eitaa logo
مهاد(مهارت افزایی دانشجویان)
3.3هزار دنبال‌کننده
167 عکس
13 ویدیو
64 فایل
گروه #مهاد(مهارت افزایی #دانشجویان) با مدیریت دکتر #حسین_افسردیر دکتری #علوم_قرآن و #حدیث #آموزش مهارت های #پژوهشی #کنکور_ارشد و #دکتری نرم افزارهای تخصصی و عمومی #ترجمه_عربی مدیر گروه: @hosinafsardyr ادمین ها: @AVAYE_RADA @Maaaaaaahy
مشاهده در ایتا
دانلود
به گزارش ، ، در گزارشی به بررسی وضعیت در کشور پرداخته و از جمله و در بخشی از این گزارش رسمی اعلام شده که در سال ۱۴۰۱ بیش از ۴۱ درصد پایان‌نامه‌ها و رساله‌های تالیف و تدوین‌شده در مقاطع تحصیلی و در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، کپی‌برداری از متن مشابه بوده است. لینک خبر: https://iqna.ir/00HQYF
بررسی زمینه‌های تقلب علمی در دانشجویان و ارائه راهکارهای بازدارنده عبدالمطلب عبدالله، سمیه مختاری، فرهاد نوائی دانشیار گروه معارف اسلامی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران چکیده: (۷۲۸ مشاهده) زمینه و هدف: تقلب علمی یکی از پدیده‌های جدید فضای آکادمیک در ایران است که ابعاد و انواع مختلفی را در برمی‌گیرد؛ بنابراین شناخت و ریشه‌یابی آن، مسئله این پژوهش است. براین‌اساس هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی زمینه و مولفه‌های نهادی و فردی تأثیرگذار بر شکل‌گیری تقلب علمی در ایران و ارائه راهکارهای سیاستی توسط تصمیم‌گیران است. روش پژوهش: روش پژوهش حاضر، توصیفی از نوع کیفی است. جامعه آماری پژوهش شامل ۱۵ نفر از خبرگان دانشگاهی است که به روش قضاوتی و گلوله‌برفی انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها را پرسش‌نامه محقق ساخته است که طی سه مرحله (به شیوه رفت‌وبرگشت) شاخص‌یابی با استفاده از فن دلفی، تکمیل شد و اعتباریابی الگوی مفهومی پژوهش با بهره‌گیری از نظر خبرگان صورت پذیرفت. نتایج: یافته‌های پژوهش نشان داد که عوامل مؤثر بر بروز تقلب در دانشگاه‌های ایران شامل دو دسته مؤلفه فردی و سیستمی و ۲۱ شاخص مرتبط با این مؤلفه‌ها است. عوامل فردی مربوط به ویژگی‌های ذاتی و شخصیتی دانشجویان ازجمله: نداشتن ایده، عدم توانایی مدیریت زمان، عدم احساس گناه، کمبود بعضی مهارت‌ها و همچنین بعضی نواقص در اساتید از جمله: دانش ناکافی، عدم ایجاد انگیزه کافی در بین دانشجویان و غیره است. عوامل سیستمی یا نهادی نیز بیشتر ناشی از قوانین ناقص و ناکافی دانشگاه‌ها، آموزش نامناسب این مراکز و عدم توجه کافی به مقوله کپی‌برداری و سرقت علمی است. نتیجه‌گیری: در پایان بر اساس هر دو دسته مؤلفه تأثیرگذار فردی و سیستمی، راهکارهایی به شکل عملی برای مقابله با تقلب علمی در دانشگاه‌ها ارائه داده است. واژه‌های کلیدی: تقلب علمی، عوامل فردی، عوامل نهادی، کپی‌رایت https://hii.khu.ac.ir/browse.php?a_id=3092&sid=1&slc_lang=fa&ftxt=0 🌹🌹🌹🌹🌹🌹 کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1 کانال روبیکا: @mehad14
