eitaa logo
مهمان نهج‌البلاغه
118 دنبال‌کننده
223 عکس
198 ویدیو
12 فایل
ارتباط با ادمین @M_R_Ta
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹 نهج البلاغه نامه ۵۳ بند ۱ تا بند ۳ ┄═❁🍃❈🌸🍃🌸❈🍃❁═┄ 📜 : (نامه به مالك اشتر، در سال ۳۸ هجری هنگامی كه او را به فرمانداری مصر برگزيد، آن هنگام كه اوضاع محمد بن ابی بكر متزلزل شد، و از طولانی ترين نامه هاست كه زيباييهای تمام نامه ها را دارد). {قسمت_اول} ♦️به نام خداوند بخشنده و مهربان، اين فرمان بنده خدا علی امير مؤمنان به مالك اشتر پسر حارث است، در عهدی كه با او دارد، هنگامی كه او را به فرمانداری مصر بر می گزيند تا خراج آن ديار را جمع آورد، و با دشمنانش نبرد كند، كار مردم را اصلاح و شهرهای مصر را آباد سازد. 1⃣ ضرورت خود سازی ♦️او را به ترس از خدا فرمان می دهد و اينكه اطاعت خدا را بر ديگر كارها مقدّم دارد و آنچه در كتاب خدا آمده، از واجبات و سنّتها را پيروی كند، دستوراتی كه جز با پيروی آن رستگار نخواهد شد و جز با نشناختن و ضايع كردن آن جنايتكار نخواهد گرديد. به او فرمان ميدهد كه خدا را با دل و دست و زبان ياری كند، زيرا خداوند پيروزی كسی را تضمين كند كه او را ياری دهد، و بزرگ دارد آن كس را كه او را بزرگ شمارد و به او فرمان ميدهد تا نفس خود را از پيروی آرزوها باز دارد و به هنگام سركشی رامش كند كه: «همانا نفس همواره به بدی وا ميدارد جز آن كه خدا رحمت آورد» پس ای مالك بدان من تو را به سوی شهرهایی فرستادم كه پيش از تو دولتهای عادل يا ستمگری بر آن حكم راندند و مردم در كارهای تو چنان می نگرند كه تو در كارهای حاكمان پيش از خود می نگری و در باره تو آن می گويند كه تو نسبت به زمامداران گذشته ميگویی و همانا نيكوكاران را به نام نيكی توان شناخت كه خدا از آنان بر زبان بندگانش جاری ساخت. پس نيكوترين اندوخته تو بايد اعمال صالح و درست باشد، هوای نفس را در اختيار گير و از آنچه حلال نيست خويشتن داری كن، زيرا بخل ورزيدن به نفس خويش، آن است كه در آنچه دوست دارد يا برای او ناخوشايند است راه انصاف پيمایی. 2⃣ اخلاق رهبری (روش برخورد با مردم) ♦️مهربانی با مردم را پوشش دل خويش قرار ده و با همه دوست و مهربان باش. مبادا هرگز چونان حيوان شكاری باشی كه خوردن آنان را غنيمت دانی زيرا مردم دو دسته اند، دسته ای برادر دينی تو و دسته ديگر همانند تو در آفرينش می باشند. اگر گناهی از آنان سر می زند يا علّتهایی بر آنان عارض می شود يا خواسته و ناخواسته اشتباهی مرتكب می گردند آنان را ببخشای و بر آنان آسان گير، آنگونه كه دوست داری خدا تو را ببخشايد و بر تو آسان گيرد. همانا تو از آنان برتر و امام تو از تو برتر و خدا بر آن كس كه تو را فرمانداری مصر داد والاتر است، كه انجام امور مردم مصر را به تو واگذارده و آنان را وسيله آزمودن تو قرار داده است. هرگز با خدا مستيز كه تو را از كيفر او نجاتی نيست و از بخشش و رحمت او بی نياز نخواهی بود. بر بخشش ديگران پشيمان مباش و از كيفر كردن شادی مكن و از خشمی كه توانی از آن رها گردی شتاب نداشته باش. به مردم نگو به من فرمان دادند و من نيز فرمان می دهم، پس بايد اطاعت شود كه اين گونه خود بزرگ بينی دل را فاسد و دين را پژمرده و موجب زوال نعمتهاست. و اگر با مقام و قدرتی كه داری، دچار تكبّر يا خود بزرگ بينی شدی به بزرگی حكومت پروردگار كه برتر از تو است بنگر، كه تو را از آن سركشی نجات می دهد و تند روی تو را فرو می نشاند و عقل و انديشه ات را به جايگاه اصلی باز می گرداند. 