eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
7.9هزار دنبال‌کننده
10.2هزار عکس
470 ویدیو
295 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 کتاب سیاست‌پژوهی عفاف و حجاب در ایران منتشر شد 📌 کتاب سیاست‌پژوهی عفاف و حجاب در ایران به قلم حجت‌الاسلام والمسلمین حسین بستان و با همراهی جبهه فرهنگی حجاب و عفاف، در 229 صفحه و به قیمت 28 هزار تومان از سوی انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه روانه بازار نشر شد. 📕 در این کتاب با بررسی تحلیلی راهبردها و سیاست‌های مورد انتظار از نظام اسلامی در زمینه تحکیم عفاف جنسی، بسته‌ای شامل ۴۵ راهکار در چهار محور تعلیم و تربیت، حمایت، قانون‌گذاری و نظارت به دست آمده و به عنوان توصیه‌های سیاستی به سیاست‌گذاران پیشنهاد شده است. 📕 این تحقیق الگویی برای ابتنای مطالعات سیاست پژوهانه بر مبانی دینی و فقهی را به نمایش می‌گذارد. 📖 اطلاعات بیشتر: 🌐 http://meftaah.com/?p=21031 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 دبیرخانه مفتاح برگزار می‌کند؛ 🔰 سلسله درس‌گفتارهای نظام‌های اسلامی 📚 موضوع: فقه تربیت جنسی 🔹 استاد: حجت‌الاسلام والمسلمین علینقی فقیهی 📆 زمان: چهارشنبه‌ها ساعت ۹ 🕌 مکان: قم، بلوار سمیه، بعد از مرکز فقهی ائمه اطهار، پلاک ۴۷۲، ساختمان مفتاح (به صورت حضوری و مجازی) 📱 به منظور ثبت‌نام، عدد ۴ را به شماره ۳۰۰۰۶۴۶۴۰۰ پیامک نمائید. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚 کسی که از گفتن «نمی‌دانم» حیا کند، بر اساس توهماتش عمل می‌کند 🔰 آیت‌الله علی اکبر سیفی مازندرانی، در جلسه درس اخلاق مطرح کرد: ✅ کسی که از گفتن «نمی‌دانم» حیا می‌کند، بر اساس توهمات خودش عمل می‌کند و مصداق «الَّذِينَ ضَلَّ سَعْيُهُمْ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَهُمْ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ يُحْسِنُونَ صُنْعًا» می‌شود. ✅ امیرالمومنین(ع) در نهج‌البلاغه می‌فرمایند: «وَ لَا یَسْتَحِیَنَّ أَحَدٌ إِذَا لَمْ یَعْلَمِ الشَّیْءَ أَنْ یَتَعَلَّمَهُ»، یعنی شخص نباید از آموختن چیزی که نمی‌داند، حیا کند. در فقره دیگر می‌فرمایند: «وَ لَا یَسْتَحِیَنَّ أَحَدٌ مِنْکُمْ إِذَا سُئِلَ عَمَّا لَا یَعْلَمُ أَنْ یَقُولَ لَا أَعْلَمُ»، یعنی اگر چنانچه از کسی سوال شد، ولی نمی‌دانست، حیا نکند و بگوید نمی‌دانم. ✅ فرق این دو فقره در این است که اگر شخص حیا کند و یاد نگیرد، جاهل است اما جاهل بسیط است، یعنی می‌داند آن حکم را نمی‌داند و بالاخره در آخر می‌رود یاد می‌گیرد، اما کسی که چیزی را نمی‌داند و از او سوال می‌کنند، ولی نمی‌گوید نمی‌دانم و جواب غلط می‌دهد، دچار جهل مرکب است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21034 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
❇️ نشست علمی «فقه تربیتی؛ تربیت به مثابه وصف فقه» برگزار می‌شود 💢 نشست علمی «فقه تربیتی؛ تربیت به مثابه وصف فقه» به همت مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) تهران برگزار می‌شود. 🔹 در این نشست دکتر عطاءالله رفیعی آتانی، استادیار دانشگاه علم و صنعت ایران به ایراد سخن خواهد پرداخت. 📚 این نشست روز چهارشنبه ۳۰ مهرماه ساعت ۸ صبح در فضای مجازی اسکایپ و اینستاگرام برگزار می‌شود. 