eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
8هزار دنبال‌کننده
9.4هزار عکس
427 ویدیو
295 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ نقد و تحلیل فقهی غربالگری جنین در طب نوین 🔻 حجت‌الاسلام جان نثار در جلسه دفاعیه پایان‌نامه «نقد و تحلیل فقهی غربالگری جنین در طب نوین» بیان کرد؛ 🔹 امروزه با پیشرفت فن‌آوری مثل سونوگرافی و آزمایش خون و نمونه برداری از پرزهای جفتی(cvs) و آمنیوسنتز ادعا می‌شود که قبل از دمیدن روح در جنین ناهنجاری‌های آن مانند: عقب ماندگی ذهنی(منگلیسم) و نقایص لوله عصبی و سایر ناهنجاری‌ها، قابل تشخیص می‌باشند. 🔹 غربالگری جنین بر اساس قواعد فقهی «نفی عسر و حرج»، «لاضرر» و «الضرورات تبیح بالمحظورات» مورد بررسی قرار می‌گیرد. البته با توجه به این‌که غربالگری از مسائل جدید و مستحدثه‌ای است که سابقه‌ای از آن در کلام بزرگان و فقها وجود ندارد لذا بر اساس مسئله سقط جنین به آن پرداخته می‌شود. 🔹 با بررسی وضعیت عقب ماندگان ذهنی و ناقص الخلقه بخصوص(منگلیسم) مشخص می‌شود که این افراد دارای طبقه بندی مختلفی می‌باشند مثل طبقه خفیف، متوسط، شدید و عمیق که مشکلات آن‌ها را بعد از تولد دارای شدت و ضعف می‌نماید. 🔹 طبقه خفیف و متوسط که حدود ۸۵ درصد از کل بیماران عقب مانده را تشکیل می‌دهد بعد از تولد حرج غیر قابل تحملی برای خود و والدین ندارند و مشمول قاعده لاحرج نمی‌گردند و شرعاً سقط آن‌ها جایز نیست. 🔹 فقط طبقه شدید و عمیق هستند که مشمول قاعده لاحرج می‌گردند که ۱۵ درصد از بیماران را تشکیل می‌دهند و طب نوین هم این قابلیت را ندارد که میزان بیماری را مشخص کند؛ بنابراین حکم به جواز سقط همه آن‌ها جایز نیست. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📝 معایب و چالش‌های بیت کوین و تأثیرات آن در حکم شرعی 🔰 آیت‌الله جواد مروی در درس خارج «بیت کوین و رمز ارز‌ها» تصریح کرد؛ 📚 معایب و چالش‌هایی توسط متخصصین درباره بیت کوین مطرح می‌شود که ممکن است این معایب و چالش‌ها اثر شرعی هم پیدا کند یا به عنوان اولی و یا عنوان ثانوی. 🔻 معایب بیت کوین 1️⃣ نوسان قیمت در طول دوره تکون تا الان: این رمزارز نوسانات شدیدی دارد، لذا جمعی از اقتصادان‌ها می‌گویند خطر عدم ثبات در این ارز جدی است. 2️⃣ اقدامات مجرمانه به علت عدم امکان شناسائی بایع و مشتری: چون این پول از سازوکار رمز نگاری برای ایجاد امنیتش در شبکه استفاده می‌کند، هویت واقعی بایع و مشتری قابل شناسائی نیست. 3️⃣ امکان فرار مالیاتی در کشورهای مختلف و پولشوئی: به دلیل این‌که ماهیت رمزنگاری این ارز کاملا محفوظ است هیچ نهاد حاکمیتی نمی‌تواند ثروت مالک بیت کوین را تشخیص بدهد و از او مالیات بگیرد. 4️⃣ از دست رفتن همیشگی ثروت و پول با فراموشی رمز و اطلاعات: در بیت کوین اگر کاربر رمز و اطلاعات حسابش را فراموش کند پول و ثروت برای همیشه از دست می‌رود و قابل بازیابی نیست. 5️⃣ مبحث وراثت: اگر صاحب بیت کوین اطلاعاتش را ثبت کرد و دست فردی امینی داد فبها و الا هیچ سازوکاری برای این‌که ورثه به ملک خودشان برسند وجود ندارد. 