‼️ قضای روزۀ بیمار
🔷 س ۵۹۹۶: مادری به دلیل بیماری شدید نتوانسته در اواخر عمر، روزه ها و قضای آن را انجام دهد، آیا پسر بزرگِ او باید قضای روزه ها را بجا آورد؟
✅ ج: اگر بیماری ایشان تا ماه رمضان بعد ادامه داشته است، قضای روزهها ساقط است ولی باید برای هر روز یک مدّ طعام (معادل۷۵۰گرم) از اموال ایشان به فقیر داده شود.
📕 منبع: leader.ir
🆔 @resale_ahkam
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
یکی از توصیه های مهم رهبر انقلاب: نگذارید یاد امام در جامعه را کمرنگ و تحریف کنند.
هرشب بخشی از وصیتنامه حضرت امام خمینی رحمت الله علیه را با تعمق و تدبر مطالعه کنیم
آنچه موجب وحدت بین مسلمین است این مراسم سیاسی است
و از آن جمله مراسم عزاداری ائمه اطهار و بویژه سید مظلومان و سرور شهیدان، حضرت ابی عبدالله الحسین - صلوات وافر الهی و انبیا و ملائکه الله و صلحا بر روح بزرگ حماسی او باد - هیچگاه غفلت نکنند. و بدانند آنچه دستور ائمه علیهم السلام برای بزرگداشت این حماسه تاریخی اسلام است و آنچه لعن و نفرین بر ستمگران آل بیت است، تمام فریاد قهرمانانه ملتها است بر سردمداران ستم پیشه در طول تاریخ الی الابد. و میدانید که لعن و نفرین و
فریاد از بیداد بنی امیه لعنه الله علیهم با آنکه آنان منقرض و به جهنم رهسپار شدهاند، فریاد بر سر ستمگران جهان و زنده نگهداشتن این فریاد ستم شکن است.
و لازم است در نوحهها و اشعار مرثیه و اشعار ثنای از ائمه حق - علیهم سلام الله - به طور کوبنده فجایع و ستمگریهای ستمگران هر عصر و مصر یادآوری شود؛ و در این عصر که عصر مظلومیت جهان اسلام به دست امریکا و شوروی و سایر وابستگان به آنان و از آن جمله آلسعود ، این خائنین به حرم بزرگ الهی لعنه الله و ملائکته و رسله علیهم است به طور کوبنده یادآوری و لعن و نفرین شود. و همه باید بدانیم که آنچه موجب وحدت بین
مسلمین است این مراسم سیاسی است که حافظ ملّیت مسلمین، بویژه شیعیان ائمه اثنیعشری علیهم صلوات الله وسلم است و آنچه لازم است تذکر دهم آن است که
وصیت سیاسی- الهی اینجانب اختصاص به ملت عظیمالشأن ایران ندارد، بلکه توصیه به جمیع
ملل اسلامی و مظلومان جهان از هر ملت و مذهب میباشد.
از خداوند- عزوجل - عاجزانه خواهانم که لحظه ای ما و ملت ما را به خود واگذار نکند و از عنایات غیبی خود به این فرزندان اسلام و رزمندگان عزیز لحظه ای دریغ نفرماید.
روح الله الموسوی الخمینی
تا اینجا مقدمه وصیتنامه بو د
فردا شب اولین بخش از این وصیت نامه را مطالعه می کنیم
بر گرفته از pdf وصیت نامه حضرت امام خمینی رحمت الله علیه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره فصلت
آیه 44
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
وَلَوْ جَعَلْنَاهُ قُرْآناً أَعْجَمِيّاً لَّقَالُوا لَوْلَا فُصِّلَتْ آيَاتُهُ أَأَعْجَمِيٌّ وَعَرَبِيٌّ قُلْ هُوَ لِلَّذِينَ آمَنُوا هُدًي وَشِفَاء وَالَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ فِي آذَانِهِمْ وَقْرٌ وَهُوَ عَلَيْهِمْ عَمًي أُوْلَئِكَ يُنَادَوْنَ مِن مَّكَانٍ بَعِيدٍ (44)
ترجمه :
و اگر ما قرآن را عجمى قرار داده بوديم حتماً مى گفتند: «چرا آيات آن باز و روشن نشده (و با تعجب مى پرسيدند) آيا (قرآن) اعجمى و (مخاطب آن پيامبر و مردم) عربى؟!» بگو: «اين قرآن براى كسانى كه ايمان آوردند هدايت و شفايى است، و كسانى كه ايمان نمى آورند در گوش هايشان سنگينى است و قرآن براى آنان مايه كورى است، (گويى) آنان از راه دور ندا مى شوند. (ولى صدا را نمى شوند).
