eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
8هزار دنبال‌کننده
9.4هزار عکس
427 ویدیو
295 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
📍نگاهی به سه مناظره استاد علیدوست و دکتر سروش 🔻 پایگاه خبری-تحلیلی مفتاح علوم انسانی اسلامی گزارش می‌دهد؛ 🔸قسمت اول مناظره با انتقاد دکتر سروش درباره غیراخلاقی و ناکارآمد بودن فقه آغاز شد. استاد علیدوست با تفکیک میان گزاره‌های فقهی و بنیاد اخلاق‌گرای فقه، به بطلان این ادعا پرداخت. او با ارائه مثال‌هایی از حرمت گناهانی مانند کذب و غیبت، نشان داد که نگاه ناقص به فقه، سبب چنین انتقادهایی می‌شود. 🔸دکتر سروش به گسترش بی‌رویه فقه اشاره کرد که علیدوست با استناد به کتاب «فقه و عرف»، قلمرو فقه را وابسته به گستره شریعت دانست. او توضیح داد که شریعت دارای حوزه‌های گسترده‌ای است که فقه نیز متناسب با آن توسعه می‌یابد، اما برخی امور از این حوزه خارج‌اند. همچنین، وی انتقاداتی به دیدگاه سروش در مورد انتظارات از دین وارد کرد، زیرا این دیدگاه فاقد معیارهای دقیق و تعریف روشنی از دین است. 🔸در ادامه، علیدوست به نقد اظهارنظر سروش درباره روایات پرداخت و با استناد به دانش فقه، پاسخ شبهات او را داد. سروش با استناد به آیه‌ای از قرآن، فقه را متهم به گسترش ناموجه کرد، اما علیدوست با تحلیل دقیق آیه و توضیح مباحث مرتبط در فقه، این ادعا را رد کرد. 🌐 متن گزارش: https://ihkn.ir/?p=39235 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📍مدرسه مطالعات جنسیت و جامعه برگزار می‌کند: 🔹درسگفتار روایتِ پنهان هویت زنانه در اندیشه‌ی تاریخیِ انسان ۲۵۰ ساله 🔶مدرس: دکتر سعیده رحیمی، دانشجوی دکتری تاریخ اسلام حضوری و مجازی ▫️سطح: نیمه‌تخصصی_تخصصی ۶ جلسه ▫️یک‌ هفته درمیان، چهارشنبه‌ها ۱۳ تا ۱۵ شروع از ۱۴ آذر ▫️مکان: تهران، دفتر مطالعات جنسیت و جامعه 🔸مطالعه جزئیات دوره و ثبت‌نام ◾️ gesostu.ir/product/sch007/ _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📣 توطئه اقتصادی در تاریخ شکل‌گیری اسرائیل همراه با اهدای کتاب «صلحی که همه صلح‌ها را بر باد داد» به‌قید قرعه 🔹 مرکز تبلیغ دانشگاه امام صادق (ع) با مشارکت اندیشکده دیپلماسی اقتصادی برگزار می‌کند. 👤 با حضور و سخنرانی: استاد خسرو معتضد 📌 ورود به محل برگزاری نشست برای عموم آزاد است. 🔗 پخش مستقیم مجازی 🗓 دوشنبه ۵ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۱۰ 📍 دانشگاه امام صادق (ع)، سالن شهید مطهری _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📍 فضای مجازی «رها و ول» ابزار قدرتمندی برای دشمن / حکمرانی فضای مجازی برای غرب آری برای ایران خیر! 🔻 دکتر کامیار ثقفی عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی در نشستی مطرح کرد؛ 🔹بدیهی است فضای رها و ول ابزار قدرتمندی برای دشمن برای ایجاد تشویش در افکار عمومی و به انحراف کشاندن جریان فکری جامعه و ایجاد بحران های کاذب و غیر واقعی در کشور با عملیات فریب است. 