💯 دبیرخانه مفتاح برگزار میکند؛
💢 سلسله درسگفتارهای نظام مدیریت در اسلام
✍️ موضوع: تبیین فساد اداری و راهکارهای پیشگیری و مقابله با آن از منظر اسلام
👤 استاد ابوطالب خدمتی
🕓 زمان برگزاری: پنجشنبهها، یک ساعت و نیم قبل از اذان ظهر
💫 مکان برگزاری: حوزه علمیه امام کاظم(ع)، ساختمان امام رضا(ع)، طبقه دوم، مدرس 122
🌐 ثبت نام: http://meftaah.com/?p=13053
☎️ پاسخگویی: ۰۹۱۰۳۹۴۹۲۹۶
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
🔰 کلید واژههای نظامسازی فقهی در تراث فقهی شیعه موجود است
💢 استاد محمدحسن گلیشیردار در درسگفتار «نظامسازی فقهی»؛
🔻 فقیه در استنباط دو شیوه دارد:
1️⃣ همه اجزا دین را مرتبط به هم و به مثابه یک پیکره ببیند(جامعیت فقهی)
2️⃣ هر موضوع را مستقل از دیگر موضوعات بنگرد(نگاه فردی)
📚 امام خمینی(ره) و شهید محمدباقر صدر(ره) قائل به نظاموارگی فقه بودند و این مسئله را در شیوه اجتهاد خود دخیل کردند.
📚 این نوع نگاه به دین از اینجا ریشه میگیرد که اسلام یک دین جمعی است و نگاه اسلام به اجراست. اگر فهمیدیم که اسلام دین حکومت است؛ پس باید مسائل جمعی دیده شود.
📚 شهید صدر در بحث قاعده لاضرر در پاسخ به این اشکال که در شریعت اسلام با وضع احکام دیات، حدود، خمس و زکات و غیره قاعده لاضرر تخصیص اکثر خورده است؛ نگاه نظاموار را نمایش میدهد. بدین شکل که این احکام ضرری نیست؛ بلکه خلو این احکام در شریعت ضرری است.
📚 اگر این پاسخ شهید صدر با پاسخ دیگر فقها به این اشکال مقایسه شود؛ عمق تفاوت نگاه فردی و نگاه نظامواره به دین درک میگردد.
📚 کلید واژههای نظامسازی فقهی؛ «نظام»، «حفظ النظام» و «اختلال النظام» از جمله مهمترین این کلمات است. این کلمات در روایات، کتب اصولی و کتب فقهی قابل رویت است.
📚 اشخاصی که مخالف نظامسازی فقهی هستند باید پاسخ دهند که این اصطلاح در منابع اسلامی و مباحث سایر مجتهدین عظام به چه معناست.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 ادله دستگاهوارگی فقهالقضاء/ فقه القضاء شاخهای از فقه نظام است
🔻 آیتالله علی اکبر رشاد در درس خارج «فقه القضاء»؛
📚 درباره فقه اسلامی دو رویکرد میان فقها مطرح است؛ یک رویکرد «کلاننگر و نظاممند انگار» یا به تعبیری عقیده به «فقه نظام»(نظام بودگی فقه) و دیگری رویکرد «خُردنگر و بینظام انگار» که فقه را فاقد ملاکهای یک نظام سلوکی میپندارد.
📚 مراد ما از فقه نظام دستگاه فقهیای است که از شش معیار مورد نظر برخوردار باشد؛ منظور برخورداری از نظم و نسق ساده و بسیط نیست.
📚 اگر ما بخواهیم فقهالقضاء را به معنا و مستوایی که مراد و مقصود ماست و آن عبارت است از «فقه قوهقضاییه» بررسی کنیم تنها بر اساس رویکرد اول که همان نظریه فقه نظام است میتوان آن را بررسی کرد.
🔻 ادله دستگاهوارگی فقهالقضاء؛
1️⃣ یکم: قضاوت به خودی خود یک امر اجتماعی است و هرگز به عنوان یک موضوع فردی قلمداد نمیشود.
2️⃣ دوم: قضاوت از جمله مناصب ولایی است و از وظایف حکومت به شمار میآید، از همین جهت مستلزم آن است که نظاممند باشد.
📚 مهمترین کارکرد و وظیفه حکومت، نظام بخشیدن به امور جامعه است و از اهداف مهم و وظایف کشور به حساب میآید.
📚 نظام بخشیدن به امور جامعه تنها بر اساس رویکرد نظریه فقه نظامشمول و منطبق با ساختار نظاممند و انسجامیافته محقق خواهد شد.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=14814
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حقوق
#درس_خارج
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📌۱۰ عبرت تمدنی از شهادت حاج قاسم سلیمانی
🔰حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه در یادداشتی؛
1️⃣ دیدگاه "دنیای امروز دنیای مذاکره است نه موشک" به شدت ابطال شد چون سردار دلها را با موشک آمریکایی زدند.
2️⃣ آمریکا از نابودکننده داعش کینه داشت و گستاخانه و احمقانه قهرمان مبارزه با تروریسم را به شهادت رساند، چون خود، تروریست و پرورانده تروریسم است.