نکته ها:
كلمه ى «أعجمى» از «عُجمه» به معناى نارسا و نامفهوم است. از آنجا كه زبان هاى غير عربى براى عرب ها نا مفهوم بوده است، لذا به زبان هاى غير عربى، أعجمىّ مى گفتند.
پیامها :
- دشمن هرگز از بهانه جويى دست بر نمى دارد؛ اگر قرآن عربى باشد مى گويد: گوش ما سنگين است «فى آذانهم وقر» و اگر عجمى باشد مى گويد: چرا روشن نيست. «لولا فصّلت اياته»
- شرط بهره مندى از هدايت و شفاى قرآن ايمان است. «للّذين آمنوا هدىً و شفاء»
- قرآن، درمان بيمارى هاى اخلاقى، خانوادگى، اجتماعى و... است. «شفاء»
- كسى كه در برابر خورشيد قرآن، چشم خود را ببندد گويا كور است. «و هو عليهم عمىً»
- براى اثر پذيرى، آمادگى لازم است. كسى كه ظرف روحش رو به بالا و سرباز باشد حتّى يك قطره باران را از آسمان جذب مى كند، ولى كسى كه ظرف روحش بسته و رو به پايين باشد، حتّى اگر در درياى معرفت فرو رود چيزى را جذب نمى كند. خداوند به كسانى كه كنار رسول خدا صلى الله عليه وآله هستند ولى آمادگى پذيرش ندارند مى فرمايد: گويا از مكانى دور مورد خطاب واقع مى شوند. «ينادون من مكان بعيد»
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
یکی از توصیه های مهم رهبر انقلاب: نگذارید یاد امام در جامعه را کمرنگ و تحریف کنند.
هرشب بخشی از وصیتنامه حضرت امام خمینی رحمت الله علیه را با تعمق و تدبر مطالعه کنیم
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الْرَّحیمْ
اهمیت انقلاب شکوهمند اسلامی که دستاورد میلیونها انسان ارزشمند و هزاران شهید جاوید آن و آسیب دیدگان عزیز، این شهیدان زنده است و مورد امید میلیونها مسلمانان و
مستضعفان جهان است، به قدری است که ارزیابی آن از عهده قلم و بیان والاتر و برتر است.
اینجانب، روح الله موسوی خمینی که از کرم عظیم خداوند متعال با همه خطایا مأیوس نیستم و زاد راه پرخطرم همان دلبستگی به کرم کریم مطلق است، به عنوان یک نفر طلبه
حقیر که همچون دیگر برادران ایمانی امید به این انقلاب و بقای دستاوردهای آن و به ثمر رسیدن هرچه بیشتر آن دارم، به عنوان وصیت به نسل حاضر و نسلهای عزیز آینده مطالبی
هر چند تکراری عرض مینمایم. و از خداوند بخشاینده میخواهم که خلوص نیت در این
تذکرات عنایت فرماید.
