eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
8هزار دنبال‌کننده
9.5هزار عکس
431 ویدیو
295 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 در صورت ابتلا به بیماری مسری، قرنطینه شخصی واجب است ✍️ آیت‌الله هادی عباسی خراسانی در درس خارج «مسأله کرونا» تصریح کرد؛ 📚 در مسائل مستحدثه و بیماری‌های جدید بالاخص بیماری‌هایی مانند کرونا احکام تکلیفیه و وضعیه داریم. 📚 سرایت را امری مسلم می‌دانیم، هم در روایات و هم در کلمات. سرایت که آمد مراقبت‌های ویژه می‌آید. 📚 از مجموع روایات، ما جواز فرار(از بیماری مسری) را می‌فهمیم ولی جواز فرار به معنای کراهت نیست بلکه به معنای مطلق است. فرار به نظر ما وجوب دارد. این‌که پزشکان می‌گویند فاصله را رعایت کنید یعنی فرار از بیماری. 📚 حکم قرنطینه: ما قائل به وجوب حذر هستیم. نتیجه این‌که در مریضی‌های مسری هم برای خود مریض مراقبت لازم است که بر سالم‌ها وارد نشود و هم فرد سالم نباید با او رفت و آمد داشته باشد و باید مراقبت کند. 📚 قرنطینه گاهی عمومی است و گاهی شخصی. از مجموع این‌ها حداقل وجوب قرنطینه شخصی استفاده می‌شود. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=19760 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💯 در طراحی نقشۀ تربیت، اعراض از هدایت الهی خطرات جدی به دنبال دارد 📝 حجت‌الاسلام والمسلمین محسن عباسی ولدی در کلاس «مبانی رشد و تربیت اسلامی‌؛ با رویکرد قرآنی و روایی»، تبیین کرد؛ 🔻در قرآن اضلال به خدا نسبت داده شده است و در این تردیدی نیست؛ امّا در این نسبت توجّه به چند نکته ضروری است: 🔹 الف) از مجموع آیات قرآن چنین بر می‌آید که هدایت عمومی است و شامل همۀ مردم می‌شود. 🔹 ب) تا این هدایت انجام نگیرد، اضلال هم انجام نمی‌گیرد. 🔹 ج) اضلال به معنای نشان دادن راه اشتباه نیست، به معنای محروم کردن از هدایت است. 🔹 د) همین محرومیت، عقوبت کارهایی است که انجام داده‌اند؛ یعنی افرادی که خدا گمراه می‌شوند، یک مرحله از هدایت را در برابر خویش دیده‌اند و به آن پشت کرده‌اند و از هدایت‌های بعدی محروم شده‌اند. 📝 نکته‌ای که در این جا مهم است: اگر آنچه دربارۀ هدایت و تداخل آن با تربیت گفتیم، مورد پذیرش قرار بگیرد که محدودۀ هدایت با تربیتی که امروز در دنیای علوم انسانی مورد بحث است، در طراحی نقشۀ تربیت اعراض از هدایت الهی و رفتن به سوی نقشه‌ای که غیر از خدا طراحی کرده است، خطرات جدی به دنبال خواهد داشت. 📝 وقتی کسی هدایت‌های اولیه را پذیرفت و به آن عمل کرد، مشمول هدایت‌های خاص خدا می‌شود. 📝 در قرآن به صراحت دربارۀ گروه‌هایی که مشمول هدایت الهی می‌شوند سخن گفته شده و معتصمین یکی از این گروه‌ها هستند. 📝 حقیقت اعتصام تمسّک به ولایت اهل بیت علیهم السلام است. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔰مرکز استعدادیابی و آموزش (مأوا) با همکاری دانشگاه جامع امام حسین (ع)، سازمان بسیج دانشجویی کل کشور و مدرسه علوم انسانی اسلامی صدرا برگزار می کند: ✅دوره استعدادیابی و کارآموزی: «نقش آفرینی در علوم انسانی و اجتماعی اسلامی» 🔸با هدف: استعدادیابی و توانمند سازی فعالان علوم انسانی و اجتماعی 🔹در قالب: کارگاه، کلاس، برنامه مطالعاتی و جلسات مشاوره بصورت حضوری (ظرفیت محدود و رعایت پروتکل های بهداشتی) و غیر حضوری (مجازی) 🔸محورهای نقش آفرینی: پژوهش، آموزش و رسانه 🔹اولویت جذب در زمینه: اقتصاد، مدیریت، علوم تربیتی، خانواده، جامعه و فرهنگ، سیاست، حقوق، مبانی علوم انسانی و اجتماعی 🔸همراه با اعطای گواهی معتبر و معرفی به مراکز تحقیقاتی برای جذب ✳️ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر: https://eitaa.com/joinchat/3713925179C5ba17830cb ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚 طبقه‌بندی جدید علم از دیدگاه فقه/ چرا بعد از ۴۰ سال هنوز علوم حس‌گرا را برتر می‌دانیم؟ 