3⃣ پرهيز از غرور و خود پسندی ♦️بپرهيز كه خود را در بزرگی همانند خداوند پنداری و در شكوه خداوندی همانند او دانی زيرا خداوند هر سركشی را خوار می سازد و هر خود پسندی را بی ارزش می كند. با خدا و با مردم و با خويشاوندان نزديك و با افرادی از رعيّت خود كه آنان را دوست داری انصاف را رعايت كن كه اگر چنين نكنی ستم روا داشتی و كسی كه به بندگان خدا ستم روا دارد خدا به جای بندگانش دشمن او خواهد بود و آن را كه خدا دشمن شود دليل او را نپذيرد كه با خدا سر جنگ دارد، تا آنگاه كه باز گردد يا توبه كند و چيزی چون ستمكاری نعمت خدا را دگرگون نمی كند و كيفر او را نزديك نمی سازد كه خدا دعای ستمديدگان را می شنود و در كمين ستمكاران است. ┄═❁🍃❈🌸🍃🌸❈🍃❁═┄ @mehmanenahjolbalagheh
شرح کلی و ساختاری نامه ۵۳ - بند ۱ تا بند ۳.mp3
3.5M
🔈 شرح کلی و ساختاری نامه ۵۳ (بند ۱ تا بند ۳) 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع 🌹 پویش « با علی تا مهدی » @mehmanenahjolbalagheh •┈┈••••✾•🌿🌹🌿•✾•••┈┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴اصلی ترین غربت امیرالمؤمنین چه بود⁉️ 📌( قسمت اول) 🔻مهمترین، عمیق ترین و اصلی ترین درد امیرالمؤمنین (علیه السلام) چه بود؟ 💠 در سحر نوزدهم ماه مبارک رمضان وقتی شمشیر آن اشقی الاشقیاء (ابن ملجم) در محراب مسجد کوفه بر فرق امیرالمومنین (علیه السلام) فرود آمد، حضرت در کمال تعجب به جای اینکه شکوه از درد این ضربت بکند، فرمودند: " فزت و رب الکعبه" جمله ای که نه قبل از امیرالمؤمنین در چنین صحنه ی مشابهی از زبان کسی خارج شد، نه بعد از امیرالمومنین! در واقع امیرالمؤمنین از فرود آمدن این ضربت اظهار کردند که به خدای کعبه من راحت شدم!. 💠 این جمله ی به ظاهر کوتاه گویای دردی طولانی، عمیق و پیچیده است که مولا علی (علیه السلام) سالیان سال است در سینه مبارک خود نگه داشته است. سوال این است؛ که مهم ترین درد امیرالمؤمنین چیست؟! مهمترین غصه امیرالمؤمنین علیه السلام چیست؟! اگر امیرالمومنین اول مظلوم عالم است، مهمترین ریشه مظلومیتش چیست؟! 💠 ما باید پی ببریم به اینکه اساس مظلومیت امیرالمومنین از کجا شروع می شود، تا بعد تکلیف و مسئولیت احساس بکنیم، که به اندازه وسع خودمان از امیرالمؤمنین رفع مظلومیت بکنیم. ✅ این خیلی هنری نیست که ۱۴۰۰ سال است که شیعه فقط به مظلومیت امیرالمومنین به صورت مبهم می گرید!! 💠تکلیف ما این بود که آرام آرام تا آنجایی که میسور است از مظلومیت امیرالمومنین بکاهیم. لازمه این مسؤولیت این است که ما به دردهای امیرالمومنین اشراف پیدا کنیم و حتی المقدور ریشه ی دردها و مظلومیتش را بشناسیم و بعد بتوانیم آن ریشه را ریشه کن کنیم. 💠 امیرالمؤمنین (علیه السلام) برای کدام غصه بیش از همه غصه ها مظلوم شد؟ در جواب این پرسش هرکسی از ظن خود پاسخی داده است. بعضی معتقد هستند که مهم ترین عامل مظلومیت و غربت و دردمندی امیرالمومنین غصب خلافت بعد از پیامبر (صل الله علیه و آله وسلم) بود اینکه حق امیرالمومنین غصب شد و به دیگران به ناحق داده شد. البته غصب خلافت واقعا دردناک بود! و خیلی برای امیرالمومنین سنگین تمام شد. خود حضرت در خطبه سوم نهج البلاغه که خطبه بسیار بسیار مهمی است که مولا در عین رعایت جوانب وحدت امت، دوران سه خلیفه قبل از خودش را در کوتاه ترین و گویا ترین عبارت ها تحلیل میکند. آنجا بعد از اینکه ماجرای سقیفه و انحراف افتادن جریان خلافت پیامبر در دوره اولش بیان می کنند؛ از درد و غصه خودشان در این ماجرا اینگونه پرده برداری می کند؛ می فرماید : « من ردای خلافت رها کرده و دامن جمع نموده از آن کناره گیری کردم» بعد از آنکه به هر حال اصحاب پیامبر خیانت کردند و غدیر و آیات غدیر را و دیگری را جای امیرالمومنین نشاندند، حضرت می فرمایند: وقتی صحنه را دیدم دامن جمع کردم و کناره گیری کردم و... ↩️ادامه دارد... 👤حجت الاسلام 🆔 @mahdavi_arfae