تفاوت انقلاب اسلامی ایران با سایر انقلابها
1. ما میدانیم که این انقلاب بزرگ که دست جهانخواران و ستمگران را از ایران بزرگ کوتاه کرد، با تأییدات غیبی الهی پیروز گردید . اگر نبود دست توانای خداوند امکان نداشت یک جمعیت 36 میلیونی با آن تبلیغات ضدّ اسلامی و ضد روحانی خصوص در این صد سال
اخیر و با آن تفرقه افکنی های بیحساب قلمداران و زبان مُزدان در مطبوعات و سخنرانیها و مجالس و محافل ضداسلامی و ضدملی به صورت ملیت، و آنهمه شعرها و بذله گوییها، و آنهمه مراکز عیاشی و فحشا و قمار و مسکرات و مواد مخدره که همه و همه برای کشیدن نسل جوان فعال که باید در راه پیشرفت و تعالی و ترقی میهن عزیز خود فعالیت نمایند، به فساد و بیتفاوتی در پیشامدهای خائنانه، که به دست شاه فاسد و پدر بیفرهنگش و دولتها و مجالس فرمایشی که از طرف سفارتخانههای قدرتمندان بر ملت تحمیل میشد، از همه بدتر وضع دانشگاهها و دبیرستانها و مراکز آموزشی که مقدرات کشور به دست
آنان سپرده میشد، با به کار گرفتن معلمان و استادان غربزده یا شرقزده صددرصد مخالف اسلام و فرهنگ اسلامی بلکه ملی صحیح، با نام "ملیت" و "ملی گرایی"، گرچه در بین آنان مردانی متعهد و دلسوز بودند، لکن با اقلیت فاحش آنان و در تنگنا قرار دادنشان کار
مثبتی نمیتوانستند انجام دهند و با اینهمه و دهها مسائل دیگر، از آن جمله به انزوا و عزلت کشیدن روحانیان و با قدرت تبلیغاتْ به انحراف فکری کشیدن بسیاری از آنان، ممکن نبود این ملت با این وضعیت یکپارچه قیام کنند و در سرتاسر کشور با ایده واحد و فریاد "الله اکبر" و فداکاریهای حیرتآور و معجزه آسا تمام قدرتهای داخل و خارج را کنار زده و خودْ مقدرات کشور را به دست گیرد. بنابراین شک نباید کرد که انقلاب اسلامی ایران از همه انقلابها جدا است: هم در پیدایش و هم در کیفیت مبارزه و هم در انگیزه انقلاب و قیام. و
تردید نیست که این یک تحفه الهی و هدیه غیبی بوده که از جانب خداوند منان بر این ملت مظلوم غارتزده عنایت شده است .
فردا شب بخش دیگری از این وصیت نامه را مطالعه می کنیم
بر گرفته از pdf وصیت نامه حضرت امام خمینی رحمت الله علیه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره فصلت
آیه 45
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
وَلَقَدْ آتَيْنَا مُوسَي الْكِتَابَ فَاخْتُلِفَ فِيهِ وَلَوْلَا كَلِمَةٌ سَبَقَتْ مِن رَّبِّكَ لَقُضِيَ بَيْنَهُمْ وَإِنَّهُمْ لَفِي شَكٍّ مِّنْهُ مُرِيبٍ (45)
ترجمه :
و البتّه ما به موسى كتاب (آسمانى تورات) داديم، پس در آن اختلاف شد و اگر نبود سنّت سابقِ پروردگارت (در مورد مهلت دادن به مردم)، قطعاً ميانشان داورى شده بود (و هر اختلاف كننده اى به كيفر خود رسيده بود)، و البتّه آنان درباره ى قرآن نيز در شكى همراه با سوء ظن هستند.
پیامها :
- آشنايى با تاريخ انبيا، مايه ى دلدارى پيامبر و مسلمانان است. «و لقد آتينا...»