🔹فضای مجازی تبدیل به بخش قابل توجهی از زیست مردم شده است. لذا همانطور که وظیفه حاکمیت حفاظت از مرزهای جغرافیایی است و نباید اجازه کوچکترین تعرض به خاک کشور داده شود، حفاظت از مرزهای هویتی، اقتصادی و فرهنگی کشور در فضا مجازی و تامین امنیت مردم نیز تکلیف است 🔹هیچ کس حاضر نیست در زمین دشمنش بازی کند و اختیارش را به دشمن بدهد. بنابراین برچه اساسی باید زیرساخت های مهم کشور و حوزه های مختلف نظیر اقتصای، اجتماعی و فرهنگی مان را بدون محدودیت در اختیار دشمن قرار دهیم و آنها را بر خود حاکم کنیم 🔹کشورهایی که مخالف حکمرانی ما در فضای مجازی هستند، خودشان در این فضا مبتنی بر منافعی که برای خود تعریف کرده اند قوانین سخت گیرانه ای وضع کرده و اجرایی نموده اند 🔹در سال 1401 شورای عالی فضای مجازی سند راهبردی فضای مجازی کشور را مصوب کرده است که متشکل از 39 عنوان سند دیگر با تقسیم کار ملی در هر حوزه است، متاسفانه علیرغم تلاشهای مرکز ملی فضای مجازی اکثرا به صحن شورا نرسیده است. 🌐 متن گزارش: https://ihkn.ir/?p=39243 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔@meftahandishe_com
📍اعلام وصول سند هوش مصنوعی در مجلس 🔹امروز در صحن علنی مجلس طرح ملی هوش مصنوعی اعلام وصول شد. 🔸سند ملی هوش مصنوعی ۲۹ خرداد به تصویب شورای‌عالی انقلاب فرهنگی رسید و مردادماه برای اجرا به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ شد. 🔹طاهری، عضو کمیسیون صنایع مجلس: سندهایی که قانون نیست و ابلاغ می‌شود، ضمانت اجرایی ندارد. قصد داریم این موضوع را به قانون تبدیل کنیم. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔@meftahandishe_com
📌 فراخوان دریافت طرح سیاستی در یازدهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با موضوع امنیت غذایی یازدهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با موضوع «امنیت غذایی؛ کشاورزی بهره‌ور و تجارت تحریم‌ناپذیر» در حال برگزاری است. با توجه به رویکرد سیاستی و عملیاتی همایش، مشارکت در این رویداد به جای مقالات مرسوم، با ارائه «طرح سیاستی» انجام می‌شود. ⏳ مهلت ارسال چکیده: ٢٠ آذر مهلت ارسال اصل طرح سیاستی: ١ دی 🎁 تقدیر ویژه و فرصت ارائه طرح‌های برگزیده در اختتامیه همایش 👈 سایت همایش 📎 راهنمای ارسال طرح سیاستی _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔@meftahandishe_com
📍نبض اقتصاد خانواده در دست زنان / چگونه زنان خانه‌دار در رشد اقتصادی جامعه ایفای نقش می‌کنند؟ 🔻خبرنامه دانشجویان ایران در گزارشی مطرح کرد؛ 🔹اقتصاد خانواده به معنای مدیریت منابع محدود برای تأمین نیازهای اعضای خانواده است و با اقتصاد بازار تفاوت دارد. هدف اقتصاد خانواده، رضایت اعضای آن است، نه صرفاً سودآوری. در این راستا، مصرف مسئولانه و در نظر گرفتن منافع ملی اهمیت دارد. 🔹زنان خانه‌دار از طریق مدیریت مصرف، صرفه‌جویی، و درآمدزایی خانگی نقش مهمی در اقتصاد خانواده دارند. بسیاری از زنان با بهره‌گیری از تخصص‌ها و مهارت‌های خود مانند آشپزی یا کارهای هنری در خانه به کسب درآمد می‌پردازند. در عین حال، این زنان با مدیریت بهینه منابع، شناسایی نیازهای خانواده، و اولویت‌بندی هزینه‌ها می‌توانند به ارتقای وضعیت اقتصادی خانواده کمک کنند. 