eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
7.9هزار دنبال‌کننده
10.2هزار عکس
468 ویدیو
295 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
💢در درس خارج فقه نظام‌های اسلامی مطرح شد؛ 📌فقه حکومتی باید زمین بازی را بسازد نه این که در زمین دیگران بازی کند/ حاکمیت اسلامی باید برای جامعه عقلانیت بسازد 🔹حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا زیبایی‌نژاد، رئیس مرکز تحقیقات زن و خانواده در درس خارج فقه نظام‌های اسلامی که از سوی دبیرخانه مفتاح برگزار شد، با تأکید بر این که فقه حکومتی باید از بیان ارزش‌ها و معارف دینی شروع شده و به رفتار برسد یعنی رفتار امت را ساماندهی کند، تأکید کرد: فقه حکومتی باید زمین بازی را بسازد نه این که در زمین بازی که دیگران برای او ساخته‌اند بازی کند. 🔹عده‌ای معتقدند فرهنگ، مصلحت را ایجاد می‌کند در حالی که فرهنگ جوامع همیشه در حال تغییر است. اگر قرار باشد فرهنگ مصلحت را ایجاد کند احکام همیشه باید تغییر کند. در این صورت فقه در زمین دیگران بازی می‌کند. 📖 متن کامل در: 🌐 https://goo.gl/Qh8Q3a ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com 📷 goo.gl/eD1ycR
💢گزارش اجمالی؛ 📌سلسله دروس خارج فقه و درس‌گفتارهای نظام‌های اسلامی 💠موضوع: بررسی اجتهادی مسائل تعلیم و تربیت 🔻استاد «سید نقی موسوی»، صبح امروز در درس خارج فقه نظام‌های اسلامی که از سوی دبیرخانه مفتاح برگزار گردید به بررسی نقدهای فقه تربیتی پرداخت. اشکالات وارده به فقه تربیتی از سوی منکرین: 📝برخی اشکالات مبنایی است بدین معنا که به طور کلی فقه و دین را قبول ندارند. 📝برخی دیگر از اشکالات روبنایی است بدین معنا که تربیت اسلامی را قبول نداشته و اعتقادی به آن ندارند. 📝اشکالات دیگر این است که فقه و تربیت اسلامی را قبول دارند ولیکن فقه تربیتی را قبول ندارند که برای آن استدلالاتی نیز می‌آورند. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢به همت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی؛ 📌هفتادمین شماره فصلنامه اقتصاد اسلامی منتشر شد 👤سردبیر: عباس عرب مازار 🌐اطلاعات بیشتر: goo.gl/UQ8azR _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #حوزه_رشته_اقتصاد #معرفی_نشریه 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢رسالت حوزه‌های علمیه پرداختن به مسائل جامعه شناختی و تمدنی است 📌حجت الاسلام سید علی طالقانی، عضو هیئت علمی مرکز تخصصی آخوند خراسانی در میزگرد تخصصی همایش «مسائل مستحدثه و حوزه علمیه، چالش‌ها و رویکردها» گفت: امروز رسالت ما آن است تا با تکیه بر احکام مسلم فقهی و مبانی دینی، به بحث‌های فقهی و فرافقهی یعنی جامعه شناختی و تمدنی پرداخته و در پی حل این نوع از مسائل و ارائه راهکار برای آن برآییم. 📖 متن کامل در: 🌐 https://goo.gl/xFbnZV ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com 📷 goo.gl/C23Lr3
animation.gif
1.95M
💠در حال برگزاری است؛ 💢درس خارج فقه نظام‌های اسلامی 📌موضوع: نظام جامع خانواده در اسلام 👤استاد سیدمنذر حکیم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢گزارش اجمالی؛ 📌درس خارج فقه نظام‌های اسلامی 💠موضوع: نظام جامع خانواده در اسلام 🔻استاد سیدمنذر حکیم، عصر امروز در درس خارج فقه نظام‌های اسلامی که از سوی دبیرخانه مفتاح برگزار گردید، مطرح کرد: 📝مبنای شارع مقدس در زمینه ازدواج کردن، الزام همراه با ایجاد رغبت است تا مودّت و رحمت در خانواده شکل بگیرد. 📝بر اساس دیدگاه شهید صدر خانواده یک سنت موضوعی است و افراد ملزم به آن هستند چرا که در صورت عدم تشکیل، جامعه به تدریج از بین می‌رود. 📝احادیث در زمینه ازدواج نشان می‌دهند که ازدواجِ به موقع بیش از آن که حقّی برای جوانان باشد، وظیفه‌ای بر دوش آن‌هاست. 📝در قرآن، تشکیل خانوادۀ متعالی براساس سنت الهی از انسان خواسته شده است. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢تکثر تحلیل‌ها در خصوص جهان مدرن/ تئولوژی به معنای مثبت، اجتناب‌پذیر است 📌حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا قائمی‌نیا در همایش «پرسش از امر دینی در جهان معاصر»: فلاسفه جدید در غرب راجع‌به دنیای مدرن اتفاق نظر ندارند. اگر هایدگری باشید، نگاه منفی به آن دارید، حال آن‌که برخی فلسفه‌های تحلیلی نگاه ایجابی دارند و ما اینجا نیازمند تفکر انتقادی هستیم، زیرا با تکثر تحلیل‌ها در خصوص جهان مدرن مواجهیم. 📖 متن کامل در: 🌐 https://goo.gl/E84R6B ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com 📷 goo.gl/9BkE2U