- تورات، مورد اختلاف و تحريف قرار گرفته است. «و لقد آتينا موسى الكتاب فاختلف فيه»
- مهلت دادن به گنهكاران، از شئون ربوبيّت است تا شايد مردم توبه كنند و به رشد برسند. «سبقت من ربّك»
- سنّت خداوند، مهلت دادن به گناهكاران است و اگر چنين نبود پرونده ى عمر هر كس با اولين انحراف بسته مى شد. «لو لا كلمة... لقضى بينهم»
- شك بايد مقدّمه ى تحقيق و سؤال و رسيدن به يقين باشد، نه وسيله ى بهانه جويى و سوء ظن. «لفى شك منه مريب»
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
#اطلاعیه
حجامت برادران
امروز عصر از ساعت ۱۸ الی ۲۰
هزینه: ۵۰ هزار تومان
فاز ۲ میدان ایمان مسجد امام حسین عليهالسلام پرند
انجام حجامت توسط پیراپزشک حجّام
@mehoseinp
‼️امر و نهی فرزندان
🔷س ۶۰۰۸: اگر فرزندان مطیع والدین نباشند، والدین تا چه مرحلهای میتوانند امر و نهی کنند؟
✅ج: پدر و مادر میتوانند و لازم است فرزند را امرونهی کنند؛ ولی مقام امر به معروف و نهی از منکر تا همان حد تذکر لسانی باشد نه بیشتر. اما دقت داشته باشید امر به معروف و نهی از منکر به این معنا نیست که همیشه خودمان مستقیماً به فرد بگوییم. گاهی حتی باید فرد را نزد مشاور ببرند، این خودش میشود امر به معروف و نهی از منکر. یا پدر میبیند فرزندش در نمازخواندن کوتاهی میکند و به او تذکر میدهد اما اثر ندارد؛ خب باید با یک مشاوری صحبت کند. خود همین رجوع به مشاور امر به معروف است، یعنی راهی را پیش بگیریم که شخص گناهکار، گناه نکند و کسی که واجبی را ترک کرده ، دیگر ترک نکند.
📕منبع: khamenei.ir
🆔 @resale_ahkam
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
یکی از توصیه های مهم رهبر انقلاب: نگذارید یاد امام در جامعه را کمرنگ و تحریف کنند.
هرشب بخشی از وصیتنامه حضرت امام خمینی رحمت الله علیه را با تعمق و تدبر مطالعه کنیم
اسلام و حکومت اسلامی، ودیعه ای الهی
2. اسلام و حکومت اسلامی پدیده الهی است که با به کار بستن آن سعادت فرزندان خود را در دنیا و آخرت به بالاترین وجه تأمین میکند و قدرت آن دارد که قلم سرخ بر ستمگریها و چپاولگریها و فسادها و تجاوزها بکشد و انسانها را به کمال مطلوب خود برساند. و مکتبی
است که بر خلاف مکتبهای غیرتوحیدی، در تمام شئون فردی و اجتماعی و مادی و معنوی و فرهنگی و سیاسی و نظامی و اقتصادی دخالت و نظارت دارد و از هیچ نکته، ولو بسیار ناچیز
که در تربیت انسان و جامعه و پیشرفت مادی و معنوی نقش دارد فروگذار ننموده است؛ و موانع و مشکلات سر راه تکامل را در اجتماع و فرد گوشزد نموده و به رفع آنها کوشیده است. اینک که به توفیق و تأیید خداوند، جمهوری اسلامی با دست توانای ملت متعهد پایه ریزی شده، و آنچه در این حکومت اسلامی مطرح است اسلام و احکام مترقی آن است، برملت عظیم الشأن ایران است که درتحقق محتوای آن به جمیع ابعاد و حفظ و حراست آن بکوشند که حفظ اسلام در رأس تمام واجبات است، که انبیای عظام از آدم علیه السلام تا خاتم النبیین صلی الله علیه و آله و سلم در راه آن کوشش و فداکاری جانفرسا نمودهاند و هیچ مانعی آنان را از این فریضه بزرگ باز نداشته؛ و همچنین پس از آنان اصحاب متعهد و ائمه اسلام علیهم صلوات
الله با کوششهای توانفرسا تا حد نثار خون خود در حفظ آن کوشیدهاند . و امروز بر ملت ایران، خصوصاً، و بر جمیع مسلمانان، عموماً، واجب است این امانت الهی را که در ایران به
طور رسمی اعلام شده و در مدتی کوتاه نتایج عظیمی به بار آورده، با تمام توان حفظ نموده و در راه ایجاد مقتضیات بقای آن و رفع موانع و مشکلات آن کوشش نمایند. و امید است که
پرتو نور آن بر تمام کشورهای اسلامی تابیدن گرفته و تمام دولتها و ملتها با یکدیگر تفاهم در این امر حیاتی نمایند، و دست ابرقدرتهای عالم خوار و جنایتکاران تاریخ را تا ابد از سر مظلومان و ستمدیدگان جهان کوتاه نمایند.
