eitaa logo
مهاد(مهارت افزایی دانشجویان)
3.3هزار دنبال‌کننده
167 عکس
13 ویدیو
64 فایل
گروه #مهاد(مهارت افزایی #دانشجویان) با مدیریت دکتر #حسین_افسردیر دکتری #علوم_قرآن و #حدیث #آموزش مهارت های #پژوهشی #کنکور_ارشد و #دکتری نرم افزارهای تخصصی و عمومی #ترجمه_عربی مدیر گروه: @hosinafsardyr ادمین ها: @AVAYE_RADA @Maaaaaaahy
مشاهده در ایتا
دانلود
مقایسه تعداد روایات ائمه/اهل بیت(ع) در منابع شیعه و اهل سنت 🌹🌹🌹🌹🌹 کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1 کانال روبیکا: @mehad14
جایگاه در نگاه (ع) 96 بار كلمه «قرآن، كتاب الله، كتاب ربكم» و امثال آن را تكرار كرده است.‏(مصطفوی، ۱۳۷۴، ص 222) از این تعداد، امام على(ع) در بیش از بیست خطبه نهج‌‌البلاغه به معرفى قرآن و جایگاه آن پرداخته است و گاه بیش از نصف به تبیین جایگاه قرآن و نقش آن در و وظیفه آنان در قبال این كتاب آسمانى اختصاص پیدا كرده است.‏(مصباح یزدی، ۱۳۸۰، ص 13) قرآن از نظر امام علی(ع) دو ویژگی کلی دارد. اول اینکه قرآن به عنوان و برنامه مدون جهت اداره است. دوم اینکه قرآن در عین اینکه نیازمند مفسر(فرد معصوم) است، برای مردم نیز قابل فهم است. سایر اوصافی که امام علی(ع) برای قرآن در نهج‌البلاغه ذکر شده به یکی از این دو ویژگی باز می‌گردد. 🌹🌹🌹🌹🌹 کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1 کانال روبیکا: @mehad14
اگه نیاز داری در زمینه های ( و و نویسی و ...) یکی که بهت و مشاوره بده، اگه و داری و به یک ، نیازداری اگه به و درست متون و آموزش و عربی علاقه داری اگه به آموزش نرم افزار های کاربردی عمومی (، ، ، و...) و تخصصی (نرم افزار های قرآنی نور، مکتبة الشاملة، جوامع الکلم، پژوهشیار و...)، نیاز داری گروه آموزشی پژوهشی "" مخصوصِ خودته؛ دبیرستانی، دانشجو، حوزوی و معلمم نمی شناسه تو این کانال آموزش هارو دریافت کن👇🏻 https://eitaa.com/mehad1 و تو این گروه سوالات رو بپرس👇🏻 https://eitaa.com/joinchat/2547581363C254b2ee261
قرآن، کتابی درمانگر مشکلات اجتماعی هر جامعه‌ای با مشکلاتی روبه‌رو است. حاکمان هر جامعه‌ای ممکن است راه‌های گوناگونی جهت رفع خود پیشنهاد بدهند. (ع) به عنوان حاکم جامعه اسلامی، رجوع به و استفاده از آموزه‌های آن را به نسخه شفابخش و درمان مشکلات اجتماعی معرفی می کند. امام علی(ع) در حدود 4 خطبه صراحتاً به نقش درمانگری قرآن اشاره کرده است. امام علی(ع) در دو 110 و 198 از اهمیت و نقش قرآن صحبت می کند. در این دو مورد مصداقی از مشکلات اجتماعی که به‌وسیله قرآن قابل‌حل است را بیان نمی‌کند. ایشان در خطبه 110 نهج‌البلاغه می‌فرمایند: «...وَ اسْتَشْفُوا بِنُورِهِ فَإِنَّهُ شِفَاءُ الصُّدُورِ...»‏(شریف رضی، ۱۴۱۴، ص 164) امام علی(ع) در خطبه 198 نیز می‌فرماید: «...شِفَاءً لَا تُخْشَى أَسْقَامُهُ...»