🔷فراخوان جذب و دعوت‌‌به همکاری🔷 📣 از علاقه‌مندان به موضوع تربیت زمامدار، در قالب‌های زیر دعوت به عمل می‌آورد: 🎓1- جذب پژوهشگر و عضو هیئت علمی جذب به عنوان پژوهشگر رسمی و عضو هیئت علمی پژوهشکده 🔺ویژه آقایان در تهران ♟2- کسر و جایگزین خدمت سربازی پروژه‌های کسر خدمت تا 9 ماه پروژه‌های جایگزین خدمت تا 24 ماه (ویژه اعضای بنیاد ملی نخبگان) 📝3- همکاری پژوهشی همکاری پژوهشی در قالب‌های ساعتی و قرار‌دادی 🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷 🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷 📚محورهای همکاری ایده پردازی تربیت مدیران کشور،‌تربیت زمامداران و کارگزاران در قران وسیره اهل بیت (ع)،‌اندیشه متفکران اسلامی و غربی،‌تاریخ و تجارب بشری در ایران و جهان و ... 📊اولویت با دانشجویان و فارغ التحصیلان مقاطع ارشد و دکتری رشته‌های علوم سیاسی و مدیریت دولتی خواهد بود. 🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷 🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷 ✍️ثبت نـــــام و تکمیل سوابق علمی، پژوهشی و تشکیلاتی از طریق 👇👇👇👇👇 https://b2n.ir/b10426 📆حداکثر تا پایان مرداد‌ماه 1402 اطلاعات بیشتر در👇👇👇👇 @tarbiat_zemamdar
یا جذب به هر قیمتی؟ چند سالی است که بحث جذب حداکثری در زیاد شنیده می شود. هر گروهی به زعم خود رفتارهایی جهت جذب دیگران به و مباحث دینی انجام می دهند که بعضاً این رفتار در نظر گروهی دیگر نامناسب است. هر گروه با عنوان جذب حداکثری سعی در توجیه رفتارهای خود دارد. در این زمینه جامعی صورت نگرفته است. از همین رو در زمینه هایی زیر می توان کارهای پژوهشی انجام داد. جذب حداکثری به معنای هم عقیده کردن دیگران با خود است یا تمرکز بر روی مشترکات است؟ نحوه مواجهه با مخالفان خود و روش های به کارگرفته برای جذب آن ها چه بود؟ آیات «مَا أَنْزَلْنَا عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لِتَشْقَى * إِلَّا تَذْكِرَةً لِمَنْ يَخْشَى»(طه/2-1)؛ «لَعَلَّكَ بَاخِعٌ نَفْسَكَ أَلَّا يَكُونُوا مُؤْمِنِينَ» (شعراء/3) چگونه با جذب حداکثر سازگار است؟ روش (ع) قبل از شروع جنگ برای جذب یا منصرف کردن خوارج چه بود؟ رابطه ایجاد با جذب حداکثری چیست؟(نحوه برخورد امام علی(ع) با عقیل) آیا با کسانی که خلاف فرائض دینی عمل کرده و همچنین سستی در اجرای فرائض دینی روش مناسبی برای جذب حداکثری است؟ 🌹🌹🌹🌹🌹 کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1 کانال روبیکا: @mehad14
مقایسه تعداد روایات ائمه/اهل بیت(ع) در منابع شیعه و اهل سنت 🌹🌹🌹🌹🌹 کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1 کانال روبیکا: @mehad14