💢حوزویان نسبت به مسائل مستحدثه و روز دغدغه داشته باشند 📌استاد سید منذر حکیم، رئیس پژوهشکده الذریه النبویه در میزگرد تخصصی همایش «مسائل مستحدثه و حوزه علمیه، چالش‌ها و رویکردها» گفت: باید در برنامه آموزشی و سبک پژوهشی حوزه‌های علمیه واکاوی کنیم و طلاب نسبت به مسائل مستحدثه و روز دغدغه داشته باشند تا امثال شهید صدر، شهید مطهری و علامه طباطبایی تربیت شوند. 🔹اگر توانستیم مسائل غیر مستحدثه را خوب سامان دهیم می‌توانیم مسائل مستحدثه را نیز در پرتو مسائل روشن تبیین کنیم که البته نباید از خط قرمزهای شارع مقدس تجاوز کرد. باید کارهای جدید صورت گیرد؛ در حقیقت آن پیش شرط های ورود به مسائل مستحدثه را باید دید و قواعد تأثیرگذار در فهم مسائل را درک کرد؛ همچنین باید پل ارتباطی بین تخصص‌های متعارف در راستای حل مسائل مستحدثه شکل بگیرد و راه‌های ایجاد پل ارتباطی مورد بحث و تبادل نظر باشد. 📖 متن کامل در: 🌐 https://goo.gl/rQW2LB ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com 📷 goo.gl/9BkE2U
💢تمایز سیاق در اصول فقه و تفسیر/ افراط در استفاده از سیاق در تفسیر قرآن آسیب‌زا است 📌حجت‌الاسلام والمسلمین سیدصادق محمدی، رئیس انجمن فقه‌ و اصول حوزه علمیه در نشست علمی «نقش سیاق در اصول فقه و تفسیر قرآن کریم» گفت: پیشنهاد می‌شود سیاق در مباحث اصولی به عنوان یک اماره مطرح و بحث شود زیرا سیاق از عوامل ظهورساز است و باید در مباحث اصولی به طور مستقل بدان پرداخت. 🔹حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبر بابایی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه: سیاق یک امر عقلایی است و ترتیب اثر به آن سیره عقلاست؛ لذا نباید تفاوتی در مباحث اصولی و تفسیری درباره سیاق باشد؛ مگر اینکه در خصوص متن ویژگی خاصی باشد که کاربست سیاق را کم و زیاد کند. 🔹برخی همچون مرحوم آیت‌الله معرفت در التمهید قائل به اصالة السیاق هستند؛ این را ما قبول نداریم و همه جا نمی‌توان گفت اصل با سیاق است بنابراین افراط در برداشت سیاق از آسیب‌های استناد به سیاق است و سیاق همان طوری که قرینه معینه می‌تواند باشد، قرینه صارفه نیز هست. 📖 متن کامل در: 🌐 https://goo.gl/o6NnYi ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com 📷 goo.gl/UTLSAk
💢فقه پویا پا به پای حدوث هر موضوعی بر اساس وحی و مبانی وحیانی پاسخگو است 📌حجت الاسلام والمسلمین محسن ملکی، استاد حوزه علمیه خراسان، در میزگرد تخصصی همایش «مسائل مستحدثه و حوزه علمیه، چالش‌ها و رویکردها»: مسائل مستحدثه و فقه حکومتی و مسائل مربوط به جامعه توحیدی باید در بطن دروس خارج طرح شده و تفریع فروع فقهی را در این جلسات درس خارج داشته و عده‌ای نیز نقد و اشکال کنند. 🔹فقه پویا پا به پای حدوث هر موضوعی بر اساس وحی و مبانی وحیانی پاسخگو است و استنباط و اجتهاد در این موضع نسبت به کسب راه حل برای مسائل مستحدثه نیاز است. 🔹امروز در حکومت اسلامی بر مدار فقه اهل بیت، تنها جایی که می‌تواند تامین کننده در پاسخگویی به مسائل مستحدثه، روز و نوپیدای جامعه اسلامی باشد، درس‌های خارج حوزه‌های علمیه است. 📖 متن کامل در: 🌐 https://goo.gl/UuDwwM ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com 📷 goo.gl/6izFQk
💢تبلور همبستگی اجتماعی در پیاده روی اربعین 📌حجت الاسلام علیرضا بشیری، پژوهشگر علوم دینی: از منظر عقل و عقلانیت اجتماعی، سنت پیاده روی اربعین بسیار پسندیده و نیکوست. شاید اگر جامعه شناسانی مثل پارسونز به چنین پدیده‌ای برخورد می‌نمودند از آنجا که به شدت به دنبال حل مسأله همبستگی در جامعه خود بودند، به نظرم حتما یک رونوشت از این اجتماع بی‌بدیل در جامعه خود ایجاد می‌کردند و یا اینکه دورکیم که به دنبال نظم بود و مسأله جامعه خود را بی‌نظمی می‌دانست، از این حجم از نظم و نظام خودجوش به آسانی نمی‌گذشت. 📖 متن کامل در: 🌐 https://goo.gl/tr7Tfg ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com 📷 goo.gl/kGZ4Lz
💢به بازار نشر آمد؛ 📌کتاب «فلسفه علم برای تبیین علوم انسانی اسلامی» 👤مؤلف: حمید رجایی 📙انتشارات: میراث ماندگار 🌐اطلاعات بیشتر: goo.gl/14TP5S _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #حوزه_رشته_مبانی_علوم_انسانی_اسلامی #معرفی_کتاب 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com