eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
7.9هزار دنبال‌کننده
10.1هزار عکس
467 ویدیو
295 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 اختیار شوهر در چند همسری باید ضابطه‌مند باشد/ در حقوق زن، براساس مصلحت می‌توان فتوای غیر مشهور را بر مشهور ترجیح داد ✅ حجت‌الاسلام فرج‌الله هدایت‌نیا در نشست «آسیب‌شناسی مسائل زنان و خانواده» مطرح کرد؛ 📚 حقوق زنان در ایران بعد از انقلاب اسلامی دارای تحولات گسترده در بعد مدنی، کیفری، سیاسی و اجتماعی بوده است. 📚 بررسی روش شناختی تحولات تقنینی در حقوق خانوادگی زنان با دو روش «تغییر فتوای معیار قانون به روش گزینشی» و «تغییر حکم مبنای قانون» انجام شده است. 📚 قانونگذار در این زمینه بر اساس شرایط و مصلحت می‌تواند فتوای غیر مشهور را بر مشهور ترجیح دهد و در نگاه کلی می‌توان گفت فقه راه تحولات حقوقی را ضابطه مند کرده و در این راه مسیر را مشخص کرده است. 📚 تحولات حقوق زنان بعد از انقلاب اسلامی نه تنها رکود نداشته بلکه شتاب نیز گرفته است و به وسیله ظرفیت‌های درون فقه این تحولات مسیر خود را طی کرده است. 📚 یک سری از شروط ضمن عقد آمده است که قراردادی هستند به عنوان مثال تحدید قراردادی حق شوهر در چند همسری یکی از شروط است و دلیل ذکر آن این است که وجود چند همسری ممکن است منشاء برخی مشکلات مانند کاهش تمایل دختران به ازدواج، تضییع حقوق زن، تخریب روابط همسری و سستی بنیان خانواده باشد که با استفاده از شروط ضمن عقد به دو روش صریح و ضمنی می‌توان اختیار شوهر در چند همسری را ضابطه‌مند کرد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=14262 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #زنان_و_خانواده #نشست_علمی #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💯 گزارش اجمالی؛ ✳️ درس‌گفتار نظام‌های اسلامی 📌 موضوع: فقه اقتصاد مقاومتی با رویکرد حمایت از کالای ایرانی 🔻 استاد احمدعلی یوسفی در درس‌گفتار «فقه اقتصاد مقاومتی با رویکرد حمایت از کالای ایرانی» که از سوی مؤسسه مفتاح و با همکاری موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی برگزار شد، گفت: 🔰 یکی از راه‌های وارد کردن صدمات اقتصادی و معیشتی به مردم ایران، واردات بی‌رویه کالاهای خارجی و قاچاق برخی کالاهای ممنوع است. 🔰 انواع کالاهای خارجی به ویژه به لحاظ مبدأ تولید آن‌ها وجود دارند که ممکن است حکم فقهی خرید و مصرف و تبلیغ آن‌ها متفاوت باشد. بنابراین باید هر دسته از آن‌ها مشخص شود و حکم فقهی معامله و مصرف آن‌ها معلوم گردد. 🔰 مخاطبین حکم فقهی خرید و مصرف کالاهای خارجی براساس ادله اولیه و ثانویه در شرایط جنگ اقتصادی دشمن علیه ملت ایران و نیز حکم فقهی حمایت از کالای ایرانی مستخرج از ادله شرعی عبارتند از؛ عموم مردم به عنوان خریداران و مصرف کنندگان، دولت به عنوان سیاستگذار و تولیدکنندگان به عنوان بخشی از جامعه که با تولید با کیفیت و قیمت مناسب می‌توانند زمینه حمایت از کالاهای تولیدی داخلی را فراهم کنند. 