🔹زنان در ابعاد کلان اقتصادی و اجتماعی نقش مؤثری ایفا می‌کنند، از جمله تربیت نیروی کار تحصیل‌کرده و مدیریت خانوادگی که بر رشد اقتصادی جامعه تأثیرگذار است. همچنین، زنان با ایجاد محیطی بانشاط و منظم در خانواده، سلامت روحی و روانی اعضای خانواده را تأمین می‌کنند و به توسعه اقتصادی جامعه کمک می‌کنند. 🌐 متن گزارش: https://ihkn.ir/?p=39249 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📍فقه معاصر باید بر اساس همکاری فقیه و کارشناس متخصص شکل بگیرد/ الزامات ورود حوزه علمیه به فقه معاصر 🔻 آیت الله ابوالقاسم علیدوست استاد برجسته درس خارج حوزه علیمه در گفتگویی مطرح کرد؛ 📚این آمادگی در حوزه برای ورود به موضوعات روز وجود دارد. ورود حوزه‌ها به این مسائل گرچه تا حد زیادی رخ داده است اما شرایطی دارد که به نظرم مسئولان حوزه‌های علمیه، بزرگان، اساتید، مدیریت حوزه وشورای عالی باید به این نکات توجه کنند. 📚 ورود به این موضوعات باید ورود محتاطانه‌ای باشد اولا کسانی ورود کنند که گفتمان این مسائل را داشته باشند یعنی ممکن است یک استاد مسلط بر مکاسب، رسائل و کفایه و درس خارج ورود کند اما گفتمان و فرهنگ گفتگوی این بحث‌ها را نداشته باشد 📚کسی که می‌خواهد به موضوع جدید ورود کرده و بحث کند نباید پیش خودش چند مسئله داشته باشد و فقط درباره این مسائل بحث کند؛ به طور مثال کمیته فقهی بورس یا کمیته فقهی بانک مرکزی پرسش‌هایی دارند اما آنچه که محقق به آن پرداخته است یک موضوع دیگر است 📚 باید بحث‌ها حداقل دو ضلعی باشد یعنی یک ضلع آن در اختیار استاد فقیه عهده دار شود و یک ضلع را کارشناس امین عهده دار شود و این‌ها کنار هم باشند و الا اگر من فقیه اطلاعات متفرقی را بدست بیاورم که بعضا نادرست هم است و آن را وارد کتاب کنم این درست نیست 📎 متن گزارش: https://ihkn.ir/?p=39263 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔@meftahandishe_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📍توضیحات مهم دکتر بانکی پور در مورد وضعیت جمعیتی کشور 🔹 در دو سال گذشته 400 هزار مادر 25 تا 40 سال کم شدن اما با این حال کاهش نرخ باروری متوقف شده است. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔@meftahandishe_com
|شهید صدر؛ جامع جهاد و اجتهاد| 🔸بزرگداشت ۲۳ جمادی الاول،سالروز شهادت آیت الله محمدباقر صدر(ره) 🎙سخنران: آیت الله ملک زاده از شاگردان آیت الله العظمی سیدکاظم حائری 🗓 زمان: دوشنبه ۵ آذر ۱۴۰۳ 🕐 ساعت ۱۸:۴۵ 🕌 قم، زنبیل آباد، مدرسه علمیه شهید آیت الله صدوقی۴ _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔@meftahandishe_com
📚 انتشار اولین درسنامه موضوع شناسی فقهی/ به زودی در اختیار علاقمندان قرار خواهد گرفت 🔻کتاب در یک نگاه 🔹این درسنامه با موضوع شناسی فقهی با مشارکت مرکز موضوع شناسی و مرکز تدوین متون درسی حوزه‌های علیمه در ۱۰۰ صفحه به چاپ رسید و در ۱۵ درس برای طلاب پایه های ۶ و ۷ تنظیم شده است. 