برادران پژوهشگر در حوزه علوم دینی برای دو گروه فقه کاربردی و فقه خانواده دعوت به همکاری میکند.
☎️ تماس: 09197348760
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فرهنگ
#فراخوان
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
💢 گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح اندیشه از مدرسه پائیزه «فقه تربیتی و نیازهای تربیتی جامعه اسلامی» با ارائه حجتالاسلام والمسلمین سید نقی موسوی
📝 فقه تربیتی ماهیتاً مولود میان رشتگی در تعامل بین فقه پژوهی و تربیت پژوهی است. این فقه شعبهای از دانش فقه و تلاشی فقیهانه و مجتهدانه با تمرکز بر موضوعات تربیتی است.
📝 رابطه فقه تربیتی و تربیت اسلامی کل و جزء است، یعنی تربیت اسلامی کل و فقه تربیتی جزء است. فقه تربیتی در کنار دیگر عرصهها میتواند پازل تربیت اسلامی را برای استکشاف نظام تربیت اسلام پر کند.
📝 ظرفیت فقه تربیتی برای تقنین و سیاستگذاری تربیتی است. البته اگر ما بتوانیم فقه از نگاه فردی را خارج کنیم و نگاه تمدنی به آن بدهیم، آن وقت نگاه کلان و سیاستگذاری میتواند ورود کند.
📝 فقه تربیتی هیچگاه نمیخواهد و نمیتواند جایگاه علوم تربیتی را بگیرد، علوم تربیتی باید به تحقیقاتش ادامه بدهد. تجربه بشری و عقل بشری، به میزان خودش معتبر است. فقه تربیتی در موضوع شناسیها نیازمند کارشناسیهاست و دست نیاز به روانشناسی تربیتی دراز میکند.
📝 فقه تربیتی همزاد «علم تربیت»، «فلسفه تربیت»، «حقوق تربیت» و «اخلاق تربیت» است و جای آنها را تنگ نمیکند. اتفاقاً رشد فقه تربیتی به رشد این عرصهها کمک میکند.
📚 متن کامل: http://meftahandishe.com/?p=24888
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فرهنگ
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
🔺اختتامیه رویداد نخبگانی مسأله محور دین و حکمرانی
🔰رونمایی از کتاب مجموعه نشستهای مسأله محور حوزه و دانشگاه به همراه تقدیر از برگزیدگان
✳️نمایشگاه دستاوردهای حل مسأله حوزوی
🕒 زمان: پنج شنبه ۶ آبان ۱۴۰، ساعت ۱۵
🏢مکان: قم - خیابان جمهوری،سالن همایشهای دانشگاه معارف اسلامی
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#همایش
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ گزارش پایگاه خبری - تحلیلی مفتاح اندیشه از نشست هماندیشی «مدیران مراکز و واحدهای پژوهشی حوزوی عرصه اقتصاد اسلامی»
🔰 رویکرد مسئله محوری در مراکز پژوهشی نهادینه شود/تاکنون ۱۳محور در موضوع مسائل اقتصادی نظام اسلامی برای پژوهش مشخص شده است
🔹 حجتالاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمیحاجی: میبایست در مسائل بنیادین متوقف نشد و موضوعات راهبردی، کاربردی و عینی نیز مورد تحقیق قرار گیرند. رویکرد نیاز محوری و مسئله پژوهی میبایست در میان مراکز و نهادهای پژوهشی نهادینه شود.
🔹 حجتالاسلام والمسلمین سید حسین میرمعزی: کمیته اقتصاد در معاونت پژوهش تشکیل شده تا مسائل دارای اولویت پژوهشی برای سال ۱۴۰۱ را مورد بررسی قرار دهد. تاکنون ۱۳ محور در موضوع مسائل اقتصادی نظام اسلامی اکتشاف شده است.
🔹 حجتالاسلام والمسلمین حسن آقا نظری شاهرودی: اقتصاد ما فاصله بسیار زیادی با اقتصاد مقاومتی دارد؛ متأسفانه نرخ بهره در بازار رایج شده و این مطابق با فقه اسلامی نیست اما در اقتصاد نیاز است این موضوع هم در نظر گرفته شود.