🌐 https://join.skype.com/gkmiqJkfMkoN 🌐 https://www.instagram.com/dr.hemati_h?r=nametag ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 نظریه مقاومت و تاب‌آوری اسلامی؛ راه برون‌رفت از مشکلات اجتماعی 📌 آیت‌الله علیرضا اعرافی در مراسم اختتامیه همایش چالش کرونا و زندگی مؤمنانه، عنوان کرد: 🔹 کرونا بلای عالم‌گیری بود که از یک‌سو تهدیدهای زیادی را متوجه جامعه بشری کرد و از طرف دیگر فرصت‌های بالقوه‌ای پدید آمد که می‌توان با برنامه‌ریزی آن را به فعلیت رساند. 🔹 در منطق اسلام، الگوی تاب‌آوری در برابر مشکلات چیست؟ این الگو همان صبر و مقاومت است که در فرهنگ علوم اسلامی و در اخلاق، عرفان، آیات و روایات مورد توجه قرار گرفته و از متن دین برخاسته است. 🔹 ما تاب‌آوری‌های سطحی داریم ولی دین الگوی جامع صبوری و مقاومت را به ما ارائه کرده که باید آن را نهادینه کنیم تا جامعه در بنیادهای خود از استحکام برخوردار شود. 🔹 سامانه رفتاری فقهی حقوقی اسلام انسان را به همبستگی و برون‌رفت از فردگرایی و رسیدگی به افرادی که در سختی هستند فرامی‌خواند. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21040 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚 رویش‌ها و ریزش‌ها در وقوع حوادث/ رحمت‌انگاری حوادث از منظر قرآن 🔰 آیت‌الله علیدوست در مراسم اختتامیه همایش چالش کرونا و زندگی مؤمنانه، تصریح کرد: 📝 قرآن کریم حوادث و بلایا را رحمت‌انگاری کرده و ابتلاء می‌داند. ۳۰۰ آیه در قرآن مستقیم و غیر مستقیم، حوادث را آیات‌ الله معرفی کرده است و حوادث را نشانی از نشانه‌های خدا می‌داند. 📝 در حوادث، برخی می‌رویند و می‌درخشند، ولی برخی می‎سوزند؛ کرونا برای حاکمان و برای اصحاب فرهنگ و افراد برخوردار جامعه و برای آحاد ملت امتحان است؛ اینکه حاکمیت، بدون تبعیض و شفاف می‌تواند آن را مدیریت کند؛ اینکه افراد برخوردار جامعه چه خواهند کرد؛ مطبوعات و رسانه‌ها هم امتحان می‌شوند که چگونه تحلیل کنند. 📝 در بحث کرونا اگر امکانات برای همه وجود داشته باشد، دولت باید به همه رسیدگی کند زیرا حفظ خون و سلامتی مردم وظیفه بر حاکمیت است، ولی در جایی اگر تزاحم رخ دهد، در این صورت بحث مصلحت حساب جداگانه‌ای خواهد داشت. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21044 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 دبیرخانه مفتاح برگزار می‌کند؛ 🔰 سلسله درس‌گفتارهای نظام‌های اسلامی 📚 موضوع: نظریه جنسی اسلام 🔹 استاد: حجت‌الاسلام والمسلمین حسین بستان 📆 زمان: چهارشنبه‌ها ساعت ۱۱ 🕌 مکان: قم، بلوار سمیه، بعد از مرکز فقهی ائمه اطهار، پلاک ۴۷۲، ساختمان مفتاح (به صورت حضوری و مجازی) 📱 به منظور ثبت‌نام، عدد ۳ را به شماره ۳۰۰۰۶۴۶۴۰۰ پیامک نمائید. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 وجوه فروش استقراضی/ قرض ربوی استنتاجی و تولیدی ✅ آیت‌الله علی عندلیبی در درس خارج «فقه بورس و اوراق بهادار» مطرح کرد؛ 📚 در فروش استقراضی، وجوه عدیده‌ای قابل طرح است؛ 1️⃣ فروش استقراضی مطلقا حرام است: دلیل این قول مبتنی بر این است که اقوال و وجوه دیگر در مسأله، باطل شود و اطلاقات ادله تحریم ربا نیز مستحکم بماند. 2️⃣ فروش استقراضی مطلقا جایز است: طبق این قول تمام اقسام و صور آن جایز است و اشکالی ندارد. این قول مبتنی بر پذیرش دو مسأله است: 🔹 قرض ربوی در تولید، قرض ربوی در بهره برداری و کارهای تولیدی، شرعا حرام نیست. 🔹 فروش استقراضی هم بر اساس قرض ربوی استنتاجی و یا تولیدی است. 📚 بعضی از معاصرین مدعی شده‌اند که قرض ربوی استنتاجی یا تولیدی مطلقا جایز است. و دلیلشان تمسک به عمومات و اطلاقات فوقانی به ضمیمه عدم تمامیت حرمت قرض ربای تولیدی و استنتاجی می‌باشد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21047 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 دستورالعمل‌های جدید معاونت آموزش حوزه در شرایط کرونا 📌 حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی رستم‌نژاد در گفت‌وگویی، تأکید کرد: 🔹 بعد از دهه آخر صفر و شروع مجدد درس‌ها، شرائط برگزاری، همان شرائط سابق یعنی اصل بر تدریس به صورت مجازی است. 🔹 از آنجایی که برخی از درس‌ها به صورت مباحثه بین‌الاثنینی و چند نفره با جمعیت کم برگزار می‌شود، برگزاری این نوع از کلاس‌ها لازم است توسط اساتید با رعایت همه موازین بهداشتی باشد. 🔹 حتی‌المقدور از سامانه نجاح برای بارگذاری درس‌ها استفاده شود تا طلاب و اساتید از خدمات جانبی آن بهره‌مند شوند. 🔹 استفاده از دیگر شبکه‌های اجتماعی یا سامانه‌های دیگر داخلی برای بارگذاری دروس به شرط هماهنگی با معاونت آموزش سطوح عالی قم(برای طلاب سطوح عالی قم) بلامانع است. طبعاً این درس‌ها برای طلبه سابقه تحصیلی به حساب آمده و طلاب می‌توانند در آزمون‌ها هم شرکت کنند. 🔹 طلبه‌های دارای کد تحصیلی قم که فعلاً در شهرستان‌ها ساکن هستند، می‌توانند با هماهنگی قبلی در دروس همان شهر شرکت کنند و حتی در درس خارج که به صورت رسمی در شهرستان‌ها برگزار می‌شود، حضور یابند. شرکت در این دروس، سابقه تحصیلی و درسی محسوب شده و می‌توانند در آزمون درس خارج آن شرکت نمایند. 🔹 طلابی که در مدرسۀ شهر دیگر، غیر از محل اسکان هستند، آنها هم با هماهنگی می‌توانند در آزمون مدارس دیگر به صورت مهمان شرکت کنند. 🔹 دستورالعمل ابلاغی تحصیل در شرایط کرونا در ابتدای سال تحصیلی، همچنان به قوت خود باقی است و لازم است مورد توجه قرار گیرد. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📝 هوش مصنوعی؛ ابزاری نوین در فرآیند اجتهاد و تولید علوم اسلامی 🔰 آیت‌الله محمود رجبی در گفت‌وگویی عنوان کرد؛ 🔹 دغدغه بهره‌گیری از آی تی به عنوان یک نیاز و ضرورت در بخشی از بدنه حوزه نشان می‌دهد که زمینه برای وقوع جهش در این عرصه وجود دارد. 🔹 استفاده از هوش مصنوعی به عنوان یک ابزار نوین برای فرآیند اجتهاد، تولید علوم اسلامی و نظریه‌پردازی مفید می‌دانم. 🔹 هوش مصنوعی کمک عظیمی به سایر کارویژه‌های روحانیت می‌کند؛ از جمله در تبلیغ و برای فعالیت‌های فرهنگی بسیار پیش برنده، سرعت بخش و سامان دهنده است. 🔹 اگر حوزه علمیه نتواند پاسخگوی نیازهای نوظهور نظام و جوامع اسلامی باشد، از قافله تحولات عقب می‌ماند و به حاشیه رانده می‌شود. 🔹 کارهای نو حتما نیاز به ستاد عملیاتی دارد بدون آن نمی‌توان به نتیجه مطلوب رسید؛ علاوه بر ستاد عملیاتی، کار باید به صورت جهادی پیش برود. 🔹 هر چقدر از ظرفیت‌های فناوری‌های نوین استفاده کنیم، به نیازهای بیشتری می‌توان پاسخ داد؛ در غیر این صورت در طول زمان نیازهای جدیدی به وجود خواهد آمد که قادر به پاسخ نخواهیم بود. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21050 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚 بررسی جایگاه، مبانی و مصادیق حقوق عامه در حقوق اسلامی 📌 نهمین جلسه از سلسله کرسی‌های علمی «الگوی قضای اسلامی در تراز جمهوری اسلامی ایران» با موضوع «بررسی جایگاه، مبانی و مصادیق حقوق عامه در حقوق اسلامی» در پژوهشگاه قوه‌ قضائیه برگزار می‌شود. 🔹 استاد: آیت‎الله عباس کعبی 📆 زمان: چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۹ از ساعت ۱۶ تا ۱۸ ✅ متقاضیان و علاقه‌مندان می‌توانند برای ثبت‌نام به منظور شرکت در این نشست‌ها به نشانی http://www.ijri.ir/Islamic-Judiciary.html مراجعه کنند. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com