🔴 اصلی ترین غربت امیرالمومنین چه بود⁉️ 📌( قسمت دوم) 💠 نشستم فکر کردم که در چنین شرایطی که اوضاع پیچیده است، مصالح و مفاسد امت به هم گره می خورند، بهترین و خدا پسندانه ترین تصمیم برای من که ذی حق اصلی هستم چیست؟ «و در این اندیشه بودم که با دست تنها برای گرفتن حق خود به پا خیزم؟ یا در این محیط خفقان زا و تاریکی که به وجود آورده اند، صبر پیشه سازم؟ محیطی که پیران را فرسوده، جوانان را پیر، و مردان با ایمان را تا قیامت و ملاقات پروردگار اندوهگین نگه می دارد.» 💠 اوضاع خیلی اوضاع دردناکی بود! امیرالمومنین از طرفی باید قیام کند، و حقش را بگیرد، که نتیجه اش اختلاف در امت ممکن است باشد، یا صبر کند و جرعه جرعه این غصه را فرو ببرد؟! 💠این اولین احتمال مظلومیت امیرالمومنین به عنوان ریشه مظلومیت است. ببینیم واقعا این بود بزرگترین و اصلی ترین غم امیرالمومنین؟! یا نه؟! در اصل اینکه غصب خلافت واقعا غصه بزرگی بود حضرت صحه می گذارند. می فرماید: «در این اندیشه فرو رفتم و پس از اندیشه و ارزیابی درست صبر و شکیبایی را خردمندانه تر دیدم.» اینجا عبارتی است که نشان می دهد امیرالمومنین ۲۵ سال چگونه این غم بزرگ را تحمل کرده است..... ↩️ ادامه دارد... 👤حجت الاسلام ╔═ 🍃🌺🍃 ═══╗ 🆔 @mahdavi_arfae ╚═══ 🍃🌼🍃 ═╝
🔴 اصلی ترین غربت امیرالمومنین چه بود⁉️ 📌( قسمت سوم) 🔰 اینجا عبارتی است که نشان می دهد امیرالمومنین ۲۵ سال چگونه این غم بزرگ را تحمل کرده است.« پس صبر کردم در حالی که گویا خار در چشم و استخوان در گلو گیر کرده بود ‌«فَصَبَرْتُ وَفِي الْعَيْنِ قَذًى. وَفِي الْحَلْقِ شَجاً » تصورش هم کشنده است که مردی مثل‌ امیرالمومنین نگاه کند ببیند چطور میراثش را به غارت می برند، بعد به خاطر خدا ۲۵ سال گویا استخوان در گلو راه نفس را بسته و خار در چشم توان دیدن را گرفته است. 💠حضرت می فرمایند: من اینگونه صبر کردم. خب! آیا این عبارت، دلالت بر این میکند که مهمترین غصه امیرالمومنین غصب خلافت است؟! نه! اگر چه غصب خلافت هم خیلی غصه بود! خیلی! اما جای دیگری درنهج البلاغه شاهد داریم که امیرالمومنین دردی از این بالاتر داشت! آنجایی که معاویه لعنت الله علیه با شیطنت محض فتنه در جامعه ایجاد می کرد به گونه ای که یاران امیرالمومنین هم نسبت به امیرالمومنین سوءظن پیدا کردند و علنا به امیرالمومنین می گفتند: تو سیاست بلد نیستی، برو از معاویه یاد بگیر! ببین چجوری دلها را جذب خودش کرده است؟ ↩️ ادامه دارد... 👤حجت الاسلام ╔═ 🍃🌺🍃 ═══╗ 🆔 @mahdavi_arfae ╚═══ 🍃🌼🍃 ═╝
