درباره ادعاهای پوچ بر ضد مالکیت جزایر ایرانی خلیج همیشه فارس
در مقاله زير تاريخ و جغرافيای امارات متحده عربی را می توانيد بخوانيد. اين کشور زمانی که من متولد شدم هنوز تأسيس نشده بود. تاکنون هم بسياری از آنچه يک دولت به معنای مدرن آن لازم دارد و از جمله وجود پيمان اجتماعی به معنای مدرن و مشارکت آحاد مردم در حق تعيين سرنوشت را فاقد است. از لحاظ حقوق بشر و بسياری ديگر از ملاک های بين المللی اين کشور هنوز راه درازی دارد تا تبديل به يک دولت مدرن شود. مرکزيت مالی و اقتصادی به تنهایی نمی تواند بار دولت و وجود نظام سياسی به معنای مدرن آن را بر دوش کشد. ادعای امارات نسبت به جزاير سه گانه از نقطه نظر تاريخی بی اهميت و بی پشتوانه است و در جامعه ايران به هيچ گرفته می شود. اين طبعا نياز به بحث ندارد منتهی تکرار آن از سوی برخی رسانه های کشورهای ديگر عربی که دارای سابقه های تمدنی و دولتی کهن هستند حقيقتا تأسف آور است. امارات در سال 1971 ميلادی تأسيس شد و حاکميت مستمر و بالفعل ايران بر اين جزاير مربوط به چند هزار سال قبل از آن است. جالب است بدانيد اعتراض دولت ايران نسبت به اشغال اين جزاير از سوی بريتانيا و مکاتبات اداری و حقوقی از سوی ايران در راستای تأکيد بر حق حاکمیت بی چون و چرای ایران بر جزایر مربوط به ده ها سال قبل از تشکيل حاکميت امارات متحده عربی در سال 1971 ميلادی است. يعنی در آن زمان که ايران به اشغال اين جزاير از سوی انگليس اعتراض داشت اصلا دولت امارات هنوز زاييده نشده بود. در سال 1992 ميلادی بود که اين ادعا از سوی امارات مطرح شد. برای تاريخ اين کشور که در سال 1971 تأسيس شده اينجا را ببينيد:
به نقل از کانال تلگرامی دکتر حسن انصاری
https://www.cgie.org.ir/fa/article/225690/%D8%A7%D9%85%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D9%85%D8%AA%D8%AD%D8%AF%D9%87-%D8%B9%D8%B1%D8%A8%DB%8C?fbclid=IwAR25iy9EtH7-OtnvH9Rf9_ecy4RY7vPzxuscLvbcpAgtCJwSS38ilV8n7pQ
www.cgie.org.ir
امارات متحده عربی | دائرةالمعارف بزرگ اسلامی | مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی
اِماراتِ مُتَّحِدۀ عَرَبی، كشوری متشكل از 7 امارتنشین به نامهای ابوظبی، دوبی، عجمان، شارجه (شارقة)، امالقوین، فجیره و رأسالخیمه واقع در بخش خاوری شبه جزیرۀ عربستان كه به سواحل
#پیشنهاد_موضوع
ضمن تسلیت به مناسبت فرا رسیدن ایام #عزاداری #امام_حسین(ع)
سعی می شه در این ایام برخی موضوعات مرتبط با محرم پیشنهاد بشه.
نگاه #تاریخی و #فرهنگی به بحث عزاداری امام حسین(ع) می تونه چندین موضوع برای #پژوهش ارائه کند.
از جمله مسائلی که کمتر به اون توجه شده، سیر تطور عزاری امام حسین(ع) در یک فرهنگ خاص است. مثلا بحث عزاداری امام حسین (ع) در فرهنگ ایرانی. تاریخ شروع عزاداری کی بود؟ به چه نحوی بود؟ چه تفاوتی با عزاداری رایج مردم در هر دوره داشت؟ چه عواملی موجب تفاوت در شیوه عزاداری برای امام حسین (ع) شد؟
همین کار در فرهنگ عربی نیز می شه انجام داد. تاریخ عزاداری در این فرهنگ مشخصه، ولی مقایسه اون با فرهنگ عزاداری برای دیگران تا قبل از#شهادت امام حسین(ع) جای کار دارد.