📖 متن کامل پیام: http://meftaah.com/?p=21900 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ توصیه‌های تبلیغی مدیر حوزه به مبلغان/ مبلغی می‌تواند اثرگذار باشد که فرهنگ غرب را بشناسد 🔻 در مراسم تکریم و معارفه مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی قم صورت گرفت؛ 📝 فصل مقوم حوزه، این است که یک رسانه است و فصل ممیز حوزه این است که اهل تبلیغ و بلاغ و ابلاغ است. این هویت و ذات حوزه است. 📝 اگر روزی حوزه از این بلاغ و ابلاغ و رسانندگی پیام دین و ارزش‌های متعالی اخلاقی و دینی تهی شد دیگر حوزه نیست. 📝 حوزه قم همچنان باید حوزه تمدن‌ساز، اثر‌گذار و تأثیرگذار و موج آفرین و تحول بخش باشد و همه این‌ها به نحوی با مقوله تبلیغ پیوند و گره خورده‌اند. 📝 تبلیغ ما نیازمند نگاهی کلان، تمدنی، راهبردی، علمی و عمیق است. اگر مبلغان ما و جریانات تبلیغی ما دارای یک نگاه کلان و نقشه جامع نباشند کارشان محدود باقی خواهند ماند. 📝 حوزه مبلغ سست و کم پایه نمی‌خواهد و حوزه باید مبلغانی را تربیت کند که عمیق، دقیق، صاحب فکر و اندیشه باشند. 📝 مبلغانی می‌توانند اثرگذار باشند که فرهنگ غرب را بشناسند و آسیب‌های آن را بدانند و ما در یک رویارویی کلان تمدنی قرار داریم. 📖 متن کامل پیام: ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ مشارکت بیش از 2 هزار نفر از اساتید حوزه و دانشگاه در برگزاری پنج دوره کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی 🔻 عطاالله رفیعی: 🔹 امروز یک شبکه سه هزار نفره علمی داریم که با ما مرتبط هستند و حدود ۵۰ جلد کتاب به چاپ رسیده است و جریان اجتماعی برای تولید علوم انسانی اسلامی ایجاد کرده است. 🔹 در ایران با علوم اجتماعی ترجمه شده از غرب حداقل دو مشکل اساسی داریم؛ یکی اینکه چون این علوم درباره انسان غربی است، برای زندگی دیگر جوامع مفید و کاربردی نیست. از طرفی از منظر میانی و چارچوب کلی تولید دانش با مبانی فلسفه اسلامی سازگار نیست. 🔻 فرزاد جهان‌بین: 🔸 چاپ ۵۷ شماره مجله علمی پژوهشی، ۸۷ جلد کتاب و ۴۰ جلد مجموعه مقالات بخشی از اقدامات پنج دوره کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی است. 🔸 دو هزار و ۱۴۳ نفر از اساتید حوزه و ‌دانشگاه، طلاب و دانشجویان در این پنج‌دوره مشارکت داشتند و ۵۳۰ مقاله نیز پس از بررسی مورد تایید قرار گرفته است. 📖 متن کامل پیام: http://meftaah.com/?p=21911 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 پذیرش مرکز تخصصی امام خامنه‌ای ✅ پذیریش تکمیل ظرفیت رشته «تبلیغ فرهنگ جهاد» سطح سه 📆 ثبت‌نام حداکثر تا تاریخ 30/10/1399 می‌باشد. 💯 تمدید زمان ثبت نام مقدور نیست ❇️ اطلاعیه و دفترچه پذیریش در سایت سنجش و پذیریش paziresh.ismc.ir بخش مراکز تخصصی ایجاد شده و در دسترس می باشد. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