🔴 اصلی ترین غربت امیرالمومنین چه بود⁉️ 📌( قسمت چهارم ) 💠 در بحبوحه مبارزه با معاویه یکی از این یارانش تازه یاد سقیفه و غصب خلافت افتاد، به امیرالمومنین عرض کرد: ‌علی جان چه شد که بعد از پیغمبر حق تو را غصب کردند و به دیگران دادند؟ حضرت آنجا ناراحت شدند از این ضعف بصیرت و ناآگاهی نسبت به زمانش، فرمودند: «وَ هَلُمَّ الْخَطْبَ فِي ابْنِ أَبِي سُفْيَانَ » آن را رها کن!تو الان باید تمرکز کنی روی فتنه ی ابوسفیان. سقیفه را فعلا رها کن! مسئله ی مهمتری داریم. (مبارزه با معاویه) (خطبه۱۶۲) 💠 بنابراین بعضی معتقد بودند که مهمترین ریشه غم امیرالمومنین غصب خلافت است این غصه بزرگی بود ولی ریشه غمهای علی نیست!.... ↩️ ادامه دارد... 👤حجت الاسلام ╔═ 🍃🌺🍃 ═══╗ 🆔 @mahdavi_arfae ╚═══ 🍃🌼🍃 ═╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🖊بازنویسی تاریخ زندگی امیرمومنان علیه السلام بصورت داستانی از زبان ایشان 📃 قسمت سی و یکم: ❇️ آغاز زمامداری خلیفه دوم 🔻 ابوبکر که پس از رسول خدا صلی الله علیه و آله زمامداری امت را به عهده گرفته بود، پیوسته به ملاقاتم می آمد و از اینکه بیعتم را شکسته، عذرخواهی می‌کرد. 🔻من با خود می اندیشیدم: روزگار او به سر می‌آید و حق من به من برمی گردد اما وقتی در آستانه مرگ قرار گرفت خلافت را به رفیق خود سپرد، بار دیگر جمعی از اصحاب رسول خدا دورم را گرفتند و سخنان قبلی خود را درباره تلاش برای بازپس گیری خلافت تکرار کردند، اما این بار هم آنان را به صبر و تحمل دعوت کردم تا جامعه اسلامی محفوظ بماند؛ زیرا من شاهد بودم رسول الله برای تشکیل این جامعه متحمل چه زحماتی شده و نیز ما خاندان ایشان زحمات طاقت فرسایی را متحمل می شدیم در خانه‌هایی زندگی می کردیم که سقف و در نداشت، دیوار خانه هایمان شاخه های درخت خرما بود و روزهای متمادی را با گرسنگی سپری می کردیم. 🔻در همین حال رسول خدا صلی الله علیه وآله حق خمسی را که خداوند برای ما قرار داده بود به دیگران می بخشیدند، من بیش از دیگران مسئولیت حفاظت از جامعه را برعهده داشتم که با این همه خون دل به وجود آمده و برای تشکیل آن زحمت فراوان کشیده شده بود. ❇️ سکوت برای حفظ دین بله اگر در آن اوضاع بحرانی قیام میکردم ممکن بود گروهی به حمایت از من برخیزند و با مخالفان بجنگند که در آن صورت؛ چه یاران من بر آنان پیروز می شدند و چه از آنان شکست می خوردند، شکاف میان امت پدید می آمد، اگر هم جمعی کناره می گرفتند مشکل بزرگتری پیش می آمد و آن مصیبت کفر بود که گریبانگیرشان می شد، زیرا آنها موقعیت من را در ارتباط با رسول خدا می دانستند و بارها از ایشان شنیده بودند که نسبت من و آن حضرت مانند نسبت هارون با موسی است، در نتیجه مخالفت با من موجب کفر و نزول بلا بر امت می شد، همانگونه که امت موسی به دلیل مخالفت با هارون گرفتار کفر و بلا شدند. 📗منبع: علی از زبان علی ↩️ادامه دارد ... @mehmanenahjolbalagheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
26.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شبهه اخیرا این فیلم در فضای مجازی دست به دست میشه. جوانی روسی که ادعا می کنه در خانواده ای ارتدکس متولد و در دوره دکترای تاریخ تحصیل می کنه به زبان فارسی با خانم و آقایی ایراتی صحبت می کنه و درباره شیعه و کلا مذاهب ادعایی می کنه.... 🖌 پاسخ شبهه را فقط با صرف ۵ دقیقه وقت در کانال @mahdavi_arfae ببینید و بشنوید. ╔═ 🍃🌺🍃 ═══╗ 🆔 @mahdavi_arfae ╚═══ 🍃🌼🍃 ═╝
Book Anishtain.pdf
940.2K
