eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
8هزار دنبال‌کننده
9.4هزار عکس
427 ویدیو
295 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 احیای خانواده؛ راهکار رسیدن به امت اسلامی/ خانواده نباید در قالب قرارداد اجتماعی مطرح شود ✅ حجت‌الاسلام والمسلمین حسین سوزنچی، عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) در کرسی ترویجی «چالش‌های سیاستگذاری خانواده و زنان در گام دوم» مطرح کرد؛ 🔹 در فهم ماهیت خانواده و مکانیسم قوانین حاکم بر آن دچار اشکالات بنیادین هستیم. 🔹 خانواده غیر از جامعه است؛ هر چند جامعه از خانواده تشکیل شده، اما جامعه از افراد تشکیل شده است. 🔹 جامعه ابتدا باید به حد عدالت برسد، اما از این مهم‌تر آن است که به حد خانواده برسد و از این مهم‌تر، به حد عبودیت برسد. 🔹 قوانین ناظر بر خانواده در یک نگاه کلی دو دسته است: دغدغه یک دسته، تحقق عشق و مودت و رحمت است و یک دسته دیگر، عدالت است. 🔹 این دو دسته نباید با هم یکی شود؛ مشکل رخ داده در غرب و کشور ما این است که مسئله مودت و رحمت کنار رفته و مسئله خانواده به عنوان یک سازمان در قالب قرارداد اجتماعی نظاره می‌شود که در این صورت محور اصلی، عدالت است. 🔹 احیای مسئله حقوق زن، راهی جز مسیر خانواده ندارد. اگر مسیر خانواده را نابود کنیم حقوق زن هم نابود می‌شود؛ اگر خانواده احیا شد، می‌توانیم دم از امت اسلامی بزنیم که هدف تمدن اسلامی و حکومت ماست. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=14011 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #زنان_و_خانواده #کرسی_ترویجی #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ گزارش اجمالی؛ 📌 درس‌گفتار نظام‌های اسلامی 📚 موضوع: آسیب‌شناسی نظام بانکداری اسلامی ایران 💢 استاد جواد عبادی در درس‌گفتار فقه اقتصاد که از سوی مؤسسه مفتاح برگزار شد، تأکید کرد؛ ❇️ طرح جدید بانکداری باید با استفاده از نظرات همه اندیشمندان نگاشته شود و دبیرخانه رسمی برای استفاده از نظرات نخبگان همه طیف‌ها ایجاد شود. ❇️ مزایای موجود در طرح جدید بانکداری می‌تواند تحت عنوان اصلاحیه به قانون قبلی افزوده گردد و لزومی ندارد طرح جدید به عنوان قانون جدید بانکداری طرح و تصویب شود و زمینه اصلاح و تغییر نظام بانکی را برای سالیان متمادی مسدود کند. ❇️ در طرح جدید بانکداری تعریف صحیحی از فقیه ارائه نشده و ملاک تشخیص فقیه در این طرح مشخص نیست. ❇️ باید میان استقلال بانک مرکزی و اقتدار بانک مرکزی تفکیک قائل شد. منظور از استقلال این نیست که بانک مرکزی دارای چنان اقتداری باشد که به هیچ نهادی پاسخگو نباشد. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 پنجمین کنگره علوم انسانی اسلامی ناظر به مسائل روز است 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین رضا غلامی: 🔹 کنگره پنجم علوم انسانی اسلامی تفاوت‌هایی با کنگره‌های قبل دارد. چه در خصوص شکل کار که خیلی مختصر شده و المان‌های کیفی در آن لحاظ شده است و چه از لحاظ محتوایی که دنبال می‎کند. 🔹 محتوای پنجمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی ناظر به مسائلی است که جامعه امروز ما با آن درگیر است. 🔹 در حال حاضر مهم‌ترین سیاست مجمع عالی علوم انسانی اسلامی کمک به مجموعه‌های علمی و پژوهشگران برای نوآوری است. 🔻 عطاءالله رفیعی آتانی: 🔹 مراسم افتتاحیه با سخنرانی آیت‌الله رئیسی، حجت‌الاسلام عاملی، غلامعلی حداد عادل و سورنا ستاری و دو تن از اساتید صاحب نام این حوزه همراه خواهد بود. 🔹 ۴۶۵ چکیده مقاله و ۳۶۳ مقاله به دست ما رسید که مورد داوری قرار گرفته است. 🔻 فرزاد جهان‌بین: 🔹 امسال حدود ۴۵ نهاد دانشگاهی و حوزوی در این کار مشارکت دارند که همه اینها در مجمع نماینده دارند. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=14037 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #مبانی_علوم_انسانی_اسلامی #همایش #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
