eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
8هزار دنبال‌کننده
9.4هزار عکس
427 ویدیو
295 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📍شکاف طبقاتی در آموزش متاثر از نگاه سرمایه داری 🔻در نشستی با موضوع مسائل کلان نظام آموزشی کشور و نسبت آن با آموزش دینی مطرح شد: (بخش نخست) 🔹در کشور ما بهم خوردن عدالت در حوزۀ اقتصاد به به‌هم خوردن عدالت در حوزۀ آموزش منجر شده است. متموّلین نسبت به کسانی که بهرۀ اقتصادی کمتری دارند، از آموزش بهتری برخوردارند. همین امر موجب می‌شود در آموزش عالی نیز از بهرۀ بیشتری برخوردار باشند و اتفاقا همین افراد عمدتا مسئولین جمهوری اسلامی می‌شوند. 🔹 در ریشه یابی این مسأله به دو نکته می‌توان توجه داد: 1️⃣ بدنۀ کارشناسی کشور متمایل به سرمایه داری است. از این رو راه‌حل‌های مختلفی که ارائه می‌کند نیز در راستای تحقق اهداف همین نظام است 2️⃣ مدیریت نظام آموزشی کشور با مشکلاتی مواجه شده بود؛ مثلا کسری بودجه نسبت به حقوق معلمان و ... یکی از راه حل‌های ارائه شده از سوی کارشناسان، برون‌سپاری آموزش بود که باعث فعالیت مدارس غیر انتفاعی شد؛ لکن به حدی رشد کردند که رقیب مدارس سمپاد شدند. 🔹 ممکن است متموّلین با توجه به بهره‌ای که دارند امکانات بیشتری را در اختیار بگیرند؛ لکن سخن در این است که دولت نباید به گونه‌ای بسترسازی کند که بین ثروتمندان و مستمندان در مسألۀ آموزش نیز فاصله بیشتر شود 🔹 برای حل این مشکل چه باید کرد؟ ابتدائی‌ترین و حداقلی‌ترین کار این است که تا سالیانی از افزایش مدارس غیر انتفاعی جلوگیری و دولت سطح آموزش عمومی خود را بالا آورد. 🌐 متن کامل گزارش: https://ihkn.ir/?p=37196 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
📣چهارمین همایش ملی کتاب سال بانوان از سوی معاونت پژوهش جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها برگزار می‌شود. 📚شرایط آثار: 🔸آثار منتشر شده بانوان اعم از تألیف، ترجمه و تصحیح در عرصه علوم انسانی_ اسلامی 🔸 مقالات علمی پژوهشی منتشر شده بانوان در عرصه علوم انسانی_اسلامی 🔸رساله های (دفاع شده) سطح 4 و دکتری بانوان در عرصه انسانی- اسلامی. 🗞موضوعات آثار: تفسیر و علوم قرآن، علوم حدیث، منطق، فلسفه و کلام و ... 🔆محور ویژه: آثار منتشر شده (بانوان و آقایان) با موضوع زن و خانواده 📙آثاری که در سال‌های ۱۴۰۰، ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ تألیف و منتشر شده‌اند، پذیرفته می‌شوند. 📆مهلت ارسال آثار به دبیرخانه همایش: پایان خرداد۱۴۰۳ 📪روش ارسال آثار: 1. تکمیل فرم ثبت نام از طریق سایت یا مراجعه حضوری. 2. ارسال یک نسخه از اثر به دبیرخانه.( ارائه نسخه زبان اصلی اثر یا فایل PDF، برای کتاب های ترجمه شده الزامی است.) 💎مراکز همکار: مرکز مدیریت حوزه های علمیه مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران جامعه المصطفی العالمیه پژوهشگاه حوزه و دانشگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی دانشگاه قم دانشگاه فرهنگیان پژوهشکده زن و خانواده جهاد دانشگاهی دانشگاه علامه طباطبایی (ره) دانشگاه تفرش دانشگاه اصفهان دانشگاه کردستان دانشکده هدی ☎️ ارتباط با دبیرخانه: تلفن۳۲۱۱۲۱۸۶_۰۲۵ یا ۳۲۱۱۲۱۸۹_۰۲۵ آیدی ایتا @Ketabsal003 سایت www.ketabebanovan.ir _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید
📣 ثبت و نمایه شدن دوفصلنامه علمی پژوهشی مطالعات اسلامی زنان و خانواده در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام(ISC) 💠 به همت پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها؛ 📚 دوفصلنامه علمی پژوهشی «مطالعات اسلامی زنان و خانواده» به عنوان اولیـن نشــریه از حـوزه علمـیه خواهـران جامعـه الزهـرا سلام‌الله‌علیها، در پایگاه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) نمایه شد. 🌐 علاقه‌مندان می‌توانند مقاله‌های خود را با ثبت نام در سامانه نشریه به نشانی http://pubs.jz.ac.ir بارگذاری نمایند. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
🔔/ پذیرش سراسری حوزه‌های علمیه سراسر کشور: paziresh.ismc.ir حوزه‌های خراسان: sanjesh.hozehkh.com حوزه‌های خواهران: paziresh.whc.ir جامعةالزهرا(س): paziresh.jz.ac.ir _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ نگاهی به مهندسی نظام تبویب فقه معاصر 🔻 حجت‌الاسلام هادی عجمی، مدرس سطوح عالی و عضو گروه فقه تریبتی موسسه اشراق و عرفان: 🔹 فقه معاصر، حرکتی نو در راه انجام وظیفه‌ای از گذشته بر دوش حوزه‌های علمیه است. فقه معاصر همان فقیه معاصر است که می‌خواهد وظیفه خود را در پاسخگویی به مسائل جامعه خود انجام دهد. همانگونه که شیخ مفید، باید پاسخگوی مسائل خویش می‌بود و همانگونه که شیخ انصاری قدم‌هایی جلوتر از پاسخگویی به مسائل زمان خویش برداشت. 🔹 اما ازآنجاکه دوران معاصر مسائل پیچیده‌تر و جزئی‌تر شده است، فقه دوران معاصر نیز باید برپایه قدرت عقول زمان خویش پیچیده‌تر و از سویی جزئی‌تر شود؛ در طرح‌ریزی نظام فقهی و در چیدمان هندسی خویش و چه در پاسخگویی به مسائل. چه در جاده آنها که فقه را پاسخگوی مسائل می‌دانند و چه در ریل آنهایی که قائلند باید فقه، نظامات را شکل دهد. در ادامه، خوانش چند نکته برای نزدیک شدن مخاطب با راقم این ستور لازم است. 📝 متن کامل: https://ihkn.ir/?p=36616 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📍در حوزه علوم اقتصادی با جنگ اندیشه مواجه هستیم. 🎙 حجت الاسلام جواد عبادی _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📍کنکور و عدم حل مسئله از نتایج یک پارچه نبودن نظام آموزشی 🔻در نشستی با موضوع مسائل کلان نظام آموزشی کشور و نسبت آن با آموزش دینی مطرح شد: (بخش دوم) 🔸 نظام آموزش کشور عبارتست از: وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، معاونت آموزش وزارت بهداشت، حوزه‌های علمیه. این‌ها مجموعه‌های مختلفی هستند که نظام آموزشی کشور را تشکیل می‌دهند؛ ولکن سطوح مختلفی دارند و همین امر عامل یک نایکپارچگی در نظام آموزشی است. 