اینجانب که نفسهای آخر عمر را میکشم به حسب وظیفه، شطری از آنچه در حفظ و بقای این ودیعه الهی دخالت دارد و شطری از موانع و خطرهایی که آن را تهدید میکنند، برای
نسل حاضر و نسلهای آینده عرض میکنم و توفیق و تأیید همگان را از درگاه پروردگار عالمیان خواهانم.
رمز بقای انقلاب اسلامی
الف. بیتردید رمز بقای انقلاب اسلامی همان رمز پیروزی است؛ و رمز پیروزی را ملت میداند و نسلهای آینده در تاریخ خواهند خواند که دو رکن اصلی آن:
انگیزه الهی و مقصد
عالی حکومت اسلامی؛
و اجتماع ملت در سراسر کشور با وحدت کلمه برای همان انگیزه و مقصد.
اینجانب به همه نسلهای حاضر و آینده وصیت میکنم که اگر بخواهید اسلام و حکومت الله برقرار باشد و دست استعمار و استثمارگرانِ خارج و داخل از کشورتان قطع شود، این انگیزه الهی را که خداوند تعالی در قرآن کریم بر آن سفارش فرموده است از دست ندهید؛ و در مقابل این انگیزه که رمز پیروزی و بقای آن است، فراموشی هدف و تفرقه و اختلاف
است. بیجهت نیست که بوقهای تبلیغاتی در سراسر جهان و وليده های بومی آنان تمام توان خود را صرف شایعهها و دروغهای تفرقهافکن نمودهاند و میلیاردها دلار برای آن صرف میکنند. بی انگیزه نیست سفرهای دائمی مخالفان جمهوری اسلامی به منطقه. و مع الأسف
در بین آنان از سردمداران وحکومتهای بعض کشورهای اسلامی ، که جز به منافع شخص خود فکر نمیکنند و چشم و گوش بسته تسلیم امریکا هستند دیده میشود؛ و بعض از روحانی نماها نیز به آنان ملحقند. امروز و در آتیه نیز آنچه برای ملت ایران و مسلمانان جهان باید مطرح باشد و اهمیت آن
را در نظر گیرند، خنثی کردن تبلیغات تفرقه افکنِ خانه برانداز است. توصیه اینجانب به مسلمین و خصوص ایرانیان بویژه درعصر حاضر، آن است که در مقابل این توطئهها عکس العمل نشان داده و به انسجام و وحدت خود، به هر راه ممکن افزایش دهند و کفار و منافقان
را مأیوس نمایند.
فردا شب بخش دیگری از این وصیت نامه را مطالعه می کنیم
بر گرفته از pdf وصیت نامه حضرت امام خمینی رحمت الله علیه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره فصلت
آیه 46
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
مَنْ عَمِلَ صَالِحاً فَلِنَفْسِهِ وَمَنْ أَسَاء فَعَلَيْهَا وَمَا رَبُّكَ بِظَلَّامٍ لِّلْعَبِيدِ (46)
ترجمه :
هر كس كار شايسته اى انجام دهد، پس به سود خود اوست، و هر كس بدى كند پس بر عليه خويش عمل كرده است، و پروردگار تو به مردم ستم نمى كند.
نکته ها:
چون ظلم كوچك نيز از سوى خداى بزرگ، به منزله ى ظلم زياد است، لذا كلمه ى «ظلاّم» به كار رفته است كه به معناى بسيار ظلم كننده مى باشد.