3️⃣قوانین و تعهدات بینالمللی برای آمریکا ارزشی ندارد. چون با استکبار تمام، مستشار قانونی دولت عراق را ترور کرد و لذا دل خوشی به برجام و fatf و غیره، بیخردی محض است.
4️⃣آمریکا با شهادت مجاهدان ایرانی و عراقی نشان داد که نه تنها دشمن ایران بلکه دشمن عراق و همه بلاد اسلامی است.
5️⃣اقتدار سیاسی و علمی و اقتصادی و نظامی و امنیتی جمهوری اسلامی و در یک عنوان مدیریت جهادی حاج قاسمی، تنها راه خروج از تحریمهاست.
6️⃣مقاومت جهانی باید استمرار یابد و الّا جنایتهای شیطان بزرگ ادامه خواهد یافت.
7️⃣وحدت ایرانیان با هم و وحدت ایران و عراق و وحدت جهان اسلام، ضرورتی تمدنی است.
8️⃣عصبانیت استکبار جهانی از حاج قاسم به جهت ولایتمداری او بود چون میدانست ولایت، محور مقاومت است.
9️⃣آمریکا به طور مستقیم مالک اشتر را ترور کرد و به نوکرانش نسپرد؛ تا کمر علیِ زمانه را خم کند؛ غافل از اینکه شهادت حاج قاسم به دست شیطان بزرگ، میلیونها مالک اشتر علی را تربیت کرد.
🔟ذلت و هراس آمریکا و نوکرانش با شهادت سردار قلبها نمایان شد؛ پس ای کسانی که ایمان آوردهاید! اقتدار آمریکای جنایتکار را باور نکنید و از او نهراسید و کدخدایش نخوانید.
#یادداشت
#تهران
🆔 @meftaah_com
💢مؤلفههای تمدنی در شخصیت حضرت زهرا(س)/ ایشان عزت انسانی را در فرهنگ مسلمانان نهادینه کردند
🔰حجتالاسلام «حبیبالله بابایی» در گفتوگویی عنوان کرد:
🔹شهادت از عناصر پیوستگی و وحدتزا در تمدن اسلامی بوده است که نمونه آن را در پیامدهای عاشورا در تمدن اسلامی از یک سو و استمرار خون خدا و آثار حیاتبخش آن در تاریخ بشر از سوی دیگر میتوان دنبال کرد.
🔹امروز مثال عینی این همبستگی و پیوستگی اجتماعیِ برآمده از شهادت را میتوان در شهادت سردار سلیمانی و پیامدهای وحدت بخش آن دید، آن هم نه فقط در میان ایرانیان بلکه در میان امت اسلام و جهان مقاومت مشاهده کرد.
🔹هر میزان افعال انسانی صبغه الهی پیدا میکند قلمرو اثرگذاری و ماندگاری آن بیشتر و بیشتر میشود و همین مساله نیز یکی از اسرار اثرگذاری حضرت زهرا(س) در تاریخ اسلام و در شکلبندی نظام انسانی در تمدن اسلامی بوده است.
🔹عزت امری اجتماعی است و برای همه افراد حاصل نمیشود. یکی از ابعاد شخصیتی حضرت فاطمه زهرا(س) و آثار اجتماعی و تمدنی آن عزت انسانی است که در مقابله با ظلم و تعدی به وجود آمده و آن را در فرهنگ مسلمانان نیز نهادینه کردهاند.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=14816
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#تاریخ_و_سیره
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
🔹 افزایش ناهنجاریهای اجتماعی از مشکلات تأمین اجتماعی غربی
🔻 استاد سیدرضا حسینی در درسگفتار «فقه نظام تأمین اجتماعی» خاطرنشان کرد؛
❇️ موفقیت تأمین اجتماعی به عنوان برنامهای که حجم عمدهای از عملکرد یک سیستم اقتصادی به آن اختصاص دارد در گرو سازگاری آن با اصول مبنایی و هنجارهای پذیرفتهشده آن نظام است؛ اما در نظام سرمایهداری که محل شکلگیری الگوهای امروزی تأمین اجتماعی است چنین سازگاریای وجود ندارد.
❇️ علاوه بر تناقضهای موجود در تأمین اجتماعی متعارف، ابهاماتی و نقائصی نیز در اهداف تأمین اجتماعی سرمایهداری وجود دارد؛ از جمله: ابهام در محدوده کمّی اهداف تأمین اجتماعی، عدم شفافیت در اهداف توزیع درآمدی، جبران و پوشش ریسک.
❇️ عدم کفایت در از بین بردن فقر و تعدیل توزیع درآمد، عوارض نامطلوب بر متغیرهای کلان اقتصادی، گسترش حجم دولت و تضعیف نهادهای مردمی(تمرکزگرایی) و افزایش مخاطرات اخلاقی و ناهنجاریهای اجتماعی از دیگر مشکلات تأمین اجتماعی غربی بوده است.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اقتصاد
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢چه عواملی باعث عرفی شدن جامعه ما میشود؟
📌حجتالاسلام والمسلمین حسین بستان در برنامه تلویزیونی «چراغ مطالعه»؛
🔹عرفی شدن گاهی در فرد اتفاق میافتد یعنی فرد باور، ذهنیت و ارزشهایش شاهد گسست از امر دینی خواهد بود. اگر در سطح جامعه اتفاق بیفتد میگوئیم عرفی شدن جامعه؛ جامعهای که اقتصادش، سیاستش یا آموزشوپرورشش با دین قطع ارتباط کرده است.