گروه پژوهشی فقه تربیتی مؤسسه اشراق و عرفان برگزار می‌کند: نشست علمی «فقه تربیتی و افق‌های پیش رو» سخنران: حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید نقی موسوی زمان: 5 شنبه 25 دیماه 1399 ساعت 10:30 تا 11 مکان: سالن اجتماعات موسسه اشراق و عرفان «جلسه با رعایت توصیه‌های بهداشتی برگزار می‌گردد» لینک ورود به وبینار https://croom.ir/b/zfr-bqy-lh4-no9 کد دسترسی: 749090 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 گزارش خبر ساعت 21 سیما ✅ از دروس خارج فقه معاصر حوزه‌های علمیه ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
❇️ آغاز ثبت‌نام تکمیل ظرفیت مراکز تخصصی حوزه 📚 ثبت‌نام تکمیل ظرفیت مراکز تخصصی و مؤسسات آموزش عالی حوزوی برای نیمسال دوم تحصیلی 1399-1400 آغاز شد. 📆 مهلت ثبت‌نام تا 30 دی ماه 1399 می‌باشد. 💻 کسب اطلاعات بیشتر: https://b2n.ir/694549 📝 دفترچه راهنما: https://b2n.ir/292029 🌐 ثبت‌نام: https://b2n.ir/348747 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
❇️ آسیب‌شناسی فقهی نظام بانکی/ نگاهی به قرارداد فروش اقساطی 💢 حجت‌الاسلام والمسلمین جواد عبادی در درس‌گفتار «آسیب‌شناسی فقهی نظام بانکی» مطرح کرد؛ 📝 ماده(11) قرارداد فروش اقساطی در مورد عقد صلح و اسقاط خیارات است. به دلیل این‌که قرارداد فروش اقساطی در بانک به صورت وکالتی انجام می‌شود، از عقد صلح به عنوان عقد خارج استفاده شده و در ضمن آن شروطی قرار داده می‌شود. 📝 با توجه به این‌که وکالت عقدی جایز است، مشتری می‌تواند آن را فسخ نماید، از این‌رو برای جلوگیری از این فسخ، بانک مبلغی به مشتری صلح می‌کند و در ضمن این عقد صلح که اصطلاحاً عقد صلح خارج لازم نامیده می‌شود، مشتری حق فسخ وکالت را از خود سلب می‌نماید و باید وکالت خرید و فروش موضوع قرارداد را به انجام رساند. 📝 مطابق با ماده ۲۴۶ قانون مدنی در صورتی که معامله به واسطه اقاله یا فسخ بهم بخورد، شرطی که در ضمن آن شده است باطل می‌شود و اگر کسی که ملزم به انجام‌ شرط بوده است عمل به شرط کرده باشد می‌تواند عوض او را از مشروط ‌له بگیرد. به همین دلیل است که از عقد خارج لازم استفاده می‌گردد. 📝 ماده(12) به رسمیت و لازم‌الاجرا بودن قرارداد بین بانک و مشتری می‌پردازد تا تا لزومی به ثبت آن در دفترخانه‌های رسمی نباشد. 📝 با توجه به این‌که طرح دعوی در دادگاه‌ها فرآیند طولانی دارد، قانون اجازه داده است طرفین با هم توافق نمایند که برای طرح هرگونه دعاوی ناشی از قرارداد به شورای حل اختلاف مراجعه نموده و شورای مذکور به عنوان داور به اختلافات رسیدگی می‌نماید. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 سلسله یادداشت های بررسی و تحلیل نظریات فقه نظام 📝 بخش نخست: فقه با انگاره‌های قبول نظامات شرعی و انکار آن 🔹 گروه نخست: مقصود از «نظام» مجموعه گزاره‌های شرعی و فقهی که فقیه در استنباط‌های سلولی و خرد به آن‌ها می‌رسد، نیست بلکه امری است ورای این مجموعه، که مورد نظر قانون‌گذار است و جعل این مجموعه به قصد رسیدن به آن صورت گرفته است. 