🔸این چند پارچگی اقتضائاتی دارد؛ بین آموزش عالیِ دانشگاهی و آموزش عمومی رقابت ایجاد شده است، توانمندی‌های آموزش عالی دانشگاهی، آموزش عمومی را زمین‌گیر کرده است؛ به این معنا که ورود به آن با فیلترهای سخت و شدید است. 🔸کنکور یعنی آموزش عالی خروجی آموزش عمومی را قبول ندارد. خودِ کنکور مجموعه‌ای از مسائل را دامن زده است. یکی این که تمام برنامه‌های آموزشی و پرورشی کشور را زیر سوال برده است. محور تحصیل را تست‌زنی قرار داده است نه یادگیری 🔸 امروزه نظام آموزشی کشور رقبایی پیدا کرده است و فضای مجازی یک رقیب جدی برای نظام آموزشی کشور است که تحت حکمرانی نظام اسلامی هم نیست. ظرفیت‌های مختلفی را برای ارائۀ خدمات در عرصه‌های مختلف ایجاد کرده است؛ ولکن تهدیدهایی را هم به دنبال آورده است. 🌐 متن کامل گزارش: https://ihkn.ir/?p=37202 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📍حج، حقوق و وظایف خانوادگی زنان 📝 قرارداد مشترک اجرای طرح پژوهشی «حج، حقوق و وظایف خانوادگی زنان» بین پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و جامعه الزهرا(س) حوزه علمیه خواهران قم منعقد شد. 📝 این قرارداد بر اساس طرح تفصیلی مصوب پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعه الزهرا توسط جناب آقای دکتر حسین هوشمند فیروزآبادی عضو هیئت علمی گروه حقوق و فقه اجتماعی پژوهشکده علوم اسلامی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و سرکار خانم عاطفه ذبیحی اجرا می‌شود. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
36.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
| ♨️ نشست دهم: جریان شناسی زنان مبارز با رژیم پهلوی ◽️با حضور سرکار خانم طیبه میرزا اسکندری فعالیت‌های سیاسی برای زنان و مردان نیازمند ایجاد دو شرط ضروری برای افراد است. نظام پادشاهی پهلوی هیچکدام از این شرایط را فراهم نکرد و عملا کنش سیاسی زنان بسیار سخت و نزدیک به محال گردید. 📅 برگزارشده در: شنبه ۱۹ اسفندماه 📻 فایل کامل صوتی 📺 فایل کامل تصویری _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📍 بدون کار فرهنگی جهش تولید اتفاق نمی‌افتد/ مردم به جای پس‌انداز وارد کار تولید شوند 🔻حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: 💬 این که حضرت آقا فرموند «جهش تولید با مشارکت مردم»، این‌گونه نیست که جهش تولید یک چیز است و مشارکت مردم چیز دیگر؛ در اصل، هویت جهش تولید با مشارکت مردمی اتفاق می‌افتد. 💬 همه کشورهایی که توانسته‌اند در حوزه اقتصاد موفق شوند از نقش «مشارکت مردم» به خوبی استفاده کردند و توانستند به این موفقیت دست یابند، بخش عمده ای از اقتصاد این کشورها متعلق به مردم است. این در حالی است که ۷ درصد اقتصاد ما مردمی، ۱۳ درصد بخش خصوصی و ۸۰ درصد دیگر دولتی است؛ جهش یعنی این که ۸۰ درصد سهم دولتی به ۴۰ یا ۳۰ درصد برسد. 💬 فرهنگ جهش تولید رکن اساسی تحقق شعار امسال است؛ یعنی این که اولا مردم باید اعتماد کنند و وارد کار تولید شوند و به‌جای پس‌انداز پول سرمایه‌گذاری کنند. البته باید صدور مجوزهای راه‌اندازی کارگاه‌های کوچک و متوسط تسهیل شود و مردم هم فرهنگ کار و تولید را با نگاه وسیع‌تری بنگرند. 