eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
8هزار دنبال‌کننده
9.4هزار عکس
427 ویدیو
295 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 معیارهای فقه‌القضا به مثابه دانشی مستقل/ کارکرد فقه‌القضا؛ تدبیر امور سیاسی و سازمان‌دهی امور جامعه اسلامی 🔻آیت‌الله علی اکبر رشاد در درس خارج فقه القضا: 📚 فقه‌القضا از سایر علوم و شاخه‌های علوم فقهی متمایز است و به همین جهت به مثابه دانشی مستقل قلمداد می‌شود. این استقلال و مرزبندی میان علوم با در نظر گرفتن پنج شاخصه و معیار یا به تعبیر ما مؤلفه‌های رکنی علم حاصل می‌شود. 📚 مؤلفه‌های رکنی فقه‌القضا عبارت از مبادی تصدیقیه، نظریه فقه‌القضا، موضوع فقه‌القضا، اهداف و کارکردهای آن و روش‌شناسی مربوط به فقه قضایی. 📚 کشف شریعت اسلامی(احکام قضایی) در گرو توجه به امور سه‌گانه مبانی و مقاصد شرعی، توجه به منابع و مستندات شرعی و نیز توجه به مسایل جاری معیشتی و آسیب‌شناسی است. 📚 فقه‌القضا به دنبال تدبیر امور سیاسی و سازمان‌دهی امور جامعه اسلامی است. 🔰 مبادی فقه‌القضا برای کشف قوانین اسلامی: 🔹 بعیده: به آن دسته از مبانی اطلاق می‌شود که با اصول دین مرتبط است. 🔹 وسیطه: به آن دسته از مبانی گفته می‌شود که به آن بخش از شریعت مقدسه مرتبط می‌شود. 🔹 قریبه: آن بخش از مبانی است که با عموم احکام فقهی مرتبط است. 🔹 مباشره: به اهداف اختصاصی فقه قضایی مربوط می‌شود؛ بدون آن که واسطه‌ای در میان باشد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=14163 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #مبانی_علوم_انسانی_اسلامی #درس_خارج #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📕 مروری بر حوزه و روحانیت در کلام حضرت آیت‌الله خامنه‌ای + دانلود ✅ دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای نسخه الکترونیکی حوزه و روحانیت در کلام حضرت آیت‌الله خامنه ای را منتشر کرده است. 🔹 این ویژه‌نامه در بردارنده سخنان و رهنمودهای آیت‌الله خامنه‌ای از سال 1368 تا 1391 درباره نقش ویژه طلاب جوان در اوایل انقلاب، حوزه‌های علمیه قوام اصلی انقلاب اسلامی و عناصر لازم برای حوزه علمیه به عنوان قاعده انقلاب اسلامی است. 🔹 اطلاعات بیشتر و دریافت نسخه الکترونیکی: 🌐 http://meftaah.com/?p=14168 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #حوزه_علمیه #معرفی_کتاب #تهران 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚 جمع‌آوری بیش از 100 هزار سند از علما و روحانیون 🔻 مسعود پیرانی، مدیر مرکز اسناد حوزه و روحانیت: ✅ بیش از ۶۰ هزار سند آموزشی حوزه و ۳۰۰۰ فایل صوتی و تصویری و بیش از ۴۰۰۰ رونوشت از اسناد تحصیلی، مصاحبه‌های مربوط به حوزه و روحانیت و به‌خصوص دست نوشته علما، بیانیه، فتوا و تصاویر بزرگان حوزه و مراجع عظام تقلید در این مرکز نگهداری می‌شود. ✅ از سال ۸۶ به ضرورت تاسیس چنین مرکزی در حوزه علیمه پی برده شد تا آیین‌نامه این مرکز نوشته شود و نهایتا سال ۱۳۹۴ این مجموعه کلید خورد و با نامه‌نگاری به کتابخانه ملی، کتابخانه مجلس و کتابخانه مسجد اعظم، مرکز اسناد انقلاب اسلامی جمع‌آوری شد. ✅ در این زمینه از کتابخانه ملی ۱۰ هزار سند جمع‌آوری و بخشی نیز از مرکز اسناد انقلاب و بخشی دیگر نیز از بازماندگان علما جمع‌آوری کردیم. طی چهار سال از فعالیت این مرکز تاکنون ۱۰۰ هزار سند مکتوب از علما و روحانیت در مرکز اسناد حوزه و روحانیت جمع‌آوری شده است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=14173 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #حوزه_علمیه #گزارش #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💯 مدرسه تخصصی فقه امام کاظم(ع) با همکاری موسسه مفتاح برگزار می‌کند؛ 💢 سلسله درس‌گفتارهای نظام‌های اسلامی ✍️ موضوع: اصول فقه حکومتی 👤 استاد ابوالقاسم مقیمی حاجی 🕓 زمان برگزاری: ‌‌‌‌‌‌‌‌پنج‌شنبه‌ها، ساعت ۷:۱۵ تا ۸:۳۰ صبح 💫 مکان برگزاری: قم، حوزه علمیه امام کاظم(ع)، ساختمان امام رضا(ع)، طبقه سوم، مدرس ۳۱۶ 🌐 ثبت نام: http://meftaah.com/?p=13053 ☎️ پاسخگویی: ۰۹۱۰۳۹۴۹۲۹۶ 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 اخوت نقطه کانونی و محوری در مجموعه روابط اجتماعی مسلمانان است 📚 آیت‎الله علیرضا اعرافی در درس خارج «فقه روابط اجتماعی»: 🔹 در آیه دهم سوره حجرات چند اصول و احکام و آداب معاشرت بیان می‌شود که عمدتاً آن‌ها در فقه روابط اجتماعی و فقه العشره هستند. 🔹 بدون تردید اخوت یک مفهوم بسیار عمیق و ریشه‌ای است که مبنای بسیاری از قواعد فقه اجتماعی و روابط اجتماعی است. 🔹 اخوت را یک امری در کنار مجموعه ویژگی‌های روابط اجتماعی نگیریم. اخوت یک نقطه کانونی و محوری در مجموعه روابط اجتماعی مسلمانان است. 🔹 در روابط اجتماعی مسلمانان در درون خودشان، فقط برادران هستند که اخوت دارند. اخوت ریشه همه پیوندهای تکوینی و دوستی میان افراد است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=14179 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #مبانی_علوم_انسانی_اسلامی #جامعه_و_فرهنگ #درس_خارج #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💯 گزارش اجمالی؛ ✳️ درس‌گفتار نظام‌های اسلامی 💢 موضوع: مناهج؛ نظام اجتهادی امام خمینی(ره) 🔰 استاد علی فرحانی در درس‌گفتار «مناهج؛ نظام اجتهادی امام خمینی(ره)» که از سوی مؤسسه مفتاح برگزار شد، بیان کرد: 📌 بررسی دلایل انتخاب کتاب تعادل و تراجیح امام خمینی(ره) برای تدریس؛ ✅ این بحث دو جنبه دارد: 1. چرا بحث تعادل و تراجیح انتخاب شد؟ 2. چرا امام خمینی(ره) انتخاب شد؟ 🔹بحث تعادل و تراجیح غالبا در انتهای کتب اصولی مرسوم وجود دارد، لذا بسیاری از طلاب، حتی طلابی که وارد درس خارج می‌شوند، در دروس خود به این مباحث نمی‌رسند و از آن غفلت می‌کنند. 🔹جهت دیگر اهمیت بحث تعادل و تراجیح این است که این بحث ملتقای بسیاری از بحوث اصولی است. بحثهای دلالی، سندی و حجیت اصول در اینجا به کار می‌آیند. 🔹جهت انتخاب امام خمینی(ره) این است که ایشان یک دستگاه اصولی جدید ارائه کرده‌اند. هر دستگاه اصولی صغریات و کبریاتی دارد. اگر کسی بخواهد دستگاه جدیدی ارائه دهد باید کبریات مادر دستگاه‌های دیگر را مورد مناقشه قرار دهد. 🔹از آنجا که علم اصول، علمی آلی است و باید در مقام استنباط به کار بیاید، اگر کسی کبریات مادر دستگاه‌های دیگر را مورد نقد قرار داد، اما خود جایگزینی برای آنها که بتواند در مقام استنباط به کار بیاید ارائه نکرد، نمی‌توان گفت که او دستگاه جدیدی ارائه نموده است. 🔹برخی از بزرگان، توانسته‌اند در نقد کبریات دیگر سیستم‌ها موفق باشند، اما در مقام ارائه راهکار بدیل، راهی ارائه کرده‌اند که مسیر استنباط را می‌بندد لذا دستگاه اصولی آنها منتج نیست. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💯 نظر فقها درباره خمس و زکات «تورم»/ کاهش ارزش پول باید توسط بدهکار جبران شود 🔰 استاد محمدتقی شهیدی در درس خارج «پول و احکام آن»: 🔹 کاهش ارزش پول آیا موجب ضمان می‌شود؟ برخی از بزرگان یا فتوا داده‌اند و یا احتیاط کرده‌اند که باید تورم آن هم حساب شود. اما مشهور می‌گویند اصل پول را بدهد کافی است. 