🔹 گروه دوم: این گروه به دو دسته داخلی تقسیم می‌شود: 1 - گروهی معتقد به هیچ نظامی در متن واقع(شریعت) نیست؛ 2 - گروهی که معتقد است بر فرض که چنین نظامی در واقع وجود داشته باشد، فقیه با استنباط‌های اتمیک به آن می‌رسد و نیازمند اقدامی دیگر از سوی وی نیست. در واقع این گروه وجود «نظام و سیستم شرعی» را منکر نیست و آن چه را انکار می‌کند وجود «نظام و سیستم فقهی» است که در صحن فقاهت مطرح است. 📚 نظام را نباید با مجعولات عام و قواعد کلان فقهی(یا مجمع چند قاعده)، یکی دانست؛ چرا که اولی از سنخ مجعولات و قانون نیست و دومی چیزی جز حکم عام یا جمع چند حکم عام در یک ذیل نیست؛ مثلا قاعده استصحاب، ابر قاعده‌ای است که حکم هزاران واقعه را پوشش می‌دهد، بدون این‌که بتوان بر آن نام نظام نهاد. نظام به معنای نفس انسجام گزاره‌ها با یک دیگر هم، نیست. 📘 متن کامل: http://meftaah.com/?p=21919 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ کتاب «آزادی سیاسی از منظر قرآن کریم» منتشر شد 📚 کتاب آزادی سیاسی از منظر قرآن کریم اثر حجت‌الاسلام والمسلمین سیدکاظم سیدباقری روانه بازار نشر شد. 📚 این کتاب در جستجوی آن است تا به چیستی نظریه آزادی سیاسی از دیدگاه قرآن کریم بپردازد. 📚 هدف از تحقیق حاضر عبارت است از تبیین، فهم و تحلیل نظریه آزادی سیاسی از منظر قرآن، تمایزبخشی نظریه آزادی قرآن از نظریه‌‌‌های رقیب برای رسیدن به طرح الگوی ایرانی ـ اسلامی پیشرفت و... است. 📚 این کتاب بر اساس رویکرد تفسیر موضوعی و روش تفسیر اجتهادی سامان یافته است. 📚 کتاب «آزادی سیاسی از منظر قرآن کریم» در قطع رقعی، ۴۴۰ صفحه به همت سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شده است. 📘 متن کامل: http://meftaah.com/?p=21926 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
❇️ نخستین جلسه درس خارج «فقه حقوق مالکیت فکری» برگزار می‌شود 📝 به همت موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع)، نخستین جلسه درس خارج «فقه حقوق مالکیت فکری» همزمان با ایام الله دهه فجر برگزار می‌شود. 📚 این جلسه از روز یکشنبه ۱۲ بهمن ساعت ۹ صبح با تدریس حجت الاسلام والمسلمین محمدحسین مختاری آغاز می‌شود. 💢 نشانی: قم، میدان سعیدی، خ هفت تیر، کوچه دوازدهم - موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع). 💻 ثبت‌نام: شماره ۰۹۳۸۱۵۰۴۲۷۷ در پیام رسان ایتا و یا با شماره تلفن ۰۲۱۳۳۱۳۱۸۶۱ ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✳️ السلام علیک یا علی بن موسی الرضا ✅ اولین کنفرانس ملی امام رضا علیه السلام و علوم روز(با مجوز isc) 🔺 مهلت ارسال مقالات: پایان بهمن ماه ۱۳۹۹ 🔺 علاقمندان جهت ارسال مقالات به پایگاه اینترنتی science.imamreza.ac.ir مراجعه و یا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۰۵۱۳۸۰۴۱ داخلی ۳۲۰۶ تماس بگیرند. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 سلسله یادداشت های بررسی و تحلیل نظریات فقه نظام 📝 بخش دوم: ارزیابی منهج فقهی نظام‌پذیر و منکر نظام 🔹 فقاهتی است که فقیه آن معتقد است، در محیط شریعت، خرده نظام‌هایی (بلکه و اَبَرنظام یا اَبَرنظام‌هایی) غیر از احکام شرعی، وجود دارد و فقیه باید به کشف آن نظام‌ها نیز بپردازد؛ بنابراین در مقابل این فقیه، منکران این نوع از نظام‌ها یا معتقدان به آن، لکن با اعتقاد به این که فقیه از طریق استنباط احکام به آن می‌رسد و نیاز به فعالیت اجتهادی دوباره نیست، قرار دارند. 