‏(شریف رضی، ۱۴۱۴، ص 315) مخاطب این دو خطبه نیز مشخص نیست. سؤالی که در اینجا مطرح است، این است که منظور از درمانگر بودن قرآن چیست؟ چه بیماری‌هایی توسط قرآن درمان می‌شود؟ برخی معتقد هستند که قرآن بیماری‌های جسمی و روحی را درمان می کند. مستند این دیدگاه برای درمان بیماری‌های جسمی، تجربه و نیز احادیثی است که در این زمینه واردشده است.‏(مدرس وحید، بی‌تا، ج 12، ص 305 ؛ مدرس وحید، بی‌تا، ج 12، ص 225) برخی از نهج‌البلاغه ابتدا بیمارهای روحی مانند شک، جهل، گمراهی را ذکر کرده‌اند که قرآن درمانگر این‌ها است و بعد از آن اشاره کرده‌اند که سخن امام(ع) بر درمانگری قرآن نسبت به بیمارهای بدنی نیز دلالت دارد. در اینجا هیچ بیماری ذکر نشده است.‏(موسوی، ۱۳۷۶، ج 3، ص 414)امام علی(ع) در برخی خطبه‌های دیگر به ذکر مصداق پرداخته و مصادیقی از بیماری‌هایی که قرآن درمانگر آن را بیان کرده است. ایشان در خطبه 176 مهم‌ترین بیماری‌هایی که به وسیله قرآن قابل درمان است را بیان کرده و می‌فرمایند: «... فَاسْتَشْفُوهُ مِنْ أَدْوَائِكُمْ وَ اسْتَعِینُوا بِهِ عَلَى لَأْوَائِكُمْ فَإِنَّ فِیهِ شِفَاءً مِنْ أَكْبَرِ الدَّاءِ وَ هُوَ الْكُفْرُ وَ النِّفَاقُ وَ الْغَی وَ الضَّلَالُ...» ‏(شریف رضی، ۱۴۱۴، ص 252) «امام(ع) قرآن را وسیله حلّ مشكلات و درمان بیمارى‌هاى اخلاقى و اجتماعى و معنوى مى‌شمرد و اصول این بیمارى را در چهار چیز خلاصه مى‌كند: ، ، و ؛ زیرا قرآن، نور و بر دل مى‌پاشد و پرده‌هاى جهل و نادانى را پاره مى‌كند و انسان را از ضلالت و گمراهى رهایى مى‌بخشد. به یقین، جامعه آگاه و دانا و صاحب ایمان و اخلاص، هرگز درنمی‌ماند و گرفتار مشكلى نمى‌شود.»‏(مکارم شیرازی، ۱۳۷۵، ج 6، ص 556) مصداق دیگری که امام علی(ع) برای درمانگر بودن قرآن ذکر می کند، برقراری و است. بزرگ‌‌ترین هدف هر نظام و ، تأمین نظم و امنیت اجتماعى است. هیچ را در نمى‌‌توان یافت كه چنین هدفى را انكار كند؛ بلكه تأمین امنیت و برقرارى نظم سرلوحه هر حكومتى است؛ و نیز گفته مى‌‌شود برقرارى نظم سیاسى و اجتماعى از اهداف علم سیاست است، چنان كه همه نظام‌‌هاى سیاسى حاكم بر جوامع بشرى، حداقل در شعار و تبلیغات خود آن را به عنوان بزرگ‌‌ترین اهداف نظام حكومتى خود بیان مى‌‌كنند.‏(مصباح یزدی، ۱۳۸۰، ص 25) از همین رو امام علی(ع) در خطبه 158 نهج‌البلاغه می‌فرمایند: «...وَ دَوَاءَ دَائِكُمْ وَ نَظْمَ مَا بَینَكُم‏...»‏(شریف رضی، ۱۴۱۴، ص 223) مخاطب این خطبه مشخص نیست. اگر در اینجا جمله «وَ نَظْمَ مَا بَینَكُم‏» جمله تفسیری برای دائکم در نظر بگیرم، می‌توان گفت که منظور از بیماری، عدم نظم و امنیت است. «عبارت «و نظم ما بینكم» اشاره به تمام قوانینى است كه نظام مجتمع انسانى را حفظ مى‌كند و به نابسامانى‌ها و بى‌نظمى‌ها پایان مى‌دهد و امنیت و آرامش را براى جامعه به ارمغان مى‌آورد و قیام به قسط را كه ركن اساسى حفظ نظام است، تأمین مى‌كند.»‏(مکارم شیرازی، ۱۳۷۵، ج 6، ص 194) 🌹🌹🌹🌹🌹 کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1 کانال روبیکا: @mehad14