جایگاه در نگاه (ع) 96 بار كلمه «قرآن، كتاب الله، كتاب ربكم» و امثال آن را تكرار كرده است.‏(مصطفوی، ۱۳۷۴، ص 222) از این تعداد، امام على(ع) در بیش از بیست خطبه نهج‌‌البلاغه به معرفى قرآن و جایگاه آن پرداخته است و گاه بیش از نصف به تبیین جایگاه قرآن و نقش آن در و وظیفه آنان در قبال این كتاب آسمانى اختصاص پیدا كرده است.‏(مصباح یزدی، ۱۳۸۰، ص 13) قرآن از نظر امام علی(ع) دو ویژگی کلی دارد. اول اینکه قرآن به عنوان و برنامه مدون جهت اداره است. دوم اینکه قرآن در عین اینکه نیازمند مفسر(فرد معصوم) است، برای مردم نیز قابل فهم است. سایر اوصافی که امام علی(ع) برای قرآن در نهج‌البلاغه ذکر شده به یکی از این دو ویژگی باز می‌گردد. 🌹🌹🌹🌹🌹 کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1 کانال روبیکا: @mehad14
اگه نیاز داری در زمینه های ( و و نویسی و ...) یکی که بهت و مشاوره بده، اگه و داری و به یک ، نیازداری اگه به و درست متون و آموزش و عربی علاقه داری اگه به آموزش نرم افزار های کاربردی عمومی (، ، ، و...) و تخصصی (نرم افزار های قرآنی نور، مکتبة الشاملة، جوامع الکلم، پژوهشیار و...)، نیاز داری گروه آموزشی پژوهشی "" مخصوصِ خودته؛ دبیرستانی، دانشجو، حوزوی و معلمم نمی شناسه تو این کانال آموزش هارو دریافت کن👇🏻 https://eitaa.com/mehad1 و تو این گروه سوالات رو بپرس👇🏻 https://eitaa.com/joinchat/2547581363C254b2ee261
قرآن، کتابی درمانگر مشکلات اجتماعی هر جامعه‌ای با مشکلاتی روبه‌رو است. حاکمان هر جامعه‌ای ممکن است راه‌های گوناگونی جهت رفع خود پیشنهاد بدهند. (ع) به عنوان حاکم جامعه اسلامی، رجوع به و استفاده از آموزه‌های آن را به نسخه شفابخش و درمان مشکلات اجتماعی معرفی می کند. امام علی(ع) در حدود 4 خطبه صراحتاً به نقش درمانگری قرآن اشاره کرده است. امام علی(ع) در دو 110 و 198 از اهمیت و نقش قرآن صحبت می کند. در این دو مورد مصداقی از مشکلات اجتماعی که به‌وسیله قرآن قابل‌حل است را بیان نمی‌کند. ایشان در خطبه 110 نهج‌البلاغه می‌فرمایند: «...وَ اسْتَشْفُوا بِنُورِهِ فَإِنَّهُ شِفَاءُ الصُّدُورِ...»‏(شریف رضی، ۱۴۱۴، ص 164) امام علی(ع) در خطبه 198 نیز می‌فرماید: «...شِفَاءً لَا تُخْشَى أَسْقَامُهُ...»‏(شریف رضی، ۱۴۱۴، ص 315) مخاطب این دو خطبه نیز مشخص نیست. سؤالی که در اینجا مطرح است، این است که منظور از درمانگر بودن قرآن چیست؟ چه بیماری‌هایی توسط قرآن درمان می‌شود؟ برخی معتقد هستند که قرآن بیماری‌های جسمی و روحی را درمان می کند. مستند این دیدگاه برای درمان بیماری‌های جسمی، تجربه و نیز احادیثی است که در این زمینه واردشده است.‏(مدرس وحید، بی‌تا، ج 12، ص 305 ؛ مدرس وحید، بی‌تا، ج 12، ص 225) برخی از نهج‌البلاغه ابتدا بیمارهای روحی مانند شک، جهل، گمراهی را ذکر کرده‌اند که قرآن درمانگر این‌ها است و بعد از آن اشاره کرده‌اند که سخن امام(ع) بر درمانگری قرآن نسبت به بیمارهای بدنی نیز دلالت دارد. در اینجا هیچ بیماری ذکر نشده است.‏(موسوی، ۱۳۷۶، ج 3، ص 414)امام علی(ع) در برخی خطبه‌های دیگر به ذکر مصداق پرداخته و مصادیقی از بیماری‌هایی که قرآن درمانگر آن را بیان کرده است. ایشان در خطبه 176 مهم‌ترین بیماری‌هایی که به وسیله قرآن قابل درمان است را بیان کرده و می‌فرمایند: «... فَاسْتَشْفُوهُ مِنْ أَدْوَائِكُمْ وَ اسْتَعِینُوا بِهِ عَلَى لَأْوَائِكُمْ فَإِنَّ فِیهِ شِفَاءً مِنْ أَكْبَرِ الدَّاءِ وَ هُوَ الْكُفْرُ وَ النِّفَاقُ وَ الْغَی وَ الضَّلَالُ...» ‏(شریف رضی، ۱۴۱۴، ص 252) «امام(ع) قرآن را وسیله حلّ مشكلات و درمان بیمارى‌هاى اخلاقى و اجتماعى و معنوى مى‌شمرد و اصول این بیمارى را در چهار چیز خلاصه مى‌كند: ، ، و ؛ زیرا قرآن، نور و بر دل مى‌پاشد و پرده‌هاى جهل و نادانى را پاره مى‌كند و انسان را از ضلالت و گمراهى رهایى مى‌بخشد. به یقین، جامعه آگاه و دانا و صاحب ایمان و اخلاص، هرگز درنمی‌ماند و گرفتار مشكلى نمى‌شود.»‏(مکارم شیرازی، ۱۳۷۵، ج 6، ص 556) مصداق دیگری که امام علی(ع) برای درمانگر بودن قرآن ذکر می کند، برقراری و است. بزرگ‌‌ترین هدف هر نظام و ، تأمین نظم و امنیت اجتماعى است. هیچ را در نمى‌‌توان یافت كه چنین هدفى را انكار كند؛ بلكه تأمین امنیت و برقرارى نظم سرلوحه هر حكومتى است؛ و نیز گفته مى‌‌شود برقرارى نظم سیاسى و اجتماعى از اهداف علم سیاست است، چنان كه همه نظام‌‌هاى سیاسى حاكم بر جوامع بشرى، حداقل در شعار و تبلیغات خود آن را به عنوان بزرگ‌‌ترین اهداف نظام حكومتى خود بیان مى‌‌كنند.‏(مصباح یزدی، ۱۳۸۰، ص 25) از همین رو امام علی(ع) در خطبه 158 نهج‌البلاغه می‌فرمایند: «...وَ دَوَاءَ دَائِكُمْ وَ نَظْمَ مَا بَینَكُم‏...»‏(شریف رضی، ۱۴۱۴، ص 223) مخاطب این خطبه مشخص نیست. اگر در اینجا جمله «وَ نَظْمَ مَا بَینَكُم‏» جمله تفسیری برای دائکم در نظر بگیرم، می‌توان گفت که منظور از بیماری، عدم نظم و امنیت است. «عبارت «و نظم ما بینكم» اشاره به تمام قوانینى است كه نظام مجتمع انسانى را حفظ مى‌كند و به نابسامانى‌ها و بى‌نظمى‌ها پایان مى‌دهد و امنیت و آرامش را براى جامعه به ارمغان مى‌آورد و قیام به قسط را كه ركن اساسى حفظ نظام است، تأمین مى‌كند.»‏(مکارم شیرازی، ۱۳۷۵، ج 6، ص 194) 🌹🌹🌹🌹🌹 کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1 کانال روبیکا: @mehad14
دومین کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم دینی و حوزوی در تاریخ ۳۰ مهر ۱۴۰۲ توسط ،انجمن قرآن و تحول علوم ایران پژوهشگاه آموزش و تحقیقات مهندسی در شهر تهران برگزار خواهد شد. اطلاعات مهم کنفرانس تاریخ برگزاری: ۳۰ مهر ۱۴۰۲ مهلت ارسال اصل مقاله: ۱۴۰۲/۷/۱ مهلت ثبت نام: ۱۴۰۲/۷/۱۵ تارنمای کنفرانس: http://semcnf.ir/ 🌹🌹🌹🌹🌹 کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1 کانال روبیکا: @mehad14