📙 متن کامل: http://meftahandishe.com/?p=24903
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اقتصاد
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
🔰 تمدید مهلت ارسال آثار به سومین همایش ملی کتاب سال بانوان تا 30 آذر
💠 ویژه همه بانوان پژوهشگر عرصه علوم انسانی اسلامی و پژوهشگران آقا و بانو در حوزه زن و خانواده.
📚 پذیرش آثار منتشر شده بانوان در عرصه علوم انسانی اسلامی اعم از تألیف، ترجمه و تصحیح.
💻 ارسال آثار به نشانی: www.ketabebanovan.ir
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#زنان_و_خانواده
#همایش
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ گفتاری از دکتر محمدحسین رجبی دوانی درباره اقدامات اسلام برای احیای هویت زن
🔹 زن در عصر جاهلیت عرب هیچ ارزشِ وجودی نداشته و تنها زنانی که فرزند پسر به دنیا میآوردند، یا زندگی داخلی مردان را بهخوبی اداره میکردند، مورد توجه قرار میگرفتند. ولی اسلام برای زن شخصیتی حقیقی و مستقل را در نظر گرفته است.
🔹 پیامبر اسلام نیامده بود که تمدنی بسازد، بلکه بنای تمدن، فرع بر رسالت عظیم آن حضرت -که نجات و رستگاری بشریت و رساندن انسانها به مقام خلیفهی الهی- بوده است. با این اوصاف، ما اگر تمدن را دارای ابعاد سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، علم و هنر تلقی کنیم که معمولاً مؤلفههای تمدن را اینگونه برمیشمارند، پیامبر عظیمالشأن ما در عرصهی سیاسی و نظام ولایتی که بنا کردند، زنان مثل مردان باید در مقبولیت رهبر اسلام و همراهی با او برای اجرای سیاستهای الهی خود نقش داشته باشند و باید بهسوی رهبر الهی بیایند و با او بیعت کنند تا حاکمیت آن رهبر، از استحکام و مقبولیت کافی برخوردار باشد.
🔹 در عرصهی علم و هنر هم در تمدنی که پیامبر بنا نهاد، در کنار رسالت عظیم خویش زنان هم مانند مردان میتوانند به تعلیم و تعلم بپردازند. بهطور نمونه، با وجود اینکه خود پیامبر شهر علماند و امیرالمؤمنین(ع) دروازهی این شهر علم، بزرگانی مانند سلمان فارسی و جابربنعبدالله خدمت حضرت زهرا(س) میرسند و کسب علم میکنند که بعدها همین مسئله ادامه پیدا میکند.
📚 متن کامل: http://meftahandishe.com/?p=24893
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#زنان_و_خانواده
#یادداشت
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
💢 امکان بررسی و تصویب موضوعات مرتبط با فضای مجازی در کمیته تخصصی مدارج علمی سطح ۳ «دین و فضای مجازی» فراهم گردید.
📚 علاقمندان میتوانند برای دریافت مشاوره در خصوص موضوعات پیشنهادی و اساتید راهنما و مشاور، از طریق آدرس ایمیل زیر اقدام نمایند.
📧 yeslami@noornet.net
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#فراخوان
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
📚 گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح اندیشه از هماندیشی «گفتمان فقه تخصصی نظام ساز» با سخنرانی آیتالله علیرضا اعرافی، مدیر حوزههای علمیه کشور
💢 فقه ما برای سعادت بشر منطبق با واقعیتهای عالم، نظم و انسجام یافته و این منظومه و مجموعه تعالیم و گزارهها مبتنی بر توصیفیات و حقایق فراوان و متکثر است که این حقایق فراوان و متکثر، نظاممند، دارای انسجام و نظاموارگی است.
💢 ما اگر بخواهیم به سمت فقه پاسخگوتر و منطبقتر با واقعیتهای دنیای معاصر و پیچیدگیهای حیات بشر معاصر حرکت کنیم باید توجه داشته باشیم که سه چهار مرحلهای در این مسیر وجود دارد که این مراحل بایستی در بازسازی فقه و تطور فقه مورد نظر باشد.