در اینجا کیفیت عزاداری و مدت زمان عزاداری مهم است.
#پژوهش #مقاله #رساله #پایان_نامه #دکتری #ارشد #حوزه #پروپزال #ترجمه
کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید.
کانال ایتا: @mehad1
کانال روبیکا: @mehad14
#پیشنهاد_موضوع
شاید امروزه کمتر #مداح و #روضه خوانی پیدا بشه که هنگام روضه از عبارت «#زبان_حال» استفاده نکند.
زبان حال در واقع یک نوع #خیال_پردازی و یا #داستان_پردازی نسبت به یک واقعه گذشته است. این نوع زبان حال ها هم در برخی تفاسیر رخ داده و هم در روایات در بیان #داستان های مربوط به #تاریخ_اسلام. راجع به این بحث کار پژوهشی انجام نشده، برای همین از جنبه های مختلف می شه به این موضوع نگاه کرد.
مهم ترین سؤالاتی که توی این زمینه می شه مطرح کرد:
آیا زبان حال در فرهنگ های مختلف خصوصا #فرهنگ #ایرانی و #عربی وجود داشته؟
در چه حوزه های از زبان حال استفاده می شده؟
آغاز بیان زبان حال در بیان وقایع #عاشورا از چه دوره بود؟ چه عواملی(فرهنگی، مذهبی، سیاسی و...) موجب شد که بحث زبان حال جای خود را در وقایع عاشورا باز کند؟
آیا زبان حال موجب به حاشیه راندن اصل واقعه نمی شود؟
معیار بیان زبان حال چیست؟
از نظر #فقهی زبان حال، نسبت غیر واقعی به #معصوم (ع) نیست؟
ارتباط زبان حال با تحریف حقایق تاریخی و... چیست؟
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
#پژوهش #مقاله #رساله #پایان_نامه #دکتری #ارشد #حوزه #پروپزال #ترجمه
کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید.
کانال ایتا: @mehad1
کانال روبیکا: @mehad14
#پیشنهاد_موضوع
گاهی برخی مسائل این قدر برای ما #تکرار شده که احتمال #خلاف در آن نمی دهیم. اگر بخواهیم در زمینه #پژوهشی فعالیت کنیم، باید نگاهی #کنجکاوانه و #نقادانه به مطالبی که می خوانیم یا می شنویم داشت. در ایام #محرم یکی از عبارت های که در #روضه ها و #مداحی ها زیاد شنیده می شود، عبارت «#قتیل_العبرات /العبرة» است. دو مقاله در این زمینه نوشته شده که هر دو روی مفهوم #گریه و #اشک ریختن بر #شهادت #امام_حسین (ع) تأکید کرده اند، گرچه در ظاهر سعی کرده اند از مفاهیم جدیدی مثل «#گفتمان» استفاده کنند.
اگر این عبارت یک اصطلاح خاص و دارای معنای کنایی و یا مجازی باشد که در حوزه جنگ مطرح بوده، آن گاه می توان معنای جدید و متفاوتی از آن ارائه کرد. در واقع بازکاوری مفهوم این عبارت می بایست در راستای اهداف قیام امام حسین(ع) که در سخنان ایشان از مکه تا کربلا بازتاب یافته، بازتعریف شود.
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
#پژوهش #مقاله #رساله #پایان_نامه #دکتری #ارشد #حوزه #پروپزال #ترجمه
کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید.