📎عناوین ▪درس اول: تعریف واژه های کلیدی ▪درس دوم: اهمیت موضوع شناسی فقهی ▪درس سوم: مراحل شناخت موضوعات ▪درس چهارم: موضوع شناسی در قرآن ▪درس پنجم: موضوع شناسی در روایات ▪درس ششم: موضوع شناسی در فقه امامیه ▪درس هفتم: انواع موضوعات احکام ▪درس هشتم: موضوعات شرعی ▪درس نهم: انواع موضوعات عرفی ▪درس دهم: ارکان شناخت و ویژگی های شناختی موضوعات عرفی ▪درس یازدهم: متصدیان شناخت موضوعات ▪درس دوازدهم: منابع شناخت موضوعات ▪درس سیزدهم: جایگاه علوم مختلف در شناخت موضوعات ▪درس چهاردهم: نقش زمان و مکان در شناخت موضوعات ▪درس پانزدهم: اجتهاد و تقلید در موضوعات 🖊مؤلفین: 👤 حجت الاسلام والمسلمین حجت الله بیات 👤 حجت الاسلام والمسلمین جعفر همت آبادی _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
💢انجمن علمی مدیریت رسانه با همکاری انجمن علمی سیاست‌گذاری فرهنگی دانشگاه باقرالعلوم(ع) برگزار می‌کند؛ 💠 سلسله نشست سیاستگذاری فرهنگی خانه ایرانی با موضوع «الگوی مسکن ایرانی_اسلامی» ارائه کننده: 🎙دکتر حمیدرضا آرامی هیئت علمی دانشگاه قم ( دانشکده معماری و شهرسازی اسلامی) 🗓 زمان: سه‌شنبه ۶ آذرماه ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۳۰ 📌 مکان: دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام، ساختمان علامه طباطبایی، سالن جلسات (اتاق ۱۶) برای حضور در این نشست به این آیدی پیام دهید: @Z_ardeshiir 🌐 لینک مجازی: http://dte.bz/culture _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔@meftahandishe_com
📍حکمت‌های عرفانی در تار و پود موسیقی ایرانی / میراث فرهنگی ایران خانواده‌محور و معنویت‌گراست 🔻حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، مطرح کرد؛ 🔸توجه به صنایع دستی و میراث فرهنگی، نشان از اهمیت این بخش در تقویت هویت ملی و اجتماعی دارد. میراث فرهنگی ایران دارای ویژگی‌هایی است که آن را از سایر فرهنگ‌ها متمایز می‌کند. خانواده‌محوری یکی از این ویژگی‌هاست؛ بسیاری از صنایع دستی، در گذشته و حال، توسط خانواده‌ها تولید می‌شد که این امر، علاوه بر تقویت هویت فرهنگی، به کاهش آسیب‌های اجتماعی نیز کمک می‌کند. 🔸میراث فرهنگی ایران همواره با معنویت، حکمت و ارزش‌های الهی آمیخته بوده است. بسیاری از هنرها و صنایع دستی ایرانی، نه صرفاً برای جنبه‌های مادی، بلکه با نگاهی حکمت‌بنیان تولید شده‌اند. هنرهایی مانند موسیقی، ریشه در حکمت‌های عرفانی و توحیدی دارند و حتی فلاسفه‌ای چون ابن سینا، موسیقی را به فلسفه و ریاضیات پیوند داده‌اند. 🔸پیوند فرهنگ ناملموس ایران با سلامت و حکمت نیز از دیگر ویژگی‌های برجسته آن است. هنرهایی مانند آشپزی ایرانی، فراتر از طعم و لذت، به سلامت انسان توجه داشته‌اند. استفاده از موادی مانند زردچوبه، نه تنها به دلیل طعم‌دهی، بلکه به دلیل خواص درمانی آن در فرهنگ ایرانی نهادینه شده است. این ارزش‌ها که از طریق تجربه به نسل‌ها منتقل شده، نیازمند توجه بیشتری است تا به عنوان بخشی از هویت ملی تقویت شوند. 🌐 متن گزارش: https://ihkn.ir/?p=39266 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