💢 در همین فقه موجود ما نیاز به یک تطویر و تحولی داریم. گام دوم در فقه موجود این است که در ابواب موجود به فصول نو و جدید برسیم، ولی گام سوم این است که فقه موجود ما جامع تمامی کتب و ابوابی که در جهان معاصر به آن نیاز است، نیست، به همین دلیل باید برای 50-60 باب موجود، 20 باب و کتاب در حد طهارت، اجاره، بیع حداقل افزوده شود.
💢 منظومه سازی غیر از نظام سازی است. منظومه سازی یعنی طبقه بندیها و برش زدنهای درست به مسائل فقهی. این برش زدنها و منظومه سازیها بی نهایت بوده و تابع نگاه و نیاز ما است. نظام سازی عبور از گزارههای پراکندهای است که میشود منظومه شود و از ورای آن به قواعد برسیم.
📙 متن کامل: http://meftahandishe.com/?p=24897
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
📝 دوره تمهیدی ویژه طلاب سال اول درس خارج
📚 روش اجتهاد و اصول تقریرنویسی
📆 از شنبه 8 آبان الی چهارشنبه 12 آبان ساعت 15 الی 19 و پنج شنبه 13 آبان ساعت 8 الی 11
🕌 آدرس حضوری: مدرسه علمیه سلیمانیه مشهد
💻 آدرس وبیناری: https://pajuhesh.lms2.hozehkh.com/ws/taghrir1400
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#فراخوان
#مشهد
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ قانون و قانونگذاری اسلامی؛ نقد و بررسی قانونگذاری از منظر فقه و حقوق عمومی/ حکومتی واحد در یک کشور دارالاسلام وضعیت آرمانی مسلمانان است
📚 به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح اندیشه سومین شماره از نشریه رویش اندیشه منتشر شد.
📙 نشریه رویش اندیشه نشریهای مستقل با محتوایی مسأله محور در راستای اسلامی سازی علوم انسانی است که بنا دارد مهمترین و اساسیترین مسائل این حوزه را مورد تبیین و بررسی قرار دهد.
📙 در این ماهنامه گفتوگوهای چالشی و انتقادی پیرامون موضوعات مهم فرهنگی، سیاسی، حقوقی، اقتصادی و... با اساتید و متخصصان حوزوی و دانشگاهی و بهرهگیری از تأملات و نوشتههای صاحب نظران و نویسندگان در حوزههای مختلف علوم انسانی صورت میگیرد.
🔻 پروندههای ویژه سومین شماره نشریه رویش اندیشه
1️⃣ گفتوگوی ویژه
2️⃣ پرونده قانونگذاری اسلامی
3️⃣ پرونده احیای حقوق عامه
4️⃣ پرونده سیاست گذاری اسلامی
5️⃣ پرونده حقوق و روابط بینالمللی اسلامی
6️⃣ معرفی کتاب
7️⃣ تاریخ اندیشه
📖 متن کامل: http://meftahandishe.com/?p=24908
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حقوق
#نشر
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
💢 نخستین همایش ملی «معنویت و علوم اسلامی» برگزار میشود
📚 محورهای اصلی همایش شامل چیستی، چرایی و چگونگی معنویت پژوهی، مصداق یابی معنویت پژوهی در اسلام مانند آثار، مکاتب، اشخاص، موضوعات و شخصیتها و همچنین معنویت به مثابه دانش، گرایش یا رشتههای مطالعانی مانند نسبت سنجی معنویت با دانش فقه، فلسفه، کلام، اخلاق و عرفان است.
📆 زمان برگزاری همایش: 25 آبان ماه سال 1400
💻 سایت همایش: http://spi.isca.ac.ir/fa/
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#همایش
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
💢 نخستین همایش ملی «معنویت و علوم اسلامی» برگزار میشود 📚 محورهای اصلی همایش شامل چیستی، چرایی و چگ
💢 تشریح اهداف و محورهای همایش «معنویت و علوم اسلامی» در گفتوگو با حجتالاسلام والمسلمین مسلم گریوانی، دبیر اجرایی همایش معنویت و علوم اسلامی
✅ پژوهش در حوزه معنویت، به ویژه از جایگاه بینش اسلامی کمتر ورود شده است. با لحاظ این نیاز و خلأ پژوهشی، همایش «معنویت و علوم اسلامی» از سال ۱۳۹۹ تدبیر شده و بناست انشاءلله ۲۵ تا ۲۸ آبان، روزهای افتتاحیه و اختتامیه همایش را برگزار کنیم.