کانال ایتا: @mehad1
کانال روبیکا: @mehad14
دومین #کنفرانس بین المللی #پژوهش در #علوم_قرآنی در تاریخ ۳۰ مهر ۱۴۰۲ توسط ،#انجمن_قرآن_و_تحول_علوم_ایران و #پژوهشگاه_آموزش_و_تحقیقات_مهندسی در شهر #تهران برگزار خواهد شد.با توجه به اینکه این همایش به صورت رسمی برگزار می گردد، کلیه مقالات این کنفرانس در پایگاه #سیویلیکا و نیز کنسرسیوم محتوای ملی نمایه خواهد شد و شما می توانید با اطمینان کامل، #مقالات خود را در این همایش ارائه نموده و از امتیازات علمی ارائه مقاله کنفرانس با دریافت گواهی کنفرانس استفاده نمایید. تاریخ برگزاری: ۳۰ مهر ۱۴۰۲
تاریخ میلادی: 2023-10-22
مهلت ارسال اصل مقاله: ۱۴۰۲/۷/۱
مهلت ثبت نام: ۱۴۰۲/۷/۱۵ تارنمای کنفرانس: http://qurcnf.ir/ 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
#پژوهش #مقاله #رساله #پایان_نامه #دکتری #ارشد #حوزه #پروپزال #ترجمه
کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید.
کانال ایتا: @mehad1
کانال روبیکا: @mehad14
#پیشنهاد_موضوع
یکی از جملات #زیارت_عاشورا، #ثار_الله است. در #جامعه این عبارت بیشتر به #خون_خدا #ترجمه می شه. معنای دیگری هم برای این عبارت ذکر شد که خداوند #خونخواه #امام_حسین (ع) است و #انتقام می گیرد. هر کدوم این دو معنا سؤالاتی به همراه داره که نمی توان به سادگی از کنار آن گذشت. مفهوم خون خدا ایجاد شبهه #جسمانیت برای خداوند از همین رو لازم است که معنای استعاری و یا کنایی آن در نظر گرفته شود. اینجا است که زمینه #پژوهش فراهم می شود. خون خدا بودن یعنی چه؟ از نظر #فرهنگی کنایاتی که با ثار ساخته شده اند بر چه مفاهیمی دلالت می کنند؟ آیا این لقب به دیگران نیز داده شده؟ کارکرد اجتماعی این #کنایه چیست؟
معنای دوم نیز سؤالاتی ایجاد می کند. خونخواه بودن خداوند بر چه مفهومی دلالت دارد؟ آیا از این مفهوم می توان بر امامت امام حسین(ع) استدلال کرد؟ به عبارت دیگر خونخواه بودن خداوند نسبت به یک فرد، دلالت بر حق بودن آن فرد است؟ خداوند چه زمانی به خونخواهی امام حسین(ع) می پردازد؟ به چه نحوی این خونخواهی صورت می گیرد؟ چه ارتباطی بین این مفهوم و قیام مختار وجود دارد؟ آیا #قیام_مختار همان خونخواهی خداوند نیست؟ آیا این مفهوم تأییدی بر قیام مختار است؟ در #فرهنگ #عرب واژه ثار در چه مواردی استعمال می شده؟ چه زمان برای خونخواهی از این واژه استفاده می شد؟
این ها سؤالاتی است که شرح این عبارات به آن توجه نشده است. از همین رو می تواند زمینه یک تحقیق جامع از منظرهای مختلف در این زمینه را فراهم کند.
🌹🌹🌹🌹🌹🌹 #پژوهش #مقاله #رساله #پایان_نامه #دکتری #ارشد #حوزه #پروپزال #ترجمه کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1
کانال روبیکا: @mehad14
میزان استفاده مفسران از مطالب #نهج_البلاغه در #تفسیر
در اینجا میتوان از میزان استفادهای که مفسران قرآن کریم در طول ادوار مختلف از مطالب نهجالبلاغه جهت تفسیر خود از آیات کردهاند، به جایگاه نهجالبلاغه در تفسیر پرداخت. با توجه به جست و جو در نرم افزار #جامع_التفاسیر میتوان گفت که از قرن 8 هجری در تفاسیر #شیعه از مطالب نهجالبلاغه به طور گسترده استفادهشده است. سید حیدر آملی اولین مفسری است که به گستردگی در تفسیر «تفسیر المحیط الأعظم و البحر الخضم» از مطالب نهجالبلاغه استفاده کرده است. وی حدود 187 مورد از نهجالبلاغه نقل قول میکند.