ريشه ى حوادث تلخ و شيرين را در عملكرد خود جستجو كنيد. «مَن عمل صالحا فلنفسه و من اساء فعليها» وبه ديگران نسبت ندهيد:
به خدا نسبت ندهيد. چنانكه قرآن مى فرمايد: همين كه انسان را پروردگارش آزمايش و اكرام نمايد، گويد: پروردگارم مرا گرامى داشته و در شرايط ديگر گويد: پروردگارم مرا خوار كرد. «ربّ اكرمن... ربّ اهانن» امّا قرآن پاسخ مى دهد: چنين نيست بلكه خوارى شما به خاطر آن است كه به يتيم و مسكين رسيدگى نكرديد. «كلا بل لا تكرمون اليتيم»(64)
به مردم نسبت ندهيد. چنانكه در قيامت مستضعفان به مستكبران مى گويند: «لولا انتم لكنا مؤمنين»(65) شما مقصّريد، اگر شما نبوديد، ما ايمان مى آورديم.
به نياكان منسوب نسازيد. هنگامى كه به منحرفان گفته مى شود از آنچه خداوند نازل كرده پيروى كنيد گويند: «نتّبع ما وجدنا عليه آباءنا»(66) ما از آنچه پدرانمان را بر آن يافته ايم پيروى مى كنيم.
به انبيا نسبت ندهيد. چنانكه كفّار انبيا را مقصّر مى دانستند و به آنان مى گفتند: «انّا تطيّرنا بكم»(67) ما وجود شما را شوم مى دانيم و تمام بدبختى هاى ما از سوى شماست.
به والدين منسوب ندانيد. همان گونه كه قرآن انسان را داراى اختيار دانسته و حدودى را براى اطاعت از والدين مقرّر كرده و مى فرمايد: «وان جاهداك لتشرك بى ما ليس لك به علم فلاتطعهما»(68) اگر پدر و مادرت تلاش كردند كه بدون علم به سراغ غير خدا روى، هرگز از آنان اطاعت مكن.
به معبودها نسبت ندهيد. چنانكه قرآن مى فرمايد: «لا ينفعكم شيئاً و لا يضرّكم»(69) اين بت ها هيچ سود و زيانى به شما نمى رسانند.
به جنسيّت و مرد و زن بودن نسبت ندهيد. زيرا قرآن مى فرمايد: «مَن عمل صالحاً»(70) يعنى اصل عمل است، از هر كس كه صورت پذيرد.
به شيطان نسبت ندهيد. چنانكه شيطان مى گويد: مرا مقصّر ندانيد و ملامت نكنيد، بلكه خودتان را سرزنش كنيد، «دعوتكم فاستجبتم»(71) اين شما هستيد كه دعوت مرا با آزادى و آگاهى پذيرفتيد.
به رفيق نسبت ندهيد. چنانكه در قيامت منحرفان رو به يكديگر كرده و مى گويند: شما بوديد كه با سوگند و قدرت (به عنوان خير و صلاح) به سراغ ما مى آمديد، ولى آنان پاسخ مى دهند: «بل لم تكونوا مؤمنين»(72) بلكه خود شما اهل ايمان نبوديد.
به محيط نسبت ندهيد. همان گونه كه زن فرعون در محيط طاغوت و ترس و ثروت بود، امّا جذب هيچ يك نشد. «امرئة فرعون»(73)، فرشتگان نيز به هنگام قبض روح بعضى كه محيط را مقصّر مى دانند مى گويند: «ألم تك ارض اللّه واسعة»(74) آيا زمين خداوند بزرگ نبود، چرا هجرت نكرديد و در استضعاف باقى مانديد؟
-----
64) فجر، 15 - 20.
65) سبأ، 31.
66) لقمان، 21.
67) يس، 18.
68) لقمان، 15.
69) انبياء، 66.
70) فصلت، 46.
71) ابراهيم، 22.
72) صافّات، 28.
73) تحريم، 11.
74) نساء، 97.
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
یکی از توصیه های مهم رهبر انقلاب: نگذارید یاد امام در جامعه را کمرنگ و تحریف کنند.