🔹در بیانی که در راستای انکار نظام گذشت دو ادعا وجود دارد: ادعای اول انکار نظام در فقه؛ و ادعای دوم انکار نظام در اسلام است. پر واضح است که بین این دو ادعا تفاوت اساسی است و اثبات یا نفی هر یک ملازمه با اثبات و نفی دیگری ندارد. فقه به معنای دانش یا نفس عملیات استنباط یا حاصل استنباط فقیهان است که هر کدام باشد داعیه دار کشف احکام از اسناد شناخته شده‌ای چون ادله چهارگانه (قرآن، سنت، اجماع و عقل) است؛ در حالی که مراد از اسلام، مجموعه دین یا بخش شریعت آن است که به واسطه فقه مکشوف می‌گردد. 📘 متن کامل: http://meftaah.com/?p=21935 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ در بررسی نهاد خانواده باید وظایف تربیتی همه اعضا نسبت به یک‌دیگر بحث شود 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی‌حاجی در درس خارج «فقه تربیت» مطرح کرد؛ 🔹 از جمله مباحث مهم و آغازین در فقه تربیت بحث از مکلفِ به فعل تربیت و عوامل تربیت است. 🔹 در بررسی بحث شیوه با محوریت نهاد و نهاد تربیتی خانواده و طرح وظایف عام والدین از قبیل ارشاد، احسان، و وظایف خاص والدین در ساحت‌های مختلف تربیتی، نکات ذیل لازم به توجه است؛ 🔹 عدم انطباق با عناوین موجود در ادله و عدم تفکیک وظایف هر یک از والدین با دیگری و وظایف الزامی و غیر الزامی. خانواده یک عنوان انتزاعی است و آنچه در ادله، موضوع احکام قرار گرفته، افراد یعنی پدر، مادر، جد و... است. از این رو در بررسی مجددا مجبور به طرح مسایل ذیل عنوان پدر و مادر(والدین) شده‌اند. 🔹 وظیفه‌مندی والدین از پدر و مادر، در ماهیت از حق و یا حکم بودن، ولایت و عدم آن و قلمرو تکالیف، با هم تفاوت دارد. 🔹 در بررسی نهاد خانواده باید وظایف تربیتی همه اعضای خانواده نسبت به هم بحث شود: از وظایف تربیتی زن و شوهر نسبت به یکدیگر؛ وظایف تربیتی آن‌ها نسبت به فرزندان از وظایف مشترک و ویژه هر یک؛ وظایف تربیتی فرزندان نسبت به یک‌دیگر مانند برادر در برابر خواهر! و وظایف تربیتی فرزندان نسبت به پدر و مادر؛ 🔹 از این رو بحث بر اساس عناوین مطرح در ادله از پدر، جد، مادر، وصی تا حاکم و... ترجیح داده می‌شود. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 امهال ربوی تسهیلات نظام بانکی/ شورای فقهی بانک مرکزی ابزار کافی برای نظارت بر بانک‌ها را ندارد 🔰 حجت‌الاسلام والمسلمین عبادی در گفت‌وگویی اظهار داشت؛ 📝 بر اساس تحقیقات میدانی متقن به این نتیجه رسیدیم که بیش از ۹۵ درصد امهال‎هایی که در نظام بانکی صورت می‌گیرد، به صورت ربوی است. 📝 اگر بانک‌ها به تمام آنچه در «آیین‌نامه وصول مطالبات غیرجاری» که مورد تایید شورای فقهی بانک مرکزی قرار گرفته و توسط بانک مرکزی نیز ابلاغ شده، عمل می‌کردند شاهد گسترش ربا در کشور نبودیم. 