دیگر تفاسیر روایی شیعه که از مطالب نهجالبلاغه استفاده کردهاند، بدین قرار است:
کنز الدقائق مشهدی(قرن 12 هجری) حدود 269 مورد
نور الثقلین حویزی(قرن 12 هجری) حدود 197 مورد از نهجالبلاغه نقل شده.
صافی فیض کاشانی(قرن 11 هجری) حدود 59 مورد
البرهان فی تفسیر قرآن، بحرانی(قرن 11 هجری) حدود 29 مورد
البیان فی موافقه بین الحدیث و القرآن علامه طباطبایی(قرن 14 هجری) حدود 54 مورد
در تفاسیر غیر روایی شیعه نیز مفسران از مطالب نهجالبلاغه استفادههای زیادی کردهاند. در زیر به چند نمونه اشاره میشود. در تفسیر المیزان علامه طباطبایی حدود 48 مورد به مطالب نهجالبلاغه استناد شده است. البته در ترجمه المیزان 143 مورد به نهجالبلاغه ارجاع داده شده است. در تفسیر نمونه مکارم شیرازی حدود 413 مورد به مطالب نهجالبلاغه استناد کرده است. صادقی طهرانی در «تفسیر الفرقان فی تفسیر القرآن بالقرآن» حدود 148 مورد از مطالب نهجالبلاغه استفاده کرده است. در تفسیر «من وحی القرآن» سید محمد حسین فضلالله، حدود 86 مورد از مطالب نهجالبلاغه استفاده کرده است.
توجه به آمارها و میزان استفاده مفسران شیعه از مطالب نهجالبلاغه نشان دهنده جایگاه نهجالبلاغه در تفسیر قرآن است.
🌹🌹🌹🌹🌹🌹 #پژوهش #مقاله #رساله #پایان_نامه #دکتری #ارشد #حوزه #پروپزال #ترجمه کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1
کانال روبیکا: @mehad14
#پیشنهاد_موضوع
إن تُنکِرونی فَأَنَا فَرعُ الحَسَن
سِبطُ النَّبِیِّ المُصطَفی وَالمُؤتَمَن
هذا حُسَینٌ کَالأَسیرِ المُرتَهَن
بَینَ اُناسٍ لا سُقوا صَوبَ المُزَن
شاید کمتر کسی باشد که #روضه #قاسم_بن_الحسن (ع) را بخواند و چیزی از #رجز خوانی او نگوید. بله. رجز خوانی که ما هر سال آن را می شنویم، ولی #پژوهش #علمی راجع به آن نشده. به همین سادگی با یه کم توجه می شه موضوع پیدا کرد. خب حالا چه طور این موضوع را بررسی کنیم؟ یه کم صبر کنی می گم.
رجز خوانی به صورت #شعر و در مواقع #جنگ خوانده می شده از همین رو لازم به سیر تطور اون توجه بشه. اینکه می شه یه تاریخچه براش مشخص کرد یا نه؟ از لحاظ #سبک و #ساختار، رجز های قبل از #اسلام و دوره اسلامی دچار تغییر شده اند؟ از لحاظ #محتوا رجزهای دوره اسلامی و قبل از اسلام دچار تغییر شده اند؟
در روز #عاشورا چه کسانی و با چه متحوایی رجز خواندن؟ این رجزها بیانگر چه مفاهیمی بودند؟ آیا این رجز ها تأثیری روی #مخاطب داشته؟ برای آشنایی بیشتر یه مقاله راجع به رجزهای #امام_علی(ع) نوشته شده که می شه خواند. این مقاله با عنوان «جلوه های ادبیات مقاومت و پایداری در رجزهای علوی» است.