📌 حجت‌الاسلام والمسلمین علی کشوری در نشست تخصصی، مطرح کرد: 🔹 چهل سال از آغاز جمهوری اسلامی گذشته است و می‌گوییم که دین باید جامعه را اداره کند،‌ منتها به دلیل طبقه‌بندی موجود از علم، مردم علوم پوزیتیویستی را به عنوان علوم برتر می‌دانند و به دنبال آموزش و یادگیری آن می‌روند. 🔹 طبقه‌بندی جدید علم از حیث هدف حول«العلم سلطان» شکل می‌گیرد، یعنی به دنبال این هستیم که به صورت حداکثری در ظرفیت غیر معصوم با اتکا به فقه قدرت تولید معادلات تنظیم کننده انسانی را بدهیم. 🔹 یک قاعده کلی وجود دارد که ما تصرف در طبیعت را به قیمت چالش برای تنظیم روابط انسانی تصرف غلطی می‌دانیم، بنابراین همه معادلات مدرنی که تصرف در طبیعت به قیمت چالش در روابط انسانی را صحیح می‌دانند، از نظر فقهی معادلاتی غیر نافع و مضر می‌شناسیم. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=19775 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ تمدن‌سازی از ارکان مهم زمینه‌سازی ظهور/ برای تمدن‌سازی باید به فقه و اصول مسلط بود 🔻 آیت‌الله محسن اراکی در پیامی عنوان کرد؛ 📚 ما امروز وظیفه داریم از تحولات جهانی برای ارسال پیام خدای متعال و رسول اعظم(ص) و ائمه هدی و پیام حوزه استفاده کنیم. 📚 امروز وظیفه حوزه‌ها و از مهم‌ترین وظایف ما، دانشجوی حوزوی، طلاب حوزوی، دانش‌پژوهان حوزوی و تلاش‌گران حوزوی تهیه معارف مورد نیاز برپایی تمّدن اسلامی هست. 📚 وظیفه طلاب این است که در تأثیر علم بکوشند. ارائه فقه اسلامیِ تمدّن‌ساز، کار می‌خواهد، دوستان و عزیزان ما باید فقه سنّتی را خوب مسلط شوند و با اصول فقه کاملاً آشنا شوند. 📚 آن فقهی که می‌تواند تمدّن‌ساز شود و جامعه متمدّن مبتنی بر تمدّن اسلامی را بسازد این فقه کلان هست. 📚 یکی از مهم‌ترین ارکان زمینه‌سازی ظهور، فراهم کردن تئوری تمدّن اسلامی معاصر هست که این هم جز با تلاش فقهی فقیهان و حوزویان میسور نیست. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=19800 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ روش مطالعه علوم انسانی با رویکرد اسلامی/ علم دینی یا نظریه دینی؟ ✍️ در نشست علمی «فرآیند روش مطالعه علوم انسانی با رویکرد اسلامی» مطرح شد؛ 🔻 دکتر مجید کافی: 🔹 نخستین پیش فرض در علم دینی این است که محل نزاع را مشخص کنیم. یعنی آیا می‌توانیم علم تجربی دینی داشته باشیم یا خیر؟ 🔹 زیاد به دنبال اصطلاح و واژه علم دینی نرویم، بلکه به دنبال نظریه دینی و علم کارآمد و نافع باشیم. 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین محمود نوذری: 🔸 وقتی سراغ دین می‌رویم، باید به دو پرسش پاسخ دهیم؛ 1– چرا دین منبع معتبر برای کشف واقعیت بیرونی است؟ 2– روش‌شناسی استفاده از دین چیست؟ 🔸 در علم دینی باید ببینیم براساس چه نظریه‌ای تولید علم کنیم. کسانی که تولید علم دینی می‌کنند باید تاریخ علم را بدانند. 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین احمدحسین شریفی: 🔸 در علوم انسانی اسلامی محل نزاع تنها بر روی علوم تجربی نیست. چرا در علوم انسانی تنها روش باید تجربی باشد؟ 🔸 باید مشخص کنیم جایگاه سایر منابع دینی مانند عقل، تجربه و طبیعت کجاست. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=19804 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ اگر ویروس کرونا ساخته بشر باشد، خون کشته‌شدگان بر گردن سازندگان است 🔰 آیت‌الله محمد قائنی در درس خارج فقه پزشکی عنوان کرد؛ 💠 سرایت و واگیر امری قطعی و واقعی است و مطابق ادله، فرد حق ندارد کاری کند که بیماری او به دیگران سرایت کند و دیگران هم مبتلا شوند. 