🔹گاهی عرفی شدن در خود دین اتفاق میافتد. یعنی خود دین حالت غیردینی پیدا کند. دینی که قبلاً بر اساس باورها و اعتقاداتی که منشأ کتاب آسمانی و وحیانی داشتند تفسیر میشد، الآن تفسیر خود متولیان دین از آن آموزههای دینی عوض شود.
🔹عرفی شدن دین و یا مناسک دینی تفکری است که دین را داریم از چیز اصلی و خلوصش جدا میکنیم و یک چیزهای دیگری بار آن میکنیم و تغییر مفهومی در خود آموزههای دینی و اعتقادی ایجاد میکنیم.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=14820
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#جامعه_و_فرهنگ
#معرفی_کتاب
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💥 «بررسی حکم سرقت، اسراف، اکل مال به باطل و قمار در بازیهای رایانهای»
🎯 استاد محمدعلی خادمی کوشا در درس خارج «فقه بازیهای رایانهای» تصریح کرد؛
✅ در بازیهای رایانهای که سرقت صرفاً در فضای مجازی اتفاق میافتد، حکم سرقت جاری نمیشود. چرا که کاربر همراه با علم و با رضایت و قصد در بازی شرکت کرده است. به این سرقت، مجازاً سرقت اطلاق میشود. لذا شامل موضوع سرقت حقیقی نمیگردد.
✅ از آنجا که بازیهای رایانهای، حکم سرگرمی دارند، لذا این بازیها زمانی مشمول حکم اسراف میشوند که خرج کردن برای سرگرمی، بیش از حد عرفی باشد.
✅ اگر کسی از طریق بازی، صاحب مال شود، اینگونه پول جمع کردن حرمت دارد اما لزوماً اکل مال به باطل محسوب نمیشود؛ نه عرفاً، نه شرعاً.
✅ عرفاً به این جهت که شخص با رضایت در قالب بازی اقدام به این عمل کرده است؛ مثل اعراض از مال و پخش پول در عروسی. شرعاً به این جهت که عنوان محرم صدق نمیکند.
✅ بازیهای رایانهای با قالب غلبه و غارت، اگر قائل باشیم مصداق غارت نیست، اما میتواند مصداق قمار باشد. چرا که تمام ملاکهای قمار در اینجا استوار است؛ 1. بازی 2. رقابتی 3. برد و باخت(غلبه)
✅ البته قمار در جایی است که طرفین پولی را گذاشته باشند. باید برد و باختی در میان باشد. لذا اگر مثلاً شخص ثالثی در میان باشد و جایزه را او تقبل کند، مانند شرکت سازندهی بازی که جایزهای برای برنده تعیین میکند، دیگر قمار نخواهد بود.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#جامعه_و_فرهنگ
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢مهمترین رخدادهای حوزه در هفتهای که گذشت؛
📌حوزههای علمیه و مراکز دینی در هفتهی گذشته شاهد رویدادها و حوادث مختلف علمی، فرهنگی، سیاسی، دینی و... بودند؛ در گزارشی به مهمترین این مسائل پرداخته شده است که برخی از عناوین آن به قرار ذیل است:
📝 حضور فساد برانگیز آمریکا در منطقه باید تمام شود
📝 تجلیل حضرت آیتالله نوری همدانی از انتقام سخت سپاه پاسداران از آمریکاییها
📝 آغاز درس خارج فقه حضرت آیتالله مکارم شیرازی در مسجد اعظم قم
📝 عقبه فکری جریانات انحرافی را بشناسید و از آن غافل نباشید
📝 گزینش کنندگان نباید کوچکترین غفلتی در حقوق مردم کنند
📝 اجتماع باشکوه حوزویان در گرامیداشت شهادت حاج قاسم سلیمانی برگزار شد
📝 تعطیلی دروس سطوح عالی حوزه علمیه از ۱۳ تا ۱۵ ماه جمادی الاولی
📝 برگزاری نشست شورای سیاستگذاری همایش ملی هوش مصنوعی و علوم اسلامی
📝 نشست علمی نقش علوم عقلی در تمدن نوین اسلامی برگزار شد
📝 نخستین نشست توجیهی دانشنامه زن مسلمان برگزار میشود
📝 رونمایی از «تفسیر بصائر یمینی» و «لطائف التفسیر»
و ....
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=14824
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
🎯آیتالله جواد حبیبیتبار در درس خارج «کتاب القضاء» بررسی کرد؛
📚بخشی از تطبیقات حجیت کتابت، ناظر به امور اتفاقی از تواری حقوق دادرسی است.
🔻تواری حقوق دادرسی؛
1️⃣تأمین خواسته: شخصی محتمل میداند اگر تا دادگاه صبر کند، مدیون متوجه شده و مالش را مخفی میکند. در این صورت میتواند درخواست صدور قرار تأمین کند. این درخواست یک سند مکتوب است.
2️⃣تأمین دلیل: زمانی مطرح میشود که اگر مدعی تا زمان دادگاه صبر کند، دیگر دلیلی باقی نماند. در تأمین دلیل، درخواست میکند همان لحظه قراری صادر شود که مدیریت دادگاه همراه کارشناس بیایند در محل و موضوع را از نزدیک شاهد باشند و مشاهدات را کتباً بنویسند.