🌹🌹🌹🌹🌹🌹 #پژوهش #مقاله #رساله #پایان_نامه #دکتری #ارشد #حوزه #پروپزال #ترجمه کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1
کانال روبیکا: @mehad14
برای پژوهش تاريخی در عاشورای حسيني از کجا بايد آغاز کنيم؟
با وجود اينکه سالانه دهها کتاب درباره واقعه کربلا و قيام حضرت ابا عبد الله (روحي له الفداء) در #ايران و جهان #تشيع و اسلام منتشر می شود اما متأسفانه هنوز #پژوهش #تاريخی درباره #عاشوراء چنانکه بايد در همه ابعاد آن گسترش پيدا نکرده. يکی از اين موارد بازسازی مقاتل کهن است، نوشته #اخباریان و #مؤرخان سده های دوم و سوم قمری. تاکنون مقتل ابومخنف به شکل ناقصی بازسازی شده منتهی همين کار را بايد درباره ساير مقاتل انجام داد. نويسنده اين سطور اين توفيق را داشت که تعدادی محدود از مقاتل امام حسين (ع) را از سده های دوم و سوم بازسازی و منتشر کند (مانند مقتل ابو عبيد قاسم بن سلام. او از روايت ابو معشر بهره برده) که در کتاب المتبقي من التراث المفقود منتشر شد و در فضای مجازی هم در سايت کاتبان در دسترس هست. به تعدادی از مقاتل، آنچه به ويژه وسيله روات مشهور اماميه و شيعه نوشته شده #نجاشي و #پروپزال طوسي در فهارس خود اشاره کرده اند. مابقی را در فهرست ابن نديم و برخی منابع تراجم نگاری می توان ديد. از مقتل جابر بن يزيد جعفي گرفته تا کتاب های ابن الکلبي، واقدي، ابوعبيده معمر بن المثنی، نصر بن مزاحم، مدائني، ابن ابی الدنيا، ابراهيم ثقفي، محمد بن زکريا الغلابي و تعدادی ديگر.
يکی از عادات مؤرخان کتاب های تاريخی بعد از دوران اول که بيشتر عصر اخباريان بود اين بود که روايات اخباريان و راويان اوليه را با هم ترکيب می کرده و سند ترکيبی به آنچه روايت می کردند به دست می دادند. بنابراين گاهی تفکيک روايات منابع اولیه و از جمله روایات ابو مخنف و ابن الکلبی و واقدی و مدائني و غيره ممکن نيست. با اين وصف با مقايسه همه متن های تاريخی با يکديگر و آنچه از هر کدام از اين اخباريان اوليه در منابع نقل شده می توان تا اندازه زيادی به تفکيک مقاتل اوليه دست يافت. برخی از منابع واسطه تنها از ابومخنف و ابن الکلبي روايت کرده اند و برخی علاوه بر آن دو روايات واقدي و مدائني و یا دیگران را هم نقل کرده اند. طبعا يکی از منابعی که بايد مورد توجه قرار داد تاريخ #طبري است که سندهای روشن می دهد. اما علاوه بر آن برای روايات واقدي طبعا طبقات کاتب او، ابن سعد منبع مهمی است. بلاذري هم که از ابن سعد و واقدي به واسطه ابن سعد استفاده کرده. بلاذري متأسفانه در بيشتر بخش مقتل از روايات ترکيبی استفاده کرده اما از اسنادی که به دست می دهد می دانيم که کدام منابع در اختيار او بوده. او حتی از ابو مخنف هم بهره برده. ابو الفرج هم چند روايت را با هم ترکيب کرده اما در مجموع منابعش روشن است. او به کتاب نصر بن مزاحم دسترسی داشته و از آنجا از ابومخنف روايت می کند. تقريبا در بيشتر منابع از واقدي رواياتی در مقتل نقل شده. روايات او از اين جهت مهم است که واقدي صرفا يک اخباری و مؤرخ نيست. او فقيه مهمی هم بوده و بنابراين جريان فقهی را هم تا اندازه ای نمايندگی می کند (متکلمان امامی اصولا در