مقیمی حاجی.gif
2.05M
📸 گزارش تصویری؛ 📌 نشست علمی «امکان‌سنجی اصول فقه؛ فقه حکومتی» ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💯 برنامه‌های معاونت پژوهش حوزه برای تجهیز کتابخانه‌ها به کتب و نرم افزاهای علوم انسانی اسلامی 📌 حجت‌الاسلام والمسلمین میرمعزی، معاون پژوهش حوزه‌های علمیه در گفت‎وگویی: ❇️ معاونت پژوهش حوزه‎های علمیه همزمان با هفته کتاب و کتابخوانی 550 کتابخانه در مدارس علمیه و 90 هزار مترمربع سالن مطالعه و مخزن کتابخانه راه‌اندازی می‌کند. همچنین 4 میلیون جلد کتاب و نرم افزار علوم اسلامی و انسانی و کتاب را تأمین خواهد کرد. ❇️ در مدارس علمیه کتاب‌های سنگی و نسخ بسیار قابل توجه‌ای وجود دارد که نیاز به مرمت و آفت زدایی دارد. اکنون این کتاب‌ها در حال از بین رفتن است. باید مراکز و نهادها که از امکانات خوبی درمورد حفظ کتاب‌های خطی و نسخ برخوردارند، به کمک حوزه بیایند. ❇️ به دنبال تجهیز کتابخانه‌های مدارس علمیه به نرم افزارهای منابع دیجیتالی، نرم افزارهای علوم اسلامی و انسانی و نرم افزارهای مدیریت کتابخانه هستیم. ❇️ از مأموریت‌های معاونت‌های استانی، تهیه و تجهیز کتابخانه‌های مدارس علمیه به نرم افزارهای کاوش است. 300 کتابخانه مدارس به این نرم افزار مجهز می‌باشند ولی بعضی از مدارس از این نرم افزار بهره نمی‌برند. ❇️ کتاب‌های علوم اسلامی و انسانی که در دو کتابخانه مرحوم آیات حائری در مدرسه علمیه فیضیه و بروجردی در کنار حرم مطهر حضرت معصومه(س) وجود دارد، دارای کتاب‌های غنی برای محققین و پژوهشگران است. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #مبانی_علوم_انسانی_اسلامی #گفتگو #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💯 تصویب روز اصول فقه با تأیید شش مرجع تقلید/ علم اصول، علمی بین‌المللی است 📌 حجت‌الاسلام والمسلمین سیدصادق محمدی، رئیس انجمن اصول فقه حوزه علمیه در نشست خبری: 🔰 آشنایی با متدهای فقهی اهل تسنن و همچنین نشان دادن قوت اصول فقه شیعه از اهداف اصول مقارن است. 🔰 کارآیی علم اصول فراتر از فقه سنتی خاص است. یعنی روش استنباط فقه در علم کلام، تفسیر و برخی علوم دیگر هم مورد استفاده قرار گیرد. 🔰 ظرفیت علم اصول منحصر به علوم حوزوی موجود نیست، می‌تواند منطق فهم متون اعم از حوزوی و غیر آن را در بر‌گیرد. مثلاً می‌تواند در مباحث هرمنوتیک که در فضای بین‌المللی مطرح است، مورد استفاده قرار گیرد. بنابراین هم عالم تشیع، هم اهل سنت و هم مراکز آکادمیکی جهان را تحت پوشش قرار می‌دهد. 🔰 همایشی با عنوان «نقش اصول فقه در تفسیر قرآن» در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار می‎شود. محوریت همایش تفسیر المیزان و سخنران آن حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی برگزار خواهد شد. 🔰 یکی از برنامه‌های ابتکاری ما معرفی یک روز به نام «علم اصول» است؛ با تأیید شش مرجع تقلید روزی به نام اصول فقه تصویب خواهد شد. 🔰 علم اصول، علمی بین‌المللی است و در تمامی علوم بشری مبتنی بر متن کاربرد دارد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=14040 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #مبانی_علوم_انسانی_اسلامی #نشست_خبری #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💯 گزارش اجمالی؛ ✳️ درس‌گفتار نظام‌های اسلامی 📌 موضوع: بررسی فقهی مسأله حجاب 🔻 استاد امیر مهاجرمیلانی در درس‌گفتار نظام‌های اسلامی که از سوی موسسه مفتاح برگزار شد، بیان داشت: 🔹در جلسات گذشته بیان شد که یکی از آیات مهم در باب مسئله حجاب، آیه 59 سوره احزاب می‌باشد. حال در این جلسه به چالشی‌ترین فراز آیه یعنی عبارت «یدنین علیهن» خواهیم پرداخت که درباره معنای آن اختلاف نظرهای جدی وجود دارد. 