✅ رونمایی از سامانه همیاری دانشگاهیان در فرهنگ(هدف)
💢 این سامانه که توسط معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با محوریت دفتر سیاست گذاری وبرنامه ریزی فرهنگی و اجتماعی و با رویکرد تعامل دو سویه میان دانشجویان و استادان به عنوان کنش گران این عرصه ایجاد شد، زمینه تعامل، همراهی و همیاری هر چه بیشتر جامعه دانشگاهی در برنامه ریزی و فعالیت فرهنگی و اجتماعی را فراهم می نماید.
💢 سامانه «همیاری دانشگاهیان در فرهنگ(هدف)» در پی آن است تا از دیدگاه ها، تجربه ها و نظرات نخبگانی بهره برده و از این طریق نسبت به افزایش نفوذ برنامه های فرهنگی در محیط های دانشگاهی اقدام نماید و با قوت بخشیدن به برنامه های موفق و اصلاح نقاط ضعف خود در برنامه ها و رویکردها پیرامون موضوعات مختلف راهکارهایی را که مورد پذیرش جامعه هدف باشد، را اتخاذ نماید.
💢 شناخت جامع نگرش ها و نظرات موجود در فضای فرهنگی اجتماعی دانشگاه به ویژه صداهای متکثر، ایجاد امکان سنجش و بازخورد کارآمدی همیاری ها، بهبود نگرش ها، رویکردها و شیوه های فرهنگی اجتماعی در دانشگاه ها متناسب با نیازهای دانشگاهیان و ایجاد فضایی برای تولید و بازتولید ایده های فرهنگی اجتماعی از جمله اهداف این سامانه به شمار می رود.
📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=31153
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#دانشگاه
#گزارش_خبری
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ نگاه اَتُمیک یکی از آسیبهای جدی پژوهشهای فقهی است
🔻 آیت الله ابوالقاسم علیدوست:
1️⃣ نخست مرحلهی اطلاعات است که انسان کسب اطلاعات میکند. یک مرحله هم مرحلهی تخصص است و یک مرحله هم مرحلهی تمحض و تمرکز است؛ مثلاً در مورد فقه شرح لمعه یک دوره اطلاعات از فقه است. کسی که میخواهد در فقه کار کند، شرح لمعه بسیار کتاب خوبی است. این یک دوره اطلاعات است.
2️⃣ اما مرحلهی بعد در هر دانشی بعد از اطلاعات عمومی مرحلهی تخصص است؛ یعنی مرحلهی صاحبنظر شدن است. بعضی اینطور هستند که همیشه طرفدار آخرین حرفی هستند که شنیدهاند. این فرد هنوز به تخصص نرسیده است. نشانهی تخصص و عدم آن همین است.
3️⃣ مرحلهی سوم که گاهی متأسفانه با آن مرحله خلط میشود، مرحلهی تمحض و تمرکز است. یک فقیه در مرحلهی بعد از تخصص به سراغ تمحض و تمرکز برود و متمرکز شود، مثلاً در فقه سیاسات – به قول قدیمیها – که از کتاب قضاء شروع میشد و قضاء، شهادات، حدود، دیات، قصاص و تعزیرات است مثلاً در سیاسات و در یک بخش از آن متمحض شود نه اینکه بتواند همه را کار کند.
📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=31157
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه
#گزارش_خبری
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ رصد و پایش شاخص های فرهنگی و اجتماعی یک ضرورت برای سیاستگذاری است
🔻 معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم؛
🔹 صادقانه باید گفت که ما در حوزه رصد و پایش وضعیت مناسبی نداریم و یا خیلی دقیق تر و بی پروا تر اصلا وضعیت مناسبی را در شاخص های فرهنگی و اجتماعی در حوزه رصد و پایش و در حوزه دانشگاه نداریم.
🔹 در صورتی که هر تصمیمگیری و هر تصمیم سازی در حوزه فرهنگی و اجتماعی باید متکی به شواهد و داده های متقن و قابل اتکا باشند. باید جامعه مخاطب را شناخت و بر همین اساس سیاستگذاری و برنامهریزی کرد ؛ وگرنه تمام نیروها و ظرفیتها و سرمایه ها به هدر خواهد رفت.
🔹 اساساً برای شناخت وضع موجود چارهای جز استفاده از مکانیزم های رصد و پایش به خصوص در حوزه فرهنگی و اجتماعی نداریم اما متاسفانه این موضوع در جامعه ما بالاخص در حوزه فرهنگی و اجتماعی به تعویق افتاده است؛ آن هم در دوره جدیدی که شتاب و سرعت تحولات بسیار زیاد شده است و با تحول ذائقه و سلایق مخاطب روبرو هستیم که باید بر اساس آن برنامه ریزی کنیم.