🔹اولین همایش ملی آموزش عالی اقتصاد، بودجه و تأمین مالی 🔻 محورهای همایش؛ ▫️ رویکرد کلان اقتصاد آموزش عالی در گام دوم انقلاب اسلامی ▫️ الزامات و نحوه پیاده سازی ماده ۹۶ قانون برنامه هفتم پیشرفت ▫️ راهکارهای تامین مالی از طریق افزایش درآمدهای اختصاصی ▫️ درس‌گیری و ترویج ایده‌ها و تجربیات مدیریت دانشگاهی 🔻 قالب آثار ارسالی؛ ▫️ مقالات علمی پژوهشی ▫️ مقالات علمی ترویجی ▫️ مقالات علمی تخصصی ▫️ گزارش کارشناسی ▫️ گزارش آسیب شناسی ▫️ ایده و تجربه 🔻ارسال آثار؛ ▫️ارسال چکیده تا ۳۰ آذرماه ▫️ارسال متن کامل آثار ۳۰ دی‌ماه ⏰برگزاری همایش ۱ و ۲ اسفندماه۱۴۰۳ ◀️کسب اطلاعات بیشتر👉 ☎️025-32103152 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔@meftahandishe_com
📍پدیده‌ی «بانکداری سایه» در نتیجه توسعه مالی / اوایل دهه ۲۰۰۰ شروع نمود پیامدهای وحشتناک مالی شدن اقتصاد 🔻علی نصیری اقدم، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، مطرح کرد؛ 🔹بحث‌هایی در مورد شکاف درآمدی بین صاحبان سرمایه و نیروی کار مطرح شده است. برخی معتقدند این شکاف ناشی از رشد فناوری است که بهره‌­وری نیروی کار را افزایش داده است. دیگران به این اشاره دارند که افزایش سرمایه در فرآیند تولید باعث ایجاد شکاف طبیعی میان دستمزد و بهره‌­وری شده است. با این حال، مطالعات نشان می‌دهند که توسعه مالی نقش اصلی در ایجاد این شکاف دارد و بر سایر عوامل مانند رشد فناوری تأثیرگذارتر است. 🔹توسعه مالی همچنین با اعطای اعتبارات غیرمولد به تحریک نابرابری و سرکوب رشد اقتصادی پرداخته است. تحقیقات نشان می‌دهند که سهم اعتبارات غیرمولد، که صرف خرید و فروش دارایی‌های موجود می‌شود، در دهه‌های اخیر افزایش یافته و این روند موجب ایجاد نابرابری و کندی رشد اقتصادی شده است. 🔹یکی از پیامدهای منفی توسعه مالی، شکل‌گیری «بانکداری سایه» است که به بانک‌ها اجازه می‌دهد با انتشار اوراق وام‌های بی‌کیفیت را پنهان کنند. این موضوع در اوایل دهه ۲۰۰۰ در ایالات متحده به رشد غیرقابل کنترل بدهی‌ها و بحران‌های مالی منجر شد. شواهد نشان می‌دهند که توسعه مالی به خودی خود منجر به رشد اقتصادی و تشکیل سرمایه نمی‌شود. بنابراین، ضروری است که پیوندی وثیق بین بخش مالی و واقعی اقتصاد برقرار شود. 🌐 متن گزارش: https://ihkn.ir/?p=39259 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
🟥 ویژه چهلمین سالگرد تاسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی 🔸ستاد فرهنگی و اجتماعی با مشارکت معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می‌کند: 👈هفدهمین نشست تخصصی حکمرانی فرهنگی و اجتماعی با موضوع: 🔹حکمرانی تعاملی در فضای مجازی فیلترینگ و نسل نو سخنرانان: 1️⃣دکتر حمیدرضا حسینی دانا؛ عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی و رئیس اندیشکده راهبردی رسانه‌ها و فضای مجازی 2️⃣دکتر محمد حسین اسماعیلی؛ کارشناس ارشد رسانه و پدافند فرهنگی و دستیار ویژه رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور 3️⃣دکتر علی گرانمایه‌پور؛ عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی دانشکده علوم اجتماعی ارتباطات و رسانه 4️⃣دکتر عطاءالله ابطحی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات 🟣دبیر نشست: سیده مهناز حسینی؛ پژوهشگر رسانه 🗓دوشنبه ۵ آذر ماه ۱۴۰۳ 🕘 ساعت ۱۴ 🏢سالن کنفرانس دانشگاه علوم اجتماعی ارتباط و رسانه واحد تهران مرکزی _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔@meftahandishe_com