💠 اگر فرد دیگران را به بیماری واگیردار مبتلا کند، چنانچه عمدی باشد هم معصیت کرده و هم ضامن است. اگر عمدی نباشد بلکه خطایی باشد، فقط جنبه معصیت آن منفی است ولی اگر جنایتی در اثر آن رخ دهد یا چیزی را اتلاف کند ضامن است. 💠 مبتلا کردن دیگران به بیماری و منشأ بودن برای ابتلای دیگران به بیماری جنایت محسوب می‌شود و اگر عمدی باشد کار حرامی است، حتی اگر ضرر کم و جزئی هم باشد. 💠 در مسأله ویروس کرونا و امثال آن اگر این ویروس توسط برخی کشورها ساخته شده باشد و آن‌ها عده‌ای را که به بیماری خودشان جاهلند را به کشورهای دیگر به قصد ابتلای مردم آن کشورها به این بیماری بفرستند، از موارد استناد قتل به همان سازندگان است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=19819 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢مهم‌ترین رخدادهای حوزه در هفته‌ای که گذشت؛ 📌حوزه‌های علمیه و مراکز دینی در هفته‌ی گذشته شاهد رویدادها و حوادث مختلف علمی، فرهنگی، سیاسی، دینی و... بودند؛ در گزارشی به مهم‌ترین این مسائل پرداخته شده است که برخی از عناوین آن به قرار ذیل است: 📝 پیام رهبر معظم انقلاب در پی اهانت یک نشریه فرانسوی به ساحت مقدس پیامبر اعظم(ص) 📝 واکنش حضرت آیت‌الله نوری همدانی در پی هتک حرمت قرآن کریم 📝 در کشور مدعی فرهنگ، جهالت به جایی رسیده که قرآن را می‌‌سوزانند 📝 هشدار حضرت آیت‌الله جوادی آملی به فرانسه 📝 توصیه‌های اعضای شورای عالی حوزه‌های علمیه به طلاب 📝 آئین سال تحصیلی جدید حوزه‌های علمیه برگزار شد 📝 معاون جدید تهذیب حوزه‌های علمیه معرفی شد 📝 آیین مشترک آغاز سال تحصیلی حوزه‌ خواهران و جامعه‌الزهرا(س) برگزار شد 📝 انتشار مجموعه مقالات همایش بررسی اندیشه‌های علمی حضرت آیت‌الله سبحانی 📝 سامانه اینترنتی «جُهد» به زودی در حوزه علمیه راه اندازی می‌‌شود و .... 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=19829 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚 چالش‌های سند۲۰۳۰ برای ایران 📙 همایش علمی «چالش‌های سند۲۰۳۰ برای ایران و نحوه تحقق تحول بنیادین آموزش و پرورش» از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار می‌شود. 🎙 با سخنرانی: 🔹 آیت‌الله علیرضا اعرافی 🔹 حجت‌الاسلام سعیدرضا عاملی 🔹 حجت‌الاسلام علی ذوعلم 🔹 دکتر حسین رمضانی 🔹 دکتر محمود مهام 📚 همراه با رونمایی از دو کتاب در نقد سند ۲۰۳۰ 📅 زمان: دوشنبه ۲۴ شهریور ماه ۹۹ ساعت ۱۰ صبح 🏬 مکان: تهران، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ⚜️ پخش زنده از طریق: 🌐 instagram.com/iict.ac_ir 🌐 aparat.com/iictchannel/live ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔰 بازنمایی زنان در قرآن/ مسأله زبان‌شناسی خصلت میان‌رشته‌ای دارد 📝 در نشست نقد کتاب «جنسیت و زبان قرآن» مطرح شد؛ 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین مجید دهقان: 🔹 زنانی که در قرآن بازنمایی می‌شوند یا زنان تاریخ هستند یا زنان معاصر. زنان معاصر هم به دو گروه تقسیم می‌شوند؛ 1 - زنانی که در محیط مکه و مدینه حضور داشته‌اند و 2 - زنان حقیقی، یعنی زنان که ممکن است اکنون(در زمان نزول) حضور نداشته باشند؛ مثلا استفاده از واژه مؤمنات، مسلمات و... . 🔹 پاسخ به پرسش‌هایی همانند بازنمایی زنان در قرآن چگونه است؟ چرا زنان در خطابات قرآن غایبند؟ و غیبت زنان ناشی از ساختار مردسالار فرهنگ زمان است یا ساختار قرآن؟ محورهای اصلی کتاب جنسیت و زبان قرآن هستند. 