🔴تشیع انیشتین این کتاب ترجمه "گزیده ای از آخرین رساله انیشتین" هست که گویا همان نامه‌نگاری محرمانه انیشتین با مرحوم آیت‌الله العظمی بروجردی است. که حدود 6 سال پیش از پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله العظمی بروجردی (قدس سره) در لینک زیر دانلود کرده و کامل مطالعه کرده بودم 👇 http://broujerdi.org/content/view/1178/137 البته الان سایت آیت الله بروجردی دردسترس نیست و این نام دامنه جدیدا توسط یک شرکت چینی خریداری شده انیشتین در این كتاب همواره از آیت الله بروجردی با احترام و به لفظ «بروجردی بزرگ» یاد كرده و از پروفسور حسابی نیز بارها با لفظ «حسابی عزیز» یاد كرده است. دستخط انیشتین در تمامی صفحات كتاب اصلی توسط خط‌ شناسی رایانه‌ای چک شده و تأیید شده بود. این گزیده از رساله بر روی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله العظمی بروجردی نیز قرار داشت که تحت عنوان آخرین رساله انیشتین با ترجمه آقای دکتر عیسی مهدوی و تحقیق آقای اسکندر جهانگیری بود. 🔴 البته به دلیل بیان نکاتی که با مزاج نظام سلطه و تئوریسین های اسلام هراسی سازگار نیست چندین بار این پایگاه مورد حمله هکرها قرار گرفته است. خود انیشتین هم در نامه به دخترش از نگرانیهای مرموزی سخن می گوید... ╔═ 🍃🌺🍃 ═══╗ 🆔 @mahdavi_arfae ╚═══ 🍃🌼🍃 ═╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سهم روزانه نامه ۵۳ بند ۴ تا بند۶.mp3
3.68M
🔈 نهج البلاغه گویا 🌹سهم روزانه نهج البلاغه ✅ نامه ۵۳ از بند ۴ تا بند ۶ @mehmanenahjolbalagheh ┄═❁🍃❈🌼🍃🌼❈🍃❁═┄
🌹سهم روزانه نهج البلاغه نامه ۵۳ بند ۴ تا بند ۶ ┄━━•●❥❈🍃🌼🍃❈❥●━━┄ 📜 :نامه به مالک اشتر (قسمت دوم) 4⃣ مردم گرایی، حق گرایی ♦️دوست داشتنی ترين چيزها در نزد تو در حق ميانه ترين و در عدل فراگيرترين و در جلب خشنودی مردم گسترده ترين باشد، كه همانا خشم عمومی مردم، خشنودی خواص (نزديكان) را از بين ميبرد، امّا خشم خواص را خشنودی همگان بی أثر می كند. خواصّ جامعه همواره بار سنگينی را بر حكومت تحميل می كنند زيرا در روزگار سختی ياريشان كمتر و در اجرای عدالت از همه ناراضی تر و درخواسته هايشان پافشارتر و در عطا و بخششها كم سپاس تر و به هنگام منع خواسته ها دير عذر پذيرتر و در برابر مشكلات كم استقامت تر می باشند. در صورتی كه ستونهای استوار دين و اجتماعات پرشور مسلمين و نيروهای ذخيره دفاعی عموم مردم می باشند پس به آنها گرايش داشته و اشتياق تو با آنان باشد. 5⃣ ضرورت راز داری ♦️از رعيّت آنان را كه به دنبال عیوب دیگران بیشتر جستجو می کند از خود دور كن، زيرا مردم عيوبی دارند كه رهبر امّت در پنهان داشتن آن از همه سزاوارتر است، پس مبادا آنچه بر تو پنهان است آشكار گردانی و آنچه كه هويداست بپوشانی كه داوری در آنچه از تو پنهان است با خدای جهان می باشد، پس چندان كه ميتوانی زشتيها را بپوشان، تا آن را كه دوست داری بر رعيّت پوشيده ماند خدا بر تو بپوشاند، گره هر كينه ای را در مردم بگشای و رشته هر نوع دشمنی را قطع كن و از آنچه كه در نظر روشن نيست كناره گير. در تصديق سخن چين شتاب مكن، زيرا سخن چين گرچه در لباس اندرز دهنده ظاهر می شود امّا خيانتكار است. 6⃣جايگاه صحيح مشورت ♦️بخيل را در مشورت كردن دخالت نده، كه تو را از نيكوكاری باز می دارد، و از تنگدستی می ترساند. ترسو را در مشورت كردن دخالت نده كه در انجام كارها روحيّه تو را سست می كند. حريص را در مشورت كردن دخالت نده، كه حرص را با ستمكاری در نظرت زينت می دهد. همانا بخل و ترس و حرص غرائز گوناگونی هستند كه ريشه آنها بدگمانی به خدای بزرگ است. بدترين وزيران تو كسی است كه پيش از تو وزير بدكاران بوده و در گناهان آنان شركت داشته، پس مبادا چنين افرادی محرم راز تو باشند، زيرا كه آنان ياوران گناهكاران و ياری دهندگان ستمكارانند. تو بايد جانشينانی بهتر از آنان داشته باشی كه قدرت فكری امثال آنها را داشته امّا گناهان و كردار زشت آنها را نداشته