3️⃣دستور موقت یا دادرسی فوری: دستور موقت یا ابلاغ میتواند شفاهی باشد یا کتبی. درخواست شفاهی هم البته مکتوب شده و به امضای مدعی میرسد. اساساً ابلاغ دستور همواره مکتوب است.
4️⃣ادله اثبات دعوا(ماده 201): اگر اقرار در دادخواست یا حین مذاکره در دادگاه یا در یکی از لوایحی که به دادگاه تقدیم شده است به عمل آید، اقرار در دادگاه محسوب میشود. اگر اقرار در دادخواست باشد، مکتوب است. اگر حین مذاکره در دادگاه صورت گیرد، صورتجلسه میشود، پس مکتوب است. اگر خارج از دادگاه باشد، زمانی معتبر است که در دفترخانه اسناد رسمی ثبت شده باشد، پس میشود کتبی.
5️⃣اسناد در مواد 206 تا 215 آیین دادرسی مدنی: اسناد در این مواد عبارتند از دفاتر بازرگانی، چک، سفته، مندرجات پرونده دیگری که در پروندهای مورد استناد است. در همهی این موارد کتابت نقش مهمی ایفا میکند.
#حقوق
#درس_خارج
#قم
🔳با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💯 حکم خرید کالاهای آمریکایی و صهیونیستی
🔹 استاد احمدعلی یوسفی در درسگفتار «فقه اقتصاد مقاومتی» مطرح کرد؛
🔰 اگر درمورد معاملهای شک در وقوع سلطه و سبیل اقتصادی وجود داشته باشد، اصلِ عدم تحقق عنوان سلطه و سبیل جاری میشود.
🔰 خرید کالا از کشورها تا زمانی که مصداق سلطه و سبیل احراز نشود از باب نفی سبیل نمیتوان حکم به حرمت و عدم صحت معامله نمود.
🔰 در حال حاضر بسیاری از کشورهای خارجی دشمن اسلام و انقلاب، رسماً انواع جنگها از جمله اقتصادی را علیه ملت ایران راه انداختهاند و به دنبال سلطه مجدد بر منابع اقتصادی ایران هستند.
🔰 براساس مفاد آیه «لِلَّهِ الْعِزَّةُ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِلْمُؤْمِنينَ» وقتی اقدامات اقتصادی مثل معامله و خرید کالاهای آمریکایی و رژیم صهیونیستی از ناحیه حاکمیت اسلامی یا شرکتها و تجار مسلمان به گونهای انجام شود که منافات با عزت مسلمانان و کشور جمهوری اسلامی ایران داشته باشد، چنین معاملهای را شارع تایید نمیکند و مجاز نخواهد بود.
🔰 زمانی که ارتباطات اقتصادی با کشور آمریکا و رژیم صهیونیستی مصداق سلطه و سبیل باشد، منافی با عزت اسلامی است و سلطه اقتصادی نوعی ذلت و خواری اقتصادی محسوب میشود، بنابراین براساس مفاد این آیه، غیر مجاز و معامله نیز باطل است.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=14829
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#اقتصاد
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢ولایتمداری مهمترین درس از سیره اجتماعی حضرت فاطمه زهرا(س) است
📌حجتالاسلام محمدحسین پورامینی در گفتوگویی مطرح کرد:
🔰یکی از جلوههای اجتماعی سبک زندگی حضرت زهرا(س) ولایتمداری است. آن حضرت مجذوب و ذوب در ولایت حجت خدا بود و تا پایان عمر شریف خود همواره در مسیر پاسداشت ارزشهای ولایی تلاش کرد.
🔰نقش معصومین و اهل بیت(ع) در ایجاد تمدن اسلامی انکارناپذیر است چراکه آنان از علوم الهی بهرهمند بودهاند. هرچند فرمایشات و روایات باقی مانده از فاطمه زهرا(س) اندک است، اما همین گفتارها دارای محتوای بسیار غنی و مستحکم است که در بنیانگذاری معرفتی شاخص در اسلام و تمدن اسلامی نقش کلیدی دارد.
🔰با مطالعه سیره فاطمی میتوانیم به نقش حضرت در تمدنسازی پی برده و با استفاده از فرمایشات آن حضرت در تطور و تکامل این تمدن اسلامی تلاش کنیم.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=14833
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#تاریخ_و_سیره
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ بیمه، عقد مستقلی است/ برخی فقها معتقدند بیمه عمر را نمیتوان از منظر شرعی توجیه کرد
🔻 حجتالاسلام والمسلمین غلامعلی معصومینیا در گفتوگویی؛
🔰 از زمانیکه بیمه به شکل امروزی وارد کشورهای اسلامی شد فقها درصدد برآمدند که عقد بیمه را در قالب یکی از عقود شرعی قرار دهند. یکی از قالبهایی که مطرح شده بود عقد ضمان یا ضمانت بود.
🔻 نظرات درباره عقد ضمانت بودن بیمه
1️⃣ برخی استدلال کردند که «ضمان مالم یجب» میشود یعنی هنوز سبب ضمانت ایجاد نشده است.