دومین کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم دینی و حوزوی در تاریخ ۳۰ مهر ۱۴۰۲ توسط ،انجمن قرآن و تحول علوم ایران پژوهشگاه آموزش و تحقیقات مهندسی در شهر تهران برگزار خواهد شد. اطلاعات مهم کنفرانس تاریخ برگزاری: ۳۰ مهر ۱۴۰۲ مهلت ارسال اصل مقاله: ۱۴۰۲/۷/۱ مهلت ثبت نام: ۱۴۰۲/۷/۱۵ تارنمای کنفرانس: http://semcnf.ir/ 🌹🌹🌹🌹🌹 کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1 کانال روبیکا: @mehad14
جايگاه مطالعات جغرافيايي در آراء تفسيري علامه طباطبايي در موارد متعدد از علم جهت تفسير آيات بهره گرفته است. ايشان شش معيار جهت استفاده از مباحث جغرافيايي دارند: الف) هماهنگي مطلب علمي با سياق آيه. ب) هماهنگي مطلب علمي با معناي لغوي كلمات . ج) هماهنگي مطلب علمي با ظاهر آيه. د) هماهنگي مطلب علمي با معناي كنايي یا صريح آيه. هـ) توجه به اختلاف قرائت در استفاده از مطالب علمي. و) استفاده از تفسير قرآن به قرآن در استفاده از مطالب علمي. علامه در برخي موارد به طور ضمنی، برای تفسير آيات از مطالب علمي استفاده كرده و در برخي موارد نيز بعد از مباحث تفسير در بحثي مجزا به مطالب علمي اشاره كرده است. علامه طباطبائی در تفسیر آیات بی¬شماری از قرآن کریم، از علم جغرافیا مدد جسته است. ایشان گاه در شاخه جغرافیای طبیعی (مباحثی چون: قبله یابی، شب و روز، زمین¬شناسی، ...)؛ و گاه در شاخه جغرافیای تاریخی (ذوالقرنین، سرزمین مقدس، ویژگی سرزمین قوم عاد، وضعیت جغرافیایی غار اصحاب کهف) وارد این حوزه علمی شده است. لینک مقاله: https://journals.atu.ac.ir/article_1328.html 🌹🌹🌹🌹🌹 کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1 کانال روبیکا: @mehad14
«فَیَا عَجَباً! عَجَباً ـ وَ اللهِ ـ یُمِیتُ القَلْبَ وَ یَجْلِبُ الْهَمَّ مِنِ اجْتِمَاعِ هؤُلاَءِ القَوْمِ عَلَى بَاطِلِهمْ، وَ تَفَرُّقِکُمْ عَنْ حَقِّکُمْ!»(نهج البلاغه، خطبه 27) از جمله های شگفت است. و در تقابل هم هستند، ولی اهل حق دچار و اهل باطل دچار . همیشه در خوانده ایم که باطل و متکثراند(چون در قرآن ظلمات در مقابل آمده. البته این بحث دقیق نبوده و مقاله ای در مفهوم ظلمات نوشته شده که جمع بود آن را نفی می کند) و حق، واحد. بررسی عوامل اختلاف درون جبهه حق و اتحاد در جبهه باطل جای کار دقیق دارد. زمینه های تاریخی بحث، زمینه های فرهنگی و قومی بحث، زمینه های اجتماعی-سیاسی بحث از جمله مواردی است که لازم است مورد بررسی قرار بگیرد. 🌹🌹🌹🌹🌹 کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1 کانال روبیکا: @mehad14