📝 بانک مرکزی نسبت به عملکرد بانک‌ها در این زمینه حساسیت کافی نشان نمی‌دهد و شورای فقهی بانک مرکزی هم ابزار کافی را برای نظارت و ملزم کردن بانک‌ها در جهت رعایت قانون ندارد. 📝 وقتی کشور تحت تحریم‌های ظالمانه دشمنان قرار دارد باید تمام بخش‌های کشور فشار وارده را تحمل کنند نه این‌که بخشی از کشور(یعنی بانک) شانه خالی کند. 📝 نتیجه این رفتارها باعث می‌شود بخش واقعی اقتصاد که چاره‌ای جز ارتباط با بانک ندارد، زیر فشار تحریم‌ها له شود و این را نه شرع می‌پذیرد، نه قانون. 📘 متن کامل: http://meftaah.com/?p=21940 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ اظهار نگرانی حضرت آیت‌الله نوری همدانی نسبت به وضعیت فضای مجازی/ بورسیه‌های حوزه‌های علمیه خواهران از سال آینده فعال می‌شود 📌 حوزه‌های علمیه و مراکز دینی در هفته‌ی گذشته شاهد رویدادها و حوادث مختلف علمی، فرهنگی، سیاسی، دینی و... بودند؛ در گزارشی به مهم‌ترین این مسائل پرداخته شده است که برخی از عناوین آن به قرار ذیل است: 📝 اظهار نگرانی شدید حضرت آیت‌الله نوری همدانی نسبت به وضعیت فضای مجازی 📝 جنایات گروه‌های تکفیری در پاکستان موجب تأثر شدید است 📝 حوزه علمیه از لحاظ طرح و برنامه به بالندگی رسیده است 📝 آیت‌الله مصباح یزدی بزرگترین متفکر علوم انسانی اسلامی عصر ما بود 📝 ارائه بیش از ۹ هزار درس در حوزه علمیه 📝 آغاز ثبت‌نام تکمیل ظرفیت مراکز تخصصی و مؤسسات آموزش عالی حوزوی 📝 افتتاح دارالقرآن در مدارس علمیه استان‌ها در بهمن‌ماه 📝 برگزاری اولین جلسه کمیسیون آموزش اجلاسیه اساتید حوزه علمیه قم 📝 دانشگاه معارف اسلامی در مقطع کارشناسی ارشد دانشجو می‌پذیرد 📝 بورسیه‌های حوزه‌های علمیه خواهران از سال آینده فعال می‌شود 📘 متن کامل: http://meftaah.com/?p=21962 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 سلسله دروس خارج فقه نظام‌های اسلامی 📚 موضوع: فقه القضاء 🔹 استاد: آیت الله ابوالقاسم علیدوست 📆 زمان: شنبه تا سه‌شنبه 💻 درس به صورت غیرحضوری(آفلاین) برگزار می‌شود. 📱 برای دریافت صوت جلسات، به پایگاه اطلاع‌رسانی آیت الله علیدوست به نشانی www.a-alidoost.ir مراجعه فرمایید. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 آغاز پذیرش جامعه‌الزهرا(س) برای سال تحصیلی 1401-1400 🔹سطح 2 (کارشناسی) 🔹 سطح 3 (کارشناسی ارشد در 14 رشته) 🔹 سطح 4 (دکتری در 5 رشته) 🔹 سطح 5 (دوره اجتهادی فقه و اصول) 🔸 حضوری 🔸 غیرحضوری 🔸 مجازی 📝 ثبت‌نام از 19 دی تا 22 بهمن1399 💻 سایت ثبت‌نام: http://jz.ac.ir/ ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
💢 سلسله یادداشت های بررسی و تحلیل نظریات فقه نظام 📝 بخش دوم: ارزیابی منهج فقهی نظام‌پذیر و منکر نظام