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا قائمی‌نیا: 🔸 مسأله زبان‌شناسی دارای خصلت میان‌رشته‌ای آن هم میان‌رشته‌ای مضاعف است. یعنی در زبان‌شناسی این‌گونه نیست که تنها با یک مسأله‌ای روبرو باشیم بلکه با زبان‌شناسی، الهیات و... روبرو هستیم. 🔸 کار باید از دو درگاه توسعه پیدا کند؛ 1 - بهره‌گیری از روش‌های جدید و 2 – توجه به حوزه روایات. این روش‌ها می‌تواند کمک کند. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=19867 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ تقبیح مناسک یک جنگ شناختی است/ باطن مناسک منش و بینش است 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه در گفت‌وگویی تصریح کرد؛ 📚 یکی از ابعادی که می‌توان درمورد شعائر سخن گفت، بعد روان‌شناختی و جامعه‌شناختی است، به‌تعبیری از منظر «روانشناسی دین» و «جامعه‌شناسی دین» می‌توان به موضوع نگریست. 📚 مناسک آثار و کارکردهای اجتماعی و روان‌شناختی مثبت دارد. شاید مناسک کارکردهای منفی هم داشته باشد و کسی خیال کند با عزاداری همه گناهانش بخشیده می‌شود. 📚 مناسک را باید در سه ساحت بینش، منش و کنش ببینیم و سخنوران و شاعران و مداحان باید توجه داشته باشند که تنها احساسات را تحریک نکنند و بُعد معرفتی هم باید باشد. 📚 مناسک ظاهری دارد و باطنی. ظاهر مناسک کنش است ولی باطن آن منش و بینش است. همه مناسک این‌طور هستند. 📚 مباحثی که جنبه اجتماعی دارند باید در کنار کارشناسان امر، فقیهانی که تخصص فقه‌الاجتماع دارند، نیز حضور داشته باشند و فقط مثلا متخصص کرونا نمی‌تواند نظر دهد، فقها هم باید باشند. 📚 تقبیح مناسک یک جنگ شناختی است. مثلا نخست‌وزیر فرانسه از همین هفته‌نامه شارلی ابدو -که اخیرا هم باز به تمسخر پیامبر(ص) پرداخته- حمایت کرد. بعد هم می‌گویند این امر، آزادی‌بیان و دموکراسی است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=19880 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ سیره امام رضا(ع) از بهترین منابع برای یادگیری اصول تبلیغ است 🔰 حجت‌الاسلام والمسلمین سید رضا مؤدب خاطرنشان کرد؛ 💢 شناساندن اصول، مبانی و آموزه‌های دین که از آن به بعنوان تبلیغ یاد می‌شود، یکی از مهم‌ترین امور برای حفظ و جذب پیروان و شناسایی دین به دیگران است. 💢 سیره ائمه هدی(ع) بویژه سیره امام رضا(ع) از بهترین منابع برای یادگیری اصول تبلیغ به سبک اسلامی است. 💢 شیوه تبلیغ صحیح این است که رهبر دینی جامعه ابتدا باید حقگرایی خود را تثبیت کرده و بعد به ارشاد دیگران بپردازد. 💢 با دقیق نگریستن به آیات قرآن و روایات ائمه معصومین و بویژه امام رضا(ع) می‌توان به اصول و جزئیات بهترین نحوه تبلیغ معارف دینی و اسلامی دست یافت. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=19887 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
❇️ بررسی پرونده‌های قضایی در کلاس‌های درس حوزه/ بهره‌گیری از نظرات متخصصان 🔻 آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست در دوره فقه پزشکی: 📚 فقها در عرصه‌های مختلف فقهی، خیلی کارکرده‌اند و بی‌انصافی است که بگوییم کار نکرده‌اند. حتی در همین ۴ دهه بعد از انقلاب باید به حوزه نمره خوب بدهیم، ولی خیلی خیلی کار مانده بر زمین هم داریم. 📚 در فقه پزشکی خیلی مسائل مورد تحقیق باقی مانده است؛ سؤالاتی که از دادگاه‌ها به ما می‌رسد در مسئله فقه پزشکی حتی در مسائل کهن، ابهام زیادی درباره آن‌ها داریم. 📚 پیشنهاد بنده این است که گاهی قضاتی به همراه برخی پرونده‌های دادگاه‌ به کلاس دعوت شوند و مصادیق به صورت کارگاهی مورد بحث و گفت‌وگو قرار بگیرد تا صرفاً مباحث نظری به طلاب ارائه نشود. 📚 همچنین این مسئله پسندیده نیست که مثلاً اگر بخواهیم روی بحث تغییر جنسیت در حوزه حرف بزنیم از صدر تا ذیل نشست را خودمان برگزار کنیم، بلکه باید از متخصص این موضوع دعوت کنیم. 