🔹 فناوری ها به عنوان پیشران تحولات فرهنگی و اجتماعی تاثیرات عظیمی را گذاشته اند، نمونه این موضوع در وقایع و حوادث اخیر خود را جلوه گر کرده و نشان می دهد که حتی سیستم برنامه ریزی و سیاستگذاری آموزش عالی هم بعضاً از این تحولات عقب مانده و نسبتی با آنها ندارد.
📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=31162
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#دانشگاه
#گزارش_خبری
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ آسیبهای سیاستگذاری حجاب در ایران
🔻 هادی غیاثی در مطلبی برای اندیشکده رهیافت بررسی کرد؛
🔹 با نگاهی به قوانین و اسناد بالادستی مشخص میشود که جامعۀ سیاستی ایران در راستای مداخله در حوزۀ حجاب بیش از صد قانون مصوّب دارد و اقدامات اجرایی چون «طرح امنیت اخلاقی» و «برگزاری نمایشگاههای مُد و لباس» را جهت ترویج فرهنگ عفاف و حجاب انجام داده است اما وضعیت موجود حجاب زنان، نشاندهندۀ عدمتأثیر این اقدامات و قوانین در متن جامعه است.
🔹 سیاستهای فرهنگی نیازمند گفتمانهای دامنهدار و پرجاذبهای هستند که بتوانند معانی دیگر اقدامات و نشانهها را تأمین و کنترل کنند. پس از انقلاب اسلامی، از حجاب بهمثابۀ محدودیت، مصونیت، زیبایی، نوعی مد و… یاد شده است که سوای تأیید، هیچیک نتوانسته یک چتر گفتمانی بر مداخلات این حوزه فراهم کند.
🔹 این عامل سبب شده است که مداخلۀ دولت در حوزۀ حجاب مقطعی، متشتّت و بدون برنامهریزی منسجم در عمل باشد و تصویر منفی از حجاب به جامعه ارائه کند.
🔹 امری که در مصاحبههای انجامشده در فضای دلالی نیز خود را نشان میداد؛ مانند جملاتی از این قبیل: «حکومت اینقدری که به حجاب ما گیر میدهد به اختلاسگران گیر نمیدهد». «واقعاً چرا نباید آزاد باشیم در انتخاب پوشش؟» «وقتی در مملکت اینقدر دزدی میشود، بعد میآیند به حجاب ما گیر میدهند، نتیجهاش میشود همین چیزی که الآن میبینید».
📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=31130
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#زنان_و_خانواده
#یادداشت
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✳️استاد فکر
✅دومین کنگره بینالمللی بزرگداشت علامه محمدتقی مصباح یزدی ره
1️⃣ پنجشنبه 8 دیماه 1401 بعد از نماز مغرب و عشا/ حرم مطهر حضرت معصومه سلامالله علیها
2️⃣ شنبه 10 دیماه 1401/ تهران، سالن اجلاس سران
3️⃣ و 4️⃣ یکشنبه و دوشنبه 11 و 12 دیماه 1401/ قم، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینیره
💠سایت و کانال مجموعه آثار علامه مصباح ره
🌐http://mesbahyazdi.iki.ac.ir/
🌐@mesbahyazdi_ir
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#علامه_مصباح
#بزرگ_داشت
#قم_تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ اندیشکده «بانوان و تحکیم خانواده» در وزارت علوم ایجاد شد
🔻 معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم خبر داد:
🔹 به منظور بهره گیری از نظرات و ایده های خبرگان و صاحب نظران در راستای تحقق اهداف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تاکنون ۱۷ اندیشکده تشکیل شده است.
🔹 مسائل هر حوزه در این اندیشکده ها ضمن شناسایی و اولویت بندی، مورد بررسی تخصصی قرار می گیرند و در همین راستا تاکنون بیش از ۱۰۰ جلسه تخصصی و ۱۵۰ جلسه کارگروه های فرعی ذیل این اندیشکده های تخصصی بر اساس محورهای موضوعی و چالش های پیش رو و احصا شده، تشکیل شده است.
🔹 علاوه بر این اندیشکده ها، کمیته راهبری زیرنظر وزیر علوم وجود دارد که مسئولیت تعیین خط مشی و چگونگی انجام وظایف اندیشکده ها را برعهده دارد.
🔹 تاکنون ۳۷۰ عضو هیات علمی نخبه و صاحب نظر برای حضور در اندیشکده ها بر اساس معیار و شاخصه های موردنظر و همچنین تایید احراز شرایط توسط رییس و دبیر اندیشکده انتخاب شدند.
🔹 بررسی برنامه های هفتم توسعه و همچنین بحث قانون بودجه ۱۴۰۲ از اولویت های اندیشکده ها است.
📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=31139
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#زنان_و_خانواده
#گزارش_خبری
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
چهل و یکمین شماره فصلنامه تخصصی علوم انسانی اسلامی صدرا منتشر شد
🔸ذات و ماهیت سیاست از منظر اندیشمندان اسلامی
🔸ماهیت و مسائل دولت متعالیه
🔸فساد اقتصادی و اداری؛ از پیشگیری تا مقابله
🔸علوم انسانی اسلامی؛ محال اندیشی یا واقع بینی؟
🔸تازه های نشر
فهرست کامل مطالب این شماره:
https://scih.ir/mxjau
خرید فصلنامه از فروشگاه صدرا:
https://book.sccsr.ac.ir/
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#علوم_انسانی_اسلامی
#فصل_نامه
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ آنچه انجمن های علمی در راستای توسعه پژوهش در حوزه انجام میدهند
🔻 مسئول دبیرخانه انجمن های علمی حوزه مطرح کرد؛
🔹 اصلی ترین کار انجمن ها، تهیه و آماده سازی و انتشار فصلنامه ها است. رویکرد جدید در این عرصه، شکل گیری فصلنامه های مشترک است که انجمن ها با مراکز علمی تحت عناوین مشترک، فصلنامه های مشترک ایجاد می کنند.
🔹 نشست های تخصصی که با حضور اساتید برگزار می شود در قالب کرسی های نقد و کرسی های علمی ترویجی و آزاد اندیشی برگزار می شود که به یک معنا نتایج مطالعات انجام شده است که به جامعه علمی مخاطب عرضه می شود. درسال اخیر تا کنون ۱۰۰ نشست در قالب های مختلف توسط انجمنها برگزار شده است.
🔹 تا کنون بیست و دو انجمن ثبت شده اند. در همین زمینه دو انجمن نیز در نوبت تصویب قرار دارند. انجمن های مختلف حوزه مشخص هستند. سه انجمن نیز اخیر مصوب شده اند. انجمن هایی که در سال جاری مصوب شدند، شامل انجمن مطالعات زن و خانواده، امامت و رسانه و فضای مجازی هستند.
🔹 یکی از دلایلی که ارتباط عمیق بین حوزه و دانشگاه شکل نمی گیرد آن است که ما دارای یک فرهنگ عملگرایی هستیم. یعنی برای تشویق یک مدیر عنوان می شود که فلان مدیر چقدر فعالیت کمیتی اثرگذاری داشته است. یعنی چه میزان پل و کتابخانه ساخته است و یا چه میزان چاپ و انتشار داشته است.
💢 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=31109
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#گزارش_خبری
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
💢 در حسرت «نظریه فرهنگ» ۴۴ سال پس از انقلاب!
✅ دکتر مسعود فیاضی، رئیس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی:
📝 بی توجهی و تأکید نداشتن بر شأن قرارگاهی شورا، باعث میشود طرحها و برنامهها روی کاغذ بماند و اجرای آن ها نیز، به صورت جامع و هماهنگ صورت نگیرد؛ اقدامی که باعث میشود در عرصه فرهنگ با چالشهای گوناگون روبهرو شویم و قادر نباشیم از گذرگاههای حساس این مسیر، به سادگی عبور کنیم.
📝 اگر شورای عالی انقلاب فرهنگی، قرارگاه مرکزی جریان بازسازی ساختار فرهنگی کشور است، باید همه زیر نظر آن فعالیت کنند، نه اینکه هر دستگاهی راه خودش را برود. این مشکل زمانی حادتر میشود که بدانیم ضمانت اجراهای شورا هم برای واداشتن دستگاهها به انجام وظایف و پاسخگویی، کافی نیست.
📝 تا وقتی که تصمیمات شورا ضمانت اجرای درست و حسابی نداشته باشد و شأنیت قرارگاهی شورا رقم نخورد، چشمانداز بازسازی ساختار فرهنگی روشن نیست.
📝 در شرایط فعلی و در حالی که فضای مجازی، فرهنگ ما را به چالش میکشد و یک پای اصلی ماجرای آسیبهای فرهنگی محسوب میشود، ضرورت دارد که بین دو شورا، هماهنگیهای جدی و سیستماتیک برقرار و این مانع مهم نیز رفع شود.
🔹 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=31143
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فرهنگ
#گزارش_خبری
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ گزارشی از نشست علمی “پژوهش نافع در علوم انسانی
🔹 حجتالاسلام و المسلمین علی ذوعلم: از جمله مهمترین شاخصهای پژووهشی که وصف نافع بودن را دارد عبارت است از این که ضررها و زیانهای موجود را پیشبینی کرده و بتواند در راستای جلب منافع قدم بردارد و پیشگیریهای لازم را در مواجهه با آسیبهای احتمالی داشته باشد. دیگر اینکه بتواند فرصتسازی لازم را بنماید و زمینه و فرصت مناسب را برای نیل به اهداف اصلی که رسیدن به دولت اسلامی و جامعهسازی و تمدنسازی است، فراهم نماید.
🔹 بخشی از این چالشها در پژوهشگران، ساختار علمی، تعارض منافع، کلیشهای بودن و تکراری بودن پژوهشها، موضوعات بدون مسئله، تفاخر و تظاهر علمی، عدم رعایت اولویتهای جامعه، پژوهشهای گیج و مبهم و غیرصریح با نتایج غیرمتقن، پژوهشهای غیرقابل دفاع، پژوهشهای بنیادین که امتداد عینی ندارند، است.