💢 سلسله یادداشت های بررسی و تحلیل نظریات فقه نظام ✅ بخش سوم: اندیشه‌ها و رویّه‌های رقیب و مختار در پیوند با استنباط نظام 1️⃣ انکار هرگونه نظام و هر آن چه از جنس هدف و مقاصد باشد در شریعت و افعال الهی و قبول احکام عام و خاص. 2️⃣ انکار هرگونه نظام در شریعت و فقه، بدون رد هدف و مقاصد و قبول احکام عام و خاص و استناد انکار به مثل ناسازگاری وجود نظام با جامع، جهانی و جاودان بودن شریعت. 3️⃣ قبول نظام و احکام عام و خاص در شریعت، انکار نظام فقهی به معنای نیازمند بودن آن به استنباط و اکتفا به استنباط‌های اتمیک و اعتقاد به رسیدن قهری فقیه به خرده نظام‌ها و کلان نظام. 4️⃣ قبول نظام در شریعت، اصرار بر نظام فقهی، نیازمندی کشف نظام به استنباط مستقل، هرچند با استمداد از آرای فقیهی دیگر باشد. مرحوم سید محمد باقر صدر به این اندیشه تصریح کرده است. 5️⃣ قبول نظام، مقاصد و شریعت در دین، لزوم جست و جوی فقیهانه از نظام حتی در استنباط‌های اتمیک احکام در موارد لازم و نقص فقاهتی که دغدغه رسیدن به این نظام ها را ندارد. توسعه در ابزارهای فقاهت، استفاده از نصوص مبین مقاصد، توسعه اصول فقه متناسب با فقاهت نظام و عدم کفایت رویه معمول و مأنوس در این پیوند. اندیشه مختار ما، گزینه پنجم است. 📘 متن کامل: http://meftaah.com/?p=21950 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 سواد رسانه‌ای کارگزاران حکومت باید در سطح عالی و راهبردی باشد 🔰 حجت‌الاسلام والمسلمین رفعتی در درس خارج فقه فضای مجازی مطرح کرد؛ 🔹 آموزش سواد رسانه یکی از تکالیف ماست. مراد ما سواد سخت‌افزاری نیست بلکه مراد شناخت فرصت‌ها و آسیب‌ها فضای مجازی است. 🔹 سواد رسانه امروزه ضرورتی اجتناب ناپذیر برای همه است ولی نیازمند مجموعه برنامه‌ریزی و اقدامات دانش محوری است که باید در آموزش‌های عمومی و تخصصی لحاظ شود. 🔹 سطح نیاز به سواد رسانه نسبت به شرایط محیطی، سنی و شغلی افراد متفاوت است. برای کاربران سطح نازل آن کافی است اما برای مدیران صاحب پیامرسان و کانال سطح بالاتر و برای کارگزاران حکومتی سطح عالی و راهبردی آن ضروری است. 🔹 سواد رسانه پیوسته در حال پیشرفت و تغییر است، بنابراین آموزش‌ها باید هماهنگ با زمان و گسترش و پیشرفت ابزارهای نوین به روزرسانی شود و نباید به آموزش‌های قبلی اکتفا نمود. 🔹 ادلّه متقن و یقین‌آور بر وجوب و استحباب علم‌آموزی در زمینه فضای مجازی وجود دارد. آیات، روایات و حکم عقل از منابع استنباط در این بحث هستند. 📘 متن کامل: http://meftaah.com/?p=21968 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 الگوگیری بانوان از زندگی سیاسی و مبارزاتی حضرت زهرا(س) 🔰 حجت‌الاسلام والمسلمین محمد ملک‌زاده در گفت‌وگویی عنوان کرد؛ 📚 حضرت زهرا(س) با استقامتی بی‌نظیر در راه دفاع از مسیر پرنور ولایت، الگویی کامل را در تبعیت از ولی زمان و استقامت در مسیر حق به مسلمانان ارائه کردند. 📚 یکی از اقدام‌هایی که حضرت زهرا(س) برای بیداری جامعه اسلامی خفته انجام داد و بر آن مداومت بسیار کرد گریه بر مصیبت پیامبر(ص) و مظلومیت حضرت علی(ع) بود. 📚 یکی دیگر از جلوه‌های سیاسی و مبارزاتی حضرت زهرا(س) وصیتی بود که ایشان به امیرالمؤمنین(ع) کرد. 📚 دفاع حضرت فاطمه زهرا(س) از حریم امامت و ولایت توانست تا حدی جو متشنج سیاسی آن روز مدینه را کنترل و حقانیت حضرت علی(ع) را به مرور زمان ثابت کند. 