باشند: كسانی كه ستمكاری را بر ستمی ياری نكرده و گناه كاری را در گناهی كمك نرسانده باشند. هزينه اين گونه از افراد بر تو سبكتر و ياريشان بهتر و مهربانيشان بيشتر و دوستی آنان با غير تو كمتر است. آنان را از خواص و دوستان نزديك و راز داران خود قرار ده سپس از ميان آنان افرادی را كه در حق گویی از همه صريح ترند، و در آنچه را كه خدا برای دوستانش نمی پسندد تو را مدد كار نباشند انتخاب كن، چه خوشايند تو باشد يا نباشد. ┄━━•●❥❈🍃🌼🍃❈❥●━━┄ @mehmanenahjolbalagheh
شرح کلی و ساختاری نامه ۵۳ بند ۴ تا ۶.mp3
3.8M
🔈 شرح کلی و ساختاری نامه ۵۳ (بند ۴ تا بند ۶) 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع 🌹 پویش « با علی تا مهدی » @mehmanenahjolbalagheh •┈┈••••✾•🌿🌹🌿•✾•••┈┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بررسی شگفتی خلقت مخلوقات- شرح حکمت۸(1).mp3
7.02M
🌹سلسله جلسات درسهای نهج البلاغه ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 ⭕️ بررسی شگفتی خلقت مخلوقات 2⃣ 🔺بررسی شگفتی خلقت فرشتگان 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع @mehmanenahjolbalagheh
✨بسم اللّه الرّحمن الرّحیم✨ 🌹شرح 🔴 قسمت دوم 🔰 حضرت در ادامه (خطبه ۱ ) می فرمایند: «آسمان پايين را چون موج مهار شده و آسمان های بالا را مانند سَقفی استوار و بلند قرار داد، بی آنکه نيازمند به ستونی باشد يا ميخ هايی که آنها را استوار کند. آنگاه فضای آسمان پايين را به وسيله نور ستارگانِ درخشنده زينت بخشيد و در آن چراغی روشنايی بخش (خورشيد) و ماهی درخشان در مدارِ فَلَکی گردان و برقرار و سقفی متحرّک و صفحه ای بی قرار، به جريان انداخت.» ؛ این از خلقت آسمانها. 🔻2. خلقت فرشتگان: موضوع دیگری که از ویژگیها و شگفتی های مخلوقات الهی حضرت به آن اشاره فرموده است، خلقت فرشتگان است. در خطبه اول نهج البلاغه میخوانیم: « سپس آسمان های بالا را از هم گُشود و از فرشتگان گوناگون پُر نمود. گروهی از فرشتگان همواره در سجده اند و رکوع ندارند و گروهی در رکوعند و يارای ايستادن ندارند و گروهی در صف هايی ايستاده اند که پراکنده نمی شوند و گروهی همواره تسبيح می گويند و خسته نمی شوند و هيچ گاه خواب به چشمان شان راه نمی يابد و عقلهای آنان دچار اشتباه نمی گردد، بدن های آنان دچار سُستی نشده و آنان دچار بی خبریِ برخاسته از فراموشی نمی شوند. برخی از فرشتگان، امينان وحی الهی و زبان گويای وحی برای پيامبران می باشند، که پيوسته برای رساندن حکم و فرمان خدا در رفت و آمدند. جمعی از فرشتگان حافظان بندگان و جمعی ديگر دَربانان بهشتِ خداوندند. بعضی از آنها پاهايشان در طبقات پايين زمين قرار داشته و گردن هاشان از آسمان فراتر و ارکان وجودشان از اطراف جهان گذشته، عرش الهی بر دوش هايشان استوار است، برابر عَرش خدا ديدگان به زير افکنده و در زير آن، بال ها را به خود پيچيده اند. ميان اين دسته از فرشتگان با آنها که در مراتب پايين تری قرار دارند، حجابِ عِزّت و پرده های قدرت، فاصله انداخته است. هرگز خدا را با وَهم و خيال، در شکل و صورتی نمی پندارند و صفات پديده ها را بر او روا نمی دارند؛ هرگز خدا را در هیچ جايی محدود نمی کنند و نه با همانند آوردن به او اشاره می کنند». 