🔰 بر اساس آیه «یأَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَوْفُوا بِالْعُقُودِ» خرید هر نوع کالایی از هر فردی یا از هر کشوری که به قصد منفعت حلال آن کالا انجام شود، وفای به آن لازم و معامله صحیح است. 🔰 براساس آیه «أَوْفُوا بِالْعَهْدِ إِنَّ الْعَهْدَ كَانَ مَسْئُولًا» هر نوع کالایی که دارای منفعت حلال است، از افراد یا کشورهای خارجی به قصد آن منفعت، معامله و خریداری شود، یک نوع عهد و پیمان محسوب می‌شود، به همین جهت وفای به آن لازم و واجب و آن معامله صحیح می‌باشد. پس به مقتضای این آیه حکم معامله کالاهای خارجی از هر کشوری و از هر فردی صحیح و وفای به آن نیز لازم و واجب است. 🔰 دلیل سومی که صحت و حلیت این معاملات را تأیید می‌کند آیه «أَحَلَّ اللَّهُ الْبَیعَ» است. به مقتضای دلالت آیه اگر کالای خارجی که دارای منفعت محلله باشد، خرید آن به قصد تحصیل آن منفعت محلله صورت گیرد، آن معامله صحیح و شارع نیز آن را امضا می‌کند. 🔰 دلیل عام دیگری که در تأیید این معاملات آمده، آیه «یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَأْكُلُوا أَمْوَالَكُمْ بَینَكُمْ بِالْبَاطِلِ إِلَّا أَنْ تَكُونَ تِجَارَةً عَنْ تَرَاضٍ مِنْكُمْ» است. این آیه تنها قلمرو تجارت را شامل می‌شود. پس نسبت به دو آیه اول قلمرو این آیه محدودتر است؛ ولی زیر بنای قوانین مالی در فقه اسلامی است. از آیه هم حکم تکلیفی(جواز تصرف در مال مورد تجارت) و هم حکم وضعی(صحت تجارت) استفاده می‌شود. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💰 به اسکناس و دلار زکات تعلق می‌گیرد؟/ تشخیص زکات بر عهده ولی امر است 🔻 استاد محمدتقی شهیدی در درس خارج «فقه پول»: ✅ مرحوم آقای صدر احتیاط واجب می‌کند که اگر اسکناس یک سال بماند و به حد نصاب هم رسیده باشد، زکاتش داده شود، مثلا کسی یک سال چهار هزار دلار نگه داشت، ماه دوازدهم که می‌شود زکاتش که صد دلار هست باید پرداخت بشود بناء بر احتیاط واجب. ولی اسکناس‌هایی که ارز داخلی است معمولا یا بانک می‌گذارند یا در گردش است و لذا زکات به آن تعلق نمی‌گیرد. ✅ مشهور قائلند که زکات تعلق نمی‌گیرد بخاطر روایاتی که منحصر کرده زکات را به 9 چیز که دو تای از آن 9 چیز درهم و دینار است. ✅ مرحوم آقای صدر و بعض معاصرین می‌گویند ولایت بر تعیین موارد زکات به ولی امر مسلمین واگذار شده است. آن‌ها می‌گویند ولی امر اگر مصلحت دید زکات را تعیین کند در یک شیء خاصی. مثلاً سیب‌زمینی خیلی تولیدش بالا رفته و فقراء هم که زیادند‌، زکات را بر سیب‌زمینی قرار بدهد. ✅ مرحوم آقای صدر مطرح کرده درهم و دینار مثال عرفی است برای نقد رائج. لذا منافات با حصر زکات در 9 چیز ندارد که ما بگوییم زکات به اسکناس تعلق می‌گیرد چون درهم و دینار در این روایات مثال است برای نقد رائج. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=14266 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #اقتصاد #درس_خارج #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔰 کتاب تلقیح مصنوعی در آینه فقه راهی بازار نشر شد 💢 انتشارات بوستان کتاب، کتاب تلقیح مصنوعی در آینه فقه را به قلم سید محسن مرتضوی منتشر کرد. 