📚 مبارزات سیاسی حضرت زهرا(س) نشان داد یک زن که عنصر پیونددهنده رسالت و امامت است، چگونه می‌تواند با روح عظیم الهی خویش، بار سنگین مبارزه را بر دوش کشد و با جان و مال خود تا آخرین نفس، خط الهی را دنبال کند. 📚 حضور سیاسی فاطمه زهرا(س) نشان داد یک زن با آگاهی و اتخاذ شیوه‌های سیاسی مدبرانه می‌تواند در صحنه‌های گوناگون جامعه به مبارزه بپردازد. 📘 متن کامل: http://meftaah.com/?p=21972 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ مرکز تخصصی اخلاق و معنویت دانش پژوه می‌پذیرد 💢 مرکز تخصصی اخلاق و معنویت آیت‌الله سعادت پرور(ره) تحت اشراف استاد تحریری جهت ارتقای سطح علمی و عملی در تربیت معنوی برای نیمسال دوم تحصیلی دانش پژوه می‌پذیرد. 📆 زمان ثبت‌نام برای این دوره تا ۳۰ دی ماه اعلام شده است. 💻 کسب اطلاعات بیشتر: https://paziresh.ismc.ir/ ☎️ شماره تماس: ۰۹۱۰۵۰۲۲۷۲۳- ۰۹۱۰۴۰۲۷۵۷۷ ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
❇️ از نظر اسلام میان زن و مرد در جوهره انسانیت تفاوتی وجود ندارد 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌نقی فقیهی در درس گفتار «فقه تربیت جنسی» مطرح کرد؛ 🔹 از نظر عهد عتیق(یهود) ماهیت تکوینی مرد و زن متفاوت است، زیرا مرد از خاک آفریده شده اما زن از دنده مرد آفریده شده است. 🔹 مسیحیان بر این باور هستند که خداوند ابتدا آدم و سپس حوا را آفرید. آدم از شیطان فریب نخورد اما حوا از شیطان فریب خورد و آدم را نیز گرفتار کرد، یعنی آدم از حوا برجسته‌تر است به‌وسیله زن انسان به خطا می‌رود. 🔹 با توجه به جایگاه زن در تفکر یهودیت و مسیحیت می‌توان برخی از تفکرات رایج در میان مردم مبنی‌بر این‌که اصل گوهر وجودی انسان، عقل است که زنان از عقل اندکی بهره می‌برند، را برگرفته از آموزه‌های ادیان مسیحی و یهود دانست. 🔹 در اسلام خلقت زن و مرد در آیات متعددی مورد اشاره قرار گرفته است که مهم‌ترین آن‌ها آیه یکم از سوره نساء است: «يا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمُ الَّذي خَلَقَكُمْ مِنْ نَفْسٍ واحِدَةٍ وَ خَلَقَ مِنْها زَوْجَها وَ...» توصیف آیه شریفه از خلقت حضرت آدم، بیان‌کننده عدم تفاوت در ماهیت خلقت زن و مرد است. 🔹 علامه طباطبایی دراین خصوص می‌فرماید: خلاصه آن كه زن و مرد در ذات و جوهرشان تفاوتی وجود ندارد؛ يعنی زنان و مردان در جوهره انسانيت و خميرمايه رشد و كمال، تفاوتی ندارند، بلكه زن و مرد دو فرد از يک نوع هستند. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ برگزاری نشست راهبردی «دین و قانون‌گذاری» 🔻 نشست «رویکرد دینی به قانون‌گذاری و حکمرانی مطالعه موردی تربیت جنسی» برگزار می‌شود. 🎙 ارائه کننده بحث: حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا زیبایی‌نژاد، رئیس پژوهشکده زن و خانواده 📆 زمان: سه شنبه 30 دی ماه 1399/ ساعت 14:30 الی 16:30 📌 مکان: تهران، کتابخانه مجلس شورای اسلامی 📱 جهت حضور نام و نام خانوادگی خود را به شماره 09352251690 پیامک بفرمایید. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com