2️⃣ برخی گفتند این میتواند هبه معوضه باشد؛ بدین معنی که بیمهگذار مبلغی را به بیمهگر هدیه میکند به شرط اینکه اگر آن حادثه که موضوع بیمه است واقع شد جبران خسارت را به عنوان هبه انجام بدهد.
3️⃣ برخی فقهای دیگر هم سعی کردند که بیمه را تحت عناوین دیگر قرار دهند.
🔰 هر عقدی که مطرح شد دیدند اشکالاتی دارد و به همین علت فقها گفتند که بیمه یک عقد مستقل است که در زمان شارع نبوده و امروزه ایجاد شده و باید با ادله عامه عقود همانند «أَوْفُوا بِالْعُقُودِ» و مانند اینها حکم به صحت آن کنیم.
🔰 اکنون شاید نظر غالب فقها همین باشد که بیمه عقدی مستحدث است. البته برخی از فقها گفتند که برخی از اقسام بیمه همانند بیمه عمر را نمیتوان از منظر شرعی توجیه کرد.
🔰 غالب فقها با شرایطی که در عقود شرعی همانند هبه معوضه، عقد ضمان یا برخی دیگر از عقود، ک معتبر است سعی کردهاند آن را از منظر شرعی توجیه کنند.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=14838
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#اقتصاد
#گفتگو
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
🔸 عوامل و موانع مؤثر در انگیزش
✅ استاد علی آقاپیروز در درسگفتار «تحلیل مسائل رفتار سازمانی با رویکرد اسلامی» عنوان کرد؛
🔻 عوامل مؤثر بر انگيزش:
🔹 باورهای دینی
🔹 برخورد عادلانه
🔹 تأمين مطلوب نيازهاى معيشتى(مادى)
🔹 جذابيت اهداف
🔹 توجه، تمجيد و تشويق
🔹 طراحى مناسب شغل
🔰 منظور از طراحی مناسب شغل یعنی؛
🔹 مهندسی شغل، یعنی از طریق زمانسنجی و روشسنجی بتوان بهترین شیوه کار را به دست آورد که خستگی کمتر، سرعت بیشتر، بازدهی بالاتر و دریافت بیشتری به دست آورد.
🔹 توسعه شغل(افزایش وظایف)
🔹 چرخش شغلی(جابجا کردن افراد در مشاغل هم خانواده)
🔹 غنی سازی شغلی(دادن استقلال و اختیار بیشتر به افراد تا زمینه خلاقیت بیشتر شود)
🔹 مشاغل گروهی(گروه مستقل در تصمیم و عمل)
🔹 خصوصیات مطلوب شغلی(تنوع در وظایف، استقلال و اختیار کافی، روابط متقابل با سایر مشاغل، مسئولیت و مهارت کافی در شغل، احساس هویت در کار)
🔻 عوامل كاهنده انگيزهها:
🔹 نداشتن مهارت لازم و عدم تناسب مدرك تحصيلی با تخصص شغلی
🔹 توزيع كارها به شكل نامناسب(برخی افراد توانمندی خود را نشان نمیدهند و مديران سنگينی كارها را به ديگران واگذار میكنند)
🔹 فرهنگ نامناسب سازمانی(كم كاری، سمبل كاری، كسالت، تملّق و...)
🔹 برخورد ناعادلانه و تبعيضآميز مديران با كاركنان
🔹 ضعف و كاستی در كارهای قبلی موجب میشود كه كاركنان در انجام وظايف خود قدری كم نشاط شوند
🔹 و...
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مدیریت
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 جهاد علمی، جهاد کبیر است/ جهاد نظامی و جهاد علمی باید توأمان باشد
🔰 آیتالله احمد عابدی در درس خارج «جهاد» مطرح کرد؛
🔹 آمریکاییها و سعودیها که خودشان داعش را درست و تقویت کردهاند حال که دیدهاند آبروریزی شده میگویند ما داعش را از بین بردیم.
🔹 بعید نیست آمریکاییها و سعودیها در آینده بگویند داعش را ایران درست کرده بود و با توجه به اینکه در این زمینه کتابهایی نیز نوشتهاند، چه بسا آیندگان دچار قضاوت اشتباه شوند.
🔹 متأسفانه در میان علمای شیعه افرادی هستند که آب در آسیاب دشمن میریزند. اینها در کتابهای خود مطالبی مینویسند که بهانه دست دشمن میدهند.
🔹 قرآن میفرماید شما سرمایه خود را در یک جهت استفاده نکنید. یعنی به گونهای نباشد که در زمان جهاد تنها به دنبال جهاد باشید بلکه باید به فکر علم، اقتصاد، فرهنگ و... باشید.
🔹 شرک و کفر مجوز قتل و جنگ نیست. روایت میفرماید اگر کافری به شما کاری نداشت شما نیز به او کاری نداشته باشید. باید کافر و مشرکی را کشت که شما را میکشند.
🔹 یکی از دروغها و تهمتهای بی اساس این است که برخی میگویند فقه و علمای شیعه، سنیها را کافر میدانند. در حالی که علمای شیعه نمیگویند اهلسنت کافر هستند.