🔹بزرگانی مانند شهید مطهری و هم‌چنین برخی از روشنفکران آن را "نزدیک کردن" معنا نموده و از این رو این آیه را مفیدفایده برای اثبات حجاب نمی‌دانند. بلکه از آن یک معنای کلی برای حفظ عفاف در جهت شناخته شدن به عفت برداشت کرده‌اند. 🔹 هر چند «ادنی» به تنهایی به معنای نزدیک کردن است، اما واژه شناسان کمتر چنین برداشتی از این عبارت کرده و معتقدند اگر با حرف جر «علی» بیاید بیشتر به معنای پوشاندن و انداختن است. به عنوان نمونه زمخشری آن را هم معنی «ارخاء» گرفته است. 🔹 برای رسیدن به یک شاهد قابل دفاع در این زمینه به جهت فاصله گرفتن از عصر نزول نمی‌توان از تبادر در این زمینه بهره جست و بایستی از اطراد استفاده کرد. 🔹 یکی از منابع خوب در این زمینه مراجعه به اشعار آن دوران است. در همین مسأله عبارت‌هایی را در اشعار عمربن ابی ربیعه از شعرای معروف عصر اموی، ابو تمام، قتال کلابی و... می توان یافت که از این عبارت در معنای پوشاندن استفاده کرده‌اند. 🔹 به نظر می رسد عبارت «یدنین علیهن» درصدد رساندن معنای پوشاندن و آویختن است، اما کیفیت آن را در آیه باید بررسی کرد. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 بانک مرکزی در طرح جدید اهداف خود را دنبال می‎کند، چرا حوزه تاوان آن را بدهد؟/ طرح پیوست فرهنگی، آموزشی و نظامات کنترلی ندارد 🔰 حجت‌الاسلام والمسلمین جواد عبادی، رئیس مؤسسه فقه‌ اقتصادی طیبات در گفت‌وگو با مفتاح: 🔹 بانک مرکزی می‌گوید طرح جدید باید منافع ما را تأمین کند و این سخن یعنی ما طرح را قبول نداریم. اگر این گونه است چرا باید تاوان آن را حوزه بدهد؟ چرا منافع را بانک‌ها ببرند، سود را سهام داران ببرند ولی نفرین آن را حوزه بکشد؟ 🔹 حضرت آیت‎الله مکارم شیرازی گفتند شنیده‌ایم تعدادی درباره طرحی کار می‌کنند، امیدواریم که کار خوبی باشد. ایشان از نفس کار کردن اظهار خوشحالی کردند. آیا معنایش این است که طرح مورد پسندشان است؟ 🔹 بانک مرکزی برای شورای فقهی از یک سو نه ابزار، نه عِده و عُده قرار داده‌ و از سوی دیگر نظامات کنترلی در نظر نگرفته ولی می‌گوید شورا باید نظارت و حصول اطمینان از فقهی بودن معاملات را داشته باشد؟ 🔹 این طرح پیوست فرهنگی، آموزشی و نظامات کنترلی ندارد، می‌خواهید طرحی به نام حوزه تصویب کنید که 30 سال نتوان آن را تکان داد، پس از آن نیز دفتر استفتائات مراجع باید صبح تا شب وقت بگذارند و به پرسش‌های مطرح درباره این موضوع پاسخ دهند؟ 🔹 حرف ما به آقایان این است که اگر می‌خواهید به عنوان قانون جدید مطرح کنید باید ثابت کنید مشکلات اساسی قانون قبلی را برطرف کرده‌اید و اگر نتوانسته‌اید حداقل مطالب جدید را متمم قانون فعلی کنید. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=14046 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #اقتصاد #گفتگو #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💯 گزارش اجمالی؛ ✳️ درس خارج فقه نظام‌های اسلامی 📌 موضوع: فقه نظام جامع خانواده 🔻 استاد سیدمنذر حکیم در درس خارج فقه نظام جامع خانواده که از سوی موسسه مفتاح برگزار شد، تصریح کرد: 📚 پس از بیان مقدمات در باب اصطلاح نظام و همچنین اصول استنباط، به اولین خرده نظام یعنی نظام تشکیل خانواده خواهیم پرداخت. اما پیش از ورود به بحث باید به چند نکته توجه نمود. 📚 نکته اول آن است که به مانند مباحث متعارف، نکاح محور نبوده بلکه تشکیل خانواده محور اصلی است و به این واسطه موضوعات فراوانی در این عنوان جای می‌گیرد که عقد نکاح تنها یکی از موضوعات آن به شمار می‌رود. 📚 نکته دومی که باید به آن توجه داشت اضافه کردن کلمه نظام به عنوان بحث است که دارای بار معنایی می‌باشد. به این واسطه اگر بخواهیم به عنوان پایبند بمانیم نمی‌توان در بحث تشکیل خانواده به موضوعات متفرقه پرداخت بلکه موضوعات بایستی در یک شکل منظومه‌وار با یکدیگر ارتباط و پیوستگی ارگانیک داشته باشند. 📚 هر چند حرکت مباحث فقهی به سوی نظام‌مند شدن را در طول 14قرن می‌توان مشاهده نمود، اما اراده‌ای مبنی بر ارائه یک نظام فقهی را چندان نمی‌توان در میان فقها یافت. 