یه بنده خدایی ازم راجع به رساله دکتریش راهنمایی خواست. با هم صحبت هایی کردیم. موضوعی پیشنهاد دادم، ولی گفت که اساتید بهش گفتن موضوع دکتری باید حتما توی عنوانش تحلیل و نقد باشه. حالا مثلا اگه بگیم تحلیل و نقد جایگاه در اون وقت می شه رساله دکتری 😂😂😂😂 گاهی دانشجو عنوانی برای پایان نامه خودش انتخاب می کنه ظاهرش خوب به نظر میاد، ولی وقتی می ره تو دل کار می بینه ای بابا اینی که تصویب شده اصلا مطلب درست و درمونی نداره. برا همین لازمه قبل از انتخاب و تصویب موضوع بررسی بشه که آیا برای اون موضوع مطلب به اندازه کافی جهت کار هست یا نه؟ اگر مطلب به اندازه کافی برای رساله دکتری نیست خب نباید انتخابش کرد. همچنین توی رساله دکتری گاهی به روش انتخابی هست و گاهی هم به نتایج متفاوتی که ممکنه از یه بحث گرفته بشه ولو از همون روش های رایج در و هم استفاده شده باشه 🌹🌹🌹🌹🌹 کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1 کانال روبیکا: @mehad14
دومین همایش معنویت های نوظهور و معنویت اسلامی؛ مقایسه و نسبت سنجی در تاریخ ۱۵ آبان ۱۴۰۲ توسط ،دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم پژوهشکده و در شهر برگزار خواهد شد. اطلاعات مهم کنفرانس تاریخ برگزاری: ۱۵ آبان ۱۴۰۲ مهلت ارسال چکیده: ۱۴۰۱/۹/۳۰ مهلت ارسال اصل مقاله: ۱۴۰۱/۱۱/۱۵ 🌹🌹🌹🌹🌹 کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1 کانال روبیکا: @mehad14
🌀 انجمن علمی مطالعات نهج البلاغه ایران برگزار میکند: 🔹سلسله نشست‌های پرسمان اندیشه در نهج البلاغه 🔹 نشست ششم: «واکاوی مفهوم عقل و ایمان در خطبه 80 نهج البلاغه با رویکرد بینامتنی» 🔹 سخنران: دكتر حسین افسردیر فارغ التحصیل دکتری علوم قرآن و حدیث از دانشگاه تهران، پژوهشگر و مدرس دانشگاه 🔹 زمان: يكشنبه ٢٢ مردادماه ساعت ١٧ الی ١٨ 🔹 لینک ورود به نشست: http://Meeting.tpnu.ac.ir/nahj 🔹براي ارسال سوالات و نظرات با آيدي ‏@Be_Safe با ما در ارتباط باشيد https://nahjalbalaghah.ir/ 🌐 🆔 @nahjalbalaghah_ir 🌹🌹🌹🌹🌹 کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1 کانال روبیکا: @mehad14
این روزا کم کم نتایج مرحله دوم میاد و بعد از 12 سال تحصیل وارد مرحله جدیدی می شن. مرحله ورود به به نظرم مرحله مهم و سرنوشت ساز تحصیلی و حتی بچه ها است؛ چون بهترین دوران و گل جونی توی لیسانسه. چند نکته حسب خودم راجع به کنکور سراسری می گم کسانی که دور و برشون کنکوری هست حتما راهنمایی کنید که چهار سال از عمرشون رو توی رشته ای که علاقه نداشتن تحصیل نکنن. 1- حتما حتما خود فرد کنکوری انتخاب رشته اش رو انجام بده و به هیچ وجه به بستگان و آشنایان نداده. حتی مراکز مشاوره هم مناسب نیست چون اونا می خوان آمار قبولیشون رو زیاد نشون بدن و آینده شما براشون چندان مهم