🔹ناصبی را ما کافر میدانیم. بلکه خود سنیها نیز ناصبیها را کافر میدانند. نواصب را ما نجستر از یهود و نصارا میدانیم. ولی نمیگوییم که قتل ناصبیها واجب است.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=14841
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حقوق
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 سند الگوی پیشرفت باید رویکرد تمدنی داشته باشد/ سند پیشگامتر از حوزۀ عمل است
🔰 در نشست علمی«رونمایی از پیشنهادات تکمیلی الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت» مطرح شد:
🔹 پیروزمند: مدل به دست آمده، از سه بخش تشکیل میشود، یک بخش رویکردهای حاکم را پشتیبانی میکند، بخش دوم معیارهای روشی را قاعدهمند میکند و بخش سوم معیاریهای محتوایی را مدنظر دارد. در رویکرد اول «اسلامیت، انقلابی بودن و تمدنی بودن» ملاک قرار گرفته است.
🔹 پارسانیا: مجری سند، عملاً عاملان هستند که به آن روح میدهند. ضعف جدی ما در حوزه عاملان است. سند پیشگامتر از حوزۀ عمل است. در اقدام گرفتار مشکلات جدی هستیم. داشتن سند خوب بخشی از راه است.
🔹 میرمعزی: باید مشخص شود که این سند چه مقدار اسلامی هست و چه مقدار اشکال دارد، چرا که نقشه راه تمدن اسلامی ایرانی است. سند بالادستی همه اسناد ماست؛ این نقطه شروعی است برای کار بزرگتر تا متفکرین ما دغدغه پیدا کنند و براساس آموزههای اسلامی به تولید فکر و نظریه در مقوله «پیشرفت» بپردازند.
🔹 میرباقری: سند نویسی در مقیاس الگوی پیشرفت حتی اگر بخواهد سند برنامه باشد باید به لحاظ دینی، رویکردی حداکثری داشته باشد؛ یعنی در مقیاس تمدنی باشد. برای تحقق رویکرد تمدنی هم باید رویکرد انقلابی باشد.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=14844
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#جامعه_و_فرهنگ
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 ابتلاء مؤمن به مصائب، نشانه شدت محبت خداست/ ألْبَلآءُ لِلْوِلاء
📌 حجتالاسلام والمسلمین داوود مهدویزادگان در یادداشتی مطرح کرد:
🔰 ألْبَلآءُ لِلْوِلاءِ؛ این سنت الهی است که بلاملازم با دوستی است.
🔰 خداوند هیچ قومی را دوست ندارد مگر آنکه آن قوم را به مشکلات مبتلا میسازد: “مَا أَحَبَّ اللَّهُ قَوْماً إِلَّا ابْتَلَاهُم”(کافی، ج ۲، ص ۲۵۴). شدت ابتلاء مؤمن به مصائب، نشانه شدت محبت خدا هست.
🔰 ملت شریف ایران با انقلاب اسلامی وارد رابطه ولایی وثیق با خداوند شده است. به همین خاطر، روزی نیست که این ملت مبتلا به مکر شیاطین و اشرار و ظالمین و مفسدین نشود. لکن ” وَمَکَرُوا وَمَکَرَ اللَّهُ ۖ وَاللَّهُ خَیْرُ الْمَاکِرِین” [آل عمران: ۵۴]. مسلّم بدانید که اگر ظرفیت ایمانی این ملت تا این اندازه بالا نباشد، این اندازه مبتلا نمیشد.
🔰 انقلاب و نظام اسلامی با شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی وارد مرحله جدیدی از مصاف با شیطان بزرگ شده است و کینهتوزی آنان بیش از پیش عمیقتر و گستردهتر خواهد شد و مترصد هرگونه بهانه برای شرارت ورزیدن هستند.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=14849
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#یادداشت
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
🎯 ولایت فقیه در تراث شیعه
🔰 استاد محمدمهدی بهداروند در درسگفتار «ولایت فقیه» عنوان کرد؛
🔹 از مهمترین مسائلی که امروزه توسط روشنفکران دینی درباره ولایت فقیه مطرح میشود، موضوع «پیشینه تاریخی داشتن ولایت فقیه» است.
🔹 به عقیده این روشنفکران ولایت فقیه موضوعی نیست که پیشینه تاریخی قوی داشته باشد و پس از انقلاب اسلامی، جمهوری اسلامی به علت منافع خود این موضوع را گسترش داده است.
🔻 ولایت فقیه در تراث فقهی شیعه؛
🔰 شیخ مفید: در کتاب «المقنعة» و در باب امر به معروف و نهی از منکر به موضوع ولایت فقیه پرداخته است.
🔰 مرحوم محقق کرکی: در کتاب «رسالة فی صلاة الجمعة» به موضوع ولایت و حکومت فقیه در دوران غیبت معصوم میپردازد.
🔰 مرحوم ملا احمد مقدس اردبیلی: در کتاب «مجمع الفائدة» در ذیل بحث استحباب پرداخت زکات به فقیه مفصلاً به موضوع ولایت فقیه میپردازد.
🔰 ملا احمد نراقی: در کتاب «عوائد الایام» به طور واضح، روشن و دقیق به موضوع ولایت فقیه پرداخته است.
🔰 مرحوم میرفتاح مراغی: ضمن پرداختن به موضوع ولایت فقیه به بررسی ادله اثبات آن میپردازد و معتقد است ولایت فقیه دو دلیل عمده دارد؛ اجماع محصل و اجماع منقول.