📚 با توجه به این نکات می‌توان گفت در نظام جامع خانواده به دنبال تاسیس و پایه‌گذاری یک حرکت فقهی هستیم که این، نیازمند استنباط فقهی است که البته قواعد استنباط آن با قواعد مرسوم متفاوت است. 📚 هر چند در این مسیر به روایات و نظرات فقها نیز مراجعه خواهد شد اما تمرکز اصلی بر روی قرآن کریم است. منبعی که در مباحث متعارف کمتر از آن بهره گرفته می‌شود. در حالی که بسیاری از آیات قرآن کریم در موضوع نظام جامع خانواده قابل استفاده و راهگشا است. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 فقه حکومتی از ابداعات انقلاب نیست، در تراث فقهی نیز آمده است/ اصول فقه حکومتی همان اصول فقه رایج است 📌 حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی‌حاجی در نشست علمی «امکان سنجی اصول فقه حکومتی»: ❇️ عده‌ای معتقدند فقه تراث فقه فردیست و امروزه نیز به سبب شرایط زمان و مکان فقه حکومتی مطرح می‌شود، ما این تقسیم‌بندی را دقیق نمی‌دانیم. ❇️ این‌که فقه شیعه را فقه فردی بدانیم و بگوییم پس از انقلاب باب فقه حکومتی باز شد، امر دقیق و مطابق تراث فقهی نیست. ❇️ فقه حکومتی یک رویکرد است که فقیه باید در استنباط احکام توجه داشته باشد. رویکردی معطوف به این‌که احکام شرعی به غرض اداره جامعه و اجرا تشریح شده است. این رویکرد نگاه فقیه را در سراسر ابواب فقه تحت تأثیر قرار می‌دهد. ❇️ بزرگترین قائل فقه حکومتی امام راحل بود و در عین حال که بر فقه پویا، نگاه به آینده و پاسخگویی به مسائل جامعه تأکید داشت، می‌فرمود من قائل به فقه جواهری هستم. امام تأکید داشت روش فقاهت نباید تغییر کند. ❇️ وقتی با رویکرد حکومتی به فقه نگاه می‌کنیم تغییراتی در آن(فقه) حاصل می‌شود، آن رویکرد در اصول فقه نیز سایه می‌افکند. ❇️ طرح مسائل جدید نیز نباید ما را به وحشت بیندازد. چون تاریخ تطور اصول فقه نشان می‌دهد که گاهی سرفصل‌ها، یا دیدگاه‌ها و یا ادله‌هایی اضافه شده که قبلاً نبوده است. چون اصول فقه همواره در حال تکامل است ولی چارچوب اصول فقه حفظ شده است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=14055 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #مبانی_علوم_انسانی_اسلامی #نشست_علمی #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 7 تفاوت فتوا و قضا/ حکم قضایی برای همه حتی مجتهد لازم الاجراست 🔰 آیت‌الله علی اکبر رشاد در درس خارج فقه القضاء: 1️⃣ قضاء حکمی الزامی و قطعی است و سرپیچی از آن حتی برای ولیّ امر نیز مجاز نیست. برخلاف فتوا که چنین الزامی را ندارد. 2️⃣ حکم قضایی همیشه در یک مورد مشخص و معین محدود می‌شود و فراتر از آن را در بر نمی‌گیرد. بر خلاف فتوا که همواره در صدد بیان احکام کلی، بدون در نظر گرفتن موارد مصداقی و کاربردی آن است. 3️⃣ حکم قضایی در مواردی مربوط به موضوعات عینی و محسوس خارجی می‌شود که در این صورت نیاز به بررسی میدانی دارد. 4️⃣ حکم قضایی برای عموم افراد لازم‌الاجراء است. حتی در مواردی که طرفین دعوا هر دو مجتهد باشند. برخلاف فتوا که صرفا برای شخص صاحب فتوا و مقلدانش معتبر و نافذ است و نه دیگران. 5️⃣ قضاوت یک جایگاه انتصابی(تعیینی) است و تنها فردی حق قضاوت دارد که از سوی پیامبر(ص) یا جانشینان آن حضرت یا افرادی که از ناحیه آن حضرات این اختیار را دارا باشند، منصوب شده باشد. 6️⃣ قاضی با مجتهد و مفتی در برخورداری برخی صفات با یکدیگر متفاوتند. همانطور که برخی بصیرت داشتن را از صفات لازم قاضی برشمرده‌اند. 7️⃣ قاضی امور مختلفی را اعم از وظایف و اختیارت بر عهده دارد. بر خلاف عناوین دیگر به طوری که جایگاه مجتهد صاحب فتوا تا زمانی که بنابر اقتضاء شرایط ولایتی، فعلیت پیدا نکند، صرفا در فتوا دادن منحصر می‌شود. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=14061 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #مبانی_علوم_انسانی_اسلامی #حقوق #درس_خارج #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💯 گزارش اجمالی؛ ✳️ درس خارج فقه نظام‌های اسلامی 📌 موضوع: قواعد فقه سیاسی 🔰 استاد عباس کعبی در درس خارج «قواعد فقه سیاسی» که از سوی مؤسسه مفتاح برگزار شد، بیان کرد: 🔹 در عصر حاضر که حکومت اسلامی استقرار یافته و فقیهِ مبسوط الید بر ما ولایت دارد، شأن قضایی ولی و فقیه در عصر غیبت، طبق اصل 156 و 157 قانون اساسی به قوه قضائیه واگذار شده است. 🔹 وظیفه قوه قضائیه صرفاً قضاوت میان مردم در دعاوی آنان نیست، بلکه وظایف مهم دیگری نظیر تضمین آزادی‌های مشروع و صیانت از حقوق عامه را بر عهده دارد. 🔹 نحوه تشکیل قوه قضائیه و ساختارهای آن باید بر اساس مصلحت باشد؛ یعنی این ساختار به نحوی باشد که وظایف دستگاه قضایی در اسلام نظیر اقامه عدل، احقاق حقوق، احیاء حقوق عامه و رسیدگی به تظلمات عمومی به سهولت انجام شود. 🔹 ساختارهای قوه قضائیه در نظام اسلامی باید به نحوی باشد که این قوه ملجأ و پناه مظلومان باشد و این مهم تنها در سایه رعایت ضوابط مصلحت از سوی قوه قضائیه صورت می‎گیرد. 🔹 در دستگاه قضایی، قضات باید از سوی ولی‌فقیه مبسوط الید مأذون باشند و فقهای غیر مأذون حق قضاوت ندارند. حتی اگر این شخص غیر مأذون مجتهد و عادل بوده و سایر شرایط قضا را داشته باشد، چون از سوی ولی‌فقیه منصوب نشده است، نمی‌توان قضاوت او را پذیرفت. 🔹 قاعده «الامام یلزم بما هو لیس بلازمٍ» یک قاعده اولیه و ابتدایی است. در صورتی که ولی‌فقیه یک امر شخصی به دیگری کند و این امر از سوی آن شخص مورد پذیرش قرار نگرفته و امتثال آن امر از سوی آن شخص مأمور، متعین نبوده و اصطلاحاً وجوب کفایی داشته باشد، آن شخص می‌تواند از امتثال امر امتناع کرده و ولی‌فقیه حق اجبار وی را ندارد. اگر ولی‌فقیه امر حکومتی صادر کند، قاعده فوق مجرا نیست و باید طبق قاعده مصلحت، آن شخص امر را امتثال کند. 🔹 در صورتی که نظام اسلامی با فقدان قاضی مواجه بوده و نتواند قضات واجد الشرایط را تربیت کند، ولی اشخاصی باشند که فاقد برخی شرایط غیر اساسی قضاوت بوده، نظیر آن که مجتهد نباشند، امام یا ولی‌فقیه می‌تواند براساس قاعده مصلحت به چنین اشخاصی اذن در قضاوت صادر کند. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔰 برگزاری روزانه هزار درس حوزوی با شرکت حداقل 30 هزار نفر در قم/ تعامل مراکز علمی اسلام سبب احیای تمدن اسلامی می‌شود 🔻 آیت‌الله علیرضا اعرافی در دیدار علمای اهل‌سنت هند: 📚 در حوزه فقه و شریعت روزانه حدود هزار درس در قم ارائه می‌شود که حداقل 30 هزار نفر در آن‌ها شرکت می‎کنند. 📚 در حوزه قرآن، تفسیر و حدیث رشته‌های مختلفی وجود دارد که مباحث مستشرقین در آن مورد توجه قرار می‌گیرد. 📚 تعامل میان مراکز علمی کشورهای اسلامی افزون‌بر تقویت اخوت اسلامی و تبادل افکار و اندیشه‌ها سبب ارتقای علمی جوامع دینی مسلمانان می‌شود. 📚 برای احیای تمدن اسلامی نیازمند همکاری و تعامل خوب میان مراکز علمی جهان اسلام و تشکیل بازار علم هستیم. این همگرایی باید بین علمای دین و مراکز علمی و اسلامی برقرار شود. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #حوزه_علمیه #گفتگو #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢انقلاب اسلامی، حوزه را از بن بست در آورد/ روحانیت در کنار اشتغال به علم نباید منبر و تبلیغ را فراموش کند 📌حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی در درس خارج: 🔰امیرمؤمنان(ع) می‌فرمایند «قوام دین و دنیا چهار چیز است، اول این‌که در جامعه دانشمندی باشد که به علم خود عمل و تبلیغ دین می‌کند.» 🔰متأسفانه در جامعه عالمی که مبلغ باشد کم داریم، البته ملا و دانشمند فراوان داریم و بحمدالله بعد از انقلاب در حوزه علمیه قم دانش‌های تازه‌ای پیدا شد و نظریه‌های جدید وجود دارد. 