هرشب بخشی از وصیتنامه حضرت امام خمینی رحمت الله علیه را با تعمق و تدبر مطالعه کنیم
رمز بقای انقلاب اسلامی
ب. از توطئههای مهمی که در قرن اخیر، خصوصاً در دهههای معاصر، و بویژه پس از پیروزی انقلاب آشکارا به چشم میخورد، تبلیغات دامنهدار با ابعاد مختلف برای مأیوس
نمودن ملتها و خصوص ملت فداکار ایران از اسلام است. گاهی ناشیانه و با صراحت به اینکه احکام اسلام که 1400 سال قبل وضع شده است نمیتواند در عصر حاضر کشورها را اداره کند، یا آنکه اسلام یک دین ارتجاعی است و با هر نوآوری و مظاهر تمدن مخالف است، و درعصر حاضر نمیشود کشورها از تمدن جهانی و مظاهر آن کناره گیرند، و امثال این
تبلیغات ابلهانه و گاهی موذیانه و شیطنت آمیز به گونه طرفداری از قداست اسلام که اسلام و دیگر ادیان الهی سر و کار دارند با معنویات و تهذیب نفوس و تحذیر از مقامات دنیایی و
دعوت به ترک دنیا و اشتغال به عبادات و اذکار و ادعیه که انسان را به خدای تعالی نزدیک و از دنیا دور میکند، و حکومت و سیاست و سررشته داری بر خلاف آن مقصد و مقصود بزرگ
و معنوی است، چه اینها تمام برای تعمیر دنیا است و آن مخالف مسلک انبیای عظام است! و مع الأسف تبلیغ به وجه دوم در بعض از روحانیان ومتدینان بیخبر از اسلام تأثیر گذاشته که حتی دخالت در حکومت و سیاست را به مثابه یک گناه و فسق میدانستند و شاید بعضی
بدانند! و این فاجعه بزرگی است که اسلام مبتلای به آن بود.
گروه اول که باید گفت از حکومت و قانون و سیاست یا اطلاع ندارند یا غرض مندانه خود را به بیاطلاعی میزنند. زیرا اجرای قوانین بر معیار قسط و عدل و جلوگیری از ستمگری و
حکومت جائرانه و بسط عدالت فردی و اجتماعی و منع از فساد و فحشا و انواع کجرویها، و آزادی بر معیار عقل و عدل و استقلال و خودکفایی و جلوگیری از استعمار و استثمار و استعباد، و حدود و قصاص و تعزیرات برمیزان عدل برای جلوگیری از فساد و تباهی یک
جامعه، و سیاست و راه بردن جامعه به موازین عقل و عدل و انصاف و صدها از این قبیل، چیزهایی نیست که با مرور زمان در طول تاریخ بشر و زندگی اجتماعی کهنه شود. این
دعوی به مثابه آن است که گفته شود قواعد عقلی و ریاضی در قرن حاضر باید عوض شود و به جای آن قواعد دیگر نشانده شود. اگر در صدر خلقت، عدالت اجتماعی باید جاری شود
و از ستمگری و چپاول و قتل باید جلوگیری شود، امروز چون قرن اتم است آن روش کهنه شده! و ادعای آنکه اسلام با نوآوردها مخالف است همان سان که محمدرضا پهلوی مخلوع
میگفت که اینان میخواهند با چهارپایان در این عصر سفر کنند یک اتهام ابلهانه بیش نیست. زیرا اگر مراد از مظاهر تمدن و نوآوردها، اختراعات و ابتکارات و صنعتهای پیشرفته عدالت اجتماعی، همان است که مثل سلیمان بن داوود و پیامبر عظیم الشأن اسلام صلی الله علیه و آله و
و اوصیای بزرگوارش برای آن کوشش میکردند؛ از بزرگترین واجبات و اقامه آن از والاترین عبادات است، چنانچه سیاست سالم که در این حکومتها بوده از امور لازمه است. باید ملت بیدار و هوشیار ایران با دید اسلامی این توطئهها را خنثی نمایند. و گویندگان و نویسندگان متعهد به کمک ملت برخیزند و دست شیاطین توطئهگر را قطع نمایند.