🔸 دکتر حسن بنیانیان: از جمله چالشهای مهمی که در شرایط کنونی بر سر راه پژوهش و اصولا علوم رایج در جامعه ما قرار دارد غربزدگی است که مانع جدی رشد و پیشرفت واقعی در جامعه میباشد. تقلیدگرایی و کپیبرداریهای ناشیانه از دستاوردهای علمی دیگران از چالشهای دیگر به ویژه در علوم انسانی است. همچنان که عدم دغدغة برای حل مسائل جاری جامعه، تملق در پژوهشها و این قبیل مسائل از آسیبهایی است که جامعة علمی امروزه ما را از اهداف اصلی خود دور کرده است.
📚 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=31066
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#گزارش_خبری
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ گزارشی از افتتاحیه سومین همایش علوم انسانی- اسلامی، پژوهش و فناوری
🔹 دبیر مجمع پژوهشگاه های علوم انسانی- اسلامی از برگزاری ۸۲ کرسی ترویجی و نشست علمی در سومین همایش علوم انسانی- اسلامی، پژوهش و فناوری خبر داد.
🔸 قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در امور علوم انسانی با اشاره به دستاوردهای فعالیت مجمع پژوهشگاه های علوم انسانی اسلامی، از تشکیل مرکز هماهنگی و توسعه پژوهش و آموزش علوم قرآنی و علوم انسانی در وزارت علوم خبر داد.
🔹 رییس پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع) گفت: اتفاقات و بحران هایی که امروزه قابل مشاهده است، نشان می دهد که به بحث هویت سازی علوم انسانی توجه ویژه نشده است.
🔸 دبیر انجمن های علمی حوزه گفت: هر خلأیی که در جامعه وجود دارد، از جایی نشئت می گیرد که از حوزه دانش و عالمان فاصله گرفته است؛ در حالی که توهم علم و دانش وجود دارد و سرمایه گذاری ها نیز انجام شده است اما نتیجه ای در برنداشته است.
🔹 رییس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور با تشریح فعالیت های مرکز از ارائه بیش از۹۰ هزار جلد کتاب در کتابخانه دیجیتال نور و عرضه یک و نیم میلیون مقاله در پایگاه نورمگز خبر داد.
📚 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=31058
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#گزارش_خبری
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ بانکهای خصوصی باید از بین بروند
🔻 حجت الاسلام و المسلمین دکتر غلامعلی معصومی نیا در نشست علمی ویژه اعضاء هیئت علمی دانشگاهها:
🔹 بانکهای خصوصی با کنترل خلق پول و رسیدن به محو پول باید به تدریج از بین بروند. بانک خصوصی جایگاهی در نظام اقتصاد اسلامی ندارد. قلههای ثروت، می توانند آینده سیاسی کشور را رقم بزنند که اصلا صحیح نیست.»
🔹 ربا میتواند مانند حرکت مورچه بر سنگ سیاه در دل شب، مخفی باشد اما وجود دارد. باید به مسئولین برای رسیدن به اقتصاد اسلامی کمک کنیم.»
💢 نشستهای ویژه اساتید، در حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان سه شنبههای هر هفته برگزار می شود. این دوره با نام «مسیر انقلاب» به مباحث مرتبط با اقتصاد اسلامی و ریز موضوعات آن ذیل بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی پرداخته است.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اقتصاد
#گزارش_خبری
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ علامه مصباح یزدی؛ الگوی علمی و عملی اسلامیسازی علوم انسانی
🔻 حجتالاسلام والمسلمین احمدحسین شریفی مطرح کرد؛
🔹 آیتالله مصباح یزدی همچون بسیاری از اندیشمندان اسلامی و حتی پارهای از اندیشمندان غربی، به علوم انسانی موجود، نقد داشت و این علوم را نارسا و گرفتار کاستیهای بیشمار میدانست و معتقد بود علوم انسانیِ کنونی در شناخت حقایق مربوط به انسان، ناتوان است.
1️⃣ اولاً: روش حاکم بر علوم انسانی غربی را روشی نارسا در دستیابی به مراد و مقصود میدانست. توضیح آنکه روش حاکم بر علوم انسانی موجود (یعنی روش تجربیِ کمّی، روش تجربی کیفی و روش تجربی تلفیقی) را در تحلیل و تبیین بسیاری از پدیدهها و کنشهای انسانی ناکارآمد میشمرد.
2️⃣ ثانیاً: تأکید میکردند که علوم انسانی موجود مبتنی بر مبانی و اصول متافیزیکی نادرست است. برای نمونه، اصل «امکان تصادف» یا صدفه یکی از اصول بنیادین اندیشه داروینی است، درحالیکه بر اساس فلسفه اسلامی، بطلان اصل تصادف، امری واضح و مبرهن است.
3️⃣ ثالثاً: معتقد بودند بسیاری از توصیههای علوم انسانی کنونی با ارزشهای اسلامی، ناهمخوان، ناسازگار و در تهافتاند. توضیح آنکه ایشان علوم انسانی را به دو بخش تقسیم میکرد: «علوم انسانی توصیفی» و «علوم انسانیِ توصیهای».
📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=31177
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#یادداشت
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ چرا نخبگان حوزوی به سمت دانشگاه ها گرایش پیدا می کنند؟
🔻 معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران تهران پاسخ می دهد:
🔸 پژوهش حوزه های علمیه در گام نخست برای تحقق اهداف مقدسی همچون احیا و اشاعه ارزش های ناب اسلام و انتشار آثار علمی فرهنگ ساز دایر شد و تاکنون قوت علمی و بیان رسای آثار طلاب در رشد و تعالی جامعه علمی این مرکز منشأ برکات فراوان و نوید بخش آینده ای روشن برای پژوهش های اثر بخش حوزوی بوده است.
🔸 در این میان نقش اساتید مجرب و تراز اول علمی حوزه در راهبری طلاب کم نظیر است و بخش عمده ای از آثار طلاب در حوزه مطالعات علوم انسانی و اسلامی به شناخت و کاهش نارسایی های اجتماعی، اخلاقی، اقتصادی، حقوقی و سیاسی پرداخته و در صدد بررسی آسیب هایی همچون مشکلات زوجین، خلأ فرزندپروری و ارائه راهکارهای عملیاتی برای رفع آن است.
🔸 زمانی نقش حوزه در بهبود وضعیت اجتماع مؤثر است که پیش تر جایگاه حوزه به عنوان متولی اجرای امر دین در تمامی عرصه ها از جمله نقش آفرینی در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت آموزش و پرورش، وزارت بهداشت و درمان و وزارت ورزش وجوانان دیده شده باشد.
🔸 حوزه های علمیه امروز به عنوان یک مرکز علمی دست کم با کارکردی سه گانه از جمله تربیت مدرس، محقق و مبلغ فعالیت دارند و با توجه به موفقیت ها از دیگر مراکز علمی شأن بالاتری دارد.
💢 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=31181
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه
#گفتگو
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ تشریح فعالیت های مراکز و امور پژوهش معاونت پژوهشی حوزه های علمیه
🔻 در گفت و گو با مدیر مراکز و امور پژوهشی معاونت پژوهش حوزه مطرح شد:
🔹 نزدیک به ۵۰۰ کتابخانه در مدارس علمی سراسر کشور وجود دارد که به دو دسته تقسیم میشوند؛ کتابخانههای مرکزی و کتابخانههای مراکز حوزوی. تفاوت این دو کتابخانه این است که افراد خارج از حوزه نیز میتوانند از کتابخانههای مرکزی استفاده کنند اما کتابخانههای حوزوی عموماً در اختیار طلاب و واحدهای آموزشی قرار دارد.
🔹 تا امروز نزدیک به ۴۸ شماره از این نمایه چاپ شده است و برای مراکز حوزوی، دانشگاهی و مراکز علمسنجی ارسال میشود و بازخورد بسیار مثبتی در جهت اطلاع رسانی و اشاعه نشریات داشته و دسترسی طلاب و پژوهشگران را نیز آسان کرده است.
🔹 سالانه ۶۰۰ نشست علمی در حوزههای علمیه خصوصاً در حوزه علمیه قم و مراکز وابسته به آن برگزار میشود که به جهت حجم عددی در واقع حجم قابل توجهی از رد و بدل و تبادل دانش و اطلاعات یافتههای دینی را نمایش میدهد.
🔹 امروز در حوزه علمیه بیش از ۲۱۰ واحد پژوهشی شناسایی شده داریم که که از پژوهشگاههای بزرگ تا پژوهشکدهها و واحدهای آموزشی کوچک را شامل همچنین این کار در آینده شغلی این طلبهها نیز مؤثر است.
📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=31185
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
🔔نخستین همایش ملی «توسعه اقتصادی پایدار بر مبنای توسعه فناوری و نوآوری»
🔰محورهای همایش:
1. نقش پارک های علم و فناوری در کارآفرینی و توسعه اقتصادی پایدار
2. نقش دیپلماسی اقتصادی در رشد و توسعه شرکت های دانش بنیان
3. نقش شرکت های کارگزار و شتابدهنده ها در توسعه اقتصاد پایدار
4. تأثیر توانمندسازی شرکت های دانش بنیان و فن بازارها بر توسعه اقتصادی پایدار
5. نقش هوش مصنوعی و فضای مجازی در تجاری سازی محصولات دانش بنیان
6. نقش بسته بندی و صادرات در منحنی عمر محصولات دانش بنیان
7. نقش تحقیق و توسعه در مدل رشد و توسعه (R&D) شرکت های دانش بنیان
8. چالش های برنامه ریزی های حمایتی از شرکت های دانش بنیان
9. نقش مالیات در رشد و توسعه محصولات شرکت های دانش بنیان
10. نقش فرهنگ و نوآوری و بستر اجتماعی فن آوری در توسعه محصولات نوین
⏰مهلت ارسال اصل مقالات : 1401/10/10
برگزاری کنفرانس : 1401/11/11
اعلام نتایج داوری : 1401/10/20
💠علاقهمندان برای کسب اطلاعات بیشتر و ارسال مقالات میتوانند به نشانی اینترنتی https://secd2023.irost.ir/fa/ مراجعه کنند.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اقتصاد
#فراخوان_مقاله
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ شکاف نسلی واقعیت عینی دارد؟
🔻 مهدی جمشیدی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:
🔹 در همۀ جامعهها، ریزشهای حداقلی و سقوطهای موردی وجود دارد و اینگونه نیست که همگان، مطابق با هنجارهای رسمی باشند. اگر به بُرشهای گزینشی از نوجوانان و جوانان بسنده نشود و تصویر کلی و برداشت فراگیر از آنها شکل بگیرد، مشخص خواهد شد که داوریهای منفی، بیانگر واقعیت نیست و این اقلیتِ مطلق اما پُرجلوه، اکثریت نیستند.
🔹 در میان نوجوانان و جوانان نیز کسانی هستند که به برخی از لایههای حاکمیت، نقد دارند و زبان به اعتراض و چالشگری میگشایند، اما این رفتارها به معنی عبور آنها از ایدئولوژیِ انقلابی و تبدیلشدنشان به دیگری نیست. شخصیّت بسیاری از آنها، حاصل ترکیبی از همین حمایتها و مخالفتها است و چنین نیست که یکدستیِ مطلق بر هویت آنها حاکم باشد.
🔹 این در حالی است که برخی تحلیلگران اجتماعی، به صرف اینکه کسانی نسبت به یک سیاست و جهتگیری مخالفت دارند و فریاد اعتراض برمیآورند، آنها را از دامنۀ انقلاب خارج میدانند و میگویند جامعه از ایدئولوژیِ انقلابی عبور کرده است.
🔹 نباید به بهانۀ ناگفتۀ تخریب و ملامتِ امروز، دربارۀ گذشته، مبالغه کرد تا در نهایت، جمعبندی این شود که گرفتار شیب نزولی در عرصۀ هویّت فرهنگی و ارزشی شدهایم.
💢 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=31148
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فرهنگ
#یادداشت
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
📚 جراحی زیبائی از منظر فقه کتاب شد
💢 کتاب «جراحی زیبائی از منظر فقه» به نگارش محمدعلی قاسمی علی جهانیان، از سوی انتشارات مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) به زیور طبع آراسته شد.
📝 این کتاب، بر آن است تا در مرحله نخست، با موضوع شناسی دقیق به مصادیق نوین این دانش پی برده و در مرحله بعد، با بهرهگیری از روش اجتهادی، به استنباط احکام شرعی موضوعات این حوزه بپردازد و با پاسخی عالمانه، به پرسشهای انسان در حیطه وظایف شرعی ارائه کند.
🔹 در معرفی اثر آمده است:جراحی زیبایی (پلاستیک) نوعی تخصص پزشکی است که به اصلاح و ترمیم فرم و عملکرد ظاهری بدن انسان میپردازد. توسعه روزافزون دانش پزشکی در این حوزه، چالشها و پرسشهای فروانی را فراروی دانشیان عرصه فقه نهاده است.
🔸 پژوهش حاضر با روش اجتهادی به این پرسش اصلی پاسخ میدهد که وظیفه مکلفان در برابر موضوعات مختلف در زمینه جراحی زیبایی چیست؟
✅ بیتردید با توجه به مطالعه دقیق منابع دینی و بهکارگیری ابزارهای اجتهادی شیعی، هیچ پرسشی در این عرصه بیپاسخ نخواهد ماند. در نتیجه با تحقیق، پژوهش و شناخت دقیق موضوعات این حوزۀ نوین و بررسی ادلۀ اصولی و فقهی، وظایف مکلفان در زمینههای گوناگون، مشخص و معین میشود.
📝 در این فرایند، گاه به حرمت این عمل و گاه به جواز آن حکم میگردد و در نهایت با لحاظ همه شرایط و جوانب مسئله و مطالعه جامعنگر همه منابع و بهکارگیری اصول اجتهادی و فقاهتی، پاسخهای قابل اطمینانی به پرسشهای انسان در موضوع مورد نظر داده میشود.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فقه
#نشر
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ رضاشاه با اتخاذ سیاستی مشابه سیاست نادرشاه هویت فرهنگی و قومی اقوام مختلف ایران را نادیده گرفت
❇️ دومین گزارش از چهارمین نشست از سلسله نشستهای گفتوگوی انتقادی با عنوان «هویت ملّی ایران معاصر»؛
🔻دکتر سید محمّدرحیم ربانیزاده:
🔸در چنین جامعهای با تنوع قومی بسیار، هویت از اهمیت خاصی برخوردار است. این تنوع قومی به مثابه تیغی دو لبه میتواند باشد و در صورت بهرهبرداری صحیح میتوان از آن در جهت انسجام و یکپارچگی ملی، که بسیار مهم است، بهره بود.
🔸نادرشاه افشار با نادیده گرفتن هویت دینی و فرهنگی اقوام مختلف، سیاست عدم تعامل و کوچ اجباری آنها را پیش گرفت. اتخاذ چنین سیاستی، علاوه بر اینکه اشخاص را از گذشته خود و فضای فیزیکی متعلق به آنها جدا میکرد، آنان نسبت به مکان جدید نیز الفتی نمییافتند. بدین ترتیب در دستگاه حکومت بجای شایستهسالاری، افرادی که کمتر بن و ریشه داشتند رشد یافتند.
🔻دکتر یحیی فوزی:
🔸اگر هویت ملی تضعیف شود، نظام اجتماعی دچار تجزیه و فروپاشی میشود و این نشان میدهد موضوع هویت ملی از اهمیت بسیاری برخوردار است.
🔸جغرافیای سیاسی ایران به عنوان یک عنصر دیرپا از زمان باستان و دوره مادها، هخامنشیان، ساسانیان تاکنون اولین عنصر ثابتی است که در هویت ملی ایرانیان نقش دارد. ایران دارای تاریخی طولانی است و ایرانیان به آن افتخار میکنند.
🌐 ادامه متن: http://ihkn.ir/?p=31193
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#هویت_ملی
#گزارش_خبری
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
🔔 نشست علمی باعنوان:
"نقد و بررسی کتاب مبانی فقهی سبک زندگی اسلامی مبتنی بر بیانیه گام دوم انقلاب "
⚫️ برگزار کننده: گروه فقه فرهنگ، هنر و رسانه پژوهشگاه فقه معاصر با همکاری دبیرخانه چهارمین جشنواره کتاب سال سبک زندگی
👤 ارائه دهنده : دکتر مهدی شوشتری (نویسنده کتاب)
👤 ناقد : حجت الاسلام والمسلمین دکتر هادی خشنودی
زمان:
🗓 چهارشنبه ۱۴ دی ماه ۱۴٠۱
⏰ ساعت ۱۶
🌐لینک ورود به جلسه از طریق جیتسی میت :
https://meet.jit.si/www.riicj.com
🖥 لینک پخش زنده آپارات:
https://www.aparat.com/riicj/live
🏢 مکان: قم،خیابان شهید فاطمی(دورشهر) کوچه ۳٠ پلاک ۵۳، پژوهشگاه فقه معاصر
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#نقد_و_بررسی_کتاب
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ در فضای دانشگاه نوعا ظرفیت علوم انسانی در راستای تربیت نیروهای سکولار است
🔻 حجتالاسلام و المسلمین حمید نگارش در نشست «الگوی علوم انسانی در هویتبخشی انسان»:
🔹 ما احساس میکنیم شکافی بین دینداری در عرصه فردی و عمومی ایجاد شده است، شکافی بین علوم انسانی ترجمهای و ارزشهای دینی ایجاد شده که باید آن را حل کنیم. در کشورهای دیگر علوم انسانی جایگاه ویژه خودش را دارد ولی در کشور ما وضعیت به گونهای دیگر است و علوم انسانی منزوی و در حاشیه است.
🔹 فارغ التحصیلان علوم انسانی در کشور ما انگیزه ندارند و در حاشیه هستند و غالبا کسانی که سراغ علوم انسانی میروند کسانی هستند که از نظر علمی ضعیف هستند و کسانی که قوی باشند کمتر سراغ علوم انسانی میروند.
🔹 باید تحولی در علوم انسانی شکل بگیرد. همه متفق القول هستیم این علوم انسانی ما را به سعادت نمیرساند. اگر ما اینطوری پیش برویم ظاهرمان اسلامی است ولی باطن اسلامی نیست. باید به فکر باشیم. باید کاری کنیم علوم انسانی هویتسازی کند.
🔹 در فضای دانشگاه نوعا ظرفیت علوم انسانی در راستای تربیت نیروهای سکولار است و این برای آینده نظام به شدت خطرناک است.
📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=31027
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#علوم_انسانی_اسلامی
#گزارش_خبری
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#پرونده_ویژه
#استوری
🔰 قضاوت علوم انسانی غربی
🎙دکتر ابوالفضل ساجدی، عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره)
یکی از ویژگیهای مخصوص علامه مصباح، تأکیدشان بر عدم قضاوت علوم انسانی غربی قبل از فهم درست آنها بود. از این رو بود که ایشان به فعالیتی که در دفتر همکاری حوزه و دانشگاه داشتند، اکتفا نکردند و آن را یک نقطه آغاز برای حرکتهای مفصل بعدی خود دانستند. شدت تأکید ایشان بر فهم دقیق و شایسته علوم انسانی غربی به حدی بود که بعضی مؤسسه را متهم به تربیت روانشناس و جامعهشناس غربی میکردند و این در حالی بود که هدف ایشان، نقد نکردن علوم غربی بدون علم بود. این مطلب نشاندهنده بازبودن اندیشه ایشان در فهم درست علوم مورد بحث و نقد صحیح آن بود؛ زیرا برخی حوزه علمیه را متهم به صرف اشکالگیری میکردند و ایشان دقیقاً در نقطه مقابل این امر بود.
🔗 مشاهده گفتگو در آپارات
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#علوم_انسانی_اسلامی
#ویدیو
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ ارائه روشی به منظور بررسی افزایش حداقل دستمزد شاخصهای اقتصادی
🔻 دکتر کشاورز حداد، استاد دانشگاه تهران:
🔹 نتایج بدست آمده در سطح کلان حاکی از آن است که با توجه به روابط موجود در الگوی طراحی شده و همچنین فرض ثابت بودن تکنولوژی تولید، اعمال شوک افزایش دستمزد، قیمت ارزش افزوده را بالا برده و در نتیجه بر قیمت محصولات تولیدی تاثیرگذار بوده و شاخصهای قیمت نسبی تولیدکننده و همچنین کالای ترکیبی مصرفکننده را افزایش میدهد.
🔹 از طرفی با توجه به معادلات تصریح شده در الگو، با افزایش دستمزد و بهعبارتی افزایش هزینه تولید، تقاضای (استخدام) نیروی کار توسط کارفرمایان کاهش یافته و بنابر ماهیت کاربر یا سرمایهبر بودن بخشهای تولیدی، در مجموع کاهش تولید بنگاهها را نتیجه میدهد.
🔹 همچنین با توجه به رابطه میان دستمزد و بیکاری تصریح شده در الگو و کشش برآورد شده بر اساس دادههای سری زمانی دستمزد و بیکاری، با افزایش دستمزد شاهد افزایش نرخ بیکاری هستیم.
🔹 در خصوص تحلیلهای بخشی نیز نتایج بدست آمده برای اقتصاد ایران نشان میدهد که این سیاست، قیمت نسبی را در تمامی بخشهای اقتصادی بالا برده و هرچه پرداختی به نیروی کار سهم بالاتری از کل پرداختی هر بخش داشته باشد یا بهعبارتی بخش مدنظر کاربرتر باشد، با افزایش دستمزد، قیمت نسبی آن بخش بیشتر افزایش مییابد.
💢 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=31079
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#دانشگاه
#گزارش_خبری
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ حمایت مالی از آثار پژوهشی حوزویان
🔹طرحهای پژوهشی و آثار خود را به شماره 09367568800 در ایتا ارسال فرمایید. لازم به ذکر است این شماره فقط جهت ارتباط در ایتا بوده و تماس پاسخ داده نمیشود.
🔸 شماره تماس 35-02533133836
⬅️ دبیرخانه حمایت از طرحهای پژوهشی - معاونت پژوهش حوزههای علمیه
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#ارسال_مقاله
#حمایت_طرح_پژوهشی
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ جایگاه حکمرانی فضای مجازی در فقه نظام
🔻 حجتالاسلام والمسلمین علی رضائیان:
🔹 وقتی از فضای مجازی صحبت میکنیم، تلقی ابتدا این است که فضای مجازی در مقابل فضای حقیقی است، آیا واقعاً این گونه است؟ معمولاً وقتی ما از فضای مجازی صحبت میکنیم، باید رویکردی تحلیلی داشته باشیم و بررسی نسبت آن با فضای حقیقی اهمیت دارد و این موضوع به طور کلی در حیات انسان و عرصه سیاسی و اجتماعی چه جایگاهی دارد؟
🔹 برخی موضوعات پیشینهای دارند و باید تحول آنها بررسی شود که آیا فضای مجازی از سنخ نوعی ارتباط در شکل جدید و ابزار جدید است؟ فضاهای جدیدی که از سنخ ارتباطی در نرم افزارها بیشترین سؤالی که ایجاد میکرد، حیث تعاملی و ارتباطی بود و از این جهت که موضوع را تنها یک حیث ارتباطی دیده بودیم و باید پرسید اگر از جنس ارتباطی است، ضروری است و باید به سراغ آن رفت؟
🔹 فضای تحقق بیرونی از دو رکن سیاستها و قانون گذاریهای و دیگری اجرا شکل میگیرد که ما در فضای حکمرانی با عرصه شناخت معیاری که باید طی شود، سخن میگوییم. حیث اجرا در حکمرانی پررنگ است و حیث شناخت حکم در آن نیست؛ اما حاکمیت میتواند از هر دو جنس قانون گذاری و سیاستهای کلی را داشته باشد.
📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=30966
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فضای_مجازی
#گزارش_خبری
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com