🔰یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی این است که حوزه از حالت بن بست در آمد و حوزه مفتوح شد و به علم‌هایی مانند رجال، درایه، تفسیر توجه بیشتری صورت گرفت اما امروز ناطق و مبلغ کم داریم. 🔰امروز کسی که حافظ دین مردم است همین منبری‌ها هستند که متأسفانه کم شده است، غالبا آقایان به نهادها، دانشگاه‌ها و امثال آن می‌روند که البته حق هم دارند و زندگی می‌خواهند اما جای منبر خیلی خالی است، امروز منبری‌های وارسته و جامع الجهات داریم اما نسبت به نیاز کم است. 🔰روحانیت در کنار اشتغال به علم، نباید منبر و تبلیغ را از دست دهد. همه کسانی که امروز در قم از مراجع هستند روزگاری مبلغ بودند و در نقاط مختلف کشور تبلیغ می‌کردند و روح تبلیغ سبب شد به این مقام عالی برسند. 🔰انسان باید با عمل خود مردم را دعوت به اسلام کند، گاهی زندگی یک عالم در یک شهر تبلیغ دین است. در شهرهای شرق آسیا حتی یک سرباز نرفته، بلکه اسلام آوردن مسلمانان آن مناطق نتیجه عمل و گفتار تجار متعهد بوده است. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #حوزه_علمیه #درس_خارج #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 مدرسه تخصصی فقه امام کاظم(ع) با همکاری موسسه مفتاح برگزار می‌کند؛ 📌 درس اصول فقه؛ فقه حکومتی 📕 استاد ابوالقاسم مقیمی حاجی 📆 زمان: پنج‌شنبه‌ها، ساعت ۷ صبح 🕌 مکان: قم، مدرسه امام کاظم(ع)، ساختمان امام رضا(ع)، مدرس ۳۱۶ ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #مبانی_علوم_انسانی_اسلامی #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💯 گزارش اجمالی؛ ✳️ درس‌گفتار نظام‌های اسلامی 📌 موضوع: نظام سیاسی در اسلام 🔰 استاد ذبیح‌الله نعیمیان در درس‌گفتار «نظام سیاسی در اسلام» که از سوی مؤسسه مفتاح برگزار شد، تصریح کرد؛ 📚 از جمله مبانی وجودشناسی نظام سیاسی که مطرح شد، برخورداری نظام از عناصر سازگار، لایه‌مندی نظام و وجود عناصر ثابت و متغیر در نظام بود. 📚 یکی از مواردی که می‌توان به عنوان کاربرد مبنای سوم(وجود عناصر ثابت و متغیر در نظام) نام برد، بحث جایگاه مردم در نظام سیاسی است. 📚 سؤال مهمی که مطرح می‌شود این است آیا مردم در نظام سیاسی عنصر ثابت هستند؟ یا به عنوان عنصر متغیر محسوب می‌شوند؟ یا باید قائل به تفصیل شد؟ 📚 در موضوع جایگاه مردم در نظام سیاسی لازم است سه ضلع مهم مقبولیت، مشروعیت و مسئولیت بررسی شود. 📚 هنگام بحث پیرامون جایگاه مردم در مشروعیت نظام سیاسی لازم است این بحث در سطوح مختلفی مانند تصدی کارگزاران و تصمیمات و قوانین در نظر گرفته شود. 📚 سطوح مختلفی که در بحث مشروعیت مورد بررسی قرار می‌گیرد لازم است در بحث مقبولیت نیز مورد توجه قرار گیرد. 📚 می‌توان در مقام جمع‌بندی گفت که مردم در معنای نقش‌آفرینی و نه مشروعیت‌آفرینی عنصر ثابت هستند. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢فردا در انجمن‌های علمی حوزه؛ 📌 کتاب «فقه عفاف جنسی» نقد می‌شود 🔰 جلسه نقد پیش از چاپ کتاب فقه عفاف جنسی(جلد اول فقه فردی و جلد دوم فقه اجتماعی) نوشته حجت‌الاسلام والمسلمین حسین بستان، دانشیار گروه جامعه شناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با همکاری انجمن فقه و حقوق اسلامی برگزار می‌شود. 👥 ناقدان: حجج اسلام والمسلمین جعفر نجفی، فرج‌الله هدایت‌نیا و حسن عالمی طامه 🗓 زمان برگزاری: پنج‌شنبه ۳۰ آبان ماه، ساعت ۱۵:۳۰ 🏢 مکان برگزاری: انجمن‌های علمی حوزه علمیه قم واقع در بلوار جمهوری، کوچه شماره ۲ ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #زنان_و_خانواده #نشست_علمی #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💯 گزارش اجمالی؛ ✳️ درس‌گفتار نظام‌های اسلامی 📌 موضوع: قواعد فقه سیاست 🔻 استاد محسن صبوری فیروزآبادی در درس گفتار «قواعد فقه سیاست» که از سوی مؤسسه مفتاح برگزار شد، بیان داشت: 🔹 دلیل اصلی ما در قاعده شمول عباد‌الله دلیل عقلی است و دلایل نقلی دلایلی ارشادی محسوب می‌شوند. 