🔰 مرحوم صاحب جواهر(ره): در کتاب گرانسنگ «جواهر الکلام فی شرح شرائع الاسلام» ذیل بحث امر به معروف و نهی از منکر و همچنین باب جهاد به ویژگیها و اختیارات ولیفقیه میپردازد.
🔰 سید بحرالعلوم(ره): وی از اساتید ملااحمد نراقی و شیخ جعفر کاشف الغطاء بوده است. بحثی درباره قدرت فقیه در عصر غیبت دارد که در آن به موضوع ولایت فقیه میپردازد.
#سیاست
#درس_گفتار
#قم
🆔 @meftaah_com
💯 سلسله نشستهای بحوث فقهی؛
📌 با موضوع «بررسی فقهی صندوقهای قرعهکشی خانگی» برگزار میشود.
👤 ارائه دهنده: حجتالاسلام والمسلمین سیدمحمدتقی علوی
🗓 زمان برگزاری: چهارشنبه ۲۵ دیماه ۹۸، ساعت ۱۵ تا ۱۷:۳۰
🕌 مکان برگزاری: قم، خیابان معلم، حوزه علمیه امام کاظم(ع)، ساختمان امام رضا(ع)، طبقه سوم، سالن ۳۱۰
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اقتصاد
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💯 ولایت امری بالاتر از اخوت عامه است/ در اخوت «وظایف متقابل» و در ولایت «نظارت» مطرح میشود
📌 آیتالله علیرضا اعرافی در درس خارج «فقه روابط اجتماعی»:
❇️ در خصوص پیوند میان آحاد جامعه اسلامی و مسلمانان و مؤمنان دو مفهوم کلیدی در قرآن کریم وجود دارد که به نوعی هر دو مفهوم به بحث محبت و عواطف مشترک اشاره دارند.
❇️ اخوت یک پایه و مبنای ارتباطی جامعه اسلامی در میان آحاد جامعه اسلامی را تبیین میکند و به نحوی به شکل مطابقی یا تضمنی و یا التزامی شامل محبت و مودت و عاطفه و دوستی است.
❇️ ولایت دومین مفهوم بنیادی در روابط میان آحاد جامعه اسلامی شمرده شده است.
❇️ در آیه «وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِناتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِياءُ بَعْض» میلیونها رابط ولایی و دوستی مقصود است ولی در این میلیونها خط ولایی و اخوت هیچ قیدی جز ایمان نیست.
❇️ با بررسی دو مفهوم ولایت و اخوت فهمیده میشود که ولایت امری بالاتر از اخوت عامه است، یعنی شما از یک اصل اعتقادی سرچشمه میگیرید که آن اصل اعتقادی منشأ یک نوع روابط وسیع اجتماعی- فرهنگی- عاطفی است.
❇️ در اخوت یک نوع وظایف متقابل دارید و در ولایت حق بالاتری به نام حق نظارت به آن اضافه میشود.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=14854
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#جامعه_و_فرهنگ
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💰 نقش اوراق نقدیه اعتباریه و اسکناس در دیه/ در دیه باید عین پرداخت شود یا قیمت آن؟
🔰 آیتالله محمدتقی شهیدی در درس خارج «پول و احکام آن»؛
💢 نقش اوراق نقدیه اعتباری و اسکناس در دیه چیست؟
❇️ نظر مشهور؛
🔹 اصل در دیه شش چیز است؛ هزار دینار، 10 هزار درهم، صد شتر، دویست بقر، هزار گوسفند، دویست حلة. جانی مخیر است یکی از این شش چیز را به ولی مقتول بدهد.
🔹 امروز اگر پول میدهند از باب تراضی است و الا ممکن است ولی مقتول بگوید عین یکی از آن شش چیز را میخواهم.
📌 پرسش: امروز قیمت صد شتر چقدر است. در بازار آزاد گفتهاند هر شتری حدودا 10 میلیون تومان است، با این نرخ حساب کنیم دیه یک میلیارد میشود.
🔹 حال اگر خدایی ناکرده یکی مبتلا شد به این مسأله باید ولی مقتول را راضی کند، قتل شبه عمد بوده یا قتل خطا محض بوده باید دیه بدهد. باید 360 میلیون پرداخت کند یا 1 میلیارد تومان؟
🔹 این نزاع وجود دارد و مشهور گفتهاند: اصناف دیه شش تا است، جانی مخیر است بین یکی از این شش تا را پرداخت کند. تومان جزء این اصناف ستّه نیست، دلار جزء این اصناف ستّه نیست. درهم است، دینار است و بقیه هم که اجناس غیر نقدی هستند.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=14856
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#اقتصاد
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 ارزیابی عملکرد مدیران باید بر اساس فقه الإداره باشد نه فقه عمومی/ مدیران تابلوی نظام اسلامی هستند
✅ استاد ولیالله نقیپورفر در درسگفتار «فقه الاداره» عنوان کرد؛
📚 حداقل مدیریت اسلامی، مدیریتی است که ترکیب فقه و اخلاق باشد.
📚 مدیریت در سطح عرفان، بالاتر از سطح اخلاق است. به عنوان مثال در باب مدیریت نفس، نماز شب برای مدیری همچون رهبر یک نظام که در سطح عرفان قرار دارد، واجب است نه مستحب!