🔹 اگر اختلاف فاحش باشد، عرفاً ظلم به طلبکار هست که بخواهند اصل پول را به او بدهند و مقدار تورم را در تورم فاحش حساب نکنند، ‌این ظلم به اوست و اطلاقات نهی از ظلم در قرآن و سنت از آن منع می‌کند. 🔹 خمس به تورم(افزایش قیمت) تعلق می‌گیرد یا خیر؟ مشهور می‌گوید تورم عرفاً فایده است و خمس تعلق می‌گیرد. ولی برخی می‌گویند برائت جاری می‌کنیم به همین دلیل خمس واجب نمی‌شود. 🔹 زکات به تورم(افزایش قیمت) تعلق می‌گیرد یا خیر؟ مشهور می‌گویند زکات در این اوراق نقدیه اعتباریه نیست. زکات در درهم و دینار است. بعضی می‌گویند زکات دارد از جمله آقای صدر که احتیاط واجب می‌کرد. 🔹 دلایل افراد برای تعلق زکات به اوراق نقدیه؛ 1- درهم و دینار عرفاً مثال نقد رایج است. 2- در روایات آمده ثمن آن خضر، ثمن زکات دارد و ثمن قطعاً صادق بر اوراق نقدیه است و 3- روایات زکات می‌گوید اگر نیاز فقراء برطرف نمی‌شد خداوند بیشتر از این مقداری که زکات را تعیین کرده تعیین می‌کرد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=14185 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #اقتصاد #درس_خارج #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💯 برگزار می‌شود؛ 📚 رونمائی از کتاب ۴ جلدی «اصول و مبادی فقه حکومتی» اثر حجت‌الاسلام والمسلمین ذبیح‌الله نعیمیان ✅ با سخنرانی آیت‌الله کعبی؛ 🗓 زمان برگزاری: شنبه ۹ آذرماه ۱۳۹۸ ساعت ۱۰ صبح 📌 مکان برگزاری: قم، ابتدای بلوار جمهوری، موسسه امام خمینی(ره)، طبقه ۵، سالن اندیشه 📖 اطلاعات بیشتر: 🌐 http://meftaah.com/?p=14189 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #مبانی_علوم_انسانی_اسلامی #معرفی_کتاب #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢استنباط نظام، یک ضرورت حساس است؛ اگر رها شود به دامان قیاس خواهیم افتاد 📌آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست، در همایش ملی فلسفه فقه نظام: 🔹برخی معتقدند در شریعت و فقه چیزی به عنوان نظام نداریم و در ورای گزاره‌ها هدف واحدی وجود ندارد. اشاعره و کسانی که همچون اشاعره می‌اندیشند و همه چیز جز چند گزاره را انکار می‌کنند، معتقد به نظام نیستند. 🔹براساس نظر شهید صدر اگر استنباط اتمیک و استنباط با توجه به نظام باهم مخالف بود باید فقیه به فتوای صاحب نظر دیگری عمل کند. با نظر شهید صدر ممکن است به سه استنباط اتمیک، استنباط نظام‌ها و استنباط کلان نظام‌ها برسیم. 🔹استنباط نظام، یک ضرورت خطرناک است؛ این ضرورت از این حیث خطرناک است که اگر رها شود و روش برای استنباط نداشته باشیم استنباطی ژورنالیستی، سطحی و بی‌انضباط شکل خواهد گرفت و به دامان قیاس خواهیم افتاد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=14193 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #مبانی_علوم_انسانی_اسلامی #همایش #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢تحقق فقه نظام با تغییر و تحول در روش‌شناسی/ طلاب نرم افزار اداره نظام را روزآمد کنند 📌در همایش ملی فلسفه فقه نظام مطرح شد: 🔰حجت‌الاسلام سیدسجاد ایزدهی: 🔹اگر غرب توانست تمدن و سبک زندگی خود را صادر کند، در مرتبه اول حتما علوم انسانی خود را بر همان پایه‌های سبک زندگی خود ساخته است؛ اگر نتوانیم فقه خود را متناسب با نظام و رویکرد تمدنی کنیم، قطعا به رویکرد تمدنی نمی‌رسیم. 🔹ما طلاب به مثابه سربازان نظام و بسیجیان فکری نظام، نرم افزار اداره این نظام را باید روزآمد کنیم. 🔰حجت‌الاسلام ابوالقاسم مقیمی‌حاجی: 🔹اصول فقه نظام امکان تغییر دارد؛ اگر بخواهیم تحلیل اصول فقه را بر اساس رویکرد عبد و مولا و رویکرد تقنینی قرار دهیم، قطعا با رویکردهای مختلفی مواجه می‌شویم. 