💢 تلقیح مصنوعی در آینه فقه، پنجمین کتاب از مجموعه مسائل مستحدثه پزشکی است که بعد از کالبد شکافی، پیوند اعضا و مرگ مغزی، شبیه سازی انسان قتل از روح ترحم و... به چاپ رسیده است. 💢 این کتاب از دو بخش با عنوان‌های؛ بررسی حکم تکلیفی صور مختلف تلقیح مصنوعی و بررسی احکام مرتبط با تلقیح مصنوعی و یک خاتمه تشکیل شده است. 💢 نگارنده در بخش نخست، به بررسی موضوعاتی همچون مباحث کلیات و موضوع شناسی، بررسی حکم تکلیفی صور مختلف تلقیح داخل رحمی و خارج رحمی و رحم جایگزین پرداخته است. 💢 مؤلف در بخش دوم نیز احکام مرتبط با تلقیح مصنوعی همچون نسب، ثبوت عده، حکم نفقه حامل، حکم اسقاط و از بین بردن نطفه و معاملات با تلقیح را آورده است. 📚 انتشارات بوستان کتاب، کتاب «تلقیح مصنوعی در آینه فقه» را با شمارگان ۵۰۰ نسخه، در ۳۶۷ صفحه به قیمت ۵۰۰۰۰ تومان منتشر کرد. 📖 اطلاعات بیشتر: 🌐 http://meftaah.com/?p=14269 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #مبانی_علوم_انسانی_اسلامی #معرفی_کتاب #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💯 موسسه عالی فقه و علوم اسلامی با مشارکت مرکز تحقیقات زن و خانواده برگزار می‌کند؛ 🔰 سلسله نشست‌های علمی نقد و نظر 📌 موضوع : بررسی فقهی و حقوقی لایحه تأمین امنیت زنان در برابر خشونت 📆 زمان برگزاری: پنج‌شنبه ۱۴ آذرماه ۹۸، ساعت ۹:۳۰ تا ۱۲ 🕌 مکان برگزاری: قم، موسسه عالی فقه و علوم اسلامی ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #زنان_و_خانواده #نشست_علمی #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 آیت‌الله مهدوی‌کنی از پیشگامان اسلامی‌سازی علوم انسانی بود/ تولید علم پروسه‌ای است نه پروژه‌ای 🔻 عادل پیغامی در برنامه تلویزیونی «مصیر»: 🔰 جایگاه علوم انسانی در اندیشه‌ آیت‌الله مهدوی‌کنی 🔹 آیت‌الله مهدوی‌کنی فرزند راستین حوزه و حرکتشان امتداد حرکت حوزه بود. کنشگری فکری و فرهنگی‌شان در کنار امام بود و منجر به انقلاب اسلامی شد. 🔹 ایشان از پیشگامان اسلامی سازی علوم انسانی بودند. اسلامی‌سازی اقتصاد در رویکردشان نشان می‌دهد که پایه‌ای بودن دین در همه‌ علوم موردنظرشان بوده است. 🔹 آیت‌الله مهدوی‌کنی در پی تولید عالم دینی بودند. علم و دین باید ابتدا در وجود یک انسان به تلفیق برسد نه روی کاغذ و مقالات و نظریات. 🔹 رویکردشان در اسلامی‌سازی علوم بیشتر از آنکه فلسفی باشد از طریق فقه و مسأله محوری است. 🔹 در نگاهی که آیت‌الله مهدوی‌کنی به دین و اسلام دارد اخلاق جایگاه مهمی دارد. ایشان سیاست‌مدار اخلاقی و فقیه اجتماعی بودند. 🔹 نگاه آیت‌الله مهدوی‌کنی به علم پروسه‌ای بود نه پروژه‌ای. نگاه پروسه‌ای منوط به این است که افراد با هم گفت‌وگو کنند و تضارب آرا صورت گیرد. 