📚 یکی دو سال اخیر، کارشناسانی از بورس دعوت می‌شدند و آن‌ها مسائل تخصصی این بحث را طرح و ما و چند نفر از افاضل حوزه از جمله مرحوم آقای موسویان هم مباحث فقهی را ارائه می‌کردیم. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=19884 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ اگر مطالعات زیست فناورانه سبب حفظ کیان اسلام شود، ورود در این عرصه واجب است ✍️ آیت‌الله علی اکبر رشاد در درس خارج فقه مهندسی ژنتیک تأکید کرد؛ 💠 حکم اولیه درباره مطالعه علمی ‌در حوزه زیست فناوری اباحه است، ولی برای نمونه اگر مصالح امت اسلامی و حفظ کیان، برتری و سیادت امت اسلامی به آن بستگی داشته باشد، حکم اولیه تغییر و حکم ثانویه همانند استحباب و یا حتی وجوب جایگزین می‌‌شود. 💠 اگر حفاظت از محیط زیست بستگی به آشنایت با زیست فناوری داشته باشد، در این صورت حداقل می‌‌توان استحباب را برای مطالعات زیست فناوری قائل شد. ولی اگر حفظ محیط زیستی که برای مسلمانان است، منحصرا به علم زیست فناورانه بستگی داشته باشد، حکم آن ممکن است وجوب شود. 💠 اگر حفظ سلامت و امنیت مسلمانان در گرو آن باشد که با فنون و فرآینده‌های زیست فناورانه آشنا باشیم تا با شیوه‌های ساخت، داشت و کاربست سلاح‌های مختلف آشنا شویم تا بتوانیم آحاد مسلمانان را از ترور بیولوژیکی حفظ کنیم، این بخش از فعالیت علمی ‌زیست فناورانه به حد وجوب ارتقاء می‌‌یابد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=19902 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ نظام تأمین اجتماعی اسلامی در عمل همانند الگوی غربی پیاده می‌شود 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرضا حسینی در گفت‌وگویی مطرح کرد؛ 🔹 مهم‌ترین و اصلی‌ترین اولویت اجتماعی اسلام رسیدگی به وضعیت فقرا و محرومان و تأمین معیشت و زندگی مردم است. 🔹 در دنیای امروز تأمین اجتماعی از مهم‌ترین برنامه‌های همه دولت‌های جهان است و کشوری را سراغ نداریم که برنامه‌ای برای تأمین اجتماعی نداشته باشد. 🔹 امروزه عمده تأمین اجتماعی جدید از طریق بیمه‌های اجتماعی دنبال می‌شود، در حالی ‌که در اسلام تأمین اجتماعی به دنبال تأمین حد کفاف زندگی برای آحاد جامعه است. 🔹 نظام تأمین اجتماعی اسلامی به شکل الگوهای عملیاتی روزآمد عرضه نمی‌شود و در کشورهای اسلامی برگرفته از الگوهای رایج در کشورهای غربی است. 🔹 مقابله با کرونا در جوامع اسلامی به شکل بهتری مدیریت شد، ولی کلیت الگوهایی که عملی می‌شود همان الگوهای متعارف تأمین اجتماعی است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=19910 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚 قاعده احسان به دیگران۷/ مدرک قاعده احسان(آیات آمره) 📌 حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی‌حاجی در درس خارج «فقه تربیت»، تصریح کرد؛ 🔹 در رابطه با احسان، از آیات مطلوبیت و استحباب فهمیده می‌شود و در این مقدار اختلاف و اشکالی وجود ندارد. پس رفتارهای متعدد می‌تواند تحت قلمرو احسان بوده و حکم افعال متعدد تربیتی و شیوه‌ها و روش آن را تبیین می‌کند. 🔰 اما سه آیه امر کننده به احسان وجود دارد که دلالت آنها باید بررسی شود. 📝 «إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسانِ» امر ظهور در وجوب دارد. در کنار امر به عدل، امر به احسان هم شده است و باید سؤال کنیم چرا با توجه به اینکه امر به احسان در سیاق امر به عدل آمده و امر هم یک ماده است، امر به عدل حمل بر وجوب و امر به احسان حمل بر استحباب شده است؟ 