💬 اگر بخواهد جهش تولید با مشارکت مردم اتفاق بیفتد، فرهنگ اقتصاد و به ویژه فرهنگ ابزار هنر و رسانه نقش بسیار مهمی دارد و اقتصاد هنر می‌تواند برای تقویت کار فرهنگی در حوزه جهش تولید کمک کند؛ البته نمی‌گویم فرهنگ تولید وجود ندارد، بلکه این فرهنگ باید تقویت شود زیرا بدون کار فرهنگی جهش تولید هم اتفاق نمی‌افتد. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📍رفع چالش مالیاتی قراردادهای پژوهشی / تعیین تکلیف وضعیت مالیات اعضای هیئت‌علمی 🔻رضا صابریرئیس مرکز حقوقی، لوایح و امور مجلس وزارت علوم اظهار داشت: 🔸 از دولت و مجلس تشکر می‌کنیم که نسبت ‌به تعیین تکلیف وضعیت مالیات اعضای هیئت‌علمی تصمیم مطلوبی گرفته‌اند و آن‌ها را مشمول ماده هشتاد و پنج قانون مالیات‌های مستقیم کردند این اقدام بسیار خوبی است. 🔸یکی از مشکلات ما این بود که قراردادهای پژوهشی هیئت علمی به چالش مالیاتی برخورده بود که خوشبختانه مجلس برای بودجه سال هزار و چهارصد و سه به‌صراحت اعلام کرد که قراردادهای پژوهشی مشمول مالیات پنج درصد می شوند و این مشکل تا اندازه‌ای رفع شد. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ بسیاری از مسائل مبتلا به جامعه اسلامی امروز در دروس حوزوی نیست 🔻 آیت الله شب زنده دار، عضو شورای نگهبان در دیدار مدیر حوزه علمیه خراسان: 🔹 سابق سالی دوبار به حوزه های علمیه پاکستان می رفتیم و آن زمان شیعیان ۶۰ مدرسه علمیه داشتند، اما بعد از حدود پانزده سال، حوزه های علمیه تشیع به پانصد مدرسه رسید و همه مدارس بر این امر متفق بودند که برنامه یکسان برای همه نقاط اعلام نشود، بلکه استانداردهائی تعریف شده باشد که هرپایه چه دروسی را متناسب با اقتضائات بخواند. 🔹 بسیاری از مسائل مبتلا به جامعه اسلامی امروز در دروس نیست و می بایست راهکاری برای طرح ابعاد موضوعاتی که امروز مطرح است اندیشیده شود؛ بر اساس همین ایده مسائل مستحدثه، ادله و چالش های آن و مصداق های تازه وارد شده، می بایست مورد بحث و تدریس و تدرس واقع شده تا از ابهام خارج شود. 📝 متن کامل: https://ihkn.ir/?p=37209 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📍«فقه حکمرانی» به مثابه «فقه‏الاقامه» / فقیهِ فقه حکومتی متولی استنباط و اجرای احکام 🔻حجت الاسلام عباسعلی مشکانی سبزواری پژوهشگر فقه سیاسی در یادداشتی مطرح کرد: 📚 مهمترین وجه امتیاز «رویکرد فردی به فقه» و «رویکرد حکومتی به فقه»، تاکید و توجه رویکرد حکومتی به مسئله «اجرا و اقامه احکام» است. در این رویکرد، «مقوله فهم و استنباط احکام» با «مقوله اجرا و اقامه احکام» در هم تنیده و ملازم با یکدیگر است و جدا انگاری این هر دو، ناشی از غفلت از عنصر بنیادین فقاهت است 📚 مقصود از اجرا و اقامه نیز، فهم روش‏ها و رویه‏های صحیح اجرای احکام شرعی مبتنی بر منابع دینی و فقهی است، به گونه‏ای با هدف شریعت از تشریع آن احکام سازگار باشد و فرد، جامعه و حکومت را به اهداف و مقاصد اصلی شارع مقدس نزدیک نماید 📚 فقه حکومتی متشکل از دو مستوای فقاهی است: «فقه الافتاء» و «فقه الاقامه». امروزه در ادبیات سیاسی و مدیریتی، برای مقوله اجرا و اداره کشور، از اصطلاح «حکمرانی» استفاده می‏شود. بر این اساس از ساحت دوم فقه، یعنی ساحت اقامه و اجرای احکام در راستای اداره کشور، می‏توان با عنوان «فقه حکمرانی» یاد کرد. 📚 در «حکمرانی اسلامی» محوریت مردم و نهادهای مردمی، جزو مفروضات و مسلمات دینی است و محوریت ایده «امت-امامت» و «مردم سالاری دینی» بیانگر همین امر است. 📚 هر جا حکمی فقهی وجود دارد، بحث روش و نحوه اقامه و اجرای آن حکم نیز مطرح است و قلمرو فقه حکمرانی به شمار می‏رود. 🌐 متن یادداشت: https://ihkn.ir/?p=37216 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📍وجود ادبیات رونق تولید و مهار تورم در اقتصاد اسلامی / قم قطب اقتصاد اسلامی 🔻در نشست خبری «همایش ملی اقتصاد اسلامی در مواجهه با چالش‌های اساسی اقتصاد ایران با تأکید بر مهار تورم و رشد تولید» مطرح شد: 🔹عدالت اجتماعی در اسلام مبتنی بر دو اصل تأمین اجتماعی و توازن اجتماعی است، به این معنا که امکانات کسب و کار و سرمایه در اختیار همه مردم قرار بگیرد و صرفاً در اختیار عده‌ای معدود نباشد 🔹اگر بخواهیم اقتصاد اسلامی در مشکلات کشور مشارکت کند، نیاز هست در فرصت‌هایی، محققان اقتصاد اسلامی تحقیقات خود را با هم به اشتراک گذاشته و در نهایت در اختیار نظام اقتصادی کشور و مسئولان قرار دهند 🔹علاوه بر اینکه این دو مرکز مهم با هم همکاری دارند، ستاد همکاری وزارت اقتصاد و حوزه علمیه نیز نقش پررنگی در برگزاری این همایش داشت تا بتوانیم از محصولات این همایش به صورت عملیاتی در بخش‌های مختلف اقتصادی دولت استفاده کنیم 🌐 متن کامل گزارش: https://ihkn.ir/?p=37219 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📍 واکنش استاد برجسته اقتصاد اسلامی به نفی اقتصاد اسلامی/ موضوع اقتصاد اسلامی حرف غلط یا صحیح؟ 🔻حجت الاسلام احمدعلی یوسفی مدیر گروه اقتصاد پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در یادداشتی مطرح کرد: 📝 هر صاحب نظری اگر بخواهد درباره موضوع تخصصی «اقتصاد اسلامی» اظهار نظر کند باید هم اسلام شناس باشد و هم اقتصاددان؛ بنابراین اگر کسی این دو نوع تخصص را نداشته باشد و درباره وجود یا عدم وجود اقتصاد اسلامی نظر بدهد، نشانی غلطی را به طلاب و فضلای حوزوی و دانشگاهی میدهد 📝 چگونه وظیفه داریم نظام اقتصادی سکولار را به روش عدم مغایرت تحلیل و محصول این روش را مشروع بدانیم، اما نظام اقتصادی اسلامی مستنبط از مبانی اسلامی را وظیفه نداریم از روش بیان شده تحلیل و در صورت عدم مغایرت با فقه مورد نظر ایشان مورد تایید قرار دهیم و محصول آن را مشروع بدانیم؟! 📝 متاسفانه در ذهن بعضی از اساتید حوزه، اقتصاد به شکل سه‌گانه نظام سرمایه‌داری، سوسیالیستی یا مختلط شکل گرفته است و دستگاه فقه باید منتظر باشد تا خروجی آنها را به روش عدم مغایرت تحلیل کند و به عنوان فقه اقتصادی بپذیرد. 📝 چنین روشی فقه اسلامی را در موضع فقه منفعل، مساله‌گو قرار میدهد؛ در حالی که ظرفیت فقه اسلامی ظرفیتی است که میتواند آن را در موضع فقه فعال، نظام‌ساز و مطالبه‌گر از نظامات سکولار قرار دهد و خروجی چنین فقهی در عرصه اقتصادی، مردم‌سالاری اقتصادی دینی است که با خروجی نظامات اقتصادی سکولار تفاوتهای اساسی دارد. 🌐 متن کامل یادداشت: https://ihkn.ir/?p=37222 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
💢 دوازدهمین دوره از سلسله کُرسی‌های آزاداندیشی 🔸موضوع: «نظریه مشارکت در نظام مردم‌سالاری دینی» 🎙 با حضور: حجت‌الاسلام والمسلمین عضو هیأت علمی گروه سیاست پژوهشگاه 📅 دوشنبه هر هفته ساعت ۱۹:۳۰ 🏢 قم، دانشگاه طلوع مهر 🔹پخش زنده : 🏷 lms.tolouemehr.ac.ir/tmq _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ -اندیشی 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📍مبانی قرآنی دفاع مشروع و تنبیه متجاوز/ أُذِنَ لِلَّذِينَ يُقَاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا 🔻آیت‌الله عباس کعبی عضو مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو مطرح کرد: 🔸 به طور قطع عملیات مقتدرانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دفاع، مشروع از اسلام، مظلومان غزه و فلسطین محسوب می‌شود 🔸خداوند تبارک و تعالی در آیه ۳۹ سوره «حج» می‌فرماید: «أُذِنَ لِلَّذِينَ يُقَاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا وَإِنَّ اللَّهَ عَلَى نَصْرِهِمْ لَقَدِيرٌ» به كسانی كه همواره و مظلومانه مورد تهاجم و قتل‌عام قرار گرفته‌اند، اجازه دفاع و جهاد داده شده است والبته خداوند بر ياری آنان قادر است 🔸امیرالمؤمنین(ع) فرموده‌اند: «يَوْمُ آلْمَظْلُومِ عَلَى الظَّالِمِ أَشَدُّ مِنْ يَوْمِ الظَّالِمِ عَلَى آلْمَظْلُومِ» روز انتقام مظلوم از ظالم، شديدتر از روز ستم كردن ظالم بر مظلوم است 🔸خداوند در خصوص صهیونیست‌ها در آیه ۳۲ سوره «مائده» می‌فرماید: به این سبب بر بنی اسرائیل لازم و مقرر کردیم که هر کس انسانی را جز برای حق، [قصاص] یا بدون آنکه فسادی در زمین کرده باشد، بکشد، چنان است که همه انسان‌ها را کشته و هر کس انسانی را از مرگ برهاند و زنده بدارد، گویی همه انسان‌ها را زنده داشته است. و یقیناً پیامبران دلایل روشنی برای بنی‌اسرائیل آوردند، سپس بسیاری از آنان بعد از آن در روی زمین به [تجاوز از حدود حق و فساد و] زیاده روی برخاستند _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
🔰 موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(علیه السلام) برگزار می کند: 🌀 كرسي علمی ترويجي:« جایگاه آینده پژوهی در نظام ولایی» 🎙ارائه کننده : حجة الاسلام دکتر سید غلامرضا موسوی 🎙ناقد: حجة الاسلام والمسلمین دکتر محسن منطقی 🎙دبیر علمی: حجة الاسلام و المسلمین مهدی عزیزی ⏰ زمان: یکشنبه 3 اسفند 1403 ساعت 16:30 تا 18 🔳 نحوه اجرای برنامه: : قم، میدان سعیدی، خیابان هفت تیر، کوچه ۱۲، تقاطع اول، موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه السلام https://nshn.ir/7bs446NxQtj9 : پخش زنده از طریق کانال ایتا وهمچنین از طریق قرار: https://gharar.ir/r/71810914 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📍جدایی فصل علوم انسانی و هنر از سایر علوم در آیین‌نامه ارتقا / باید هیئت‌های ممیزه تخصصی علوم انسانی تشکیل شود 🔻محمدجواد هراتی قائم مقام وزیر علوم در امور علوم انسانی اظهار داشت: ▪️یکسان در نظر گرفتن شاخصه‌های علمی در علوم انسانی و فنی مهندسی یکی از گلایه‌های همیشگی اساتید است. تلاش می‌شود تا این نقیصه برطرف شود و با قرار گرفتن موضوع علوم انسانی و هنر در فصل جداگانه‌ای، مبحث ارتقای اساتید متناسب با ماهیت این رشته‌ها در نظر گرفته شود. ▪️با توجه به تجربه سه دهه از اجرای‌ آیین‌نامه‌های ارتقای مختلف، به نظر می‌رسد تدوین برنامه خوب به تنهایی برطرف‌کننده مشکلات ارتقا اساتید نیست بلکه رویکرد هیئت‌های ممیزه نیز بسیار مهم است. ▪️علی‌رغم دقت نظر در اغلب هیئت‌های ممیزه برخی وقت‌ها به دلیل متفاوت بودن ماهیت رشته‌ها مشکلاتی اتفاق می‌افتد و برای رفع این مشکل تا حد امکان هیئت‌های ممیزه نیز به‌صورت جداگانه برگزار شوند چرا که اظهار نظر مجموعه مهندسی برای یک مجموعه هنری و یا اظهار نظر مجموعه علوم انسانی برای علوم پایه و بالعکس ممکن است از دقت نظر و اظهار نظر تخصصی کم کند. ▪️در آینده تلاش می‌شود در دانشگاه‌هایی که امکان آن فراهم است، هیئت‌های ممیزه تخصصی تشکیل شود تا در ارتقا اساتید دقت بیشتری صورت پذیرد. 🌐 متن کامل گزارش: https://ihkn.ir/?p=37206 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
🔸هشتمین همایش بین المللی مطالعات دینی، علوم انسانی و اخلاق زیستی در جهان اسلام 🔹مرکز برگزار کننده: مرکز همایش های جهان اسلام 🖌مهلت ارسال مقاله: 28/2/1403 🗓تاریخ برگزاری: 10/3/1403 📞شماره تماس: 02177459847 🌐سایت: www.fconf.ir 🖇محورهای همایش: • علوم انسانی: • مطالعات دینی: • اخلاق زیستی: _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📍توانایی علمی، درایت مدیریتی، صبر راهبردی و توکل ایمانی ثمرات خود را آشکار ساخت. 🔻پیام آیت الله هادوی تهرانی به مناسبت عملیات وعد صادق بسم الله الرحمن الرحیم إِنَّمَا تُوعَدُونَ لَصَادِقٌ (الذاریات، 5) إِنَّمَا تُوعَدُونَ لَوَاقِعٌ (المرسلات، 7) واقع شد. توانایی علمی، درایت مدیریتی، صبر راهبردی و توکل ایمانی ثمرات خود را آشکار ساخت. حملات موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی ایران به اهداف نظامی و امنیتی رژیم اشغالگر اسرائیل در خاک فلسطین مظلوم نشان داد که دانش و درایت و دوراندیشی و دین مداری چگونه می تواند تمام معادله ها را تغییر دهد و یکباره صفحه بازی را دگرگون سازد. امید است همین دانش، درایت، دوراندیشی و دین مداری در ساحت های دیگر نیز به کار گرفته شود تا نظام مقدس جمهوری اسلامی بتواند از تنگناهای اقتصادی که بسیاری از مردم عزیز ایران اسلامی را رنج می دهد، عبور کند و با همان رویه مشکلات اجتماعی موجود نیز برطرف گردد. من الله التوفیق و علیه التکلان مهدی هادوی تهرانی 26 فروردین 1403 قم المقدسه _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com