🔹 دانشگاه امام صادق (ع) نه حوزه است نه مانند سایر دانشگاه‌ها. یکی از مدل‌هایی است که در اسلامی‌سازی دانشگاه و علوم اسلامی وجود داشته و اجرایی شده است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=14275 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #مبانی_علوم_انسانی_اسلامی #گفتگو #تهران 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 تأمین اجتماعی بیانگر رویکرد اجتماعی اسلام است 🔻 استاد سیدرضا حسینی در درس‌گفتار «فقه نظام تأمین اجتماعی» عنوان کرد؛ 📚 در نگاه فردگرایانه الحادی هر کس به دنبال نفع شخصی خود است؛ اما اسلام علاوه بر فرد، بحث خانواده، اقوام، عشیره و به‌طور کلی اجتماع را تقویت می‌کند. 📚 امت مجموعه افرادی هستند که دارای عقیده مشابه هستند. یکی از مفاهیم برجستۀ بیانگر رویکرد اجتماعی اسلام نسبت به تأمین اجتماعی به‌کارگیری واژه «امت» به معنای جامعه ایمانی است. 📚 در رابطه با تأمین اجتماعی در صدر اسلام چند کار صورت گرفت؛ 1️⃣ مبانی اعتقادی تغییر کرد 2️⃣ برخی مفاهیم مطرح شد؛ مانند امت، اخوت 3️⃣ میثاق‌نامه‌ای عمومی نوشته شد و تمام قبایل به مفاد این پیمان‌نامه پایبند شدند. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با همکاری موسسه آموزش عالی طلوع مهر برگزار می‌کند؛ 📌 کرسی ترویجی عرضه و نقد دیدگاه علمی «فقه تحزّب» 👤 ارائه‌دهنده: حجت‌الاسلام والمسلمین محسن مهاجرنیا 👥 ناقدین: حجج‌اسلام والمسلمین علی بنایی و سیدکاظم سیدباقری 📆 زمان برگزاری: دوشنبه ۱۸ آذرماه ۹۸، ساعت ۱۹ تا ۲۱ 🔰 مکان برگزاری: قم، انتهای خیابان شهید فاطمی(دورشهر)، جنب میدان رسالت، موسسه آموزش عالی طلوع مهر _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #سیاست #کرسی_ترویجی #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 گزارش اجمالی؛ ✳️ درس‌گفتار نظام اقتصاد اسلامی 📌 موضوع: خطوط کلی اندیشه اقتصادی شهید صدر 🔰 استاد غلامعلی معصومی‌نیا در درس‌گفتار «خطوط کلی اندیشه اقتصادی شهید صدر» که از سوی مؤسسه مفتاح برگزار شد، بیان داشت: 📚 در شرایط امروز فضای علمی؛ نظام سرمایه‌داری و نظام ارزشی آن با این مغلطه که گزاره‌های اقتصاد گزاره‌هایی علمی‌اند، سیطره افکنده و بر ذهن‌ها حاکم شده‌ است. 📚 در نگاه شهید صدر «گزاره‌های اقتصاد غرب جنبه ارزشی دارند» و اگر در بررسی این گزاره‌ها، این ملاحظه را در نظر نگیریم، به خطا رفته‌ایم. 📚 تقابل بین اقتصاد اسلامی با اقتصاد سرمایه‌داری، در بنیان‌های فکری آن‌هاست. 📚 سنگ زیربنای نظام سرمایه‌داری، آزادی به همراه رقابت است. 📚 سرمایه‌داری در توجیه آزادی، به سه دلیل؛ «آزادى، وسيله‏اى براى دستيابى به منافع عمومى»، «آزادى، عاملى براى رشد توليد و ثروت عمومى» و «آزادى، شاخصى برای بيانگری اصل كرامت انسان و حق او در زندگى» متمسک می‌شود که به هر سه دلیل خدشه اساسی وارد است. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💯 موسسه مفتاح برگزار می‌کند؛ 💢 سلسله درس‌گفتارهای نظام تربیت اسلامی ✍️ موضوع: روش‌شناسی فقه‌التربیه 👤 استاد رضا حبیبی 🕓 زمان برگزاری: ‌‌‌‌چهارشنبه‌ها، ساعت ۱۶ 💫 مکان برگزاری: قم، خیابان جمهوری، ساختمان انجمن‌های علمی حوزه علمیه قم، سالن جلسه انجمن اخلاق 🌐 ثبت نام: http://meftaah.com/?p=13053 ☎️ پاسخگویی: ۰۹۱۰۳۹۴۹۲۹۶ 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 گزارش اجمالی؛ ✳️ درس‌گفتار نظام‌های اسلامی 📌 موضوع: ماهیت پول در اقتصاد اسلامی 