نخستین همایش ملی سیاستگذاری هنر در ایران 🔍محورهای فراخوان: ✏️سیاست‌گذاری هنر و حکمرانی ✏️سیاست‌گذاری هنر و وفاق ملی ✏️سیاست‌گذاری هنر و عدالت فرهنگی و آموزشی ✏️سیاست‌گذاری هنر و استراتژی فرهنگی ✏️سیاست‌گذاری هنر و دیپلماسی هنر ✏️سیاست‌گذاری هنر و برنامه‌های توسعه ✏️سیاست‌گذاری هنر و اقتصاد ✏️سیاست‌گذاری هنر و سواد هنری ✏️سیاست‌گذاری هنر و رسانه‌های نوین، ✏️سیاست‌گذاری هنر و آینده‌پژوهی ✏️سیاست‌گذاری هنر در سایر کشورها، ✏️سیاست‌گذاری هنر و آموزش هنر ✏️سیاست‌گذاری هنر و مدیریت هنری ✏️سیاست‌گذاری هنر و مصرف هنر 📥ارسال چکیده مقالات نهایت تا ۱۵ دی ۱۴۰۳ و اصل مقالات برگزیده تا ۱۵ بهمن به نشانی www.napconf.ir ⏳زمان اعلام نتایج نهایی ۳۰ دی ۱۴۰۳ بخش های ویژه: واکاوی عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهادهای دولتی/تجربه نگاری سیاست گذاران شاخص _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔@meftahandishe_com
📍کارکرد اجتماعی نهاد دین در ایران امروز؛ 4. چالش های تحقق کارکرد اجتماعی نهاد مسجد در ایران +لینک دانلود 🔻گزارش جدید مرکز پژوهش‌های مجلس منتشر شد؛ 🔸نهاد مسجد در تاریخ اسلام علاوه بر نقش دینی، کارکردهای اجتماعی متنوعی نیز داشته است. اما در جمهوری اسلامی ایران، به‌رغم گذشت چهار دهه از انقلاب اسلامی، این نهاد نتواسته جایگاه قابل انتظار خود را پیدا کند و از اهمیت آن کاسته شده است. پژوهش حاضر به بررسی چالش‌های سیاستگذاری مسجد در ایران و ارائه پیشنهادهای سیاستی برای احیای کارکرد اجتماعی این نهاد می‌پردازد. 🔸چالش‌های شناسایی‌شده در این زمینه شامل تضعیف جایگاه نهاد دین در فرایند مدرن شدن، جدایی نهادهای قضا و تعلیم از مسجد، تغییر در مناسک دینداری، و ابهام در نحوه مداخله دولت در سیاستگذاری مسجد است. همچنین مشکلاتی نظیر تعدد سازمان‌های متولی، ضعف در توسعه فیزیکی مساجد، کم توجهی به ظرفیت مسجد در بازتولید اعتماد اجتماعی، و ناکارآمدی سازوکارهای مالی سنتی نیز وجود دارد. 🔸مشکلات اصلی به نگاه انفکاکی به نهاد مسجد از جامعه پیرامونی و سیاستگذاری نهاد مسجد بدون توجه به روندهای توسعه‌ای مرتبط با آن بازمی‌گردد. برای حل این مسائل، پیشنهادهایی مانند تهیه سند بالادستی سیاستگذاری مسجد، بازمهندسی ساختارهای ناظر بر آن و الزام دستگاه‌های دولتی به ارائه خدمات اجتماعی از طریق مساجد مطرح شده است. 🌐 متن گزارش: https://ihkn.ir/?p=39252 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
🔹 نشست علمی "فهم مختصات نظریه دولت در اندیشه و عمل سیاسی امام خامنه ای (حفظه الله)" 👤 با حضور: حجت الاسلام و المسلمین رئیس پژوهشکده نظام های اسلامی پژوهشگاه 🗓 سه شنبه ۶ آذرماه ۱۴۰۳، ساعت ۱۰ 🏫مکان: شهرک قدس، کوچه ۳۱، پلاک ۳ 📌 نشست به صورت حضوری برگزار خواهد شد. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔@meftahandishe_com