📝 اگر در معنای احسان همانطور که برخی از فقها و مفسرین گفته‌اند احسان را «لاعلی وجه الاستحقاق» و نیکی کردن غیر الزامی دانستیم، روشن است که امر به چیزی که در ذات معنای خودش غیر الزامی است، حمل بر وجوب نشده و همین امر قرینه بر حمل آن بر استحباب می‌شود. 📝 اما اگر احسان مطلق نیکی کردن به دیگران باشد، باید برای حمل بر استحباب قرائن دیگری وجود داشته باشد. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 ابتناء و بسط علوم اسلامی در پرتو معنویت ✅ محمدمهدی جهان‌پرور در یادداشتی عنوان کرد؛ 🔹 امامان(ع)؛ نخستین آموزگاران بشریت، حجت خدا بر روی زمین و مهمترین رهبران فکری جهان اسلام بودند که برای هدایت و رستگاری جامعه و نجات انسان‌ها از جهل و گمراهی برگزیده شدند. 🔹 علی ایحال با وجود این نگاه و بینشی که از سوی قاطبه مردم نسبت به پیشوایان ربانی وجود داشت، اما حصر حاکمیتی و محدودیت‌های شدید امنیتی دستگاه حاکمه مانع از برگزاری آزادانه کلاسهای درس و فحص بود. 🔹 اما پیروان به صورت مخفیانه و پنهان به کسب تعالیم الهی و فراگیری علوم اسلامی از منبع وجودی آنان می‌پرداختند و تنگناهای موجود مانع از انجام رسالت رهبران شیعی در انتقال دانش و معارف به شاگردانشان نشد. 🔹 با این حال علیرغم مصائب و سختی‌هایی که در کسب علوم و حقایق شریعت وجود داشت این تعاملات و مبادلات اندیشه‌ای سبب شد تا خیل مشتاقان به علوم اسلامی از چشمه زلال معارف اصیل اسلامی بهره‌مند شوند و برای قرار گرفتن در مسیر الی الله نسبت به رشد و رفعت خویش گام‌هایی بردارند. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=19928 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚 صحیفه سجادیه در مدرسه، حوزه و دانشگاه تدریس شود 📌 حضرت آیت‌الله سبحانی در پیامی به کنگره بین‌المللی امام سجاد(ع)؛ 🔹 ائمه اهل بیت(ع) حقوق بزرگی بر گردن ما دارند و هرقدر زمان بگذرد فعالیت آنها برای جهانیان روشن‌تر می‌شود. 🔹 در میان اهل بیت(ع) امام سجاد، برنامه خاصی داشت؛ زیرا در زمانی زندگی می‌کردند که مردم از لحاظ اخلاقی سقوط کرده بودند. اگر تاریخ آن دوره را مطالعه کنیم می‌بینیم کاَنّه جامعه اسلامی، جامعه اسلامی نیست و در میان مردم کارهای خلاف و غلط رواج زیادی داشت؛ این امام معصوم(ع)، اولین وظیفه را در این دید که به اصلاح جامعه بپردازد. 🔹 من دو مسئله را به شما سفارش می‌کنم؛ یکی اینکه صحیفه سجادیه، کتاب درسی شود، یعنی ادعیه مخصوصی انتخاب و در مدارس و حوزه و دانشگاه تدریس شود و دیگری پرداختن به رساله حقوق که ۵۰ حق در آن بیان شده و اگر امروز مطرح شود کاَنّه امام در دوران کنونی زندگی می‌کرده و مسائل حقوقی را تبیین فرموده است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=19940 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ حوزه علمیه خواهران را باید به سازمان علمی، تربیتی و پژوهشی ارتقاء دهیم 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت‌پور در نشستی با مسئولان مدارس علمیه خواهران مطرح کرد: 📚 حوزه علمیه خواهران را باید از مرکز یا سازمان فرهنگی تبلیغی عمومی به سازمان علمی، تربیتی و پژوهشی ارتقاء دهیم. تیم مدیریتی و آموزشی نیز ارتقاء علمی و مهارتی داشته باشد. 📚 برنامه‌های آموزشی و کتب درسی باید به نحو منطقی و حکیمانه اصلاح شوند به گونه‌ای که طلبه بتواند با میراث علمی حوزه ارتباط برقرار کرده و خودش با گذراندن یک دور تحصیل، منابع اسلامی تولید کند. 📚 پنج سال آینده به عنوان دوره تمهیدی در نظر گرفته شده و باید مشکلات حوزه علمیه خواهران در این مدت برطرف شوند. 📚 ستاد را به سمت برنامه‌ریزی در زمینه پنج سال آینده سوق داده‌ایم و از مدیران نیز درخواست داریم برنامه‌هایی که قابلیت اجرا دارند را بیان کنند. 