🔹اگر فقه نظام بخواهد به منصه ظهور برسد باید در قواعد بالادستی و روش‌شناسی تغییر ایجاد کند. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=14197 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #مبانی_علوم_انسانی_اسلامی #همایش #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 موسسه طیبات با همکاری مفتاح و برخی از مراکز حوزوی؛ 📌 نشست تخصصی « نقد و بررسی طرح جدید بانکداری در مجلس شورای اسلامی» را برگزار می‌کند. 👥 ارائه دهندگان: حجج اسلام و‌المسلمین غلامعلی معصومی‌نیا، جواد عبادی و احمدرضا صفا 📆 زمان برگزاری: شنبه ۹ آذرماه ۹۸، ساعت ۱۲:۳۰ الی ۱۵ 🕌 مکان برگزاری: قم، میدان معلم، حوزه علمیه امام کاظم(ع)، ساختمان امام جواد(ع)، طبقه سوم، سالن سلمان فارسی _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #اقتصاد #نشست_تخصصی #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💯 فراگیرشدن دغدغه فقه نظام امری مهم در حوزه‌های علمیه است/ ایجاد ۴۰ رشته فقه تخصصی 📌 در همایش ملی فلسفه فقه نظام مطرح شد؛ 🔰 آیت‌الله علی اکبر رشاد: 🔹دغدغه نظام‌سازی فقهی در حال فراگیر شدن در سطح حوزه است و نوع افراد صاحب‌نظر به این موضوع اهتمام دارند. 🔹نظام مجموعه ترکیب‌یافته از مؤلفه‌های مختلف متناسب و سازگار است که با یکدیگر در تفاعل هستند و موجب تمییز یک نظام از نظام دیگر می‌شوند؛ نظام باید مستقل و حدود آن از دیگر نظام‌ها جدا باشد و غایت معینی هم داشته باشد. 🔰حجت‌الاسلام والمسلمین سید عباس موسویان: 🔹اگر نظام اقتصادی اسلامی را مجموعه‌ای از عناصر بدانیم، می‌توانیم بگوییم که نظام اقتصادی اسلام مجموعه‌ای از مبانی بینشی، سنت‌های الهی، اهداف اقتصادی، احکام اقتصادی، اخلاق اقتصادی، قوانین و مقررات و قراردادها، ابزارها، سازمان‌ها و نهادها و الگوهای رفتاری است. 🔹این عناصر به صورت منسجم و هماهنگ می‌خواهند فعالیت‌های اقتصادی را در سطح فردی، اجتماعی و بین‌المللی ساماندهی نمایند و انسان‌ها را در ابعاد اقتصادی به رفاه دنیوی و کمال اخروی برسانند. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=14201 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #مبانی_علوم_انسانی_اسلامی #اقتصاد #همایش #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 اعطای چهارمین جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی به ۳ اندیشمند علوم انسانی 📌 چهارمین جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی در جریان برگزاری پنجمین کنگره علوم انسانی اسلامی به ۳ اندیشمند علوم انسانی؛ عثمان بکار از مالزی، آیت‌الله علی اکبر رشاد و حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسین میرمعزی از ایران اعطا شد. 🔰 این مراسم عصر امروز هفتم آذرماه با حضور آیت‌الله مصباح یزدی، در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=14206 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #مبانی_علوم_انسانی_اسلامی #کنگره #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📕 کتاب حجاب‌شناسی؛ چالش‌ها و کاوش‌های جدید 💢 انتشارات مرکز مدیریت حوزه علمیه قم، کتاب حجاب شناسی؛ چالش‌ها و کاوش‌های جدید را به همت مرکز مطالعات و پژوهش‌های فرهنگی حوزه‌ علمیه منتشر کرده است. 🗒 حجت‌الاسلام حسین مهدی‌زاده از پژوهشگران گروه تربیت و مشاوره مرکز، این کتاب را در پاسخگویی به پرسش‌ها و شبهات در زمینه حجاب تألیف کرده است. 🔰 نگارنده این کتاب را در پنج فصل با عنوان‌های: مفهوم، فلسفه و فواید حجاب، تاریخچه اجمالی حجاب و حجاب زدایی، چارچوب اسلامی حجاب، تعارض نمایی حجاب و آزادی و کارآمدی چادر و حجاب مشکی تدوین کرده است. 🔰 نویسنده در پایان این کتاب نیز به نتیجه‌گیری، پیشنهادها و توصیه‌ها و استفتائات و دیدگاه‌های مراجع تقلید درباره حجاب و لباس توجه کرده است. 📖 اطلاعات بیشتر: 🌐 http://meftaah.com/?p=14210 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢مهم‌ترین رخدادهای حوزه در هفته‌ای که گذشت؛ 📌حوزه‌های علمیه و مراکز دینی در هفته‌ی گذشته شاهد رویدادها و حوادث مختلف علمی، فرهنگی، سیاسی، دینی و... بودند؛ در گزارشی به مهم‌ترین این مسائل پرداخته شده است که برخی از عناوین آن به قرار ذیل است: 📝 پاسخ آیت‌الله جوادی آملی به چرایی لزوم رعایت شئونات اسلامی در دانشگاه‌ها 📝 عالِم باید حافظ بر علم و اهل قلم باشد 📝 روحانیت نقش مهمی در حفظ سلامت و بهداشت جسمانی و روانی جامعه ایفا کرده است 📝 ظرفیت‌های عظیم انقلاب در حوزه علوم انسانی اسلامی مغفول مانده است 📝 برخی مانع ورود جوانان به حوزه علمیه می‌شوند 📝 پنجمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی در قم به کار خود پایان داد 📝 جمع‌آوری بیش از ۱۰۰ هزار سند از علما و روحانیون 📝 راه‌اندازی رشته‌های تخصصی در حوزه‌های استان‌ها 📝 طلاب طلبگی خود را با رفتار ثابت کنند 📝 توجه جامعه الزهرا(س) به مسئله ازدواج و تشکیل خانواده 📝 نهمین شماره دوفصلنامه علمی پژوهشی مطالعات اسلامی زنان و خانواده منتشر شد 📝 رونمایی از مجموعه ۴ جلدی «اصول و مبادی فقه حکومتی» در قم 📝 کتاب رونق تولید از منظر قرآن و روایات اهل بیت(ع) منتشر شد و .... 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=14215 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 اسلامی‌سازی اقتصاد با تولید روش علم اقتصاد محقق می‌شود/ درباره روش اقتصاد اسلامی مطلب متقن و مبناداری نداریم 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسین میرمعزی، در اختتامیه پنجمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی: 📚 نظام اقتصادی از نظام رفتارهای مطلوب اسلامی بحث می‌کند؛ اگر بخواهیم این امور را محقق کنیم، باید به سراغ علم اقتصاد اسلامی برویم. 📚جایگاه دانش اقتصاد اسلامی در بین منظومه دانش‌های اسلامی؛ چیستی موضوع دانش اقتصاد اسلامی، اهداف دانش اقتصاد اسلامی و تولید است. 📚 در ادبیات اقتصاد اسلامی در خارج و داخل کشور درباره روش هیچ مطلب متقن و مبناداری نداریم. 📚 مباحثی تحت عنوان اسلامی‌سازی و تأسیس دانش اسلامی وجود دارد. برخی تصور می‌کنند اسلامی‌سازی، در واقع همان اسلامی مالی و در حقیقت یک نوع التقاط در فکر است؛ بنده این نظر را هم قبول و هم رد می‌کنم. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=14219 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #مبانی_علوم_انسانی_اسلامی #اقتصاد #کنگره #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💯 گزارش اجمالی؛ ✳️ درس‌گفتار نظام‌های اسلامی 💢 موضوع: نظام سیاسی در اسلام 🔻 استاد ذبیح‌الله نعیمیان در درس‌گفتار «نظام سیاسی در اسلام» که از سوی مؤسسه مفتاح برگزار شد، خاطرنشان کرد؛ 🔹 از جمله مبانی وجودشناسی نظام سیاسی؛ برخورداری نظام از عناصر سازگار، لایه‌مندی نظام و وجود عناصر ثابت و متغیر در نظام است. 🔹 مجموعه‌هایی که زیرمجموعه رهبری قرار می‌گیرند تغییرپذیر هستند؛ اما اصل رهبری و ولایت عنصری ثابت است. 🔹 نقش آفرینی مردم در نظام سیاسی را نیز می‌توان از عناصر ثابت به حساب آورد. 🔹 نخبگان جامعه اعم از نخبگان قضائی، سیاسی، نظامی و پزشکی نیز دارای جایگاه و نقشی ثابت در نظام سیاسی هستند. 🔹 از جمله عناصر مهم نظام سیاسی ساختارها هستند که ذاتاً تغییرپذیرند. 🔹 نکته مهم دیگری که در ارتباط با مردم وجود دارد، این است که مردم در نظریه انتخاب صرفاً در کشف و شناسایی جایگاهی دارند یا این که نقش آنها بیش از کشف و شناسایی است. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ چاره اندیشی برای کاهش انگیزه تحصیلی طلاب/ نیازمند تحول هستیم 🔻 آیت‌الله جواد مروی در جمع اساتید حوزه: 🔹 باید نسبت به کاهش انگیزه تحصیلی در میان برخی طلاب چاره اندیشی شود. اساتید نقش اساسی و موتور محرّک این ایجاد انگیزه هستند. 🔹 راحت طلبی، مشکلات معیشتی، الگوهای کاذب از جمله عوامل این کاهش انگیزه میان طلاب می‌باشد که اساتید می‌توانند با هدایت و راهبری خود ایجاد انگیزه کنند. 🔹 وظیفه داریم به عنوان متولیان امر حوزه‌های علمیه نسبت به احیا، تقویت و انگیزه بخشی میان طلاب به سلف صالح خود برگردیم و ضمن حفظ و صیانت سنت‌های حوزه از شیوه‌های نوین نیز بهره‌گیری کنیم. 🔹 باید تلاش کنیم سنت‌های حوزه در عرصه‌های آموزش و پژوهش را احیا کنیم؛ حوزه دارای پشتوانه عمیق و قوی نظری است باید این سنن را خوب دریابیم و ارائه کنیم. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=14223 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #حوزه_علمیه #نشست_تخصصی #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📌 نیازمند تحولی عمیق برای آینده‌ای پر امید هستیم/ تدارک حرکتی جامع برای یک دهه ✅ آیت‌الله علیرضا اعرافی در ششمین اجلاسیه اساتید مراکز تخصصی و مؤسسات آموزش عالی حوزوی: 🔰 با بهره‌گیری از نظرات 100 استاد و صاحب نظر در تدارک حرکت جامع تخصصی در قالب طرح‌ها و برنامه‌های تحولی تا یک دهه آینده هستیم. 🔰 تدوین متون یکی از دشوارترین و سخت‌ترین مسائل در حوزه پژوهش و آموزش است. در این عرصه توانسته‌ایم با تدوین سرفصل‌های آموزشی و تربیتی اقدامات درخور و ارزشمندی را ارائه کنیم، به طوری که تاکنون ۵۰ رشته سرفصل نویسی شده است. 🔰 امروز نقش مراکز تخصصی در کمک و یاری رسانی به همکاران ما در زمینه منبع یابی، تدوین سرفصل‌ها و راهنمایی علمی می‌تواند بسیار ارزشمند باشد. 🔰 در نقشه جامع که ۲۰ سال آینده حوزه علمیه را ترسیم کرده و ما ۳ برنامه ۵ ساله از آن تدوین کرده‌ایم، مشخص است که چه کسی و چه چیزی در کجا باید قرار گیرد. 🔰 مراکز تخصصی و علمی فاصله خود را نسبت به بدنه حوزه و مرکز مدیریت کم کنند. وضعیت فعلی کافی نیست و نیازمند تقویت این تعامل هستیم. 🔰 شخصاً پایان‌نامه‌های سطح ۴ را بررسی می‌کنم، حتی پرونده‌های علمی و ارزیابی‌ها را نگاه می‌کنم؛ برخی خیلی قوی و حرفی برای گفتن دارند و برخی متوسط هستند. نباید به این اکتفا کرد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=14229 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #حوزه_علمیه #نشست_تخصصی #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚 مقالات مرتبط با بیانیه گام دوم به موضوعات کتاب‌سال بانوان افزوده شد 📌شورای سیاستگذاری همایش کتاب سال بانوان در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: 📕 بنا به درخواست پژوهشگران و فرهیختگان در عرصه علوم انسانی اسلامی و تصویب شورای سیاست‌گذاری همایش کتاب سال بانوان، مقالات منتشر شده بانوان در نشریات علمی ـ پژوهشی(سال ۹۷ و ۹۸) و آثار و مقالات منتشر شده(بانوان و آقایان) با موضوع بیانیه گام دوم انقلاب به محورهای دومین همایش کتاب سال بانوان اضافه شد. 📕 در دومین همایش کتاب سال بانوان، آثار منتشر شده بانوان در عرصه علوم انسانی اسلامی اعم از تألیف، ترجمه و تصحیح که در سال‌های ۹۷ و ۹۸ نگاشته شده و رساله‌های سطح چهار و دکتری بانوان در عرصه علوم انسانی اسلامی که در سال‌های ۹۷ و ۹۸ دفاع شده است، پذیرفته می‌شود. 📕 این همایش مختص حوزویان نبوده و همه بانوان پژوهشگر عرصه علوم انسانی اسلامی و پژوهشگران آقا و بانو در حوزه زن و خانواده می‌توانند در این رویداد علمی پژوهشی شرکت کنند، همچنین محور ویژه این همایش، آثار منتشر شده بانوان و آقایان با موضوع زن و خانواده در سال‌های ۹۷ و ۹۸ است. 📖 اطلاعات بیشتر: 🌐 http://meftaah.com/?p=14234 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #زنان_و_خانواده #همایش #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💯 گزارش اجمالی؛ ✳️ درس خارج فقه نظام‌های اسلامی 📌 موضوع: کتاب القضا 🔰 استاد جواد حبیبی‌تبار در درس خارج «کتاب القضا» که از سوی مؤسسه مفتاح برگزار شد، تأکید کرد؛ 🔻 براساس نظرات محقق نائینی، امام و شیخ انصاری علم بر مبنای اطمینان این‌گونه تعریف می‌شود: 1️⃣ علمی که عقلا آن را کاشف از واقع می‌دانند. 2️⃣ علمی که عقلا با آن مثل علم حقیقی و علم یقینی تعامل می‌کنند. 🔹 برای نمونه «شهادت عدلین» لزوماً افاده‌ی علم عادی می‌کند. اما «قسم مدعی» لزوماً و در همه‌ی شرایط افاده‌ی علم عادی نمی‌کند. اگر مجرمی که همه‌ی شواهد علیه اوست صرفاً بگوید و قسم بخورد که من مجرم نیستم از او رفع اتهام نمی‌شود. چرا که این قسم مفید علم عادی نیست. 🔹 محقق نائینی معتقد است استفاضه‌ی مفید علم عرفی به دلیل «بناء‌العقلاء» توانایی اثبات امور مذکور را دارد. 🔹 شیخ اعظم استمساک به استفاضه را صرفاً به عنوان حکم ثانوی معتبر می‌داند. 🔹 دیگر اعاظم غیر از شیخ غالباً استمساک به استفاضه را به عنوان حکم اولی معتبر می‌دانند. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 تدوین فلسفه علوم انسانی اسلامی؛ مقدمه فقه حکومتی 🔻 آیت‌الله عباس کعبی در مراسم رونمایی از کتاب ۴ جلدی «اصول و مبادی فقه حکومتی»: 🔰 امام راحل(ره) پیشتاز تدریس ولایت فقیه با رویکرد تشکیل نظام اسلامی است و از این منظر می‌توان گفت ایشان پیشتاز نظریه پردازی فقه حکومتی در دوران معاصر با استفاده از گنجینه گرانسنگ فقه اهل‌بیت بر پایه فقه جواهری هستند. 🔰 نگاه فقه حکومتی مصالح و مفاسدش توسط ولی امر و حاکم جامعه بعد از مرحله فعلیت احکام تشخیص داده می‌شود، اما در فقه سنتی مصالح و مفاسد در مرحله مبادی حکم شرعی قرار دارد. 🔰 حضرت امام(ره) و رهبری معظم می‌خواهند فقه حکومتی در بستر فقه سنتی و حفظ اصالت‌ها رشد نماید، لذا تأکید دارند کسانی فقه حکومتی را تدریس کنند که کرسی درس خارج داشته باشند و نباید مباحث فقه حکومتی را مبتذل، ضعیف و بدون پایه در حوزه معرفی کرد. 🔰 وسائل الشیعه و جواهرالکلام برای رونق دادن به فقه حکومتی در حوزه ها نیازمند به «تدویب» جدیدی است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=14237 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #مبانی_علوم_انسانی_اسلامی #نشست_علمی #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢به همت معاونت پژوهش جامعه‌الزهرا(س): 📌نهمین شماره دوفصلنامه «مطالعات اسلامی زنان و خانواده» منتشر شد 📚عناوین مقالات بدین شرح است: 📘مدل‌یابی تاب‌آوری خانواده بر اساس عوامل فردی و خانوادگی: نقش تاب‌آور فردی 📘مبانی نظری الگوی خانواده محور و الزامات آن بر نهادهای اجتماعی 📘تحلیل کیفی مبانی تحکیم خانواده از دیدگاه مفسره شیعی، بانو امین 📘مثبت‌اندیشی در رویکرد اخلاق عرفانی و رابطه آن با تعامل زوجین 📘آسیب‌شناسی حجاب در دانشجویان دختر دانشگاه پیام نور قاین 📘تحلیل آموزش، پذیرش و تغییر رفتار حجاب دختران در مراحل مختلف تحول(از کودکی تا جوانی) 📖 اطلاعات بیشتر: 🌐 http://meftaah.com/?p=14241 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #زنان_و_خانواده #معرفی_نشریه #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 طرح جدید بانکداری اشکالات ساختاری و زیربنایی دارد/ نظر فقهی شورای فقهای بانک مرکزی براساس نظر کدام فقیه است؟ ✅ در نشست تخصصی «نقد و بررسی طرح جدید بانکداری در مجلس شورای اسلامی» مطرح شد؛ 🔻 استاد غلامعلی معصومی‌نیا: 🔹 طرح جدید بانکداری نه تنها در حل اشکالات ساختاری، حرفی برای گفتن ندارد، بلکه در حل مشکلات زیربنایی نیز ناتوان است؛ از جمله اشکالات ساختاری مسئله خلق پول بانکی است که به فرموده حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی حرام بوده و مصداق اکل مال به باطل است. 🔻 استاد جواد عبادی: 🔹 نخستین مشکل عدم استقلال شورای فقهی است. برای این‌که شورا بتواند به خوبی به وظایف خود عمل کند باید در نصب و عزل اعضای فقیه و انجام نظارت فقهی، از ریاست بانک مرکزی مستقل باشد. 🔹 به طور دقیق باید روشن می‌شد ملاک برای تصمیمات فقهای شورای فقهی، نظر مشهور فقهای معاصر است، یا نظر امام خمینی(ره)، یا نظر فقهی ولی فقیه زمان و یا نظر شخصی فقهای متجزی این شورا است. 🔻 استاد صفا: 🔹 نظام بانکی از جهت اقتصادی، حقوقی و شرعی دارای خلأهای فراوانی است. برخی از این چالش‌ها به عدم استقلال بانک مرکزی و نبود یک بانک مرکزی کارآمد و مقتدر بر می‌گردد. 🔹 استقلال بانک مرکزی موقعی تامین می‌شود که سیاست‌های پولی بانکی و ارزی یک کشور توسط گروهی از متخصصان، صاحب نظران و افراد آگاه و با تجربه اما مستقل از جناح‌بندی‌های سیاسی و مستقل از تأثیرپذیری و نفوذ مراکز قدرت اتخاذ گردد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=14245 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #اقتصاد #نشست_علمی #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💯 تربیت اخلاقی و تربیت دینی با هدایت نسبت تساوی دارد 🔰 استاد سیدنقی موسوی در درس‌گفتار «فقه معلمی»، عنوان کرد؛ 🔹 تربیت دینی همانند تربیت اخلاقی تلاش می‌کند آموزه‌های دین را بیان نماید. تربیت اخلاقی و تربیت دینی با هدایت نسبت تساوی دارد؛ لذا فارغ از تفاوتی که بین تربیت و هدایت است، هدایت به معنای تربیت اخلاقی می‌باشد. 🔻 نسبت به مسئله معلم و نقش هدایتگرانه او دو رویکرد وجود دارد؛ 1️⃣ رویکرد قسمی: بیشتر رویکرد سکولار است و می‌گوید دین و اخلاق در عرض دیگر بازیگران عرصه اندیشه و اجتماع محترم است و ایفای نقش می‌کند. با این توضیح سر کلاس ریاضی، دین و اخلاق جایگاهی ندارد و باید سر کلاس دینی و اخلاق بحث شود. 2️⃣ رویکرد مقسمی: دین و اخلاق، مقسم عوامل و نهادها در جامعه و آموزش و پرورش است؛ بنابراین سرکلاس شیمی و... می‌توان حرف از دین و اخلاق زد. 🔹 نسبت به این‌که معلم نقش هدایتگری دارد یا خیر در فقه پرداخته نشده است، چون نهاد مدرسه زاییده پیشرفت بشر مدرن است. 🔹 مفهوم مدرسه و معلم از مفاهیم مدرن هستند و از آنجایی که بستر شکل‌گیری معلم و مدرسه بر اساس نیاز بازار بود، بالتبع به این مفهوم نگاه اقتصادی شده است. 🔻 انگاره‌ها نسبت به معلم؛ 1️⃣ رویکرد مکانیکی: معلم قرار است انسان را متناسب با نیازی پرورش دهد. 2️⃣ رویکرد هدایتگرانه: به دنبال هدایت انسان است. 3️⃣ رویکرد متعلمانه: متعلم به مثابه لوح سفید و یا نهر جاری است. ✅ نگاه نهر جاری به رویکرد اسلامی نزدیک است و می‌گوید معلم باید به عنوان صافی باشد و مسیر نهر را برای متعلم صاف کند. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com