جايگاه مطالعات جغرافيايي در آراء تفسيري علامه طباطبايي در موارد متعدد از علم جهت تفسير آيات بهره گرفته است. ايشان شش معيار جهت استفاده از مباحث جغرافيايي دارند: الف) هماهنگي مطلب علمي با سياق آيه. ب) هماهنگي مطلب علمي با معناي لغوي كلمات . ج) هماهنگي مطلب علمي با ظاهر آيه. د) هماهنگي مطلب علمي با معناي كنايي یا صريح آيه. هـ) توجه به اختلاف قرائت در استفاده از مطالب علمي. و) استفاده از تفسير قرآن به قرآن در استفاده از مطالب علمي. علامه در برخي موارد به طور ضمنی، برای تفسير آيات از مطالب علمي استفاده كرده و در برخي موارد نيز بعد از مباحث تفسير در بحثي مجزا به مطالب علمي اشاره كرده است. علامه طباطبائی در تفسیر آیات بی¬شماری از قرآن کریم، از علم جغرافیا مدد جسته است. ایشان گاه در شاخه جغرافیای طبیعی (مباحثی چون: قبله یابی، شب و روز، زمین¬شناسی، ...)؛ و گاه در شاخه جغرافیای تاریخی (ذوالقرنین، سرزمین مقدس، ویژگی سرزمین قوم عاد، وضعیت جغرافیایی غار اصحاب کهف) وارد این حوزه علمی شده است. لینک مقاله: https://journals.atu.ac.ir/article_1328.html 🌹🌹🌹🌹🌹 کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1 کانال روبیکا: @mehad14
«فَیَا عَجَباً! عَجَباً ـ وَ اللهِ ـ یُمِیتُ القَلْبَ وَ یَجْلِبُ الْهَمَّ مِنِ اجْتِمَاعِ هؤُلاَءِ القَوْمِ عَلَى بَاطِلِهمْ، وَ تَفَرُّقِکُمْ عَنْ حَقِّکُمْ!»(نهج البلاغه، خطبه 27) از جمله های شگفت است. و در تقابل هم هستند، ولی اهل حق دچار و اهل باطل دچار . همیشه در خوانده ایم که باطل و متکثراند(چون در قرآن ظلمات در مقابل آمده. البته این بحث دقیق نبوده و مقاله ای در مفهوم ظلمات نوشته شده که جمع بود آن را نفی می کند) و حق، واحد. بررسی عوامل اختلاف درون جبهه حق و اتحاد در جبهه باطل جای کار دقیق دارد. زمینه های تاریخی بحث، زمینه های فرهنگی و قومی بحث، زمینه های اجتماعی-سیاسی بحث از جمله مواردی است که لازم است مورد بررسی قرار بگیرد. 🌹🌹🌹🌹🌹 کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1 کانال روبیکا: @mehad14
یه بنده خدایی ازم راجع به رساله دکتریش راهنمایی خواست. با هم صحبت هایی کردیم. موضوعی پیشنهاد دادم، ولی گفت که اساتید بهش گفتن موضوع دکتری باید حتما توی عنوانش تحلیل و نقد باشه. حالا مثلا اگه بگیم تحلیل و نقد جایگاه در اون وقت می شه رساله دکتری 😂😂😂😂 گاهی دانشجو عنوانی برای پایان نامه خودش انتخاب می کنه ظاهرش خوب به نظر میاد، ولی وقتی می ره تو دل کار می بینه ای بابا اینی که تصویب شده اصلا مطلب درست و درمونی نداره. برا همین لازمه قبل از انتخاب و تصویب موضوع بررسی بشه که آیا برای اون موضوع مطلب به اندازه کافی جهت کار هست یا نه؟ اگر مطلب به اندازه کافی برای رساله دکتری نیست خب نباید انتخابش کرد. همچنین توی رساله دکتری گاهی به روش انتخابی هست و گاهی هم به نتایج متفاوتی که ممکنه از یه بحث گرفته بشه ولو از همون روش های رایج در و هم استفاده شده باشه 🌹🌹🌹🌹🌹 کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1 کانال روبیکا: @mehad14