فردا شب بخش دیگری از این وصیت نامه را مطالعه می کنیم
بر گرفته از pdf وصیت نامه حضرت امام خمینی رحمت الله علیه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره فصلت
آیه 47
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
إِلَيْهِ يُرَدُّ عِلْمُ السَّاعَةِ وَمَا تَخْرُجُ مِن ثَمَرَاتٍ مِّنْ أَكْمَامِهَا وَمَا تَحْمِلُ مِنْ أُنثَي وَلَا تَضَعُ إِلَّا بِعِلْمِهِ وَيَوْمَ يُنَادِيهِمْ أَيْنَ شُرَكَائِي قَالُوا آذَنَّاكَ مَا مِنَّا مِن شَهِيدٍ (47)
ترجمه :
آگاهى به زمان وقوع قيامت تنها به خداوند باز مى گردد، و هيچ ميوه اى از غلاف خود خارج نمى شود و هيچ مادّه اى باردار نمى شود و بار نمى گذارد مگر به علم او، و روزى كه (خداوند) آنان را ندا كند: شركاى من (كه مى پنداشتيد) كجا هستند؟» گويند: «با بانگ رسا به تو مى گوييم: هيچ گواهى (بر گفتار و عقيده ى خود) نداريم.»
نکته ها:
«أكمام» جمع «كم» به معناى چيزى است كه روى ميوه را مى پوشاند. «كُم» آستين را گويند كه دست را مى پوشاند و «كُمة» چيزى است كه سر را مى پوشاند، مثل عرقچين. «آذنّاك» از «ايذان»، به معناى اعلام است.
در شأن نزول اين آيه آمده است كه مردم از پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله پرسيدند: قيامت چه زمانى است؟ اين آيه نازل شد و پاسخ داد: علم آن مخصوص خداوند است.
دانستنى ها چند نوع است: بعضى را همه ى مردم مى توانند بدانند، بعضى را خداوند به انبيا و اولياى خود ياد مى دهد وبعضى را مخصوص خود قرار داده كه در دعا مى خوانيم: «و اسئلك بكل اسم اصطفيته من علمك لنفسك و استأثرت به فى علم الغيب عندك»(75) «خداوندا! به حقّ آن علمى كه مخصوص تو است» و علم به زمان قيامت از نوع سوم است.
نداهاى قيامت
نداى سلام به بهشتيان: «نادوا اصحاب الجنّة ان سلام عليكم»(76)
نداى بهشتيان به دوزخيان كه ما وعده هاى خدا را يافتيم شما چطور؟ «و نادى اصحاب الجنّة اصحاب النّار أن قد وجدنا ما وعدنا ربّنا»(77)
نداى دوزخيان براى دريافت آب و غير آب. «نادى اصحاب النّار اصحاب الجنّة أن أفيضوا علينا من الماء او مما رزقكم اللّه»(78)
نداى خداوند به مشركان كه شركاى من كجا هستند. «يناديهم فيقول اين شركائى»(79)
نداى منافقان به مؤمنان كه ما در دنيا با هم بوديم، از ما دستگيرى كنيد. «ينادونهم الم نكن معكم»(80)
-----
75) بحار، ج 88، ص 175.
76) اعراف، 46.
77) اعراف، 44.
78) اعراف، 50 .
79) قصص، 62.
80) حديد، 14.
پیامها :
- در تربيت، بيم و اميد لازم است و اين زمانى است كه انسان هنگام وقوع قيامت را نداند. «اليه يردّ علم السّاعة»
- خداوند به مسايل جزئى هستى نيز آگاه است. «اكمامها»
- علم خداوند تنها مربوط به جنسيّت جنين نيست، بلكه به تمام خصوصيات جنين است. «و ما تحمل من أنثى و...»
- به سراغ معبودى رويم كه بتوانيم پاسخگو باشيم. «اين شركائى»
- مشركان بارها مورد بازخواست قرار مى گيرند و عجز خود و معبودهايشان را اعلام مى كنند. «آذنّاك»
- يكى از عذاب هاى روحى در قيامت، شرمندگى در گفتن پاسخ است. «آذنّاك ما منّا مِن شهيد»
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر