📌 برای رسیدن به علم دینی باید تمام منابع معرفتی را شناخت
💯 استاد محمد عالمزاده نوری در درسگفتار «استنباط حکم اخلاقی از منابع دینی» تصریح کرد؛
❇️ برعکس طرفداران منابع معرفتیِ مختلف که هر یک به طور افراطی بر یک منبع شناخت اعتقاد دارند، مانند پوزیتویسمها که فقط حس و علوم تجربی را قبول دارند، ما باید به تمام منابع معرفتی رجوع کرده و به همه آنها اعتقاد داشته باشیم.
❇️ برای اینکه علم دینی پدید بیاوریم باید دستآورد همهی منابع شناخت را دید و نباید تعارض بین منابع شناخت پدید آورد.
❇️ اگر در یک موضوعی مشاهده شد که شناخت منابع معرفتی مختلف در یک موضوع خاصی هم عرض یکدیگر است، اولویت ما نسبت به سایر منابع شناخت، آیات و روایات میباشد.
❇️ زمانی که از طریق منابع معرفتی و روش اسلامی در موضوعی به دستاوردی رسیدیم، باید توجه داشت این دستاورد مفید واقع شود.
❇️ اگر این دستاورد موفقیتآمیز نبود، دو موضوع ممکن است وجود داشته باشد؛ 1- ما به درستی نسبت به منابع اسلامی شناخت نداشتهایم. 2 - روش اجرای آن دستاورد در واقع اشتباه بوده است.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#علوم_تربیتی
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
13981027_35351_128k.mp3
16.52M
🎙 بشنوید | صوت خطبه اول حضرت آیتالله خامنهای در نماز جمعه تهران.
🏷 #نماز_جمعه_تاریخساز
🆔️ @meftaah_com
13981027_35352_128k.mp3
5.79M
🎙 بشنوید | صوت خطبه دوم حضرت آیتالله خامنهای در نماز جمعه تهران.
🏷 #ملت_مقاومت_علیه_آمریکا
🆔️ @meftaah_com
💢مهمترین رخدادهای حوزه در هفتهای که گذشت؛
📌حوزههای علمیه و مراکز دینی در هفتهی گذشته شاهد رویدادها و حوادث مختلف علمی، فرهنگی، سیاسی، دینی و... بودند؛ در گزارشی به مهمترین این مسائل پرداخته شده است که برخی از عناوین آن به قرار ذیل است:
📝 علت وضع نامناسب منطقه فسادانگیزی آمریکا و رفقایش است
📝 اجازه مراجع تقلید برای استفاده از وجوهات برای سیل زدگان
📝 دیدار آیتالله شبیری زنجانی با آیتالله نوری همدانی
📝 علما با علم و عمل خود معارف را به جامعه منتقل کنند
📝 حضور مراجع و علما در مراسم بزرگداشت شهدای سانحه هوایی
📝 دستور مدیر حوزههای علمیه برای امداد رسانی به سیل زدگان سیستان و بلوچستان
📝 بیست و یکمین همایش کتاب سال حوزه در قم برگزار میشود
📝 نشست همافزایی مراکز نخبگانی حوزههای علمیه برگزار شد
📝 اهدای عضو بانوی طلبه قمی به هفت بیمار جان دوباره بخشید
📝 ثبت نام آزمون داوطلبان معینه کاروانهای حج آغاز شد
📝 دو کتاب از آثار شهید صدر رونمایی شد
📝 شرکت بیش از ۸۰۰۰ نفر در مسابقه کتابخوانی آثار رهبر انقلاب
و ....
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=14914
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 قاعده «لو کان لبان»/ وجوب شهرت حکمی که وجودش لازم است
🔰 آیتالله محمدمهدی شبزندهدار در درس خارج «فقه معاصر» عنوان کرد؛
📚 یکی از قواعدی که در فقه به خصوص بعض فقهاء کثیراً به آن استناد میفرمایند قاعده «لو کان لبان» است.
📚 حاصل مفاد این قاعده این است که اگر چنین حکمی وجود داشت؛ وجوباً، تحریماً، شرطاً، جزئاً، حکم وضعی باشد یا تکلیفی باشد و اگر چنین حکمی وجود داشت، وجود آن لازمه داشت با اشتهار بین متدینین، بین مردم و باید امر ظاهر و آشکاری برای همه میشد، و بما این که این آشکاری، این وضوح، این اشتهار وجود ندارد پس معلوم میشود آن نبوده چون وجودش لازمه دارد با این اشتهار، از عدم اشتهار میفهمیم که نبوده است.
📚 مثلا میگوییم طلوع خورشید لازمه دارد با وجود روز، اگر میبینیم روزی وجود ندارد و هوا تاریک است میفهمیم خب طلوع هم نشده است.
📚 این حکم در اثر شدت ابتلاء همگانی به او یک حکمی است که اگر بود باید آشکار میشد فبما این که نشده پس معلوم میشود وجوب ندارد. این دلیل خیلی جاها نافع است و دیگر مراجعه به برائت و اصول عملیه را میگیرد، چون واقعاً خودش موجب قطع میشود، دیگر شکی برای ما باقی نمیماند.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=14920
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#اقتصاد
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 الگوهای تحریمی صدر اسلام/ تحریم فرصت است مشروط بر اینکه براساس رویکرد ائمه اطهار(ع) عمل کنیم
🔰 حجتالاسلام والمسلمین احمد رهدار در گفتوگویی مطرح کرد؛
🔹 انقلاب اسلامی خود را به عنوان یک انقلاب جهانی فراگیر با پروژه صدور تعریف کرده به همین دلیل چالشهای سر راهش نیز جهانی است.
🔹 اگر کسی مرزهای ماهیتی و وجودی انقلاب ما را درست درک کرده باشد، مسأله تحریم یک مساله کاملاً قابل پیش بینی است.
🔹 باید برای هر وضعیتی خود را آماده کنیم و این مهم میسر نمیشود مگر با اندیشه مبتنی بر عمل و تأسی از رویکرد ائمه اطهار(ع) در مواجهه با شرایط بغرنج.
🔹 تحریم یک فرصت است به شرطی که بتوانیم با استعانت از تدبیر و رویکرد مبتنی بر عمل به اصلاح و حل مشکلات جامعه بپردازیم.
🔻 الگوهای تحریمی صدر اسلام؛
1️⃣ ماجرای شعب ابی طالب است که حدود سه سال طول میکشد و از همان آغاز تحریم همه جانبه بوده است. حتی روزهای آخر تحریم به هر نفر یک دانه خرما میرسیده است.
2️⃣ متوکل عباسی از هیچ رویکردی در قبال خاندان بنی هاشم رویگردان نیست به گونهای که محله بنی هاشم را در محاصره ارتباطاتی خودش قرار میدهد و هیچ کسی از این محله نَه میتوانست خارج شود و نَه میتوانست وارد آن شود.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=14935
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#سیاست
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 ظلم فقط ربا دادن نیست، استفاده نکردن منابع پولی جامعه برای تولید هم ظلم است
🔰 استاد حسن آقانظری در درسگفتار «ماهیت پول در اقتصاد اسلامی» بیان کرد؛
🔹 پول به صورت مستقیم هم بر تولید هم بر توزیع و هم بر مصرف أثرگذار است. درمورد چگونگی جریان پیدا کردن پول در جامعه دو راهکار ارائه شده است یکی از طریق بهره و دیگری از طریق سود سرمایه.
🔹 برخی گمان میکنند سود سرمایه همان بهره است اما چنین نیست و تفاوت تنها در لفظ نیست بلکه انتخاب هر یک از این دو طریق برای جریان یافتن پول در اقتصاد و در فرایند تولید و توزیع و مصرف اثر واقعی متفاوتی خواهند داشت.
🔹 در اقتصاد غرب که در طول چندین سال پول از طریق بهره در اقتصاد جریان یافته، اکثر مردم منابع آینده خود را در زمان حال مصرف میکنند، یعنی در زمان حال مصرف میکنند و در آینده کار میکنند تا با درآمد آن هزینه مصارف قبلی را پرداخت کنند.
🔹 برخی چنین میپندارند که کسی که ربا میگیرد ظلم میکند، اما افرادی که با گرفتن قرض و وام و پرداخت بهره بخش زیادی از منابع پولی جاری جامعه را در اختیار خود درمیآورند، ظلم بیشتری به جامعه میکنند و منابع بیشتری از جامعه را در انحصار خود درمیآورند.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#اقتصاد
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💯 نوعی محبت در هسته معنای ولایت نهفته است/ مسلمانان نسبت به یک دیگر ولایت عامه دارند
🔰 آیتالله علیرضا اعرافی در درس خارج «فقه روابط اجتماعی» مطرح کرد؛
🔹 اولیا به نحو تضمن یا التزام شامل محبت و دوستی است؛ در مفهومش محبت و دوستی آمده و اگر آن هم نباشد قطعاً به دلالت التزامی نوعی محبت در هسته معنای ولایت نهفته است.
🔹 در کلمه اولیاء ضمن اینکه آن نظارت متقابل را شامل میشود در عینحال آن قرب و محبت را شامل میشود که از باب تضمن است و اگر اشکال شود به دلالت التزامی استناد میکنیم.
🔻 اولیاء و بعض به عنوان هسته مفهومی در روابط اجتماعی بین مسلمانان و مؤمنان باید با دو گروه دیگر آیات مقایسه شود؛
1️⃣ آیاتی که میگوید پیوندی با آنها نداریم
2️⃣ آیاتی که میگوید ولایت دروغین و نادرستی میان کفار و منافقین است.
🔹 وقتی میگوییم مسلمانان اولیای هم هستند یک ولایت عامه است که همه را میگیرد ولی یک ولایت خاصهای هم داریم که در محور مقاومت اخص میشود به آنهایی که از اعتقادات قویتر و سالم و کامل برخوردار هستند.
🔹 آیه «وَالَّذينَ آمَنُوا وَ لَمْ يُهاجِرُوا ما لَكُمْ مِنْ وَلايَتِهِمْ مِنْ شَيْءٍ» تخصیص میزند و میگوید درعینحال از ولایت خاصه نیست حال اگر همینهایی که در مکه مورد هجوم قرار گرفتند و مهاجرت نکردند شما باید آنها را یاری کنید. عین این است که فلسطینیانی که اهلسنت هستند را باید یاری کنیم آنها با اینکه به لحاظ اعتقادی در جهات ولایت با ما اختلاف دارند.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=14939
#جامعه_و_فرهنگ
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📌 مبادی تصوری و تصدیقی اجماعپژوهی شیخ انصاری
🔰 استاد محمد عشایری در درسگفتار «روششناسی اجتهاد» تبیین کرد؛
🔸 مبادی تصوری و تصدیقی اجماعپژوهی شیخ انصاری
🔻 مبادی تصدیقی؛
1️⃣ حجیت اجماع توسط وحید بهبهانی به صورت مطلق تأیید شد و قبل از شیخ انصاری، توسط تستری در حد حجیت اجماع محصّل تقلیل یافت.
2️⃣ شیخ انصاری در بحث اجماع در رسائل، بر خلاف مشهور که قائل است ایشان حجیت اجماع را در این کتاب رد کرده، حجیت اجماع را رد نکرده است. بلکه ایشان روشهای موجود پیش از خودش در تبیین اجماع را رد کرده است.
🔻 مبادی تصوری؛
1️⃣ اجماعهای منقول در اندیشه فقهی شیعه غالبا توسط سید مرتضی، شیخ طوسی، ابنزهره و علامه حلی نقل شده است.
2️⃣ در نگاه فقها اجماعهای منسوب به سید مرتضی نوعا مخدوش است.
3️⃣ اجماعهای شیخ طوسی به وسیله شهید اول و به ویژه شهید ثانی و مرحوم تستری مخدوش شده است.
4️⃣ اجماعات ابن زهره نیز مخدوش است.
5️⃣ علامه حلی یکی از ناقلان اجماع است که مورد عنایت شیخ انصاری و متأخران از شیخ است. علامه حلی در اجماعاتش واقعا فتواها را میدیده و حکم به اجماع میداده است؛ اما غیر علامه کمتر همه فتواها را بررسی میکردهاند.
6️⃣ گاه در لسان ناقل اجماع، اجماع گفته میشود ولی مراد مسبب است نه سبب. بدین معنا که چون کشف از رأی معصوم برای او اتفاق افتاده است تعبیر اجماع به کار میبرد و مرادش اتفاق کل نیست.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 10 مشکل اصلی نظام بانکی کشور/ قانون عملیات بانکی بدون ربا از نظر فقهی و ارزشی اشکال خاصی ندارد، مشکل در اجراست
🔰 حجتالاسلام والمسلمین غلامعلی معصومینیا در گفتوگویی تصریح کرد؛
📚 قانون عملیات بانکی بدون ربا با اشراف چند تن از علما و جمعی از اقتصاددانان مسلمان و انقلابی نوشته شد. برای همین به متن این قانون از نظر فقهی و ارزشی اشکال اندکی میتوان گرفت.
📚 متأسفانه این قانون در مرحله وضع مقررات دچار مشکل شد. نتیجه این شد که نظام بانکی از اهداف این قانون فاصله گرفت، حفظ منافع بانکها محور کار شد و شکایات مراجع تقلید و مردم متدین از نظام بانکی بالا گرفت.
🔻 مشکلات اصلی نظام بانکی؛
🔹 اول، ساختار نامناسب بانکها که بیشتر مشکلات موجود از این ناشی میشود.
🔹 دوم، صوری سازی قراردادهای بانکی است.
🔹 سوم، خلق پول بدون ضابطه در جهت افزایش منافع بانکها است.
🔹 چهارم، نقدینگی بسیار زیاد و در حال افزایش مداوم است.
🔹 پنجم، محور قرار دادن سود علیالحساب و عدم محاسبه سود قطعی است.
🔹 ششم، تغییر دادن ماهیت عقود اسلامی در جریان عملیات بانکی به هدف فرار از تبعات بازار واقعی و دستیابی به سود تضمینشده است.
🔹 هفتم، اخذ جریمههای تأخیر ناعادلانه و غیرشرعی است.
🔹 هشتم، عدم نظارت کافی و صحیح بر مؤسسات اعتباری و صندوقهای قرضالحسنه است.
🔹 نهم، حجم زیاد معوقات بانکی است.
🔹 دهم، بنگاهداری بانکها و دستاندازی آنها به بازار سرمایه است.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=14941
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اقتصاد
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢کارکرد اصلی هیئتها؛ ارتقای معنویت و سبک زندگی/ تمدنسازی مؤلفه مهم نهادهای اجتماعی است
📌محمدحسین رجبی دوانی در نشست علمی «الگوی هیئتهای مذهبی در ارتقای معنویت، اخلاق و سبک زندگی اسلامی ــ ایرانی» مطرح کرد:
🔹در تمدنسازیها یکی از مؤلفههای مهم ایجاد نهادهای اجتماعی است که از سوی مردم یا حاکمیت پدید میآید. از زمانی که مذهب شیعه در کشور ما مذهب رسمی اعلام شد، زمینه ایجاد نهادهای مذهبی ایجاد شد.
🔹هیئتها میتوانند در رفع مشکلات جامعه مؤثر و نمود بیرونی داشته باشند؛ همانطور که حضرات معصومین(ع) دغدغه و اهتمام جدی به رفع مشکلات مردم داشتند.
🔹اگر مردم متوجه شوند که هیئت مشکلات آنان را برطرف میکند، مطمئناً بیشتر جذب آن میشوند و همین موضوع زمینهای برای ارتقای روحیه انقلابی در آنان و تحقق اخلاق، معنویت و سبک زندگی ایرانی اسلامی در جامعه میشود.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=14944
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#جامعه_و_فرهنگ
#نشست_علمی
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💯 اسلامی شدن علوم انسانی لزوماً به معنای تغییر تمامی روشها نیست
🔻 استاد ابوالقاسم مقیمیحاجی در درسگفتار «اصول فقه با رویکرد فقه حکومتی نظاممند» تأکید کرد؛
✅ سوال اصلی این است که آیا تعبیر روششناسی فقه حکومتی یا فقه نظام الزاماً با تعبیر اصول فقه حکومتی یا نظام مترادف هستند؟
✅ روش عبارت است از چگونگی دستیابی به همهی ادلهی ممکنه برای اکتشاف از منابع مورد نظر و سنجش و استدلال در مورد آنها.
✅ در روش هم روش دستیابی به ادله مطرح است و هم روش به کارگیری آنها.
✅ روششناسی عبارت است از مطالعه روشهای دستیابی به ادله و کاربست آنها. روششناسی یک علم درجه دو است.
✅ در روششناسی از چیستی روشها، چگونگی اعمال روشها، کارکرد هر روش، هدف هر روش، مجرای هر روش، مبادی تصوری و تصدیقی هر روش و لوازم آن، مبانی هر روش و ... بحث میشود.
✅ اسلامی شدن علوم انسانی لزوماً به معنای تغییر تمامی روشها نیست بلکه در علوم انسانی اسلامی مدعا این است که روشها باید مورد مطالعه قرار گیرد و هوشمندانه به کار گرفته شود.
✅ نمیتوانیم از مدل روششناسی علوم انسانی اسلامی سخن بگوییم اما در این روششناسی از اصول فقه غافل باشیم.
✅ یک روش(بخش عمده اصول فقه)، یک روششناسی اصول فقه(فلسفه اصول فقه) و یک روششناسی فقه(اعم از اصول فقه) وجود دارد. وقتی از روششناسی فقه حکومتی سخن میگوییم تمام این مجموعه مد نظر است.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
❇️ آثار حق؛ «اسقاط»، «ارث» و «نقل»/ اسقاط از مقومات حق است
📕 آیتالله حسین شوپایی جویباری در درس خارج «عقود مستحدثه»؛
🔻 آثار حق؛ قابلیت اسقاط
🔹 بر حسب آنچه در کلام محقق نائینی در «منیه الطالب» آمده بلکه ایشان به مرحوم شهید در القواعد و الفوائد نسبت میدهد، باید قابلیت اسقاط را از مقومات حق بدانیم.
🔹به این معنی که هر جا حق صادق است باید قابلیت اسقاط داشته باشد و مواردی که قابلیت اسقاط ندارد، مصداق حق نیست بلکه مصداق حکم است. این مطلب به مشهور هم نسبت داده شده و ادعای اتفاق هم شده است.
🔹با توجه به معنای خود حق به این نتیجه میرسیم که حق همه جا قابلیت اسقاط دارد؛ چون معنایی که بالا ارتکاز از حق مییابیم معنایی است که با آن از الفاظی مثل تفویض الامر الی الشخص تعبیر میشود و بین این معنی با قابلیت اسقاط ملازمه وجود دارد.
🔹هیچ یک از راههای سه گانه(ارتکاز عقلائی، دلیل شرعی، ماهیت حق) را برای اثبات ملازمه بین حقیت و جواز اسقاط تمام نمیدانستیم، نتیجه این خواهد بود که حق قابلیت تقسیم به حق قابل اسقاط و حق غیر قابل اسقاط را دارد.
🔹محقق اصفهانی فرموده ولو در کلام اکابر، بیان تامی برای این مساله وجود ندارد اما در مقام تحقیق مساله، میتوانیم ضابطهای بیان کنیم برای اینکه در چه مواردی حق قابل اسقاط است و در چه مواردی نیست.
🔹البته ضابطه ایشان عام است و نسبت به هر سه اثر(قابلیت اسقاط، نقل و ارث) ارائه ضابطه کردهاند. ضابطه کلی این است که به دلیل دال بر ثبوت حق مراجعه کنیم.
📖متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=14949
#اقتصاد
#درس_خارج
#قم
🔳با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💯 الگوی تأمین اجتماعی ایران از نظر ویژگیها و ساختار درونی با اشکالات متعددی مواجه است
🔻 استاد سیدرضا حسینی در درسگفتار «فقه نظام تأمین اجتماعی» عنوان کرد؛
📚 نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی در ایران از سازمانها و نهادهای متعددی مانند سازمان تأمین اجتماعی، صندوق بازنشستگی کشوری، صندوقهای بیمه و بازنشستگی نیروهای مسلح، سازمان بهزیستی، کمیته امداد امام خمینی(ره)، جمعیت هلال احمر، آستان قدس رضوی و بیمارستانهای خیریه تشکیل شده است.
📚 با توجه به وجوه اشتراک تأمین اجتماعی در ایران و جهان، به خصوص در بخش راهبردهای بیمهای و شیوه تأمین مالی آنها، بسیاری از نقاط ضعف رفاه و تأمین اجتماعی در کشورهای غربی، در اینجا نیز تا حد زیادی درست است.
📚 الگوی تأمین اجتماعی ایران به رغم دستاوردهای خوبی که داشته است، اما به لحاظ ویژگیها و ساختار درونی با اشکالات متعددی مواجه است که عبارتاند از:
🔹 خلأ تئوریک نظریه تأمین اجتماعی ایرانی-اسلامی
🔹 عدم سازماندهی مناسب مشارکتهای مردمی
🔹 عدم جامعیت، کفایت و قانونمندی راهبردهای حمایتی
🔹 مشکلات مالی صندوقهای بیمه اجتماعی
🔹 مشکلات ناشی از مدیریت سرمایههای متمرکز
🔹 عدم سازگاری پرداخت مستمریها با محاسبات بیمهای
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#اقتصاد
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 هفتمین نشست اساتید منتخب علوم انسانی اسلامی برگزار میشود
📌 عطاءالله رفیعی آتانی، دبیر مجمع عالی علوم انسانی اسلامی:
📚 هفتمین نشست اساتید منتخب علوم انسانی اسلامی با موضوع «مطالعات نظری تمدن نوین اسلامی»، پنجشنبه ۳ بهمن ماه ۱۳۹۸ در بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی در مشهد مقدس برپا میشود که در آن اساتید مطرح حوزهی تمدن حضور خواهند داشت.
📚 این جلسه از ساعت ۸ صبح آغاز و تا حدود ساعت ۲۱ ادامه دارد. در طول این نشست اساتید آخرین و جدیدترین دستاوردهای علمی خود را ارائه کرده و به نقد و بررسی میپردازند که این امر میتواند موجب تضارب آرا شده و از دغدغههای جدید علمی اطلاع یافته و نوآوریهای علمی در معرض ارزیابی متقابل اساتید قرار گیرد.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=14951
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#نشست_علمی
#مشهد
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 برگزاری همایش کتاب سال حوزه/ ۳ بهمن با حضور حضرت آیتالله سبحانی
🔰 بیست و یکمین همایش کتاب سال حوزه و سومین جشنواره مقالات علمی با حضور حضرت آیتالله سبحانی در ۳ بهمن ماه در سالن اجتماعات مدرسه عالی دارالشفاء برگزار میشود.
🔻 حجتالاسلام والمسلمین میرمعزی مطرح کرد؛
🔹 ۹۳۳ أثر در قالب کتاب و پایاننامه و در بخش مقالات از میان هزار و ۴۰۰ أثر، ۱۱۰ مقاله منتخب هیأت تحریه برای شرکت در جشنواره ارسال شده که نتایج این آثار در روز پنجشنبه اعلام خواهد شد و از شایستگان تقدیر به عمل میآید.
🔹 در این همایش آیتالله اعرافی سخنرانی و از شخصیت علمی آیتالله خرازی به دلیل یک عمر تلاش و مجاهدت علمی تقدیر خواهد شد. سخنران اختتامیه نیز حضرت آیتالله سبحانی خواهد بود.
🔻 حجتالاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمیحاجی گفت:
🔹 از مجموع ۹۳۳ أثر، ۲۴۳ اثر علمی پژوهشی، ۲۷۱ اثر علمی ترویجی، ۶۳ اثر کتب فرهنگی تبلیغی، ۵ اثر تقریر نویسی و سایر موارد ۱۳۶ اثر و ۲۱۵ رساله و پایان نامه سطح ۴ و دکتری میباشد.
🔹 از این تعداد ۵۱ کتاب و ۱۵ پایان نامه از خواهران و ۶۶۷ کتاب و ۲۰۰ پایان نامه از برادران، در میان نویسندگان ۶۵۱ کتاب و ۲۰۰ پایان نامه ایرانی و غیر ایرانی ۶۷ کتاب و ۱۵ پایان نامه از کشورهای آذربایجان، استرالیا، الجزایر، بحرین، تاجیکستان، مراکش، هندوستان، افغانستان و پاکستان و عراق میباشد.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=14954
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حوزه_علمیه
#همایش
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ روابط تجاری و اقتصادی با آمریکا و رژیم صهیونیستی در صورتی که سبب تقویت آنها شود، حرام است
🔻 استاد احمدعلی یوسفی در درسگفتار «فقه اقتصاد مقاومتی» بیان داشت؛
📚 امروز با توجه به ظلم آشکاری كه توسط آمريكا و رژيم صهيونيستی نسبت به ملت مظلوم ايران صورت میگيرد، اگر یک فرد یا شرکت مسلمان، يا بخشی از حاكميت در جمهوری اسلامی ايران روابط تجاری و اقتصادی خود با آنها را به گونهای ايجاد كند كه مصداق ركون بر آنان محسوب شود، حرام خواهد بود.
📚 در صورتی که کالاهایی که مشابه آنها در ایران تولید میشود، از این کشورها وارد گردد، از طرفی منجر به تضعیف اقتصاد ایران و از سوی دیگر تقویت اقتصاد کشور دشمن میشود. با استناد به ادله نقلی میتوان اثبات کرد که چنین مبادلاتی با مشکل فقهی مواجه است.
📚 روایات فراوانی در باب حرمت فروش سلاح به دشمنان مسلمین و کمک به ظالمین و تقویت آنان و نیز تضعیف مسلمین آمده است و هیچ فقیهی در اصل حرمت فروش سلاح به دشمنان دین و کمک به آنان در جنگ علیه مسلمین تردید نکرده است.