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع @mehmanenahjolbalagheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🖊«بازنویسی تاریخ زندگی امیرمومنان علیه السلام بصورت داستانی از زبان ایشان» 📃قسمت سی و دوم: ❇️ شتر خلافت هنگامی که در پی وصیت ابوبکر مردم با عمر بیعت کردند در جمله کوتاه به او گفتم: شتر خلافت را دوشیدی و نصف آن برای تو ماند! در سال اول برای ابوبکر از مردم بیعت گرفتی تا امسال برای تو بیعت گرفته شود. ❇️ مشورت بخاطر مصلحت اسلام 🔻من خلافت را حق خود می دانستم و اگر ضرورت وحدت امت اسلامی نمی طلبید، به بیعت با ابوبکر و عمر، حاضر نبودم؛ اما وقتی طرف مشورت آنان قرار می گرفتم، با امانت و دلسوزی آنان را به مصالح اسلام و مسلمانان راهنمایی می‌کردم. 🔻خلیفه دوم که پس از دوست خود زمامدار مسلمانان شد، در کارهای خود با من مشورت می‌کرد و رای خود را مطابق نظر من صادر می کرد. 🔻در یکی از جنگ ها خلیفه دوم قصد داشت خود نیز همراه لشکر به جانب دشمن رود ، در این باره با من مشورت کرد؛ گفتم: هر گاه خود به جنگ دشمن بروی و آسیبی به تو وارد شود، مسلمانان تا دورترین شهرهای خود دیگر پناهگاهی نخواهند داشت؛ پس از تو کسی نخواهد بود که به وی مراجعه کنند، تدبیر این است که امروز مرد دلیری را به سوی دشمن روانه کنی؛ اگر خدا پیروزی داد چنان است که تو دوست داری و اگر وضعیت دیگری پیش آمد؛ تو پناه مردم خواهی بود. ❇️ سه سفارش اساسی 🔻 روزی به خلیفه دوم گفتم: سه کار است که اگر به آنها عمل کنی تو را از پرداختن به کارهای دیگر بی نیاز خواهد کرد و اگر آنها را ترک کنی کارهای دیگر برای تو سودی نخواهند داشت. عمر پرسید: ای ابوالحسن! آن ها چیستند؟ گفتم: ۱ . برپا کردن حدود الهی بر دور و نزدیک و برای خویشاوند و بیگانه ۲. حکم کردن طبق کتاب خدا در حال خوشحالی و خشمناکی ۳. تقسیم کردن عادلانه اموال میان سرخ و سیاه خلیفه گفت: به جان خودم سوگند، کوتاه و خلاصه سخن گفتی اما تمام مطلب را ادا کردی. 📚 منابع: ۱. المناقب جلد ۲ صفحه ۱۴۷ ۲. دعائم الاسلام جلد ۲ صفحه ۴۴۳ ۳. نهج البلاغه خطبه ۱۴۶ ۴. تاریخ طبری جلد ۳ صفحه ۲۱۲ ۵. الفتوح جلد ۲ صفحه ۳۷ ۶. انساب الاشراف جلد ۱۰ صفحه ۳۷۵ 📗علی از زبان علی ↩️ ادامه دارد.... @mehmanenahjolbalagheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🇮🇷 چله انقلابی 🔻۴۰روز سرنوشت ساز 🔻از ۲۰ اردیبهشت تا ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ هجری شمسی 🔻می خواهیم با اقدام منطقی و جهادی دو هدف را تامین کنیم ان شاءالله: 1⃣ مشارکت حداکثری علیرغم میل و القاء دشمنان 2⃣ انتخاب اصلح و نه همیشگی ملت به غربزده ها 🔴 جای شما در تحول مدیریتی کشور ،کجاست؟ 🔴 محتوا از ما اقدام و اقناع از شما 🔹این پیمان فقط مخصوص مردان و زنان اهل میدان است کسانی که اعتماد به نفس دارند و سر می دهند ولی سر خم نمی کنند. 👌برای ثبت نام در این چله و دریافت اطلاعات کامل پیرامون روش و برنامه همین امروز کلمهء مکتب سلیمانی را به آی دی @moshtaghe بفرستید. @mehmanenahjolbalagheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نامه ۵۳ بند ۷ تا بند۸.mp3
4.29M
🔈 نهج البلاغه گویا 🌹سهم روزانه نهج البلاغه ✅ نامه ۵۳ از بند ۷ تا بند ۸ @mehmanenahjolbalagheh ┄═❁🍃❈🌼🍃🌼❈🍃❁═┄