📍برنامه تحول دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه‌طباطبائی رونمایی شد 🔻 آیین رونمایی از برنامه تحول دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی (یکشنبه 4 آذر ماه 1403) با حضور دکتر شجاع احمدوند سرپرست دانشگاه، اعضای هیئت رئیسه دانشگاه، جمعی از اعضای هیئت علمی، کارکنان و دانشجویان در سالن اجتماعات این دانشکده برگزار شد. 🔸دکتر عبدالرسول قاسمی سرپرست دانشکده اقتصاد به بررسی چالش‌ها و فرصت‌های موجود در این دانشکده پرداخت و گفت: برنامه تحول دانشکده اقتصاد در پاسخ به شرایط اقتصادی نامطلوب کشور طراحی شده است و بر اهمیت انگیزه‌های دانشگاهی در این راستا تأکید دارد. 🔸رابطه‌ای دوطرفه بین شرایط اقتصادی و انگیزه‌های دانشگاهی وجود دارد و دانش‌آموختگان دانشکده می‌توانند بر وضعیت اقتصادی تأثیر بگذارند. 🔸این برنامه تحول شامل سه رویکرد اصلی «مسئله‌محوری»، «فرصت‌محوری» و «تحلیل شکاف» است؛ این رویکردها به شناسایی چالش‌های کلیدی دانشکده کمک کرده‌اند. 🔸وی با اشاره به تشکیل کمیته‌های نه‌گانه‌ بر اساس چالش‌ها و قواعد تحول‌آفرین، تاکید کرد: محور اصلی برنامه تحول، اهداف دانشگاه نسل چهارم است که شامل 10 هدف کلیدی می‌شود که در این راستا، کمیته‌های مختلفی برای ارتقای کیفیت تحصیلات، ارتباط با صنعت، نوآوری و کارآفرینی و توسعه مهارت‌های نرم و تخصصی تشکیل شده است. 🔸سرپرست دانشکده اقتصاد در پایان به باشگاه سینرژی پلاس برنامه تحول، به عنوان یک استراتژی امیدآفرین اشاره می‌کند که می‌تواند به پویایی دانشکده کمک کند. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔@meftahandishe_com
🔷 دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان با همکاری رصد خانه شهری شهرداری و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اصفهان برگزار می‌کند: 🔎 سلسله نسشت‌های داده خوانی پیمایش سنجش ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان (موج چهارم) 📌 موضوع جلسه اول: نگرش‌های اقتصادی و مصرف کالا 🔶 با حضور اساتید برتر دانشگاه اصفهان: دکتر رضا همتی، عضو هیئت علمی جامعه‌شناسی دکتر هادی امیری، عضو هیئت علمی اقتصاد دکتر محمدرضا حیدری، عضو هیئت علمی اقتصاد 🌐لینک ثبت نام: https://formafzar.com/form/pck7t 🕛 سه‌شنبه، ۶ آذر ماه ۱۴۰۳، ساعت ۱۳:۳۰ الی ۱۵ 🏢 دانشکده ادبیات و علوم انسانی، تالار مهرعلیزاده _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔@meftahandishe_com
*جایگاه هنرهای نمایشی با محوریت تئاتر در سیاست‌گذاری هنر* 💫باحضور: 🙎‍♂️مجید ستایش (کارگردان، پژوهشگر هنرهای نمایشی و مدرس دانشگاه) 🧕با دبیری زهرا ملکی (کارشناس پژوهشکده هنر و مدرس دانشگاه) ⏳زمان: یکشنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۱۴ تا ۱۶ 📍مکان: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات 🎥پخش زنده در: https://www.skyroom.online/ch/ricac/art _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔@meftahandishe_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 فرزین رئیس بانک مرکزی: تراکنش ماهانه رمز ارزها در کشور ۳۵ همت است که عدد بزرگی است/ این بازار را در چارچوب منافع ملی قاعده‌مند می‌کنیم رئیس کل بانک مرکزی در یازدهمین همایش سالانه بانکداری نوین و نظام‌های پرداخت: 🔸ما الان ۲۱۸ کارگزار مبادله رمز ارز در کشور داریم و تراکنش ماهانه حدود ۳۵ همت و ۱۰ میلیون تراکنش ماهانه داده شکل می‌گیرد یعنی عدد بزرگی است و چون عدد بزرگ است می تواند در ثبات مالی ما تاثیرگذار باشد. 🔸حتما باید در این حوزه ورود دقیق بکنیم البته ورود دقیق در کنار سیاست‌های احتیاطی این است که حداکثر استفاده را از توسعه این صنعت داشته باشیم، ورود دقیق ما به معنای محدود کردن بدون قاعده آن نیست به معنای قاعده مند کردن آن در چارچوب منافع ملی و ثبات مالی ملی قرار دادن است. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔@meftahandishe_com
📍 کتاب «جامعه شناسی توسعه مروری بر تجربه کشور‌های اسلامی در حال توسعه» اثر دکتر مهدی نصیری عضو هیات علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه 🔻کتاب در یک نگاه 📚شناخت واقعیت‌های کشورهای اسلامی یکی از راه‌های رسیدن به توسعه و پیشرفت در این کشورها است. در کشورهای اسلامی بسترهای اجتماعی، فرهنگی، دینی، عقاید و باورهای مشترک جوامع، وضعیتی را رقم می‌زند که بدون توجه به این ویژگی‌ها، شرایط دسترسی به توسعه را با چالش مواجه می‌نماید و علاوه بر آن مؤلفه‌ها و شاخص‌های جدیدتری در بستر توسعه ایجاد می‌نماید. 📚در کتاب «جامعه‌شناسی توسعه، مروری بر تجربه کشورهای اسلامی در حال توسعه» ضمن شناخت مفاهیم توسعه با نگاهی جامعه‌شناختی، وجوه مشترک تجربه کشورهای اسلامی که سرنوشت مشترکی را برای این کشورها رقم زده، مورد کنکاش قرار می‌گیرد. این کتاب در هفت فصل تنظیم شده است. 📚در فصل اول ادبیات مفهومی جامعه‌شناسی توسعه ناظر بر کشورهای اسلامی تعریف و بازخوانی می‌شود. در فصل دوم نگاهی به تحولات خاورمیانه و کشورهای اسلامی در دوره معاصر می‌شود. فصل سوم و چهارم به تجربه کشورهای اسلامی با مرور مکتب نوسازی اولیه و نوسازی جدید اختصاص دارد. 📚 در فصل پنجم مکتب وابستگی و فصل ششم وضعیت جهانی‌شدن در کشورهای اسلامی بیان می‌گردد. در فصل پایانی ابعاد و مؤلفه‌های توسعه و پیشرفت از منظر اسلام بحث می‌شود. این کتاب برای دروس جامعه‌شناسی توسعه و جامعه‌شناسی کشورهای اسلامی (جهان اسلام) مناسب است. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔@meftahandishe_com
📍پذیرش طلبه در مقطع سطح ۴ رشته "مطالعات اسلامی اجتماعی خانواده" برای نخستین بار 🔻توسط معاون آموزش و تربیت جامعه الزهرا سلام الله علیها مطرح کرد؛ 🔸در راستای لبیک گویی به منویات حضرت آقا در دیدار با اعضای جامعه الزهرا در خصوص لزوم تربیت افراد صاحبنظر در عرصه خانواده در حوزه و با توجه به تصویب کلیات و عناوین دروس مطالعات اسلامی-اجتماعی خانواده در سطح چهار و ابلاغ آن توسط شورای سیاستگذاری، ان شاءالله در آزمون ورودی سال تحصیلی آینده سطح ۴ این رشته برای اولین بار اجرا خواهد شد. 🔸 فارغ التحصیلان سطح ۳ رشته مطالعات اسلامی زن و خانواده و همچنین سطح ۳ رشته فقه و اصول می توانند با ثبت نام در آزمون ورودی و قبولی در آزمون و مصاحبه برای سال تحصیلی ۱۴۰۵_۱۴۰۴ در سطح ۴ این رشته ادامه تحصیل دهند. 🔸قابل ذکر است ثبت نام پذیرش جامعه الزهرا در مقاطع ۲، ۳ و ۴ از اواخر آذر ماه آغاز می شود. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔@meftahandishe_com