🔻 متولیان علمی و اجرایی این همایش سه هدف اصلی را دنبال میکردند؛
1️⃣ استخراج معنا، مفهوم و روش فقه معنوی، کلام معنوی، عرفان معنوی، فلسفه معنوی و تفاوت آن با فقه، کلام، عرفان و اخلاق غیرمعنوی (بیان ارتباط معنویت (به مثابه رویکرد، غایت، سبک و...) با فقه، کلام، عرفان، اخلاق، فلسفه).
2️⃣ کشف سابقه علم معنویت در بین علوم اسلامی و نشاندادن مباحث، شاخهها و مکاتب موجود در علوم موجود اسلامی که میتوان از آنها به مثابه پیشینه علم معنویت یاد کرد.
3️⃣ امکان سنجی علم معنویت کاربردی و نسبت سنجی آن با فقه، کلام، عرفان، اخلاق و فلسفه.
📚 حمایت همایش از مقالات برگزیده به دو صورت انجام میگیرد: یکی معرفی و پیگیری همایش برای انتشار مقالات برگزیده در نشریات علمی- پژوهشی و دیگری، تشویق و حمایت مالی از مقالات برگزیده است که البته در هر دو صورت، منوط به ارزیابی علمی مقالات و اصلاح ملاحظات ارزیابان محترم همایش است.
📙 متن کامل: http://meftahandishe.com/?p=24913
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#همایش
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
💠 دبیرخانه علوم انسانی اسلامی مفتاح برگزار می کند:
✅ سلسله درس گفتارهای نظامهای اسلامی؛ تحولات حجاب در اندیشه اسلامی معاصر
🎙 استاد: حجت الاسلام و المسلمین امیر مهاجر میلانی
📆 زمان: یکشنبه هر هفته/ ساعت 16-17
💢 شروع کلاسها: یکشنبه 9 آبانماه سال 1400
🔰 درگاه مجازی شرکت در درس:
http://split.to/x0idrEj
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#درس_گفتار_نظامهای_اسلامی
#حجاب
#استاد_مهاجر_میلانی
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ گزارش پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح اندیشه از جزئیات طرح جدید مجلس برای تأمین مالی و جهش تولید
💢 43 نماینده مجلس اخیرا طرحی را برای تامین مالی و جهش تولید تدوین کردهاند که این طرح به دنبال اصلاح قوانین «حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی» و «رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور» است.
💢 در مقدمه توجیهی این طرح که 25 مهر ماه در نشست علنی مجلس اعلام وصول شد، تاکید شده است: استفاده از منابع بازار پول، بازار سرمایه، بازار بیمه، پیمانکاران طرحهای عمرانی و بخشهای خارجی در جهت تامین مالی و جهش تولید، نیاز ضروری بخشهای تولیدی و زیربنایی است. از یک طرف رشد نقدینگی به تورم دامن زده و از طرف دیگر بخشهای تولیدی و زیربنایی نیازمند منابع مالیاند.
💢 عدم امکان هدایت نقدینگی به بخشهای تولیدی خصوصا بخشهای زیربنایی باعث شده تا هزینه تولید در کشور بالا و کشور درگیر تورم رکودی باشد. اگر با اصلاح قوانین و یا پرکردن خلاهای قانونی، امکان هدایت نقدینگی به بخشهای زیربنایی و تولیدی فراهم شود، رشد نقدینگی به افزایش ظرفیت زیرساخت ها و کاهش هزینه تولید منجر خواهد شد.
💢 پرکردن خلاهای قانونی و شفافیت در قوانین تامین مالی کمک میکند تا با هزینه کمتری منابع مالی لازم برای بخشهای زیربنایی و تولیدی تامین شده و بار مالی زیرساختها از دوش دولت برداشته شود.
📚 متن کامل: http://meftahandishe.com/?p=24921
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اقتصاد
#گزارش
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com