📚 بسیاری از مشکلات طلاب از جنس مشکلات آموزشی و تعلیمی نیست بلکه نیازمند مشاوره یا دلسوزی مادرانه و پدرانه است. از سوی دیگر حوزه علمیه یک سازمان اداری مرسوم نیست که فقط بخشنامه صادر و بر اجرای آن نظارت کند. 📚 ما باید شخصیت‌های ارزشمندی را تربیت کنیم که خودشان قیمت خود را بدانند، بنابراین با رفتار از بالا به پایین نگاه کردن یا رفتار ادرای و آموزشی محض به نتیجه نخواهیم رسید. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔰 تأثیر «حرمت ضرر» در «حرمت قطع عضو و پیوند اعضا» 📝 حجت‌الاسلام والمسلمین سیدصادق محمدی در درس خارج «فقه پزشکی» بیان کرد؛ 💠 شاید یکی از دلایل بر حرمت قطع عضو و پیوند اعضا دلیل اجماع باشد؛ اجماع بر حرمت ضرر. ❓ استدلال: قطع عضو، محتمل الضرر و الخطر است و اجماع داریم که ورود به محتمل الضرر و الخطر جایز نیست، پس نتیجه می‌گیریم که قطع عضو و پیوند آن جایز نمی‌باشد. 📚 پاسخ: از نظر صغروی هر قطع عضوی مقطوع الضرر و محتمل الضرر نیست، بلکه برخی از قطع عضوها اصلاً ضرر متنابه عقلایی ندارد و با تتبع در عالم پزشکی به سهولت به آن اعتقاد پیدا می‌شود. ❓ استدلال: هر قطع عضوی نقص به شمار می‌آید و هر نقصی ضرر است. 📚 پاسخ: ضرر را به تنقیص معنا کرده‌اند که شامل نقص مالی، بدنی و عِرضی(آبرو) می‌شود. عرف هر نقص مالی و عرضی را - چه کم باشد و چه زیاد - ضرر می‌داند، ولی هر نقص بدنی را ضرر نمی‌داند. میان نقص مالی و نقص بدنی تفاوت وجود دارد. عرف موقعی نقص بدنی را ضرر می‌داند که کارایی بدن دچار مشکل شود. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=19950 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ صحیفه سجادیه دائرة‌المعارف مباحث توحیدی است 🔻 آیت‌الله محمدباقر تحریری در گفت‌وگویی مطرح کرد؛ 📚 امام سجاد(ع) از جهت مقام امامت و معرفت خدای متعال با سایر ائمه(ع) مشترک هستند و آن مقام والای امام که ویژگی‌های بسیار بالایی دارد در همه ائمه(ع) موجود است. 📚 هر یک از ائمه(ع) متناسب با شرایط زمانی ویژگی‌های خاص خود را هم دارند که امام سجاد(ع) هم به لحاظ زمانی که در آن به مقام امامت رسیدند منحصر به فرد هستند. 📚 عمده ظهور و بروز امام سجاد(ع) بعد از شهادت امام حسین(ع) و اصحاب ایشان در کربلا و روز عاشورا بوده و علاوه بر معاویه با شش خلیفه معاصر بوده‌اند که براین اساس جنایت‌های بنی امیه را به تمام معنا درک کردند. 📚 حضرت با گریه‌های مستمر خود همواره سعی کردند تا واقعه عاشورا را در یادها زنده نگهدارند. گریه‌های امام سجاد(ع) فقط جنبه فردی نداشته بلکه جنبه مبارزه سیاسی هم داشته است. 📚 صحیفه سجادیه بیان دیگری از معارف قرآن و مطالب نهج البلاغه است که در قالب دعا آمده و دائرة المعارفی از مباحث توحیدی، معاد، اخلاق و برخی مباحث مربوط به وظایف عملی است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=19960 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 صحیفه سجادیه؛ مناجات‌نامه سیاسی/ دانشجویان صحیفه را محور پژوهش‌های خود قرار دهند 🔰 محمد منصورنژاد در گفت‌وگویی خاطرنشان کرد؛ 🔹 امام سجاد(ع) در ظاهر هیچ کار سیاسی نمی‌کردند، امّا وقتی در فضای بسته، احتناق و تقیّه، نیرو تربیت می‌کنند، حرف می‌زنند، پیام می‌دهند و دعا می‌کنند، همان فاعل صحیفه می‌باشند. 🔹 با تمام وجود معتقدم با رویکردهای مختلف مربوط به حیطه‌های علوم انسانی(فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اخلاقی، حقوقی، اقتصادی، و…) می‌توان با اتکا به مواد صحیفه سجادیه، رساله‌های دانشجویی(ارشد و یا دکترا) نوشت و می‌توان محورهای پژوهشی حتی کاربردی بر اساس آن تعریف و تحدید نمود. 