نقل روايات تاريخی به روايات واقدی خيلی اهتمام داشتند؛ کسانی مانند ابن رستم طبري، شيخ مفيد، شريف مرتضی و شيخ طوسي). ارشاد شيخ مفيد در اين ميان خيلی مهم است. او از جمله از ابن الکلبي و مدائنی استفاده کرده و بايد گفت که مقتل کتاب ارشاد از بهترين ها و مستند ترين هاست. روايات مقتل ابن ابی الدنيا را معمولا نويسندگان اهل سنت در دوره های بعد بيشتر مورد توجه قرار دادند؛ چرا که مواضع سنيان را در اين زمينه بيشتر نمايندگی می کرده. ابن تيميه هم در منهاج السنة از آن ستايش کرده. به هرحال اين متن را هم می شود بازسازی کرد. کتاب های تذکرة خواص الأمة از سبط ابن الجوزي، تاريخ ابن عساکر (بخش مربوط به امام حسين عليه السلام)، مقتل خوارزمي (اين يکی بايد بر اساس نسخه ثقة الاسلام تبريزی از نو منتشر شود. چاپ های موجود بر اساس نسخه های بسيار متأخری صورت گرفته) و امالی های شيخ صدوق، ابوطالب هاروني و مرشد بالله تعدادی از روايات کهن و مقاتل ياد شده در بالا را در سنت های روايی مختلف در خود جای داده اند. اخبار الطوال دينوري به عادت خودش روايتی ترکيبی به دست داده که برای مقايسه متن ها مراجعه به آن لازم است. کتاب ابن اعثم در اين ميان اهميت کمتری دارد. از کتاب های #مسانيد اهل سنت هم گاهی می شود راهی پيدا کرد به روايات کهن مقاتل. مانند معجم #طبراني که بخش امام حسين (ع) آن مستقلا هم منتشر شده.
با بازسازی متن مقاتل اوليه و تفکيک روايات و شناسایی سنت های مختلف نقل #مقتل در سده دوم قمری می توان راهی پيدا کرد به روايات مختلف و تصويرهای متفاوتی که در فاصله صد سال بعد از واقعه #کربلا از اين حادثه عظيم تاريخی وجود داشته. تحليل های تاريخی بايد از اينجا آغاز شود.
دکتر حسن انصاری
https://t.me/azbarresihayetarikhi
سابقه عزاداری عاشورای حسینی در شهرهای مختلف ایران در سده های پنجم و ششم به روايت کتاب نقض (ص 591 تا 592)؛ تأليفی از شهر ری از حدود سال 560 ق
... اوّل آنست كه تعزيت حسين على داشتن متابعت فرمان رسول صلّى اللّه عليه و آله است كه گفت : من بكى على الحسين او أبكى وجبت له الجنّة معنى آنست كه : هر كس كه بر حسين ابن على عليه السّلام بگريد يا كسى را بر وى بگرياند واجبست او را بهشت ؛ تا هم علما داخل باشند و هم مستمعان ردّا على النّواصب و الخوارج . و شيعه بدين جزع و فزع مخصوص نيستند در همهء بلاد اصحاب شافعى و بلاد اصحاب بو حنيفه فحول علما چون محمّد منصور ، و امير عبّادى ، و خواجه على غزنوى ، و صدر خجندى ، و ابو منصور ماشاده ، و مجد همدانى ، و خواجه بو نصر هسنجانى ، و شيخ بو الفضائل مشّاط ، و ابو منصور حفده ، و قاضى ساوه ، و سمعانيان ، و خواجه ابو المعالى جوينى و نزارى و علماء رفته و باقيان از فريقين در موسم عاشورا اين تعزيت با جزع و نوحه و زارى داشتهاند و بر شهداء كربلا گريسته و اين معنى از آفتاب ظاهرترست و گر خواجه انتقالى را بابت نيست بايد كه بولايت لرستان و خارجيان شود كه اين سنّت آنجا بدعت دانند كه بر على و حسين لعنت كنند و بر معاويه و يزيد صلوات فرستند اگر نه در بلاد اسلام اگر كور و كر نيست می شنود و می بيند كه حنيفى و سنّى و شيعى آن تعزيت دارند...
