eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
7.9هزار دنبال‌کننده
10.2هزار عکس
470 ویدیو
295 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
22.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📍در حوزه علوم اقتصادی با جنگ اندیشه مواجه هستیم. 🎙 حجت الاسلام جواد عبادی _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📍کنکور و عدم حل مسئله از نتایج یک پارچه نبودن نظام آموزشی 🔻در نشستی با موضوع مسائل کلان نظام آموزشی کشور و نسبت آن با آموزش دینی مطرح شد: (بخش دوم) 🔸 نظام آموزش کشور عبارتست از: وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، معاونت آموزش وزارت بهداشت، حوزه‌های علمیه. این‌ها مجموعه‌های مختلفی هستند که نظام آموزشی کشور را تشکیل می‌دهند؛ ولکن سطوح مختلفی دارند و همین امر عامل یک نایکپارچگی در نظام آموزشی است. 🔸این چند پارچگی اقتضائاتی دارد؛ بین آموزش عالیِ دانشگاهی و آموزش عمومی رقابت ایجاد شده است، توانمندی‌های آموزش عالی دانشگاهی، آموزش عمومی را زمین‌گیر کرده است؛ به این معنا که ورود به آن با فیلترهای سخت و شدید است. 🔸کنکور یعنی آموزش عالی خروجی آموزش عمومی را قبول ندارد. خودِ کنکور مجموعه‌ای از مسائل را دامن زده است. یکی این که تمام برنامه‌های آموزشی و پرورشی کشور را زیر سوال برده است. محور تحصیل را تست‌زنی قرار داده است نه یادگیری 🔸 امروزه نظام آموزشی کشور رقبایی پیدا کرده است و فضای مجازی یک رقیب جدی برای نظام آموزشی کشور است که تحت حکمرانی نظام اسلامی هم نیست. ظرفیت‌های مختلفی را برای ارائۀ خدمات در عرصه‌های مختلف ایجاد کرده است؛ ولکن تهدیدهایی را هم به دنبال آورده است. 🌐 متن کامل گزارش: https://ihkn.ir/?p=37202 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📍حج، حقوق و وظایف خانوادگی زنان 📝 قرارداد مشترک اجرای طرح پژوهشی «حج، حقوق و وظایف خانوادگی زنان» بین پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و جامعه الزهرا(س) حوزه علمیه خواهران قم منعقد شد. 📝 این قرارداد بر اساس طرح تفصیلی مصوب پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعه الزهرا توسط جناب آقای دکتر حسین هوشمند فیروزآبادی عضو هیئت علمی گروه حقوق و فقه اجتماعی پژوهشکده علوم اسلامی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و سرکار خانم عاطفه ذبیحی اجرا می‌شود. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
36.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
| ♨️ نشست دهم: جریان شناسی زنان مبارز با رژیم پهلوی ◽️با حضور سرکار خانم طیبه میرزا اسکندری فعالیت‌های سیاسی برای زنان و مردان نیازمند ایجاد دو شرط ضروری برای افراد است. نظام پادشاهی پهلوی هیچکدام از این شرایط را فراهم نکرد و عملا کنش سیاسی زنان بسیار سخت و نزدیک به محال گردید. 📅 برگزارشده در: شنبه ۱۹ اسفندماه 📻 فایل کامل صوتی 📺 فایل کامل تصویری _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📍 بدون کار فرهنگی جهش تولید اتفاق نمی‌افتد/ مردم به جای پس‌انداز وارد کار تولید شوند 🔻حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: 💬 این که حضرت آقا فرموند «جهش تولید با مشارکت مردم»، این‌گونه نیست که جهش تولید یک چیز است و مشارکت مردم چیز دیگر؛ در اصل، هویت جهش تولید با مشارکت مردمی اتفاق می‌افتد. 💬 همه کشورهایی که توانسته‌اند در حوزه اقتصاد موفق شوند از نقش «مشارکت مردم» به خوبی استفاده کردند و توانستند به این موفقیت دست یابند، بخش عمده ای از اقتصاد این کشورها متعلق به مردم است. این در حالی است که ۷ درصد اقتصاد ما مردمی، ۱۳ درصد بخش خصوصی و ۸۰ درصد دیگر دولتی است؛ جهش یعنی این که ۸۰ درصد سهم دولتی به ۴۰ یا ۳۰ درصد برسد. 💬 فرهنگ جهش تولید رکن اساسی تحقق شعار امسال است؛ یعنی این که اولا مردم باید اعتماد کنند و وارد کار تولید شوند و به‌جای پس‌انداز پول سرمایه‌گذاری کنند. البته باید صدور مجوزهای راه‌اندازی کارگاه‌های کوچک و متوسط تسهیل شود و مردم هم فرهنگ کار و تولید را با نگاه وسیع‌تری بنگرند. 💬 اگر بخواهد جهش تولید با مشارکت مردم اتفاق بیفتد، فرهنگ اقتصاد و به ویژه فرهنگ ابزار هنر و رسانه نقش بسیار مهمی دارد و اقتصاد هنر می‌تواند برای تقویت کار فرهنگی در حوزه جهش تولید کمک کند؛ البته نمی‌گویم فرهنگ تولید وجود ندارد، بلکه این فرهنگ باید تقویت شود زیرا بدون کار فرهنگی جهش تولید هم اتفاق نمی‌افتد. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📍رفع چالش مالیاتی قراردادهای پژوهشی / تعیین تکلیف وضعیت مالیات اعضای هیئت‌علمی 🔻رضا صابریرئیس مرکز حقوقی، لوایح و امور مجلس وزارت علوم اظهار داشت: 🔸 از دولت و مجلس تشکر می‌کنیم که نسبت ‌به تعیین تکلیف وضعیت مالیات اعضای هیئت‌علمی تصمیم مطلوبی گرفته‌اند و آن‌ها را مشمول ماده هشتاد و پنج قانون مالیات‌های مستقیم کردند این اقدام بسیار خوبی است. 🔸یکی از مشکلات ما این بود که قراردادهای پژوهشی هیئت علمی به چالش مالیاتی برخورده بود که خوشبختانه مجلس برای بودجه سال هزار و چهارصد و سه به‌صراحت اعلام کرد که قراردادهای پژوهشی مشمول مالیات پنج درصد می شوند و این مشکل تا اندازه‌ای رفع شد. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ بسیاری از مسائل مبتلا به جامعه اسلامی امروز در دروس حوزوی نیست 🔻 آیت الله شب زنده دار، عضو شورای نگهبان در دیدار مدیر حوزه علمیه خراسان: 🔹 سابق سالی دوبار به حوزه های علمیه پاکستان می رفتیم و آن زمان شیعیان ۶۰ مدرسه علمیه داشتند، اما بعد از حدود پانزده سال، حوزه های علمیه تشیع به پانصد مدرسه رسید و همه مدارس بر این امر متفق بودند که برنامه یکسان برای همه نقاط اعلام نشود، بلکه استانداردهائی تعریف شده باشد که هرپایه چه دروسی را متناسب با اقتضائات بخواند. 🔹 بسیاری از مسائل مبتلا به جامعه اسلامی امروز در دروس نیست و می بایست راهکاری برای طرح ابعاد موضوعاتی که امروز مطرح است اندیشیده شود؛ بر اساس همین ایده مسائل مستحدثه، ادله و چالش های آن و مصداق های تازه وارد شده، می بایست مورد بحث و تدریس و تدرس واقع شده تا از ابهام خارج شود. 📝 متن کامل: https://ihkn.ir/?p=37209 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📍«فقه حکمرانی» به مثابه «فقه‏الاقامه» / فقیهِ فقه حکومتی متولی استنباط و اجرای احکام 🔻حجت الاسلام عباسعلی مشکانی سبزواری پژوهشگر فقه سیاسی در یادداشتی مطرح کرد: 📚 مهمترین وجه امتیاز «رویکرد فردی به فقه» و «رویکرد حکومتی به فقه»، تاکید و توجه رویکرد حکومتی به مسئله «اجرا و اقامه احکام» است. در این رویکرد، «مقوله فهم و استنباط احکام» با «مقوله اجرا و اقامه احکام» در هم تنیده و ملازم با یکدیگر است و جدا انگاری این هر دو، ناشی از غفلت از عنصر بنیادین فقاهت است 📚 مقصود از اجرا و اقامه نیز، فهم روش‏ها و رویه‏های صحیح اجرای احکام شرعی مبتنی بر منابع دینی و فقهی است، به گونه‏ای با هدف شریعت از تشریع آن احکام سازگار باشد و فرد، جامعه و حکومت را به اهداف و مقاصد اصلی شارع مقدس نزدیک نماید 📚 فقه حکومتی متشکل از دو مستوای فقاهی است: «فقه الافتاء» و «فقه الاقامه». امروزه در ادبیات سیاسی و مدیریتی، برای مقوله اجرا و اداره کشور، از اصطلاح «حکمرانی» استفاده می‏شود. بر این اساس از ساحت دوم فقه، یعنی ساحت اقامه و اجرای احکام در راستای اداره کشور، می‏توان با عنوان «فقه حکمرانی» یاد کرد. 📚 در «حکمرانی اسلامی» محوریت مردم و نهادهای مردمی، جزو مفروضات و مسلمات دینی است و محوریت ایده «امت-امامت» و «مردم سالاری دینی» بیانگر همین امر است. 📚 هر جا حکمی فقهی وجود دارد، بحث روش و نحوه اقامه و اجرای آن حکم نیز مطرح است و قلمرو فقه حکمرانی به شمار می‏رود. 🌐 متن یادداشت: https://ihkn.ir/?p=37216 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📍وجود ادبیات رونق تولید و مهار تورم در اقتصاد اسلامی / قم قطب اقتصاد اسلامی 🔻در نشست خبری «همایش ملی اقتصاد اسلامی در مواجهه با چالش‌های اساسی اقتصاد ایران با تأکید بر مهار تورم و رشد تولید» مطرح شد: 🔹عدالت اجتماعی در اسلام مبتنی بر دو اصل تأمین اجتماعی و توازن اجتماعی است، به این معنا که امکانات کسب و کار و سرمایه در اختیار همه مردم قرار بگیرد و صرفاً در اختیار عده‌ای معدود نباشد 🔹اگر بخواهیم اقتصاد اسلامی در مشکلات کشور مشارکت کند، نیاز هست در فرصت‌هایی، محققان اقتصاد اسلامی تحقیقات خود را با هم به اشتراک گذاشته و در نهایت در اختیار نظام اقتصادی کشور و مسئولان قرار دهند 🔹علاوه بر اینکه این دو مرکز مهم با هم همکاری دارند، ستاد همکاری وزارت اقتصاد و حوزه علمیه نیز نقش پررنگی در برگزاری این همایش داشت تا بتوانیم از محصولات این همایش به صورت عملیاتی در بخش‌های مختلف اقتصادی دولت استفاده کنیم 🌐 متن کامل گزارش: https://ihkn.ir/?p=37219 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📍 واکنش استاد برجسته اقتصاد اسلامی به نفی اقتصاد اسلامی/ موضوع اقتصاد اسلامی حرف غلط یا صحیح؟ 🔻حجت الاسلام احمدعلی یوسفی مدیر گروه اقتصاد پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در یادداشتی مطرح کرد: 📝 هر صاحب نظری اگر بخواهد درباره موضوع تخصصی «اقتصاد اسلامی» اظهار نظر کند باید هم اسلام شناس باشد و هم اقتصاددان؛ بنابراین اگر کسی این دو نوع تخصص را نداشته باشد و درباره وجود یا عدم وجود اقتصاد اسلامی نظر بدهد، نشانی غلطی را به طلاب و فضلای حوزوی و دانشگاهی میدهد 📝 چگونه وظیفه داریم نظام اقتصادی سکولار را به روش عدم مغایرت تحلیل و محصول این روش را مشروع بدانیم، اما نظام اقتصادی اسلامی مستنبط از مبانی اسلامی را وظیفه نداریم از روش بیان شده تحلیل و در صورت عدم مغایرت با فقه مورد نظر ایشان مورد تایید قرار دهیم و محصول آن را مشروع بدانیم؟! 📝 متاسفانه در ذهن بعضی از اساتید حوزه، اقتصاد به شکل سه‌گانه نظام سرمایه‌داری، سوسیالیستی یا مختلط شکل گرفته است و دستگاه فقه باید منتظر باشد تا خروجی آنها را به روش عدم مغایرت تحلیل کند و به عنوان فقه اقتصادی بپذیرد. 📝 چنین روشی فقه اسلامی را در موضع فقه منفعل، مساله‌گو قرار میدهد؛ در حالی که ظرفیت فقه اسلامی ظرفیتی است که میتواند آن را در موضع فقه فعال، نظام‌ساز و مطالبه‌گر از نظامات سکولار قرار دهد و خروجی چنین فقهی در عرصه اقتصادی، مردم‌سالاری اقتصادی دینی است که با خروجی نظامات اقتصادی سکولار تفاوتهای اساسی دارد. 🌐 متن کامل یادداشت: https://ihkn.ir/?p=37222 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
💢 دوازدهمین دوره از سلسله کُرسی‌های آزاداندیشی 🔸موضوع: «نظریه مشارکت در نظام مردم‌سالاری دینی» 🎙 با حضور: حجت‌الاسلام والمسلمین عضو هیأت علمی گروه سیاست پژوهشگاه 📅 دوشنبه هر هفته ساعت ۱۹:۳۰ 🏢 قم، دانشگاه طلوع مهر 🔹پخش زنده : 🏷 lms.tolouemehr.ac.ir/tmq _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ -اندیشی 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com