📚 در مجموع ملاک حرمت، کمک به ظالمی است که علیه اسلام و مسلمین تقویت شود یا خوف آن باشد که در آینده علیه اسلام و مسلمین اقداماتی انجام دهد. پس در فرض بحث که خرید کالاهای کشور آمریکا و رژیم صهیونیستی است و باعث تقویت اقتصاد آنها و تضعیف اقتصاد جمهوری اسلامی ایران میگردد مطلب روشن و این امر غیرمجاز است.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=14960
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#اقتصاد
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 «حجیت کتابت در حقوق جزا»
✅ آیتالله جواد حبیبیتبار در درس خارج «کتابالقضاء» مطرح کرد؛
🔸 آیین دادرسی کیفری، مصوب 4/12/92 راجعبه وظیفه ضابطین دادگستری است. در ماده 59 این قانون آمده که ضابطین باید اظهارات اشخاص در بازجویی را در اوراق بازجویی مکتوب کنند.
🔸 در مواد 68، 69، 83، 100، 112، 154، 160 و 177 آیین دادرسی کیفری، آمده است؛
🔸 شکوائیه شاکی در دادگاه و میانجیگری افراد میانجی باید مکتوب باشد.
🔸 متهم میتواند برای دفاع از خود، به اسناد و مدارک کتبی استناد نماید.
🔸 اظهاریهای که به اشخاص صادر میگردد، یک اخطار کتبیست.
🔸 در مواد 166، 184 و 205 قانون مجازات اسلامی، میخوانیم؛ اقرار و شهادت باید با لفظ یا نوشتن باشد و در صورت تعذر، با فعل از قبیل اشاره و ایما واقع میشود. در واقع، تلفظ و نوشتن را در ردیف هم قرار میدهد.
🔸 سوگند باید به لفظ باشد و در صورت تعذر با نوشتن یا اشارهای که روشن در مقصود باشد محقق میشود.
🔸 نتیجه اینکه در اثبات امور خارجیه از جمله ولایةالقاضی و در اثبات موضوعات در باب قضاء، اگر مکتوبی موجب علم منطقی باشد، قطعاً کافیست و اگر موجب ظن متآخم به علم یا علم عرفی شود، باز هم کافیست.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حقوق
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 تأکید قرآن بر قوی شدن در عرصه اقتصاد/ براساس آیات و روایات کسب قدرت حرکتی عقلایی و منطقی است
🔰 حجتالاسلام والمسلمین محمود عیسوی در گفتوگویی عنوان کرد؛
📕 براساس آیات قرآن کریم حرکت بازدارنده در برابر دشمنان بالقوه و بالفعل جامعه اسلامی، حرکتی کاملاً عقلایی و منطقی است.
📕 مردم ما با همه وجود احساس میکنند اگر این توان بازدارنده نظامی و امنیتی و این قدرت موشکی نبود صحنه برخوردهای اخیر با دشمنان ایران، صحنه دیگری میشد.
📕 اساساً زبان حاکم بر سیاستهای جهانی زبان قدرت است و هر ملتی که بخواهد سربلند باشد باید قوی شود و هر ملتی که نتواند قدرت کافی را در تعاملات بینالمللی داشته باشد ناچار به حرفشنوی است و راه سومی هم وجود ندارد.
📕 در زمینه اقتصادی راهی غیر از قدرتمند شدن نداریم. راهکارش این است که باید در درجه اول بر توانمندیهای داخلی تکیه کنیم.
📕 اگر در زمینه موشکی پیشرفت کردیم قطعاً در زمینه اقتصادی هم توان این کار را خواهیم داشت؛ لذا باید به توانمندیهای درونی تکیه کنیم.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=14966
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#اقتصاد
#گفتگو
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ امر به معروف و نهی از منکر واجب کفایی است/ اگر برای این فریضه قیام نشود، همه گرفتار مجازات میشوند
🔻 حضرت آیتالله ناصر مکارم شیرازی در درس خارج فقه تأکید کرد؛
🔹 طبق نظر امام وجوب امر به معروف و نهی از منکر از نوع وجوب کفایی است، به همین منظور اگر کسی برای این فریضه قیام نکند همه با اجتماع شرایط، ترک واجب گفتهاند و معاقب خواهند بود و مجازات میشوند.
🔹 ما معتقدیم امر به معروف و نهی از منکر واجب کفایی است. قرآن میفرماید «وَلْتَکُنْ مِنْکُمْ أُمَّةٌ یَدْعُونَ إِلَی الْخَیْرِ وَیَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَأُولَئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ.»
🔹 طبیعت برخی از امور به گونهای است که اگر برخی قیام کردند، از دیگران ساقط میشود و به عقیده ما امر به معروف و نهی از منکر از جمله این امور است.
🔹 مرحوم محقق در متن شرایع، ابتدا واجب کفایی را ترجیح میدهد اما در آخر میگوید واجب عینی بودن امر به معروف اولی است.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=14975
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
❇️ ارکان ربای قرضی
🔻 استاد جواد عبادی در درسگفتار «آسیبشناسی فقهی بانکهای موجود» تصریح کرد؛
🔸 ارکان ربای قرضی عبارت است از: 1) عقد قرض 2) به شرط بودن 3) هر نوع زیاده. برای شناخت ربا یا فرار از ربا باید به این سه رکن توجه نمود.
🔰 اگر مالی را موقتاً به صورت تبرعی به کسی بدهیم، چهار حالت پیش میآید؛
1️⃣ تملیک مال به ضمان مثل + حق استفاده؛ عقد قرض: لازم است مثل مال برگردد.
2️⃣ عدم تملیک مال + حق استفاده؛ عقد عاریه: لازم است عین مال برگردد.
3️⃣ عدم تملیک مال + عدم حق استفاده + نگهداری؛ عقد ودیعه یا امانت: لازم است عین مال برگردد.
4️⃣ عدم تملیک مال + عدم حق استفاده + عدم نگهداری + گرویی: لازم است عین مال برگردد.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#اقتصاد
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💯 دبیرخانه مفتاح برگزار میکند؛
💢 سلسله درسگفتارهای نظام تربیت در اسلام
✍️ موضوع: فقه تربیت جنسی
👤 استاد علی نقی فقیهی
🕓 زمان برگزاری: پنجشنبهها، ساعت ۸:۳۰ صبح
💫 مکان برگزاری: حوزه علمیه امام کاظم(ع)، ساختمان امام رضا(ع)، طبقه دوم، مدرس ۱۲۰
🌐 ثبت نام: http://meftaah.com/?p=13053
☎️ پاسخگویی: ۰۹۱۰۳۹۴۹۲۹۶
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 ادلههای منوط به عرضه حکم هدایتگری معلم/ یکی از نیازهای دانشآموزان هدایت است
🔰 استاد سیدنقی موسوی در درسگفتار «فقه معلمی» تصریح کرد؛
🔻 ادلههای منوط بر عرضه حکم هدایتگری معلم
❇️ تمسک به تسنین و سنت حسنه؛ در مورد اینکه تعلیم نوعی تسنین سنت است دو احتمال وجود دارد:
❇️ تطبیق دارد؛ چراکه وقتی معلم فیزیک از خداوند و رسول(ص) و ائمه(ع) میگوید عمق نفوذ آن تا آخر در کنه وجود دانشآموز پایدار است.
❇️ حد وسط استدلال و کلید واژه قاعده تسنین این است که وارد اجتماع شود و در اجتماع شیوع پیدا کند، در حالی که تعلیم این چنین نیست که یک سنت جدیدی باشد که در اجتماع شیوع پیدا کند.
❇️ استدلال دوم قوی بنظر میرسد و در صورت پذیرش آن، استدلال فرو میپاشد؛ چرا که کار معلم تعلیم است و تعلیم تسنین نیست چرا که تعلیم میتواند انفرادی باشد و موج اجتماعی ایجاد نمیکند.
❇️ تمسک به قاعده تامین حوائج مسلمین: یکی از نیازهای دانشآموزان و فرزندان این است که باید هدایت شوند. بنابراین از باب تامین حوائج امور بچههای مسلمین باید آنها را هدایت نماید.
❇️ البته این دلیل مناقشه برانگیز است اما هر کجا تعلیم هدایتی نوعی برطرف کردن نیاز تشنگی و معرفتی یک نوجوان است، از باب تامین حوائج مسلمین واجب کفایی است.
❇️ قاعده حرمت اضلال: مع الاسف در فقه بحث نشده اما وضوح دارد و در مکاسب شیخ انصاری از حرمت کتب ضلال بحث شده است، اما این قاعده به صورت تخصصی بحث نشده است.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=14980
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#علوم_تربیتی
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ «اصول فقه حکومتی» بررسی میشود
💢 به همت دبیرخانه هم اندیشی فقه حکومتی دومین نشست «ایده گفتارهای فقه حکومتی» برگزار میشود.
🔰 در این نشست حجتالاسلام والمسلمین رضا اسلامی به بررسی موضوع «اصول فقه حکومتی» خواهد پرداخت.
📆 زمان برگزاری نشست پنجشنبه 3 بهمن ماه 98 از ساعت 10 تا 12 و در آدرس قم، بلوار غدیر، کوچه10، ساختمان مفید، طبقه4 خواهد بود.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=14983
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com