🔹 از جمله ملاحظات و محدودیت‌هایی که می‌توان درباره نگرش حداکثری نسبت به دین بیان کرد این است که ممکن است به بن‌بست برسیم. 🔹 در میان نگرش‌های مختلف نسبت به استفاده از تجارب بشری و مخصوصاً تجارب بشری غرب لازم است از افراط به دور بود. 🔹 در بسیاری از موارد در فقه اجتماعی نمی‌توان به احتیاط حکم کرد. 🔹 قاعده دوم از قواعد فقه سیاست در سطح مبانی قاعده انحصار الحاکمیه فی‌الله عز و جل است. 🔹 بخشی از ادله پیرامون این قاعده بر وجوب اطاعت از خدا و پیامبر(ص) دلالت دارد. 🔹 بخش سلبی این قاعده عبارت از نفی حق حاکمیت برای غیر خدا است. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💯 موسسه مفتاح برگزار می‌کند؛ 💢 سلسله نشست‌های تخصصی بررسی و ارزیابی طرح جدید بانکداری در مجلس شورای اسلامی 🔰 با حضور اساتید حوزه و دانشگاه 👥 اساتید نشست اول: استاد غلامرضا مصباحی‌مقدم، استاد سیدعباس موسویان 🕓 زمان: پنج شنبه(۲۳ آبان ۹۸)، ساعت ۱۵ 👥 اساتید نشست دوم: استاد احمدعلی یوسفی، استاد غلامعلی معصومی نیا، استاد جواد عبادی 🕓 زمان: پنج شنبه(۳۰ آبان ۹۸)، ساعت ۱۴ 📌 مکان: قم، صفائیه، کوچه ۱۹، کوچه ناصر، پلاک ۸۲، ساختمان مفتاح 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📣 اطلاعیه 🔰 به اطلاع تمامی عزیزانی که در کلاس‌های مؤسسه مفتاح شرکت می‌کنند، می‌رساند که کلاس‌های ساعت 10 صبح فردا(30 آبان ماه سال جاری) این مؤسسه به دلیل برگزاری راهپیمایی مردم شهر مقدس قم با یک ساعت تأخیر(ساعت 11) برگزار می‌گردد. 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💯 موسسه مفتاح برگزار می‌کند؛ 💢 سلسله درس‌گفتارهای نظام‌های اسلامی ✍️ موضوع: نظام‌سازی فقهی 👤 استاد محمدحسن گلی شیردار 🕓 زمان برگزاری: ‌‌‌‌‌‌‌‌پنج‌شنبه‌ها(یک هفته در میان)، ساعت ۷:۱۵ تا ۹:۱۵ 💫 مکان برگزاری: قم، حوزه علمیه امام کاظم(ع)، ساختمان امام رضا(ع)، طبقه سوم، مدرس ۳۰۶ 🌐 ثبت نام: http://meftaah.com/?p=13053 ☎️ پاسخگویی: ۰۹۱۰۳۹۴۹۲۹۶ 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💯 گزارش اجمالی؛ ✳️ درس خارج فقه نظام‌های اسلامی 📌 موضوع: اصول فقه با رویکرد فقه حکومتی؛ فقه سیاسی مبادی فقه‌الاجتماع و السیاسه 🔻 استاد علی رضائیان در درس خارج فقه نظام‌های اسلامی که از سوی مؤسسه مفتاح برگزار شد، بیان داشت: ✅ در ادله روشن است که شریعت در بحث اقتصاد نگاه ویژه‌ای به اقشار پایین دست جامعه دارد که این مسئله به تعریف عدالت باز می‌گردد. ✅ براساس آیه 7 سوره حشر فقیران، مسکینان و درماندگان جزو اقشار پایین جامعه محسوب می‌شوند. ✅ نتایجی که می‌توان از آیه گرفت؛ اولاً نباید ثروت انحصار در افراد معدودی داشته باشد. ثانیاً، ثروت را باید بین مردم به ویژه در میان قشر مستضعف جامعه تقسیم کرد. ✅ نظام لیبرال ملاک استفاده از منابع را توانایی و قدرت افراد قرار داده، یعنی هر شخصی که دارای توانمندی بیشتری در استفاده باشد، به همان میزان بهره می‌برد. ولی در نظام اسلامی؛ اولاً، منابع مال الله محسوب می‌شوند و ثانیاً خداوند اراده کرده تا این ثروت در میان اقشار پایین دست جامعه تقسیم شود. ✅ جامعه زمانی امت واحده می‌شود که فاصله نسبت‌های اجتماعی کم شود. آیه «كَيْ لا يَكُونَ دُولَةً بَيْنَ الْأَغْنِياءِ مِنْكُمْ» نشان می‌دهد که هر آنچه در ساحت‌های مختلف اجتماعی است باید در میان سطوح مختلف جامعه در چرخش باشد. ✅ چرخه منابع بین اقشار مختلف مردم را می‌توان به عنوان یک شرط اساسی برای رسیدن به امت واحده دانست. از سوی دیگر می‌توان آن را به عنوان یک خصوصیت برای امت واحده برشمرد. بدین معنا که اگر امت واحده به وجود آید این خصوصیت را هم با خود به همراه خواهد داشت. ✅ نتیجه: 1- ملاک در تقسیم منابع اقتصادی اقشار پایین دست جامعه است. 2- در صورت تقسیم صحیح منابع فاصله نسبت‌های اجتماعی(فاصله طبقاتی) از بین می‌رود. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔰 حکم لمس و نظر پزشک به بیمار جنس مخالف/ لمس بیماری که عمل زیبایی انجام می‌دهد توسط پزشک جنس مخالف جایز نیست 🔻 استاد محمد قائنی در درس خارج فقه پزشکی: 📚 براساس آیه 30 سوره النور مرد نباید هیچ کدام از اعضای زن را ببیند، همانطور که زن نباید هیچ کدام از اعضای مرد را ببیند و بین مقام طبابت و علاج و غیر آن تفاوتی نیست و اگر جایی مجاز باشد باید دلیل بر استثنای آن از این اطلاق وجود داشته باشد. 📚 مفاد آیه شریفه این نیست که مرد به دختر شیرخوار هم نگاه نکند. منصرف از آیه شریفه عدم جواز نگاه کردن در جایی است که امکان تمتع به نظر وجود داشته باشد. یعنی در جایی که به حسب نوع امکان نظر و تمتع جنسی با نگاه باشد، نگاه جایز نیست حتی اگر بدون شهوت باشد. 📚 یکی از مستثنیات این قاعده، موارد ضرورت و اضطرار است. البته این طور نیست که در همه موارد رجوع به پزشک، اضطرار و ضرورت باشد و مقام علاج و طبابت مساوی با مقام ضرورت و اضطرار باشد. برای نمونه بسیاری از اعمال زیبایی هیچ ضرورت و اضطراری در آن‌ها نیست. 📚 مطابق قاعده اولی نظر به نامحرم جایز نیست و تفاوتی بین مقام علاج و غیر آن نیست، همان طور که فرض ضرورت و اضطرار از آن استثناء شده است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=14066 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #مبانی_علوم_انسانی_اسلامی #درس_خارج #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💯علم اصول باید تحول پیدا کند/ نامگذاری روزی به نام علم اصول 📌حضرت آیت‌الله سبحانی، در گردهمایی استادان اصول فقه حوزه با عنوان نقش علم اصول در تفسیر قرآن، بیان کرد: 🔰هر علمی برای خود مبادی تصدیقیه دارد که سبب یقین انسان می‌شود و علم اصول نقش تصدیق قضایای فقهی را بر عهده دارد. 🔰اگر می‌خواهیم اصول فقه را به مقام عالی خود برسانیم و قدرت اصول و فقه خود را به دنیا ثابت کنیم باید ظنون معتبر در نزد ما و در مقایسه با اهل سنت را شناسایی کرده و موضع آنان در مورد قواعد سبعه که در نزد ما معتبر نیست را بدانیم. 🔰امروز در کشورهای مختلف اسلامی تحولی در افکار مردم رخ داده و می‌خواهند فقهی براساس مصالح و مفاسد باز کنند و ما هم باید ببینیم مقصود آنان از این مسئله چیست؟ یعنی جدا از تحولات علمی دنیا نباشیم و بدانیم چه خبر است. 🔰باید به صورت تدریجی در این علم(اصول) دستکاری شود، زیرا علمی که در آن دستکاری نشود، می‌میرد. اما در عین حال، نباید آن را کاملاً از ریشه قطع کنیم. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=14069 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #مبانی_علوم_انسانی_اسلامی #گزارش #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💯 گزارش اجمالی؛ ✳️ درس‌گفتار نظام‌های اسلامی 📌 موضوع: استنباط حکم اخلاقی از منابع دینی 🔻 استاد محمد عالم‌زاده نوری در درس‌گفتار نظام‌های اسلامی که از سوی مؤسسه مفتاح برگزار شد، عنوان کرد: 🔰دلایل ضرورت و اهمیت فقه اخلاق: 1️⃣ عدم کفایت عقل بشری و نیاز به ارشاد آسمانی(حجت باطنی و ظاهری) 2️⃣ مغتنم بودن اطلاع از رهاورد وحی و بعثت انبیاء 🔰عوامل کم‌اعتنایی به فقه اخلاق: 1️⃣ مردم از حوزه واجب و حرام توقع داشتند و در نتیجه حوزه هم به واجبات و مستحبات پرداخت نه به اخلاق. 2️⃣ اخلاقیات مساوی با سنن الزامی نیست. 3️⃣ پیش از اینکه دین اسلام بیاید، نظام‌های اخلاقی نسبتا کارآمدی داشته‌ایم مانند اخلاق کهن ایرانیان و... ✅ این دلایل برای گذشته است، ولی نگرانی این است که در آینده نیز به فقه اخلاق توجه نشود. 🔻پنج دلیل مبنی بر عدم توجه به فقهِ ‌اخلاق در آینده: 🔹اخلاق علم شمرده نشود و گفته شود که اخلاق، اندرز و موعظه است؛ در حالی که فقه را علم بدانند. 🔹 عقلانی دانستن اخلاق 🔹 تلقی فقه به عنوان جایگزین اخلاق 🔹 تصلب بر روش اخلاق‌نگاری موجود 🔹 بزرگ‌نمایاندن پیش نیازهای ورود به فقه اخلاق ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com