🔹 ما اگر بتوانیم صحیفه سجادیه را که برای چهارده قرن پیش است به درستی معرفی نمائیم و به دست مسیحیان بدهیم، آنان انجیل را کنار گذاشته و صحیفه را می‌خوانند. اینکه گفتند انجیل آل محمد(ص)، زبور آل محمد(ص)، یعنی این کتاب هم وزن و حتی جلوتر از کتب مقدس مسیحیان و بنی اسرائیل است. 🔹 چه خوب است دانشجویان رشته علوم سیاسی در کنار فلسفه سیاسی، کلام سیاسی، تاریخ سیاسی، اقتصاد سیاسی، سیاست نامه‌ها و شریعت نامه‌ها، صحیفه سجادیه را نیز به عنوان دستاورد عظیم امام سجاد(ع) و تحت عنوان «مناجات نامه سیاسی» مورد بررسی و تحقیق قرار دهند و حتی در یک نگاه راهبردی برای مشکلات سیاسی روزگار ما بر اساس این منبع ارائه طریق کنند. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=19979 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ اسنادی مانند ۲۰۳۰ فرهنگ و تمدن کشورها را به تاراج می‌برد 📕 آیت‌الله علیرضا اعرافی مطرح کرد؛ ❇️ اسنادی مثل سند ۲۰۳۰ روح و تفکر افراد در هر نقطه‌ای از جهان را می‌رباید و به تاراج فرهنگ و تمدن کشورها اقدام می‌کند. ❇️ این نوع اسناد و قوانین بین‌المللی که بصورت طبقه‌بندی‌های مختلف بر کشورهای جهان تحمیل و اجراء می‌شود، در لایه‌های پنهان خود دارای سلطه فکری است که روح سکولاریسم و غیر الهی را در نهادهای فرهنگی جهان نهادینه می‌کند. ❇️ ما معتقدیم بشر نیازمند اسناد کلان و جامع است، ولی این اسناد باید استوار بر یک جامعیت فکری و فلسفی باشد به طوری که فرهنگ ملت‌ها را مورد هجمه قرار ندهد. ❇️ سند تحول آموزش و پرورش دارای پیشینه بسیار قوی است و با تفکر جامعی نوشته شده که جا دارد هر چه سریع‌تر مورد بررسی جهت اجرا قرار گیرد. ❇️ برای پیشبرد سند تحول نیازمند تولید ادبیات، گفتمان و نظریات پیشران هستیم که حوزه، دانشگاه و آموزش و پرورش باید به این موضوع توجه داشته باشند. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=19992 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ سند ۲۰۳۰ برنامه‌ای با تفکر اومانیستی و سکولاریزم 📝 حجت‌الاسلام والمسلمین علی ذوعلم تصریح کرد؛ 🔹 جای تأسف است که با وجود تأکیدات مقام معظم رهبری در خصوص این سند(۲۰۳۰) استعماری، عده‌ای در داخل دنباله رو سیاست‌های کشورهای استعماری غرب هستند. 🔹 ما در پی این امر نیستیم که اگر روش خوب و کاربردی در جوامع مختلف بود را بدون کار کارشناسی نفی و سلب کنیم، ولی سند ۲۰۳۰ برنامه‌ای است با تفکر اومانیستی و سکولاریزم که با این فکر و هدف به مرحله اجراء در آمده است. 🔹 استکبار جهانی با امضا گرفتن به صورت رسمی از کشورها یک حق مدیریتی را برای قدرت‌های سرمایه‌داری ایجاد می‌کند که متأسفانه مورد استقبال کشورها قرار می‌گیرد. 🔹 استکبار در دهه‌های گذشته نیز دست به تغییر فرهنگ در جای جای دنیا زده است و متأسفانه توانسته است در بعضی کشورها به هدف خود برسد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=20004 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ پیش مطالعه، مباحثه و تقریرنویسی نباید در حوزه کمرنگ شود 📝 آیت‌الله شب‌زنده‌دار در آیین افتتاحیه مدارس فقهی آل یاسین: 🔹 خداوند متعال در راه تعلیم و تعلم فقه آل محمد وظایف مهمی بر دوش طلاب، علما و روحانیون قرار داده است که امیدواریم از آن سرافراز بیرون بیاییم. 🔹 برای استفاده بهینه و کامل از کتاب خدا و معارف الهی دو صفت «تبعیت» و «خشیت» را باید در خود احیاء و تقویت کنیم. 🔹 اگر کسی خشیت نداشته باشد می‌شود مثل همین خبیث‌هایی که به پیامبر(ص) توهین کردند؛ پیامبری که حتی کفار او را «امین» خطاب می‌کردند. 🔹 پیش مطالعه، مباحثه و تقریرنویسی جزو سنت‌هایی است که نباید کم رنگ شده و یا به دست فراموشی سپرده شود؛ چراکه اهمیت بسیار زیادی دارد. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com