دکتر حسن انصاری
https://t.me/azbarresihayetarikhi
🌹🌹🌹🌹🌹🌹 #پژوهش #مقاله #رساله #پایان_نامه #دکتری #ارشد #حوزه #پروپزال #ترجمه کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1
کانال روبیکا: @mehad14
به گزارش #ایکنا، #مرکز_پژوهشهای_مجلس_شورای_اسلامی، در گزارشی به بررسی وضعیت #تقلب_علمی در کشور پرداخته و از جمله و در بخشی از این گزارش رسمی اعلام شده که در سال ۱۴۰۱ بیش از ۴۱ درصد پایاننامهها و رسالههای تالیف و تدوینشده در مقاطع تحصیلی #کارشناسی_ارشد و #دکتری در دانشگاهها و موسسات آموزش عالی، کپیبرداری از متن مشابه بوده است. لینک خبر: https://iqna.ir/00HQYF
#معرفی_مقاله بررسی زمینههای تقلب علمی در دانشجویان و ارائه راهکارهای بازدارنده
عبدالمطلب عبدالله، سمیه مختاری، فرهاد نوائی
دانشیار گروه معارف اسلامی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
چکیده: (۷۲۸ مشاهده)
زمینه و هدف: تقلب علمی یکی از پدیدههای جدید فضای آکادمیک در ایران است که ابعاد و انواع مختلفی را در برمیگیرد؛ بنابراین شناخت و ریشهیابی آن، مسئله این پژوهش است. برایناساس هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی زمینه و مولفههای نهادی و فردی تأثیرگذار بر شکلگیری تقلب علمی در ایران و ارائه راهکارهای سیاستی توسط تصمیمگیران است.
روش پژوهش: روش پژوهش حاضر، توصیفی از نوع کیفی است. جامعه آماری پژوهش شامل ۱۵ نفر از خبرگان دانشگاهی است که به روش قضاوتی و گلولهبرفی انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها را پرسشنامه محقق ساخته است که طی سه مرحله (به شیوه رفتوبرگشت) شاخصیابی با استفاده از فن دلفی، تکمیل شد و اعتباریابی الگوی مفهومی پژوهش با بهرهگیری از نظر خبرگان صورت پذیرفت.
نتایج: یافتههای پژوهش نشان داد که عوامل مؤثر بر بروز تقلب در دانشگاههای ایران شامل دو دسته مؤلفه فردی و سیستمی و ۲۱ شاخص مرتبط با این مؤلفهها است. عوامل فردی مربوط به ویژگیهای ذاتی و شخصیتی دانشجویان ازجمله: نداشتن ایده، عدم توانایی مدیریت زمان، عدم احساس گناه، کمبود بعضی مهارتها و همچنین بعضی نواقص در اساتید از جمله: دانش ناکافی، عدم ایجاد انگیزه کافی در بین دانشجویان و غیره است. عوامل سیستمی یا نهادی نیز بیشتر ناشی از قوانین ناقص و ناکافی دانشگاهها، آموزش نامناسب این مراکز و عدم توجه کافی به مقوله کپیبرداری و سرقت علمی است.
نتیجهگیری: در پایان بر اساس هر دو دسته مؤلفه تأثیرگذار فردی و سیستمی، راهکارهایی به شکل عملی برای مقابله با تقلب علمی در دانشگاهها ارائه داده است.
واژههای کلیدی: تقلب علمی، عوامل فردی، عوامل نهادی، کپیرایت https://hii.khu.ac.ir/browse.php?a_id=3092&sid=1&slc_lang=fa&ftxt=0 🌹🌹🌹🌹🌹🌹 #پژوهش #مقاله #رساله #پایان_نامه #دکتری #ارشد #حوزه #پروپزال #ترجمه کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1
کانال روبیکا: @mehad14