نیست. 2- حتما حتما رشته ای که انتخاب می شه با شناخت اجمالی نسبت به آینده شغلی اون باشه علاقه مهمه ولی اگر قراره درآمدی داشته باشی و از طریق رشته دانشگاه درآمدزایی باشه به آینده شغلیش توجه بشه. اگه قراره یه مدرک بگیری و بعد بری شغل آزاد همین الان بری شغل آزاد چهار سال جلو می افتی 3- به هیچ وجه به خاطر ثواب رشته های دینی رو انتخاب نکنید. از این موارد زیاد داشتم که دانشجو چون رشته قرآن و حدیث بوده و خواسته ثوابی ببره، ولی وقتی اومده این رشته کلا نظرش نسبت به خیلی مسائل عوض شده و پشیمان شده. 4- جهت ثبت انتخاب به نرید چون خیلی وقت اینها کدها رو اشتباه می زنن و یه رشته دیگه اشتباهی قبول می شید.(چندین مورد از دانشجویان داشتم که صرفا از روی اشتباه کافی نتی رشته قبول شده بودن) 5- اصلا اصلا لزومی نداره که همه 100 انتخاب رو انجام بدید. بعضی ها از باب این ضرب المثل مفت باشه کوفت باشه هههه یا سنگ مفت کنجشک مفت، فکر می کنن که حتما باید همه جاهای خالی رو پر کنن. عزیزم فقط اون رشته ها و اون شهرهایی رو بزن که واقعا علاقه داری. عمر خودت رو تلف نکن. 6- حتما حتما رشته ای باشه که حداقل با لیسانش هم بشه کار کرد. 7- رشته ای باشه که ترجیحا صرفاً وابسته به شغل دولتی نباشه و بشه توی بازار آزاد هم با اون کار کرد. 8- برخی از دانشگاه ها غیر دولتی هستن و از نظر اعتبار مثل سایر دانشگاه های غیر دولتی هستن، ولی تحصیل توشون رایگانه. به این نکته حتما حتما دقت بشه. آخر دفترچه راجع به دانشگاه گفته شده. معمولا دانشگاه هایی که وابسته به یه سازمان و ارگان دولتی هستن این جوریه. 9- پسرا پسرا پسرا به خاطر ترس از نرید دانشگاه اونم هر رشته ای که شد. آخرش باید برید سربازییییییییییییییییییییییییییییی. 10- الان با این فضای مجازی خیلی راحت می شه با دانشجویان و فارغ التحصیلات رشته های مختلف ارتباط گرفت و ازشون راجع به رشته سؤال کرد. بدون شناخت و چشم بسته انتخاب رشته نکنید. ان شاء الله موفق باشید.
مهاد(مهارت افزایی دانشجویان)
#اطلاع_رسانی 🌀 انجمن علمی مطالعات نهج البلاغه ایران برگزار میکند: 🔹سلسله نشست‌های پرسمان اندیشه
997138178_-732858103.mp3
19.2M
🔹سلسله نشست‌های پرسمان اندیشه در نهج البلاغه 🔹 نشست ششم : " واکاوی مفهوم عقل و ایمان در خطبه ۸۰ نهج‌البلاغه با رویکرد بینامتنی" 🔹 سخنران: "دکتر حسین افسردیر" 🔹 زمان: یکشنبه ۲۲ مرداد ماه برای مطالعات جزئیات بیشتر راجع به این موضوع به، دو مقاله علمی-پژوهشی زیر مراجعه شود: معناشناسی «عقل» در روایات «إنّ‌النساء نواقص‌العقول» https://alavi.ihcs.ac.ir/article_1494.html معناشناسی ایمان در احادیث «إنَّ النساء نواقص الایمان» https://nab.basu.ac.ir/article_808.html 🌹🌹🌹🌹🌹 کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1 کانال روبیکا: @mehad14