📚 در حوزه مدیریت اسلامی علاوه بر مدیر، اعضاء سازمان نیز باید از میان اهل ایمان باشند؛ زیرا ایشان تابلو نظام اسلامی هستند.
📚 الزامات حکومتی، الزامات اهل ایمان بوده و ارزیابی عملکرد مدیران باید بر اساس فقه الإداره باشد نه فقه عمومی.
📚 یکی از تمایزهای برجسته مدیریت ژاپنی با مدیریت غربی این است که در فرهنگ ژاپنی، بر اساس «قانون لی»، یک رابطه پدر و فرزندی سنتی وجود دارد. پدر خانواده یک حکومت مطلقه دارد.
📚 براساس فرهنگ اسلام، ما پدر و فرزندی متعالیتری به نام پدر و فرزندی ایمانی داریم؛ یعنی رابطه پدر و فرزندی در تمام سطوح، حاکمیت دارد.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=14859
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مدیریت
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
🔹 بیمه نه تنها اشکال شرعی بلکه ابهام شرعی نیز ندارد/ بررسی شرعی بیمه در صورت ورود به بورس
🔻 استاد حسن آقانظری در گفتوگویی تأکید کرد؛
❇️ بیمه دارای انواع گوناگونی است و آنچه درباره آن مُسلم است این است که مشکل شرعی بر این بخش از اقتصاد وارد نیست.
❇️ پرسش: دلایل نبود شورای فقهی در بیمه مرکزی. پاسخ: نیازی به آن نیست چراکه بیمه یک قرارداد مشخص و بدون مشکلات شرعی است و حتی بیمه ابهام شرعی هم ندارد.
❇️ اگر قرار باشد بیمهها وارد بورس شده و اوراقی را منتشر کنند قطعاً قراردادهای آنها را مورد بررسی قرار میدهیم اما در حالتی غیر از این نیازی به بررسی شرعی قراردادهای حوزه بیمه در کمیته فقهی نیست.
❇️ فقها در آخر رسالههای خود ابعاد شرعی بیمه را مورد بحث و بررسی قرار دادهاند و اذعان هم دارند که بیمه کاملاً شرعی و بدون مشکل است.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=14862
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اقتصاد
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📚 مراسم تجلیل از برترینهای همایش کتاب سال حوزه برگزار میشود
📌 حجتالاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمیحاجی، دبیر همایش کتاب سال حوزه:
📘 مراسم معرفی و تقدیر از برگزیدگان بیست و یکمین همایش کتاب سال حوزه، پنجشنبه، ۳ بهمنماه، ساعت ۹ صبح در سالن همایشهای مدرسه علمیه دارالشفاء قم برگزار میشود.
📘 همزمان در این مراسم، برگزیدگان سومین جشنواره مقالات علمی حوزه نیز معرفی شده و از نویسندگان آن تجلیل میشود.
📘 در این مراسم که با حضور علماء، اندیشمندان و فرهیختگان حوزههای علمیه برگزار و از مقام علمی شخصیتهای پیشرو در عرصه تألیف و نگارش علوم آلمحمد(ص) و ناشران برتر نیز تجلیل میشود.
📘 در همایش کتاب سال حوزه که بزرگترین رویداد علمی فرهنگی حوزههای علمیه است، یکی از مراجع عظام تقلید و مدیر حوزههای علمیه سخنرانی میکنند.
📘 همچنین در نمایشگاهی که در حاشیه این مراسم برپا میشود، تمامی آثار رسیده حوزویان و آثار برتر رسیده به دبیرخانه به نمایش گذاشته خواهد شد.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#کتاب_سال_حوزه
#همایش
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 برگزاری همایش ملی «ظرفیت علوم انسانی در تحقق گام دوم»/ علوم انسانی رایج توان ایجاد تحول در عرصه زندگی بشر را ندارد
🔰 در نشست خبری همایش ملی «ظرفیت علوم انسانی در تحقق گام دوم انقلاب اسلامی» مطرح شد؛
🔻 حجتالاسلام والمسلمین بناری، رئیس همایش:
🔹 علوم انسانی اگر با رویکرد اسلامی و با هدف تأسیس علوم انسانی جدید دنبال شود، میتواند به تحولی شگرف در عرصه جهانی منجر گردد.
🔹 تحقق بیانیه گام دوم انقلاب، مستلزم ایجاد تحول در علوم انسانی است. علوم انسانی رایج کنونی نمیتواند این مسیر طولانی و آینده روشن را برای تحول در عرصههای زندگی بشر ایجاد نماید.
🔻 حجتالاسلام والمسلمین حسن یوسفزاده، دبیر علمی همایش:
🔹 «بیانیه گام دوم انقلاب و تحول در علوم انسانی»، «بیانیه گام دوم انقلاب و عقلانیت اسلامی»، «بیانیه گام دوم در جهت توسعه، تعمیق و تثبیت انقلاب اسلامی» و «بیانیه گام دوم و جامعه المصطفی(ص)» چهار محور اصلی همایش هستند.
🔹 دریافت مقالات از طریق سامانه همایش و تا اواخر بهمن ماه سال جاری صورت میگیرد. 22 اسفندماه نیز تاریخ برگزاری همایش است.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=14867
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#همایش
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com