🔻 استاد حسن آقانظری در درس‌گفتار «ماهیت پول در اقتصاد اسلامی» که از سوی مؤسسه مفتاح برگزار شد، بیان داشت؛ 🎯 ادعا: دلیلی که بر ضمان جبران کاهش ارزش پول اقامه شده این است که می‌گویند پول نه مثلی است و نه قیمی؛ چرا که اموال واقعی به دو دسته قیمی و مثلی تقسیم می‌شوند اما پول اعتباری مالیت محض است و مال واقعی نیست پس نه مثلی است و نه قیمی. پول قیمت محض، مالیت محض و طرف مبادله است برای کالاها و خدمات، اما کالاها و خدمات اموالی هستند که مالیت دارند. بنابراین برای ادای پول باید دقیقاً عین همان مالیت پرداخت شود. 🔰 پاسخ به ادعا: موضوع ضمان نزد فقها، عقلا و ادله مال است نه مالیت، پس برای ادای این مال باید بررسی کرد که این مال مثلی است یا قیمی. در نگاه اقتصادی به عنوان مثال در حساب درآمد خالص ملی پول را جزء ثروت‌ها به حساب نمی‌آورند اما آن نگاه علمی اقتصادی با نگاه فقهی و حقوقی متفاوت است. در بحث ضمان که یک قرارداد فقهی و حقوقی است در پی این هستیم که موضوع ضمان چیست و از آنجا که موضوع ضمان مال است پس از این منظر پول نیز هم از منظر عرفی و هم از منظر قانونی، مال محسوب می‌شود. 🔹 بنابراین تعریف فقهی مال با تعریف اقتصادی از مال متفاوت است و نباید این دو تعریف با یکدیگر خلط شود. لذا پول اعتباری نیز از منظر فقهی و حقوقی همچون سایر اموال مال محسوب می‌شود و موضوع احکامی همانند ضمان قرار می‌گیرد چرا که در هر مالی ضمان وجود دارد و هر آن‌چه که مثل دارد ضمان آن مثلی است یعنی ذمه فرد به مقدار مثل مشغول شده و مالکیت آن مال مضمون منتقل می‌شود که این خصوصیات در پول اعتباری نیز وجود دارد. 🔹 برخی معتقدند پول طلا و نقره مثل درهم و دینار پول واقعی هستند و پول اعتباری نیستند اما این برداشت اشتباه است، چرا که طلا و نقره هم زمانی که به عنوان پول شناخته می‌شوند، پول اعتباری هستند. پول یک امر اعتباری است که ممکن است ماده آن که پول بر آن بار می‌شود طلا یا نقره باشد، ممکن است کاغذ اسکناس باشد و ممکن است هیچ یک نباشد و صرفا پول عددی باشد، پس از این جهت میان پول طلا و نقره با سایر پول‌ها تفاوتی نیست. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔹 سیره متشرعه همانند اجماع علما حجت شرعی است 🔻 آیت‌الله شب‌زنده‌دار/ بیع2: 🔰 سه راه اثبات حجت شرعی بودن سیره؛ 1- برهان إنّی، 2- عدم ردع شارع مقدس و 3- اخبار و شهادت متشرعه بر شرعیت آن راه. 🔰 برهان إنّی این است که ما از معلوم پی به علت می‌بریم. یعنی ما از یک آثاری پی می‌بریم که متشرعه این حرف را حتماً و حتماً از شارع تلقی کرده است و شارع آن را قبول دارد. 🔰 سیره متشرعه همانند اجماع علما کاشف از این است که یک دلیل شرعی در کار بوده و این‌ها به خاطر آن دلیل شرعی این فتوا را دادند، سیره متشرعه هم کاشف می‌شود از این‌که شارع گفته است و متشرع از شارع تقلی کرده است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=14284 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #مبانی_علوم_انسانی_اسلامی #حقوق #درس_خارج #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com