🌹 نامه ۵۳ از بند ۷ تا بند ۸ ┄═❁🍃❈🌸🍃🌸❈🍃❁═┄ 📜 : نامه به مالک اشتر (قسمت سوم ) 7⃣ اصول روابط اجتماعی رهبران ♦️تا می توانی با پرهيزكاران و راستگويان بپيوند و آنان را چنان پرورش ده كه تو را فراوان نستايند و تو را برای اعمال زشتی كه انجام نداده ای تشويق نكنند كه ستايش بی اندازه خود پسندی می آورد و انسان را به سركشی وا ميدارد. هرگز نيكو كار و بدكار در نظرت يكسان نباشند زيرا نيكوكاران در نيكوكاری بی رغبت و بدكاران در بد كاری تشويق می گردند پس هر كدام از آنان را بر أساس كردارشان پاداش ده. بدان ای مالك هيچ وسيله ای برای جلب اعتماد والی به رعيّت بهتر از نيكوكاری به مردم و تخفيف ماليات و عدم اجبار مردم به كاری كه دوست ندارند نمی باشد، پس در اين راه آنقدر بكوش تا به وفاداری رعيّت، خوشبين شوی كه اين خوشبينی رنج طولانی مشكلات را از تو بر می دارد، پس به آنان كه بيشتر احسان كردی بيشتر خوشبين باش و به آنان كه بد رفتاری كردی بد گمان تر باش و آداب پسنديده ای را كه بزرگان اين امّت به آن عمل كردند، و ملّت اسلام با آن پيوند خورده، و رعيّت با آن اصلاح شدند بر هم مزن و آدابی كه به سنّتهای خوب گذشته زيان وارد می كند، پديد نياور، كه پاداش برای آورنده سنّت و كيفر آن برای تو باشد كه آنها را در هم شكستی. با دانشمندان فراوان گفتگو كن و با حكيمان فراوان بحث كن كه مايه آبادانی و اصلاح شهرها و برقراری نظم و قانونی است كه در گذشته نيز وجود داشت. 8⃣ شناخت اقشار گوناگون اجتماعی ♦️ای مالك بدان مردم از گروههای گوناگونی می باشند كه اصلاح هر يك جز با ديگری امكان ندارد و هيچ يك از گروهها از گروه ديگر بی نياز نيست. از آن قشرها لشكريان خدا و نويسندگان عمومی و خصوصی قضات دادگستر، كارگزاران عدل و نظم اجتماعی جزيه دهندگان، پرداخت كنندگان ماليات، تجّار و بازرگانان، صاحبان صنعت و پيشه وران و نيز طبقه پايين جامعه، يعنی نيازمندان و مستمندان می باشند، كه برای هر يك خداوند سهمی مقرّر داشته و مقدار واجب آن را در قرآن يا سنّت پيامبر (صلّی اللّه عليه و آله و سلّم) تعيين كرده كه پيمانی از طرف خداست و نگهداری آن بر ما لازم است. پس سپاهيان به فرمان خدا پناهگاه استوار رعيّت و زينت و وقار زمامداران شكوه دين و راههای تحقّق امنيّت كشورند. امور مردم جز با سپاهيان استوار نگردد و پايداری سپاهيان جز به خراج و ماليات رعيّت انجام نميشود كه با آن برای جهاد با دشمن تقويت گردند و برای اصلاح امور خويش به آن تكيّه كنند و نيازمنديهای خود را برطرف سازند. سپس سپاهيان و مردم جز با گروه سوم نمی توانند پايدار باشند و آن قضات و كارگزاران دولت و نويسندگان حكومتند كه قراردادها و معاملات را استوار می كنند، و آنچه به سود مسلمانان است فراهم می آورند و در كارهای عمومی و خصوصی مورد اعتمادند. و گروههای ياد شده بدون بازرگانان و صاحبان صنايع نمی توانند دوام بياورند، زيرا آنان وسائل زندگی را فراهم می آورند، و در بازارها عرضه می كنند و بسياری از وسايل زندگی را با دست می سازند كه از توان ديگران خارج است. قشر ديگر طبقه پايين از نيازمندان و مستمندانند كه بايد به آنها بخشش و ياری كرد. برای تمام اقشار گوناگون ياد شده در پيشگاه خدا گشايشی است و همه آنان به مقداری كه امورشان اصلاح شود بر زمامدار، حقّی مشخصّ دارند و زمامدار از انجام آنچه خدا بر او واجب كرده است نميتواند موفّق باشد جز آن كه تلاش فراوان نمايد و از خدا ياری بطلبد و خود را برای انجام حق آماده سازد و در همه كارها آسان باشد يا دشوار، شكيبایی ورزد. ┄═❁🍃❈🌸🍃🌸❈🍃❁═┄ @mehmanenahjolbalagheh
شرح کلی و ساختاری نامه ۵۳ بند ۷ و ۸.mp3
4.5M
🔈 شرح کلی و ساختاری نامه ۵۳ (بند ۷ و بند ۸) 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع 🌹 پویش « با علی تا مهدی » @mehmanenahjolbalagheh •┈┈••••✾•🌿🌹🌿•✾•••┈┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا